2005-03-14
Protokół nr 12/2004
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 19 listopada 2004 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w sali Rogozińskiego Centrum Kultury przy Pl. K. Marcinkowskiego 1 w Rogoźnie. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 16.00.
W posiedzeniu brali udział członkowie Komisji:
- Feliks Kaczmarek
- Krzysztof Ostrowsk
- Janusz Piechowiak
- Andrzej Pierwoła
- Jerzy Stachowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli:
- Roman Szuberski – PrzewodniczÄ…cy Rady Miejskiej
- BogusÅ‚aw Janus – Burmistrz Rogoźna,
- Dorota MÄ…derek – Dyrektor RCK
- MaÅ‚gorzata Runowska – p.o. Główny KsiÄ™gowy RCK
oraz Pani redaktor M. Żak z Gazety Powiatowej .
Tematem głównym posiedzenia Komisji zgodnie z przyjÄ™tym przez RadÄ™ MiejskÄ… planem pracy Komisji byÅ‚a „ Kontrola dziaÅ‚alnoÅ›ci finansowej RogoziÅ„skiego Centrum Kultury w zakresie wykorzystania dotacji i przychodów wÅ‚asnych ”.
Posiedzenie Komisji rozpoczęło się jednak od zapoznania jej członków z przekazaną Komisji przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie skargą Pani Aliny Grochowalskiej zam. w Rogoźnie na działalność Burmistrza Rogoźna.
Zapoznając członków Komisji ze skargą Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał w całości treść skargi i przedstawił członkom Komisji załączone przez Panią Alinę Grochowalską do skargi załączniki.
Następnie odczytane zostało pismo FN.3117-1/04 z 19.11.2004 skierowane przez Burmistrza Rogoźna do Pani Aliny Grochowalskiej w sprawie w/w skargi oraz przedstawione przekazane Komisji przez Burmistrza:
- ewidencja tytułów wykonawczych podatku od posiadania psów z dnia 28.11.2002 roku
- likwidacja tytułu wykonawczego P. Grochowalskiej z dnia 16.11.2004
Powyższe dokumenty potwierdzały uznanie przez Burmistrza słuszności zarzutu skarżącej dotyczącej egzekucji podatku za psa.
Podczas dyskusji nad przedstawionymi materiałami w sprawie głos zabrali: Przewodniczący Rady Miejskiej , Burmistrz i członkowie Komisji .
Zanim przystąpiono do dyskusji nad w/w tematem Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapytał Burmistrza o opinię prawną dotyczącą zasadności kwalifikacji pisma Pani Aliny Grochowalskiej jako skargi.
Burmistrz udzielając odpowiedzi wskazał, że nie jest w posiadaniu takiej opinii prawnej a zatrudniony w Urzędzie radca będzie dopiero we wtorek.
W związku z wątpliwościami natury prawnej Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaproponował Burmistrzowi dwustronne spotkanie ze stroną skarżącą i pojednanie , jednak Burmistrz uważa, że z jego strony takiej inicjatywy oczekiwać nie należy.
Poczyniona przez radnego Andrzeja Pierwołę podczas trwania obrad Komisji próba doprowadzenia do takiego spotkania stron w dniu obrad Komisji także nie powiodła się.
Przewijające się w czasie dyskusji nad tym tematem wątpliwości natury prawnej skłoniły Przewodniczącego Rady Miejskiej do złożenia deklaracji, że wystąpi o taką opinię nim nada sprawie dalszy bieg. Radny Ostrowski zasugerował, że dobrze by było gdyby opinia taka pochodziła od radcy nie związanego stosunkiem pracy z Urzędem Miejskim..
Na tym dyskusję dotyczącą powyższego tematu zakończono .
W drugiej części posiedzenia Komisja zajęła się realizacją głównego tematu posiedzenia tj. kontrolą działalności finansowej RCK.
W czasie bezpośredniej kontroli finansowych dokumentów źródłowych Rogozińskiego Centrum Kultury członkowie Komisji skontrolowali dokumenty finansowe RCK oznaczone następującymi nr dowodów finansowych:
- od 1/01 do 43/2004,
- od 2/02 do 82/2004 ,
- od 1/06 do 255/2004 .
Szczegółowej kontroli poddano faktury z zobowiązaniami finansowymi za rok 2003.
Między innymi skontrolowano dokładnie:
- R-k z IDEI z dnia 14.12.2003 roku na kwotę 202,79 zł zapłacony 2.01.2004 r. ( w terminie ),
- R-k 17/2003 z datą wystawienia 29.12.2003 na kwotę 1293,20 zł zapłacony w dniu 05.01.2004 ( w terminie ),
- R-k za gaz z dnia 28.12.2003 na kwotę 22,39 zł zapłacony 9.01.2004 ( w terminie ),
- R-k R037/2225 z 29.12.2003 na kwotę 128,98 zł zapłacony 9.01.2004 ( w terminie ),
- f-rę 32/12/2003 na kwotę 180,00 zł zapłacony 13.01.2004 ( w terminie ),
- f-rę 122/RR/2003 z firmy DIPOL z dnia 17.12.2003 zapłacony 12.01.2004 ( po terminie wyznaczonym na fakturze ),
- f-rę 2003/12713 z 31.12.2003 zapłaconą 13.01.2004 roku ( w terminie ),
- f-rę 2003//3/5236 z dnia 31.12.2003 roku na kwotę 39,52 zł zapłaconą 13.01.2004 roku ( w terminie ),
- f-rę 107/12/03/T z 31.12.2003 r. na kwotę 56,92 zł zapłaconą 13.01.2003 ( w terminie ),
Analiza w/w dokumentów i wysłuchanie wyjaśnień pozwoliły na skierowanie do Pani Dyrektor i Głównego Księgowego RCK następujących uwag:
- f-ra 122/RR/2003 z firmy DIPOL z 17.12.2003 r. na kwotę 60,00 zł z uwidocznionym na niej terminem płatności 24.12.2003 r. zapłacona 12.01.2004 roku Zgodnie z obowiązującymi przepisami rodziła skutki zobowiązań wymagalnych nie wykazanych przez RCK w sprawozdaniu finansowym za rok 2003, gdyby nie uwidoczniona na niej pieczątka wpływu z datą 7.01.2004 . Komisja zwróciła uwagę, że taka faktura nie powinna być przez RCK od wystawiającego odebrana i powinna podlegać zwrotowi ponieważ zawierała błędne dane. Osoba upoważniona do odbierania faktur winna przestrzegać obowiązujących w tym zakresie przepisów. Nie można odbierać faktury, której w dniu jej złożenia było już po dniu jej wymaganej płatności.
- niewłaściwe zdaniem Komisji jest w RCK numerowanie dowodów finansowych. Numeracja ta nie jest jednoznaczna. Raz numer dowodu to nr/miesiąc innym razem to nr/rok. Taka numeracja jest przeplatana w poszczególnych miesiącach. Dowody finansowe zgodnie z zasadami rachunkowości winny mieć numerację chronologiczną w ciągu całego roku .
- powszechnie stosowaną w dokumentacji finansowej RCK niedopuszczalną praktyką jest stosowanie korektorów na różnego typu dokumentach finansowych ( korektorowaniu podlegają: daty, nazwiska, numery księgowe itp. ).
W dyskusji nad realizacją wydatków prze RCK radni pytali między innymi:
- radny Stachowiak :
- dlaczego spotkał się w analizowanych dokumentach finansowych z podwójnymi fakturami ( oryginałami i kopiami ) - Odp.: Dyr. RCK wyjaśniła , że takie przypadki nie winny mieć miejsca a jeśli są to przez nieuwagę.
- Ile w dyspozycji pracowników RCK jest telefonów komórkowych – Odp. Dyr. RCK powiedziaÅ‚a, że sÄ… 4 telefony z limitem minutowym nie rozliczanym , ale przy zakazie używania telefonów stacjonarnych
- radny Ostrowski:
- zwróciÅ‚ uwagÄ™ na wysokie koszty „ Dni Rogoźna ”. Odp.. Dyr. RCK poinformowaÅ‚a, że wyniosÅ‚y one 47.644 zÅ‚ w tym gaże artystów 37.804 zÅ‚
- czy noclegi artystów były w umowach? Odp.: Dyr. RCK odpowiedziała, że tak .
- ile wyniósÅ‚ koszt wynajmu sceny i kto za to pÅ‚aci? Odp. Dyr. RCK – 1.580 zÅ‚ + transport, rozlicza Burmistrz. Burmistrz zapytany jak rozlicza odpowiedziaÅ‚, że nie pamiÄ™ta.
- radny Kaczmarek:
- czy w trakcie realizacji budżetu 2004 roku są już jakieś przekroczenia w stosunku do planu Odp. Dyr. RCK były w stosunku do proporcjonalnej ( półrocznej ) realizacji budżetu w ciągu roku, ale nie do planu wydatków rocznych
Komisja nie wniosła zastrzeżeń do realizacji przez RCK zadań z zakresu wykorzystania dotacji i przychodów własnych .
Następnym zagadnieniem kontrolowanym przez Komisję, była dokumentacja przetargowa przetargu realizowanego w ramach procedury zamówień publicznych na remont dachu budynku Muzeum w Rogoźnie.
Po zapoznaniu się ze SIWZ i dokumentacją przetargową komisja zwróciła uwagę nn:
- zbyt uproszczoną Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia,
- niedopuszczalność aneksowania umowy i ewentualne determinanty zamówień dodatkowych w trakcie realizacji zadania,
- zbyt późno zdaniem niektórych członków Komisji ogłoszony przetarg, gdyż przedmiot zamówienia mógł być realizowany w bardziej odpowiedniej dla tego typu prac porze roku ( Pani Dyr. RCK późne ogłoszenie przetargu argumentowała niemożnością wcześniejszego zebrania niezbędnych na realizację przedmiotu zamówienia środków finansowych ).
- niezgodność ze SIWZ wycen ofert poszczególnych oferentów przez niektórych członków Komisji Przetargowej przy jedynym kryterium jakim była cena
Na tym posiedzenie zakończono.
|