2007-10-29
Protokół nr 10/2007
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 24.09.07r. o godz. 12,00 w siedzibie ZEAPO, ul. Krótka 7.
Otwarcia posiedzenia dokonała i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska.
W posiedzeniu uczestniczyli: członkowie Komisji Rewizyjnej zgodnie z listą obecności. Nieobecny Jarosław Witt.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli : Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus, Sekretarz Gminy Iwona Sip-Michalska, Dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski oraz Główna Księgowa ZEAPO Maria Lijewska.
Temat posiedzenia w pierwszej części dotyczył:
Kontrola wykonania remontów w wybranych placówkach oświatowo- wychowawczych na terenie Gminy oraz konstrukcja budżetu szkół.
Komisja otrzymała materiały dotyczące roku szkolnego 2006/07 obejmowały:
- Wielkości subwencji oświatowej dla poszczególnych szkół ( w tym algorytm ) na działy oraz na ilość uczniów i nauczycieli.
- Wielkość dotacji Gminy dla poszczególnych szkół ( w rozbiciu na działy).
- Ilość nadgodzin ( średnia miesięczna) w poszczególnych szkołach ( osobno podać nadgodziny dyrektorów). Nadgodziny ( jako zastępstwa doraźne) w poszczególnych szkołach.
W/w dokumenty stanowią załącznik do protokołu.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poruszyła sprawę dużych środków przekazywanych przez Urząd Miejski na szkoły. Główna Księgowa Maria Lijewska poinformowała, że w tych kwotach mieszczą się remonty wykonywane w szkołach. Duże kwoty dotyczą Szkoły podstawowej nr 2, gdyż wykonano wiele prac remontowych. Przewodnicząca Komisji zapytała kto decyduje o budżecie remontowym dla szkół? Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że dyrektorzy placówek składają wnioski o umieszczenie zadań w budżecie, następnie jest to konsultowane z Burmistrzem i Panią Skarbnik. Dyrektor zaznaczył, że dotacje w poszczególnych szkołach ulegają obniżkom w stosunku do roku 2006. Ponadto Dyrektor ZEAPO poinformował, że w Szkole Podstawowej Nr 2 oraz Przedszkolu Nr 1 i Nr 2 sukcesywnie będą realizowane zalecenia HACCAP, co łączy się z dodatkowymi kosztami.
W dalszej kolejności Komisja zwróciła uwagę na duża liczbę nadgodzin niektórych pracowników.
Radny Ryszard Dworzański zapytał czy wewnętrzne ustalenia mówiące, że Dyrektor nie może mieć więcej niż 6 nadgodzin unormowane jest zarządzeniem? Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że ustawa ogranicza liczbę nadgodzin do 9, natomiast wewnętrzne ustalenia są tylko sugestią, gdyż nie można zrobić większych ograniczeń niż przewiduje ustawa. Ponadto ustawa reguluję, że nauczyciel w danej placówce nie może mieć więcej niż 1,5 etatu.
Radny Ryszard Dworzański zauważył, że do szkół bardzo dużo się dokłada środków, chociaż subwencja powinna wystarczyć subwencja. Radny dodał, że należy zastanowić się jakie są tego przyczyny, czy ma to związek z wysoko wykwalifikowana kadrą pedagogiczną, czy jest to kwestia nieumiejętnego gospodarowania środkami.
Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że w kwestii zatrudnienia nauczycieli Ministerstwo zakłada, że pracownik musi posiadać min. skończony licencjat. W przypadku braku nauczyciela z kwalifikacjami zatrudnia się innego na nadgodziny, lub emeryta, ewentualnie osobę studiującą za zgodą Kuratora. Dyrektor Jaworski dodał, że w danej placówce nauczyciel nie może mieć więcej niż 1,5 etatu łącznie z nadgodzinami, natomiast godziny wymiarowe i nadgodziny w szkołach mają ta sama stawkę.
Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę na dużą liczbę nadgodzin Dyrektor Gimnazjum Nr 1 i Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 2.
Dyrektor Jaworski przedstawił Komisji podpisane umowy z dyrektorami i aneksy, z których wynikało, że Dyrektorzy w/w placówek kończyli cykl nauczania ( klasy III gimnazjum i V-Vi Szkoły Podstawowej). W przypadku dyrektor D. Czechowskiej były to godziny języka polskiego, a w przypadku P Kabata były to zajęcia wychowania fizycznego. Ze względu na dobro dzieci i brak nauczycieli wybrano taki wariant nauczania.
Radny Ryszard Dworzański zapytał skąd było wiadomo, że nie ma nauczycieli, którym można zaoferować pracę?
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej wyjaśniła, że dyrektorzy dzwonią po innych placówkach, oraz szukają poprzez Urzędy Pracy i na tej podstawie wiadomo, że jest brak nauczycieli określonych przedmiotów.
Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę na dużą różnicę między Szkołą Podstawową Nr 2 i Nr 3 przypadająca na jednego ucznia.
Radny Ryszard Dworzanski stwierdził, że Komisja powinna mieć obraz co obejmuje subwencja, jakie środki są dokładane poza subwencją, która obejmuje płace, pochodne i dodatki wiejskie). Radny dodał, że należy poznać ile środków jest dokładanych do poszczególnych szkół i jakie działy obejmuje ( np. płace, remonty), gdyż z przedstawionych materiałów to nie wynika.
Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że Ministerstwo przysyła dokładne wskaźniki , na podstawie których naliczana jest subwencja.
Główna KsiÄ™gowa poinformowaÅ‚a, że na rok 2007 naliczono subwencjÄ™ w wysokoÅ›ci 5.320.131 zÅ‚, a w szkoÅ‚ach planowano wynagrodzenie na poziomie 5.536.274 zÅ‚ i z tego wynika, że do Szkół Podstawowych należy doÅ‚ożyć do wynagrodzeÅ„ 200.000 zÅ‚. Natomiast w Gimnazjach subwencja wynosiÅ‚a3.131.069 zÅ‚, wynagrodzenie w Gimnazjach wyniosÅ‚a 2.285.840 zÅ‚ i w Gimnazjum Nr 2 991.155 zÅ‚, czyli należy dopÅ‚acić 145.930 zÅ‚. główna KsiÄ™gowa wyjaÅ›niÅ‚a, że subwencja przekazywana na wszystkie szkoÅ‚y w tym oddziaÅ‚y „0” i Przedszkola zamyka siÄ™ na pÅ‚acach.
Dyrektor ZEAPO dodał, że koszty eksploatacyjne budynków przekazano na Gminy.
Radny Dworzański podsumował, że subwencja wystarcza tylko na płace, natomiast wszystkie remonty wykonywane są z środków budżetowych. Radny zapytał jakie znaczenie ma ilość uczniów w klasie, czy nie lepiej tworzyć mniejsze oddziały?
Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że będzie to miało wpływa na dodatkowe koszty, gdyż zmniejszenie uczniów w klasie spowoduje zwiększenie etatów.
Przewodnicząca Komisji poprosiła, by na koniec roku ZEAPO przekazało pełną informację ile gmina dokłada do remontów.
Radny Ryszard Dworzański zapytał czy są nauczyciele zatrudnieni powyżej 1,5 etatu?
Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że nie ma takiej możliwości, gdyż ogranicza to ustawa, mówiąca, iż w jednej placówce dyrektor może mieć najwyżej 1,5 etetu.
WNIOSKI KOMISJI REWIZYJNEJ:
1. Komisja Rewizyjna nie wniosła uwag do przygotowanych materiałów.
Następnie Komisja przystąpiła do omówienia tematu związanego z pismem p. Brust, na podstawie wniosku skierowanego przez Przewodniczącego Rady. Wniosek stanowi załącznik nr2 do protokołu.
W pierwszej kolejności Pani Sekretarz wyjaśniła, że należy zastanowić się co to jest skarga. W przypadku skargi powinien być wskazany jeden organ, a w pismach wskazane są dwa organy(adresaci). Ponadto w pismach nie ma wyjaśnienia co jest przedmiotem skargi. Dodatkowo wszelkie usterki, o których wspomina mieszkanka zostały usunięte, czyli nie ma przedmiotu skargi. Usterki wymienione w pismach p. Brust z miesiąca czerwca, zostały przekazane do wykonawcy dużo wcześniej, w kwietniu. Pani Sekretarz dodał, ze pismo z miesiąca czerwca nie ma formy skargi, stąd nie można zastosować przepisów Kodeksu postępowania Administracyjnego. Pani Sekretarz wyjaśniła, że w miesiącu lipcu odbyło się spotkanie z p. Brust i jej bratem, gdzie zainteresowana została poinformowana o sposobie załatwiania sprawy. Natomiast w piśmie z 23 lipca p. Brust powołuje się, na 30 dniowy termin udzielenia odpowiedzi, który nie został dotrzymany, a dotyczy pisma z 19 czerwca.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że skarga powstała na gruncie prawa cywilnego i nie ma to zastosowania w przedmiocie sprawy, gdyż wynikało to z umowy między wykonawcą a organami Gminy i nie można tego traktować jako skargi. Pani Sekretarz wyjaśniła, że w takim przypadku Gmina nie była zobowiązana do udzielenia odpowiedzi na piśmie, gdyż taką odpowiedź przekazano w formie ustnej.
Radny Dworzański stwierdził, że pismo wyjaśniające skierowano do p. Brust skierowano zbyt późno. Ponadto radny stwierdził, że należy zastanowić się czy wyjaśnienie ustne było wystarczające.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że w poruszanym przypadku zastosowanie mają przepisy prawa cywilnego- umowa cywilna między wykonawcą a Burmistrzem, a nie przepisy KPA. W związku z powyższym nie ma obowiązku udzielania odpowiedzi w formie pisemnej.
Pani Sekretarz w wyjaśnieniach podała, że pismo z 19 czerwca nie ma formy skargi, a w związku z tym nie ma zastosowania Kodeks Postępowania Administracyjnego ( 30 dniowy termin odpowiedzi). Z uwagi na fakt, iż KPA w art. 1 normuje postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych- przepis w tym wypadku nie ma zastosowania, gdyż nie można wydać decyzji. Ponadto KPA normuje postępowanie przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt1. Pani Sekretarz dodała, że w przedmiotowej sprawie odnośnie pisma z miesiąca czerwca ma zastosowanie prawo cywilne, a nie KPA, nie obowiązuje więc termin 30 dni na odpowiedź. Natomiast w piśmie z dnia 23 lipca p. Brust powołuje się na miniony termin udzielenia odpowiedzi na pismo z dnia 19 czerwca w sprawie usunięcie poważnych uchybień w nowej instalacji, natomiast w piśmie nie było określenia terminu załatwienia sprawy. Ponadto Pani Sekretarz poinformowała, że Burmistrz nie był wykonawcą i pismo z 29 czerwca winno być skierowane do wykonawcy.
Pani Sekretarz dodała, że pismo można było skierować do wykonawcy, jednak Burmistrz wszystkie usterki zgłosił do wykonawcy 18.04.07.
Następnie Komisja przyjęła wyjaśnienia p. Sekretarz mówiących o nie traktowaniu pism p. Brust jako skargi w rozumieniu przepisów KPA i przychyla się do wyjaśnień.
W dalszej kolejności Komisja zapoznała się z protokołem z 18.04., a w szczególności z załącznikiem nr2, który zawiera informację o zapadlisku k. Studzienki na ul. Rzeźnickiej ( obok posesji p. Brust). Ponadto w protokole ustalono termin usunięcia uchybień do dnia 30.06., w związku z czym działania zostały podjęte.
Pismem z 23 czerwca p. Brust przypomina, że nie otrzymała odpowiedzi na pismo z 19 czerwca, jednocześnie zaznaczając, że nie chce sprawy upubliczniać.
Według informacji Burmistrza dnia 30 lipca doszło do spotkania p. Brust, jej brata M. Brust z Zastępca Burmistrza i Kierownikiem Wydziału Tadeuszem Zygmuntem, na którym omawiano sprawę usunięcia usterek sygnalizowanych w pismach.
31 lipca Burmistrz wystosowaÅ‚ pismo do wykonawcy „Ata- Technik” o usuniÄ™cie usterek w najszybszym czasie . Pismem z dnia 31 sierpnia Burmistrz poinformowaÅ‚ p. Brust o podjÄ™tych dziaÅ‚aniach. W piÅ›mie do „Ata-Technik” Burmistrz wzywa do natychmiastowego usuniÄ™cia usterek pod groźbÄ… wykonania wad przez innÄ… firmÄ™ na koszt „Ata-Technik”.
Pani Janina Brust pismem z dnia 1 września zwróciła się do Burmistrza z uwagą, iż nie otrzymała odpowiedzi na swoje wcześniejsze pisma.
Burmistrz pismem z dnia 4 września poinformował o wstrzęciu postępowania w zakresie zarzutu, co do bez czynności organu.
Ponadto pismem z dnia 6 wrzeÅ›nia Burmistrz ponownie wezwaÅ‚ przedsiÄ™biorcÄ™ „Ata-Technik” do usuniÄ™cia usterek w terminie 3 dni od dnia otrzymania pisma, w przypadku nie dotrzymania terminu wytoczony zostanie proces.
Komisja Rewizyjna została poinformowana, że wykonawca podjął działania.
Ponadto Burmistrz 6 września skierował pismo do p. Brust wyjaśniające podjęte działania, jednocześnie przepraszając za powstałą uciążliwość.
WNIOSKI KOMISJI REWIZYJNEJ
W konkluzji przeanalizowanych pism, po wyjaśnieniach Burmistrza i Sekretarza Komisja postanowiła ponownie rozpatrzyć poruszany problem z udziałem p. Brust i wyznaczyć termin spotkania w ciągu 7 dni.
Wszystkie pisma stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Spotkanie Komisja Rewizyjnej i p. Janiny Brust odbyło się 25 września i sporządzono z niego notatkę służbową stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.
Posiedzenie zakończono o godz. 15,15.
Protokół sporządziła Beata Ryga
Rogoźno, dnia 8 października 2007 roku.
|