2004-12-16
PROTOKÓŁ
z posiedzenia
Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury
w dniu 23 marca 2004 r. o godz. 16.30
Obecność członków Komisji - zgodnie z listą obecności - nieobecny p. Zygmunt Wierzbicki.
Goście :
1.Pan Krzysztof Głów – Z-ca Burmistrza Rogoźna
2.Pan Mieczysław Górecki – Sekretarz Gminy Rogoźno
3.Pani Jadwiga Pijanowska – Skarbnik Gminy Rogoźno
4.Pani Maria Stachowiak – Przewodnicząca GKRPA
5.Pani Dorota Mąderek – Dyrektor RCK
6.Pan Wiktor Jaworski – Dyrektor ZEAPO w Rogoźnie
7.Pan Marian Kuszak – Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty
8.Pan Wojciech Dulko – Prezes spółki Aquabellis
9.Pan Piotr Gruszczyński – Prezes spółki Megawat
10.Pan Stanisław Kośmicki – Kierownik GOPS w Rogoźnie
11.Pan Zdzisław Gruszka – Referent GOPS w Rogoźnie
12.Pan Janusz Strzępka – Komendant Komisariatu Policji w Rogoźnie
13.Pani Izabela Ludtke – Inspektor Wydz. Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiej w Rogoźnie
14.Pan Euzebiusz Rogiński – Kierownik Wydz.Gospodarki Nieruchomościami , Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego
15.Pan Tadeusz Zygmunt – Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Promocji UM w Rogoźnie
Pkt. 1. Otwarcie posiedzenia.
Zebranych powitał i obradom przewodniczył Pan Marcin Ługawiak – Przewodniczący Komisji.
Pkt.2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
Pan Przewodniczący Komisji przedstawił następujący porządek obrad Komisji:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
4. Stan bezpieczeństwa w gminie :
A/ zagrożenie bezpieczeństwa publicznego,
B/ zagrożenie powodziowe i pożarowe,
C/ przygotowanie i organizacja systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w gminie, jednostkach organizacyjnych i spółkach gminnych.
5. Informacja w sprawie form pozyskiwania środków pozabudżetowych na rzecz gminy.
6. Omówienie projektów uchwał na XVII sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
7. Wolne głosy i wnioski.
8. Zakończenie.
Przewodniczący Komisji zgłosił poprawkę do porządku obrad : przesunąć referowanie projektu uchwały w sprawie zmian w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , w miejsce bezpośrednio po pkt.3 . „Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji”.
Poprawkę przyjęto, wynikiem głosowania 4 „za” 1 „wstrzymujący” w obecności 5 członków Komisji.
Stanowisko Komisji : Komisja przyjęła porządek obrad z proponowaną poprawką , wynikiem glosowania 4 „za” 1 „wstrzymujący”, w obecności 5 członków Komisji.
Pkt. 3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji .
Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek w sprawie przyjęcia protokołu bez odczytywania i zapoznania się z nim indywidualnie.
Radni poparli wniosek , wynikiem głosowania 3 „za” 1 „przeciw” 2 „wstrzymujące”, w obecności 6 członków Komisji.
Stanowisko Komisji : protokół przyjęto , wynikiem glosowania 4 „za” 2 „wstrzymujące, w obecności 6 radnych.
Pkt. 6. Omówienie projektów uchwał na XVII sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
* Projekt uchwały w sprawie zmian w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok - ref. p.Maria Stachowiak Przewodnicząca GKRPA w Rogoźnie i p. Jadwiga Pijanowska – Skarbnik Gminy.
W dyskusji :
Radny p.Kazimierz Lis zwrócił uwagę na niewłaściwy zapis w § 2 - data jest zbędna, dodał, że uchwała ta jest zaskakująca , przekazana zbyt późno , by się dobrze zapoznać i omawiać, stwierdził także, że nieporozumieniem jest podejmowanie przez Radę uchwały, zawierającej w treści minione wydarzenia.
Sekretarz Gminy p.M.Górecki wyjaśnił, iż zgodnie z opinią prawnika, zapis § 2 jest prawidłowy , data - jest zapisem informacyjnym, porządkującym sprawę, stanowiacym umiejscowienie w czasie.
Radny p.Kazimierz Lis zapytał, kto jest właścicielem pomieszczeń przy ul. Fabrycznej ?
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że właścicielem jest Gmina i Burmistrz przekazał w/wym. pomieszczenia do dyspozycji GKRPA w Rogoźnie.
Radny p.K.Ostrowski zapytał o wielkość kwoty dotacji , zwiększającej wydatki w dziale – przeciwdziałanie alkoholizmowi , dodał, że zgodnie z informacjami z ostatniego szkolenia, w którym radny uczestniczył , środki finansowe z koncesji alkoholowych , mogą być przeznaczone na każdy cel np. na dożywianie dzieci.
Pani J.Pijanowska – Skarbnik Gminy odpowiedziała, że w dziale 851 – przeciwdziałanie alkoholizmowi zwiększa się wydatki o kwotę 48.970 zł.
Pan Sekretarz wyjaśnił., że ustawa poszerzyła zakres finansowania zadań np. o zajęcia pozalekcyjne socjo-terapeutyczne.
Radny p.Marcin Ługawiak zgłosił wniosek w sprawie wykreślenia daty w § 2 proejktu uchwały.
Radni, wynikiem głosowania : 1 „za” 5 „przeciw „ – odrzucili wniosek.
Radny p Kazimierz Lis zgłosił wniosek w sprawie wykreślenia § 2 z projektu uchwały.
Radni, wynikiem głosowania : 3 „za” 2 „przeciw” 1 „wstrzymujący” poparli wniosek.
Stanowisko Komisji : przyjęto na sesję bez uwag.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję p.Wiktora Jaworskiego – Dyrektora ZEAPO , w sprawie dokonania zmian w porządku obrad i przyspieszenia omawiania 4 projektów uchwał w sprawie połączenia szkół w Tarnowie i Gościejewie.
Radni, wynikiem głosowania 1 „za” 1 „przeciw” 3 „wstrzymujące” – odrzucili wniosek , w obecności 6 członków Komisji , radny p.K.Lis nie brał udziału w głosowaniu.
Pkt.4. Stan bezpieczeństwa w gminie:
A. zagrożenie bezpieczeństwa publicznego – ref. Komisarz p. Janusz Strzępka
Pan Janusz Strzępka przedstawił informację na temat zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i działań podejmowanych przez policję, w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom miasta i gminy.
W dyskusji :
Radny p.Jerzy Stachowiak zwrócił uwagę, na konieczność zwiększenia patroli w mieście , zapytał, czy można by zwiększyć liczbę etatów w komisariacie w Rogoźnie ?
Pan Janusz Strzępka przedstawił zakres działań policji , odpowiedział, że liczba etatów została ograniczona i jej zwiększenie jest niemożliwe.
Informację na temat zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i działań podejmowanych przez Straż Miejską , w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom i porządku na terenie miasta i gminy - przedstawił Komendant Straży Miejskiej p. Jan Stępień.
W dyskusji :
Radny p.Jerzy Stachowiak zwrócił się z prośbą o zajęcie się kwestią i interwencję w przypadku zaśmiecania terenów leśnych i rowów.
Pan Jan Stępień wyjaśnił, iż kontrole są przeprowadzane – ostatnio na ul. Lipowej zatrzymano osobę wyrzucającą śmieci, pouczono - sprawdzono , śmieci trafiły na wysypisko.
Radny p.Roman Szuberski zadał następujące pytania :
1.realizacja uchwały tzw. śmieciowej na terenie miasta i gminy,
2.omówienie sprawozdania statystycznego – zał. nr 6,
3.ilość interwencji , w porównaniu do innych jednostek np. Straż Miejska w Obornikach – 358 mandatów, Straż Miejska w Rogoźnie – 10 mandatów w ciągu 2003 roku – prośba o komentarz,
4.ocena stanu porządku w mieście , czy jest zadawalający ?
5.przygotowanie fachowe strażników SM w Rogoźnie, jakie szkolenia i ich koszt.
Pan Jan Stępień odpowiedział kolejno :
Ad.1. realizacja uchwały tzw. śmieciowej następuje poprzez przeprowadzanie interwencji domowych , kwestia szamb w posesjach jest w zakresie p. Krzysztofa Wojdanowicza z Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,
Ad.2. załącznik nr 6 sprawozdania jest do wglądu,
Ad.3. Straż Miejska często poucza , nie nakłada mandatów , z uwagi na trudną sytuację finansową mieszkańców,
Ad. 4. sprzątaniem w mieście zajmuje się firma p. H.Siwińskiego, jak sprząta to widać,
Ad. 5. strażnicy posiadają wszystkie niezbędne szkolenia .
Radny p.Roman Szuberski – w sprawie porządku na ulicach miasta , stwierdził, że skoro Straż Miejska potwierdza rachunki p.H.Siwińskiego za posprzątanie miasta , to należy prowadzić dokładny nadzór i kontrole wykonanej pracy.
Radny poruszył także temat samochodów parkujących przy Przychodni Lekarzy Rodzinnych „Zdrowie Rodziny” , prosi o interwencję.
Pan Jan Stępień wyjaśnił, iż przeprowadził rozmowę z Kierownikiem przychodni p.J.E.Teską, na temat wytyczenia parkingu przy przychodni, p.Teska nie jest zainteresowany.
Dyrektor ZAMK p.M.Mysłek dodał, że przy planowaniu terenu pod parking przy przychodni, należy brać pod uwagę fakt, że obszar ten jest także po części własnością prywatną, co stanowi utrudnienie.
Kierownik GOPS p.S.Kośmicki zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury o skierowanie wniosku do Komendanta Policji w Rogoźnie z prośba o interwencję w sprawie samochodów parkujących przy ZOZ-ie, w wyniku czego 2 krotnie miał uszkodzony samochód.
Pan Janusz Strzępka – Komendant Komisariatu oświadczył, że przyjął wniosek do wiadomości i będzie interweniował.
Z-ca Burmistrza wyjaśnił kwestię parkingu dla samochodów ciężarowych na terenie miasta, sprawa jest w toku tzn. Dyrekcja PKP zaproponowała przekazanie Gminie za długi PKP - placu manewrowego przy ul. Dworcowej , tam będzie możliwość urządzenia parkingu..
Radny p.R.Dworzański stwierdził, że jeżeli Straż Miejska ma dobrze wykonywać swoje obowiązki czyli pilnować ładu i porządku w mieście i gminie, nie może nadzorować robotników wykonujących prace interwencyjne.
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jest nacisk, by ograniczyć zatrudnienie w UM, więc nie zatrudniono osoby do nadzoru robót interwencyjnych i obowiązki te wykonuje Straż Miejska.
Radny p.Roman Szuberski stwierdził, iż należy właściwe zorganizować pracę , wybrać brygadzistę spośród robotników, jest niemoralne, by pracowników interwencyjnych nadzorowali „mundurowi „.
Stanowisko Komisji : przyjęto informacje do wiadomości.
B/ Zagrożenie powodziowe i pożarowe - informacje na piśmie , przyjęto do wiadomości
bez omawiania.
C/ Przygotowanie i organizacja systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w gminie , jednostkach organizacyjnych i spółkach gminnych.
Informację na temat „Przygotowanie i organizacja systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w gminie Rogoźno „ - przedstawiła - Inspektor p.Izabela Ludtke
W dyskusji :
Skarbnik Gminy p.Jadwiga Pijanowska powiedziała, że :
1. na str. 4 jest błąd - należy skreślić wyraz „dotacja” , ponieważ nie wpłynęła,
2. zwróciła uwagę, iż budżet OC nie został wykonany – zaplanowano 5.200 zł - zrealizowano
3.000 zł , zwróciła się z prośbą o realizowanie planu wydatków.
Sekretarz Gminy p.M.Górecki wyjaśnił, iż w tym roku zostanie zainstalowane urządzenie do łączności w OC za kwotę 1.000 zł.
Radny p.Roman Szuberski złożył informację na temat obowiązujących w kwestii OC w gminach przepisów, konieczności wykonania określonych planów OC przez Gminę, jak i jednostki organizacyjne gminy i spółki gminne, omówił także system powiadamiania mieszkańców oraz system ewakuacji.
Radny p.K.Ostrowski stwierdził, iż należy zwrócić szczególną uwagę na system ewakuacji w szkołach , należy przeprowadzić szkolenia w tym zakresie.
Pani I.Ludtke odpowiedziała, że planowane jest przeprowadzenie szkolenia dla dyrektorów szkół.
Stanowisko Komisji : przyjęto informację do wiadomości.
Informacje na temat : Przygotowanie i organizacja systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych i spółkach Gminy , złożyli kolejno :
Prezes MEGAWAT - p.Piotr Gruszczyński
Prezes AQUABELLIS – p.Wojciech Dulko
Referent GOPS – p.Zdzisław Gruszka
Dyrektor ZAMK – p.Marek Mysłek
Pełnomocnik d.s Oświaty - informacja ZEAPO – p.Marian Kuszak
Dyrektor RCK – p.Dorota Mąderek.
Stanowisko Komisji : przyjęto informacje do wiadomości.
Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję , zapytał radnych, czy ich zdaniem – Komisja winna wydać opinię na temat stanu bezpieczeństwa w Gminie Rogoźno ?
|