Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Rewizyjna

2007-10-29
Protokół nr 10/2007
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu 24.09.07r. o godz. 12,00 w siedzibie ZEAPO, ul. Krótka 7. Otwarcia posiedzenia dokonała i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska. W posiedzeniu uczestniczyli: członkowie Komisji Rewizyjnej zgodnie z listą obecności. Nieobecny Jarosław Witt. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli : Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus, Sekretarz Gminy Iwona Sip-Michalska, Dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski oraz Główna Księgowa ZEAPO Maria Lijewska. Temat posiedzenia w pierwszej części dotyczył: Kontrola wykonania remontów w wybranych placówkach oświatowo- wychowawczych na terenie Gminy oraz konstrukcja budżetu szkół. Komisja otrzymała materiały dotyczące roku szkolnego 2006/07 obejmowały:

 

  1. Wielkości subwencji oświatowej dla poszczególnych szkół ( w tym algorytm ) na działy oraz na ilość uczniów i nauczycieli.
  2. Wielkość dotacji Gminy dla poszczególnych szkół ( w rozbiciu na działy).
  3. Ilość nadgodzin ( średnia miesięczna) w poszczególnych szkołach ( osobno podać nadgodziny dyrektorów). Nadgodziny ( jako zastępstwa doraźne) w poszczególnych szkołach.

W/w dokumenty stanowią załącznik do protokołu.

PrzewodniczÄ…ca Komisji Rewizyjnej poruszyÅ‚a sprawÄ™ dużych Å›rodków przekazywanych przez UrzÄ…d Miejski na szkoÅ‚y. Główna KsiÄ™gowa Maria Lijewska poinformowaÅ‚a, że w tych kwotach mieszczÄ… siÄ™ remonty wykonywane w szkoÅ‚ach. Duże kwoty dotyczÄ… SzkoÅ‚y podstawowej nr 2, gdyż wykonano wiele prac remontowych. PrzewodniczÄ…ca Komisji zapytaÅ‚a kto decyduje o budżecie remontowym dla szkół? Dyrektor Jaworski wyjaÅ›niÅ‚, że dyrektorzy placówek skÅ‚adajÄ… wnioski o umieszczenie zadaÅ„ w budżecie, nastÄ™pnie jest to konsultowane z Burmistrzem i PaniÄ… Skarbnik. Dyrektor zaznaczyÅ‚, że dotacje w poszczególnych szkoÅ‚ach ulegajÄ… obniżkom w stosunku do roku 2006. Ponadto Dyrektor ZEAPO poinformowaÅ‚, że w Szkole Podstawowej  Nr 2 oraz Przedszkolu Nr 1 i Nr 2 sukcesywnie bÄ™dÄ… realizowane zalecenia HACCAP, co Å‚Ä…czy siÄ™ z dodatkowymi kosztami.

W dalszej kolejności Komisja zwróciła uwagę na duża liczbę nadgodzin niektórych pracowników.

Radny Ryszard DworzaÅ„ski zapytaÅ‚ czy wewnÄ™trzne ustalenia mówiÄ…ce, że Dyrektor nie może  mieć wiÄ™cej niż 6 nadgodzin unormowane jest zarzÄ…dzeniem? Dyrektor Jaworski wyjaÅ›niÅ‚, że ustawa ogranicza liczbÄ™ nadgodzin do 9, natomiast wewnÄ™trzne ustalenia sÄ… tylko sugestiÄ…, gdyż nie można zrobić wiÄ™kszych ograniczeÅ„ niż przewiduje ustawa. Ponadto ustawa regulujÄ™, że nauczyciel w danej placówce nie może mieć wiÄ™cej niż 1,5 etatu.

Radny Ryszard DworzaÅ„ski zauważyÅ‚, że do szkół bardzo dużo siÄ™  dokÅ‚ada Å›rodków, chociaż subwencja powinna wystarczyć subwencja. Radny dodaÅ‚, że należy zastanowić siÄ™ jakie sÄ… tego przyczyny, czy ma to zwiÄ…zek z wysoko wykwalifikowana kadrÄ… pedagogicznÄ…, czy jest to kwestia nieumiejÄ™tnego gospodarowania Å›rodkami.  

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że w kwestii zatrudnienia nauczycieli Ministerstwo zakłada, że pracownik musi posiadać min. skończony licencjat. W przypadku braku nauczyciela z kwalifikacjami zatrudnia się innego na nadgodziny, lub emeryta, ewentualnie osobę studiującą za zgodą Kuratora. Dyrektor Jaworski dodał, że w danej placówce nauczyciel nie może mieć więcej niż 1,5 etatu łącznie z nadgodzinami, natomiast godziny wymiarowe i nadgodziny w szkołach mają ta sama stawkę.

Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę na dużą liczbę nadgodzin Dyrektor Gimnazjum Nr 1 i Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 2.

Dyrektor Jaworski przedstawiÅ‚ Komisji podpisane umowy z dyrektorami i aneksy,  z których wynikaÅ‚o, że Dyrektorzy w/w placówek koÅ„czyli cykl nauczania ( klasy III gimnazjum i V-Vi SzkoÅ‚y Podstawowej). W przypadku dyrektor D. Czechowskiej byÅ‚y to godziny jÄ™zyka polskiego, a w przypadku P Kabata byÅ‚y to zajÄ™cia wychowania fizycznego. Ze wzglÄ™du na dobro dzieci i brak nauczycieli wybrano taki wariant nauczania.

Radny Ryszard Dworzański zapytał skąd było wiadomo, że nie ma nauczycieli, którym można zaoferować pracę?

PrzewodniczÄ…ca Komisji Rewizyjnej wyjaÅ›niÅ‚a, że dyrektorzy dzwoniÄ… po innych placówkach, oraz szukajÄ… poprzez UrzÄ™dy Pracy i  na tej podstawie wiadomo, że jest brak nauczycieli okreÅ›lonych przedmiotów.

Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę na dużą różnicę między Szkołą Podstawową Nr 2 i Nr 3 przypadająca na jednego ucznia.

Radny Ryszard Dworzanski stwierdził, że Komisja powinna mieć obraz co obejmuje subwencja, jakie środki są dokładane poza subwencją, która obejmuje płace, pochodne i dodatki wiejskie). Radny dodał, że należy poznać ile środków jest dokładanych do poszczególnych szkół i jakie działy obejmuje ( np. płace, remonty), gdyż z przedstawionych materiałów to nie wynika.

Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że Ministerstwo przysyła dokładne wskaźniki , na podstawie których naliczana jest subwencja.

Główna KsiÄ™gowa poinformowaÅ‚a, że na rok 2007 naliczono subwencjÄ™ w wysokoÅ›ci 5.320.131 zÅ‚,  a w szkoÅ‚ach planowano wynagrodzenie na poziomie 5.536.274 zÅ‚ i z tego wynika, że do Szkół Podstawowych należy doÅ‚ożyć do wynagrodzeÅ„ 200.000 zÅ‚. Natomiast w Gimnazjach subwencja wynosiÅ‚a3.131.069 zÅ‚, wynagrodzenie w Gimnazjach wyniosÅ‚a 2.285.840 zÅ‚ i w Gimnazjum Nr 2 991.155 zÅ‚, czyli należy dopÅ‚acić 145.930 zÅ‚. główna KsiÄ™gowa wyjaÅ›niÅ‚a, że subwencja przekazywana na wszystkie szkoÅ‚y w tym oddziaÅ‚y „0” i Przedszkola zamyka siÄ™ na pÅ‚acach.

Dyrektor ZEAPO dodał, że koszty eksploatacyjne budynków przekazano na Gminy.

Radny Dworzański podsumował, że subwencja wystarcza tylko na płace, natomiast wszystkie remonty wykonywane są z środków budżetowych. Radny zapytał jakie znaczenie ma ilość uczniów w klasie, czy nie lepiej tworzyć mniejsze oddziały?

Dyrektor Jaworski wyjaÅ›niÅ‚, że bÄ™dzie to miaÅ‚o wpÅ‚ywa na dodatkowe koszty, gdyż zmniejszenie uczniów w  klasie spowoduje zwiÄ™kszenie etatów. 

 

PrzewodniczÄ…ca Komisji poprosiÅ‚a, by na koniec roku  ZEAPO przekazaÅ‚o peÅ‚nÄ… informacjÄ™ ile gmina dokÅ‚ada do remontów.

Radny Ryszard Dworzański zapytał czy są nauczyciele zatrudnieni powyżej 1,5 etatu?

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że nie ma takiej możliwości, gdyż ogranicza to ustawa, mówiąca, iż w jednej placówce dyrektor może mieć najwyżej 1,5 etetu.

 

WNIOSKI KOMISJI REWIZYJNEJ:

1. Komisja Rewizyjna nie wniosła uwag do przygotowanych materiałów.

 

 

NastÄ™pnie Komisja przystÄ…piÅ‚a do omówienia tematu zwiÄ…zanego z pismem p. Brust, na podstawie wniosku skierowanego przez PrzewodniczÄ…cego Rady. Wniosek stanowi zaÅ‚Ä…cznik  nr2 do protokoÅ‚u.

 

W pierwszej kolejnoÅ›ci  Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że należy zastanowić siÄ™ co to jest skarga. W przypadku skargi powinien być wskazany jeden organ, a w pismach wskazane sÄ… dwa organy(adresaci). Ponadto w pismach nie ma wyjaÅ›nienia co jest przedmiotem skargi. Dodatkowo wszelkie usterki, o których wspomina mieszkanka zostaÅ‚y usuniÄ™te, czyli nie ma przedmiotu skargi. Usterki wymienione w pismach p. Brust z miesiÄ…ca czerwca, zostaÅ‚y przekazane do wykonawcy dużo wczeÅ›niej,  w kwietniu. Pani Sekretarz dodaÅ‚, ze pismo z miesiÄ…ca czerwca nie ma formy skargi, stÄ…d nie można zastosować przepisów Kodeksu postÄ™powania Administracyjnego. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że w miesiÄ…cu lipcu odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie z p. Brust i jej bratem, gdzie zainteresowana zostaÅ‚a poinformowana o sposobie zaÅ‚atwiania sprawy. Natomiast w piÅ›mie z 23 lipca p. Brust powoÅ‚uje siÄ™, na 30 dniowy termin udzielenia odpowiedzi, który nie zostaÅ‚ dotrzymany, a dotyczy pisma z 19 czerwca.

Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że  skarga powstaÅ‚a na gruncie prawa cywilnego i nie ma to zastosowania w przedmiocie sprawy, gdyż wynikaÅ‚o to z umowy miÄ™dzy wykonawcÄ… a organami Gminy i nie można tego traktować jako skargi. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że w takim przypadku Gmina nie byÅ‚a zobowiÄ…zana do udzielenia odpowiedzi na piÅ›mie, gdyż takÄ… odpowiedź przekazano w formie ustnej.

Radny DworzaÅ„ski stwierdziÅ‚, że  pismo wyjaÅ›niajÄ…ce skierowano do p. Brust skierowano zbyt późno. Ponadto radny stwierdziÅ‚, że należy zastanowić siÄ™ czy wyjaÅ›nienie ustne byÅ‚o wystarczajÄ…ce.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że w poruszanym przypadku zastosowanie mają przepisy prawa cywilnego- umowa cywilna między wykonawcą a Burmistrzem, a nie przepisy KPA. W związku z powyższym nie ma obowiązku udzielania odpowiedzi w formie pisemnej.

 

Pani Sekretarz w wyjaÅ›nieniach podaÅ‚a, że pismo z 19 czerwca nie ma formy skargi, a w zwiÄ…zku z tym nie ma zastosowania Kodeks PostÄ™powania Administracyjnego ( 30 dniowy termin odpowiedzi). Z uwagi na fakt, iż KPA w art. 1 normuje postÄ™powanie przed organami administracji publicznej w należących do wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych- przepis w tym wypadku nie ma zastosowania, gdyż nie można wydać decyzji. Ponadto KPA normuje postÄ™powanie przed innymi organami paÅ„stwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy sÄ… one powoÅ‚ane z mocy prawa lub na podstawie porozumieÅ„ do zaÅ‚atwiania spraw okreÅ›lonych w pkt1.  Pani Sekretarz dodaÅ‚a, że w przedmiotowej sprawie odnoÅ›nie pisma z miesiÄ…ca czerwca ma zastosowanie prawo cywilne, a nie KPA, nie obowiÄ…zuje wiÄ™c termin 30 dni na odpowiedź. Natomiast w piÅ›mie z dnia 23 lipca p. Brust powoÅ‚uje siÄ™ na miniony termin udzielenia odpowiedzi na pismo z dnia 19 czerwca w sprawie usuniÄ™cie poważnych uchybieÅ„ w nowej instalacji, natomiast w piÅ›mie nie byÅ‚o okreÅ›lenia terminu zaÅ‚atwienia sprawy. Ponadto Pani Sekretarz poinformowaÅ‚a, że Burmistrz nie byÅ‚ wykonawcÄ… i pismo z 29 czerwca winno być skierowane do wykonawcy.

Pani Sekretarz dodała, że pismo można było skierować do wykonawcy, jednak Burmistrz wszystkie usterki zgłosił do wykonawcy 18.04.07.

 

NastÄ™pnie Komisja przyjęła wyjaÅ›nienia p. Sekretarz mówiÄ…cych o nie traktowaniu pism p. Brust jako skargi  w rozumieniu przepisów KPA i przychyla siÄ™ do wyjaÅ›nieÅ„.

W dalszej kolejności Komisja zapoznała się z protokołem z 18.04., a w szczególności z załącznikiem nr2, który zawiera informację o zapadlisku k. Studzienki na ul. Rzeźnickiej ( obok posesji p. Brust). Ponadto w protokole ustalono termin usunięcia uchybień do dnia 30.06., w związku z czym działania zostały podjęte.

Pismem z 23 czerwca p. Brust przypomina, że nie otrzymała odpowiedzi na pismo z 19 czerwca, jednocześnie zaznaczając, że nie chce sprawy upubliczniać.

Według informacji Burmistrza dnia 30 lipca doszło do spotkania p. Brust, jej brata M. Brust z Zastępca Burmistrza i Kierownikiem Wydziału Tadeuszem Zygmuntem, na którym omawiano sprawę usunięcia usterek sygnalizowanych w pismach.

31 lipca Burmistrz wystosowaÅ‚ pismo do wykonawcy „Ata- Technik” o usuniÄ™cie usterek w najszybszym czasie . Pismem z dnia 31 sierpnia Burmistrz poinformowaÅ‚ p. Brust o podjÄ™tych dziaÅ‚aniach. W piÅ›mie do „Ata-Technik” Burmistrz wzywa do natychmiastowego usuniÄ™cia usterek pod groźbÄ… wykonania wad przez innÄ… firmÄ™ na koszt „Ata-Technik”.

Pani Janina Brust pismem z dnia 1 września zwróciła się do Burmistrza z uwagą, iż nie otrzymała odpowiedzi na swoje wcześniejsze pisma.

Burmistrz pismem z dnia 4 września poinformował o wstrzęciu postępowania w zakresie zarzutu, co do bez czynności organu.

Ponadto pismem z dnia 6 wrzeÅ›nia Burmistrz ponownie wezwaÅ‚ przedsiÄ™biorcÄ™ „Ata-Technik” do usuniÄ™cia usterek w terminie 3 dni od dnia otrzymania pisma, w przypadku nie dotrzymania terminu wytoczony zostanie proces.

Komisja Rewizyjna została poinformowana, że wykonawca podjął działania.

Ponadto Burmistrz 6 września skierował pismo do p. Brust wyjaśniające podjęte działania, jednocześnie przepraszając za powstałą uciążliwość.

 

WNIOSKI KOMISJI REWIZYJNEJ

W konkluzji przeanalizowanych pism, po wyjaśnieniach Burmistrza i Sekretarza Komisja postanowiła ponownie rozpatrzyć poruszany problem z udziałem p. Brust i wyznaczyć termin spotkania w ciągu 7 dni.

 

 

Wszystkie pisma stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

 

Spotkanie Komisja Rewizyjnej i p. Janiny Brust odbyÅ‚o siÄ™ 25 wrzeÅ›nia i sporzÄ…dzono z niego notatkÄ™ sÅ‚użbowÄ…  stanowiÄ…cÄ… zaÅ‚Ä…cznik do niniejszego protokoÅ‚u.

 

 

                                                                         

 

 

 

Posiedzenie zakończono o godz. 15,15.

 

Protokół sporządziła Beata Ryga

 

Rogoźno, dnia 8 października 2007 roku.

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 668579 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP