2005-03-14
Protokół nr 9/2004
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego w dniu 16 sierpnia 2004 roku
Posiedzenie Komisji odbyło się w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie przy ul.Nowej 2, a rozpoczęło się o godzinie 16.00.
W posiedzeniu brali udział członkowie Komisji:
- Feliks Kaczmarek
- Krzysztof Ostrowski
- Andrzej Pierwoła
- Jerzy Stachowiak
Nieobecny – radny Janusz Piechowiak
Ponadto w posiedzeniu Komisji uczestniczyli:
- BogusÅ‚aw Janus – Burmistrz Rogoźna,
2- Jadwiga Pijanowska - Skarbnik Gminy
3. Roman Szuberski – PrzewodniczÄ…cy Rady Miejskiej
oraz Pani redaktor z Gazety Powiatowej .
Tematem posiedzenia Komisji zgodnie z przyjÄ™tym przez RadÄ™ MiejskÄ… planem pracy Komisji byÅ‚a ” Analiza wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 roku ”.
Na początek posiedzenia Komisji Skarbnik Gminy P. Jadwiga Pijanowska zapoznała radnych członków Komisji z przygotowanym na posiedzenie Komisji materiałami:
- Sprawozdaniami Rb-30, Rb-32, Rb-33., Rb-NDS, Rb-N, Rb-Z, Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-50,
- Zestawieniem - Wykonania dochodów Gminy Rogoźno na dzień 30 czerwca 2004
- Zestawieniem - Wykonania wydatków Gminy Rogoźno na dzień 30 czerwca 2004 r.
Omawiając wykonanie budżetu P. Skarbnik stwierdziła, że po stronie dochodów budżet za I półrocze 2004 r. wykonany został w 54,72 % w kwocie 12.649.823,63 zł, zaś po stronie wydatków w 46,85 % planu. Wydatki majątkowe wykonane zostały tylko w 10,68% planu rocznego. Nadwyżka budżetowa na dzień 30 czerwca wyniosła 1.600.249 zł. Z wolnych środków z ubiegłorocznej nadwyżki budżetowej w wysokości 749.112 zł dotychczas do budżetu roku 2004 wprowadzono 431.470 zł utrzymując resztę w rezerwie.
Stan należności na 30.06.2004 wynosił 3.777.942 zł w tym należność za energię elektryczną na oświetlenie drogowe za rok 2003 od Wojewody Wielkopolskiego w wysokości 23.080 zł, 672.330 zł od ZAMK i 52.869 zł od PPH JARACZ.
Zadłużenie gminy na dzień 30 czerwca wyniosło 4.720.067 zł w tym kredyty i pożyczki 4.549.000 zł oraz zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług 171.067 zł .
Przychody GFOŚiGW na plan 90.000 zł wykonano w wysokości 36.614 zł zaś wydatki na plan 90.000 zł wykonano 23.584 zł ( ( sprawozdanie Rb-33 )..
Kończąc omawianie wykonania budżetu P. skarbnik poinformowała Komisję, że opisówka wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku zostanie radnym dostarczona do 31.08.2004 roku.
W dyskusji nad wykonaniem budżetu za I półrocze członkowie Komisji pytali m.in.::
1. Jakie są skutki udzielonych przez Burmistrza umorzeń należności gminy za I półrocze 2004 roku ( radny Kaczmarek i radny Ostrowski ) ?
Odpowiadając na to pytanie Skarbnik i Burmistrz stwierdzili, że wynoszą one 8.678,70 zł w tym z tytułu umorzeń podatku od nieruchomości 7.596 zł i 1.081 zł z tytułu umorzeń w podatku rolnym. Ponieważ na wykazie umorzeń wywieszonym w dniu obrad Komisji na tablicy Urzędu z datą aktualności 14.04.2004 roku kwoty te były znacznie niższe. Komisja zawnioskowała o dostarczenie jej na następne posiedzenie dokładnego rozliczenia dokonanych przez Burmistrza umorzeń należności podatkowych za I półrocze 2004 roku.
2. Prawie w 55% wykonane zostały dochody budżetu gminy za I półrocze , zaś wydatki tylko
w 40 kilku % . Co jest tego przyczynÄ… ? ( radny Stachowiak )
Wpłynęło na to głównie niskie wykonanie wydatków inwestycyjnych odpowiedział Burmistrz informując jednocześnie, że z inwestycji w I półroczu praktycznie realizowana była tylko budowa gazociągu w Gościejewie a pozostałe zadania realizowane będą w II półroczu, zaś wykonanie budżetu w tym zakresie będzie na koniec roku w. wysokości planowanej. Już obecnie w związku z budową wodociągu Owczegłowy wydatki majątkowe są znacznie wyższe niż to było na półrocze.
3. W dziale 926 znajdują się wydatki dotyczące różnych zakupów i konkursów w większości w szkołach nie związane z działalnością sportową i kulturą fizyczną, które winny być przeniesione do działu 801 sugerował radny Kaczmarek
Ze stanowiskiem tym zgodziła się P. Skarbnik uważając, że wydatki te winny być tan, gdzie są ponoszone. Odmienne stanowisko prezentował Burmistrz.
4. Dlaczego z dziaÅ‚u 926 przyznaje siÄ™ pieniÄ…dze na organizacjÄ™ konkursu „ Bajkowy Åšwiat ” skoro na konkurs ten przyznane zostaÅ‚y znaczne Å›rodki finansowe w formie dotacji do RCK? ( radny Kaczmarek )
Burmistrz wyjaśnił, że jest to zgodne z opracowanym przez jego doradcę ds. oświaty harmonogramem wydatków.
Zastrzeżenia członków Komisji przy wydatkowaniu środków z działu 926 budziły też zawarte umowy z LOK i UKS-3 podpisane przez stronę dotowaną niezgodnie ze upoważnieniami statutowymi tych organizacji
Wątpliwości poddano zasadność i zgodność prawną przyznawania dodatkowych finansowych w wysokości 1005,26 zł na dodatkowe zakupy na kąpielisko, skoro umowa na obsługę kąpieliska jest umową zawartą na kompleksową obsługę kąpieliska.
Interesowały członków Komisji także zasady użytkowania strzelnicy pneumatycznej przez LOK zawarte w umowie , jednak nie uzyskali w tym temacie wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania.
Członkowie Komisji sugerują obcięcie wydatków budżetowych w dziale 926 uznając, że można te pieniądze przeznaczyć na inne bardziej niezbędne wydatki budżetowe, np. dożywianie dzieci.
5.Jak wygląda ściągalność zeszłorocznych i starszych zaległości podatkowych? W jakiej wysokości udało się je ściągnąć w I półroczu? ( radny Ostrowski ).
Pani skarbnik odpowiedziała, że nie ma porównania stąd Komisja na wniosek radnego zdecydowała zwrócić się do P. Burmistrza o dostarczenie na następne posiedzenie Komisji o przygotowanie przez Urząd zestawienia i informacji dotyczącej tego zagadnienia.
6. Niskie jest za I półrocze jest wykonanie dochodów z tytułu podatku od osób fizycznych i opłaty targowej . Co jest tego przyczyną? ( radny Stachowiak ). Odpowiadając na to pytanie P. Burmistrz poinformował, że dochody z tytułu podatku od osób fizycznych realizowane są przez Urząd Skarbowy a plan ustalał minister. Niskie są wpływy z tego tytułu w Urzędach Skarbowych ,stąd niskie wykonanie niezależne od gminy. Zaś jeśli chodzi o opłatę targową to stwierdził, że może niższe są obroty a być może za dużo zaplanowano? Jednak wyraził nadzieję, że w II półroczu będzie lepiej.
7. Wysokie jest zadłużenie PPH JARACZ z tytułu opłaty za wydobycie kruszyw wynoszące już 52.869 zł. Jakie czyni Burmistrz starania aby wyegzekwować te należności? ( radny Kaczmarek ).
Burmistrz odpowiedział, że w ramach kompensaty wzięto np. piasek na akcję zimową. Na co P. Skarbnik odpowiedziała, że takiej kompensaty nie dokonano ze względu na brak faktury.
Burmistrz nie odniósł się do sugestii radnego, aby podjąć bardziej skuteczne kroki w egzekucji tych zobowiązań, np. obciążyć hipotekę.
8. Co ukryte jest w § 80.110, którego wykonanie jest bardzo wysokie ( radny Stachowiak ).
P. skarbnik poinformowała, że jest to dodatkowe wynagrodzenie roczne ( trzynastka ).
9. Gdzie znajdują się wypłacone dodatkowe środki finansowe z okazji Dnia Samorządowca?
( radny Ostrowski ).
Pani skarbnik poinformowaÅ‚a, że w rozdziale 75023 § 4010 – wynagrodzenia osobowe a ponadto w innych § sÄ… zapÅ‚acone podatki i skÅ‚adki z tego tytuÅ‚u.
10. Poza płacą niskie jest wykonanie wydatków w Straży Miejskiej. Co jest tego przyczyną?
( radny Pierwoła ). Burmistrz odpowiedział, że związane jest to z nie zakupieniem w I półroczu samochodu do Straży Miejskiej.
11. Radny Ostrowski zwrócił uwagę na niskie wykonanie wydatków w obronie cywilnej i wyraził obawę, aby nie powtórzyła się sytuacja z roku 2003 kiedy nie wykorzystano środków.
Odpowiadając Burmistrz zapewnił, że taka sytuacja nie nastąpi i wydatki będą wykonane.
12. Radny Kaczmarek pytał czyj jest telefon nr 2617960 i gdzie się znajduje oraz kto z niego korzysta i za niego płaci, gdyż są rozliczane ze środków GKRPA faktury za ten telefon. Od początku rok 2004 do 21.06.2004 opłata za ten kosztowała GKRPA łącznie 798,58 zł z przykładowo zapłaconymi rachunkami:
- z dnia 4.02.2004 - 104,26 zł,
- z dnia 30.03.2004 - 171,48 zł,
- z dnia 31.03.2004 - 161,58 zł,
- z dnia 26.04.2004 - 152,38 zł,
- z dnia 2.06.2004 - 83,39 zł,
- z dnia 21.06.2004 - 125,49 zł
Interesowało radnego też, czy za korzystanie z tego telefonu do rozmów prywatnych wpłynęły jakieś wpłaty na konto Urzędu?
Ponieważ nie uzyskano na Komisji odpowiedzi na te pytania Komisja na wniosek radnego Ostrowskiego wnioskuje o dostarczenie na następne posiedzenie Komisji bilingów tego telefonu za I półrocze 2004 roku i zestawienie ewentualnie dokonanych za ten okres wpłat za rozmowy prywatne z tego telefonu.
13. Co stanowi podstawę wypłaty Redakcji Gońca Rogozińskiego za drukowane wkładki Biuletynu Burmistrza podwyższonych faktur wystawianych od 8 marca 2004 roku ( pytał radny Kaczmarek ). Jaki jest sposób weryfikacji prawidłowości wystawiania tych faktur, gdyż np.
- faktury z datami : 20.01.2004 , 16.02.2004, 1.03.2004 wystawiono każdą na kwotę 366,00 zł
- zaś faktury z datami 8.03.2004, 25.03.2004, 7.04.2004, 21.04.2004, 6.05.2004, 19.05.2004, 2.0-6.2004, 15.06.2004 i 29.06.2004 wystawione zostały i zapłacone na kwotę 409,92 zł każda.
Czy wynika to z umowy czy też uwarunkowane jest czym innym?
Z udzielonych Komisji przez P. Skarbnik wyjaśnień wynikało że podstawą wypłaty jest nakład gazety pomnożony przez 0,12 zł za egz. Komisja nie uzyskała odpowiedzi na pozostałe pytania, stąd wnioskuje o przedstawienie na następne jej posiedzenie umowy i pisemne udzielenie wyjaśnień na zadane pytania.
14. Jak aktualnie przedstawia siÄ™ sprawa telefonu wspólnego z „ Różowym domkiem ” i jakie podjÄ™to dziaÅ‚ania w sprawie? ( pytaÅ‚ radny Ostrowski )
Burmistrz poinformował Komisję, że telefon ten jest już obecnie odcięty, Urząd wystąpił o jego bilingi i prowadzone są działania wyjaśniające.
15. Czy za wysłane SMS-y specjalne , połączenia z strefą rozrywki PG i np. późno wieczorne i nocne rozmowy prywatne z telefonów komórkowych np. o nr 0507050317, 0507050316, 0507050315, 0507050313, 0507050319 korzystający z tych telefonów są obciążani kosztami tych rozmów? ( radny Kaczmarek ) Jako przykład korzystania z tego typu usług podał wysłane w dniu 20.03.2004 z telefonu nr 0507050313 SMS-y specjalne o godz. 2021,2022,2023,2024,2024,2046,2059.
Odpowiadając na to pytanie Burmistrz poinformował, że pracownicy dysponujący komórkowymi telefonami służbowymi mają przydzielone limity złotowe i nie są obciążani kosztami prowadzonych rozmów prywatnych z posiadanych do dyspozycji telefonów komórkowych , gdy mieszczą się w wyznaczonym limicie. Uzupełniając swą wypowiedź Burmistrz, mimo odmiennych stanowisk w tej sprawie prezentowanych przez członków Komisji Rewizyjnej, poinformował Komisję, że zasad tych nie zamierza zmieniać. Członkowie Komisji uważając, że ten system rozliczeń może rodzić wiele nadużyć ( np. prowadzenie rozmów z telefonów stacjonarnych w celu zaoszczędzenia limitu telefonu komórkowego , bądź nie przeprowadzanie rozmów służbowych z telefonów komórkowych w celu zaoszczędzenia limitu na rozmowy prywatne i SMS-y ) sugerowali, żeby rozliczać pracowników za przeprowadzane rozmowy prywatne z telefonów komórkowych na podstawie bilingów, które są każdorazowo podłączone do rachunku za telefon w każdym miesiącu a nie limitów, gdyż dotychczasowe zasady rozliczeń niepotrzebnie powodują zawyżanie rachunków za telefony i prowadzą do nadużyć.
Ponieważ Burmistrz uznał, że jego system rozliczeń jest jedynie słuszny Komisja wnioskuje o przedstawienie na następne posiedzenie Komisji zestawień za I półrocze 2004 połączeń z wszystkich telefonów komórkowych będących w dyspozycji pracowników Urzędu:
- zestawienie nr 1 dotyczące wysłanych SMS-ów i połaczeń do strefy rozrywki PG zawierające nr telefonu, datę, godzinę oraz długość połączenia , nr telefonu na który wysłano SMS-specjalny
- zestawienie nr 2 z przeprowadzanych rozmów w godz. poza pracą i nocnych zawierające nr telefonu, datę i ilość rozmów przeprowadzonych po godz. 15 oraz w niedziele i święta ( za wyjątkiem połączeń wykonanych po tej godzinie między telefonami komórkowymi służbowymi pracowników Urzędu ) .
16. Kto posiada służbowy telefon komórkowy będący dotychczas w dyspozycji P.. skarbnik i na jakiej zasadzie z niego korzysta oraz czy płaci za wykonywane z tego telefonu rozmowy prywatne?
Burmistrz wyjaśnił, że telefon ten jest w dyspozycji Pani prawnik obsługującej Urząd, która także posiada limit na rozmowy..
W wÄ…tpliwość czÅ‚onkowie Komisji poddali zasadność przyznania telefonu sÅ‚użbowego pracownikowi zatrudnionemu na umowie – zleceniu, pobierajÄ…cemu z tego tytuÅ‚u okreÅ›lonÄ… kwotÄ™ wynagrodzenia, uznajÄ…c, że telefon ten to dodatkowe pozaumowne wynagrodzenie nie opodatkowane.
17. Na remont biur w pokojach nr 25 i 26 Urzędu zakupiono materiały wg faktur:
- f-ra 338/F/2004 na kwotę 93,97 zł,
- f-ra 109/06/04 na kwotę 100,04 zł,
- f-ra 123/05/04 na kwote 1.938,51 zł .
Brak faktur za montaż, zatem kto montował meble w tych biurach Urzędu i za ile? ( radny Ostrowski )
Burmistrz odpowiedział, że montażu za darmo dokonał w godzinach wolnych od zajęć w RCK pracownik tej instytucji.
18. Ile środków finansowych było zaplanowane w budżecie na remont obiektu przy ul. Fabrycznej ? ( radny Kaczmarek )
Burmistrz odpowiedział, że ze względu na prace dodatkowe zmieniono budżet.
Komisja chcąc dokładnie przeanalizować wydatki związane z tym remontem wnioskuje o dostarczenie Komisji na jej następne posiedzenie SIWZ, umowy, kosztorysu ofertowego i kosztorysu powykonawczego na prace dodatkowe.
19. Jak rozliczane są remonty i równania dróg, bo rachunki za te prace są wysokie ? ( radny Pierwoła ).
Burmistrz poinformował, że prac tych w tym roku wykonywano dość dużo a zlecanie prac i płacenie za wykonane prace odbywa się zgodnie w przeprowadzonymi przetargami w ramach zamówień publicznych na podstawie szczegółowych obmiarów i protokołów odbioru prac.
Po zakończeniu dyskusji w wolnych głosach i wnioskach poruszano następujące tematy:
1. radny PierwoÅ‚a zapytaÅ‚ Burmistrza dlaczego z przyznanej Klubowi EUROPEJCZYK dotacji w wysokoÅ›ci 10.000 zÅ‚ 7.500 zÅ‚ zabrano na organizacjÄ™ imprezy „ Lato z Å»ywcem”?
Burmistrz odpowiedział, iż zostało to uzgodnione z prezesem Klubu Europejczyk, ponieważ impreza ta odbywa się razem z zawodami.
2. Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Szuberski przedstawił pokrótce wyniki kontroli wysypiska w Studzieńcu w zakresie składowania odpadów pościekowych.. Poinformował, że protokół z kontroli wraz ze wszystkimi materiałami dotyczącymi tego tematu zostanie przesłany wszystkim radnym.
3. radny Kaczmarek zapytał jak wygląda na dzień dzisiejszy wypłata rolnikom 35 zł/ha z tytułu usuwania skutków suszy, która została w ubiegłym roku wypłacona tylko częściowo.
Burmistrz odpowiedział, że wszyscy rolnicy otrzymali już należne im pieniądze.
4. radny Kaczmarek pytał w jakiej wysokości dieta wypłacana jest przewodniczącemu i z-cy przewodniczącego powołanej przez Radę Miejską Komisji ds. opracowania strategii rozwoju gminy?
Ze względu na brak dokumentów odpowiedzi nie udzielono, stąd radny poprosił, aby odpowiedzi na to pytanie udzielono mu na następnym posiedzeniu Komisji.
Na tym posiedzenie zakończono.
|