2003-06-30
Obsługa prawna
Załącznik Nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.
Obsługa prawna
Obsługa prawna wykonywana przez radcę prawnego ma na celu ochronę prawną interesów Urzędu Miejskiego zwanego dalej "Urzędem", na rzecz którego radca prawny wykonuje obsługę prawną oraz poszanowania w działalności Urzędu praw pracowników samorządowych i innych podmiotów.
I. Podstawę prawną działalności obsługi prawnej Urzędu stanowią: 1) ustawa z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. Nr 19, poz. 145, z 1989 r. Nr 13, poz. 175), 2) przepisy niniejszej instrukcji.
II. 1. Obsługę prawną urzędu wykonuje radca prawny zatrudniony na podstawie umowy lub kancelaria prawnicza. 2. Radca prawny wykonuje zawód ze starannością wynikającą z wiedzy prawniczej oraz zasad etyki zawodowej. 3. Radca prawny prowadzi samodzielnie sprawy przed organami orzekającymi, dbając o należyte wykorzystywanie przewidzianych przez prawo środków dla ochrony uzasadnionych interesów Urzędu. 4. Urząd zapewnia radcy prawnemu: 1) warunki niezbędne do wykonywania jego działalności, a w szczególności osobne pomieszczenie i zaopatruje w niezbędne dzienniki promulgacyjne, periodyki, wydawnictwa prawnicze i lekturę fachową (zawodową), 2) pomoc biurową wykonywaną przez właściwe komórki organizacyjne. 5. Radca prawny podczas i w związku z wykonywaniem czynności zawodowych korzysta z ochrony prawnej przysługującej adwokatowi. 7. Radca prawny przy wykonywaniu czynności zawodowych korzysta z wolności słowa i pisma w granicach określonych przepisami prawa i rzeczową potrzebą. 7. Radca prawny nie jest związany poleceniem co do treści opinii prawnej. 8. Radcy prawnemu nie można polecić wykonywania czynności wykraczających poza zakres obsługi prawnej.
III. Do zadaÅ„ radcy prawnego należy: 1) udzielenie opinii i porad prawnych: · Burmistrzowi, · ZastÄ™pcy Burmistrza, Sekretarzowi i Skarbnikowi Gminy, · pracownikom UrzÄ™du. 2) informowanie burmistrza i jego zastÄ™pcy o: · zmianach w obowiÄ…zujÄ…cym stanie prawnym w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci UrzÄ™du, · uchybieniach w dziaÅ‚alnoÅ›ci UrzÄ™du w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybieÅ„. 3) uczestniczenie w prowadzonych przez urzÄ…d rokowaniach, których celem jest nawiÄ…zanie, zmiana lub rozwiÄ…zanie stosunku prawnego, w tym zwÅ‚aszcza zawarcia umowy dÅ‚ugoterminowej lub nietypowej albo dotyczÄ…cej przedmiotu o znacznej wartoÅ›ci, 4) nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci UrzÄ™du, 5) wystÄ™powanie w charakterze peÅ‚nomocnika UrzÄ™du w postÄ™powaniu sÄ…dowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekajÄ…cymi, 6) udzielanie informacji o przepisach prawnych organizacjom politycznym, spoÅ‚ecznym i zawodowym dziaÅ‚ajÄ…cym na terenie urzÄ™du - na ich wniosek, 7) opiniowanie pod wzglÄ™dem prawnym projektów uchwaÅ‚ Rady Miejskiej, projektów zarzÄ…dzeÅ„ Burmistrza oraz projektów umów, 8) inicjowanie i dokonywanie ocen skutecznoÅ›ci funkcjonowania prawa w urzÄ™dzie oraz opracowanie informacji i wniosków wynikajÄ…cych z tych ocen, 9) prowadzenie szkolenia dla pracowników UrzÄ™du z zakresu stosowania przepisów prawnych.
IV. 1. Radca prawny wydaje opinie w sprawach nasuwających wątpliwości prawne, na żądanie osób wymienionych w części III pkt 1 niniejszej instrukcji - przed przedłożeniem sprawy do decyzji Burmistrza. 2. Przy zwracaniu się o wydanie opinii prawnej lub porady prawnej należy przestrzegać zasady, by zapytania były: 1) kierowane na piśmie; jedynie w sprawach wyjątkowych można zwracać się ustnie, 2) konkretnie i zwięźle precyzowały zagadnienia oraz zawierały ewentualne propozycje rozwiązania sprawy, 3) należycie skompletowanym materiałem sprawy oraz danymi pozwalającymi na ustalenie terminu przedawnienia, 4) wnioski o skierowanie sprawy na drogę sporu winny być przekazane radcy prawnemu najpóźniej w terminach: - w sprawach, w których obowiązuje trzyletni termin przedawnienia - dwóch miesięcy od daty wymagalności roszczenia, - w sprawach, w których obowiązują krótsze terminy przedawnienia - jeden miesiąc od daty wymagalności roszczenia. 3. Skarbnik gminy obowiązany jest do przedstawienia radcy prawnemu: 1) wykazu sald należności, w których istnieją wątpliwości co do zasadności i terminu przedawnienia roszczenia, 2) wezwań do zapłaty przychodzących i wychodzących z urzędu celem podjęcia decyzji co do zasadności i formy terminowego załatwienia sprawy, 3) okresowego wykazu dłużników zalegających w spłacie należności w celu podjęcia stosownych czynności w ramach nadzoru prawnego nad przebiegiem egzekucji, 4) sprawy przed odmową uznania zadania lub doprowadzenia swoim działaniem do rozpoznania sprawy przez sąd lub inny organ orzekający. 4. Sprawy w postępowaniu sądowym o roszczenie finansowe wszczyna radca prawny na wniosek Skarbnika Gminy w oparciu o przedłożone mu dokumenty. 5. Radca prawny prowadzi repertorium spraw sądowych oraz akta podręczne prowadzonych spraw. 6. Po zakończeniu sprawy sądowej i po uzyskaniu tytułu wykonawczego (klauzuli wykonalności), tytuł ten wraz z opinią radca prawny przekazuje Skarbnikowi Gminy do windykacji. W przypadku nie uzyskania zaspokojenia roszczenia, należy sprawę ponownie przedłożyć radcy prawnemu, celem wdrożenia postępowania egzekucyjnego. 7. Burmistrz przed podjęciem decyzji o zawiadomieniu organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzenie przestępstwa ściganego z urzędu - zasięga opinii radcy prawnego. 8. Opinia prawna wyrażona w sprawach wykładni przepisów prawnych jest wiążąca dla osób, które je wydały. 9. Burmistrz może wydać polecenie załatwienia sprawy w sposób odmienny niż wynika to z opinii prawnej radcy prawnego; polecenie takie winno być wydane na piśmie. 10. Burmistrz podejmuje decyzje o skierowaniu sprawy na drogę sporu, po zaopiniowaniu przez radcę prawnego.
V. 1. Przed zatwierdzeniem umów nietypowych oraz przy opracowaniu wzorów umów typowych kierownicy referatów są zobowiązani zasięgać opinii radcy prawnego. Radca prawny parafuje ich zgodność z obowiązującymi przepisami i stwierdza, czy w należny sposób zabezpieczone zostały interesy urzędu. 2. Radcy prawnemu należy przedkładać umowy wymienione w ust. 1 po ich uprzednim parafowaniu przez kierowników referatów i po stwierdzeniu przez nich gospodarczej celowości umowy. 3. Nie należy przedkładać radcy prawnemu do opiniowania umów już zawartych bądź wykonanych. 4. W przypadku zastrzeżeń co do treści umowy radca prawny odmawia parafowania i odmowę uzasadnia w opinii prawnej podając, które części umowy są jego zdaniem sprzeczne z przepisami lub uzasadnionymi interesami urzędu - wskazując na czym ta sprzeczność polega oraz podaje własne propozycje unormowania spornych postanowień umowy.
VI. 1. Radca prawny opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych Rady Miejskiej oraz Burmistrza. 2. Kierownicy wydziałów, pracownicy na wydzielonych stanowiskach oraz pracownik ds. obsługi Rady Miejskiej są zobowiązani składać projekty uchwał Rady Miejskiej radcy prawnemu - - celem wskazania przez niego właściwej podstawy prawnej - - najpóźniej na dwa tygodnie przed sesją Rady Miejskiej. 3. Radca prawny opiniuje projekty aktów prawnych organów nadrzędnych przesłanych do konsultacji.
|