2005-03-14
Protokół nr 10/2004
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 23 września 2004 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym Placówek Oświatowych przy ul. Krótkiej w Rogoźnie. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 16.00.
W posiedzeniu brali udział członkowie Komisji:
- Feliks Kaczmarek
- Krzysztof Ostrowski
- Janusz Piechowiak
- Andrzej Pierwoła
- Jerzy Stachowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli:
- BogusÅ‚aw Janus – Burmistrz Rogoźna,
- Jadwiga Pijanowska - Skarbnik Gminy
- Wiktor Jaworski – Dyrektor ZEAPO
- Eugenia Wilhelm – ZEAPO
- Maria Lijewska – GÅ‚. KsiÄ™gowy ZEAPO
3. Roman Szuberski – PrzewodniczÄ…cy Rady Miejskiej
oraz Pani redaktor M. Żak z Gazety Powiatowej .
Tematem posiedzenia Komisji zgodnie z przyjÄ™tym przez RadÄ™ MiejskÄ… planem pracy Komisji byÅ‚a ” Kontrola realizacji budżetu za I półrocze w Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym Placówek OÅ›wiatowych ”.
Posiedzenie poprzedzone było przeprowadzoną w godz. 8.00 do 15.00 w dniu 23.09.2004 przez członków Komisji Rewizyjnej ( F. Kaczmarek, K. Ostowski, J. Stachowiak ) kontrolą źródłowej dokumentacji finansowej i przetargowej ZEAPO. Pozostali członkowie Komisji nie braki udziału w kontroli dokumentacji źródłowej z powodu nieobecności.
Posiedzenie rozpoczęte o godz. 16.00 odbyło się z następującym porządkiem obrad:
- kontrola realizacji budżetu ZEAPO za I półrocze 2004,
- omówienie odpowiedzi Burmistrza do protokołu nr 9 Komisji
- wolne głosy i wnioski
Na początek posiedzenia Gł. Księgowy ZEAPO omówiła wykonanie budżetu ZEAPO za I półrocze 2004 roku za wyjątkiem rozliczenia dotacji przekazanej powiatowi na prowadzenie Gimnazjum nr 2. Powiedziała m.in., że dowozy wykonano w 63% ( 257.734,73 zł) a Fundusz Socjalny w 75%.
Następnie Dyrektor ZEAPO przedstawił informacje dotyczące przetargów przeprowadzonych w ramach zamówień publicznych. Przeprowadzono dwa przetargi :
- na remont dachu na Gimnazjum nr 1 ( zaplanowano 35.000 zł, w wyniku przetargu wyłoniono wykonawcę za 23.499,33 zł, prace dodatkowe 4.341,45 zł, inspektor nadzoru 695 zł )
- dowozy 2004/2005 ( zaplanowane Å›rodki wykonanie 2003/2004 plus korekta razem 410.000 zÅ‚. Cena 100%, 1 oferta 403.540 zÅ‚ , ceny za 1 km – autobus 2,60 zÅ‚ +VAT, bus duży 1,60 zÅ‚ +VAT, bus maÅ‚y 1,30 zÅ‚+VAT )
Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił materiały jakie na wcześniejsze pismo Przewodniczącego Komisji zostały przygotowane przez ZEAPO na posiedzenie Komisji.
Materiały te to:
- zestawienie zakupionego opału dla placówek oświatowych w sezonie grzewczym2003/2004,
- zestawienie dotyczÄ…ce przetargów przeprowadzonych w okresie 1.01 – 30.06.2004 ,
- liczba uczniów i oddziałów wg arkuszy organizacyjnych na rok 2003/04 wraz z ilością godzin w poszczególnych placówkach wg realizowanego programu na dzień 31.05.2004
- suma wynagrodzeń brutto za I półrocze 2004 w poszczególnych placówkach,
- zestawienie zobowiązań poszczególnych placówek na koniec 2003 roku
- Rb-28S poszczególnych placówek na dzień 30.06.2004.
W dyskusji nad przedstawionymi przez Gł. Księgowego ZEAPO i Dyrektora ZEAPO oraz dostarczonymi Komisji materiałami zwracano uwagę na ;
1.radny Ostrowski – bardzo duże koszty opaÅ‚u, trzeba siÄ™ zastanowić nad termomodernizacjÄ…,
2.dyrektor ZEAPO – poinformowaÅ‚ o wzroÅ›cie cen energii i wÄ™gla ,
3. radny Piechowiak – stwierdziÅ‚ niezgodnoÅ›ci w dostarczonych Komisji materiaÅ‚ach
dotyczących SP Pruśce ( niezgodności wyjaśniła Gł. Księgowa ZEAPO )
4. radny PierwoÅ‚a – zwróciÅ‚ uwagÄ™ na niskie koszty opaÅ‚u w SP GoÅ›ciejewo i SP Tarnowo
5.radny Ostrowski – stwierdziÅ‚, że przerażajÄ…ce sÄ… koszty opaÅ‚u w ZS Parkowo i SP 2 a
ponadto stwierdził konieczność wyodrębnienia kosztów eksploatacyjnych pomieszczeń
ZEAPO i pomieszczenia świetlicowego od kosztów przedszkola nr 1, gdyż obecnie koszty
te za wyjątkiem telefonów przypisane są przedszkolu przez co zawyżają faktyczne koszty
funkcjonowania tego przedszkola ( na tą sugestię Burmistrz zareagował uwagą, że szkoda,
że nie zrobiono tego dwa lata wcześniej ). Komisja popierając stanowisko radnego
wnioskuje o wydzielenie tych kosztów od nowego roku budżetowego.
6. radny Ostrowski – stwierdziÅ‚, można byÅ‚oby potanieć oÅ›wiatÄ™ gdyby nie maÅ‚a liczbowo
oddziały w SP 2 i ZS Parkowo. Na uwagę tą Burmistrz stwierdził, że jest dobrze.
7. radny Piechowiak – stwierdziÅ‚, że należaÅ‚oby dążyć do 20 uczniów na oddziaÅ‚
8. radny Kaczmarek – stwierdziÅ‚, że ze przeprowadzone dwa przetargi w ramach zamówieÅ„
publicznych przeprowadzono zgodnie z wymogami ustawy Prawo zamówień publicznych ,
jednak jego zdaniem przy dobrze przygotowanym kosztorysie nie winny mieć miejsca
zamówienia dodatkowe,
9. radny Ostrowski – zaapelowaÅ‚ do Burmistrza, aby pozostawić do dyspozycji ZEAPO z
przeznaczeniem na dalsze remonty cieknących dachów w Gimnazjum nr 1 nie
wykorzystane tegoroczne środki budżetowe zaoszczędzone przy remoncie dachu z
dachówki w Gimnazjum nr 1 ( Burmistrz poinformował, że decyzję w tej sprawie podejmie
po otrzymaniu ostatecznego rozliczenia przeprowadzonego remontu )
10. radny Ostrowski – wyraziÅ‚ zadowolenie, że w wyniki wczeÅ›niejszych dziaÅ‚aÅ„ Komisji
Rewizyjnej nie ma już w szkołach przekroczeń powyżej 1,5 etatu na nauczyciela.
Zainteresował się ile jest etatów związkowych opłacanych z budżetu ( w odpowiedzi
uzyskanej iod Gł. Księgowej ZEAPO dowiedział się, że jest to zgodnie z przepisami
16/18 etatu związkowego opłacanego ze środków budżetowych )
NastÄ™pnie PrzewodniczÄ…cy Kaczmarek – omówiÅ‚ przedstawione Komisji zestawienie zobowiÄ…zaÅ„ placówek oÅ›wiatowych na poczÄ…tek roku 2004 i przedstawiÅ‚ wnioski wynikajÄ…ce z kontroli dokumentacji podstawowej :
- stwierdzono zalegÅ‚oÅ›ci w zapÅ‚acie za dostarczony placówkom wÄ™giel f-ra 66/03 – na kwotÄ™ 5.311,35 zÅ‚ i f-ra 691/03 na kwotÄ™ 2.627,30 zÅ‚ wynikajÄ…ce z późniejszego niż wyznaczony na fakturze termin zapÅ‚aty. Dyrektor ZEAPO przedstawiÅ‚ jednak podpisany aneks – porozumienie do umowy nr –341-ZOC/2/2003 opóźniajÄ…cy termin zapÅ‚aty za obie faktury do 21.01.2004 przez co zobowiÄ…zania te staÅ‚y siÄ™ niewymagalne na koniec 2003 roku. Należność za obie faktury zostaÅ‚a uregulowana 16.01.2004 r.
- stwierdzono , że zobowiązaniami wymagalnymi na koniec roku 2003 były opłaty za telefony wynikające z faktury FPO04184607/012/03 (wg wyliczenia Komisji - w wysokości 3.037,66 zł ) , której termin płatności był 29.12.2003 a należność uregulowana została przelewem w dniu 16.01.2004 . Faktura ta wg przedstawionego Komisji zestawienia zobowiązań obejmowała płatności za telefony następujących placówek:
- SP 2 – w kwocie 269,76 zÅ‚,
- SP-3 w kwocie 581,52 zł,
- ZS Parkowo 300,89 zł,
- SP Budziszewko 207,27 zł,
- SP Tarnowo 273,93 zł,
- SP Gościejewo 295,77 zł,
- SP Pruśce 112,07 zł,
- Gimnazjum nr 1 419,51 zł,
- Przedszkole nr 1 214,77 zł,
- Przedszkole nr 2 172,90 zł,
- Przedszkole Parkowo 189,27 zł
3. stwierdzono, że w miesiącu styczniu o trzy dni opóźniono zapłatę za energię elektryczną za
faktury: 3/40584/22R na kwotÄ™ Å‚Ä…cznÄ… ( wg podliczenia Komisji ) – 9.173,54 zÅ‚ i nr
3/40644/20R na kwotÄ™ – 3.437,52 zÅ‚ oraz o 7 dni za fakturÄ™ nr 3/40013/22R na kwotÄ™
147,65 zł
4. stwierdzono zaksięgowanie w koszty roku 2004 rzeczowych wydatków gotówkowych
poniesionych w roku 2003 w następujących placówkach:
a/ SP 2 - 21 pozycji na kwotę łączną 1.060,35 zł,
b/ SP 3 – 1 poz. na kwotÄ™ 687,08 zÅ‚,
c/ SP GoÅ›ciejewo – 3 pozycje na kwotÄ™ 213,90 zÅ‚,
d/ SP PruÅ›ce – 20 poz. na kwotÄ™ 3.737,17 zÅ‚,
e/ SP Tarnowo – 3 poz. na kwotÄ™ 81,95 zÅ‚,
f/ ZS Parkowo – 4 pozycje na kwotÄ™ 404,99 zÅ‚,
g/ SP Budziszewko – 3 poz. na kwotÄ™ 50,76 zÅ‚,
h/ Przedszkole nr 1 – 2 poz. na kwotÄ™ 240 zÅ‚
5. za rachunek wystawiony dla Gimnazjum nr 1 dnia 23.12.2003 r. na kwotę 2.597,68 zł
zapłacono 4.01.2004 ( za salkę )
6. za rachunki gotówkowe z datami wystawienia 29-31.12.2003 wystawione dla Gimnazjum
nr 1 ( z kwotami od 20 do 2.940 zł ) i SP 3 związane z wydatkami z Funduszu Socjalnego
zapłacono czekiem w dniu 7.01.2004 roku. Wypłata ta nie jest jednak związana z realizacją
budżetu.
Podsumowując powyższe Komisja stwierdza, że :
- naruszona została dyscyplina budżetowa ,
- roczne sprawozdania finansowe poszczególnych placówek oświatowych i roczne sprawozdanie Burmistrza z realizacji budżetu 2003 nie odzwierciedlają faktycznej realizacji budżetu za rok 2003, co oznacza, że zostały sfałszowane,
- brak jest zakładowej kontroli wewnętrznej
W drugiej części swego posiedzenia Komisja zajęła się otrzymaną od Burmistrza odpowiedzią na postulaty i wnioski wynikające z protokołu nr 9 Komisji.
W tej części posiedzenia nie chciał uczestniczyć Burmistrz twierdząc, że nie otrzymał na nią zaproszenia. Po początkowym wyjściu z posiedzenia Komisji powrócił jednak na salę posiedzeń w towarzystwie Przewodniczącego Rady, który w tym czasie przybył na posiedzenie Komisji.
W tej części posiedzenia Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawiając kolejno poszczególne punkty protokołu nr 9 posiedzeń Komisji Rewizyjnej odczytywał przesłane Komisji przez Burmistrza odpowiedzi na poruszane w nich zagadnienia.( przesłana Komisji przez Burmistrza odpowiedź stanowi załącznik do niniejszego protokołu ).
Analizując poszczególne punkty Komisja :
ad 1/ wnioskuje do Przewodniczącego Rady Miejskiej o podjęcie czynności zmierzających
do uchwalenia przez Radę Miejską szczegółowych zasad realizacji przez Burmistrza zapisu
art.16 a ustawy o finansach publicznych.
Przy omawianiu rozbieżności wynikających z wywieszonej na tablicy ogłoszeń Urzędu w
dniu 16 sierpnia 2004 r. informacji o podmiotach, którym umorzono podatki a faktycznym
umorzeniem w tym okresie podatków przez Burmistrza P. Skarbnik oświadczyła, że
niektórych podmiotów nie wywieszono na tablicy ogłoszeń na polecenie Burmistrza i jego
Zastępcy. W odpowiedzi Burmistrz stwierdził, że nikomu takich poleceń nie wydawał.
ad 4/ stwierdza, że zawarta przez Urząd umowa z LOK na dzierżawę Baru WODNIK z mocy
prawa jest nieważna, bo podpisana została jednoosobowo przez osobę nie posiadającą do
tego upoważnienia statutowego.
ad 5/ została poinformowana, że mimo wystawienia tytułu wykonawczego do Komornika,
dotyczącego firmy AGROFARMER tytuł ten został wycofany a zaległość w kwocie
54.081,30 zł została przez Burmistrza rozłożona na 3 raty z terminami płatności
15.09.2004, 15.12.2004 i 15.02.2005. Na pytanie członków Komisji czy wpłynęła zatem I
rata ani Burmistrz ani P. Skarbnik nie udzielili odpowiedzi.( odpowiedź ma być udzielona
na najbliższej sesji Rady Miejskiej.
ad 7/ została poinformowana, że w roku 2003 w ramach kompensaty długu gmina wzięła
piasek na zimowe utrzymanie, jednak dłużnik dotychczas nie wystawił faktury stąd nie
rozliczono. Na pytanie Przewodniczącego Komisji czy po ostatnim piśmie do Wojewody
datowanym na dzień 10.04.2003 podjęto jakieś działania u Wojewody w celu
wyegzekwowania należnoÅ›ci – Burmistrz i P. Skarbnik stwierdzili, że nie. Na pytanie jakie
będą dalsze działania Burmistrza w celu wyegzekwowania należności Burmistrz
odpowiedział, że dłużnik złożył wniosek o rozłożenie należności na raty a on nie wie co
dalej uczyni.
ad 12/ po wymianie stanowisk między radnym Ostrowskim a Burmistrzem, w której Burmistrz stwierdził, że nie podejmie żadnych kroków w celu przedstawienia Komisji bilingów z rozmów z telefonu GKRPA argumentując, że nie są przekroczone wydatki na ten telefon i usytuowanie telefonu jest zasadne ze względu na miejsce pracy dwu członków GKRPA.. Na wniosek radnego Ostrowskiego Komisja Rewizyjna wnioskuje o pozyskanie opinii prawnej dotyczącej prawa Komisji do bilingu telefonu zaufania, którego Komisja chce poznać rozmowy wychodzące ( aby stwierdzić czy nie jest wykorzystywany do celów prywatnych ) a nie wchodzące uznając tym samym, że mogłoby to stanowić naruszenie prywatności osób korzystających z porad.
Ad 13/ po rozważaniu różnych form udostępniania Biuletynu Burmistrza i braku przekonywującej argumentacji wnioskuje do Burmistrza o podjęcie działań mających na celu uwiarygodnienie ilości drukowanych przez Redakcję Gońca Rogozińskiego Biuletynów Burmistrza ( łącznie z zapisami w umowie ). Komisja tym samym uznaje za mało przekonywujące stwierdzenie Burmistrza, że potwierdzenie ilości następuje na podstawie stopki redakcyjnej i że nakład 2.800 egz. został Burmistrzowi potwierdzony przez drukarnię przy składaniu oferty.
Ad 14/ za używanie telefonu wspólnie z „ Różowym domkiem „ za miesiÄ…c maj i czerwiec zwrócono UrzÄ™dowi 1.100 zÅ‚ za rozmowy. Dalej trwa ustalanie należnoÅ›ci UrzÄ™du z tego tytuÅ‚u.
Ad/ 15/ Za wysyłanie prywatnych SMS-ów ze służbowej komórki Burmistrz Janus obciążył siebie kwotą 25,62 zł nie obciążając nikogo innego z tego tytułu. Stanowisko Burmistrza w tej sprawie w stosunku do reprezentowanego na wcześniejszym posiedzeniu Komisji nie uległo zmianie stąd Komisja na wniosek radnego Ostrowskiego stosunkiem głosów 3:1:1 wnioskuje, aby komórkowe telefony służbowego rozliczane były w Urzędzie na podstawie bilingów z obciążaniem pracowników na rozmowy prywatne
Przewodniczący Komisji zwrócił Burmistrzowi uwagę na kwestie podatkowe wynikające z używania telefonu służbowego do celów prywatnych
Ad/16 po wymianie poglÄ…dów miÄ™dzy czÅ‚onkami Komisji a Burmistrzem na temat zasadnoÅ›ci przydziaÅ‚u pracownikowi zatrudnionemu na umowie –zlecenia sÅ‚użbowego telefonu komórkowego z limitem zÅ‚otowym do wykorzystania, Komisja uznajÄ…c, że może to stanowić nieuzasadniony dochód dla zleceniobiorcy postanowiÅ‚a zwrócić siÄ™ od radcy prawnego UrzÄ™du o wykÅ‚adniÄ™ prawnÄ… w tej kwestii.
Ad 18/ na posiedzenie Komisji Burmistrz nie dostarczył wnioskowanych przez Komisję dokumentów przetargowych a tym samym nie umożliwił Komisji zapoznanie się z nimi.
W ostatnim punkcie posiedzenia Komisji tj. wolne gÅ‚osy i wnioski – nie zgÅ‚oszono żadnego wniosku
Na tym posiedzenie zakończono
|