Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2008-09-09
Protokół nr 12/2008
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 24 czerwca 2008 roku, o godz. 12.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański.

W posiedzeniu uczestniczyli radni zgodnie z listą obecności. Nieobecny radny Marain Kuszak, radni Agata Pasternak oraz Roman Szuberski uczestniczyli w obradach od godziny 12.20, a radna Renata Tomaszewska od godz. 12.45.

Ponadto w obradach udział wzięli Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus, Sekretarz Gminy Iwona Sip- Michalska, Zastępca Skarbnika Izabela Kaniewska, Komendant Straży Miejskiej Jan Stępień, Właściciel ZUKiT Henryk Siwiński, Pełnomocnik ds. Oświaty Longina Pijanowska, Dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski, Dyrektor Przedszkola w Parkowie Halina Smoleń oraz Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Jolanta Rynarzewska.

 

 

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie i przyjęcie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 20.05.08.

3. Estetyka miasta- porządki, stan zieleni.

4. Omówienie i zaopiniowanie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady 

    Miejskiej.

5. Sprawy bieżące, wolne głosy i wnioski.

6. Zakończenie.

 

W związku z nieobecnością 4 radnych radny Zdzisław Hinz zaproponował, aby przesunąć punkt dotyczący przyjęcia protokołu, do momentu uzyskania quorum. Radni przychylili się do propozycji.

Innych uwag do porządku obrad nie wniesiono, porządek posiedzenia przyjęto.

 

Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański poprosił o przedstawienie zakresu prac wykonywanych przez firmę ZUKiT, wynikających z podpisanych umów.

 

Pan Henryk Siwiński wyjaśnił, że umowy obejmują:

-          wywóz nieczystości z koszy- 2 razy w tygodniu,

-         ręczne oczyszczanie chodników i placów- 2 razy w tygodniu,

-         mechaniczne oczyszczania ulic- 1 raz w tygodniu od 30.04-30.11,

-         utrzymanie i zagospodarowanie zieleni miejskiej.

Dodał, że firma nie zajmuje się utrzymaniem czystości na terenie Parku Zwycięstwa. Pan Siwiński zauważył, że więcej niż połowa odpadów znajdujących się w koszach ulicznych pochodzi z gospodarstw domowych oraz sklepów.

Szczegółowa informacja została przedstawiona w formie pismnej i stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Jolanta Rynarzewska  zapytała czy zmieniły się przepisy dotyczące tzw. podatku śmieciowego? Dodała, że niektóre gminy, poprzez taki podatek, poradziły sobie z problem nieczystości oraz podrzucaniem śmieci w różne miejsca.

Burmistrz wyjaśnił, że podatek , o którym mówi Prezes, jest opłatą dobrowolną.

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej stwierdziła, że inne gminy rodzą sobie z tym problem, a wszyscy zameldowani na terenie gminy mieszkańcy, uiszczają taki podatek.

Burmistrz zauważył, że nie ma podstawy prawnej, aby taką opłatę stosować, jest ona dobrowolna i nie można jej wyegzekwować.

Komendant Straży Miejskiej stwierdził, że problem podrzucania śmieci istnieje na terenie całego kraju.

Pan Henryk Siwiński poinformował, że w roku bieżącym była znaczna podwyżka opłaty środowiskowej,( z 15 na 75 zł/tonę), za wywóz nieczystości, spowodowana zmianą ustawy.

W związku z takimi kosztami wiele osób zrezygnowało z podpisywania umów na wywóz śmieci.

Przewodniczący Komisji zauważył, że codziennie sprzątane są trzy miejsca:

-         Plac K. Marcinkowskiego,

-         Plac Powstańców Wielkopolskich,

-         Promenada.

Przewodniczący Dworzański zapytał czy takim sprzątaniem nie można by objąć także innych miejsc, w tym Placu Zwycięstwa.

Burmistrz wyjaśnił, że można sprzątać również inne miejsca, jednak wzrośnie cena  przetargu.

Komendant Straży Miejskiej Jan Stępień wyjaśnił, że teren Placu Zwycięstwa jest sprzątany, jednak jego nieestetyczny wygląd wynika z braku zagospodarowania.

Przewodniczący Komisji zapytał jak wygląda sytuacja z pojemnikami do selektywnej zbiórki odpadów przy Zespole Szkół Agrobiznesu, na terenie bloków p. Dąbrowskiego oraz na Osiedlu Przemysława?

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej  Prezes Jolanta Rynarzewska podziękowała p. Siwińskiemu za postawienie pojemników do selektywnej zbiórki odpadów, przy każdej altance śmietnikowej na terenie osiedla. Dzięki temu w znaczny sposób zmalał  problem odpadów.

Pan Henryk Siwiński poinformował, że w roku poprzednim, na teren wysypiska dostarczono 160 ton odpadów z koszy ulicznych oraz zebranych obok pojemników do selektywnej zbiórki. W związku z powyższym te wartości muszą zostać skalkulowane w kolejnym przetargu.

Komendant Straży Miejskiej poinformował, że przez pewien czas na ul. Nowej włączona została kamera monitująca właściwe korzystanie ze zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów. Jednak po   jej wyłączeniu problem zalegających śmieci powrócił.

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej p. Rynarzewska zaproponowała zastanowienie się nad wprowadzeniem podatku śmieciowego. Dodała, że uchwala śmieciowa nie jest egzekwowana,   gdyż „nie dociera  do mieszkańców”.

Radny Zdzisław Hinz stwierdził, że wszyscy zgadzają się z faktem, iż z problem odpadów należy coś zrobić. Zaproponował utworzenie , przez Burmistrza, zespołu roboczego, który w najbliższym czasie przeanalizuje sytuację i przedstawi określone propozycje , biorąc pod uwagę obecny stan rzeczy.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby analiza, obejmowała także obowiązującą uchwałę śmieciową.

Radny Zdzisław Hinz nawiązał do stwierdzenia p. Rynarzewskiej, odnośnie niewiedzy mieszkańców na temat przestrzegania określonych przepisów. Radny zauważył, że za błąd można uznać zaniechanie wydawania biuletynu Burmistrza. Radny stwierdził, że każda instytucja powinna dysponować materiałem , który dociera do mieszkańców , informując o sposobie postępowania. 

Przewodniczący Rady stwierdził, że polityka informacyjna w zakresie uchwały śmieciowej było dobrze prowadzona, mimo krytyki przez miejscową prasę, określającą dokument jako śmieć.

Przewodniczący stwierdził, że sposób dostarczenie uchwały o mieszkańców, oraz do różnych instytucji był dobry i przeczy to słowom radnego Hinza , który uważa, że należy znaleźć sposób informowania mieszkańców. Przewodniczący Szuberski stwierdził, że egzekwowanie zapisów uchwały powinna dokonywać Straż Miejska. Natomiast Burmistrz zbyt często obciąża strażników innymi zadaniami, nie leżącymi w ich kompetencji, dlatego Straż nie ma czasu na inne działania.

Radny Zdzisław Hinz nie zgodził się z Przewodniczącym Rady, według którego wysłanie mieszkańcom uchwały, załatwiło problem gospodarki śmieciowej w mieście.  Radny Hinz stwierdził, że mieszkańcy powinni być systematycznie informowani, i to nie tylko w tematyce związanej z odpadami. Radny zauważył, że polityka informacyjna między organami władzy samorządowej, a mieszkańcami, nie do końca jest prawidłowa.

Radna Wanda Wiśniewska zauważyła, że mieszkańcy Rogoźna oczekują chodników, asfaltowych ulic, a nie posiadają kultury osobistej, ponieważ wyrzucają prywatne śmieci do koszy ulicznych.

Radna Wiśniewska poinformowała, że nie spotkała się z taką sytuacją w Parkowie, gdzie mieszkańcy, w każdą sobotę, sprzątają tereny przed swoimi posesjami. Radna zauważyła, że porusza się problem utrzymania porządku na terenie Parku Zwycięstwa. Wyjaśniła, że dawniej teren  ten, znajdował się pod opieką Liceum Pedagogicznego. Obecnie w pobliżu parku znajduje się szkoła, która mogłaby ten teren sprzątać.

Radna Longina Kolanowska stwierdziła, że wydawanie biuletynu, czy obciążanie mieszkańców podatkiem śmieciowym , nie spowoduje zaprzestania śmiecenia, gdyż wynika to z braku kultury osobistej.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Straży Miejskiej o kontrolę miejsc , które są nadmiernie zanieczyszczane, zarówno przez osoby prywatne, jak i sklepy. Przewodniczący Dworzański stwierdził, że takie osoby można karać mandatami.

Pełnomocnik ds. Oświaty p. Pijanowska stwierdziła, że w tym temacie społeczeństwo powinno być edukowane i informowane. Należy podjąć działania, aby zaistniały stan poprawić i można to zrobić poprzez właściwą edukację.

Właściciel ZUKiT p. Siwiński poinformował, że z prośbą o przedstawienie informacji na temat segregacji zgłosiła się półkolonia. Pan Siwiński stwierdził, że najlepszą metodą edukacji będzie zapoznanie dzieci z pracą wysypiska. Dodał, że w przeszłości  przeprowadzano więcej takich akcji informacyjnych. Ponadto p. Siwiński podał przykład obywatela niemieckiego, który przywiózł na wysypisko śmieci posegregowane, co wynika z odpowiedniego wyedukowania.

Pełnomocnik ds. Oświaty p. Pijanowska stwierdziła, że społeczeństwo jest przekorne i niewłaściwe  postępowanie wynika z podnoszonej ceny za odpady. Pełnomocnik dodała, że należy mieszkańców uświadomić z czego opłaty wynikają, oraz, że będą one wzrastać.

Dyrektor Przedszkola w Parkowie Halina Smoleń zaproponowała zamontowanie kamerowych atrap, w miejscach najbardziej zagrożonych zaśmiecaniem. Zauważyła, że dzieci przedszkolne wielokrotnie brały udział w konkursach, w których zbierano m.in. makulaturę lub pudełka po sokach. Jednak pojawiał się problem z zagospodarowaniem odpadków po zakończeniu konkursu.

Przewodniczący Dworzański zauważył, że społeczeństwo jest edukowane, jednak w niektórych przypadkach może zadziałać ukaranie mandatem.

Przewodniczący Rady stwierdził, że nakłada się zbyt mało mandatów. Dla przykładu podał, że w Poznaniu jeden strażnik nakłada średnio 10 mandatów dziennie.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Komendanta Straży Miejskiej, aby na koniec roku przedstawił zestawienie obrazujące ilość nałożonych mandatów oraz upomnień.

Radny Zdzisław Hinz zgłosił wniosek formalny w sprawie powołania zespołu roboczego, który przeanalizuje co można zmienić w temacie estetyki i czystości, jakie będą ewentualne skutki finansowe oraz jakie działania może podjąć Straż Miejska.

Przewodniczący Dworzański zaproponował analizę uchwały śmieciowej oraz zapoznanie się  z tematem czystości i porządku w innych miastach.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

 

Odnośnie sprzątania placów Przewodniczący Dworzański zauważył, że kiedyś leżało to w gestii szkół, które w ten sposób zarabiały pieniądze np. na akcję letnią. Ta propozycja może być także rozpatrzona przez zespół roboczy.

Radny Zdzisław Hinz stwierdził, że temat ten powinni omówić dyrektorzy szkół, oraz stwierdzić czy takie rozwiązanie jest możliwe do realizacji.

Pełnomocnik ds. Oświaty zauważyła, że należy zająć się szczegółowo selektywną zbiórką odpadów w szkołach, a sprzątanie terenów mogłoby należeć do organizacji pozarządowych.

Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że w Zespole Szkół, uczniowie pełnili dyżury 1 raz podczas całego roku szkolnego. Jednak ze względu na protesty i oburzenia rodziców zaniechano tej akcji.

Ponadto radni zapoznali się z informacją pisemną przygotowaną przez Straż Miejską- załącznik nr 2 do protokołu. 

 

Następnie ogłoszono przerwę.

 

Po przerwie członkowie jednogłośnie, bez uwag, 7 głosami „za” przyjęli protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji, w głosowaniu brało udział  7 członków Komisji.

Przewodniczący Komisji poinformował, że zwrócił się do dyrektorów szkół o pisemną informację na temat remontów oraz organizowania wypoczynku w okresie letnim. Informacje zostały przygotowane przez:

-         Zespół Szkół w Parkowie- załącznik nr 3 do protokołu,

-         Szkołę Podstawową w Pruścach- załącznik nr 4 do protokołu,

-         Gimnazjum Nr1 w Rogoźnie- załącznik nr 5 do protokołu,

-         Szkołę Podstawową w Budziszewku- załącznik nr 6 do protokołu,

-         Przedszkole Nr 2- załącznik nr 7 do protokołu,

-         Przedszkole Nr 1 – załącznik nr 8 do protokołu,

-         Przedszkole w Parkowie- załącznik nr 9 do protokołu,

-         Szkołę Podstawową nr 3- załącznik nr 10 do protokołu,

-         Szkołę Podstawową nr 2- załącznik nr 11 do protokołu,

-         Zespół Szkół w Gościejewie- załącznik nr 12 do protokołu.

 

Przewodniczący Komisji zauważył, że tematy sesji obejmują letni wypoczynek dzieci i młodzieży oraz działalność usługowo- handlową na terenie Gminy, w związku z powyższym nie ma konieczności szczegółowej analizy materiałów na posiedzeniu Komisji.

Radny Zdzisław Hinz zapytał czy zgodnie z przygotowanym porządkiem obrad najbliższej sesji nie będzie dyskusji nad głównymi tematami obrad?

Przewodniczący Szuberski wyjaśnił, że w porządku obrad umieszczone zostały tylko punkty główne, natomiast dyskusja będzie po zakończeniu każdego punktu.

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe  odprowadzanie ścieków przedstawił Prezes „Aquabellis” Wojciech Dulko.

Poinformował, że cena wody wzrośnie o 23,29%, a ścieków o 33,01 %. Wyjaśnił, że przez ostatnie lata, cena wzrastała nieznacznie, ale w obecnej sytuacji należy urealnić cenę, celem uniknięcia zagrożeń w dalszym funkcjonowaniu spółki. Prezes dodal, że przedstawiona taryfa obrazuje realne ceny wody i ścieków.

Prezes Dulko wyjaśnił, że można dokonywać porównań cen w innych Gminach, ale tylko w przypadku posiadania przez spółki podobnego majątku oraz tej samej długości sieci. Koszty utrzymania sieci zależą od jej długości oraz od ilości mieszkańców, którzy z niej korzystają.

Przewodniczący Dworzański przypomniał, że podczas uchwalania ostatniej taryfy sugerowano, aby podać mieszkańcom jaka jest rzeczywista cena wody. W obecnej taryfie jest to kwota 2,7 zł, jednak należy doliczyć 7 % podatku.

Prezes Dulko wyjaśnił, że przedstawiony radnym dokument nie służy do publicznej wiadomości. Spółka jest zobowiązana do ogłoszenia taryf wody i można podać ceny brutto.

Przewodniczący Komisji poprosił o objaśnienie poszczególnych tabel, stawek oraz odbiorców.

Prezes wyjaśnił, że w kolumnach podano taryfę obowiązująca oraz taryfę nową w cenach netto. Natomiast poszczególne punkty dotyczą konkretnych odbiorców rozliczanych wg:

-         wodomierza głównego- mieszkańcy domów jednorodzinnych,

-         wodomierza dodatkowego- mieszkańcy wykorzystujący wodę np. do podlewania ogrodów,

-         wodomierza przy punkcie czerpalnym wody- opłata abonamentowa dla mieszkańców bloków i domów wielorodzinnych,

-         odbiorcy rozliczani wg przeciętnych norm zużycia wody- mieszkańcy nie posiadający wodomierzy , rozliczani na podstawie ryczałtu.

Przewodniczący Rady zapytał czy podwyżka wynika z podłączenia do nowego systemu?,  oraz jak podwyżki będą się kształtowały w latach następnych?

Prezes Dulko stwierdził, że zakładając brak istotnych zmian w majątku spółki, podwyżka będzie nieznaczna.

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej poinformowała, że Rogoźno ma najwyższą cenę za wodę i ścieki spośród miejscowości położonych w okolicy. Wyraziła żal z powodu niesprawnie działającej kanalizacji na terenie Spółdzielni, poprzez co pokrzywdzeni są lokatorzy zasobów spółdzielczych. Prezes stwierdziła, że należy zastanowić się nad weryfikacją tak mocno rozbudowanej sieci. Prezes Rynarzewska nie zgodziła się z zaproponowaną przez Prezesa „Aquabellis” taryfą. Zauważyła, że taryfa w Rogoźnie jest jedna dla wszystkich mieszkańców, podczas gdy inne miejscowości stosują kilka taryf. Są one uzależnione od różnych czynników. Prezes dodała, że cena jest bardzo wysoka, zwłaszcza, że Spółdzielnia jest niezadowolona z obsługi sieci przez firmę „Aquabellis”. Prezes Rynarzewska wyjaśniła, że budynki są niszczone, dlatego będzie wnioskowała, aby w planach finansowych spółki „Aquabellis” ująć przebudowę odcinka na wysokości bloków na ul. Kościuszki 56. Prezes stwierdziła, że cena za wodę i ścieki powinna być zróżnicowana, mieszkańcy Spółdzielni powinni mieć niższą stawkę, a mieszkańcy terenów oddalonych  winni płacić wyższą stawkę i ponosić koszty utrzymania sieci.

Radny Zdzisław Hinz zapytał czy obecnie Spółdzielnia różnicuje ceny, biorąc pod uwagę odległości między np. os. Przemysława, a ul. Kościuszki?, oraz o ile wzrośnie opłata za wodę?

Prezes Rynarzewska odpowiedziała, że stawka za m³ , dla wszystkich jest równa, a wysokość opłaty zależy od ilości zużytej wody. Natomiast wzrost będzie się kształtował w okolicy 40%.

Prezes stwierdził, że ceny powinny zostać urealnione. Dodał, że odbędzie się spotkanie, miedzy przedstawicielem Spółki, a Spółdzielni, którego celem będzie zweryfikowanie, które odcinki są własnością „Aquabellis”. Ponadto stwierdził, że to działanie określi czy wszystkie odcinki sieci, spółka powinna czyścić za darmo.

Prezes Rynarzewska  zauważyła, że trudno wymagać od Spółdzielni Mieszkaniowej opłaty za czyszczenie sieci, skoro do tych samych urządzeń podłączony jest nowy developer.   

Przewodniczący Rady zwrócił się do Prezesa „Aquabellis’, że skoro dla części miasta , w związku z czyszczeniem sieci, sugeruje się podwyżkę, to dla mieszkańców Starego Miasta powinna być obniżka, z tytułu płacenia za ścieki odprowadzane do jeziora.

Burmistrz wyraził zdziwienie dla słów Pani Prezes, która uważa , że mieszkańcy Spółdzielni powinni płacić mniejsze stawki za wodę od pozostałych mieszkańców gminy. Zapytał czy w taki sposób rozliczane są media? Wyjaśnił, że podobne próby zróżnicowania ceny w zależności od odległości , pojawiły się podczas otwarcia wysypiska śmieci w Studzieńcu, jednak takie działanie jest mało realne.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że należy zastanowić się nad stopniem wykorzystania wodociągów na terenach wiejskich.

Prezes Dulko wyjaśnił, że opracowując nową taryfę, zakładano podłączenie do kanalizacji 80% mieszkańców. Tak się jednak nie stało, spółka nie uzyskała planowanych dochodów i ma straty. Prezes dodał, że taryfa cen za wodę i ścieki musi być podana na 12 miesięcy i prawo  nie daje możliwości zmiany taryfy w danym roku.

Radny Zdzisław Hinz zapytał co się stanie jeśli radni nie podejmą uchwały?

Prezes Rynarzewska stwierdziła, że ceny wejdą w życie z mocy ustawy.

Burmistrz wyjaśnił, że nie podjęcie uchwały nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami, uchwała wejdzie w życie z mocy prawa. Natomiast Rada może obniżyć stawkę, ale jednocześnie musi zostać uchwalona dopłata.

Przewodniczący Rady zapytał ile osób podłączyło się do kanalizacji?, oraz w jaki sposób realizowana jest tzw. „uchwala śmieciowa”, szczególnie w zakresie kontroli wywozu nieczystości?

Prezes Dulko odpowiedział, że na 731 studzienek, nie podłączono jeszcze około 200.

Przewodniczący Rady zapytał jakie działania podjęto, aby pozostali mieszkańcy podłączyli się do kanalizacji?

Burmistrz odpowiedział, że w miesiącu kwietniu Straż Miejska kontrolowała miasto w zakresie  podłączenia do studzienek. Mieszkańcy otrzymali zalecenia oraz terminy podłączeń. W najbliższym czasie Spółka „Aquabellis” ma wykonać listę osób podłączonych, na jej podstawie Straż Miejska ponowi kontrolę. Burmistrz dodał, że zdarzają się przypadki, iż mieszkańcy nie są podłączeni ze względu na warunki finansowe, lub np. wysoki poziom wód gruntowych. W takich sytuacjach uzgadnia się terminy podłączenia.    

Przewodniczący Rady zapytał czy zostały uregulowane nakazy podłączenia do nieistniejącej studzienki, tak jak miało to miejsce w przypadku jednego z mieszkańców ul. Długiej?

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej zapytała czy wszytskie budynki komunalne zostały podłączone?

Burmistrz wyjaśnił, że nieruchomości komunalne zostały podłączone, jak również szkoły i Urząd.

 

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa  użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Rogoźno przedstawił Burmistrz. Poinformował, że Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się o 50% bonifikaty. Natomiast wielkość bonifikaty jest sprawą indywidualną dla każdego przypadku. W poprzedniej kadencji stworzona została tabela, która określa wielkość udzielonej bonifikaty, od długości okresu użytkowania nieruchomości. W związku z powyższym zaproponowano bonifikatę w dwóch przypadkach 32%, a w jednym przypadku 13%.  Burmistrz poinformował, że na poprzedniej Komisji Prezes Rynarzewska zakwestionowała uchwałę twierdząc, m.in., że jest zła podstawa prawna, że uchwała jest niepotrzebnie przygotowana, gdyż Spółdzielni należy się z Urzędu, bonifikata w wysokości 50%. Zauważył, że Pani Prezes miała skontaktować się z p. Sekretarz, celem wyjaśnienia wątpliwości, czego nie uczyniła.

Burmistrz dodał, że zaproponowano takie stawki, jakie udzielane są osobom fizycznym, za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, przy uwzględnieniu czasu użytkowania nieruchomości.

Prezes Jolanta Rynarzewska poinformowała, że przygotowana tabela jest niezgodna z przepisami i radni nie mają prawa jej przyjmować.

Burmistrz wyjaśnił, że nie jest to tabela przyjęta uchwałą Rady. Jest to załącznik do uzasadnienia, objaśniający w jaki sposób obliczono wielkość bonifikaty. Tabela służy do określania kryteriów.

Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej poinformowała, że ustawa o gospodarce nieruchomościami określa wielkość bonifikaty oraz możliwości podjęcia takiej uchwały. Prezes wyjaśniła, że wystąpiono o bonifikatę 50%, ponieważ osoby fizyczne, które mają odrębną własność lokalu, a nie posiadają  odpowiednich dochodów, mogą zwrócić się o taką bonifikatę do Burmistrza. Prezes Rynarzewska poinformowała, że występuje w imieniu osób fizycznych i jest „zbiorem osób fizycznych”.

Prezes poinformowała, że nie skontaktowała się z p. Sekretarz, gdyż radca prawny przekaże opinię w dniu następnym i do sesji sprawa zostanie wyjaśniona.

Przewodniczący Komisji zapytał jakie są wątpliwości ze strony Spółdzielni Mieszkaniowej?   

Prezes odpowiedziała, że ma to związek z zakwestionowaniem udzielenia Spółdzielni bonifikaty w wysokości 50 % i poprosiła radnych o udzielenie takiej bonifikaty, a nie w wysokości zaproponowanej przez Burmistrza. Ponadto Prezes Rynarzewska stwierdziła, że stanowisko powinien wydać także radca prawny Urzędu, odnosząc się do art.74 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Burmistrz zauważył, że art. 74 mówi o osobach fizycznych ubiegających się o przekształcenie prawa użytkowania  wieczystego nieruchomości. Natomiast użytkownikiem wieczystym omawianych działek jest Spółdzielnia Mieszkaniowa, a nie osoba fizyczna. Burmistrz dodał, że Spółdzielnia może mieć udzielona wyższa bonifikatę, jednak zaproponowano stawki zgodnie z tabelą, określającą wysokość bonifikaty w zależności od długości okresu użytkowania wieczystego. W ten sam sposób rozpatrywano inne wnioski osób fizycznych.

Przewodniczący Komisji zauważył, że tabela służy jako pomoc dla określenia wielkości bonifikaty, nie ma natomiast żadnego umocowania prawnego.

Prezes Rynarzewska stwierdziła, że przygotowany przez Urząd projekt jest sprzeczny z prawem, a Spółdzielnia powinna otrzymać bonifikatę minimum 50%. Natomiast żadne przepisy nie konkretyzują jaką bonifikatę Rada może uchwalić.

Przewodniczący Komisji poinformował, że projekt został podpisany przez referenta prawnego  i zwrócił się do p. Sekretarz, aby sprawa do sesji została wyjaśniona.

Sekretarz zauważyła, że ze słów p. Prezes nie wynika także, że spółdzielnia ma prawo uzyskać 50% bonifikatę. Przepisy określają , że bonifikatę mogą otrzymać zarówno osoby fizyczne, jak i spółdzielnie. Natomiast osoby fizyczne mogą ubiegać się o bonifikatę 50% lub 90% , po spełnieniu warunków określonych w ustawie. Z kolei Spółdzielnia Mieszkaniowa ma także prawo ubiegać się o bonifikatę, ale na zasadach ogólnych, stosowanych przy udzielaniu bonifikat, dla pozostałych osób fizycznych, z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego.

Przewodniczący Komisji zapytał czy uchwała przygotowana przez Urząd jest zgodna z prawem?

Pani Sekretarz potwierdziła.

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym( ulica Leśna) przedstawił Burmistrz Rogoźna.

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym( ulica Łąkowa) przedstawił Burmistrz Rogoźna.

Do w/w projektów uwag nie było.

Projekt uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków przedstawił Burmistrz. Poinformował, że naniesiono zmiany zgodnie z uwagami zgłoszonymi przez radnych. Jednak na Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa pojawiły się kolejne, ale nie zostały przegłosowane.

Burmistrz zauważył, że projekt nie został podpisany przez prawnika, ponieważ naniesione uwagi, są to indywidualne poprawki radnych, które nie były głosowane.

Przewodniczący Komisji dodał, że na sesji zgłosił wniosek, o wycofanie projektu uchwały z porządku obrad, ze względu na zbyt dużą ilość zmian, w stosunku do pierwotnej treści projektu.

Następnie Przewodniczący Dworzański przedstawił radnym wykaz budynków wpisanych do rejestru zabytków z terenu Gminy Rogoźno.

 

W dalszej kolejności ogłoszono 5 minutową przerwę w obradach.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Rogoźno przedstawił dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski. Dodał, że jest to projekt z uwzględnieniem poprawek radnych.

Przewodniczący Rady zapytał czy uwagi radnych były słuszne?

Dyrektor ZEAPO odpowiedział, że uwagi częściowo były słuszne. Natomiast propozycja wprowadzenia zapisu: opłata za opiekę, zamiast opłaty, za świadczenia jest sprzeczna z art. 14. ust1.pkt1 ustawy o systemie oświaty.

Dyrektor wyjaśnił, że proponuje uzależnić się wielkość opłaty obliczając ją jako określony procent najniższego wynagrodzenia. 

Radny Zdzisław Hinz zapytał czy w tej sprawie wypowiedzieli się dyrektorzy placówek?

Dyrektor ZEAPO poinformował, że projekt został rozesłany do wszystkich dyrektorów drogą elektroniczną, jednak żadnych uwag nie zgłoszono.

Dyrektor Przedszkola w Parkowie wyjaśniła, że projekt został przesłany dyrektorom, ale z przyczyn osobistych i w natłoku innych informacji zamieszczanych na skrzynkach e-mailowych, uwagi nie zostały zgłoszone w odpowiednim terminie. Dyrektor wyjaśniła, że po skontaktowaniu się z dyrektorem ZEAPO w sprawie poprawek do projektu, okazało się, ze radni zapoznali się już z gotowym dokumentem.

Dyrektor Jaworski uzupełnił, że temat został podjęty przez Dyrektor Przedszkola  dzień przed Komisją Gospodarki, Finansów i Rolnictwa.

Dyrektor H. Smoleń przybliżyła radnym funkcjonowanie Przedszkola w Parkowie. Poinformowała, że dzieci są dowożone o stałych porach z okolicznych wsi. Dzieci w przedszkolu korzystają z dwóch oraz z trzech posiłków, nie ma natomiast dzieci korzystających tylko z jednego posiłku lub ciepłego napoju. Dyrektor Przedszkola stwierdziła

, że tak wysokie opłaty mogą spowodować, że rodzice zrezygnują z posyłania dzieci do placówki. Do tej pory średnia miesięczna stawka za pobyt dziecka w przedszkolu wynosiła 132 zł, po zmianach będzie to 182 zł. Ponadto Przedszkole w Parkowie miało niższe stawki wyżywieniowe. Dyrektor wyjaśniła, że dużym problemem jest egzekwowanie terminowych opłat od rodziców.

Dyrektor Smoleń zauważyła, że należy doprecyzować zapis w projekcie mówiący o braku odpłatności, za nieobecność dziecka powyżej 30 dni, spowodowanego chorobą, lub zawieszenie uczestnictwa dziecka powyżej 1 miesiąca. Zapytała czy jest to czas liczony od 1 dnia miesiąca, czy od pierwszego dnia nieobecności?

Dyrektor stwierdziła, że uchwała mogłaby uwzględniać ulgę na drugie lub trzecie dziecko  z tej samej rodziny, korzystające z przedszkola. Ponadto dodała, że w treści uchwały powinien być zapis mówiący, na jaki okres dana opłata obowiązuje.

Odnośnie opłat za wyżywienie dyrektor wyjaśniła, że przedszkole w Parkowie dysponuje ziemią i ogrodem, dlatego też stawka wyżywieniowa była niższa , niż w przedszkolach w Rogoźnie. Zauważyła, że SANEPID bada jadłospis i nie stwierdził żadnych nieprawidłowości.

Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że w przypadku nieobecności dziecka powyżej 30 dni, występującej w okresie dwóch miesięcy, odpłatność będzie proporcjonalnie umniejszona w każdym miesiącu. Odnośnie wątpliwości P. Dyrektor Smoleń, dyrektor Jaworski stwierdził, że był czas na dyskusję i zgłaszanie uwag.

Radny Zdzisław Hinz zapytał czy jest konieczność podejmowania uchwały na sesji czerwcowej, czy w związku z zaistniałymi wątpliwościami można przesunąć jej podjęcie?

Dyrektor ZEAPO poinformował, że uchwała podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym, proces legislacji może trwać ok. 2 miesiący. Stąd dobrze byłoby podjąć uchwałę w czerwcu. Ponadto środki z opłat pokryłyby  zwiększone koszty utrzymania bloków żywieniowych, głównie energii. W innym przypadku należy liczyć się z tym, że środków może zabraknąć.

Radna Renata Tomaszewska zapytała jak wyglądała konsultacja z innymi dyrektorami?

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że dyrektorzy otrzymali wszystkie projekty na skrzynkę e-mailową, nie było żadnej odpowiedzi, czyli przyjąć należy, że dyrektorzy akceptują przedłożoną propozycję.

Pełnomocnik ds. Oświaty zauważyła, że w miesiącu kwietniu była dyskusja w tym temacie, aby sprawą się zająć, podobne było wskazanie Komisji SSOiK. Pełnomocnik zaproponowała podwyższenie opłaty o 5-6 %, by koszty nie były tak odczuwalne.

Radna Wanda Wiśniewska zaproponowała ponowne omówienie projektu i poddanie go pod obrady na sesji sierpniowej, tak by nowe stawki obowiązywały od nowego roku kalendarzowego. Radna zapytała w jaki sposób obliczona została odpłatność za przedszkola- 7% minimalnego wynagrodzenia?

Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że należy wziąć pod uwagę podwyżkę za wodę i ścieki, wzrost cen gazu oraz energii.

Pełnomocnik ds. Oświaty poinformowała, że ze względu na znaczne podwyżki cen energii, środki zaplanowane  w budżecie na ten cel mogą nie starczyć.

Radny Zdzisław Hinz stwierdził, że jest to szczególna uchwała, dlatego należy zastanowić się nad przyjęciem jej w zaproponowanej formie, lub poddanie jej raz jeszcze pod dyskusję, uwzględniając uwagi dyrektorów.

Przewodniczący Komisji zapytał czy można uzależnić odpłatność za przedszkola od wielkości dochodów?

Dyrektor ZEAPO stwierdził, że nie jest to dobry pomysł.

Radny Zdzisław Hinz zaproponował ponowne przekonsultowanie projektu z dyrektorami, nie tylko poprzez przesłanie dokumentu drogą elektroniczną.

Dyrektor Jaworski zauważył, że jest obowiązek sprawdzania skrzynki e-mail minimum 2 razy dziennie.

Dyrektor Przedszkola w Parkowie wyjaśniła, że czasami nadmiar obowiązków pozwala odczytać wiadomości e-mail w późnych godzinach wieczornych. Dyrektor dodała, że chciała przedstawić radnym swoje stanowisko i zaproponować powtórne przeanalizowanie projektu uchwały.

Przewodniczący Dworzański zapytał jakie było stanowisko Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa? 

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że Komisja GFiR wniosła uwagi, których nie głosowała, dotyczące nieczytelności punktów, nie zabierała natomiast głosu co do wielkości zaproponowanych stawek.

Radna Longina Kolanowska zgłosiła wniosek dotyczący rozpatrywania w/w projektu uchwały podczas obrad najbliższej sesji.

„Za” wnioskiem  oddano 1 głos, przy 6 głosach „przeciwnych” w obecności 7 członków Komisji.

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek zorganizowanych w przedszkolach i szkołach dla których organem prowadzącym jest Gmina Rogoźno przedstawił dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski.

Dyrektor Przedszkola w Parkowie zauważyła, że projekt uchwały narzuca dyrektorom stawki, nie ma możliwości ich skalkulowania, stąd istotne różnice w opłatach. Natomiast do tej pory każda placówka kalkulowała stawki uwzględniając warunki przygotowania, w zależności od możliwości zaopatrzenia. Dyrektor stwierdziła, że skoro do tej pory palcówka wykazywała się gospodarnością, to system ten można nadal stosować. Dodała, że w różnych gminach stosuje się różnorodne rozwiązania, które różnicują cenę uwzględniając określone czynniki.

Radny Zdzisław Hinz zaproponował wprowadzenie § umożliwiającego dyrektorom obniżenie  kosztów posiłków, jeśli widzą taką możliwość.

Dyrektor Jaworski stwierdził, że jeśli Rada zdecyduje, to można dopisać dodatkowy podpunkt uwzględniający propozycję radnego Hinza, z jednoczesnym ustaleniem stawki dla Przedszkola w Parkowie.

Przewodniczący Ryszard Dworzański zaproponował wprowadzenie zapisu mówiącego o ustaleniu stawki przez dyrektora placówki, z jednoczesnym zaakceptowaniem tej wielkości przez Burmistrza.

Dyrektor ZEAPO zauważył, że zapis bez podania konkretnej stawki, utrudni możliwość egzekwowania opłat od rodziców.

 

Następnie ogłoszono przerwę w obradach.

Po przerwie powrócono do omawiania projektów uchwał  dotyczących oświaty.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w treści uchwały umieścić zapis, że w uzasadnionych przypadkach dyrektor możne wnioskować do Rady o zmianę kalkulacji stawki.

Przewodniczący Komisji zapytał czym spowodowane jest przygotowanie nowej uchwały?

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że wynika to ze zmiany ustawy. Odnośnie propozycji Przewodniczącego Dworzańskiego Dyrektor Jaworski wyjaśnił, że w każdym przypadku zmiany kalkulacji, następuje zmiana uchwały, która także podlega ogłoszeniu.
Pełnomocnik ds. Oświaty zaproponowała wprowadzenie przedziału kwotowego, od kwoty minimalnej, do maksymalnej.

Dyrektor Przedszkola w Parkowie zaproponowała wprowadzenie zapisu „nie więcej niż” i podanie kwot zaproponowanych w projekcie.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do dyrektora ZEAPO, by podane propozycje zostały przeanalizowane.

Pani Pełnomocnik ds. Oświaty zaproponowała, aby w treści uchwały w sprawie  ustalenia opłat za świadczenia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Rogoźno, wprowadzić opłatę w wysokości 6% minimalnego wynagrodzenia.

Następnie Komisja przystąpiła do głosowania wniosków:

-         przyjęcie propozycji p. Pełnomocnik i wprowadzenie opłaty w wysokości 6% minimalnego wynagrodzenia. Wniosek przyjęto 4 głosami „za” przy 1 głosem „wstrzymującym” w obecności 5 członków Komisji.   

-         Przyjęcie zapisu „nie więcej niż” i podanie kwot zaproponowanych w projekcie. Wniosek przyjęto jednogłosnie 5 głosami „za’ w obecności 5 członków Komisji.

 

Projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Rogoźno oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu przedstawiła Zastępca Skarbnik Izabela Kaniewska.

Radny Zdzisław Hinz poinformował, iż szczegółowo przeanalizował przygotowany projekt i są pewne szczegóły, które należy poprawić. Radny stwierdził, że należy używać pełnych nazw programów np. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii, ponadto pewne zapisy trzeba także uściślić i poprawić pod względem redakcyjnym.

Przewodniczący Rady stwierdził, że przyjęcie uchwały w takiej formie będzie się wiązało z jej uchyleniem przez Regionalną Izbę Obrachunkową, gdyż zawiera rażące błędy. Przewodniczący poinformował, że zapis §6 ust.7 jest naruszeniem prawa, gdyż Rada Miejska  zawsze posiada prawo do zgłaszania zmian w budżecie z zastosowaniem wymogów ustawowych. Kolejnym błędnym zapisem, jest zobowiązanie Rady do  wskazania szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Przewodniczący Rady zauważył, że radni powinni wskazać tylko tytuł, a klasyfikację powinni ustalać odpowiedzialni za to urzędnicy. Przewodniczący dodał, że podobnych uwag ma ok. 8, ale zostaną one przedstawione, po dokładnym ich porównaniu z zapisami ustawy o finansach publicznych.

Radny Zdzisław Hinz zauważył, że § 7 zawęża dyskusję tylko do omawiania wniosków nieuwzględnionych. Natomiast dyskusja powinna dotyczyć całego projektu uchwały.  Radny zapytał czy jest możliwość podjęcia uchwały w miesiącu sierpniu?, oraz w jaki sposób temat został omówiony przez Komisję Gospodarki, Finansów i Rolnictwa?

Zastępca Skarbnika  zauważyła, że nowy projekt uchwały wskazuje termin składania wniosków do budżetu do 15 września. W przypadku podjęcia uchwały w miesiącu sierpniu, jest zbyt mało czasu, aby wszyscy zainteresowani zaznajomili się z nowymi przepisami.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że w pracach nad projektem uchwały uczestniczyła p. Skarbnik, dokument został podpisany przez referenta prawnego. Sekretarz dodała, iż była przekonana, że projekt jest właściwie przygotowany, jednak jeszcze raz zostanie on przeanalizowany.

Zastępca Skarbnika zwróciła się do radnych, by uwagi zgłosili w formie pisemnej i projekt można uzupełnić. 

Przewodniczący Rady powiedział, że po sprawdzeniu zapisów, ewentualne zmiany zaproponuje na sesji.

Sekretarz zauważyła, że w takiej sytuacji, lepiej wycofać projekt uchwały z porządku obrad i powtórnie podjąć prace nad dokumentem.

Radna Renata Tomaszewska wyraziła zaniepokojenie  zaistniałą sytuacją. Stwierdziła, że radni muszą szczegółowo wczytywać się w każdy paragraf i dokonywać analizy. Jest to niepokojące, zwłaszcza, że projekty są opracowane przez osoby do tego przygotowane. W związku z tym powinni się starannie przyłożyć do swoich zadań. Radni nie powinni stanowić organu kontrolnego , do takiego stopnia, by wczytywać się w każdy punkt, ponieważ nie są prawnikami i finansistami.

Przewodniczący Rady zauważył, że za przygotowanie projektu jest odpowiedzialny pracownik zajmujący się finansami, a nie referent prawny. Dodał, że w odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej, skierowanej na pismo Burmistrza, jest wskazanie, że  zapis ograniczający możliwości Rady do zgłaszania zmian jest niezgodny z prawem. Mimo takiej wiedzy, zapis został powielony w nowym projekcie.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że dokument powinien zostać przeanalizowany i trzeba podjąć decyzję o ewentualnym wycofaniu projektu z obrad sesji.

 

             W punkcie wolne głosy i wnioski Przewodniczący Rady zapytał o następujące zagadnienia:

-         czy udzielono odpowiedzi na pismo w sprawie wyrównania drogi w Nienawiszczu oraz czy podjęto stosowne działania w tym temacie?,

-         czy podjęto działania dotyczące drogi prowadzącej do m. Skoki?,

-         czy podjęto działania odnośnie nieprawidłowego podłączenia kanalizacji do posesji przy ul. Polnej?

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że drogą prowadzącą do m. Skoki zarządza powiat. Natomiast nie posiada wiedzy na temat podjętych działań, poruszonych przezPrzewodniczącego.

Radna Longina Kolanowska zapytała czy ze względów bezpieczeństwa zasadne by było wycięcie jednego drzewa lub przestawienie znaku „ustąp pierwszeństwa przejazdu”?

Zastępca wyjaśnił, że to zadanie należy do zarządcy drogi wyższej kategorii, w związku z tym sprawa zostanie skierowana do WZDW.

 

 

Posiedzenie zakończono o godz. 16.20.

 

 

Protokół sporządziła Beata Ryga

 

Rogoźno, dnia 8 sierpnia 2008 roku.       

» powrt
Ilo odwiedzin : 666335 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP