2005-02-10
PROTOKÓŁ
z posiedzenia wspólnego
Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury
i
Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
w dniu 19 sierpnia 2004 r. o godz. 16.00
Obecność członków Komisji - zgodnie z listą obecności - nieobecni radni : Jacek Glapiak, Henryk Janus, Henryk Janka, Janusz Piechowiak.
Goście :
1.Pan Bogusław Janus - Burmistrz Rogoźna
2.Pan Krzysztof Głów – Z-ca Burmistrza Rogoźna
3.Pan Mieczysław Górecki – Sekretarz Gminy Rogoźno
4.Pani Jadwiga Pijanowska – Skarbnik Gminy Rogoźno
5.Pan Marian Kuszak – Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty
6.Pan Wiktor Jaworski – Dyrektor ZEAPO w Rogoźnie
7.Pani Eugenia Wilhelm – Księgowa ZEAPO
8.Pan Euzebiusz Rogiński – Kierownik Wydz.Gospodarki Nieruchomościami , Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego
9.Pan Jarosław Dolatowski – referent prawny w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie
10.Pan Wojciech Wasielewski – Wizytator Kuratorium Oświaty i Wychowania w Poznaniu
11.Dyrektorzy Placówek Oświatowych z terenu miasta i gminy Rogoźno – lista w załączeniu.
Pkt. 1. Otwarcie posiedzenia.
Zebranych powitał i obradom przewodniczył Pan Roman Szuberski – Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie.
Pkt.2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
Pan Przewodniczący Komisji przedstawił następujący porządek obrad Komisji:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
3. Wystąpienie przedstawiciela Kuratorium Oświaty i Wychowania w Poznaniu.
4. Informacje Dyrektora ZEAPO i Pełnomocnika Burmistrza ds.Oświaty.
5. Dyskusja nad złożonymi sprawozdaniami.
6. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.
7. Omówienie materiałów na XXII sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
8. Wolne głosy i wnioski.
9. Zakończenie.
Dyrektor ZEAPO p.W.Jaworski zgłosił wniosek w sprawie przeniesienia omawiania projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Zespołu Szkół w Gościejewie , bezpośrednio po omówieniu tematu z pkt.5.
Stanowisko Komisji : Komisja przyjęła porządek obrad wraz z wnioskiem p. W.Jaworskiego jednogłośnie 11 „za” , w obecności 11 radnych.
Pkt. 3. Wystąpienie przedstawiciela Kuratorium Oświaty i Wychowania w Poznaniu.
Wizytator Kuratorium Oświaty i Wychowania w Poznaniu pan mgr Wojciech Wasielewski przedstawił informację na temat pomiarów jakości nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie gminy wraz z analizą porównawczą , opinii dot. sieci szkół w gminie Rogoźno w stosunku do sąsiednich jednostek samorządowych oraz innych zagadnień wynikających z działalności nadzoru pedagogicznego.
Wysoko ocenił pracę dyrektorów placówek oświatowych na terenie miasta i gminy , stwierdzając , iż działania i zaangażowanie w/Wym. zasługują na pochwałę.
Pkt. 4. Informacje Dyrektora ZEAPO i Pełnomocnika Burmistrza ds. Oświaty.
Dyrektor ZEAPO p.Wiktor Jaworski przedstawił, opracowaną wspólnie z Pełnomocnikiem Burmistrza ds. Oświaty, informację o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego 2004 – 2005, omówił kolejno :
- schematy organizacyjne placówek oświatowych,
- porównanie ilości oddziałów i liczby uczniów w roku szkolnym 2003/2004 do roku 2004/2005,
- porównanie kosztów kształcenia jednego ucznia w 2003 roku w poszczególnych placówkach,
- planowany stan zatrudnienia nauczycieli w roku szkolnym 2004/2005
- liczbę nauczycieli zatrudnionych w kilku szkołach prowadzonych przez Gminę,
- zestawienie godzin ponad wymiarowych I – VI 2004 w poszczególnych placówkach,
- tryb nauczania indywidualnego , specjalnego, zajęć rewalidacyjnych w roku szkolnym 2004/2005 i zamierzeń na następne lata,
- wykaz ilościowy nowo-przyjętych nauczycieli.
Pkt.5. Dyskusja nad złożonym sprawozdaniem.
Radny p.K.Ostrowski zwrócił się z prośbą o udostępnienie wyników egzaminów w poszczególnych placówkach oświatowcyh.
Pan W.Wasielewski odpowiedział, że wyniki te są publikowane na stronach internetowych.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.R.Szuberski dodał, iż omawiane przez p.W.Wasielewskiego wyniki egzaminów , zostaną przekazane wszystkim radnym.
Radny p. Marcin Ługawiak zwrócił się do p.W.Wasielewskiego i do dyrektorów placówek oświatowych z pytaniem : co jest ich zdaniem przyczyną spadku poziomu wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach ?
Wizytator p.W.Wasielewski odpowiedział, iż nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie , bez wykonania szczegółowej analizy danych, wyniki analizy może podać za miesiąc.
Pani Longina Pijanowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gościejewie w odpowiedzi , stwierdziła, iż na wyniki egzaminów mają wpływ także warunki materialne ucznia tj. w wielu rodzinach występują problemy ekonomiczne , co nie pozwala na zakup np. ćwiczeń i innych pomocy naukowych , z powodu trudności na rynku pracy , rodzice są zniechęceni i nie inwestują w naukę dzieci.
Radny p.Marcin Ługawiak zapytał, jakich działań oczekują dyrektorzy ze strony Samorządu , w celu poprawy wyników nauczania ?
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gościejewie odpowiedziała, że dyrektorzy oczekują zwiększenia środków finansowych z budżetu gminy , na doposażenie szkół w nowe środki dydaktyczne.
Dyrektor Gimnazjum Nr 1 p. Jacek Waliszewski zwrócił uwagę na fakt , są także uczniowie , którzy nie chcą się uczyć i przeszkadzają w nauce innym , a ich rodzice nie pojawiają się na spotkaniach w szkole .
Radny p.Czesław Gruszka zapytał :
1. jak wyglądała promocja w szkołach i gimnazjach,
2. zwrócił uwagę, że w związku z pogonią nauczycieli za awansem zawodowym , może się
zdarzyć , iż nie przygotują się właściwie do prowadzenia lekcji,
3. stwierdził, iż aktualnie przy realizacji inwestycji , nie widzi możliwości przeznaczenia
zwiększonych środków finansowych na oświatę,
4. ocenił , przedłożone radnym przez ZEAPO materiały - jako nie do końca rzetelne, wskazał na
brak ilości uczniów oraz ilości etatów w porównaniu do roku 2004/2005 oraz dokładnej
liczby uczniów w oddziałach w poszczególnych szkołach,
5. zapytał o realizację i stan środków finansowych , wynikające ze sprawozdania z wykonania
budżetu gminy za I półrocze 2004 roku, czy tych środków wystarczy do końca roku,
6. zapytał o strukturę zatrudnienia nauczycieli w poszczególnych szkołach.
Pan Marian Kuszak , w odpowiedzi - przedstawił projekty organizacyjne szkół , omówił zatrudnienie nowo-przyjętych nauczycieli.
Skarbnik Gminy p.Jadwiga Pijanowska wyjaśniła, iż ma obowiązek przekazać sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze w terminie do dnia 31 sierpnia 2004 r.
Radny p.Cz.Gruszka zwrócił uwagę, iż sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za i półrocze 2004 r ukazało się już w Biuletynie Burmistrza , natomiast Radni sprawozdania jeszcze nie otrzymali.
Przewodniczący rady Miejskiej p.R.Szuberski stwierdził, iż kolejność winna być odwrotna - sprawozdanie winni otrzymać Radni , a następnie można by je opublikować w Biuletynie Burmistrza.
Pani Skarbnik wyjaśniła, iż w Biuletynie Burmistrza ukazał się materiał roboczy , w którym będą nanoszone poprawki , publikacja ta będzie niezgodna ze sprawozdaniem.
Radny p.Czesław Gruszka zgłosił wniosek w sprawie uzupełnienia materiałów , opracowanych przez ZEAPO tj. rozszerzenie tabeli 2.4. o ilość uczniów w oddziałach w poszczególnych placówkach oświatowych w roku szkolnym 2004/2005 i niezwłoczne przekazanie Radnym , w poniedziałek przed XXII sesją Rady Miejskiej w Rogoźnie.
Radny p. K.Ostrowski zapytał , ile oddziałów opuściło Szkołę Podstawową Nr 2 , ponieważ jest wykazane, iż w ubiegłym roku i aktualnie jest po 16 oddziałów ?
Pan Marian Kuszak odpowiedział, że opuściły szkołę 3 oddziały uczniów , a weszły 2 oddziały, wyjaśnił, że liczba oddziałów jest podobna, z uwagi na fakt podziału w tym roku dwóch oddziałów klas II - na trzy oddziały.
Radny p.Cz.Gruszka zapytał, czy o możliwości podziału oddziałów poinformowano dyr. Szkoły Podstawowej Nr 3 w Rogoźnie ?
V-ce Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 3 p.Izabela Konewka odpowiedziała, że nie jest zorientowana, sama nie słyszała.
Pan Marian Kuszak wyjaśnił, iż p.B.Gruszczyńska – dyr. Szkoły Podstawowej Nr 3 wiedziała o takiej możliwości, nie była zainteresowana podziałem oddziałów.
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, iż powyższe ustalenia nastąpiły po spotkaniu radnych z dyrektorami w maju br., dodał, że jego zdaniem Gminy nie stać na finansowanie podziału klas.
Radny p.K.Ostrowski zapytał p.E.Wilhelm z ZEAPO , czy nauczyciel ma prawo pobierać podwójnie dodatek funkcyjny ?
Pani Eugenia Wilhelm odpowiedziała, że nauczyciel ma prawo do jednego dodatku funkcyjnego, wyjątek jest dla nauczyciela wychowawcy klasy i opiekuna stażu .
Radny K.Ostrowski zapytał, czy są dyrektorzy lub v-ce dyrektorzy – wychowawcy klas ?
Pani E.Wilhelm odpowiedziała, że tak, lecz pobierają jeden dodatek funkcyjny .
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, iż w porównaniu do maja br. liczba godzin – zastępstw zmalała, nadal wysoki poziom zastępstw wykazany jest w Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Rogoźnie u p.dyr.M.Busławskiej.
Pani M.Busławska - Dyrektor Przedszkola Samorządowego Nr 1 odpowiedziała, że wyjaśniała kwestię zastępstw w prowadzonej przez siebie placówce , w trakcie wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej z udziałem dyrektorów placówek oświatowych w maju br., stwierdziła, że pełniła zastępstwa , ponieważ inni nauczyciele mieli swoje zajęcia i nie mogli wziąć zastępstw, dodała, iż dzieci przedszkolnych nie można odesłać do domu i należy im zapewnić opiekę.
Radny p.Cz.Gruszka zwrócił się o uzupełnienie tabeli 2.8. o liczbę godzin nauczania indywidualnego w szkołach, zapytał, dlaczego dzieci dowożone są do szkoły specjalnej w Wągrowcu, skoro jest taka na terenie powiatu obornickiego ?
Dyrektor ZEAPO p.W.Jaworski odpowiedział, że decyzję co do wyboru szkoły podejmują rodzice dziecka, do Gminy należy , zgodnie z przepisami zapewnienie dowozu dzieci do wybranej szkoły.
Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska zwróciła się do dyrektorów placówek oświatowych z pytaniem : jakie jest wykonanie planu finansowego za I półrocze w poszczególnych szkołach ?
Dyrektorzy nie udzielili odpowiedzi.
Odpowiedzi udzielił Dyrektor ZEAPO p.W.Jaworski, który przypomniał, iż w programie dzisiejszego posiedzenia nie ma tematu wykonanie budżetu w oświacie.
Na tym zakończono posiedzenie Komisji Rady Miejskiej z udziałem dyrektorów placówek oświatowych z terenu gminy Rogoźno.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p.Roman Szuberski podziękował Gościom za udział w posiedzeniu.
Omówienie projektu uchwały w sprawie statutu Zespołu Szkół w Gościejewie – ref. p.W.Jaworski i p.L.Pijanowska
Stanowisko Komisji : projekt przyjęto na sesję bez uwag.
W II części obrad - posiedzeniu przewodniczył radny p.Marcin Ługawiak
Pkt.6. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.
Radny K.Lis zgłosił wniosek w sprawie odczytania protokołów.
Radny p.J.Stachowiak zgłosił wniosek w sprawie nie odczytywania protokołów.
Radny p.K.Lis zgłosił wniosek w sprawie odczytania wniosków Komisji , podjętych na poprzednich posiedzeniach.
Radny p.M.Ługawiak odczytał wnioski Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej, podjęte na poprzednim posiedzeniu Komisji, dotyczące aktualizacji statutów sołectw oraz złożenia wniosku do Wojewody w sprawie zmiany okręgu podatkowego podatku rolnego Gminy Rogoźno.
Pan Jarosław Dolatowski - referent prawny wyjaśnił procedury związane ze złożeniem wniosku do Wojewody w sprawie zmiany okręgu podatkowego podatku rolnego Gminy Rogoźno.
Radny M.Ługawiak zapytał, czy radni przygotują uzasadnienie do uchwały w sprawie zmiany okręgu podatkowego podatku rolnego Gminy Rogoźno ?
Radny p.Cz.Gruszka odpowiedział, że uzasadnienie wyłoni się samo, zaproponował, by projekt uzasadnienia przygotował przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa p.Henryk Janus, wnosi , by ta uchwała została wprowadzona do porządku obrad najbliższej sesji rady Miejskiej.
Stanowisko Komisji :
· Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury przyjęła protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji w dniu 24 czerwca 2004 r. , wynikiem głosowania 5 „za” 1 „wstrzymujący”, w obecności 6 członków Komisji.
|