2005-09-07
Protokół nr 8/2005
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 22.08. 2005 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 22.08. 2005 roku w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 16.30.
W posiedzeniu Komisji brali udział członkowie Komisji:
- Feliks Kaczmarek
- Krzysztof Ostrowski
- Andrzej Pierwoła
- Jerzy Stachowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli zaproszeni: Pan Stanisław Słodowy, Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Roman Szuberski, Burmistrz Rogoźna Pan Bogusław Janus i Skarbnik Gminy Pani Jadwiga Pijanowska oraz Pani ............... - redaktor Gazety Powiatowej. .
Posiedzenie Komisji rozpoczÄ…Å‚ radny Feliks Kaczmarek PrzewodniczÄ…cy Komisji Rewizyjnej, który powitaÅ‚ przybyÅ‚ych na posiedzenie Komisji goÅ›ci a nastÄ™pnie przedstawiÅ‚ główny temat posiedzenia tj. „ Analiza wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 roku ” i zaproponowaÅ‚ poszerzenie porzÄ…dku obrad Komisji o rozpatrzenie na posiedzeniu dwóch skarg na dziaÅ‚alność Burmistrza przesÅ‚anych do Komisji Rewizyjnej przez PrzewodniczÄ…cego Rady Miejskiej tj.
- skargi złożonej przez Pana Stanisława Słodowego
- skargi złożonej przez Radę Osiedla Nienawiszcz I
Członkowie Komisji zaproponowany porządek przyjęli jednogłośnie.
Realizację porządku obrad rozpoczęto od rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza złożonej przez Pana Stanisława Słodowego zam. w Rogoźnie.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał treść złożonej skargi a następnie oddał głos Panu Słodowemu, który potwierdził naruszenie przez Inwestora kanalizacji sanitarnej w Rogoźnie jego prawa własności bez jego zgody zakopując na działce rurę kanalizacji sanitarnej . Stwierdził, że w momencie sprzedaży działki ani przez wejściem na jego teren z pracami budowlanymi nie poinformowano go o zamierzeniach inwestycyjnych Gminy dotyczących obszaru tej działki. Stwierdził także, że Pan Burmistrz chciał go przeprosić za ten incydent, ale tego nie zrobił.
Odpowiadając na zarzuty Burmistrz Rogoźna potwierdził, że działka stanowi własność Pana Słodowego nabytą w drodze przetargu i że na tej działce Gmina jako inwestor wybudowała odcinek kanalizacji sanitarnej bez wcześniejszego poinformowania Pana Słodowego.
Brak informacji tłumaczył mającym się odbyć spotkaniem mieszkańców , na które także zaproszono Pana Słodowego. Zaznaczył jednak, że Pan Słodowy w spotkaniu tym nie uczestniczył. A także poinformował Komisję, że Pan Słodowy uczestnicząc, już po zakopaniu przez Wykonawcę inwestycji rury na jego działce , w spotkaniu w terenie z Burmistrzem i przedstawicielami Wykonawstwa inwestycji zagroził wykopaniem tej rury. Pan Słodowy poinformował w tym momencie Komisję, że spotkanie to nie zmierzało do ugodowego rozwiązania konfliktu a wręcz Inspektor nadzoru straszył go prokuratorem.
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Roman Szuberski zaznaczył, że całej sprawy być może by nie było, gdyby informacja o wejściu na działkę Pana Słodowego dotarła do Pana Słodowego przed wejściem na jego działkę, ale zakopania rury na działce dokonano o godz. 16.00 w dniu w którym o godz. 18.00 miało się odbyć spotkanie z mieszkańcami.
Pan Słodowy pisał w tej sprawie także do Nadzoru budowlanego jednak ten nie wyraził zgody na wyjęcie rury, gdyż Inwestor posiada pozwolenie budowlane na realizację tej inwestycji.
Burmistrz stwierdził, że rura nie przebiega w linii zabudowy zatem nie narusza praw Pana Słodowego z czym zainteresowany się nie zgodził. Podłoża obecnego konfliktu Burmistrz upatruje w nie sprzedaniu Panu Słodowemu 3 działek położonych w sąsiedztwie działki Pana Słodowego wycenionych na 55.500 zł+ VAT, które wg słów Burmistrza Pan Słodowy w złożonej ofercie chciał nabyć za 1/3 ceny. Wyjaśniając sprawę tej ceny Komisja ustaliła ostatecznie , Pan Słodowy oferował za te działki 30.000 zł + VAT, czyli ponad 50% ceny wyceny. Pan Słodowy poinformował Komisję, że chęć nabycia sąsiednich działek podyktowana była chęcią powiększenia terenu pod planowaną działalność gospodarczą, którą ostatecznie po nie dojściu do tej transakcji zlokalizował w Wągrowcu.
Radny Ostrowski stwierdziÅ‚, że w interesie gminy jest ugodowe zaÅ‚atwienie tej sprawy a jednoczeÅ›nie zapytaÅ‚ Burmistrza co miaÅ‚ na myÅ›li mówiÄ…c, że „ przysÅ‚aÅ‚a Pana SÅ‚odowego opozycja”? Burmistrz stwierdziÅ‚, że takie odniósÅ‚ wrażenie a ponadto stwierdziÅ‚, że zÅ‚ożyÅ‚ Panu SÅ‚odowemu trzy oferty oczekujÄ…c na ustosunkowanie siÄ™ Pana SÅ‚odowego do nich.
Pan SÅ‚odowy poinformowaÅ‚ KomisjÄ™, że upatrywaÅ‚ możliwość polubownego rozwiÄ…zania sprawy poprzez poÅ›rednictwo Pana W-ce Starosty ZieliÅ„skiego, zapraszajÄ…c Burmistrza na takie spotkanie z którego on nie skorzystaÅ‚. Pan Burmistrz zareagowaÅ‚ na to stwierdzeniem, że „ przez starostÄ™ nikt mi nie bÄ™dzie stawiaÅ‚ warunków , a gdy siÄ™ nie dogadamy to spotkamy siÄ™ w sÄ…dzie ”. CzÅ‚onkowie Komisji namawiali strony do polubownego zaÅ‚atwienia konfliktu.
W następnym punkcie posiedzenia Komisja zajęła się rozpatrzeniem skargi złożonej na działalność Burmistrza przez Radę Osiedla Nienawiszcz I. Po odczytaniu skargi i odczytaniu opinii prawnej członkowie Komisji poddali swej ocenie kolejno każdy z punktów skargi i opinii. Burmistrz ustosunkował się do każdego z przedstawionych w skardze zarzutów przybliżając Komisji udzielane wcześniej odpowiedzi i podejmowane działania. Komisja uznała, że nie wszystko co jest w skardze leży w kompetencji Burmistrza szczególnie jeśli dotyczy to zadań inwestycyjnych a także, że zarzut dotyczący kontenerów na śmieci nie jest zarzutem uzasadnionym. Komisja podzieliła zdanie skarżących w zakresie skuteczności działań Straży Miejskiej i udziału Burmistrza w rozwiązywaniu problemów tego osiedla.
Po zakończeniu dyskusji nad złożonymi skargami, Członkowie Komisji wypracowali projekty uchwał dotyczące zakresu zasadności obu skarg. Projekty te przedstawione zostaną na posiedzeniach Komisji Rady i pod ocenę radnych Rady Miejskiej na najbliższej sesji.
Po jednogłośnym przyjęciu tych projektów uchwał Komisja zajęła się realizacją głównego tematu posiedzenia tj. Analizą wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 roku.
Realizację tematu zaczęto od zreferowania wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 przez Panią Skarbnik Gminy. Komisja oceniając wykonanie budżetu nie otrzymała sprawozdania opisowego, którego termin opracowania jest do 31 .08.2005.
Przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej budżet gminy na rok 2005 zmieniany był już 5 Uchwałami Rady Miejskiej i 2 razy Zarządzeniem Burmistrza. Po stronie dochodów aktualnie planowany budżet to 25.895.387 zł a po stronie wydatków 34.188.207 zł w tym wydatków majątkowych 9.635.878 zł. Na dzień 30.06.2005 wykonanie planowanego budżetu po stronie dochodów wynosi 55,15 % a po stronie wydatków 36,69%. W tym wydatków bieżących 48,79% a wydatków majątkowych 5,85%. Na niskie wykonanie wydatków majątkowych ma wpływ niskie zaangażowanie wydatków inwestycyjnych dotyczących realizacji inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej wynoszące dla etapu realizowanego przez firmę WODBUD na poziomie 13,93 % a dla etapu objętego realizacją przez drugiego Wykonawcę na poziomie 3,73%. Tak niskie wykonanie ze względu na upływ czasu i terminy umowne budzi obawy Komisji co do dotrzymania przez Wykonawców harmonogramów realizacji inwestycji. Obaw Komisji nie podziela Burmistrz.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwrócił uwagę na dość wysokie zobowiązania wymagalne ZAMK. Burmistrz stwierdził, że zobowiązania te w większości dotyczą zobowiązań ZAMK w stosunku do wspólnot mieszkaniowych , zaś nie są wysokie w stosunku do wykonawców usług dla ZAMK. Radny Stachowiak zwrócił uwagę na niskie wykonanie wydatków dotyczących pielęgnacji zieleni miejskiej. Burmistrz najpierw odpowiedział, że widocznie za duże zaplanowano na pielęgnację zieleni a później dodał, że wydatki te zostaną wykonane.
Radny Kaczmarek pytał o realizację wpływów za zajęcie pasa drogowego. Pani skarbnik poinformowała, że nie obciążono wykonawców inwestycji kanalizacyjnych tymi opłatami i że opłaty te po likwidacji środków specjalnych są obecnie wpływami budżetowymi.
PrzewodniczÄ…cy Komisji Rewizyjnej analizujÄ…c realizacjÄ™ planowanego deficytu budżetowego w wysokoÅ›ci –8.282.820 zÅ‚ stwierdziÅ‚, że zbÄ™dne byÅ‚o w I półroczu już zaciÄ…gniÄ™cie nastÄ™pnej transzy pożyczki, gdy na 30.06.2005 budżet zamknÄ…Å‚ siÄ™ nadwyżkÄ… w kwocie 1.737.839 zÅ‚. Takie dziaÅ‚anie jego zdaniem zwiÄ™kszy koszty obsÅ‚ugi dÅ‚ugu. Pani Skarbnik stwierdziÅ‚a, że pożyczkÄ™ zaciÄ…gniÄ™to realizujÄ…c UchwaÅ‚Ä™ Rady Miejskiej.
Na następne pytanie radnego Kaczmarka czego dotyczyły wydatki na zakup plakietek
„ button”. Pani skarbnik i oÅ›wiadczyÅ‚a, że wydatkowano je w zwiÄ…zku ze 100 – leciem ZNP a Å‚Ä…czna kwota jakÄ… na to lecie Burmistrz zaplanowaÅ‚ wydać wynosi 2.000 zÅ‚ ze Å›rodków na sport.
Pani Skarbnik realizując swe zobowiązania wobec Komisji Rewizyjnej złożyła Komisji wyjaśnienia w temacie faktury FV/04/1630 dla GKRPA dotyczącej wydatków roku 2004 nie zaksięgowanych w koszty roku 2004 na kwotę 203,83 zł Komisja stwierdza, że kwota to stanowiła zobowiązanie wymagalne nie wykazane w sprawozdaniach finansowych za rok 2004.
Na tym posiedzenie zakończono.
|