2006-03-29
Protokół nr 10/2005
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 24.10. 2005 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 24.10. 2005 roku w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 16.30.
W posiedzeniu Komisji brali udział członkowie Komisji:
1. Feliks Kaczmarek
2. Krzysztof Ostrowski
3. Andrzej Pierwoła
4. Jerzy Stachowiak
5. Janusz Piechowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli zaproszeni: BogusÅ‚aw Janus _ Burmistrz Rogoźna, Jadwiga Pijanowska – Skarbnik Gminy, Marek MysÅ‚ek – dyrektor ZAMK .
Posiedzenie Komisji rozpoczÄ…Å‚ jej przewodniczÄ…cy radny Feliks Kaczmarek, który powitaÅ‚ przybyÅ‚ych na posiedzenie Komisji a nastÄ™pnie przedstawiÅ‚ temat posiedzenia tj. „ Kontrola Gminy i jednostek podlegÅ‚ych w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym ”.
Na początku posiedzenia wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej otrzymali następujące materiały :
- Zestawienie sprzedanych mieszkaÅ„ i lokali za okres 01.01.05 – 30.09.05
- Zestawienie przyjętych na stan Gminy składników majątkowych za okres 01.01.05-30.09.05
- Zestawienie składników mienia komunalnego oddanych w użytkowanie nieodpłatne za okres 01.01.05-30.09.05
- Zestawienie planowanych i uzyskanych dochodów z tytuÅ‚u dzierżawy innych gruntów za okres 01.01.05 – 30.09.05
- Zestawienie sprzedaży gruntów rolnych za okres od 01.01.2005 do 30.09.2005 r.
- Zestawienie planowanych i uzyskanych dochodów z tytułu dzierżawy mienia komunalnego za I półrocze 2005 r.
- Zestawienie planowanych i uzyskanych dochodów z tytułu użytkowania wieczystego mienia komunalnego za I półrocze 2005 r.
- Zestawienie planowanych i uzyskanych dochodów z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności za I półrocze 2005 r.
- Zestawienie planowanych i uzyskanych dochodów z tytułu dzierżawy gruntów rolnych za I półrocze 2005 r.
- Zestawienie danych dotyczących Aquabellis sp. z o.o. w zakresie kapitałów , wyniku finansowego i nakładów inwestycyjnych za lata 2003, 2004 i I półrocze 2005 r.
- Zestawienie danych dotyczących Megawat sp. z o.o. w zakresie kapitałów , wyniku finansowego i nakładów inwestycyjnych za lata 2003, 2004 i I półrocze 2005 r.
o których przygotowanie na posiedzenie Komisji pismem BR.31-0065R-24/2005 wystąpił do Burmistrza Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że przygotowane materiały są niepełne i dotyczą braku materiałów, o których przygotowanie prosił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej w pkt. 4c i 4d oraz pkt.5 swego pisma skierowanego do Burmistrza.
Komisja będzie nadal domagać się przygotowania tych materiałów na jedno z jej posiedzeń jeszcze w roku 2005.
Po wstępnej analizie otrzymanych materiałów członkowie Komisji przystąpili do zadawania pytań:
1. radny Ostrowski:
a/ Jak wyglÄ…da wieloletni Program dotyczÄ…cy mieszkaniowego zasobu Gminy?:
- kwestia lokali socjalnych,
- remonty kapitalne budynków będących własnością Gminy,
- polityka czynszowa,
- źródła finansowania,
- przyszłość gospodarki mieszkaniowej gminy.
b/ Co robi się z budynkami zagrażającymi bezpieczeństwu lokatorów?
c/ Jak Burmistrz widzi możliwość dofinansowania wspólnot mieszkaniowych w celu poprawienia wizerunku miasta?
Odpowiedzi jako pierwszy zaczął udzielać Burmistrz rozpoczynając od ostatniego pytania. Burmistrz stwierdził , że ze względu na brak środków finansowych nie widzi możliwości wsparcia wspólnot mieszkaniowych dodatkowymi środkami finansowymi.
W dalszej części odpowiedzi na powyższe pytania udzieliÅ‚ Pan Marek MysÅ‚ek – dyrektor ZAMK, który powiedziaÅ‚, że Wieloletni program zasobu mieszkaniowego gminy w zasadzie winien odpowiedzieć na wszystkie pytania przedstawione przez radnego, ale gmina nie posiada takiego planu. Prace nad tym programem zostaÅ‚y przerwane w roku 2004 i do dziÅ› nie przystÄ…piono do ich kontynuacji. Dyrektor zaznaczyÅ‚, że opracowanie takiego Programu jest konieczne. W swej odpowiedzi dyrektor zwróciÅ‚ uwagÄ™ na szczególny brak lokali socjalnych, których gmina potrzebuje coraz wiÄ™cej. Problem ten dotyczy nie tylko zasobów gminy, ale i Spółdzielni Mieszkaniowej. W chwili obecnej ze wzglÄ™du na brak budowy lokali socjalnych ich pozyskiwanie odbywa siÄ™ w zasadzie poprzez wydzielanie lokali socjalnych z obecnego zasobu mieszkaniowego gminy poprzez zmianÄ™ statusu niektórych lokali. Problem powiÄ™ksza siÄ™. Dyrektor poinformowaÅ‚ KomisjÄ™, że w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci spodziewa siÄ™ spÅ‚yniÄ™cia okoÅ‚o 40 wniosków eksmisyjnych. Dyrektor zwróciÅ‚ uwagÄ™, że substancja mieszkaniowa gminy jest stara i wymaga remontów a on nie widzi możliwoÅ›ci remontów kapitalnych ze wzglÄ™du na brak Å›rodków finansowych.
2. radny Kaczmarek pytał:
a/ jak wyglądają zaległości finansowe gminy wobec wspólnot mieszkaniowych?
b/ jakie są zaległości czynszowe dotyczące mieszkań i lokali użytkowych?
c/ jak są przewidywane do poniesienia przez gminę koszty z tytułu zrewaloryzowanych kaucji?
Dyrektor Mysłek odpowiadając na te pytania stwierdził, że jego zdaniem gmina jest najlepszym płatnikiem we wspólnotach. Wspólnoty niektóre są bardzo aktywne i wykonują wiele remontów. Podał przykład bloków mieszkalnych, gdzie ZAMK poniósł bardzo duże nakłady z tytułu wysokości udziału. Mimo tego powstają także zobowiązania wymagalne.
Skarbnik gminy wyjaśniła, że zobowiązania wymagalne przedstawione są w sprawozdaniu Rb-30 i występują w ZAMK już od trzech lat a gmina nic nie robi, aby je zlikwidować.
Przedstawiając zaległości czynszowe dyr. Mysłek powiedział, iż wynoszą one aktualnie 619.999 zł z tytułu czynszu mieszkaniowego i 41.904,51 zł z tytułu dzierżawy lokali użytkowych. ZAMK wychodzi z różnymi inicjatywami redukcji tego zadłużenia, ale przynosi to mierne efekty. Wiele spraw w końcowym efekcie kierowanych jest do sądu lub komornika. Zaległości z tytułu dzierżawy lokali użytkowych dotyczą głównie budynku byłego kina, pogotowia ratunkowego, rtg, sklepu przy ul. Czarnkowskiej 14 i pomieszczeń w biurowcu byłej Rofamy. W czasie dyskusji członkowie Komisji zwrócili także uwagę na zaległości czynszowe dotyczące byłego dzierżawcy młyna na Rudzie, od którego Burmistrz nie wyegzekwował zaległości czynszowych przystępując do sprzedaży tego młyna.
Pani skarbnik zwróciła uwagę, iż po 8 listopada 2005 roku gmina musi przekształcić zakład budżetowy w jednostkę budżetową.
3. radny Pierwoła zapytał, czy nie można zwiększyć ściągalności należności czynszowych za mieszkania skoro dzierżawcy tych mieszkań mają pieniądze na inne wydatki nie zawsze pierwszej potrzeby?
Dyr. Mysłek odpowiedział, że tylko poprzez sąd lub komornika może je egzekwować a często dowiaduje się, że istnieje niemożność egzekucji.
4. radny Piechowiak – pytaÅ‚ o zalegÅ‚oÅ›ci dotyczÄ…ce budynków przy ul. II Armii Wojska Polskiego i Fabrycznej.
Dyr. Mysłek odpowiedział, że są to głównie zaległości dotyczące pogotowia i rtg wynikające z nieterminowej realizacji opłat i ich realizacji nie w pełnej wysokości.
5. radny Kaczmarek pytał:
a/ dlaczego przez okres 9 miesięcy sprzedano tylko dwa mieszkania ?
b/ co z zaległościami z tytułu dzierżawy gruntów rolnych?
Burmistrz odpowiedział, że brak jest zainteresowania lokatorów wykupem mieszkań a aktualnie w gminie jest złożonych tylko kilka wniosków o wykup mieszkań i trwa procedura przygotowawcza.
Zaległości z tytułu dzierżawy gruntów rolnych wynoszą aktualnie ponad 5 tyś. zł. Komisja stwierdziła, że ze względu na niski czynsz dzierżawny należałoby przystąpić do rozwiązywania umów dzierżawnych z niesolidnymi dzierżawcami.
6. radny Stachowiak zapytał co się stało z kapitałami: zapasowym i rezerwowym w Aquabellis sp. z o.o.?
Na pytanie to nie potrafił udzielić odpowiedzi Burmistrz jako reprezentujący jednoosobowo gminę jako właściciela tej spółki. Komisja zwróciła uwagę na niesolidność przygotowania materiałów dotyczących tej spółki i zobowiązała Burmistrza do dostarczenia nowych materiałów z wyjaśnieniami na następne posiedzenie Komisji lub posiedzenie grudniowe.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
|