Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2008-11-26
Protokół nr 15/2008
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 23 października 2008 roku, o godz. 16.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański.
W posiedzeniu uczestniczyli radni zgodnie z listą obecności. Obecni wszyscy członkowie Komisji, radna Renata Tomaszewska uczestniczyła w posiedzeniu od godz. 16.10.
Ponadto w obradach udział wzięli goście, zgodnie z listą obecności, która stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1 . Otwarcie i przyjęcie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 21.09.08.
3. Działalność kulturalna i sportowa w mieście i gminie.
4. Omówienie i zaopiniowanie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady               
    Miejskiej- godz. 17.00.
5. Sprawy bieżące, wolne głosy i wnioski.
6. Zakończenie.
Do porządku posiedzenia ni zgłoszono uwag. Porządek został przyjęty.
Protokół z ostatniego posiedzenia Komisji został przyjęty , bez uwag, jednogłośnie  7 głosami „za”,  w obecności 7 członków Komisji.

Następnie przystąpiono do realizacji pkt. 3 porządku posiedzenia.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański poinformował, że do udziału w posiedzeniu zaprosił przedstawicieli trzech jednostek:
- dyrektora Rogozińskiego Centrum Kultury- p. Marka Galczewskiego,
- prezesa Rogozińskiego Klubu Sportowego „Wełna”- p. Mirosława Pokorzyńskiego, pisemna informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
- komandora Klubu Żeglarskiego „Kotwica”- p. Leszka Kuźmę.
Ponadto członkowie Komisji zapoznali się z pisemnymi informacjami na temat działalności kulturalnej, na terenie poszczególnych sołectw, które stanowią kolejno załączniki do protokołu:
- Informacja Sołectwa Budziszewko- załącznik nr 3 do protokołu,
- Informacja Sołectwa Gościejewo- załącznik nr 4 do protokołu,,
- Informacja Sołectwa Kaziopole- załącznik nr 5 do protokołu,
- Informacja Sołectwa Owczegłowy- załącznik nr 6 do protokołu,
- Informacja Sołectwa Słomowo- załącznik nr 7 do protokołu,
- Informacja Sołectwa Tarnowo- załącznik nr 8 do protokołu.
Następnie głos zabrał Dyrektor RCK p. Marek Galczewski przedstawiając ramowy program imprez na 2009 rok. Wyjaśnił, że realizacja tych przedsięwzięć wiąże się ściśle z  planem finansowym RCK złożonym zgodnie z wytycznymi do 15 października.
Dyrektor RCK poinformował, że zadania zaplanowane na 2008 rok, przez poprzednią dyrekcję będą zrealizowane, a budżet zostanie zamknięty, tak jak został zaplanowany. Dyrektor zauważył, że nie będzie żadnych zagrożeń z wykonaniem budżetu, co zostanie wykazane w sprawozdaniu za 2008 rok.
Następnie dyrektor poinformował, iż w roku 2009, w Ośrodku Kultury zaplanowano następujące imprezy:
- Koncert Noworoczny,
- udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy,
- Zimowy Turniej Szachowy,
- Biesiada Kolędowa,
- Bal Melomana,
- Przemysławowski Turniej Brydżowy,
- konkurs fotograficzny,
- ferie zimowe z Ośrodkiem Kultury,
- Zabawę ostatkową,
- Turniej Szkół na Wesoło,
- Podkoziołek Muzykujących Rodzin,
- Babski Wieczór,
- Turniej Tenisa Stołowego Szkół Podstawowych,
- Otwarty Turniej Tenisa Stołowego,
- Konkurs Plastyczny „Wielkanoc”,
- Konkurs Wiedzy Bajkowy Świat,
- Turniej Szachowy z okazji 3 Maja,
- Dni Rogoźna,
- Majowy Bieg Uliczny,
- Gminny Dzień Dziecka,
- Turniej Wsi,
- Wybory Małej Miss Lata,
- Wianki,
- imprezy pod tytułem „ Lato z RCK”,
- Dożynki Gminne,
- imprezę plenerową „Zakończenie Wakacji”,
- inaugurację roku kulturalno-oświatowego,
- Konkurs Plastyczny „Jesień”,
- imprezę z okazji 40-lecia działalności Orkiestry Dętej,
- Światowy Dzień Zwierząt,
- Otwarte Zawody Latawców,
- Koncert Rockowy,
- Turniej Szachowy z okazji Święta Niepodległości,
- Obchody Święta Niepodległości,
- Konkurs Plastyczny „Boże Narodzenie”,
- Przegląd Dorobku Artystycznego Szkół,
- Jasełka.
W dalszej kolejności Dyrektor RCK poinformował, że Muzeum planuje przeprowadzenie następujących imprez:
- spotkanie pod dębem,
- pokaz stołów wielkanocnych,
- wiosenny rajd rowerowy,
- noc muzeów,
- jarmark Św. Wita,
- biwak przyrodniczy,
- jesienny rajd rowerowy,
- uroczysty capstrzyk z okazji Powstania Wielkopolskiego,
- X Przegląd Hejnałów Wielkopolskich.

W dalszej kolejności Dyrektor RCK poinformował, że Biblioteka planuje przeprowadzenie następujących imprez:
- spotkania autorskie z okazji Dnia Kobiet,
- spotkania autorskie dla dzieci,
- Konkurs Dzieje Wielkopolski w podaniach i legendach,
- Wakacyjna Biblioteka na Kółkach,
- spotkanie z miejscowym poetą.
Następnie dyrektor poinformował, że RCK przygotowane jest także na przedsięwzięcia, na które pozyskiwać będzie środki zewnętrzne, w szczególności na :
- I Rogoziński Festiwal Filmów Amatorskich,
- Letnie Ogródki Muzyczne,
- multimedialny pokaz ostatnich dni przebywania Króla Przemysła II w Rogoźnie.  Ponadto RCK będzie współuczestniczyło w imprezach organizowanych przez organizacje działające na terenie Gminy. Dyrektor dodał, że Rogozińskie Centrum Kultury planuje także wydawać kolejne numery kwartalnika „Kurier Rogoziński”.
Radny Z. Hinz zapytał czy koncert noworoczny połączony będzie ze spotkaniem noworocznym organizowanym corocznie przez Burmistrza i Radę Miejską?
Dyrektor RCK M. Galczewski wyjaśnił, że będą to odrębne imprezy, a na koncert noworoczny planuje się zaproszenie wykonawcy podobnych szlagierów, które wykonywane są podczas koncertu noworocznego w Wiedniu.
Następnie radny Z. Hinz wyjaśnił, że Rogoźno, było pierwszym miastem, które zapoczątkowało przegląd hejnałów Wielkopolski. Radny zapytał czy ta imprez będzie wiązała się tylko z przeglądem hejnałów, gdyż w latach poprzednich była połączona m.in. z przeglądem herbów. Radny Hinz poinformował, że Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolskich było zainteresowane właśnie tą imprezą, poprzez partycypację w kosztach. Radny zaproponował wystosowanie pisma do SGiPW z prośba o współudział finansowy i zapewnił, że jako Sekretarz będzie tą prośbę popierał, by środki finansowe zostały przekazane na Przegląd Hejnałów Wielkopolski.
Przewodniczący Rady R. Szuberski zapytał o jakiej  wielkości środki ubiegał się dyrektor RCK, na działalność jednostki w roku 2009?, oraz czy RCK będzie ubiegało się o pozyskanie środków zewnętrznych?
Dyrektor Galczewski wyjaśnił, że wnioskowana kwota wynosi ok. 1.200.000 zł i jest to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o ok. 200.000 zł. Poinformował, że RCK będzie wnioskowało o wszystkie możliwe środki. Dodał, że na dzień dzisiejszy nie są jeszcze ogłoszone konkursy ofert. Dyrektor wyjaśnił, że RCK może aplikować i w obecnej chwili przygotowywany jest wniosek o uzyskanie środków z programu „Mecenat 2009” , na 2 priorytety. W tym na pomoc w doposażeniu sekcji działających przy Rogozińskim Centrum Kultury ( zakup strojów dla PA-MAR-SZE, i renowacja instrumentów orkiestry). Ponadto RCK będzie ubiegało się o fundusze na organizację imprez, których przeprowadzenie jest narazie niewiadome. Ponadto RCK będzie prowadziło rozmowy ze sponsorami (przedsiębiorcami) na dofinansowanie niektórych imprez. Dyrektor Galczewski wyjaśnił, że Biblioteka Wojewódzka w Poznaniu ogłasza konkurs na pozyskanie środków dla bibliotek, które wprowadzają do swojej działalności innowacyjny element.
Przewodniczący Rady R. Szuberski zwrócił uwagę, że na spotkaniach wiejskich powrócił temat reaktywowania Ligi piłkarskiej.
Zastępca Burmistrza K. Głów wyjaśnił, że działalność sportowa została wyłączona z RCK.
Dyrektor Galczewski zauważył, że w RCK zostały takie elementy sportu jak brydż i szachy.
Dodał, że m.in. sprawy sportu poruszone będą na spotkaniu z sołtysami, które będzie zorganizowane na wniosek Przewodniczącego Komisji R. Dworzańskiego.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że spotkanie będzie mieć miejsce w przyszłym miesiącu i tematy te zostaną omówione. Dodał, że celem spotkania będzie rozszerzenie działalności kulturalnej także na świetlice wiejskie.
Radna Longina Kolanowska zapytała czy dyrektor RCK organizował już imprezy typu wybory małej miss oraz czy będzie podział na kategorie wiekowe. Radna wyraziła obawę czy w takie zabawy można wciągać małe dziewczynki.
Dyrektor wyjaśnił, że ocenie będzie podlegać wygląd oraz ocena strojów , w których dziewczynki będą się prezentowały, ponadto dziewczynki w kilku zdaniach będą przedstawiały siebie i swoje zainteresowania. Dyrektor dodał, że komisja oceniająca przygotuje regulamin, w którym określi m.in. kategorie wiekowe. Dyrektor Galczewski wyjaśnił, że w poprzednim miejscu pracy organizował podobne imprezy i spotkały się one z dużym zainteresowaniem zarówno dzieci jak i rodziców. Natomiast jeśli będą przeciwwskazania, to impreza nie musi być przeprowadzona.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zauważył, że nowe przepisy, nie pozwalają na jednoczesne istnienie kultury i sportu w Ośrodkach Kultury. Dlatego też tworząc nowy statut RCK, należało odłączyć sport z zakresu działania jednostki.
Radny Z. Hinz zapytał czy będzie kalendarz imprez, tak jak czyniono to do tej pory ?
Dyrektor wyjaśnił, że planuje zamieszczanie informacji na stronie internetowej, oraz w lokalnych gazetach, co w danym miesiącu będzie się działo, jak również stosowane informacje będą pojawiały się w telewizji kablowej. Ponadto Dyrektor Galczewski dodał, że będzie się starł o pozwolenie umieszczania plakatów na słupach energetycznych, w miejscach najbardziej uczęszczanych przez mieszkańców, by informacja na temat organizowanych imprez dotarła do jak największej liczby odbiorców.
Radna Wanda Wiśniewska zaproponowała, by plakaty pojawiały się także na terenach sołectw.
Dyrektor Galczewski zauważył, że w jego dotychczasowym miejscu pracy rozpropagowaniem plakatów zajmował się Urząd Miejski. Natomiast jeśli tym zadaniem miał zająć by się RCK, to należy pomyśleć nad środkami na delegacje.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zauważył, że informacje można by przekazywać do szkół, mieszczących się na terenach sołectw. Dodał, że temat można poruszyć także na spotkaniu z sołtysami.
Dyrektor ZEAPO W. Jaworski zaproponował, by informacje przekazywać do Zespołu, gdyż każda placówka posiada swoją półkę i dyrektorzy są zobowiązani do odbioru materiałów. Dlatego mogą także odbierać materiały , które przekaże RCK.
Przewodniczący Rady Roman Szuberski poinformował, że w najbliższym czasie Muzeum wzbogaci się o kolejny eksponat, czyli „drzwi rybakówki”, które poprzednia dyrektor usiłowała pozyskać przez kilka lat. Radni pozyskali sponsora i do końca listopada drzwi zostaną przekazane, pozostaje jedynie kwestia ich konserwacji.
Radna Renata Tomaszewska poprosiła, by dyrektor Galczewski zorganizował tabliczkę, która będzie informowała kto jest ofiarodawcą ( sponsorem) drzwi.
Komandor KŻ „Kotwica” poprosił, by w kalendarzu imprez uwzględnić także imprezy organizowane przez różne organizacje, by nie było sytuacji, gdy w jednym czasie odbywa się kilka wydarzeń na terenie Gminy.
Przewodniczący Rady R. Szuberski zauważył że dyrektor Mąderek prowadziła kalendarz imprez i dobrym pomysłem jest pozyskanie informacji na temat wydarzeń organizowanych przez organizacje pozarządowe.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański poinformował, że na I kwartał roku imprezy były podane bardzo szczegółowo, natomiast na IV kwartał roku z reguły nie były już podawane. Radny stwierdził, że lepszą byłaby informacja kwartalna lub półroczna na temat organizowanych imprez.
Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że jest członkiem Rady Muzeum i zwróciła się z prośbą do dyrektora RCK, by przemyślał jak ma przebiegać współpracy między Muzeum , a Radą Muzeum. Radna stwierdziła, że nie chciałaby być członkiem Rady , która będzie skostniałym tworem, tylko widziałaby działania tej Rady na zasadzie współpracy, dla dobra Muzeum. Radna zauważyła, że grupa osób może użyć swoich wpływów i możliwości , co do pozyskania eksponatów.
Dyrektor RCK poinformował, że w tej sprawie odbył rozmowę z Przewodniczącym Rady Muzeum p. Cz. Gruszką.
Następnie informację na temat działalności sportowej przedstawił Zastępca Burmistrza K. Głów. Informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Następnie informację na temat działalności Klubu Żeglarskiego „Kotwica” przedstawił komandor Leszek Kuźma. Wyjaśnił, że zarząd składa się z 9 osób, natomiast według deklaracji Klub posiada 68 dorosłych członków oraz 23 niepełnoletnich. Komandor poinformował, że członkowie klubu posiadają jachty pełnomorskie, a ostatnio nawet Klub wzbogacił się o taki nabytek, który był własnością p. Masty. Ponadto Klub posiada sprzęt żeglarski wykorzystywany na śródlądziu, jednak w wyniku zmiany trendów, należy zwrócić uwagę na wymianę sprzętu, co jest bardzo kosztowne. Komandor Kuźma zauważył, że zawodnicy rogozińscy zajmowali czołowe miejsca w zawodach, kiedy sport ten był bardziej masowy, jednak obecnie staje się sportem zawodowym. Komandor poinformował, że Klub organizuje regaty w klasie omega oraz w klasie kadet. Ponadto w zamierzeniach Klubu Żeglarskiego jest wyjazd dla młodych członków na wody Zalewu Szczecińskiego.
Następnie informację z działalności RKS „Wełna” przedstawił prezes Mirosław Pokorzyński- informacja  stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Prezes poinformował, że będą czynione starania, by klub powrócił do klasy okręgowej, a trenerzy pochodzili z tereny Gminy.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zauważył, że pocieszającym faktem, że w skład „Wełny” wchodzą sami Rogoźnianie. Ponadto odnotować należy, że brakuje mecenasa, który finansowałby działalność sportową. Przewodniczący  dodał, że wspólnym działaniem  można by wspomóc tą działalność.
Następnie ogłoszono 5 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie członkowie Komisji przystąpili do omówienia materiałów przewidzianych na najbliższą sesję.
W tej części posiedzenia uczestniczyli dyrektorzy szkół zgodnie z listą obecności gości.
W pierwszej kolejności głos zabrał dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski przedstawiając materiał na temat działalności placówek oświatowo- wychowawczych. Radni zapoznali się z materiałem pisemnym przygotowanym na XXX Sesję Rady Miejskiej.
Na zakończenie prezentacji dyrektor ZEAPO poprosił, aby ten temat omawiany był w miesiącu sierpniu, lub listopadzie, co da pełen obraz funkcjonowania oświaty na półrocze lub za III kwartały.
Przewodniczący Rady zauważył, że dyrektor projekty uchwał otrzymuje przed sesją, dlatego w momencie uchwalania planu pracy na przyszły rok, może zgłosić wniosek o omawianie tego tematu w określonych miesiącach.
Pełnomocnik Oświaty L. Pijanowska  do przedstawionych materiałów dodała, że środki przeznaczone na dożywianie dzieci nie będą wykorzystane, gdyż spadła liczba dzieci objętych tą formą pomocy. Pełnomocnik wyjaśniła, że zwrot tych środków nastąpi w miesiącu listopadzie.
Dyrektor W. Jaworski wyjaśnił, że ma to związek, z  kwotą uprawniającą do korzystania ze świadczeń, która nie może przekroczyć 351 zł, mimo , że podnoszone jest najniższe wynagrodzenie, to próg dochodowości nie jest waloryzowany.
Radny Z. Hinz zauważył, że Rada bardzo często zajmuje się sprawami finansowymi, gdyż jest to jej zadanie. Radny zauważył, że można także omówić inne kwestie wiązane z działalnością placówek. W szczególności jak wygląda sprawa sześciolatków, które mają przejść do szkół, jak w tym zakresie przygotowane są szkoły. Radny zapytał, czy skoro temat będzie omawiany kompleksowy, to w obradach będzie uczestniczył przedstawiciel Kuratorium. Rady Hinz dodał, że bardzo ważnym czynnikiem działającym w szkołach jest Rada Rodziców i ich udział w sesji jest także wskazany. Radny stwierdził, że taki temat omawiany kompleksowo oraz odpowiednio zorganizowany powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na jedną kadencję Rady. Zwłaszcza, że samorząd ma w tym temacie ustawowo określone kompetencje.
Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że popiera słowa radnego Hinza w zakresie uwag co do wizji szkoły. Dodała, że nie widzi jednak sensowności  realizacji tego zakresu. Wyjaśniła, że dyrektorzy regularnie spotykają się z przedstawicielem Kuratorium, gdzie na bieżąco przekazywane są wszystkie informacje, oraz posiadają wiedzę ze stron internetowych Kuratorium. Radna dodała, że jeśli radni są zainteresowani taki wiadomościami, to mogą ją uzyskać od dyrektorów oraz Pełnomocnika ds. Oświaty. Odnośnie rodziców, radna Tomaszewska poinformowała, że czasy się zmieniły, gdyż rodzice nie są chętni i bronią się od udziału w takich debatach. W szkołach pojawiają się problemy, by rodzice pracowali w Radach Rodziców. Radna Tomaszewska stwierdziła, że według jej odczucia rodzice, nie angażowaliby się we współpracę z Radą Miejską i byłoby to dla nich kolejne uciążliwe zadanie .
Przewodniczący Rady R. Szuberski wyjaśnił, że podczas spotkania prezydium najważniejsze były sprawy finansowe, niż sprawy , które w swoim zakresie ma organ kontroli. Przewodniczący dodał, że takie przedstawienie tematu ma na celu uniknięcie sytuacji sprzed 6 lat , kiedy brakowało środków. Radny dodał, że należy skupić się nad tym, co jest najważniejsze i za co Rada jest odpowiedzialna.
Pełnomocnik ds. Oświaty L. Pijanowska zauważyła, że rok szkolny 2008/2009 jest rokiem przedszkolaka i w Ministerstwie dzieje się bardzo dużo. Jednak informacje są wstrzymane, gdyż trwają konsultacje zmian w ustawie o systemie oświaty. Pełnomocnik dodała, że na dzień dzisiejszy przedstawiciele Ministerstwa  nie potrafią dać pełnej odpowiedzi na pytania stawiane przez dyrektorów szkół. Pełnomocnik stwierdziła, że w miesiącu marcu i kwietniu będą trwały zapisy do przedszkoli, wówczas można przygotować część oświatową i zaprosić przedstawicieli Rad Rodziców. Dodała, że do tego czasu dyrektorzy posiądą stosowną wiedzę na temat planowanej reformy i taka informacja mogłaby zostać przekazana na forum Rady. Pełnomocnik zauważyła, że  poprzez uruchomienie dwóch oddziałów zerowych przy Szkole Podstawowej nr 2, Gmina Rogoźno weszła w reformę proponowaną przez Ministerstwo. Pełnomocnik L. Pijanowska poinformowała, że Ministerstwo zapewni środki na przystosowanie szkół do reformy, dlatego proponowane zmiany nie obciążą budżetu samorządów. Pełnomocnik dodała, że Ministerstwo aktywnie działa nad zmianą kompetencji organu prowadzącego, chcąc część kompetencji nałożyć na jednostki samorządu terytorialnego. Pełnomocnik dodała, że sesja październikowa powinna mieć temat działalność finansowa placówek oświatowych, gdyż porusza tylko te kwestie.
Przewodniczący Rady R. Szuberski wyjaśnił, że w zamierzeniach było skupienie się na kwestiach materialnych, gdyż niedługo uchwalany będzie budżet Gminy. Dodał, że radni chcą uchwalić budżet w sposób odpowiedzialny. Dlatego poproszono o wyszczególnienie jakie są wymogi SANEPID-u, czy BHP i konieczne zalecenia inspektora budowlanego. Przewodniczący dodał, że jest to sprawa najważniejsza, natomiast kwestia konsultacji z rodzicami leży w gestii dyrektora szkoły.
Radny Z. Hinz wyjaśnił, że jest rozbieżność między teorią a praktyką i często mówi się o współpracy między organem prowadzącym, a czynnikiem społecznym. Radny dodał, że jest pewną niekonsekwencja, gdyż podczas omawiania niektórych tematów podczas sesji, zapraszanych jest szereg osób. Natomiast w przypadku tematów związanych z oświatą jest odmienne zdanie i czynnik społeczny w osobach rodziców jest pominięty. Radny Hinz dodał, że spotkanie dyrektorów z przedstawicielem Kuratorium nie jest tym samym, co sesja Rady. Radny Hinz zauważył,  że uwagi zgłoszone przez p. Pełnomocnik mogłyby zostać ujęte w przyszłorocznym planie pracy Rady, gdyż są to sprawy ważne i Rada powinna mieć to na uwadze.
Przewodniczący Rady R. Szuberski stwierdził, że omawianie tematu zostało rozszerzone o obecność dyrektorów na posiedzeniu Komisji. Dodał, że w temacie mógłby być szeroki komentarz, jednak należy to uściślić. Przewodniczący zaproponował, aby przy omawianiu projektu planu pracy na rok przyszły należy określić, kto ma być odpowiedzialnym za przygotowanie tematu. Przewodniczący poinformował, że propozycja została wysunięta podczas ostatniego prezydium, w którym mogą uczestniczyć także radni i mogą zgłaszać swoje uwagi.
Następnie głos zabrała Pełnomocnik ds. Oświaty wyjaśniając, że większość wizyt SANEPID-u przeprowadzanych jest w sierpniu oraz we wrześniu, dlatego też w niektórych materiałach nie ma nakazów, gdyż wyniknęły one we wrześniu oraz na początku października. Ponadto dodała, że obowiązkiem prawnym dyrektora jest odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracowników i uczniów, w szkołach. Pełnomocnik wyjaśniła, że należy zastanowić się, w których placówkach trzeba dołożyć środków, ponieważ nie ma możliwości prolongowania nakazów. Pełnomocnik poinformowała, że w ostatnich latach wiele w placówkach dokonano, jednak materia ulega zniszczeniu, na dzień dzisiejszy wykonano większość remontów dachów, częściowo wykonany jest HACCAP, zostały wykończenia w Szkole Podstawowej Nr 2 oraz w Przedszkolu Nr 1. Ponadto część prac można wykonywać etapowo. Odnośnie warunków bezpieczeństwa Pełnomocnik zauważyła, że niektóre prace należy wykonywać na bieżąco. Pełnomocnik poprosiła, by w §4210 i w §4270 zaplanować takie kwoty, które zagwarantują bezpieczeństwo w placówkach. Pełnomocnik wyjaśniła, że nie można podejmować dyskusji w zakresie zatrudnienia, gdyż nauczyciel musi otrzymać taka pensję, jaka mu przysługuje. Ponadto Ministerstwo zapowiedziało, że w 2009 roku będą 2 podwyżki po 5%, dla nauczycieli. Pełnomocnik wyraziła ubolewanie, że nie docenia się pracowników obsługi w szkołach, gdzie etaty nie są wygórowane. Tym bardziej, że pracownicy wykonują szereg prac z zakresu remontów i napraw w placówkach.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański stwierdził, że propozycja pani Pełnomocnik zostanie rozważona przez Radę.
Dyrektor W. Jaworski poinformował, że założenia do budżetu w obecnej chwili leżą po stronie Burmistrza i Skarbnika. Dyrektorzy w swoich planach przedstawili najpilniejsze potrzeby, które muszą zostać wykonane, jak również te zadania, na których realizację zawarto porozumienia. Dyrektor zauważył, że nie spełnia to oczekiwań dyrektorów, gdyż potrzeby są o wiele większe. Dyrektor poinformował, że na jednym ze szkoleń padło pytanie na jakich zasadach rozdzielana będzie rezerwa Ministra przeznaczona na „zerówki”, nie było żadnej odpowiedzi, a wszystko jest w projektach. Jest to tym większa nie wiadoma, że Minister podpisuje akty prawne z dużym opóźnieniem, tak jak było to z zasadami dotyczącymi dofinansowania zakupu książek.
Pełnomocnik ds. Oświaty dodała, że dyrektorzy placówek zaplanowali ubezpieczenie wszystkich  obiektów szkolnych oraz zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za BHP.
Radna Renata Tomaszewska zauważyła, że warto by w tym temacie rozeznać, grupowe ubezpieczenie wszystkich placówek, dzięki temu koszty byłyby niższe. Radna dodała, że taką formę zastosował Powiat Obornicki i doskonale się to sprawdza.
Pełnomocnik poinformowała, że ubezpieczyciele mają złożyć oferty i wybrana będzie najkorzystniejsza, a dyrektorzy mają zabezpieczyć kwoty na to zadanie.
Radna Renata Tomaszewska zwróciła uwagę, że w przygotowanych materiałach jedną z pozycji są nauczyciele zaliczani do kategorii pozostali. Radna zapytała jakie kwalifikacje posiadają?
Pełnomocnik wyjaśniła, że są to językowcy bez przygotowania, ale mogą prowadzić zajęcia za zgodą Kuratora.
Radny Marian Kuszak zapytał czy w związku z podwyżkami zmienia się kwota bazowa oraz czy będą także podwyżki pensum?
Pełnomocnik ds. Oświaty wyjaśniła, że będzie podwyżka kwoty bazowej od stycznia. Natomiast odnośnie podwyższenia pensum, była propozycja do podniesienia do czterech godzin dydaktycznych, co spowoduje dużą liczbę wolnych etatów, na co nie wyraziły zgody Związki Zawodowe.
Przewodniczący Rady zapytał czego dotyczy kwota przeznaczona na instrukcje bezpieczeństwa w Szkole Podstawowej Nr 3?
Pełnomocnik zauważyła, że nie wie czego to dotyczy i odpowiedzi powinien udzielić dyrektor. Możliwe , że jest to związane ze szkoleniem przeciwpożarowym oraz instrukcją z tym związaną.
Radna Renata Tomaszewska zapytała o kwotę przeznaczoną na ochronę Gimnazjum Nr 1?
Dyrektor Gimnazjum wyjaśniła, że trzy lata temu poprzedni dyrektor podpisał umowę na ochronę obiektu przez firmę ochroniarską.
Radna Tomaszewska wyjaśniła, że również Zespół Szkół przez pewien czas ochraniany był przez taką firmę. Dodała, że nie ma żadnej różnicy pomiędzy sytuacją, gdy firma ochrania budynki oraz kiedy nie spełnia tego zadania.
Dyrektor Zespołu Szkół w Parkowie zauważyła, że firma, która ochrania szkołę nie była kontrolowana w zakresie nocnych dojazdów. Natomiast podczas dyskotek oraz innych imprez organizowanych prze placówkę firma ochraniająca spełnia swoje zadania. Nie ma możliwości , by na teren szkoły weszły osoby nieupoważnione, lub miały miejsce inne zdarzenia. Ponadto firma zatrudniona przez Zespół Szkół w Parkowie opiekuje się dziećmi, które biorą udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy oraz pilotują jej przebieg.
Przewodniczący Rady R. Szuberski zapytał czy Szkole Podstawowej w Pruścach nie są odprowadzane ścieki, gdyż nie wynika to z analizowanych danych.
Dyrektor Iwona Gruszka wyjaśniła, że są odprowadzane ścieki, ale  osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiałów nie umieściła tej pozycji.
Radna Wanda Wiśniewska zapytała czego dotyczą usługi hotelowe w Szkole Podstawowej w Pruścach?
Dyrektor SP w Pruścach wyjaśniła, że były to usługi dla gości z Holandii, którzy brali udział w uroczystym nadaniu imienia szkole.
Następnie Sekretarz Iwina Sip-Michalska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia. Pytań nie było. W dalszej kolejności Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie wartości jednego punktu. Pytań nie było.

Następnie ogłoszono 5 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie Zastępca Burmistrza K. Głów przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości w trybie przetargowym- działka położona w miejscowości Pruśce. Pytań nie było.
Następnie Zastępca Burmistrza przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działki w trybie bezprzetargowym- działki położone na ul. Lipowej w Rogoźnie.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał czy w związku z tym , że działka jest w użytkowaniu wieczystym istnieje obowiązek sprzedaży bezprzetargowej?
Zastępca Burmistrza potwierdził.
Projekt  uchwały w sprawie wydania opinii co do celowości budowy drogi gminnej nr 272513 P Owieczki-Owieczki Małe przedstawił Zastępca Burmistrza. Wyjaśnił, że jest to kolejna droga realizowana według Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, przewidziana do wykonania na rok 2009. Zastępca dodał, że długość tej drogi to ok. 3.100 m, jednak dokładne pomiary zostaną wykonane na podstawie podkładów geodezyjnych, po zakwalifikowaniu wniosku o dofinansowanie z środków FOGR. Następnie Zastępca przedstawił na mapie przebieg drogi , informując, że przez teren wioski nie można składać wnioski o środki z FOGR.  Ponadto radni zapoznali się z treścią wniosku, który zostanie przedstawiony w Urzędzie Wojewódzkim.
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej przedstawił Zastępca Burmistrza. Wyjaśnił, że w wyniku zmiany ustawy i sugestii radców prawnych przygotowany został projekt uchwały. Wynika, to z faktu, iż od 1 października w imieniu Burmistrza, sprawy dotyczące zasiłków alimentacyjnych załatwiać będzie Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej. Pytań nie było.
Projekt uchwały w sprawie uchylenia niektórych uchwał przedstawiła Skarbnik Gminy Maria Kachlicka. Skarbnik wyjaśniła, że z finansowania unijnego wypadły zadania związane z budową dróg. Dlatego też , aby dostosować WPI przygotowano projekt, który będzie uchylał zadanie, które nie będą realizowane w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej. Skarbnik dodała, że wśród uchwał uchylanych znalazły się także te, które dotyczą budowy kanalizacji, oczyszczalni oraz separatorów. Wynika to z faktu, iż do 5 grudnia ogłoszono nabór wniosków w sprawie dofinansowania. W roku 2008 proponuje się kwotę 20.000 zł z własnych środków, które przeznacza się na przygotowanie dokumentacji do zgłoszenie wniosku, natomiast na rok 2009 proponuje się kwotę 700.000 zł na wykonanie pełnej dokumentacji. Skarbnik dodała, że skontaktuje się z Regionalną Izbą Obrachunkową,  w celu uzgodnienia czy podjęcie powyższej uchwały jest konieczne. Skarbnik zauważyła, że w roku 2007 RIO zarzuciło, że musi być zgodność między załącznikiem WPI, a decyzją Rady , jaka została podjęta poprzez wprowadzenie uchwał intencyjnych. Skarbnik dodała, że zdejmując zadania z dofinansowania unijnego trzeba zachować konsekwencję i anulować uchwały intencyjne. Skarbnik wyjaśniła, że trzy zadania dotyczące  budowy oczyszczalni ścieków , budowy kanalizacji i separatorów ujęto w jednym zadaniu.
Radny Z. Hinz poinformował, że chciałby wiedzieć co się stanie jeśli uchwała nie zostanie podjęta, dlatego wskazanym jest uzyskanie stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej?
Zastępca uzupełnił, że zadanie pod nazwą budowa kanalizacji deszczowej dotyczy bezpośrednio budowy separatorów na wlotach kanalizacji deszczowej odcinających dopływ ścieków na wlotach do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny.
Projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad umarzania wierzytelności Gminy Rogoźno oraz jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy- Ordynacja podatkowa oraz udzielania ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka. Skarbnik poinformowała, że dotychczasowa uchwała powołuje się na przepisy z roku 1996 i 1998, które już nie obowiązują. Skarbnik dodała, że przygotowano nowy projekt uchwały , który dotyczy należności nie wynikających z ustawy o Ordynacji podatkowej, np. opłaty czynszu lub wieczystego użytkowania. Skarbnik wyjaśniła, że uchwała określa m.in. jakie organy są uprawnione do umarzania wierzytelności, zasady umarzania oraz tryby umarzania wierzytelności. Ponadto uchwała określa co to jest trudna sytuacja materialna oraz określa do jakiej kwoty umorzeń może dokonywać kierownik jednostki, a powyżej której może umorzeń dokonywać Burmistrz. W uchwale także zawarto zapis, że Burmistrz ma obowiązek przedkładania sprawozdania z udzielonych umorzeń.
Przed przedstawieniem projektów uchwał dotyczących stawek podatkowych Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie uwag Komisji GFiR.
Skarbnik poinformowała, że Komisja GFiR podjęła decyzję o niepodejmowaniu uchwały w sprawie opłat od posiadania psów. Ponadto nie było innych uwag. Skarbnik dodała, że stawki podatku proponuje się wzrost o 4,2 % w stosunku do roku poprzedniego, wyjątek stanowi kwota podatku rolnego.
Skarbnik poinformowała, że na drugiej Komisji padło pytanie czy szkoły, które wynajmują sale mają obowiązek opłacania podatku.  Skarbnik wyjaśniła,  że szkoły powinny składać deklarację, w której podaje się powierzchnię zwolnioną z podatku oraz od której należy odprowadzić należności.  Ponadto pojawiły się wątpliwości czy szkoły powinni płacić podatek za  kilkugodzinny wynajem sal gimnastycznych. Skarbnik stwierdziła, że według niej nie ma możliwości przeliczenia podatku na godziny i w takiej sytuacji szkoły nie powinny uiszczać opłaty. Kolejna wątpliwość, która się pojawiła dotyczyła świetlic wiejskich. Skarbnik zauważyła, że jeśli te obiekty są wynajmowane przez cały rok i prowadzona jest działalność gospodarcza, to powinien być uiszczany podatek od nieruchomości. Ponadto Skarbnik poinformowała, że podobna sytuacja jest ze Strażą Pożarną, która zwolniona jest z opłaty podatku od garaży oraz z części służącej ochronie przeciwpożarowej, a od pozostałych powierzchni powinna płacić podatek. Ponadto Skarbnik poinformowała, że druga Komisja zasugerowała, by odbywały się kontrole powierzchni lokali i sposoby ich użytkowania. Skarbnik zauważyła, że dla przeprowadzenie kontroli należy zakupić specjalne miary oraz zaopatrzyć pracowników w legitymacje służbowe.
Zastępca Burmistrz dodał, że OSP Rogoźno od dwóch lat otrzymuje pisma  w sprawie podatku, jednak jednostka nie wykazuje tego obowiązku.
Przewodniczący Komisji zapytał czy Rada ma prawo zwolnić z podatku od nieruchomości obiekty, które prowadzą działalność kulturalną, sportową czy oświatową?
Skarbnik wyjaśniła, że Rada ma prawo zwolnić te działy z podatku od nieruchomości.
Następnie przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów podatku rolnego na 2009 rok Skarbnik poinformowała, że cena za kwintal żyta została już ogłoszona i wynosi 55,80.
Odnośnie projektu uchwały w sprawie określenia dziennych stawek opłaty targowej i sposoby jej poboru na rok 2009, Skarbnik wyjaśniła, że podatek wzrósł o 4,2%, natomiast nie zmieniły się stawki opłaty dla osób handlujących z ręki, wiadra i kosza.
Następnie przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie opłaty od posiadania psa. Skarbnik wyjaśniła, że sugestia Burmistrza oraz Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa jest taka, by uchwały nie podejmować. Dodała, że nie podjęcie tej uchwały będzie oznaczało , że od roku 2009 opłata nie obowiązuje. Skarbnik dodała, że dochody  z tytułu tej opłaty stanowiły ok. 3.000 zł, z czego 50% zostało wydatkowane na wysyłanie upomnień do osób, które nie dokonały opłaty. Dodała, że w przypadku tej uchwały, jej niepodjęcie, zgodnie z przepisami, stanowi iż stawki opłat za psa nie przechodzą z mocy prawa na rok następny.
Zastępca dodał, że jest duży problem z ilością  psów oddawanych do schroniska w Obornikach, a w roku bieżącym p. Burmistrz Obornik przysłała pismo, w którym zwraca się o przyznanie wyższej kwoty  z tytułu ilości psów przywodzonych do schroniska z Gminy Rogoźno.
Następnie Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2009 rok.
W dalszej kolejności przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2008 rok. W pierwszej kolejności przedstawiono autopoprawki do projektu budżetu.
Autopoprawka nr 1 dotyczyła dokonania przesunięć w dz. 801 ora z w dz. 854.
Przewodniczący Komisji zapytał czy te przesunięcia związane są ze złym szacowaniem środków na oświatę?
Skarbnik wyjaśniła, że oświata posiada jeszcze rezerwę , która zostanie rozwiązana dopiero w miesiącu listopadzie. Ponadto w budżecie zaplanowano podwyżkę dla nauczycieli o 6%, a MEN podniosło wynagrodzenie o 11,2%. Skarbnik dodała, że nie zwiększano tych środków tylko utworzono rezerwę. Po dokonaniu analiz i wyliczeń rezerwa zostanie rozwiązana.
Autopoprawka Nr 2- dotyczyła wprowadzenia dotacji celowej od Wojewody Wielkopolskiego na wypłatę zasiłków celowych.
Autopoprawka Nr 3– dotyczyła przysunięć w dz. 801.
Autopoprawka Nr 4- dotyczyła zmian w planie budżetu Gminy, związana z koniecznością zapłaty odsetek  dla firmy „WODBUD”.
Radna Renata Tomaszewska poprosiła o podanie kwot należności głównej.
Skarbnik wyjaśniła, że została podpisana ugoda do drugiej części pozwu, dotyczącej zmiarkowania przez sąd kar umownych. Skarbnik wyjaśniła, że jest to kwota 176.386,95zł- kwota którą potrącił Urząd.  Ponadto dochodzą odsetki. Łączna kwota , którą musi otrzymać firma „Wod-Bud” wynosi 220.500 zł.
Radna Renata Tomaszewska poprosiła o wyjaśnienie czego dotyczyła druga sprawa.
Skarbnik wyjaśniła, że „Wod-bud” uważał, ze wykonał więcej pompowań, niż zapłaciła Gmina, oraz udowadniał, ze wykonał prace, za które nie otrzymał zapłaty. Firma wystawiła faktury, ale inspektor nadzoru nie podpisał odbioru tych prac.
Zastępca dodał, że druga sprawa dotyczy budowy stacji przy ul. Nowej i Długiej, gdzie firma prowadziła prace przez okres 5 miesięcy, ze względu na ślamazarne tempo. Natomiast Gmina wystąpiła, do biura projektowego, z zapytaniem w jakim okresie czasu powinien przebiegać proces technologiczny budowy stacji. Otrzymano odpowiedź, że stacja powinna zostać zakończona przez okres dwóch miesięcy. Dlatego też na podstawie wszystkich dokumentów zostało wyliczone i zapłacono firmie za prace dwumiesięczną. Ponadto właściciel firmy chce mieć zapłacone za prace zamienne, które nie zostały wykonane.
Zastępca dodał, że pierwsza sprawa dotyczyła zmiarkowania kary za jeden dzień zwłoki wykonana zadania. Zastępca zauważył, że po skompensowaniu wartości należności głównej oraz wielkości kar umownych, firma nie otrzymała zapłaty za wykonaną pracę. Dodał, że nie są to środki dodatkowe, tylko kwota za wykonaną pracę, której nie uregulował Urząd, gdyż została należność pomniejszona za niewykonanie prac w terminie i naliczone kary umowne zgodnie z podpisaną umową i parafowano każda stronę. Natomaist sąd zmniejszył procent odsetek kar umownych, do tych,
Radna R. Tomaszewska zapytała o kwotę odsetek, które musi zapłacić Urząd.
Skarbnik odpowiedziała, ze jest to suma 58.321 zł. Dodała, ze na pierwszą ugodę oraz drugą łączna suma odsetek wyniesie  ok. 67.167 zł. Natomiast w dniu dzisiejszym została podpisana ugoda przed sądem.
Radny Roman Szuberski zapytał czy należało podpisać ugodę przed sądem , czy nie było możliwości uczynienia tego wcześniej?
Skarbnik odpowiedziała, że zgodnie z opinią radcy prawnego, skoro został złożony pozew, to ugodę należy podpisać przed sądem.
Zastępca zauważył, że kwota , którą należy zapłacić firmie znajdowała się na lokatach przez okres ok. 4 lat. Dodał, że z tytułu tych kwot Gmina nic nie straciła.
Radna R. Tomaszewska zapytała czy firma jeszcze istnieje?
Zastępca poinformował, że właściciel firmy pozywa do sądu wszystkie firmy, na rzecz których wykonywał prace.
Radna R. Tomaszewska zauważyła, że skoro wyrokiem sądu firma wygrała, to nie są „pieniaczami”, a sąd uznał, że mieli rację.
Zastępca Burmistrza wyjasnił, że sprawa jest ewenementem, gdyż obydwie strony podpisały umowy, a sąd zmiarkował kary umowne. Zastępca poinformował, że z firmą „Ata- Technik”, także wpisano 10% kary umownej za każdy dzień spóźnienia.
Radna Tomaszewska nie zgodziła się z tym stanowiskiem, gdyż według wyroku sądu Gmina nie miała racji, podając tak wysokie kary umowne.
Zastępca zauważył, że właściciel firmy zgodził się na takie odsteki, parafował każdą stronę i podpisał umowę. Zastępca nie zgodził się ze stanowiskiem radnej Tomaszewskiej.
Radna Tomaszewska stwierdziła, że właściciel firmy prawdopodobnie wiedział, że takie kary są nielegalne. Dodała, że prawdopodobnie jego wiedza w tym zakresie była wyższa od wiedzy urzędników w Gminie.
Zastępca zauważył, że umowę podpisują dwie strony, zgadzając się na jej warunki, ponadto parafowana jest ona przez radcę prawnego, który nie wniósł uwag.
Radna R. Tomaszewska zapytała dlaczego sąd uznał inaczej?
Zastępca Burmistrza stwierdził, że należy prosić o wyjaśnienie sąd, dlaczego przyjął taką podstawę wydania wyroku. Dodał, że były to kary za nieterminowe wykonanie prac. Zastępca zapytał dlaczego inwestor nie ma się przed taką ewentualnością zabezpieczyć?
Radna R. Tomaszewska stwierdziła, że należy opierać się na podstawach prawnych, przy zawieraniu umów.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że zawierając umowy należy określić jej warunki i zabezpieczyć się przed nieterminowością wykonywania umów. Należy jednak zadać pytanie jaki procent mają wynosić kary umowne.
Radna R. Tomaszewska stwierdziła, że sąd uznał , iż kary były nieprawne.
Zastępca wyjaśnił, że kary są prawne, a zostały jedynie zmiarkowane.
W dalszej kolejności Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2008 rok.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał czemu ma służyć zakup namiotu dla sołectwa Pruśce.
Skarbnik odpowiedziała, że namiot będzie wykorzystywany przy organizacji imprez sołeckich.
Radna R. Tomaszewska stwierdziła, że ten namiot może służyć jako scena zadaszona, do różnych celów np. organizacji imprez, lub spotkań wiejskich i strażackich.
Przewodniczący Komisji zauważył, że można kupić niezadaszoną scenę za ok. 4.0000-50.000 zł, która mogłaby być wykorzystywana przez szkoły oraz inne organizacje.
Zastępca uzupełnił, że scenę zadaszoną można kupić za ok. 90.000 zł. Ponadto można kupić scenę bez zadaszenia, a w następnych latach można dokupić kolejne elementy.
Radna R. Tomaszewska stwierdziła że scena mogłaby być na wyposażeniu RCK.
Radny Z. Hinz zauważył, że w początkowej wersji Sołectwo chciało budować scenę, jednak po wielu dyskusjach podjęto decyzję o zakupie namiotu przenośnego.
Radna R. Tomaszewska poprosiła o wykazanie ile Gmina zarobiła na karach umownych potrąconych firmie ”Wod-Bud”.
Radna R. Tomaszewska zauważyła, że tak samo wyrzucone pieniądze, zdaniem Zastępcy Burmistrza, były w przypadku budowy ogródka jordanowskiego w Siernikach. Natomiast teraz wszystkie wioski wnioskują o budowę ogródków i za tym jest zarówno Burmistrz jak i Zastępca.
Zastępca Burmistrza zauważył, ze można było „iść tropem sołectwa Owczegłowy, które w czynie społecznym zbudowało boisko, a całkowity koszt wyniósł ok. 1.000 zł, a nie 10.000 zł, i spełnia ta samą funkcję, co boisko w Siernikach.
Przewodniczący Rady poinformował, że na wykonanie ogródków jordanowskich można skorzystać z doświadczeń sąsiednich Gmin, które na ten cel pozyskały duże środki. Ponadto na wielu zebraniach wiejskich słychać głosy, ze takie place są potrzebne.
W dalszej kolejności Skarbnik przedstawiła załącznik dotyczący Wieloletnich Programów Inwestycyjnych.
Przewodniczący Rady zapytał czy ten temat omawiała Komisja GFiR?
Skarbnik odpowiedziała, że członkowie Komisji dyskutowali nad koniecznością przyjęcia uchwały w sprawie uchylenia niektórych uchwał.
Przewodniczący poinformował, że pojawił się projekt Rozporządzenia, który umożliwia pozyskanie środków zewnętrznych, na budowę dróg, przebiegających po terenach kilku Gmin. Przewodniczący zauważył, że należy zastanowić się nad wejściem w takie przedsięwzięcie i wprowadzenie zadań w WPI.
Zastępca wyjaśnił, że nie ma obowiązku umieszczania zadań w WPI, które mają być realizowane z środków unijnych.
Skarbnik uzupełniła, że po wszystkich zmianach zostaje zmniejszony deficyt budżetowy o 940.000 zł.
Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośba do Przewodniczącej Klubu Radnych, by przedyskutować zakup sceny.
Radna R. Tomaszewska poinformowała, że jest za zakupem sceny.
W wolnych głosach i wnioskach Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Sołtysa Karolewa, który wnioskuje o zorganizowanie zajęć świetlicowych dla dzieci z terenu Sołectwa. Przewodniczący poinformował, że skontaktował sołtysa z Ośrodkiem Kultury oraz poradził, by przygotowany został program i przedstawiony Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Radny Z. Hinz zapytał kto płaci osobom prowadzącym zajęcia w świetlicach wiejskich?
Zastępca Burmistrza odpowiedział, że są środki pochodząc z GKRPA.
Przewodniczący Rady poinformował, że w ubiegłą niedziele przebywał w Słomowie, a sprawa dotyczyła odrestaurowania pomnika Orła Białego. Ponadto dodał, że wpłynęło pismo o odnowienie krzyża w miejscowości Budziszewku.
Zastępca wyjaśnił, że odnowienie pomnika przeznaczono kwotę 7.000 zł. Ponadto w przyszłym roku planuje się przegląd wszystkich miejsc pamięci narodowej, celem ich odnowienia.
Przewodniczący Rady poinformował, że należy dokonać odnowienia pomnika, w związku ze zbliżająca się rocznicą, natomaist mieszkańcy zdeklarowali się ufundować tablice pamiątkową.
Przewodniczący Rady zapytał Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, czy na najbliższej sesji będzie rozpatrywana sprawa czterech skarg zgłoszonych na działalność Burmistrza?
Przewodnicząca W. Wiśniewska wyjaśniła, że w dniu dzisiejszym Komisja otrzymała opinię prawną, dlatego nie jest możliwym rozpatrywanie skarg na najbliższej sesji.
Przewodniczący Rady zapytał na jakim etapie jest rozpatrywanie skargi Wspólnoty Mieszkaniowej?
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej W. Wiśniewska poinformowała, że pracownik Urzędu miał uzyskać stosowne dokumenty ze Starostwa.
Przewodniczący Komisji poinformował, że nie wszyscy właściciele są w dalszym ciągu zainteresowani tą sprawą, gdyż w toku wyjaśnień pojawiło się wiele wątpliwości.
Przewodnicząca W. Wiśniewska zauważyła, że p. Gembiak, również nie był zainteresowany podwyższeniem metrażu, a jedna z mieszkanek absolutnie nie chce dokonywania jakichkolwiek zmian. Ponadto Komisja Rewizyjna oczekuje na stosowny dokument od rzeczoznawcy majątkowego, który mówi, że nie ma obowiązku podawania powierzchni strychu.
Przewodniczący Rady stweirdził, że sprawa jest z jednej strony skomplikowana, a z drugiej bardzo prosta i można ją załatwić w bardzo krótkim terminie. Dodał, że pół roku na załatwienie tej sprawy , to stanowczo za długo.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zauważyła, że pierwsze spotkanie w tym temacie odbyło się w miesiącu sierpniu.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zauważył, że członkowie Komisji Rewizyjnej zasięgali różnych opinii fachowców, by móc właściwie sprawę zinterpretować. Dodał, że wrysowanie w dokumentację strychu nic nie zmieni.
Przewodnicząca W. Wiśniewska poinformowała, że poprawy aktów notarialnych mogą dokonać właściciele na swój koszt. Natomiast w wyniku wielu wyjaśnień mieszkańcy nie wyrazili chęci dokonania zmian w aktach notarialnych.
Przewodniczący Rady stweirdził, że sprawę należy rozstrzygnąć. Dodał, że przy sprzedaży większości mieszkań komunalnych, pojawiło się wiele błędów urzędniczych.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zauważył, że skarga jest niezasadna, gdyż wszystkie ekspertyzy mówią, że Gmina może , ale nie musi podawać tych spraw, których domagają się mieszkańcy Wspólnoty.
Przewodniczący Rady zauważył, że niektórzy mieszkańcy wspólnoty mają prawo korzystać ze strychu, a inni nie, gdyż nie maja tego określonego w akcie notarialnym.
Przewodnicząca W. Wiśniewska poinformowała, że wykupując mieszkania, właściciele mają prawo do korzystania ze strychu, jako części wspólnej, a ich udział do tej powierzchni oblicza się na podstawie metrażu mieszkania.
Radna Renata Tomaszewska zapytała na jakim etapie jest tworzenie Gimnazjum Społecznego przy Liceum Ogólnokształcącym?
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że Gimnazjum zwróciło się z wnioskiem o wpisanie do rejestru szkół niepublicznych i o wydanie decyzji odnośnie zrównania ze szkołami publicznymi. Zostało to uczyniono, gdyż szkoła dostarczyła wszytskie niezbędne dokumenty. W obecnej chwili Gimnazjum wystosowało wniosek o zabezpieczenie środków na 50 uczniów. Gimnazjum działa na innych zasadach, nie są tworzone obwody, gdyż do placówki mogą uczęszczać uczniowie spoza szkoły.
Radny Z. Hinz zapytał czy Gmina ma jeszcze inne obowiązki, poza zabezpieczeniem odpowiedniej kwoty pieniędzy?
Sekretarz wyjaśniła, że innych obowiązków nie ma. Natomiast subwencja jest w wielkości średniej przypadającej na jednego ucznia.
Radna R. Tomaszewska wyraziła zaniepokojenie faktem zmniejszenia uczniów w Gimnazjum nr 1 , natomiast o jeden oddział wzrosła liczebność uczniów w Gimnazjum nr 2. Radna wyraziła także obawę utrzymania obiektu Gimnazjum nr 1 przy przejściu uczniów do Gimnazjum Społecznego.
Radny Z. Hinz stwierdził, że w tym temacie samorząd będzie musiał podjąć odpowiednią decyzję, by obiekt został utrzymany, gdyż związane jest to z kosztami eksploatacji budynku.
Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał jak należy rozumieć średnią subwencję na ucznia Gimnazjum?
Radna W. Wiśniewska zauważyła, że gimnazja na terenach wiejskich otrzymują wyższą subwencję, niż położone w mieście. Zauważyła, że licząc średnią może się okazać, że Gimnazjum społeczne położone w mieście otrzyma wyższą subwencję, niż pozostałe miejskie gimnazja.
Skarbnik wyjaśniła, że Gmina będzie musiała zabezpieczyć środki równe, średniemu kosztowi utrzymania ucznia gimnazjum.
Radny Z. Hinz zauważył, że na pytanie nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi, dlatego należy ten temat wyjaśnić na najbliższym posiedzeniu.
Skarbnik poinformowała radnych , że na rok 2009 Gmina otrzyma subwencję oświatową niższą o ok. 530.000 zł, niż w roku bieżącym.

Posiedzenie zakończono o godz. 20.30.

Protokół sporządziła Beata Ryga

Rogoźno, dnia 3 listopada 2008 roku.

» powrt
Ilo odwiedzin : 666349 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP