Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2008-02-21
Protokół nr 8/2007
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 24 stycznia 2008 roku, o godz. 15,30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.
 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli radni zgodnie z listą obecności. Radni Renata Tomaszewska i Roman Szuberski uczestniczyli w posiedzeniu Komisji od godz. 16,00, ze względu na udział w pogrzebie, radna Longina Kolanowska nie brała udziału w posiedzeniu od godz. 16.50.

Ponadto w obradach udział wzięli przedstawiciele organizacji świadczących pomoc na rzecz mieszkańców Gminy- lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu, Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus- uczestniczył w obradach do godz. 16,00- gdyż przebywał na spotkaniu w m. Garbatka, Sekretarz Gminy Iwona Sip Michalska oraz Skarbnik Gminy Maria Kachlicka.

Od godz.17.00 w posiedzeniu brali udziaÅ‚: PeÅ‚nomocnik Burmistrza ds. OÅ›wiaty Longina Pijanowska, Prezes NZZS Solidarność Danuta Karolak, Prezes ZNP Grażyna KaroÅ„, dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski, oraz prezes „Aquabellis” Wojciech Dulko.


Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad minutą ciszy uczczona została pamięć ofiar katastrofy lotniczej.


Proponowany porzÄ…dek posiedzenia:


1. Otwarcie i przyjęcie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 13.12.2007r.

3. Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i innych podmiotów świadczących

pomoc na rzecz mieszkańców.

4. Zaopiniowanie materiałów na XXI Sesję Rady Miejskiej.

5. Wolne wnioski i informacje.

6. Zakończenie.


Komisja bez uwag 5 gÅ‚osami „za” przy 1 gÅ‚osie „wstrzymujÄ…cym” w obecnoÅ›ci 6 czÅ‚onków Komisji przyjęła protokół z posiedzenia Komisji w dniu 13 grudnia 2007 roku.


Członkowie Komisji zapoznali się z pisemnymi informacjami przygotowanymi przez prezesów poszczególnych organizacji.

Następnie Kierownik GOPS Marzena Brączewska przedstawiła w sposób szczegółowy działalność merytoryczną Ośrodka oraz wykonanie planu finansowego w roku 2007.

Poinformowała, że wydatki zostały wykonane w 95,9%, kwoty niewykorzystane oddane zostały na konto Urzędu Miejskiego. Kierownik GOPS w swojej wypowiedzi poruszyła takie zagadnienia jak:

  • Å›wiadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne, zasiÅ‚ki staÅ‚e i okresowe oraz celowe,

  • usÅ‚ugi opiekuÅ„cze- umowy zlecenia, opÅ‚aty DPS,

  • usuwanie skutków klÄ™sk żywioÅ‚owych,

  • dożywanie dzieci

  • dziaÅ‚alność Klubu Seniora,

  • Å›wiadczenie pracy socjalnej,

  • letni wypoczynek dzieci,

  • współpraca z innymi podmiotami i organizacjami.


KolejnÄ… informacjÄ™ przedstawiÅ‚ Prezes Fundacji Pomocy Samotnej Matce „Pro-Vita” Adam Stecki. Fundacja udziela pomocy matkom samotnie wychowujÄ…cym, lub ojcom. DziaÅ‚alność Fundacji siÄ™ga 18 lat, zwiÄ…zana jest głównie z udzieleniem pomocy osobie bÄ™dÄ…cÄ… ofiarÄ… przemocy domowej. Jest to pomoc żywnoÅ›ciowa, materialna, rehabilitacyjna oraz prawnicza.

Przewodniczący Komisji zapytał jak wygląda kwestia finansowania fundacji?

Prezes Adam Stecki wyjaÅ›niÅ‚, że „Pro-Vita” korzysta z wszystkich dostÄ™pnych Å›rodków, m.in. pozyskuje Å›rodki z Ministerstwa, natomiast za opiekÄ™ nad placówkami odpowiedzialne sÄ… powiaty.

Następną informację przedstawiła Maria Stachowiak Prezes Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Poinformowała, że organizacja działa przez okres 30 lat, natomiast co roku pojawiają się nowe problemy, które należy na bieżąco rozwiązywać. Wiele działań prowadzonych jest w porozumie z GOPS-em, Towarzystwo dofinansowało rozbudowę sali w m. Gębice oraz przekazano dla GOPS sprzęt rehabilitacyjny.

Leon Wiese prezes Fundacji Pomocy NiepeÅ‚nosprawnym „Dar Rogoźna” poinformowaÅ‚, że Fundacja w ciÄ…gu 17 lat dziaÅ‚alnoÅ›ci prowadzi wczaso-rekolekcje dla niepeÅ‚nosprawnych, przy wsparciu wolontariuszy. Åšrodki pozyskiwane sÄ… z funduszy marszaÅ‚kowskich oraz powiatowych. Prezes Fundacji poruszyÅ‚ także brak do roku 2007 Å›rodków na dziaÅ‚anie fundacji z funduszy gminnych.

Przewodniczący Komisji zauważył, że Gminne Forum Organizacji Pozarządowych przyczyniło się do umieszczenia w programie współpracy z tymi organizacjami, punktu odnośnie pomocy osobom niepełnosprawnym.

Przewodniczący Rady zauważył, że wnioskodawcy powinni zostać poinformowani jakie zasady obowiązują przy składaniu ofert. Natomiast po rozstrzygnięciu konkursu Komisja powinna otrzymać informację w jaki sposób środki zostały rozdzielone.

NastÄ™pnie gÅ‚os zabraÅ‚ przedstawiciel Wielkopolskiego Centrum Pomocy Bliźniemu „Markot”- Daniel WiÅ›niewski. PoinformowaÅ‚, że organizacja dziaÅ‚a od 10 lat. Na terenie Gminy znajdujÄ… siÄ™ dwa oÅ›rodki : w Rożnowicach, gdzie w zimie przebywa do 150 osób, oraz w GoÅ›ciejewie- w zimie oÅ›rodek może przyjąć do 80 osób. OÅ›rodki sprawujÄ… opiekÄ™ nad osobami bezdomnymi, pochodzÄ…cymi z ZakÅ‚adów Karnych, przebywajÄ…cych na leczeniu. Opieka sprawowana jest przez psychologów, psychiatrów, pielÄ™gniarki i pracowników socjalnych.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy sto bezdomnych osób, którym GOPS udzielił pomocy, są bezdomnymi z własnej woli czy z innych przyczyn? Radna zauważyła, że jest to wysoka liczba jak na Gminę Rogoźno.

Kierownik GOPS Marzena Brączewska wyjaśniła, że udzielono pomocy osobom przebywającym w ośrodkach w Gościejewie i Rożnowicach. Natomiast z terenu Gminy w roku minionym była jedna osoba bezdomna z wyboru.

Radny Roman Szuberski zapytaÅ‚ ilu bezdomnych z terenu Gminy przebywa w oÅ›rodkach „Monar- Markot”?

Pan Daniel Wiśniewski wyjaśnił, że na terenie ośrodków nie ma osób bezdomnych z terenu Gminy Rogoźno, są jedynie osoby które podjęły leczenie.

Kierownik GOPS dodała, że koszt pobytu, osoby bezdomnej w takim ośrodku, pokrywa Gmina, gdyż jest to jej zadanie własne.

Przedstawiciel „Monar-u” wyjaÅ›niÅ‚, że koszt pobytu osoby w oÅ›rodku wynosi 15 zÅ‚otych za dobÄ™. Natomiast opÅ‚atÄ™ ponosi Gmina wÅ‚aÅ›ciwa, z ostatniego staÅ‚ego miejsca zamieszkania bezdomnego.

Kierownik GOPS powróciÅ‚a do sprawy pogorzelców z Laskowa. PoinformowaÅ‚a, że jeden z mieszkaÅ„ców powinien być skierowany do oÅ›rodka „Markot”. Osoba zostaÅ‚a zaproszona na KomisjÄ™ AlkoholowÄ…, jednak mieszkaniec wyraziÅ‚ niechęć zamieszkania w oÅ›rodku. ZobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ jedynie do zmniejszenia spożycia alkoholu oraz poszukania mieszkania we wÅ‚asnym zakresie.

Przewodniczący Rady zapytał czy są osoby oczekujące na miejsce w domu pomocy społecznej i jaka jest ich liczba?

Kierownik GOPS wyjaśniła, że na miejsce oczekiwał niepełnosprawny chłopiec, gdyż żadna rodzina zastępcza nie chciała sprawować opieki. Obecnie opiekę nad chłopcem przejęła rodzina. Kierownik dodała, że na terenie gminy znajduje się niepełnosprawny mieszkaniec, maltretowany przez rodzinę. W związku z powyższym poczyniono starania o umieszczenie tej osoby w DPS.

Następnie Przewodniczący Dworzański zaproponował, by Komisja poparła wnioski Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:

  1. Zmienić w możliwie szybkim okresie czasu lokalizację Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Nowa siedziba powinna być łatwiej dostępna szczególnie dla osób niepełnosprawnych i starszych.

  2. Do czasu znalezienia nowej lokalizacji GOPS-u należy dokonywać koniecznych remontów ułatwiających funkcjonalność Ośrodka.

  3. Wydzielenie pół etatu dla osoby koordynującej usługi opiekuńcze.

Komisja jednogÅ‚oÅ›nie 7 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 7 czÅ‚onków Komisji poparÅ‚a wnioski przedstawione przez Gminny OÅ›rodek.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy były prowadzone analizy zaadoptowania budynku znajdującego się obok Urzędu i jaki byłby koszt dokończenia budowy?

Kierownik Marzena BrÄ…czewska wyjaÅ›niÅ‚a, że na potrzeby GOPS-u potrzebny byÅ‚by budynek o powierzchni ok. 200 m², natomiast nie udzieli odpowiedzi w kwestii finansowej.

Sekretarz Gminy wyjaśniła, że jest analizowana możliwość zaadaptowania tego budynku. Wygasło pozwolenie na budowę, dlatego należy dokonać oceny stanu technicznego budynku, oraz zakresu jego wykorzystania. Sekretarz poinformowała, że został w latach poprzednich sporządzony projekt połączenia tego budynku z budynkiem Urzędu.

Radna Renata Tomaszewska zgłosiła wniosek o dokonanie analizy zaadoptowania omawianego budynku.

Kierownik GOPS dodała, że remonty, które w obecnym czasie dokonywane są w siedzibie GOPS rozliczane są na tzw. odmieszkanie.

Następnie ogłoszono 15 minut przerwy.


Po przerwie Dyrektor ZEAPO przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości oraz szczegółowych warunków przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, określenia i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw oraz niektórych innych składników wynagrodzenia w 2008 roku.

Przewodniczący Rady zapytał czy projekt był konsultowany ze Związkami Zawodowymi?

Prezes ZNP Grażyna KaroÅ„ odpowiedziaÅ‚a, że projekt zostaÅ‚ przedstawiony ZwiÄ…zkom Zawodowym w miesiÄ…cu październiku. Stawki zaproponowane przez ZNP i NZZS „Solidarność” byÅ‚y wyższe niż ostatecznie uzgodnione z Burmistrzem, który poinformowaÅ‚, że na żadne podwyżki nie ma Å›rodków.

Prezes NZZS Danuta Karolak dodała, że po rozmowach ustalono kwoty zaproponowane w projekcie, jednak nie są one satysfakcjonujące.

Radny Marian Kuszak zapytał jaka jest kwota bazowa?

Prezes NZZS „Solidarność” poinformowaÅ‚a, że kwota bazowa wynosi 2.074,15, a nauczyciel stażysta otrzymuje 82% kwoty bazowej.

Przewodniczący Komisji zapytał czy dodatek funkcyjny przysługuje nauczycielowi za jednego stażystę? Ponadto stwierdził, że funkcja wychowawcy jest trudniejsza niż opiekuna stażu.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty wyjaśniła, że rzadkością jest by opiekun miał dwóch stażystów i dotyczy to kwoty za jednego stażystę. Dodała, że proponowano by uhonorować wychowawców zwłaszcza w Gimnazjum.

Radny Marian Kuszak dodał, że opiekun stażu to bardzo ważna funkcja i należy docenić pracę tego nauczyciela, nie mniej w zaproponowanych podwyżkach doceniono wszystkich nauczycieli.

Pełnomocnik dodała, że początkowo proponowano by za wychowawstwo w Gimnazjum było 100 zł. Natomiast pozytywnym efektem jest fakt, że podjęto działania w kierunku podwyżek dla nauczycieli.

Przewodniczący Rady podsumował, że mimo różnić zdań zawarto porozumienie między Związkami Zawodowymi a Burmistrzem.

Dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski poinformował, że skutki finansowe zaproponowanych podwyżek wyniosą 48.852 zł, według obecnego stanu zatrudnienia. Dyrektor dodał, że zaproponowano podwyżkę 6%, natomaist Pani Minister ma zamiar podnieść pensje nauczycieli o dodatkowe 5%. Ministerstwo nie przekazało informacji jakie koszty zostaną zrefundowane. Podwyżka ma objąć także przedszkola, które są zadaniem własnym gminy i podwyżka musi być pokryta z dochodów własnych gminy.

Prezes NZZS Solidarność zapytał kiedy Komisja otrzymała projekt uchwały? Zaproponowała, by w przyszłości w konsultacjach uczestniczyli także członkowie Komisji.

Radny Roman Szuberski poinformował, że ostateczny projekt po konsultacjach Komisja otrzymała 16 stycznia .

Dyrektor Jaworski uzupełnił, że pierwszą wersję przekazano członkom komisji w miesiącu wrześniu. Od tego czasu trwały rozmowy i uzgodnienia by uzyskać ostateczny konsensus.

P. Danuta Karolak zaproponowała, by poszerzyć grono osób uczestniczących w tych rozmowach. Dodała, że Związki Zawodowe przystały na propozycję Burmistrza, gdyż budżet jest napięty.

Przewodniczący Rady zaproponował, by w przyszłości w takich rozmowach brali udział przedstawiciele Komisji w osobach np. radnej Renaty Tomaszewskiej oraz radnego Mariana Kuszaka ze względu na ich doświadczenie.

Dyrektor Jaworski zauważył, że podczas prac w miesiącu listopadzie efektem Komisji było podjęcie negocjacji ze Związkami Zawodowymi.

Pełnomocnik Burmistrza poinformowała, że szanuje decyzje ZZ, pozytywnym efektem współpracy jest wynegocjowanie takich kwot. Jednak należy pamiętać, że odpowiedzialność za plan finansowy placówki spoczywa na dyrektorze. Pełnomocnik dodała, .że podwyżki nie są satysfakcjonujące ,jednak w budżecie muszą być zapewnione środki na ich wypłatę. Pełnomocnik wyraziła obawę czy możliwe jest zamknięcie budżetu, skoro nie ma informacji jaką kwotę dołoży rząd.

Radny Marian Kuszak stwierdził, że nie ma podstaw do narzekań, gdyż można powiedzieć, iż przygotowanie regulaminów było wzorcowe. Odbyły się dyskusje w miesiącu listopadzie, gdzie członkowie Komisji upoważnili Burmistrza by wynegocjował 1% podwyżki. Radny dodał, że na listopadowej Komisji pytano Dyrektora ZEAPO czy podwyżka 1% jest możliwa do przyjęcia w planowanym budżecie oraz jakie będą skutki wyższych podwyżek. Radny wyjaśnił, że efektem dyskusji było uzyskanie konsensusu.

Radny Roman Szuberski zauważył, że co roku w oświacie zostaje duża ilość wolnych środków.

Pełnomocnik Burmistrza wyjaśniła, że tegoroczna podwyżka jest największą jaka nauczyciele otrzymają od kilku lat. Natomiast duża ilość wolnych środków związana jest z ustawą emerytalną, uprawniającą nauczycieli do przejścia na wcześniejszą emeryturę. Nauczyciele nie muszą skorzystać z tego przepisu, ale środki na odprawy muszą być zaplanowane.

Po zakończeniu dyskusji w powyższym, temacie Przewodniczący Komisji został upoważniony do zarekomendowania projektu uchwały Wysokiej Radzie.


Projekt uchwaÅ‚y w sprawie przedÅ‚użenia terminu obowiÄ…zywania dotychczasowej taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodÄ™ i zbiorowe odprowadzanie Å›cieków przedstawiÅ‚ Prezes „Aquabellis” Wojciech Dulko. WyjaÅ›niÅ‚, że propozycja utrzymania taryf wody na obecnym poziomie, zwiÄ…zana jest z brakiem informacji, na temat możliwoÅ›ci pozyskania funduszy unijnych na zaplanowane zadania. ChcÄ…c realizować tÄ… inwestycjÄ™, cena wody powinna być taka, by przedsiÄ™biorstwo mogÅ‚o samo siÄ™ finansować, ale trzeba również unikać zbÄ™dnego obciążania obywateli. Prezes wyjaÅ›niÅ‚, że podczas uchwalania wieloletniego planu spółki , zostaÅ‚ on zmodyfikowany na wniosek radnego Nowaka. Modernizacja stacji uzdatniania wody w Rogoźnie zostaÅ‚a przesuniÄ™ta z roku 2009 na 2008. UwzglÄ™dnienie tej inwestycji spowoduje podniesienie ceny wody, jednak wzrost bÄ™dzie różny w zależnoÅ›ci od źródeÅ‚ finansowania – fundusze unijne lub Å›rodki spółki.

Przewodniczący Komisji zapytał jaka może być podwyżka cen wody w miesiącu sierpniu?

Prezes wyjaśnił, że jeśli inwestycja będzie realizowana z środków unijnych to podwyżka wyniesie 14% netto.

Przewodniczący Rady zapytał jakie są realne szanse pozyskania funduszy unijnych?

Prezes Dulko wyjaśnił, że ze względu na rozmiar inwestycji Spółka ma niewielkie szanse na uzyskanie środków unijnych. Jednak jeśli modernizacja stacji zostanie włączana w projekt budowy kanalizacji i wniosek zostanie zgłoszony przez gminę to szanse są większe. Na wykonanie tego zadania zgłoszone zostaną dwa wnioski. Gmina ma szansę 50 %, a Spółka 10% na uzyskanie środków unijnych.

Przewodniczący Rady zapytał kiedy będzie informacja na temat przyznania środków unijnych?

Prezes Dulko odpowiedział, że realny terminto koniec kwietnia. Natomiast samo zadanie powinna wykonać firma zewnętrzna.

Radny Marian Kuszak zapytał jaki jest koszt wykonania zadania?

Prezes Dulko wyjaśnił, że przedstawiciele jednej z firm poinformowali, że szacunkowe koszty w roku 2006 wykonania modernizacji stacji wyniosły 1.500.000 zł- wykonanie od podstaw. Opierając się na powyższych danych Prezes przyjął, że modernizacja stacji w Rogoźnie to szacunkowy koszt ok.1.000.000 zł. Natomiast inna firma przysłała ofertę w wysokości 2.800.000 zł.

MaÅ‚gorzata Å»ak z „Gazety Powiatowej” zapytaÅ‚a o ile wzroÅ›nie cena wody bez dofinansowania zadaÅ„ ze Å›rodków unijnych?

Prezes wyjaśnił, że podwyżka wody wyniknie z kalkulacji taryfy, tak by przedsiębiorstwo mogło się samo finansować. Natomiast do roku 2013 cena wody ma wzrosnąć 2-3-krotnie. Z kolei na finansowanie tego zadania będzie również rozważana możliwość wzięcia kredytu.

Następnie Pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym.

Kolejną uchwałą przedstawiona przez Panią Sekretarz była uchwała w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Gminy Rogoźno. Pani Sekretarz poinformowała, że w przygotowanym projekcie znajdują się błędy, które należy poprawić.

Projekt uchwały w sprawie powołania Rady Muzeum przy RCK przedstawił Przewodniczący Rady. Poinformował, że Rada Muzeum corocznie dokonuje oceny pracy muzeum i działalności finansowej, jest organem współtowarzyszącym, wnioskuje o środki finansowe i inicjuje pewne przedsięwzięcia.

Komisja spraw Społecznych Oświaty i Kultury nie zaproponowała żadnego kandydata spośród członków Komisji.


Następnie ogłoszono 5 minut przerwy.


Po przerwie Komisja zajęła się punktem wolne głosy i wnioski,

Przewodniczący Komisji poinformował radnych o zestawieniach patroli policji za rok 2007, jak również o możliwości udziału radnych w zawodach sportowych.

Przewodniczący Komisji poinformował także o piśmie p. Romana Białachowskiego obrazującego potrzebę powołania Komitetu związanego z 90 rocznicą Powstania Wielkopolskiego.

Przewodniczący Rady zauważył, że trudno określić czy istnieje potrzeba powołania specjalnego Komitetu. Zadanie może zostać scedowane na Radę Muzeum. Natomiast Szkoła Podstawowa Nr 3 przygotowuje się do nadania szkole sztandaru, w związku z powyższym pewne uroczystości będą organizowane.

Członkowie Komisji przychylili się do propozycji Przewodniczącego Rady, by uroczystości związane z 90 rocznicą Powstania Wielkopolskiego przekazać do realizacji Radzie Muzeum.

Przewodniczący Komisji zapytał jak wygląda sprawa z kanalizacją deszczową?

Prezes Dulko wyjaśnił, że cykliczne opady obrazują, iż kanalizacja deszczowa nie była utrzymywana. Podejmowano jedynie działania doraźne. Natomiast należałoby podjąć działania systemowe, polegające na udrażnianiu kanałów raz lub dwa razy w roku. Z kolei zapadające się w niektórych miejscach ulice świadczą o tym, że rury betonowe nie istnieją i sieć kwalifikuje się do przebudowy.

Radny Roman Szuberski poinformował, że słowa Prezesa zaprzeczają temu, co mówiono w poprzedniej kadencji. Uzasadnione były zarzuty, że Burmistrz budował kanalizację sanitarną bez deszczowej. Budowa kanalizacji sanitarnej nad burzową spowoduje albo budowę deszczowej w innym miejscu, albo konieczność rozbiórki wybudowanej kanalizacji sanitarnej.

Prezes Dulko wyjaśnił, że budowa samej kanalizacji deszczowej nie podlega dofinansowaniu z funduszów unijnych. Można natomiast podjąć renowację kanalizacji już istniejącej poprzez naprawę rur pod ziemią, bez ich rozkopywania, gdyż pozwalają na to dostępnetechnologie.

Przewodniczący Komisji zapytał jakie trzeba podjąć działania aby udrożnić przepływ wody na ul. Kościuszki i II Armii Wojska Polskiego?

Prezes Dulko wyjaśnił, że na ul. Kościuszki dokonano przebudowy kanalizacji deszczowej i wprowadzono rurę o średnicy 160 mm. Prezes dodał, że skoro Spółka użytkuje sieć, to powinno być wszystko na majątku Spółki, by odkładała się amortyzacja i byłby środki na renowację. Z kolei gdyby sieć przeszła na majątek Spółki, to jej utrzymanie przełożyłoby się na ceny wody.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy zanim podjęto decyzję o budowie tylko kanalizacji sanitarnej , było wiadomo w jakim stanie jest burzówka, czy Burmistrz nie miał takiej świadomości?

Prezes Dulko , odpowiedział że ma najmniejszą świadomość w tym temacie, jednak oczywistym był agonalny stan kanalizacji deszczowej.

Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że skoro stan kanalizacji deszczowej jest taki zły, to rozsądniej było wziąć kredyt na jej wykonanie. Na obecną chwilę sytuacja jest absurdalna, bo trzeba będzie rozbierać to, co zostało wybudowane, a koszty nie będą współmierne, gdyby położyć deszczówkę razem z kanalizacją sanitarną.

Prezes przyznał, że radna Tomaszewska ma rację. Jjednak wyjaśnił, że trzeba wysłuchać czym kierował się Burmistrz podejmując taką decyzję. Możliwe, że oceniając koszty obydwu inwestycji Burmistrz uznał, że Gmina nie jest w stanie tego uciągnąć.

Radny Roman Szuberski poinformował, że Komisja Doraźna poprzedniej kadencji miała podobne zdanie, jednak decyzja była podjęta przez organ wykonawczy, a radni dowiedzieli się o tym później.

Przewodniczący Rady poinformował, że podjęte działania na ul. Kościuszki nie przyniosły oczekiwanych efektów. Jednak sytuacja byłaby inna gdyby systematycznie czyszczono studzienki.

Prezes dodał, że położenie większej rury na ul. Kościuszki jest to koszt ok. 20-22.000 zł.

Radny Roman Szuberski zauważył, że nie jest to duża kwota w budżecie i warto takie środki znaleźć, np. z wolnych środków.

Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że chciałaby usłyszeć czym motywował się Burmistrz podejmując decyzję o nie wybudowaniu kanalizacji deszczowej. Radna poinformowała, że w takim działaniu nie widzi sensu, gdyż jest to narażenie Gminy na stratę.

Radny Roman Szuberski zapytał czy ta inwestycja może być połączona z innymi inwestycjami, które miały by większą szansę zrealizowania? Radny zauważył, że wiele firm wykupywanych jest przez inne przedsiębiorstwa, dzięki czemu możliwe jest pozyskanie większych funduszy.

Prezes Dulko wyjaśnił, że takie działania nie zawsze są uzasadnione ze względów ekonomicznych i logicznych. Takie spółki mają jedną ekipę serwisową, co utrudniania dotarcie na czas do miejsc awarii.

Radna Wanda Wiśniewska po raz kolejny poruszyła problem niewłaściwego parkowania na terenie przyległym do Ośrodka Zdrowia. Radna zauważyła, że znak zakazujący wjazdu na ten teren nie jest przestrzegany i sytuacja powinna być zmieniona.

Radny Marian Kuszak zauważył, że można by zdjąć znak, zagospodarować teren, tak by samochody mogły swobodnie parkować.

Radna Renata Tomaszewska zapytała dlaczego radni nie są informowani o zebraniach wiejskich. Radna dodała, że jest zainteresowana uczestnictwem w takich zebraniach. Radna ponowiła wniosek o przegląd i uzupełnienie tablic z nazwami ulic, m.in. ul. Gościnna.

Radny Marian Kuszak poruszył temat podwyżki śmieci i zakupu pojemników do selektywnej zbiórki i usytuowanie ich przy większych skupiskach ludzi.

Na zakończenie Przewodniczący Komisji zaprosił członków Komisji na wspólne śpiewanie Kolęd w dniu 26 stycznia w sali RCK w Rogoźnie.



Posiedzenie zakończono o godz. 20.00.


Protokół sporządziła Beata Ryga

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 666337 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP