2008-10-31
Protokół nr 20/2008
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbytego w dniach 19 i 21 sierpnia 2008, o godz. 12.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.
Temat posiedzenia:
Rozpatrzenie skargi Wspólnoty Mieszkaniowej W. Poznańska 58, na brak podjęcia działań przez Burmistrza Rogoźna.
Otwarcia posiedzenia dokonała i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska.
W posiedzeniu uczestniczyli: członkowie Komisji Rewizyjnej zgodnie z listą obecności, oraz Sekretarz Gminy Iwona Sip-Michalska, Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Szuberski , Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Jolanta Rynarzewska i przedstawiciel mieszkańców Ryszard Gembiak.
Przewodniczący Rady Roman Szuberski poinformował, że zgodnie z opinią radcy prawnego pismo, które zostało skierowane przez Wspólnotę Mieszkaniową jest skargą. Komisja Rewizyjna powinna stwierdzić, czy skarga jest zasadna ,a Rada podejmie stosowna uchwałę.
Przewodnicząca Komisji poinformowała, że mieszkańcy w skardze zarzucają nieprawidłowo wykonaną inwentaryzację, w tym brak podania m.in. kubatury budynku.
Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej wyjaśniła, że dokument jest niepełny. Wyraziła wątpliwość co do podstawy sporządzenia przez notariusza aktu prawnego. W inwentaryzacji nie ujawniono części wspólnych, nie podano kubatury budynku, różna jest powierzchni ogólna w porównaniu do powierzchni podanej w akcie notarialnym. Prezes wyjaśniła, że wspólnota zgodnie z ustawą o własności lokali ma prawo żądać od dotychczasowego właściciela ( Urzędu Gminy), dokonania poprawy błędów w dokumentacji na koszt dotychczasowego właściciela- Urzędu. Tym bardziej, że wspólnota boryka się z problemem braku określenia co jest częścią wspólną. Prezes zauważyła, że błędy w dokumentacji powodują, iż nie można prawidłowo zarządzać wspólnotą.
Przewodnicząca zapytała na czym polega błąd o którym mówi p. Rynarzewska, i czy akty notarialne zostały źle sporządzone?
Pani Rynarzewska wyjaśniła, że błąd dotyczy źle sporządzonej inwentaryzacji, na podstawie których sporządza się akty notarialne. Odrębną natomiast sprawą jest fakt, iż notariusz nie zwrócił uwagi Urzędowi, iż w dokumentacji są błędy.
Przewodnicząca Komisji zapytała czy w aktach notarialnych zostały wpisane strychy jako część wspólna?
Pan Ryszard Gembiak wyjaÅ›niÅ‚, że tylko w akcie sporzÄ…dzonym w roku 2004, zostaÅ‚ ujÄ™ty strych jako część wspólna i to na wniosek zainteresowanego. Ponadto dodaÅ‚, że wspólnota boryka siÄ™ z wÅ‚asnoÅ›ciÄ… dotyczÄ…cÄ… piwnic, które użytkujÄ… mieszkaÅ„cy przylegÅ‚ej posesji. Pan Gembiak poinformowaÅ‚, że w latach ’90 UrzÄ…d przysÅ‚aÅ‚ komisjÄ™, która zastanawiaÅ‚a siÄ™ nad wykonaniem na strychu dodatkowych pomieszczeÅ„ mieszkalnych. W zwiÄ…zku z tym zaistniaÅ‚a obawa czÅ‚onków wspólnoty, że skoro nie majÄ… zapisanego w akcie notarialnym strychu jako części wspólnej, to ta kondygnacja zostanie zagospodarowana przez UrzÄ…d.
Sekretarz wyjaśniła, że obawy mieszkańców są nie do końca zasadne. W przypadku małych wspólnot zastosowanie mają odpowiednie przepisy. Dodatkowo mieszkańcy zostali poinformowani przez Burmistrza jak sprawa winna być załatwiona. Należy temat ten poruszyć na zebraniu wspólników. Sekretarz zauważyła, że na potrzeby sprzedaży budynku sporządza się inwentaryzację uproszczoną, jednak koszt jej sporządzenia pokrywa nabywca lokalu. Sekretarz stwierdziła, że problemy wspólnoty powinny zostać omówione na posiedzeniu wspólników. Natomiast jeśli wspólnicy nie są zadowoleni z wypowiedzi dyrektora ZAMK-u reprezentującego Urząd i zarządzającego mieniem komunalnym, to można na posiedzenie zaprosić Burmistrza.
Pani Jolanta Rynarzewska wyjaÅ›niÅ‚a, że w kwestii przepisów Sekretarz ma racjÄ™. Wspólnota podejmuje uchwaÅ‚y, oraz jest prawidÅ‚owo zarzÄ…dzana. Jednak problem dotyczy podstawowych dokumentów, na których opiera siÄ™ wspólnota, czyli aktów notarialnych oraz inwentaryzacji uproszczonej. DodaÅ‚a, że fachowcy potwierdzÄ… iż w inwentaryzacji uproszczonej musi być podana kubatura budynku, muszÄ… być pomierzone wszystkie pomieszczenia, w tym strych. W dokumencie sporzÄ…dzonym w latach ’90 brakuje tych danych. Prezes dodaÅ‚a, że jeÅ›li Komisja Rewizyjna potrzebuje na okoliczność rozpatrywania tej skargi uchwaÅ‚y wspólnoty, to może ona zostać podjÄ™ta i dostarczona. Pani Rynarzewska dodaÅ‚a, że na podstawie poprawionej dokumentacji technicznej powinny zostać sprostowane akty notarialne wszystkich wÅ‚aÅ›cicieli, tak aby nie byÅ‚o wÄ…tpliwoÅ›ci, co jest częściÄ… wspólnÄ….
Radny Ryszard Dworzański zapytał czy Komisja ma zająć się rozpatrzeniem rzetelności wykonania dokumentacji, czy rozpatrzeniem skargi na bezczyność organu? Dodał, że są to sprawy niezależne. Radny stwierdził, że nie podejmie się dyskusji czy prawidłowo został sporządzony akt notarialny, którego wątpliwość poddała pani prezes. Ponadto akt podpisują dwie strony, zarówno kupujący jak sprzedający. Inną sprawą jest rozpatrzenie skargi na bezczynność organu.
Prezes wyjaśniła, że Wspólnota uważa, iż była bezczynność Burmistrza, gdyż współwłaściciele chcieli , by Burmistrz podjął działania regulujące stan prawny nieruchomości. Burmistrz nie podjął się poprawy dokumentacji, a zgodnie z przepisami prawa powinien błędy naprawić.
Sekretarz zauważyła, że w ustawie wyraźnie mówi się iż sprzedaży podlegają pomieszczenia mieszkalne, a pozostałe pomieszczenia przyjmuje się jako przynależne, których udział ułamkowy zależy od wielkości pomieszczeń mieszkalnych. Sekretarz zauważyła , że strych jest pomieszczeniem wspólnym.
Pani J. Rynarzewska wyjaśniła, że nie wynika to z przepisów prawa i mówić należy o braku rzetelności w wykonanej dokumentacji. W związku z tym wspólnota domaga się poprawy dokumentacji technicznej i trzeba aneksem ująć te poprawki w akcie notarialnym
Radny Jarosław Witt zauważył, że inwentaryzacja wykonywana była na koszt nabywców, w związku z tym należy zapytać czy nabywcy zgadzają się na ponownie sporządzenie inwentaryzacji i pokrycie kosztów z tym związanych?
Pani Rynarzewska stwierdziła, że koszty ponosi Burmistrz, gdyż to on źle wykonał inwentaryzację, ponadto ponosi koszty sporządzenia aktów notarialnych, gdyż tak mówi ustawa.
Przewodnicząca Komisji zauważyła, że kupując nieruchomość, należy przeczytać przed podpisaniem akt notarialny, gdyż nie może by sytuacji , że podpisuje się dokument bez jego przeczytania.
Pani Rynarzewska wyjaśniła, że osoba sporządzająca akt pominęła zupełnie powierzchnię strychów i ma to związek z rzetelnością wykonania dokumentacji. Należy poprawić inwentaryzację, ujawnić strychy oraz podać kubaturę budynku. Ponadto dodała, że do sporządzenia aktu notarialnego rzetelny notariusz wymaga pełnej dokumentacji. P. Rynarzewska dodała, że winą za tą sytuację nie można obarczać mieszkańców, gdyż nie posiadają odpowiedniej wiedzy i ufają Urzędowi. Dodała, że nie można prawidłowo zarządzać wspólnotą, gdy w aktach notarialnych nie ma podanej kubatury budynku oraz powierzchni strychu.
Sekretarz wyjaśniła, że inwentaryzacja o której mówi p. Prezes jest wymagana w przypadku budynków powyżej siedmiu lokali mieszkalnych.
Radny Ryszard Dworzański zauważył, że trudno Komisji stwierdzić czy Gmina przygotowała prawidłowe dokumenty. Komisję Rewizyjną interesuje natomiast fakt, czy Burmistrz podjął działania w związku z pismami Wspólnoty Mieszkaniowe, czy nie. Natomiast to czy stanowisko Burmistrza jest prawidłowe, Komisja nie powinna rozpatrywać. Radny dodał, że nie podejmie się sprawdzenia czy dokumentacja została wykonana prawidłowo, skoro przygotowywał ją fachowiec.
Prezes stwierdziła, że Komisja Rewizyjna może zasięgnąć opinii czy dokumentacja jest prawidłowa, może także zapoznać się z przepisami prawa w tej kwestii.
Przewodniczący dodał, że ktoś zlecił wykonanie inwentaryzacji, ktoś ją odebrał i zapłacił. Zauważył, że należy stwierdzić, iż jeśli inwentaryzacja jest nieprawidłowa, to skarga jest zasadna.
Pan Ryszard Gembiak poinformował, że sam domagał się, aby w protokole uzgodnień został wpisany strych jako pomieszczenie wspólne. Natomiast pozostali mieszkańcy takiego zapisu nie posiadają i należy to poprawić oraz podać wielkość strychu w metrach.
Przewodnicząca Komisji zwróciła się z pytaniem do członków Komisji, czy w kompetencji Komisji jest sprawdzenie dokładności pomiarów, których wykonanie zleca Urząd fachowej firmie?
Radny Ryszard Dworzański zauważył, że dokumentację wykonuje osoba posiadająca uprawnienia, w związku z tym istnieje trudność w stwierdzeniu rzetelności.
Przewodniczący Rady stwierdził, że skoro zostaje dokonana zapłata za źle sporządzony dokument, jest to marnotrawieniem społecznych pieniędzy.
Radny Jarosław Witt zauważył, że na podstawie omawianej dokumentacji sporządzony został akt notarialny i domniemać należy iż jest to sporządzone prawidłowo.
Pani Rynarzewska zauważyła, że w dokumentacji podstawowej nie ma informacji na temat strychu w budynku wspólnoty, w związku z tym notariusz w akcie nie ujął tego pomieszczenia.
Przewodnicząca Komisji poinformowała, że również nabywała mieszkanie gminne i mieszkańcy uczestniczyli w wymierzaniu pomieszczeń oraz pilnowali, które części są przynależne , a które wspólne.
Sekretarz zauważyÅ‚a, że jeÅ›li współwÅ‚aÅ›ciciele nie mogÄ… dojść do porozumienia, co do funkcjonowania wspólnoty, to może o tym rozstrzygnąć sÄ…d. Ponadto w latach ’90 sprzedaż mieszkaÅ„ dokonywaÅ‚a siÄ™ za innego Burmistrza, w roku 2004 sprzedaży dokonywaÅ‚a inna osoba, stÄ…d niejasnoÅ›ci w aktach. Ponadto Sekretarz dodaÅ‚a, że w inwentaryzacji uproszczonej zostaÅ‚y zachowane wszystkie elementy niezbÄ™dne do jej sporzÄ…dzenia.
Prezes Rynarzewska zapytała , w związku ze stwierdzeniem p. Sekretarz o prawidłowości przeprowadzonej inwentaryzacji, z czego wynika niezgodność w ilości 25 metrów między inwentarką a aktem notarialnym?
Sekretarz zauważyła, że informacja , którą sporządził Urząd była na podstawie dostępnych dokumentów. W związku z wątpliwościami Sekretarz zwróciła się z prośbą, by mieszkańcy udostępnili wszystkie dokumenty którymi dysponują.
Podczas dyskusji Komisja Rewizyjna stwierdziła, że nie dysonuje pełną dokumentacją w tej sprawie, na którą powołuje się wspólnota.
Radny Ryszard Dworzański zauważył, że członkowie Komisji nie powinni zajmować się określeniem czy dokumentacja została wykonana rzetelnie ( czy błędów dopuścił się rzeczoznawca), powinni natomiast stwierdzić czy skarga na bezczyność Burmistrza jest zasadna czy nie.
Przewodniczący Rady zauważył, że bezczynność to nie jest tylko brak odpowiedzi na pisma, lecz nie podjęcie działań.
W dalszej kolejnoÅ›ci Komisja zapoznaÅ‚a siÄ™ z wszystkimi dostÄ™pnymi , na dzieÅ„ posiedzenia Komisji materiaÅ‚ami, w tym inwentaryzacji. Radny Ryszard DworzaÅ„ski zauważyÅ‚, że powierzchni zapisana w akcie notarialnym, którÄ… kwestionowaÅ‚a prezes Spółdzielni Mieszkaniowej jest poprawnie podana. Wynika to z tego, iż w inwentaryzacji wyraźnie zapisano powierzchniÄ™ poszczególnych lokali- 475,4m², do czego dodać należy powierzchniÄ™ 33,4m² powierzchni wspólnej, co Å‚Ä…cznie daje powierzchniÄ™ 508m² metrów zapisanÄ… w akcie notarialnym. Radny DworzaÅ„ski stwierdziÅ‚, że prezes niepotrzebnie wprowadziÅ‚a w bÅ‚Ä…d czÅ‚onków komisji i dopiero po przeanalizowaniu inwentaryzacji stwierdzono, że powierzchnia zapisana w akcie notarialnym jest prawidÅ‚owa. WyjaÅ›nienia te przyjÄ…Å‚ do wiadomoÅ›ci p. Gembiak- najprawdopodobnie przedstawiciel wspólnoty.
Sekretarz poinformowała, że trudno mówić o bezczynności organu, w momencie gdy mieszkańcy otrzymywali odpowiedzi na kierowane pisma. Natomiast inną sprawą jest fakt , iż wyjaśnienia Burmistrza nie satysfakcjonowały zainteresowanych.
Na podstawie dostępnej dokumentacji Komisja stwierdziła, że Burmistrz udzielał Wspólnocie odpowiedzi.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi podawania kubatury budynku, w inwentaryzacji uproszczonej radny Jarosław Witt skonsultował się telefonicznie z p. Tomaszem Świderskim- architektem, który poinformował, iż nie podaje się kubatury w w/w inwentaryzacji.
Ponadto art. 8 ust. 1 pkt 1 i2 ustawy o własności lokali określa obowiązki jakie należy zachować przy sprzedaży lokali mieszkalnych ( szczegółowe informacje zawarte są w piśmie stanowiącym załącznik do protokołu.)
Odnosnie zarzutu dotyczącego nie wymierzonych strychów Komisja stwierdziła, że w przypadku części wspólnych określa się ich udział, a nie powierzchnię- Komisja oparła się o art. 8 w/w ustawy oraz opinię radcy prawnego.
W sprawie lokalu wykazanego w podwórzu, który nie przynależy do nieruchomości, Komisja stwierdziła na podstawie inwentaryzacji, że lokal usytuowany na działce nr 1717/3 jest to część wspólna drugiej nieruchomości ( działka 1717/4). Z dostępnych dokumentów wynika, że znajdują się tam 3 działki, gdzie usytuowany jest lokal nr 7, budynek wielorodzinny i część wspólna obu działek.
Odnośnie zamieszania z piwnicami trudno Komisji rozstrzygnąć ten problem. Według aktu notarialnego p. Gembiakowi jest przydzielony lokal przynależny. Jednak w toku prowadzonych dyskusji wynikło, iż sytuacja ta trwa od wielu lat, gdy piwnicę użyczono innemu lokatorowi- problem zastały wymagający rozstrzygnięcia przez Wspólnotę.
Komisja Rewizyjna po raz kolejny przejrzała wszystkie dokumenty dostępne w tej sprawie. W związku z wątpliwościami oraz niepełnymi informacjami członkowie Komisji postanowili raz jeszcze spotkać się w tym temacie, po wcześniejszym poznaniu opinii rzeczoznawcy.
Na tym zakończono część I posiedzenia.
II część posiedzenia miała miejsce w dniu 21 sierpnia w sali nr 20 Urzędu Miejskiego.
W tej części uczestniczyli członkowie Komisji zgodnie z listą obecności- nieobecny radny Ryszard Dworzański. Ponadto w obradach udział wzięli Sekretarz Gminy Iwona Sip- Michalska, Przewodniczący Rady Roman Szuberski, Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski, Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Jolanta Rynarzewska, przedstawiciel Wspólnoty Mieszkaniowej Ryszard Gembiak.
PrzewodniczÄ…ca Wanda WiÅ›niewska poinformowaÅ‚a, że Komisja zwróciÅ‚a siÄ™ o opiniÄ™ do rzeczoznawcy, celem wyjaÅ›nienia zaistniaÅ‚ych wÄ…tpliwoÅ›ci. Odpowiedzi udzieliÅ‚o Biuro Wyceny i Handlu „Szacunek”, pismo stanowi zaÅ‚Ä…cznik do protokoÅ‚u.
Komisja zwróciła się z następującymi pytaniami:
- W jakim celu wykonywana jest inwentaryzacja uproszczona i co obejmuje?
Ad. Inwentaryzacja uproszczona jest wykonywana dla potrzeb wyodrębnienia poszczególnych lokali mieszkalnych oraz ustalenia ułamkowego udziału w nieruchomości wspólnej.
- Czy od roku 1996 zmieniły się przepisy w kwestii sporządzania inwentaryzacji?
Ad. PodstawÄ… formalnÄ… takich czynnoÅ›ci jest „ustawa o wÅ‚asnoÅ›ci lokali” z dnia 24.06.1994 roku, z późniejszymi zmianami, która w zasadniczych kwestiach nie zmieniaÅ‚a siÄ™ od 1994 roku.
- Czy w inwentaryzacji podaje siÄ™ powierzchniÄ™ strychu?
Ad. PowierzchniÄ™ użytkowÄ… strychu należy pomierzyć i wyliczyć tylko w przypadku, gdy stanowi on pomieszczenie przynależne do konkretnego lokalu. Nie ma natomaist obowiÄ…zku podania powierzchni użytkowej strychu w przypadku, gdy strych wchodzi w skÅ‚ad nieruchomoÅ›ci wspólnej. Zasada ta jest nie zmieniona od roku 1996. ART. 3 ustawy pkt3 i 4 stanowiÄ…: „ udziaÅ‚ wÅ‚aÅ›ciciela lokalu wyodrÄ™bnionego w nieruchomość wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchniÄ… pomieszczeÅ„ przynależnych do Å‚Ä…cznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. UdziaÅ‚ wÅ‚aÅ›ciciela samodzielnych lokali niewyodrÄ™bnionych w nieruchomoÅ›ci wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchniÄ… pomieszczeÅ„ przynależnych do Å‚Ä…cznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi;
Pkt 4 „ do wyznaczenia stosunku o którym mowa w ust 3. niezbÄ™dne jest okreÅ›lenie dla każdego samodzielnego lokalu jego powierzchni użytkowej wraz z powierzchniÄ… pomieszczeÅ„ do nich przynależnych.
- Czy w inwentaryzacji uproszonej konieczne jest podawanie kubatury budynku?
Ad. W inwentaryzacji uproszczonej nie ma obowiązku podawania kubatury budynku i przepisy w tej kwestii nie zmieniły się od roku 1996.
Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, że jednym z zarzutów stawianych przez Wspólnotę jest brak podania w dokumentacji kubatury budynku. Przewodnicząca Wiśniewska wyjaśniła, ze kubatura jest to objętość, a transakcji kupna- sprzedaży podlegają budynki o określonej powierzchni ( metraż), a nie o określonej kubaturze ( objętości).
Kolejną sprawą zarzuconą na I posiedzeniu przez p. Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej była niezgodność między powierzchniami podanymi w akcie notarialnym, a podanymi w inwentaryzacji.
PrzewodniczÄ…ca Komisji Rewizyjnej wyjaÅ›niÅ‚a, że w akcie notarialnym podano Å‚Ä…czna powierzchniÄ™ 508 m², która wynikaÅ‚a z dokumentacji( 475 m² powierzchni użytkowej oraz powierzchnia korytarza i pralni- Å‚Ä…cznie 508 m²).
Radny Jarosław Witt poinformował, że notariusz podając w akcie notarialnym te wartości nie popełnił błędu.
Przewodnicząca wyjaśniła, że na zarzut w sprawie nie pomierzenia strychów jest opinia rzeczoznawcy, która jednoznacznie określa, iż nie ma takiej konieczności.
Odnośnie zarzutów w sprawie lokalu, który nie przynależy do posesji oraz zamieszania z piwnicami sprawa została przedyskutowana podczas pierwszego posiedzenia, w której uczestniczył p. Gembiak.
Pan R. Gembiak zapytał , gdzie zgodnie z rysunkami oraz planami znajduje się strych?
Radny JarosÅ‚aw Witt zauważyÅ‚, że inwentaryzacja uproszczona sporzÄ…dzana byÅ‚a w latach ’90, za poprzedniego Burmistrza. Ponadto wedÅ‚ug słów zainteresowanego w momencie sprzedawania lokali mieszkalnych, w sprawie strychu odbyÅ‚a siÄ™ komisja, która być może miaÅ‚a zamiar w przyszÅ‚oÅ›ci zrobić tam mieszkania komunalne. Radny Witt stwierdziÅ‚, że nasuwa siÄ™ wniosek, iż poprzedni Burmistrz wcale nie miaÅ‚ na celu sprzedaży strychu.
Pan Gembiak zauważył, że strych jako część wspólna ujęta jest tylko w jednym akcie notarialnym, a w pozostałych takiego zapisu nie ma.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że nie było obowiązku umieszczania w akcie notarialnym strychu jako części wspólnej. Jednak z relacji p. Gembiaka wynika, iż wymógł on na Burmistrzu umieszczenie takiego zapisu, dlatego też Burmistrz wyraził na to zgodę, tym bardziej , że cechą umów cywilnych jest pewna dowolność w granicach prawa.
Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że przy niemożności określenia części wspólnej podaje się część ułamkową własności.
PrzewodniczÄ…ca Komisji poinformowaÅ‚a, że uchwaÅ‚a, która zostaÅ‚a podjÄ™ta w latach ’90 wyrażnie okreÅ›liÅ‚a, iż przedmiotem sprzedaży jest lokal mieszkalny.
Wobec powyższego Wiceprzewodniczący wyraził wątpliwość, czy uchwała jest podjęta zgodnie z prawem.
Radny Jarosław Witt stwierdził, że uchwala nie została podważona, czyli została podjęta zgodnie z prawem.
P. J. Rynarzewska zakwestionowaÅ‚a stanowisko PrzewodniczÄ…cej Komisji Rewizyjnej. PoinformowaÅ‚a, że kubatura budynku, nie jest tym co podawaÅ‚a PrzewodniczÄ…ca, a definicja tego pojÄ™cia znajduje siÄ™ w prawie budowlanym. Ponadto dodaÅ‚a, że Komisja Rewizyjna źle rozpatruje pewne rzeczy. Prezes Spółdzielni wyjaÅ›niÅ‚a, że nie chodzi o caÅ‚oksztaÅ‚t. PodjÄ™ta w latach ’90 uchwaÅ‚a jest prawidÅ‚owa, a jej wykonanie powinno być zgodne z ustawÄ… o wÅ‚asnoÅ›ci lokali. Ponadto prezes Spółdzielni Mieszkaniowej nie zgodziÅ‚a siÄ™ z opiniÄ… sporzÄ…dzonÄ… przez rzeczoznawcÄ™. Prezes J. Rynarzewska wyjaÅ›niÅ‚a, że wspólnota kwestionuje nie wykazanie w dokumentacji lokalu strychowego, co należy uzupeÅ‚nić. Dodatkowo powierzchnia, która zostaÅ‚a podana w aktach notarialnych również jest nieprawidÅ‚owa. Prezes wyjaÅ›niÅ‚a, że jeÅ›li gmina w latach ’90 chciaÅ‚a przeznaczyć strych jako lokale mieszkalne, to tym bardziej strychy powinny zostać ujawnione, jako wÅ‚asność gminy. DodaÅ‚a, że wspólnota chce tylko poprawy pomyÅ‚ki, która zostaÅ‚a kilka lat temu popeÅ‚niona.
Radny Jarosław Witt zauważył, że w obecnej chwili p. Prezes porusza tylko jedna kwestię- powierzchni strychu. Natomiast skarga dotyczy kilku pkt, w tym kubatury. Komisja Rewizyjna na pierwszym posiedzeniu w celu wyjaśnienia wątpliwości, telefonicznie skontaktowała się biegłym, który potwierdził, że w inwentaryzacji uproszczonej nie podaje się kubatury budynku.
Prezes Spółdzielni stwierdziła, że jednym z głównych problemów, który nurtuje Wspólnotę jest brak wymierzenia powierzchni strychu.
Sekretarz zauważyła, że strych jest częścią wspólną i zgodnie z opinią rzeczoznawcy nie podlega wymierzeniu. Dodała, że strych nie podlega sprzedaży i nie ma potrzeby jego wymierzania i sporządzania inwentaryzacji.
Radny Jarosław Witt zauważył, że zlecono sporządzenie opinii przez rzeczoznawcę, aby komisja mogła wydać stanowisko, dlatego też należy oprzeć się na zdaniu fachowca.
Prezes J. Rynarzewska stwierdziła, że z dostępnej dokumentacji nie wynika, iż w skład budynku wchodzi strych. Wspólnota chce , aby ujawnić strych oraz określić czyją jest własnością.
Sekretarz zauważyła, że wspólnota powinna w formie uchwały decydować o sposobie korzystania z pomieszczeń wspólnych, nie powinno być natomiast kierowanie skargi na działalność Burmistrza.
Prezes Spółdzielni stwierdziła, że sprawy o które wnoszą mieszkańcy powinnien uregulować właściciel. Poprawa dokumentacji zgodnie z ustawą odbywa się na koszt poprzedniego właściciela- Gminy. Dodała, że dokumentacja, odnośnie ujawnienia strychu, musi zostać wykonana rzetelnie, i należy naprawić błąd, który kiedyś został popełniony.
Sekretarz zauważyła, że o tym iż strych w budynku się znajduje świadczy fakt, iż w części jest on wykorzystywany jako pomieszczenie kuchenne.
Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że prawdą są słowa p. Prezes, a z dostępnych materiałów nie wynika, że budynek posiada strych.
Burmistrz zauważył, że obecnie dyskusja dotyczy tylko powierzchni strychu, a w piśmie- skardze skierowanym przez wspólnotę była jeszcze mowa nt. kubatury, oraz piwnic i różnicy powierzchni. Pewne sprawy zostały wyjaśnione na poprzednim posiedzeniu i p. Prezes nie miała racji.
Prezes stwierdziła, że dane o których mówi Burmistrz nadal są niepoprawne.
Przewodnicząca Komisji wyjaśniła, że w części posiedzenia nie brała udziału p. Prezes. Dokumenty zostały dokładnie przejrzane , przeanalizowane i powierzchnia podana w akcie notarialnym jest zgodna z powierzchnią podaną w inwentaryzacji.
Następnie Przewodnicząca Komisji poinformowała, że na wszystkie pisma Wspólnoty Mieszkaniowej były udzielone odpowiedzi. Z kolei to, iż odpowiedź była dla zainteresowanych niesatysfakcjonująca, jest to sprawa nie podlegająca rozpatrzeniu przez Komisję Rewizyjną.
Ustosunkowując się do zarzutów Komisja stwierdziła, że zgodnie z opinią rzeczoznawcy w inwentaryzacji uproszczonej nie ma obowiązku podawania kubatury budynku. W związku z powyższym pkt 1 skargi jest niezasadny.
Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że błąd został popełniony i bezczynność Burmistrza polega na nie załatwieniu wniosku mieszkańców Wspólnoty.
Radny Jarosław Witt poinformował, że Komisja rozpatrzyła wszystkie punkty i opierając się na opinii rzeczoznawcy stwierdza co następuje:
- w inwentaryzacji uproszczonej nie ma obowiązku podawania kubatury budynku. W związku z powyższym pkt 1 skargi jest niezasadny.
Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że należy zastanowić się czy rzeczoznawca zastosował prawidłową metodę sporządzenia inwentaryzacji, bo być może należało wykonać inwentaryzację pełną.
- pkt 2 skargi , dotyczący braku wymierzenia strychów Komisja także stwierdza, że jest to zarzut niezasadny, zgodnie z opinią rzeczoznawcy.
- pkt 3 odnośnie nieprzynależności budynku do posesji zainteresowanych. Pan Gembiak wyjaśnił, że właściciele mieszkań nie są zorientowani, jaki obszar wchodzi w skład ich posesji, gdyż nie zostali o tym powiadomieni. Kierownik Wydziału E. Rogiński odczytał akt notarialny, w którym wyraźnie określone jest, jakie działki wchodzą w skład posesji mieszkańców Wspólnoty.
Sekretarz potwierdziła, że w tym temacie nie może być mowy o bezczynności Burmistrza, gdyż na każde pismo zainteresowani mieszkańcy otrzymywali odpowiedź. Ponadto poinformowała, że mieszkańcy mają prawo, jako współwłaściciele żądać wglądu do określonych dokumentów.
Pan R. Gembiak zauważył, że kupujący mieszkania nie otrzymali żadnych mapek obrazujących przynależność poszczególnych działek do posesji.
W związku z wieloma wątpliwościami i niemożnością podjęcia jednoznacznej decyzji Komisja Rewizyjna zdecydowała raz jeszcze spotkać się w tym temacie, po wcześniejszym otrzymaniu przez Wspólnotę Mieszkaniową odpowiedzi na następujące pytania:
1. personalne podanie zarządcy nieruchomości,
2. przedstawienie uchwały Wspólnoty, co do zasadności stawianych zarzutów,
3. uszczegółowienie zarzutów oraz podanie podstawy prawnej stawianych zarzutów,
4. dokładne określenie użytych w skardze terminów( pomieszczenie wspólne, pomieszczenie przynależne, pomieszczenie użytkowe, kubatura budynku).
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, że posiedzenie w tej sprawie kontynuowane będzie w miesiącu wrześniu.
II część komisji Rewizyjnej zakończyła się o godz. 16.00
PrzewodniczÄ…ca Komisji..................................
Zastępca Przewodniczącej...............................
Członek Komisji..............................................
Protokół sporządziła Beata Ryga
|