2005-03-14
Protokół nr 11/2004
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 25 października 2004 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w Zarządzie Administracyjnym Mienia Komunalnego przy ul. Kościuszki w Rogoźnie. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 16.00.
W posiedzeniu brali udział członkowie Komisji:
- Feliks Kaczmarek
- Krzysztof Ostrowsk
- Andrzej Pierwoła
- Jerzy Stachowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli:
- BogusÅ‚aw Janus – Burmistrz Rogoźna,
- Jadwiga Kachlicka – KsiÄ™gowa z UrzÄ™du Gminy
- CzesÅ‚aw Gruszka – radny Rady Miejskiej w Rogoźnie
- Marek MysÅ‚ek – Dyrektor ZAMK
- G łowny Księgowy i pracownice ZAMK
oraz Pani redaktor M. Żak z Gazety Powiatowej .
Tematem posiedzenia Komisji zgodnie z przyjÄ™tym przez RadÄ™ MiejskÄ… planem pracy Komisji byÅ‚a ” Kontrola ZarzÄ…du Administracyjnego Mienia Komunalnego i gminy w zakresie gospodarowania zasobem lokalowym gminy a uwzglÄ™dnieniem wspólnot mieszkaniowych ”.
Członkowie Komisji przed posiedzeniem Komisji otrzymali następujące materiały analityczne:
1. od ZAMK:
a/ zestawienia kosztów i przychodów za I półrocze 2004 dotyczące zarządu :
- komunalnym zasobem mieszkaniowym,
- lokalami użytkowymi z zasobu komunalnego,
- mieszkaniami wspólnotowymi,
- mieszkaniami komunalnymi w obcym zarzÄ…dzie
b/ zestawienie sprzedanych mieszkań i lokali za okres 1.01 - 30.09.2004
c/ sprawozdanie finansowe ZAMK za I półrocze 2004 r.
d/ sprawozdanie Rb-Z na dzień 30.06.2004
e/ sprawozdanie RB-N za I półrocze 2004 r.
f/ sprawozdanie RB-30,
g/ zestawienie prac remontowych w okresie 1.01 – 30.06. 2004
2. z Urzędu Gminy:
a/ zestawienie sprzedanych mieszkań i lokali za okres 1.01-30.09.2004
b/ zestawienie sprzedanych lokali mieszkalnych sprzedanych za gotówkę w okresie
1.01-30.06.2004
c/ zestawienie należności z tytułu przekształcenie wieczystego użytkowania na dzień
30.09.2004 r.
d/ wykaz sprzedanych na raty nieruchomości lokalowych i mieszkań wg stanu na
dzień 30.06.2004 r.
Omawianie tematu kontroli rozpoczÄ™to od przedstawienia informacji przez Dyrektora ZAMK P. Marka MysÅ‚ka.. Pan Dyrektor przedstawiÅ‚ Komisji stan finansów ZAMK, omówiÅ‚ zobowiÄ…zania i należnoÅ›ci a także przedstawiÅ‚ dziaÅ‚ania ZAMK majÄ…ce za cel Å›ciÄ…gniÄ™cie należnoÅ›ci od najemców. ZAMK administruje obecnie 575 mieszkaniami z tego 445 z zasobu gminnego.Na koniec 2003 roku zobowiÄ…zania ZAMK wynosiÅ‚y ogółem 105.718 zÅ‚ a na koniec I półrocza 2004 96.706 zÅ‚. NajwiÄ™ksze zadÅ‚użenie na koniec półrocza 2004 r. ZAMK posiada w stosunku do firmy ZUKiT H. SiwiÅ„skiego i sÄ… to zobowiÄ…zania siÄ™gajÄ…ce pÅ‚atnoÅ›ci za 2 m.-ce. Na dzieÅ„ 10.09.2004 r. zadÅ‚użenie najemców w stosunku do ZAMK wynosiÅ‚o 489 tyÅ›. zÅ‚. ZobowiÄ…zania najemców rosnÄ… a główne koszty powstajÄ… za Å›wiadczenia pozaczynszowe ( Å›cieki, woda, Å›mieci ). NieÅ›ciÄ…galnych zobowiÄ…zaÅ„ od komornika wróciÅ‚o ok. 50 tyÅ›. zÅ‚. ZAMK ma 1 wyrok eksmisji „ do nikÄ…d ” i kilka spraw w sÄ…dzie. ZalegÅ‚oÅ›ci za lokale użytkowe na I półrocze 2004 roku wynoszÄ… 17.025,68 zÅ‚.
Po zakończeniu wystąpienia P. M. Mysłka członkowie Komisji zadawali pytania , na które odpowiadał Dyrektor i pracownicy ZAMK.
Pytania dotyczyły głównie:
1. radny Kaczmarek;
a/ czy zaległości w regulowaniu zobowiązań ZAMK dotyczą tylko zarządzanego
mienia stanowiącego własność gminy?
Dyrektor ZAMK wyjaśnił, że tak choć nie jest wynika to między innymi także z
tego, że w stosunku do wspólnot gdzie gmina ma udziały zobowiązania ZAMK
regulowane są na bieżąco
b/ czy ilość najemców mających zaległości rośnie czy maleje?
Dyrektor poinformował, że na początku roku ilość tak nieco wzrosła, ale obecnie
wróciła to swego poprzedniego stanu.
c/ czy obecni dzierżawcy lokali użytkowych płacą na bieżąco czynsz?
P. Mysłek poinformował Komisję, że największe problemy z regularnym płaceniem
opłat na podstacja pogotowia ratunkowego i okresowo RTG. Zaległości dotyczą
głównie opłat z poprzedniego okresu, np. za dzierżawę kina ( około 6,5 tyś. zł ) i
młynu w Rudzie ( około 6.500 zł ).
2. radny Gruszka pytał:
a/ dlaczego sprzedano młyn , gdy nie zostały wcześniej uregulowane
zaległości w opłatach dzierżawnych?
Burmistrz Janus odpowiadając na to pytanie poinformował, że kupujący zobowiązał się przed kupnem do uregulowania należności w ratach, jednak spłacił tylko ich część nie regulując reszty. Sprawa trafiła do sądu.
Po tej informacji radny Kaczmarek złożył wniosek, aby zaległościami obciążyć hipotekę młyna zanim zmieni właściciela.
Członkowie Komisji skierowali do Burmistrza wniosek, aby tam gdzie to tylko możliwe nie zapłaconymi opłatami obciążać hipoteki nieruchomości.
Wniosek przyjęto jednogłośnie.
b/ czy dla każdej wspólnoty prowadzi się oddzielną księgowość i czy wspólnoty mają odpisy na fundusz remontowy a także czy wspólnoty mają NIP i REGON.
Dyr. Mysłek udzielając odpowiedzi powiedział, że dla każdej wspólnoty prowadzi się oddzielne konto rozliczeniowe a na fundusz remontowy i koszty administrowania pobierane są zaliczki. Wspólnoty administrowane przez ZAMK nie posiadają swoich numerów NIP i REGON ,bo gdyby administrowanie budynkami zlecano ZAMK w formie zarządu byłaby to działalność gospodarcza a takiej ZAMK prowadzić nie może.
3. radny Stachowiak – zÅ‚ożyÅ‚ wniosek , aby gmina podjęła dziaÅ‚ania w kierunku
komunalizacji lub zwrotu prawowitym właścicielom nieruchomości, których gmina jest samoistnym posiadaczem. Wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie..
Radnego Stachowiaka interesowały jeszcze następujące zagadnienia:
- czyim dochodem są środki uzyskane przez gminę ze sprzedaży mieszkań?
- analizował niektóre wydatki na remonty,
- pytał, czy zarządcy wspólnot mają przeszkolenie?
Na pytanie te odpowiedzi udzielił Dyr. Mysłek informując, że środki uzyskane ze sprzedaży mieszkań są dochodem budżetu gminy. Remonty wykonywane są w ograniczonym zakresie na ile pozwalają środki finansowe a priorytetem obecnie są jak co roku w tym czasie remonty piecy..
4. radny Pierwoła zwrócił uwagę, że najwięcej remontów wykonywane jest w budynkach
będących wspólnotami w administrowaniu ZAMK.
Dyr. Mysłek udzielając odpowiedzi wyjaśnił, że różnie to wygląda w różnych wspólnotach. Poinformował jednocześnie, że obecnie ZAMK otrzymuje miesięcznie przekazane mu przez gminę około 13 tyś. żł z tytułu dodatków mieszkaniowych przysługujących najemcom.
5. radny Kaczmarek zapytał jakie są zaległości w regulowaniu należności przez najemców
zamieszkałych w wyremontowanym przez gminę budynku po byłym internacie LO
przy Pl. K. Marcinkowskiego?
Dyr. Mysłek poinformował Komisję, że na 10 mieszkań na dzień 10.09.2004
zalegÅ‚oÅ›ci te wynoszÄ… 23.188 zÅ‚ i dotyczÄ… w zasadzie 4 najemców , z których jeden ma zadÅ‚użenie okoÅ‚o 12.000 zÅ‚ ( aktualnie ma wyrok eksmisyjny ) drugi –5.834 zÅ‚, trzeci 2.476 zÅ‚ a czwarty 2.481 zÅ‚. Z tych dÅ‚użników jeden spÅ‚aca regularnie zalegÅ‚oÅ›ci w ratach.
6. radny Ostrowski pytał kiedy planowana jest podwyżka czynszu i ile jest obecnie lokali
socjalnych?
Na pytanie to odpowiedzi udzielił Burmistrz informując, że planuje się podwyżkę czynszu w przyszłym roku.
Dyr. Mysłek poinformował , że aktualnie są dwa lokale socjalne, z których jeden jest zasiedlony.
7. radny Kaczmarek zapytał Gł. Księgowego ZAMK, czy wszystkie inne faktury z terminem
płatności do końca 2003 roku, za wyjątkiem zobowiązań ZAMK wykazanych na koniec roku 2003, zostały zapłacone do końca 2003 roku? Czy są przypadki, że zapłacono dopiero w styczniu czy lutym 2004 roku?
Gł. Księgowy ZAMK odpowiedziała, że innych faktur poza zobowiązaniami wykazanymi w sprawozdaniach na koniec 2003 roku nie ma.
8. radny Gruszka – zainteresowany byÅ‚, czy w zobowiÄ…zaniach wymagalnych na koniec 2003
roku były zobowiązaniach wspólnot w administrowaniu a jeśli tak to jakie?
Ponieważ tak trudno było uzyskać jednoznaczną odpowiedź na te pytania. Komisja zawnioskowała, aby ZAMK przedstawił Komisji na piśmie szczegółowe zestawienie zaległości wymagalnych na koniec 2003 roku w wykazaniem kwot i tytułu.
Wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie.
W drugiej części posiedzenia Komisja analizowała materiały dostarczone Komisji przez Urząd Gminy.
Materiały te to:
1. zestawienie sprzedanych mieszkań i lokali za okres 1.01.-30.09.2004
2. zestawienie sprzedanych lokali mieszkalnych za gotówkÄ™ w okresie 1./01 – 30.09.2004 r.
3. wykaz sprzedanych na raty nieruchomości lokalowych i mieszkań mających należności do spłaty na dzień 30.06.2004 r.
4. zestawienie należności z tytułu przekształcenia wieczystego użytkowania na dzień 30.09.2004 r.
Komisja zwróciła uwagę na staranne przygotowanie zestawień dostarczonych Komisji .
Analizując te materiały członkowie Komisji pytali m.in. o :
1.radny Kaczmarek;
- jakie Urząd podejmuje działania w kierunku wyegzekwowania należności z tytułu nie płacenia w terminie rat za sprzedane na raty mieszkania?
Odpowiadając na pytanie Burmistrz poinformował , że sprawy kierowane są do sądu i aktualnie dwie sprawy czekają na klauzulę wykonalności.
- ile pozostało jeszcze nieruchomości w użytkowaniu wieczystym?
Na to pytanie nie została udzielona odpowiedź.
2. radny Gruszka:
- czy przewiduje siÄ™ opracowanie programu rewitalizacji miasta? ZwracajÄ…c uwagÄ™ na
takÄ… potrzebÄ™.
Odpowiadając Burmistrz poinformował, że aktualnie nie zwracając jednocześnie
uwagÄ™ na wysokie koszty opracowania.
Z poglądem tym dyskutowali członkowie Komisji uważając, że opracowanie jest
niezbędne, aby gmina i mieszkańcy właściciele domów mogli korzystać z
dofinansowania remontów w wysokości 35%.
- jak Burmistrz zamierza pomóc ZAMK?
Odpowiadając Burmistrz poinformował, że nie widzi możliwości pomocy a
zaległości ZAMK nie są duże w stosunku do należności.
W wolnych gÅ‚osach i wnioskach gÅ‚os zabraÅ‚ radny Stachowiak – widzÄ…c konieczność posiadania do dyspozycji Burmistrza Å›rodków budżetowych , z których mógÅ‚by wspomóc wÅ‚aÅ›cicieli domów remontujÄ…cych elewacje . Wniosek nie uzyskaÅ‚ aprobaty pozostaÅ‚ych czÅ‚onków Komisji i zostaÅ‚ wycofany.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
|