2005-11-28
Protokół nr 9/2005
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 19.09. 2005 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 19.09. 2005 roku w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 16.30.
W posiedzeniu Komisji brali udział członkowie Komisji:
- Feliks Kaczmarek
- Krzysztof Ostrowski
- Andrzej Pierwoła
- Jerzy Stachowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli zaproszeni: BogusÅ‚aw Janus _ Burmistrz Rogoźna, Jadwiga Pijanowska – Skarbnik Gminy, Tadeusz Zygmunt – Kierownik .
Posiedzenie Komisji rozpoczÄ…Å‚ jej przewodniczÄ…cy radny Feliks Kaczmarek, który powitaÅ‚ przybyÅ‚ych na posiedzenie Komisji a nastÄ™pnie przedstawiÅ‚ temat posiedzenia tj. „ Kontrola wydatków majÄ…tkowych gminy w roku 2005 w zakresie finansowym i przestrzegania procedur zamówieÅ„ publicznych ”.
Na początku posiedzenia wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie Komisji otrzymali materiały przygotowane na przez Skarbnika Gminy w odpowiedzi na pismoBR.31-0065R-22/2005 skierowane przez Przewodniczącego KR do Burmistrza Rogoźna zawierające:
- wykaz wydatków majątkowych gminy ujętych w planie budżetu na rok 2005,
- zestawienie wydatków inwestycyjnych na zadaniu „ Budowa kanalizacji odcinajÄ…cej dopÅ‚yw Å›cieków do jeziora RogoziÅ„skiego i rzeki WeÅ‚ny – etap I ”,
- zestawienie umów na zadanie pn. ” Budowa kanalizacji odcinajÄ…cej dopÅ‚yw Å›cieków do jeziora RogoziÅ„skiego i rzeki WeÅ‚ny – etap I ” realizowane w 2005 r. ( ZPORR ),
- zestawienie wydatków inwestycyjnych „ Budowa kanalizacji odcinajÄ…cej dopÅ‚yw Å›cieków do jeziora RogoziÅ„skiego i rzeki WeÅ‚ny. Etap –IA ”.
- zestawienie wartoÅ›ci robót wykonanych przez ZakÅ‚ad Robót Instalacyjno-Inżynieryjnych „ WODBUD” PiÅ‚a
- zestawienie umów na zadanie pn. „ Budowa kanalizacji odcinajÄ…cej dopÅ‚yw Å›cieków do jeziora RogoziÅ„skiego i rzeki WeÅ‚ny – etap Ia” realizowane w 2005 roku ( główny wykonawca ) „WODBUD” PiÅ‚a
- zestawienie wydatków inwestycyjnych na zadaniu „ GazociÄ…g GoÅ›ciejewo”
- zestawienie umów na zadanie majątkowe Gazociąg Gościejewo realizowane od 1999 roku do 2006 roku.
Ponieważ członkowie Komisji mieli możliwość dość szczegółowego zapoznania się z realizacją wydatków majątkowych gminy w I półroczu 2005 roku i dokonania ich analizy przed posiedzeniem Komisji Rewizyjnej, dysponując jako radni wcześniej otrzymanymi materiałami z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 roku, w których przedstawiono także realizację wydatków majątkowych Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaproponował od razu przejście do zadawania pytań obecnym na posiedzeniu przedstawicielom organu wykonawczego gminy.
Członkowie Komisji przychylając się do zdania Przewodniczącego Komisji pytali:
1. radny Ostrowski – pytaÅ‚:
a/ czy przelano już planowane środki finansowe na realizację budowy chodnika przy drodze powiatowej w Pruścach? Pani skarbnik odpowiedziała że tak a Burmistrz uzupełnił odpowiedź dodając, że budowa jest realizowana.
b/ jak wygląda realizacja zaplanowanych wydatków na Gimnazjum nr 2?
Udzielając odpowiedzi P, skarbnik stwierdziła, że na zaplanowane wydatki w kwocie 30 tyś zł 20 tyś przeznaczone jest na zakupy materiałów a 10 tyś. to wydatki majątkowe. Faktura dotycząca wydatków majątkowych wystawiona będzie na ZEAPO.
c/ czy gmina będzie miała zrefundowane wydatki poniesione na zakup komputera do GOPS ?
P. skarbnik odpowiedziała, że zakup ten dokonany został do potrzeb działalności GOPS i nie będzie refundowany.
d/ jak wygląda realizacja planowanej sygnalizacji świetlnej na ul. Wielkiej Poznańskiej?
Skarbnik odpowiedziała, że planowane środki przelano 18.08.2005 r. a Burmistrz dodał, że realizacja zadania jest w kompetencji powiatu, zaś przetarg na wykonawstwo będzie rozstrzygnięty 20 września br.
2. radny Stachowiak zapytał o realizację nadzoru archeologicznego na budowie kanalizacji w mieście , na czym polega i czy poniesienie jej kosztów jest konieczne?
W odpowiedzi usłyszeliśmy, że nadzór ten jest jednym z wymogów realizacji inwestycji ze względu na wiele udokumentowanych stanowisk archeologicznych na obszarze miasta. Realizacja nadzoru odbywa się na pod nadzorem archeologów wyłonionych w przetargu.
3. radny Kaczmarek zainteresowany był:
a/ ile zestawów różnych kosztorysów otrzymywali oferenci zainteresowani udziałem w przetargu na budowę kanalizacji objętej zakresem etapu Ia?
Udzielając odpowiedzi p. Zygmunt powiedział, że przygotowano dwa zestawy i oferenci mieli możliwość wyboru zestawu, którym byli zainteresowani.
Radny pytaÅ‚ dalej – czy możliwość wyboru różnych kosztorysów a tym samym technologii byÅ‚a gdziekolwiek zapisana w SIWZ? Na pytanie to P. Zygmunt odpowiedziaÅ‚, że nie byÅ‚o to nigdzie zapisane. Radny odpowiedź tÄ… skwitowaÅ‚ – czyli po nakierowaniu wszyscy wybierali kosztorysy z technologiÄ… Preussaga.
b/ skąd wzięło się pytanie nr 4 oferenta na etapie przygotowywania ofert dotyczące rozbieżności w średnicach między projektem a kosztorysami ?
Odpowiadając p. Zygmunt stwierdził, że różnice wynikły ze zmiany technologii, zaś w dokumentacji technicznej udostępnionej oferentom nie dokonano tej zmiany.
c/dlaczego wystąpiły różnice między cenami za pompowanie i montaż igłofiltrów między złożoną ofertą przez WODBUD a zawartą z WODBUDEM umową dotyczącą tego zakresu prac? Nikt nie potrafił udzielić na to pytanie odpowiedzi.
Dalej radny pytał- dlaczego w umowie zasadniczej z Wodbudem dotyczącej realizacji zadania objętego etapem Ia nie określono od razu stawek jakie będą stosowane przy rozliczaniu pompowania a dopiero w umowie dodatkowej zawartej dopiero praktycznie po zrealizowaniu prac? Wątpliwości poddał także celowość i konieczność dokonywania pompowania w okresie świątecznym i noworocznym. W odpowiedzi od Burmistrza usłyszał, że umowa zawarta jest na cenę wynikającą z przetargu i nie mogła tego zawierać. Zaś dopowiadając p. Zygmunt stwierdził, że sugerowano się opinią projektanta, ślepo idąc za zapisem w projekcie a on sam nie był w stanie tego zweryfikować. Burmistrz stwierdził, że - gdy doszli do wniosku, że Wodbud zaczyna naciągać zakres pompowania , gdy mimo suchej płyty nie kładziono izolacji dennej typu ciężkiego, wówczas zakres pompowania poddano konsultacji z POZPROJEKTEM.
d/ co będzie z opłatą za zajęcie pasa drogowego na zadaniu realizowanym przez WODBUD, skoro wchodziło to w zakres oferty?
Odpowiadając P. skarbnik powiedziała, że Wodbud będzie obciążony notą.
e/ jak określone zostały w umowie z Wykonawcą inwestycji i SIWZ zasady fakturowania ?
Ponieważ odpowiedź, że fakturowanie jest okresowe nie zadowalaÅ‚a pytajÄ…cego uzupeÅ‚niÅ‚ swe zapytanie – czy wykonawca realizuje przedmiot umowy z materiałów wÅ‚asnych czy nie? Czy pÅ‚acenie odbywa siÄ™ za roboty wykonane , czy w trakcie realizacji i oddzielnie za materiaÅ‚y? UdzielajÄ…c odpowiedzi P. Zygmunt potwierdziÅ‚, że w umowie jest zapis, że pÅ‚acenie odbywa siÄ™ za roboty wykonane po dokonaniu ich odbioru protokoÅ‚em odbioru robót, zaÅ› w przypadku dokonanej zapÅ‚aty za dostarczone na skÅ‚ad urzÄ…dzenia do wyposażenia pompowni nie byÅ‚y powiÄ…zane z kosztami ich montażu a tym samym nie byÅ‚o elementu wykonania tego zakresu prac. Burmistrz zaÅ› upieraÅ‚ siÄ™ przy zdaniu, że zapÅ‚acenie za dostarczone materiaÅ‚y jest wÅ‚aÅ›ciwe, bo inaczej mogÅ‚oby to zagrozić realizacji inwestycji. Ze zdaniem Burmistrza polemizowaÅ‚ przewodniczÄ…cy Komisji Rewizyjnej uznajÄ…c zapÅ‚atÄ™ realizowanÄ… w dniu 31.08.2005 za fakturÄ™ 22/05/VAT z dnia 25.08.2005 na kwotÄ™ 602.680,00 zÅ‚ za dokonanÄ… wykonawcy przedpÅ‚atÄ™ niezgodnÄ… z umowÄ… i SIWZ. Dodatkowo PrzewodniczÄ…cy Komisji Rewizyjnej stwierdziÅ‚, że na podstawie zaprezentowanych Komisji dokumentów można stwierdzić, że Wykonawca posiadaÅ‚ Å›rodki wÅ‚asne i bez tej zapÅ‚aty mógÅ‚ siÄ™ obyć. Na to Burmistrz stwierdziÅ‚, że tak nie byÅ‚o a wnioski mogÄ… wynikać z bÅ‚Ä™dów popeÅ‚nionych przez pracowników banku.
Na pytanie kiedy była zrealizowana dostawa będąca przedmiotem fakturowania? Nie udzielono odpowiedzi, stwierdzając tylko, że urządzenia są składowane w Aquabellisie.
Zaś na pytanie- czy firma Preussag jest podwykonawcą Wodbudu? Burmistrz odpowiedział tylko, że wpłaty dokonano na założone w BS konto Wodbudu a Wodbud dopiero zapłacił Preussagowi.
4. skarbnik P. Pijanowska zapytała, czy umowa wskazywała, że może być inny niż Preussag dostawca urządzeń? Na pytanie to P. Zygmunt odpowiedział, że woli zapisy dyplomatyczne i takich zapisów o dostawcach w umowie nie było.
5. radny Kaczmarek pytał dalej
a/ czy Panowie ustaliliście już, skąd wyszło zlecenie do POZPROJEKTU dotyczące tzw. doprojektowania oznaczające de facto zmianę technologii odbioru ścieków?
Zarówno Burmistrz jak i P. Zygmunt nie udzielili odpowiedzi na to pytanie.
b/ na podstawie czego było wiadomo, że Rediger nie ma monitoringu?
P. Zygmunt oświadczył, ze wie to od P. Antczaka, który był przedstawicielem Redigera. Nie występowano w tej sprawie do Redigera na piśmie.
Kończąc część dyskusji poświęconej budowie kanalizacji sanitarnej Przewodniczący Komisji Rewizyjnej uznał za błąd SIWZ - brak uregulowań dotyczących zasad udziału podwykonawców w realizacji zadań objętych zarówno etapem Ia jak i etapem I.
c/ czy występują jakieś problemy w terminowej realizacji budowy gazociągu w Gościejewie? Burmistrz na pytanie to odpowiedział, że inwestycja będzie zakończona w bieżącym lub przyszłym tygodniu mimo, że 27.000 zł związane z jej realizacją będzie zapłacone w przyszłym roku. Dodatkowo poinformował, że wykonawca inwestycji poinformował go, że na podstawie zużytych do realizacji przedmiotu umowy materiałów liczyć się należy z większą niż wynikała z projektu długością wykonanych przyłączy. Ostateczne rozliczenie wynikać będzie z inwentaryzacji powykonawczej jaką Wykonawca inwestycji zobowiązany jest wykonać i przedstawić inwestorowi po jej zakończeniu.
d/ jak w ocenie Burmistrza wygląda dziś zaawansowanie inwestycji objętej realizacją etapu I kanalizacji? Burmistrz odpowiadając na to pytanie stwierdził, że opóźnienie w stosunku do harmonogramu wynosi około 15% a wykonawca inwestycji proponuje nowy harmonogram, w którym w tym roku będzie większe udział robót budowlanych i proponuje odstąpić w tym roku od montowania zaworów w studzienkach.
Przewodniczący Komisji odpowiedź tą uznał za próbę uniknięcia w tym roku przez wykonawcę inwestycji zaangażowania w elementy robót wymagające większego zaangażowania środków własnych na zakup materiałów.
e/ co dalej z gazyfikacją szczególnie w zakresie dotyczącym Karolewa?
Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że z rozmowy z P. SawiÅ„skim ( mÅ‚odszym ) wynika, że KARSTUSZ jako najwiÄ™kszy potencjalny odbiorca gazu w Karolewie nie jest zainteresowany tÄ… inwestycjÄ…. P. Zygmunt zaÅ› dodaÅ‚, że na pytanie czy zainteresowanie gazociÄ…giem jest na tyle duże, aby podjąć dziaÅ‚ania, odpowiedź brzmi – na razie nie, stÄ…d na dzieÅ„ 24 maja br. sprawa gazyfikacji Karolewa zostaÅ‚a odÅ‚ożona.
6. radny Ostrowski pytał:
a/ jak wygląda zawansowanie realizacji oświetlenia drogi powiatowej ?
W odpowiedzi usłyszał, że część oświetlenia już zamontowano, choć stwierdzono, że zamontowane wysięgniki są zbyt niskie.
b/ jak przedstawia się sprawa zakupu samochodu, który gmina ma współfinansować?
Burmistrz odpowiedział, że na razie podpisano tylko porozumienie.
7. radny Pierwoła zapytał jak przedstawia się realizacja budowy chodnika przy drodze wojewódzkiej w Pruścach?
Odpowiadając Burmistrz stwierdził, żę pojawił się dodatkowy problem z budową odwodnienia i kanalizacji, przez co prawdopodobnie w tym roku będą wykonane tylko krawężniki bo zabraknie środków na realizację samego chodnika.
Po wyczerpaniu zakresu pytań posiedzenie Komisji zakończono.
|