Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2008-09-19
Protokół nr 13/2008
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 25 sierpnia 2008 roku, o godz. 16.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański.

W posiedzeniu uczestniczyli radni zgodnie z listą obecności. Obecni wszyscy członkowie Komisji.

Ponadto w obradach udziaÅ‚ wziÄ™li Burmistrz Rogoźna BogusÅ‚aw Janus, ZastÄ™pca Burmistrza Krzysztof Głów, Sekretarz Gminy Iwona Sip Michalska, Skarbnik Gminy Maria Kachlicka,  Kierownik WydziaÅ‚u Euzebiusz RogiÅ„ski, dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski, oraz redaktor „Gazety Powiatowej” MaÅ‚gorzata Å»ak.

Posiedzenie Komisji składało się z dwóch części. Pierwsza część miała charakter wyjazdowy i polegała na sprawdzeniu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego. Radni wizytowali szkoły według następującego harmonogramu:

-         grupa I ( R. DworzaÅ„ski, Z. Hinz, M. Kuszak, A. Pasternak)- SP w PruÅ›cach, SP w  Budziszewku, SP Nr 2, Gimnazjum Nr 1, Przedszkole Nr 1.

-         grupa II ( L. Kolanowska, R. Szuberski, W. WiÅ›niewska)- ZS   

      w GoÅ›ciejewie, ZS i Przedszkole w Parkowie, SP Nr 3, Gimnazjum Nr 2,  

          Przedszkole Nr 2.

 

Proponowany porzÄ…dek obrad:

1 . Otwarcie i przyjęcie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 24.06.08.

3. Przygotowanie placówek oświatowych do roku szkolnego 2008/2009.

4. Działalność placówek kultury w naszej gminie.

5. Omówienie i zaopiniowanie projektów uchwaÅ‚ i materiałów na najbliższÄ… sesjÄ™ Rady               

    Miejskiej.

6. Sprawy bieżące, wolne głosy i wnioski.

7. Zakończenie.

 

Do zaproponowanego porzÄ…dku obrad nie wniesiono uwag. PorzÄ…dek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 8 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 8 czÅ‚onków Komisji.

 

 

            NastÄ™pnie PrzewodniczÄ…cy Komisji R. DworzaÅ„ski przedstawiÅ‚ krótkie sprawozdanie na temat przygotowania do nowego roku szkolnego nastÄ™pujÄ…cych placówek:

  1. SzkoÅ‚a Podstawowa w PruÅ›cach- szkoÅ‚a przygotowana do nowego roku szkolnego, zdemontowano piece kaflowe w klasach nauczania poczÄ…tkowego, wymalowano dwie izby lekcyjne, dokonano wymiany okien, oraz zdemontowano piece kaflowe w sali gimnastycznej. Problemem  jest natomiast brak 0,5 etatu woźnego.
  2. Szkoła Podstawowa w Budziszewku- szkoła przygotowana do nowego roku szkolnego, dokonano wymiany rynien, wymalowano toalety oraz przebudowano komin główny.
  3. SzkoÅ‚a Podstawowa Nr 2- budynek przy ul. M. PoznaÅ„skiej Nr 1 przygotowany do nowego roku szkolnego, wykonano zaplanowane remonty. OdnoÅ›nie budynku poÅ‚ożonego przy Placu Jana PawÅ‚a II, trwa remont bloku kuchennego oraz stołówki. PrzewodniczÄ…cy  Komisji R. DworzaÅ„ski wyraziÅ‚ obawÄ™ czy zadanie zostanie zakoÅ„czone w odpowiednim terminie, czyli do 15 wrzeÅ›nia. Ponadto podczas prac okazaÅ‚o siÄ™, że należy wymienić instalacje wodnÄ… oraz elektrycznÄ….
  4. Przedszkole Nr 1- placówka przygotowana do nowego roku szkolnego, wykonano zaplanowane remonty.
  5. Gimnazjum Nr 1- szkoła przygotowana do nowego roku szkolnego, wykonano kapitalny remont sali w starym budynku.

 

W dalszej kolejności Zastępca Przewodniczącego Longina Kolanowska przedstawiła sprawozdanie z przygotowania następujących placówek do nowego roku szkolnego:

1. Zespół Szkół w Gościejewie- radni odwiedzili budynki w Tarnowie oraz w Gościejewie- szkoła przygotowana do nowego roku szkolnego. Radna L. Kolanowska wyraziła uznanie dla pracy państwa woźnych, którzy systemem gospodarczym wykonują większość remontów. Problemem Zespołu jest konieczność wymiany ogrodzenia oraz okien.

2. Zespół Szkół w Parkowie- szkoła przygotowana do nowego roku szkolnego. Problemem jest konieczność wymiany rynien oraz okien. Ponadto w czasie wakacji wykonano boisko do gry w piłkę plażową.

3. Przedszkole w Parkowie – konieczne sÄ… wiÄ™ksze Å›rodki, m.in. na remont Å‚azienek, na  wymianÄ™ odpadajÄ…cych pÅ‚ytek na Å›cianach oraz wykÅ‚adzin podÅ‚ogowych. Problemem tej placówki jest także stary sprzÄ™t kuchenny wymagajÄ…cy wymiany.

 

      PrzewodniczÄ…cy Rady R. Szuberski poinformowaÅ‚ o przygotowaniu nastÄ™pujÄ…cych placówek:

  1. SzkoÅ‚a Podstawowa Nr 3– dokonano wymiany okien oraz rozbiórki opÅ‚otowania. Ponadto p. Dyrektor zwróciÅ‚a siÄ™ z wnioskiem o wymianÄ™ części chodnika przed budynkiem szkoÅ‚y, szkoÅ‚a przygotowana do nowego roku szkolnego.
  2. Przedszkole Nr 2- placówka przygotowana do nowego roku szkolnego.

 

Na temat przygotowania Gimnazjum Nr 2 do nowego roku szkolnego gÅ‚os zabraÅ‚a dyrektor Renata Tomaszewska. PoinformowaÅ‚a, że  zgodnie z nakazem SANEPID-u podjÄ™to remont bloku żywieniowego, termin wykonania do 30 wrzeÅ›nia ( na ukoÅ„czeniu sÄ… prace w wydawalni posiÅ‚ków oraz zmywalni), natomiast prace w pomieszczeniach obróbki wstÄ™pnej bÄ™dÄ… zakoÅ„czone zgodnie z terminem. Ponadto wymalowano korytarze szkolne oraz niektóre sale.

            PrzewodniczÄ…cy Rady R. Szuberski poinformowaÅ‚, że  podczas pobytu w szkole w GoÅ›ciejewie radni odbyli rozmowÄ™ z panem woźnym, który obsÅ‚uguje trzy budynki szkolne ( GoÅ›ciejewo oraz Tarnowo), posÅ‚uguje siÄ™ wÅ‚asnym sprzÄ™tem oraz prywatnym samochodem. W zwiÄ…zku z powyższym radni , którzy uczestniczyli w wizytacji ZespoÅ‚u Szkół sugerujÄ…, aby dyrektor ZEAPO oraz p. dyrektor placówki, rozpatrzyli możliwość przyznania ryczaÅ‚tu, dla pana woźnego, na dojazdy do obsÅ‚ugiwanych obiektów. PrzewodniczÄ…cy R. Szuberski zauważyÅ‚, że jest to zasadny wniosek.

 

            W dalszej kolejnoÅ›ci czÅ‚onkowie przystÄ…pili do przyjÄ™cia protokoÅ‚u z posiedzenia Komisji w dniu 24 czerwca. Protokół zostaÅ‚ przyjÄ™ty , bez uwag 7 gÅ‚osami „za”, przy 1 gÅ‚osie „wstrzymujÄ…cym”, w obecnoÅ›ci 8 czÅ‚onków Komisji.

 

 

W dyskusji na temat przygotowania placówek oświatowych do roku szkolnego 2008/2009 Przewodniczący Komisji zauważył, że widać bardzo duże zaangażowanie dyrektorów, w realizacji podjętych działań. Dyrektorzy dokonują ekonomicznie uzasadnionych wydatków, dlatego należy być dla nich pełnymi uznania. Ponadto w zadaniach realizowanych przez dyrektorów placówek szkolnych angażowana jest rodzina oraz znajomi. Przewodniczący Komisji poprosił, aby Burmistrz podkreślił na naradzie z dyrektorami szkół, że radni dostrzegają i doceniają zmieniający się na lepsze wizerunek szkół.

Burmistrz zaproponował, aby swoje stanowiska Komisja przedstawiła na sesji.

Przewodniczący Komisji zauważył, że porównując arkusze organizacyjne z miesiąca maja oraz sierpnia różnice w ilości oddziałów występują w Gimnazjum Nr 2 oraz Szkole Podstawowej Nr 2.

Radna Renata Tomaszewska wyjaśniła, że w Gimnazjum Nr 2 zwiększono ilość oddziałów o jeden. Ze względu na brak regulaminu przyjęcia do gimnazjum nie było możliwości ograniczenia, przyjmowania uczniów spoza rejonu szkoły. Dodała, ze planuje się wprowadzenie takiego regulaminu w kolejnym roku.

Radny Zdzisław Hinz zapytał co się stanie z uczniami , którzy nie spełnią kryterium przyjęcia?

Radna R. Tomaszewska wyjaśniła, że dwa odziały utworzone są z uczniów spoza rejonu Gimnazjum Nr 2, gdyż powinni uczęszczać do Gimnazjum Nr 1.

Radny Z. Hinz zapytał, jak to wygląda w świetle prawa ucznia, do wyboru szkoły?

Radna R. Tomaszewska wyjaśniła, że szkoła ma prawo wprowadzić regulamin określający kryteria przyjmowania uczniów do placówki, co będzie zgodne z przepisami.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański poinformował, że dyrektorzy nie zgłaszali problemów z obsadą kadry nauczycielskiej.

Radny Z. Hinz wyraził ponownie obawę radnych , co do rozpoczęcia roku szkolnego przez Szkołę Podstawową Nr 2, w szczególności budynku przy Pl. Jana Pawła II.

Dyrektor ZEAPO W. Jaworski wyjaśnił, że placówka musiała podjąć remont ze względu na stanowisko SANEPID-u oraz przystosowania bloku żywieniowego do obowiązujących standardów. Ponadto remont nie mógł być wykonywany etapowo, ze względu na kompleksową zmianę przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń. Dyrektor zauważył, że realnym jest skończenie remontu na dzień 15 września, poza tym stołówki uruchamiane były z tygodniowym, lub dwutygodniowym opóźnieniem. Dodatkowo prace przebiegające we wrześniu, będą wykończeniowe i nie będą zakłócały pracy placówki.

Radny Z. Hinz zauważyÅ‚, że Komisja  stwierdza zaistniaÅ‚e fakty, trzeba także mieć Å›wiadomość, że istnieje realne zagrożenie, co do rozpoczÄ™cia pracy przez omawianÄ… placówkÄ™.

Burmistrz wyraziÅ‚ wÄ…tpliwość, czy ekipa remontowa  zakoÅ„czy prace na dzieÅ„ 15 wrzeÅ›nia. DodaÅ‚ jednak , że nie ma obaw co do funkcjonowania tej placówki.

Radny M. Kuszak wyraził obawę co do funkcjonowania toalety dla chłopców.

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że toalety nie będą wyłączone, zostaną oddzielone parawanem.

Radna R. Tomaszewska zapytała ilu dzieci jest dożywianych?

Dyrektor ZEAPO W. Jaworski odpowiedział, że jest to grupa od 70-90 dzieci.

Radna W. WiÅ›niewska zapytaÅ‚a dlaczego dokonywana jest wymiana pieca w omawianej  placówce?

Burmistrz wyjaśnił, że jest to 20-letni piec, który zaczął przeciekać, dlatego zaproponowano na to zadanie odpowiednią ilość środków.

Radna R. Tomaszewska zapytała ile dzieci korzysta z obiadów opłacanych przez opiekę społeczną. Radna zauważyła, że jest ważne dla tych dzieci i mogłyby, na czas remontu, korzystać z obiadów w Zespole Szkół im. H. Cegielskiego.

Burmistrz zauważyÅ‚, że przez wrzesieÅ„ uczniowie, bÄ™dÄ… musieli wytrzymać bez obiadów, zwÅ‚aszcza, że wielu jest dojezdnych, co stanowiÅ‚oby  przeszkodÄ™ w dowozie dzieci do innej placówki.

Ponadto Burmistrz poinformował, że w Szkole Podstawowej Nr 3 zaproponowano położenie chodnika przed wejściem do budynku oraz zaplanowano wykonanie miejsc postojowych.

PrzewodniczÄ…cy R. DworzaÅ„ski podsumowaÅ‚ przygotowanie placówek do nowego roku szkolnego. Należy przeanalizować pewne sugestie, w tym wydzielenie ½ etatu dla woźnego w Szkole w PruÅ›cach, oraz rozważenie możliwoÅ›ci przyznania ryczaÅ‚tu na dojazdy dla woźnego ze szkoÅ‚y w GoÅ›ciejewie.

Burmistrz zauważył, że problem opłacania pracowników obsługi istnieje w każdej placówce. Dodał, że zamierza zaplanować podwyżkę dla obsługi i administracji szkół w roku przyszłym.

 

Następnie ogłoszono 5 minutową przerwę.

 

 

            W dalszej kolejnoÅ›ci czÅ‚onkowie Komisji zajÄ™li siÄ™ tematem dziaÅ‚alnoÅ›ci placówek kultury na terenie Gminy.

Informację przedstawiła dyrektor Rogozińskiego Centrum Kultury Dorota Mąderek. Ponadto radni zapoznali się z informacją przygotowaną na obrady najbliższej sesji.

Radny Z. Hinz poinformowaÅ‚, że planowano iaby X PrzeglÄ…d Hejnałów Wielkopolski odbyÅ‚ siÄ™ w Rogoźnie i w zwiÄ…zku z tym zwróciÅ‚ siÄ™ do p. dyrektor , by zainspirowaÅ‚a nowego dyrektora RCK, by ta impreza miaÅ‚a miejsce. DodaÅ‚, że w przygotowaniu PrzeglÄ…du uczestniczyÅ‚o także Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski, ponadto taka impreza bÄ™dzie promocjÄ… dla Rogoźna. 

W związku z odejściem p. Doroty Mąderek z funkcji dyrektora RCK, Przewodniczący Komisji R. Dworzański wręczył okolicznościowy bukiet kwiatów , dziękując za dotychczasową współpracę i życząc sukcesów w nowej pracy zawodowej.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański zauważył, że w temacie kultury działają także szkoły oraz organizacje, towarzystwa i stowarzyszenia z terenu Gminy.

Przewodniczący Hinz zauważył, że dziwnie się złożyło iż odejście p. Dyrektor zbiegło się z omawianiem tematu kultury na sesji. Zapytał czy komisja konkursowa podjęła decyzję odnośnie nowego dyrektora Rogozińskiego Centrum Kultury?

Pani Sekretarz odpowiedziała, że na posiedzeniu komisji w dniu 20 sierpnia , na podstawie dostarczonych dokumentów oraz przeprowadzonej rozmowy, pozytywnie zaopiniowano kandydaturę p. Marka Galczewskiego. W dniu 22 sierpnia Burmistrz zatwierdził, wyłonionego przez komisję kandydata.

Radny Z. Hinz  zapytaÅ‚ czy nowy dyrektor RCK zostanie zaproszony na najbliższa sesjÄ™?

Przewodniczący R. Szuberski wyjaśnił, że nieoficjalnie dowiedział się o wyniku konkursu i decyzja nie została jeszcze podjęta.

Radny Z. Hinz stwierdził, że gdyby był na miejscu nowego dyrektora, wprosił by się na sesję zwłaszcza, że tematem obrad jest kultura.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał w jaki sposób Przewodniczący Rady przewiduje realizację punktu dotyczącego kultury?

PrzewodniczÄ…cy Rady zauważyÅ‚, że w miesiÄ…cu wrzeÅ›niu tematem sesyjnym jest informacja na temat dziaÅ‚alnoÅ›ci organizacji pozarzÄ…dowych( w tym z zakresu kultury) , dlatego też podczas obrad najbliższej sesji  przedstawiona zostanie informacja na temat dziaÅ‚alnoÅ›ci RogoziÅ„skiego Centrum Kultury oraz Muzeum MÅ‚ynarstwa w Jaraczu.

Radna L. Kolanowska zauważyła, że dobrze by było, gdyby radni zapoznali się z wizją rozwoju kultury w Gminie, widzianą przez nowego dyrektora RCK.

Radny Z. Hinz zaproponował zaproszenie dyrektora RCK na następne posiedzenie Komisji.

Radna R. Tomaszewska zaproponowała zaproszenie dyrektora na najbliższą sesję.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że p. M. Galczewski pracę rozpoczyna z dniem 1 września, dlatego też Burmistrz planuje zaprosić dyrektora na sesję wrześniową.

W dalszej części członkowie Komisji zapoznali się z projektami uchwał przewidzianymi do podjęcia podczas obrad najbliższej sesji.

Projekt uchwały w sprawie projekty uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w m. Kaziopole, Jaracz, Nienawiszcz oraz w Rogoźnie przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński. Wyjaśnił, że komisja urbanistyczna pozytywnie je zaopiniowała, plany są konsekwencją uchwalonego studium. Zgodnie z uchwałą o gospodarowaniu nieruchomościami koszty sporządzenia ponosi gmina.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał czy gmina musi, czy może opracować plan na wniosek zainteresowanego, czy wnioskodawca może ponieść koszty sporządzenia planu?

Kierownik wyjaśnił, że do 2003 roku była praktyka, iż koszty sporządzenia planów finansowali wnioskodawcy.

Radny Z. Hinz zapytał czym spowodowana jest ta zmiana?

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, ze ma to związek ze zmianą ustawy.

Radny Z. Hinz zapytał czy jest prawnie dozwolone porozumienie się gminy z wnioskodawcą odnośnie finansowania planów?

Zastępca zauważył, że wnioskodawca może na rzecz gminy wnieść darowiznę.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański stwierdził, że wnioski o zmianę planu będą napływały , w związku z tym należy przyjąć algorytm postępowania, co do źródła ich finansowania.

ZastÄ™pca wyjaÅ›niÅ‚, że aby wywoÅ‚ać uchwaÅ‚Ä™ w sprawie planów przestrzennego zagospodarowania musi być pozytywna opinia komisji urbanistycznej. DodaÅ‚, że w budżecie planuje siÄ™ pewnÄ… kwotÄ™ na finansowanie sporzÄ…dzenia takich planów, natomiast w przypadku braku Å›rodków procedura uchwalania planów może zostać przeÅ‚ożona na kolejny rok. ZastÄ™pca zauważyÅ‚, że na terenach, gdzie nie można wydać decyzji o warunkach zabudowy musi zostać wywoÅ‚ana uchwaÅ‚a w sprawie sporzÄ…dzenia planu. 

Kolejną omówioną uchwałą była uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno- projekt przedstawił Kierownik Wydziału E. Rogiński.

Przewodniczący Rady poinformował, że uczestniczył w posiedzeniu wyjazdowym Komisji GFiR, gdzie radni zapoznali się z terenem wnioskowanym o zmianę w studium. Jest to obszar obejmujący kilkadziesiąt ha w m. Nienawiszcz, na którym prowadzi się wydobycie torfu. Przewodniczący zauważył, że temat jest godny podjęcia, firma zatrudnia ok. 60 osób, teren , którym obecnie dysponuje może być eksploatowany jeszcze przez okres 2-3 lat. Zmiana w studium pozwoli firmie na funkcjonowanie przez dodatkowy okres ok. 10 lat.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał czy teren po wyrobisku zostanie zagospodarowany?

Przewodniczący Rady R. Szuberski wyjaśnił, że teren częściowo już jest zagospodarowany, docelowo na miejscu wydobycia torfu ma powstać zbiornik wodny. Dodatkowo teren jest monitorowany przez różne instytucje, jak np. Urząd Wojewódzki.

Radny Z. Hinz zauważyÅ‚, że sÄ… także inne wnioski o zmianÄ™ studium( kilkanaÅ›cie wniosków o usuniÄ™cie naruszenia prawa w studium), w zwiÄ…zku z tym należy zastanowić siÄ™ w jaki sposób postÄ™pować, żeby nie zarzucono wybiórczoÅ›ci  przy rozpatrywaniu wniosków.

PrzewodniczÄ…cy Rady R. Szuberski wyjaÅ›niÅ‚, że w sprawie odwoÅ‚aÅ„, stosownÄ… opiniÄ™ wydaÅ‚  radca prawny, który wskazaÅ‚ dwie możliwoÅ›ci:

-         wydanie przez RadÄ™ oddzielnej uchwaÅ‚y do każdego wniosku,

-         nie podejmowanie żadnych dziaÅ‚aÅ„.

OdnoÅ›nie wniosku „Afirmy” PrzewodniczÄ…cy Rady wyjaÅ›niÅ‚, że czÅ‚onkowie Komisji GFiR dopytywali , dlaczego tak późno wnosi siÄ™ o zmianÄ™ przeznaczenia  terenów. Wówczas prezes wyjaÅ›niÅ‚, że ze wzglÄ™du na toczÄ…ce siÄ™ rozmowy z wÅ‚aÅ›cicielami gruntów, nie byÅ‚ pewny, co do możliwoÅ›ci dzierżawy w/w terenów.

Burmistrz zauważyÅ‚, że wnioski odnoÅ›nie zmiany studium sÄ… dwa. Natomiast pozostali mieszkaÅ„cy wnioskowali o naprawÄ™ wady prawnej. Temat ten jest zamkniÄ™ty, do studium Wojewoda Wielkopolski nie wniósÅ‚ zastrzeżeÅ„. Omawiany projekt uchwaÅ‚y nad zmianÄ… studium dotyczy dwóch obszarów: umieszczenia w studium obszaru wydobycia torfu Nienawiszcz-Studziniec, oraz przeznaczenie terenu pod rozbudowÄ™ zakÅ‚adu na ul. DziaÅ‚kowej.   Burmistrz zauważyÅ‚, że jest to trochÄ™ dziwne, iż po dwóch miesiÄ…cach dokonuje siÄ™ zmiany uchwaÅ‚y. Jednak prezes „Afirmy”, nie wiedziaÅ‚, że aby zÅ‚ożyć wniosek do studium nie musi być wÅ‚aÅ›cicielem gruntu. Przez dÅ‚ugi okres czasu prowadziÅ‚ rozmowy, co do dzierżawy gruntów pod wydobycie torfu. Burmistrz dodaÅ‚, że przygotowana zostaÅ‚a uchwaÅ‚a , aby wspólnie podyskutować i podjąć decyzjÄ™.  ZauważyÅ‚, że może zdarzyć siÄ™ sytuacja, że bÄ™dÄ… wpÅ‚ywaÅ‚y kolejne wnioski o zmianÄ™ studium. Burmistrz dodaÅ‚, że wnioski o zmianÄ™ studium oraz o zamianÄ™ planów przestrzennego zagospodarowania byÅ‚y przedmiotem pracy komisji urbanistycznej. Negatywnie zostaÅ‚ zaopiniowany wniosek dotyczÄ…cy zmiany przeznaczenia gruntów z budownictwa jednorodzinnego na wielorodzinne , na dziaÅ‚kach poÅ‚ożonych przy ul. Nowej, inne wnioski komisja rozpatrzyÅ‚a pozytywnie. NastÄ™pnie Burmistrz przedstawiÅ‚ radnym obszar zmiany przewidziany w Rogoźnie na ul. DziaÅ‚kowej. PoinformowaÅ‚, że po podjÄ™ciu przez RadÄ™ uchwaÅ‚y o przystÄ…pieniu do zmiany studium , bÄ™dÄ… prowadzone rozmowy z wnioskodawcami o finansowanie kosztów sporzÄ…dzenia dokumentów.

PrzewodniczÄ…cy Komisji R. DworzaÅ„ski  wyraziÅ‚ obawÄ™, co do zagospodarowania terenu pozostaÅ‚ego po wyrobisku torfu.

Przewodniczący Rady R. Szuberski poinformował, że teren jest częściowo zagospodarowany, co mieli okazję zobaczyć członkowie Komisji GFiR.

ZastÄ™pca Burmistrza zauważyÅ‚, że od momentu podpisania umowy na wykonanie zmiany studium, do czasu zakoÅ„czenia caÅ‚ej procedury, nie bÄ™dÄ… rozpatrywane  inne zgÅ‚aszane wnioski. Czas opracowania zmiany studium szacuje siÄ™ na okres 8-12 miesiÄ™cy.

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Rogoźno na lata 2008-2032- przedstawił Kierownik Wydziału E. Rogiński.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał czy program został opracowany na zlecenie Gminy?

Kierownik E. Rogiński potwierdził. Dodał, że ponadto opracowane zostały programy na szczeblu powiatowym oraz wojewódzkim. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby, które zostały wyszczególnione w gminnym programie.

Radny Z. Hinz zauważyÅ‚, że na stronie 32 Regulaminu, znajduje siÄ™ bÅ‚Ä™dy zapis „ZarzÄ…d Gminy”, który należy poprawić. Radny zapytaÅ‚ czy jest to peÅ‚na informacja na temat iloÅ›ci azbestu na terenie gminy, czy lista bÄ™dzie mogÅ‚a zostać uzupeÅ‚niana?

Kierownik Wydziału wyjaśnił, że dane w programie, są to wartości szacunkowe w oparciu o ankiety mieszkańców. W miesiącu lipcu Zarząd Powiatu Obornickiego uchwalił Regulamin określający , iż uprawnionym do skorzystania z dofinansowania na likwidację azbestu są osoby, które dokonały inwentaryzacji tego materiału oraz znajdują się w gminnym programie.

Burmistrz dodał, że wnioski mieszkańców ubiegających się o dofinansowanie, będą opiniowane przez Urząd, natomiast przetarg na demontaż i utylizację wyrobów azbestowych wygrała firma z Poznania.

 

Następnie ogłoszono 5 minut przerwy.

 

Po przerwie Komisja przystÄ…piÅ‚a do omówienia projektu uchwaÅ‚y w sprawie   wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opÅ‚aty z tytuÅ‚u przeksztaÅ‚cenia prawa  użytkowania wieczystego w prawo wÅ‚asnoÅ›ci nieruchomoÅ›ci gruntowej stanowiÄ…cej wÅ‚asność Gminy Rogoźno. PrzewodniczÄ…cy Rady R. Szuberski wyjaÅ›niÅ‚, że Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciÅ‚a siÄ™ o udzielenie bonifikaty. W zwiÄ…zku z rozbieżnymi zdaniami Prezes Spółdzielni i przedstawicieli UrzÄ™du, radni poprosili o opiniÄ™ radcy prawnego, który wnikliwie wyjaÅ›niÅ‚ sytuacjÄ™. PrzewodniczÄ…cy poinformowaÅ‚, że Komisja GFiR nie wniosÅ‚a innych propozycji do projektu uchwaÅ‚y, dlatego do porzÄ…dku obrad wprowadza siÄ™ projekt proponowany przez Burmistrza, nie podjÄ™ty w miesiÄ…cu czerwcu. PrzewodniczÄ…cy stwierdziÅ‚, że nie ma prawnych przeciwwskazaÅ„, co do wniesienia projektu pod obrady Rady w miesiÄ…cu sierpniu.        

 

Odnośnie projektu w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Rogoźna, Przewodniczący Rady poinformował, że zostanie zgłoszony wniosek o zdjęcie tego punktu z porządku obrad ze względu na niemożność wydania przez Komisję Rewizyjną jednoznacznej opinii.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska poinformowała, że w temacie skargi członkowie komisji odbyli dwa posiedzenia. Na pierwszym posiedzeniu, na postawie dostępnych dokumentów nie można było ustalić zasadności skargi. Zwrócono się o przygotowanie wszystkich materiałów dotyczących tej sprawy, oraz zwrócono się o opinię rzeczoznawcy. W związku z powyższym temat zostanie ponownie przeanalizowany.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański poinformował, że sprawa rozpoczęła się w roku 1996 i mieszkańcy skarżą się na nie podjęcie działań ze strony Burmistrza, w sprawie źle wykonanej inwentaryzacji budynku, który zamieszkują. Ponadto jeden z mieszkańców, który kupił mieszkanie w omawianym budynku, ma w akcie notarialnym wpisany strych jako pomieszczenie wspólne, pozostali właściciele mieszkań tego nie mają. Te rozbieżności oraz brak wymierzenia powierzchni strychu, spowodowały napisanie przez mieszkańców skargi.

NastÄ™pnie PrzewodniczÄ…ca Komisji Rewizyjnej W. WiÅ›niewska przytoczyÅ‚a opiniÄ™ radcy prawnego wg , której nie ma obowiÄ…zku  podawania w inwentaryzacji uproszczonej, kubatury budynku oraz powierzchni strychu. DodaÅ‚a, że skierowano do mieszkaÅ„ców pismo, w którym zwraca siÄ™ o uszczegółowienie i uzasadnienie stawianych zarzutów. PrzewodniczÄ…ca Komisji Rewizyjnej poinformowaÅ‚a, że na każde pismo kierowane przez WspólnotÄ™, Burmistrz udzielaÅ‚ odpowiedzi, ale mieszkaÅ„ców nie satysfakcjonuje stanowisko Burmistrza.         

Projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, przedstawiła Skarbnik Gminy Maria Kachlicka.

Przewodniczący Komisji R. Dworzański przedstawił wypis z rejestru zabytków Gminy Rogoźno. Zapytał co należy rozumieć pod pojęciem obiekt dostępny publicznie oraz czy Gmina dysponuje środkami na renowację zabytków.

Skarbnik odpowiedziaÅ‚a, że  obiekt dostÄ™pny publicznie, to taki który można swobodnie obejrzeć. Natomiast uchwaÅ‚a zostaÅ‚a tak przygotowana, że wnioski bÄ™dÄ… skÅ‚adane w roku 2008, ale ich realizacja dotyczyć bÄ™dzie roku 2009.

W dalszej kolejności Skarbnik przedstawiła autopoprawki do projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok:

- Autopoprawka nr 1 – dotacja dla OÅ›rodka Pomocy SpoÅ‚ecznej- 33.500 zÅ‚,

- Autopoprawka nr 2 – wniosek SoÅ‚ectwa Laskowo o przeniesienie Å›rodków

- Autopoprawka nr 3- związana jest rozstrzygnięciem przetargu na remont mostu w Gościejewie i przeniesieniem środków na pokrycie kosztów oświetlenia ulic ,

- Autopoprawka nr 4 – dotyczy przeniesieÅ„ w SzkoÅ‚ach Podstawowych nr 2 oraz 3 , jak również w ZEAPO.

- Autopoprawka Nr 5- dotyczy przeniesień w Gimnazjum Nr 1.

W dalszej kolejności p. Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

Przewodniczący Rady R. Szuberski poinformował, że na Komisji GFiR trwała dyskusja na temat wielkości środków, przeznaczanych na budowę dróg ( Jaracz- Jaracz Młyn oraz Boguniewo-Parkowo) z udziałem środków z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Przewodniczący poprosił o przybliżenie, dlaczego wprowadza się środki własne na drogę w Jaraczu w wysokości 381.000 zł oraz na drogę w Boguniewie w wysokości 476.000 zł?

Burmistrz zauważyÅ‚, że wiÄ™kszy procentowo jest udziaÅ‚ Å›rodków Gminy na budowÄ™ drogi w Parkowie- Boguniewie. PoinformowaÅ‚, że na Komisji  GFiR odniósÅ‚ wrażenie, że radni sÄ… negatywnie nastawieni do budowy drogi w Jaraczu , tylko dlatego, że jest to propozycja Burmistrza. WyjaÅ›niÅ‚, że projektant wykonaÅ‚ projekt typowy, po którym bÄ™dÄ… mogÅ‚y siÄ™ poruszać ciężkie maszyny jak kombajny i autobusy.  WstÄ™pne szacunkowe koszty w oparciu o wykonanÄ… drogÄ™ w GoÅ›ciejewie, wyniosÅ‚y ok. 300.000 zÅ‚., jednak po wykonanym kosztorysie kwota na wykonanie tej drogi wynosi ok. 680.000 zÅ‚. Burmistrz poinformowaÅ‚, że firma budujÄ…ca drogÄ™ nie da gwarancji, jeÅ›li zadanie wykonane zostanie tym samym sposobem, co budowa drogi w GoÅ›ciejewie. DodaÅ‚, że zdaje sobie sprawÄ™, iż sÄ… to duże kwoty, za które można by byÅ‚o zrobić kilka dróg.

Przewodniczący Rady R. Szuberski stwierdził, że jego pytanie ma związek z przeznaczaniem tak dużych środków na tą drogę a efekt nie będzie aż tak znaczny, mimo, że mieści się tam muzeum. Z drugiej strony należy spojrzeć na takie ulice jak Długa czy Różana.

Burmistrz poinformował, że zapewnione są środki na wykonanie dróg z dofinansowaniem z FOGR. Ponadto po ogłoszeniu przetargu może się okazać, że rzeczywisty koszt zadania będzie inny, niż określony w kosztorysie.

Radny Z. Hinz stwierdził, że nie podejmując budowy tych dróg, traci się dofinansowanie z Województwa. Dodał, że obszar w m. Jaracz jest terenem cennym i należy turystów zachęcić do jego odwiedzenia.

Burmistrz poinformowaÅ‚, że autobusy nie chcÄ… dowozić dzieci do Muzeum ze wzglÄ™du na zÅ‚y stan drogi. 

Przewodniczący Komisji R. Dworzański zapytał jak wygląda sprawa budowy ul. Nowej?

Burmistrz odpowiedział, że będzie wykonywany projekt, natomiast gmina wypadła z dofinansowania unijnego ze względu na zbyt małą ilość zdobytych punktów.

Zastępca dodał, że promessę na wykonanie zadań z udziałem funduszy unijnych otrzymało 24 wniosków, z czego 19 zostały zgłoszone przez powiaty, a tylko 5 przez gminy, na ogółem złożonych ok. 270 wniosków.

 

W punkcie wolne wnioski i informacje głos zabrał radny Z. Hinz pytającv, co Przewodniczący zamierza zrobić z listem otwartym kierowanym przez członków OSP Rogoźna?

Przewodniczący poinformował, że pismo zostało skierowane do Burmistrza, jako organu kompetentnego.

Burmistrz zauważył, że skarga na pracownika powinna być złożona Burmistrzowi, a nie Przewodniczącemu Rady.

Burmistrz, w zwiÄ…zku z wnioskiem dyrektora SzkoÅ‚y Podstawowej Nr 3 o uruchomienie zajęć rewilidacyjnych dla jednego ucznia,  zapytaÅ‚ p. dyrektor ZespoÅ‚u Szkół R. TomaszewskÄ… dlaczego odmówiono przyjÄ™cia ucznia do gimnazjum?

Radna R. Tomaszewska wyjaśniła, że uczeń ten nie posiada świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i z tego względu nie ma podstaw do przyjęcia tego dziecka do I klasy gimnazjum. Radna dodała, że świadectwo nie zostanie wydane, gdyż uczeń nie realizuje podstawy programowej, ze względu na znaczny stopień upośledzenia.

 

 

Posiedzenie Komisji zakończono o godz. 19.30.

 

 

Protokół sporządziła Beata Ryga

 

 

Rogoźno, dnia 29 sierpnia 2008 roku..

 

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 666352 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP