2005-02-16
PROTOKÓŁ
z posiedzenia
Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury
w dniu 15 grudnia 2004 r. o godz. 16.30
Obecność członków Komisji - zgodnie z listą obecności - nieobecni p.M.Ługawiak p.Z.Wierzbicki
Goście zgodnie z listą obecności załączonej do niniejszego protokołu.
Pkt. 1. Otwarcie posiedzenia.
Zebranych powitał i obradom przewodniczył Pan Jerzy Stachowiak – z-ca Przewodniczącego Komisji.
Pkt.2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
Pan Przewodniczący Komisji przedstawił następujący porządek obrad Komisji:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji w dniach 16 i 25 listopada 2004 r.
4. Omówienie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.
5. Omówienie projektu Budżetu Gminy Rogoźno na 2005 rok.
6. Przedstawienie planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy :
A/ GOPS ,
B/ ZAMK,
C/ ZEAPO,
D/ RCK.
7. Omówienie planu pracy Rady Miejskiej w Rogoźnie na 2005 rok.
8. Omówienie planu pracy Komisji na 2005 rok.
9. Omówienie innych projektów uchwał na XXVI sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
10. Wolne głosy i wnioski.
11. Zakończenie.
Stanowisko Komisji : Komisja przyjęła porządek obrad bez uwag..
Pkt. 3. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji w dniach 16 i 25 listopada 2004 r.
Radni zdecydowali o przyjęciu protokołów bez odczytywania na posiedzeniu.
Stanowisko Komisji :
· protokół z dnia 16.11 2004 r. – przyjęto , wynikiem głosowania 2 „za” 2 „wstrzymujące”,
· protokół z dnia 25.11. 2004 r. – przyjęto, wynikiem glosowania 3 „za” 1 „wstrzymujący”, w obecności 4 radnych.
Pkt. 4. Omówienie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok – ref. M.Stachowiak.
Sekretarz Gminy p.M.Górecki wyjaśnił, iż w związku z otrzymanymi od p.Kobrzyńskiej wyjaśnieniami , niniejszy Program podlega pod ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie, dlatego należy zmienić przekazany radnym projekt w taki sposób , że wypadną dwie strony 12 i 13 oraz zmieni się numeracja stron, rozdał także radnym nową wersję z datą 09.12 .2004 r.
W dyskusji :
Radny p. K.Ostrowski zapytał, dlaczego radni otrzymują tak późno materiał oznaczony datą 09.12.2004 r. ?
Pan Sekretarz odpowiedział, że oczekiwał odpowiedzi na wątpliwości dot. stosowanie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.
Radni K.Lis i R.Dworzański zwrócili uwagę, iż zgodnie z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie w w/wym. Programie nie wymienia się organizacji lecz tylko temat zadania i może się zdarzyć, że organizacje realizujące programy uwzględnione do tej pory w Programie nie otrzymają środków na działalność, ponieważ konkurs wygra inna organizacja.
Z-ca Burmistrza wyjaśnił zasady konkursu ofert na zadania z omawianego Programu, stwierdził, że przetarg odbywa się na konkretne zadanie, organizacje przygotują oferty z określonymi wymogami, wygra najkorzystniejsza oferta.
Radni p.K.Ostrowski i p. K.Lis zapytali jaką formę prawną posiada Punkt Konsultacyjny MY?
Pani M.Stachowiak odpowiedziała, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości , punkty konsultacyjne powstają w miejscach , gdzie nie funkcjonuje poradnia odwykowa, zadaniem takich punktów jest działanie na rzecz prawidłowego motywowania do leczenia odwykowego, dodała, że z pracownikami Punktu Konsultacyjnego MY są podpisane umowy zlecenia na wykonywanie pracy.
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, że jego zdaniem zatrudnienie prawnika w Punkcie MY jest zbędne.
Pani M.Stachowiak zaprosiła p.K.Ostrowskiego na dyżur prawnika do Punktu MY , by ocenił, czy zatrudnienie prawnika jest bezzasadne, uważa, że zatrudnienie prawnika jest konieczne, przyjmuje on wielu interesantów, udziela porad bezpłatnie.
Radny p.K.Lis zapytał o podstawę prawną powołania Punktu Konsultacyjnego MY ?
Sekretarz Gminy wyjaśnił, że Punkt Konsultacyjny MY powstał na podstawie uchwał w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 1997 i 1998.
Radny p.R.Dworzański zaproponował zmianę nazwy Punktu Konsultacyjnego MY - wykreślając z nazwy wyrażenie „MY”.
Pani M.Stachowiak zaproponowała zmianę nazwy Punktu Konsultacyjnego MY na Punkt Informacyjno-Konsultacyjny ds. Uzależnień i Przemocy.
Radni, poparli w/wym. propozycje zmiany nazwy Punktu Konsultacyjnego MY na Punkt Informacyjno-Konsultacyjny ds. Uzależnień i Przemocy oraz by dokonać zmiany w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok w taki sposób, że w nazwie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego „My” wykreślić wyrażenie „MY” oraz dopisać „ ds. Uzależnień i Przemocy” w każdym miejscu , w którym nazwa w/wym. Punktu występuje .
Pani M.Stachowiak przyjęła w/wym. do wiadomości i dokona tego w formie autopoprawki do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie zapytał, jak układa się współpraca z GKRPA w Rogoźnie ze Stowarzyszeniem „Trzeźwe Życie” ?
Pani M.Stachowiak odpowiedziała, że nie ma żadnej współpracy, dodała, że jeżeli przedstawiciele RS „Trzeźwe Życie „ wyrażą chęć korzystania z pomieszczeń przy ul. Fabrycznej, chętnie je udostępni.
Radny p.K.Ostrowski wyraził opinię, iż środki finansowe z funduszu alkoholowego winny być przeznaczone dla potrzebujących dzieci np. na zakup sprzętu sportowego , a są przeznaczone przede wszystkim dla nauczycieli , realizujących programy profilaktyczne.
Pani M.Kasprzak stwierdziła, że nauczyciele nie będą prowadzili programów za darmo.
Pani M.Stachowiak wyjaśniła poszczególne pozycje finansowe w preliminarzu omawianego Programu.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
Pkt. 5. Omówienie projektu Budżetu Gminy Rogoźno na 2005 rok - ref. Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska.
Pani J.Pijanowska oświadczyła, że projekt budżetu Gminy na 2005 rok, który został przekazany radnym różnic się będzie od uchwały podejmowanej , z uwagi na liczne autopoprawki , które wynikną po ocenie projektu przez RIO.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
Pkt. 6. Przedstawienie planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy :
A/ GOPS - ref. p.M.Brączewska p. A.Mazurczak.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
B/ ZAMK – ref. M.Mysłek.
Radny p.J.Stachowiak zapytał, jakie są plany rozwojowe ZAMK ?
Pan M.Mysłek odpowiedział, że nie można mieć planów z taką ilością środków finansowych, które wystarczają tylko na utrzymanie bieżące budynków i drobne naprawy tj. jak koszty remontów pieców czy likwidacja awarii hydraulicznych , nie ma natomiast środków na odnawianie budynków, dodał, że dochody ZAMK zmniejszyły się także po zmianie uchwały o dodatkach mieszkaniowych – wpływa mniej należności z tytułu dodatków mieszkaniowych, a lokatorzy nie płacą.
Radny p.K.Ostrowski zapytał, ile wynoszą zobowiązania wymagalne ZAMK ?
Pan M.Mysłek odpowiedział, że zobowiązania wymagalne wynosiły 183 tys. zł. za 3 kwartały, jest to po części uregulowane tzn. uregulowano należności dla H.Siwińskiego i Spółki AQUABELLIS.
Skarbnik Gminy poinformowała, że Dyrektor ZAMK złożył wniosek o dotacje w wysokości 300 tys.zł.do projektu budżetu na 2005 rok, wniosek nie został uwzględniony, wyjaśniła, że Gmina może udzielić dotacji ZAMK-owi jako zakładowi budżetowemu.
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, że należy udzielić ZAMK-owi dotacji z budżetu Gminy.
Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że ZAMK powiada 600 tys. zł należności, które powinny wpłynąć na konto ZAMK.
Dyrektor ZAMK stwierdził, iż Gmina może pomóc ZAMK-owi poprzez np. dofinansowanie zamiany mieszkań, budowę mieszkań socjalnych oraz dofinansowanie opłat za korzystanie z pomieszczeń przez służbę zdrowia.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
C/ ZEAPO – ref. pW.Jaworski p. M.Lijewska.
W dyskusji :
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, że z planu finansowego ZEAPO wynika, że wydatki rosną , mimo, iż liczba dzieci maleje np.w swietlicy w Szkole Podstawowej Nr 2 lub w funduszu płac tej szkoły.
Pani M.Lijewska wyjaśniła, że w tych pozycjach nastąpił wzrost wydatków , z uwagi na dodatkowy 1 etat dla osoby na dożywanie dzieci oraz 1 osobę przebywającą na urlopie zdrowotnym.
Radny p.K.Ostrowski zapytał, czy zostało wykonane zalecenie Komisji Rewizyjnej w sprawie rozdzielności ZEAPO i przedszkola ?
Pan W.Jaworski odpowiedział, że rozdzielność została zaplanowana od początku 2005 roku.
Radny p.K.Lis zwrócił się z wnioskiem do Dyrektora ZEAPO w sprawie opracowania i przedłożenia do XXVI sesji Rady Miejskiej zestawienia wyników ekonomicznych utworzenia Zespołu Szkół w Gościejewie.
Radny p.R.Dworzański zwrócił się z wnioskiem do Dyrektora ZEAPO o przygotowanie i przedłożenie członkom Komisji zestawienia kosztów dowozów dzieci do szkół, wraz z ilością kilometrów poszczególnych tras dowozu.
Pan W.Jaworski przyjął do wiadomości , oświadczył, że informacje te zostaną przygotowane.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
D/ RCK - ref. p.D.Mąderek
W dyskusji:
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, że zbędne jest ściąganie gwiazdy rozrywki na obchody Dni Rogoźna, uważa, że Gminy na to nie stać, poza tym mogą wystąpić miejscowe zespoły tj. orkiestra, chóry, zespoły młodzieżowe , za właściwe uznał zaplanowanie zakupu sceny.
Pani D.Mąderek odpowiedziała, że aby utrzymać te imprezę należy zaprosić kogoś sławnego, a nasze miejscowe zespoły występują na imprezie Jarmark Św.Wita.
Z-ca Burmistrza w sprawie kosztów zakupu sceny wyjaśnił, że podana w prasie kwota 60 tys.zł jako kosztu zakupu sceny jest błędna i stanowi 20 % jej zakupu .
W tym czasie radny p.K.Ostrowski otrzymał telefon i wyszedł, Z-ca Burmistrza polecił zapisać w protokole, iż jest to lekceważenie osoby i odpowiedzi Burmistrza.
Radny K.Ostrowski zapytał, dlaczego niewiele zajęć planuje się na okres wakacyjny, uważa, że dzieciom należy zorganizować bogaty program uimprez.
Pani D.Mąderek odpowiedziała, że biblioteka , muzeum i Ośrodek Kultury są czynne przez cały rok, sale w/wym.ośrodka są także udostępniane dzieciom , uczęszczającym na półkolonie.
Radny p.K.Ostrowski zapytał, jakie były powody i jakie będą konsekwencje przekroczenia terminu remontu dachu na muzeum ?
Pani D.Mąderek odpowiedziała, że termin został przekroczony z uwagi na konieczność wykonania szeregu dodatkowych prac remontowych, dodała, że zrobi wszystko, by firma p.Muszyńkiego – wykonawca remontu – nie ucierpiała finansowo z powodu przekroczenia terminu.
Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że błąd został popełniony w wykonaniu kosztorysu remontu dachu na budynku muzeum przez władze poprzedniej kadencji , ponieważ kosztorys zaniżono o 20 % i obecnie trzeba było dokupić 60 do 80 m dachówki.
Radny p.K.Lis zapytał, czy będzie także odnawiana elewacja budynku muzeum ?
Pani D.Mąderek odpowiedziała, że elewacja nie będzie odnawiana, nie wyremontuje także zegara na wieży budynku z uwagi na brak środków, wykorzystanych w dodatkowych pracach remontowych dachu.
Skarbnik Gminy odczytała wniosek Dyrektora RCK złożony do projektu budżetu Gminy na 2005 rok .
Pani D.Mąderek wyjaśniła, że ma zalecenie PSP w sprawie zainstalowania dodatkowego systemu sygnalizacyjnego w muzeum , połączonego bezpośrednio z PSP w Obornikach.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
Pkt. 7. Omówienie planu pracy Rady Miejskiej w Rogoźnie na 2005 rok - ref. Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Roman Szuberski.
Radni p.K.Ostrowski i p.R.Dworzański zgłosili wniosek w sprawie , by dopisać - uroczyste sesje Rady Miejskiej w Rogoźnie w m-cach maju i listopadzie 2005 r.
Radni, jednogłośnie poparli wniosek.
Radny p.K.Ostrowski i Z-ca Burmistrza zaproponowali przesunąć temat „ Sytuacja i stan rolnictwa” z miesiąca września na miesiąc październik 2005 r. jako punkt nr 2.
Radni , wynikiem głosowania 4 „za” 1 „przeciw” poparli wniosek.
Radny p.K.Lis zgłosił następujący wniosek w sprawie dokonania zmiany w tytułach tematów sesji w m-cu maju :
- z tytułu tematu nr 1 wykreślić wyrażenie „wzmocnienia”,
- tytuł tematu nr 2 zmienić , by miał brzmienie : „ Plany organizacyjne placówek oświatowych na rok szkolny 2005/2006 oraz stan przygotowań do letniego wypoczynku dzieci i młodzieży”,
- w rubryce „Odpowiedzialni za materiał” w m-cu maju 2005 r. dopisać - kierownicy placówek oświatowych, przedstawiciele związków zawodowych oświaty.
Radni poparli wniosek.
Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska zaproponowała, by dopisać w m-cu kwietniu 2005 r. w rubryce „Odpowiedzialni za materiał” - kierownicy placówek oświatowych, przedstawiciele związków zawodowych oświaty.
Radni poparli wniosek
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję.
Pkt. 8. Omówienie planu pracy Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej na 2005 rok.
|