Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2007-08-30
Protokół nr 4/2007
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 23 maja 2007 roku, o godz. 13,30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.

Posiedzenie Komisji otworzyÅ‚ i posiedzeniu przewodniczyÅ‚ PrzewodniczÄ…cy Komisji Ryszard DworzaÅ„ski. Na wstÄ™pie PrzewodniczÄ…cy przywitaÅ‚ zaproszonych goÅ›ci: PaniÄ… Skarbnik Gminy MariÄ™ KachlickÄ…, PaniÄ… Sekretarz Gminy  IwonÄ™ Sip-MichalskÄ…, WÅ‚aÅ›ciciela ZUKiT Pana Henryka SiwiÅ„skiego, Burmistrza Rogoźna BogusÅ‚awa Janusa, Komendanta Straży Miejskiej Jana StÄ™pnia oraz referenta prawnego Pana JarosÅ‚awa Dolatowskiego.

W zwiÄ…zku z tym, że w poczÄ…tkowej części  posiedzenia nie uczestniczyli radni: Kolanowska Longina, Pasternak Agata, Szuberski Roman, Tomaszewska Renata oraz Wanda WiÅ›niewska co wynikaÅ‚o ze zmiany godziny posiedzenia Komisji z 14,30 na 13,30 PrzewodniczÄ…cy Komisji zdecydowaÅ‚ o  15 minutowym opóźnieniu rozpoczÄ™cia obrad. W dalszej części posiedzenia wszyscy radni byli obecni.

Przewodniczący Komisji poinformował, że temat czystości nie był poruszany w miesiącu kwietniu ze względu na sesję absolutoryjną. Na początku poprosił Burmistrza i Komendanta Straży Miejskiej o przedstawienie w jaki sposób spisywane są umowy na oczyszczanie miasta, oraz omówiono miejsca, gdzie trudno o utrzymanie porządku i estetyki, czyli:

-plac przy Rondzie

-teren po bużnicy żydowskiej

-Plac Powstańców Wielkopolskich nr 6 i 8

-ul. Kościelna.

Burmistrz poinformowaÅ‚, że nie przygotowaÅ‚ radnym informacji na piÅ›mie. Komendant powiedziaÅ‚, że osobiÅ›cie potwierdza wykonanie umowy przez p. SiwiÅ„skiego i pielÄ™gnacji terenów zielonych. PoinformowaÅ‚, że sÄ… miejsca, gdzie kosi siÄ™ jeden raz, dwa, trzy lub wiÄ™cej, wystÄ™pujÄ… również miejsca nie objÄ™te koszeniem. Komendant StÄ™pieÅ„ dodaÅ‚, że z wykonanej pracy spisywany jest raport. Burmistrz uzupeÅ‚niÅ‚, że na oczyszczanie miasta i pielÄ™gnacjÄ™ zieleni przygotowywany jest przetarg, a zakres okreÅ›lony jest w specyfikacji. OgÅ‚oszono 4 przetargi, które wygraÅ‚ p. SiwiÅ„ski, a obejmujÄ… one : oczyszczanie mechaniczne, oczyszczanie rÄ™czne, wywóz koszy i utrzymanie zieleni. PrzewodniczÄ…cy Komisji zapytaÅ‚ ile razy w tygodniu, zgodnie z umowÄ… wywożone sÄ… kosze? Pan SiwiÅ„ski odpowiedziaÅ‚, że we wtorki i piÄ…tki. PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że w Regulaminie utrzymania czystoÅ›ci i porzÄ…dku na terenie Gminy Rogoźno jest zapis : „ Odpady gromadzone  w koszach ulicznych winny być odbierane nie rzadziej niż dwa razy na tydzieÅ„”. PrzewodniczÄ…cy uważa, że jest to sformuÅ‚owanie nieprecyzyjne, gdyż mimo takiej czÄ™stotliwoÅ›ci wywozu że kosze sÄ… peÅ‚ne. Komendant wyjaÅ›niÅ‚, że podobnie jest w przypadku sprzÄ…tania mechanicznego, gdyż umowa okreÅ›la , że sprzÄ…tnie winno siÄ™ odbywać  cztery razy w miesiÄ…cu, a czasem wypada 5 tygodni w miesiÄ…cu, i to też jest nieprecyzyjne.  PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że zgodnie z regulaminem odpady komunalne winny być odbierane z czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… zapewniajÄ…cÄ… utrzymanie pojemników i otoczenia w należytej czystoÅ›ci. WÅ‚aÅ›ciciel ZUKiT uważa, że w Rogoźnie przybyÅ‚o samochodów i wÅ‚aÅ›ciciele mogliby w dni, w których  odbywa siÄ™ sprzÄ…tanie, parkować pojazdy tak, by uÅ‚atwić oczyszczanie. Komendant dopowiedziaÅ‚, że kiedyÅ› byÅ‚ stosowany zakaz zatrzymywania we wtorki i piÄ…tki, czyli w dniach, gdy odbywaÅ‚o siÄ™ sprzÄ…tanie. Pan SiwiÅ„ski wyjaÅ›niÅ‚, że sprzÄ…tanie odbywa siÄ™ od godziny 20,00 do rana. PrzewodniczÄ…cy Komisji zasugerowaÅ‚, że mógÅ‚by być znak przenoÅ›ny zakazujÄ…cy parkowania na czas sprzÄ…tanie ulic.

WÅ‚aÅ›ciciel ZUKiT wyjaÅ›niÅ‚, że sÄ… odcinki, których nie można sprzÄ…tać ze wzglÄ™du np. na to, że umowa obejmuje sprzÄ…tanie 4 razy, a w miesiÄ…cu może siÄ™ zdarzyć np. 5 piÄ…tków i wówczas zamiatarka nie jedzie. W przypadku selektywnej zbiórki odpadów sÄ… sytuacje, że po 2 godzinach od opróżnienia koszy na nowo zostajÄ… zapeÅ‚nione.  Komendant Straży Miejskiej dodaÅ‚, że byÅ‚a propozycja zamontowania kamery, ze wzglÄ™du na to iż ludzie nie czytajÄ… co można wrzucać do pojemników i zdarzajÄ… siÄ™ opakowania i puszki po pÅ‚ynach czy olejach. Pan SiwiÅ„ski powiedziaÅ‚, że ludzie do pojemników na szkÅ‚o wyrzucajÄ… porcelanÄ™, szyby samochodowe i stÅ‚uczka musi trafiać na sortowniÄ™. PrzewodniczÄ…cy Komisji zapytaÅ‚ jak jest egzekwowany zapis uchwaÅ‚y, że przy posesji sprzÄ…ta wÅ‚aÅ›ciciel? Komendant wyjaÅ›niÅ‚, że nie ma wykÅ‚adni okreÅ›lajÄ…cej co jest brudne , a co czyste. Natomiast tereny od mostu do dworca oczyszczajÄ… pracownicy publiczni. WÅ‚aÅ›ciciel ZUKiT wyjaÅ›niÅ‚, że tereny na ul. PiÅ‚sudskiego nie sÄ… objÄ™te umowÄ….  PrzewodniczÄ…cy Komisji zapytaÅ‚ jakie dziaÅ‚ania podjÄ…Å‚ Komendant w celu zapewnienia czystoÅ›ci terenu przy Gimnazjum nr 1? Komendant StÄ™pieÅ„ wyjaÅ›niÅ‚, że zwracaÅ‚ siÄ™ do p. Niedźwiedzia o posprzÄ…tanie, jednak wÅ‚aÅ›ciciel tego nie uczyniÅ‚ i część prac wykonaÅ‚ p. Komendant. PrzewodniczÄ…cy Komisji powiedziaÅ‚, że sÄ… miejscowoÅ›ci, gdzie ludzie sami dbajÄ… o tereny, w których mieszkajÄ…. Radna Renata Tomaszewska zwróciÅ‚a uwagÄ™, że regularnie zanieczyszczony jest plac targowy przy Zespole Szkół i Å›mieci przez wiatr przenoszone sÄ… na teren szkoÅ‚y. Komendant Straży potwierdziÅ‚, że taka sytuacja ma miejsce. Radna Wanda WiÅ›niewska poinformowaÅ‚a, że teren Parkowa jest czysty, mankamentem jest natomiast brak koszy na Å›mieci. Radna uważa, że brak czystoÅ›ci wiąże siÄ™ z brakiem kultury ludzi, którzy nie sprzÄ…tajÄ… wokół swoich posesji i wywożenia Å›mieci do lasu. Komendant Straży wyjaÅ›niÅ‚, że  bardzo czÄ™sto udaje siÄ™ ustalić do kogo należą pozostawione Å›mieci i wtedy takie osoby sÄ… karane z jednoczesnym pozbieraniem pozostawionych Å›mieci. Radna Renata Tomaszewska uważa, że zbyt maÅ‚o jest patroli Straży Miejskiej na ulicach miasta. Komendant StÄ™pieÅ„ powiedziaÅ‚, że w ostatnim okresie byÅ‚y patrole od stadionu w kierunku Placu Karola Marcinkowskiego. Ponadto wyjaÅ›niÅ‚, że Straż Miejska nadzoruje pracÄ™ pracowników publicznych i w zwiÄ…zku z tym ograniczone sÄ… możliwoÅ›ci pieszych patroli. PrzewodniczÄ…cy Komisji zauważyÅ‚, że brak patroli straży poruszany byÅ‚ już na wczeÅ›niejszych posiedzeniach komisji. Radny Roman Szuberski stwierdziÅ‚, że Straż Miejska nie jest od pilnowania ludzi,  patrole piesze zostaÅ‚yby dostrzeżone, a strażnicy mogliby zajrzeć w wiele miejsc, których nie widać z samochodu. Radny Marian Kuszak stwierdziÅ‚, że radny mógÅ‚by podpowiedzieć rozwiÄ…zanie sprawy pilnowania pracowników publicznych. Radny wyjaÅ›niÅ‚, że w poprzedniej kadencji wyznaczaÅ‚o siÄ™ z pracowników publicznych jednÄ… osobÄ™, która kierowaÅ‚a pracÄ… tych ludzi i funkcjonowaÅ‚o to dobrze. Radny Kuszak uważa, że wÅ›ród osób skierowanych do prac publicznych trudno byÅ‚oby znaleźć osobÄ™, która sprawowaÅ‚aby nadzór nad pracami pozostaÅ‚ych. Radny Szuberski stwierdziÅ‚, że Burmistrz jest w Powiatowej Radzie Zatrudnienia i mógÅ‚by znaleźć osobÄ™ do sprawowania tej funkcji. PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚,  że kierowanie pracami przez Komendanta daje efekty. PrzewodniczÄ…cy Komisji uważa, że należy wzmóc patrole piesze Straży Miejskiej szczególnie przy posesjach. Radny Roman Szuberski zwróciÅ‚ siÄ™ do p. Henryka SiwiÅ„skiego z zapytaniem czy Å›rodki sÄ… wystarczajÄ…ce, czy być może kwota powinna być wyższa i czy p. SiwiÅ„ski uważa, że sÄ… być może miejsca, które wymagajÄ… wiÄ™kszego dofinansowania? Pan SiwiÅ„ski odpowiedziaÅ‚, że ogranicza siÄ™ do zawartych umów, i należy zapytać siÄ™ ile gmina chce wydać i jakie posiada Å›rodki oraz co chce osiÄ…gnąć. Radna Kolanowska zgÅ‚osiÅ‚a brak koszy od Polnej. Pan SiwiÅ„ski odpowiedziaÅ‚, że kosze sÄ… w tej chwili montowane, jest ich 20 szt.,  a powinno być przynajmniej ok. 50 szt. Radna Wanda WiÅ›niewska zgÅ‚osiÅ‚a zapotrzebowanie na kosze w Parkowie. Pan SiwiÅ„ski powiedziaÅ‚, że kosze zakupuje gmina i sÄ… one montowane, gdy jest polecenie.

Przewodniczący Dworzański powiedział, że zgodnie z uchwałą także Zarządy Dróg mają obowiązek dostarczania koszy i czy ta uchwała jest egzekwowana?

Pan Henryk SiwiÅ„ski odpowiedziaÅ‚, że jest to podobnie jak z oÅ›wietleniem. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski stwierdziÅ‚, że koszy ulicznych powinno być wiÄ™cej. Komendant Straży Miejskiej  powiedziaÅ‚, że należy odejść od montowania koszy, gdyż sÄ… one nieodpowiednio wykorzystywane przez mieszkaÅ„ców poprzez wyrzucanie do nich nieodpowiednich Å›mieci, jak chociażby popioÅ‚u. Radna WiÅ›niewska poinformowaÅ‚a, że w Parkowie jest tylko 5 koszy. Radny Henryk Janus stwierdziÅ‚, że może ZarzÄ…dy Dróg nie wiedza o takiej uchwale i dlatego nie montujÄ… koszy. WiceprzewodniczÄ…cy Henryk Janus powiedziaÅ‚, ze powinno być wykaszanie poboczy dróg gminnych, gdyż kiedyÅ› wykonywaÅ‚a to firma p. SiwiÅ„skiego. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski powiedziaÅ‚, że powinna być wiÄ™ksza czÄ™stotliwość patroli pieszych Straży Miejskiej miedzy innymi na ul. KoÅ›ciuszki, Pl. Powst.. Wlkp. 6 i 8 oraz ul. WyszyÅ„skiego. Burmistrz poinformowaÅ‚, że przy KoÅ›ciele Åšw.  Wita budynek kupiÅ‚o małżeÅ„stwo z Poznania, a o stanie budynku poinformowano Nadzór Budowlany z Poznania. Natomiast p. Kaźmierczak z Pl. Powst. 6 ma akt notarialny wstÄ™pny. ByÅ‚y wÅ‚aÅ›ciciel zmarÅ‚, ale Pan Kaźmierczak obiecaÅ‚, że budynek rozbierze. Burmistrz poradziÅ‚ p. Kaźmierczakowi, aby w sprawie ustalenia wÅ‚asnoÅ›ci udaÅ‚ siÄ™ do sÄ…du. PrzewodniczÄ…cy Komisji powiedziaÅ‚, że wÅ‚aÅ›cicielem po byÅ‚ych GS-ach jest p. Fechner i należy ten teren wykosić. StwierdziÅ‚ także, że  nie respektowanie przez wÅ‚aÅ›ciciela § 18 może doprowadzić do pobrania przez GminÄ™ dwukrotnego kosztu tej usÅ‚ugi , gdy Gmina jÄ… wykona za wÅ‚aÅ›ciciela. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski powiedziaÅ‚, że na Pl. Powst. Wlkp. gdzie upamiÄ™tnia siÄ™ różne rocznice, a gdzie brak jest estetyki i  porzÄ…dku należaÅ‚oby nakÅ‚adać wiÄ™cej mandatów. Radne Agata Pasternak i Longina Kolanowska zwróciÅ‚y uwagÄ™ na zaniedbanÄ… posesjÄ™ p. Samira Rahmy z RyczywoÅ‚u przy pl. Powst. Wlkp. i zapytaÅ‚y czy jest jakiÅ› § który zmusi tego wÅ‚aÅ›ciciela do uporzÄ…dkowania tego terenu. Komendant Straży Miejskiej zaproponowaÅ‚ by wysÅ‚ać do tego Pana zaproszenie na nastÄ™pnÄ… Komisje. Podobnego zdania byÅ‚ Burmistrz. Radna Renata Tomaszewska zapytaÅ‚a jak radzÄ… sobie z tym inne gminy ? PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski stwierdziÅ‚, że Samira Rahmana trudno bÄ™dzie zaprosić na KomisjÄ™, gdyż nie odbiera on pism do niego adresowanych. Radna Renata Tomaszewska uważa, że należy zasiÄ™gnąć opinii jak sobie z podobnymi problemami radzÄ… inne gminy. PrzewodniczÄ…cy Komisji wyjaÅ›niÅ‚, że pan Samir Rahma nie odbiera pism nawet wówczas, gdy jedzie siÄ™ do niego osobiÅ›cie. Radna Agata Pasternak zapytaÅ‚a jak dÅ‚ugo jest on wÅ‚aÅ›cicielem i od kogo kupiÅ‚ nieruchomość? PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski odpowiedziaÅ‚, że od III kadencji. Burmistrz dodaÅ‚, że Gmina przez pewien czas byÅ‚a zarzÄ…dcÄ…, ale odnalazÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›ciciel, który sprzedaÅ‚ nieruchomość. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski powiedziaÅ‚, że trzeba siÄ™ zorientować jak inne gminy poradziÅ‚y sobie z podobnymi problemami. Komendant Straży Miejskiej podaÅ‚ przykÅ‚ad ul. Kotlarskiej i p. Twaroga, który z chwilÄ… uzyskania aktu notarialnego teren przeznaczyÅ‚ na skÅ‚adowisko drzewa.

PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że należy nakÅ‚adać wiÄ™cej mandatów. Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski powiedziaÅ‚ ,że jest to wÅ‚asność prywatna i sÄ… bardzo ograniczone możliwoÅ›ci, a wyegzekwować można tylko to, co wynika z naszych przepisów miejscowych i porzÄ…dkowych, np. utrzymanie wÅ‚asnoÅ›ci w należytym stanie przez tego wÅ‚aÅ›ciciela. Referent dodaÅ‚, że nie ma jednak prawnych możliwoÅ›ci by wÅ‚asność odebrać. Radny Kuszak zapytaÅ‚ kto zima odÅ›nieża w/w nieruchomoÅ›ci? Radny uważa, że jest za maÅ‚o uwag na piÅ›mie i powinny być jakieÅ› formy nacisku. Radna Agata Pasternak zapytaÅ‚a o zasady estetyki – czy coÅ› takiego jest? Radna uważa, że należaÅ‚oby cos takiego stworzyć, gdyż na tych posesjach jest zielsko. Sekretarz Iwona-Sip Michalska stwierdziÅ‚a, że gdyby sÄ…siedzi stwierdzili jakieÅ› szkody spowodowane, np. wodami opadowymi z tamtych nieruchomoÅ›ci,  to mogÄ… dochodzić swoich praw sÄ…downie. Jednak sÄ… to trudne sprawy. Gmina może nakazywać, jednak wÅ‚aÅ›ciciel na swojej posesji może zrobić wszystko.

Radna Wanda WiÅ›niewska poinformowaÅ‚a o bardzo zdewastowanym budynku kolei w Parkowie. Radna interweniowaÅ‚a w tej sprawie w Poznaniu, gdzie stwierdzono, że lepiej aby siÄ™ to rozwaliÅ‚o. PowiedziaÅ‚a, że byli chÄ™tni na kupno , ale nie można tego przerabiać, np. na  lokale użytkowe jak   restauracje ze wzglÄ™du na bliskość torów. Radna poinformowaÅ‚a, że kolej sprzedawaÅ‚a budynki za przysÅ‚owiowÄ… zÅ‚otówkÄ™, jednak wÅ‚aÅ›ciciele po wyremontowaniu i zamieszkaniu zaczÄ™li żądać odszkodowaÅ„ w zwiÄ…zku z tym że mieszkania ulegajÄ… zniszczeniu. Dlatego kolej teraz nie sprzedaje budynków. PrzewodniczÄ…cy Komisji poprosiÅ‚ Burmistrza o wypowiedzenie siÄ™ w sprawie Pani Fechner. Radny Henryk Janus odniósÅ‚ siÄ™ do wypowiedzi p. Sekretarz i spytaÅ‚ czy jeÅ›li mieszkaÅ„cy  napiszÄ… pismo  to czy  Gmina powoÅ‚a biegÅ‚ego? Sekretarz powiedziaÅ‚a, że można to zaÅ‚atwiać na drodze cywilnej. Radny Janus zapytaÅ‚ czy wnioskodawcami może być Komisja, Rada bÄ…dź UrzÄ…d? PrzewodniczÄ…cy Komisji powiedziaÅ‚, że sÄ… to sprawy prywatne. Burmistrz wypowiedziaÅ‚ siÄ™ w sprawie budynku w Parkowie i w Mokrzu. PoinformowaÅ‚, że 3 lata temu poproszono zarzÄ…dców z PKP, po przeglÄ…dzie tych budynków, by oddali to gminie, ale zarzÄ…dcy stwierdzili, że nie mogÄ… oddać gminie a jedynie wydzierżawić. Po spotkaniu zostaÅ‚y zamurowane drzwi oraz okna.  Radny Kuszak stwierdziÅ‚, że  można by to wydzierżawić i przeznaczyć na mieszkania socjalne dla eksmitowanych.  Radny Kuszak dodaÅ‚, że za nie sprzÄ…tanie  trzeba karać mandatami. PrzewodniczÄ…cy Komisji poprosiÅ‚ Komendanta Straży Miejskiej aby zÅ‚ożyÅ‚ sprawozdanie dotyczÄ…ce dziaÅ‚alnoÅ›ci w temacie czystoÅ›ci, z podaniem ile osób ukarano mandatami. Radny Szuberski uważa, że dziaÅ‚ania Straży powinny być udokumentowane. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski wspomniaÅ‚ o tym, aby akty prawa miejscowego byÅ‚y zamieszczane w internecie , dotyczy to również tzw. uchwaÅ‚y Å›mieciowej. Radny Marian Kuszak wspomniaÅ‚ o sprawie nowych podÅ‚Ä…czeÅ„ do kanalizacji. PoinformowaÅ‚, że na jego dyżur zgÅ‚osiÅ‚ siÄ™ p. JabÅ‚oÅ„ski mówiÄ…c o problemie wyciÄ…gania wody  z syfonów i nie przyjemnym zapachu. Radny uważa, że przy montowaniu należy zwrócić na to szczególnÄ… uwagÄ™. Burmistrz powiedziaÅ‚ , że w tej sprawie też miaÅ‚ informacje od p. JabÅ‚oÅ„skiego. DodaÅ‚, że sprawÄ… odpowietrzników zajmuje siÄ™ p. Marek Wilhelm. Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że miaÅ‚ podobny przypadek u siebie i zostaÅ‚o to wyregulowane. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski uważa, że powinna być informacja pod jaki numer zgÅ‚aszać wszelkie uwagi i usterki. Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że taka informacja jest. Radny Szuberski dodaÅ‚, że p. JabÅ‚oÅ„ski dzwoniÅ‚ także do niego z ta sprawÄ…. Radny Janus zapytaÅ‚ na jak dÅ‚ugo serwis udziela gwarancji. Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że na trzy lata. Burmistrz poinformowaÅ‚, że w sprawie czystoÅ›ci zostaÅ‚y wysÅ‚ane pisma do p. Rahmy i p. Fechner , jeżeli chodzi o p. Kaźmierczaka to on nie jest wÅ‚aÅ›cicielem, ale budynek rozbierze. W sprawie ul.KoÅ›cielnej PrzewodniczÄ…cy zaproponowaÅ‚ aby Burmistrz oraz Komisja wystÄ…pili pisemnie  do nadzoru. Radny Szuberski uważa, że nie jest to kompetencja nadzoru, gdyż sÄ… ograniczone możliwoÅ›ci. PrzewodniczÄ…cy Komisji uważa, że na podstawie tego posiedzenia Burmistrz skieruje pisma i to powinno wystarczyć. Komendant Straży Miejskiej porosiÅ‚ aby zgÅ‚aszać do niego wszelkie zauważone nieprawidÅ‚owoÅ›ci. PrzewodniczÄ…cy Komisji poprosiÅ‚ p. SiwiÅ„skiego aby znalazÅ‚a siÄ™ informacja o godzinach zamiatania miasta. Radny Szuberski zapytaÅ‚ Komendanta Straży Miejskiej czy przeznaczone Å›rodki sÄ… wystarczajÄ…ce. Komendant odpowiedziaÅ‚, że nie uwzglÄ™dniajÄ… spraw doraźnych. Pan Henryk SiwiÅ„ski zwróciÅ‚ uwagÄ™ na zÅ‚e wychowanie mÅ‚odzieży co jest pozostaÅ‚oÅ›ciÄ… po byÅ‚ym systemie. Nie zgodziÅ‚a siÄ™ z tym radna Wanda WiÅ›niewska, która uważa, że w poprzednim systemie uczono mÅ‚odzież porzÄ…dku. WiceprzewodniczÄ…cy Janus zgÅ‚osiÅ‚ wniosek, że zarosÅ‚a wysepka na skrzyżowaniu na Rudzie i należy wystÄ…pić do ZarzÄ…dcy drogi.

 

NastÄ™pnie przystÄ…piono do kolejnego punktu posiedzenia – przyjÄ™cia protokoÅ‚u z posiedzenia Komisji w dniu  19.04.07r.  PrzewodniczÄ…cy wspomniaÅ‚, że z tego posiedzenia wystosowano wniosek do sÅ‚użb porzÄ…dkowych o podjÄ™tych  dziaÅ‚aniach  w sprawie p. Orlewicz.

W gÅ‚osowaniu jawnym wszyscy czÅ‚onkowie Komisji przyjÄ™li protokół „jednogÅ‚oÅ›nie”.

 

Po głosowaniu Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy.

 

NastÄ™pnie przystÄ…piono do sesyjnego punktu „Funkcjonowanie sÅ‚użby zdrowia na terenie gminy”. CzÅ‚onkowie Komisji otrzymali pisemne informacje od Burmistrza Rogoźna, ze Starostwa Powiatowego w Obornikach oraz z Przychodni „Zdrowie Rodziny „ w Rogoźnie.

Przewodniczący Dworzański poinformował, że nie zapraszał doktora J. E. Teski ze względu na pełniony przez niego dyżur w przychodni. Przewodniczący zapytał radnych czy są uwagi do otrzymanych materiałów. Uwag nie było.

 

PrzewodniczÄ…cy Komisji poinformowaÅ‚, że w przerwie poruszono temat możliwoÅ›ci utworzenia żłobka. O sprecyzowanie tematu poprosiÅ‚ radnÄ… AgatÄ™ Pasternak. Radna Pasternak poinformowaÅ‚a, że zgÅ‚aszajÄ… siÄ™ mÅ‚ode matki z pytaniem czy jest możliwość utworzenia żłobka, prywatnego bÄ…dź paÅ„stwowego i jak to wyglÄ…da pod wzglÄ™dem obsÅ‚ugi? Sekretarz Iwona Sip-Michalska stwierdziÅ‚a, że na pewno taka możliwość istnieje, tylko trzeba siÄ™ zorientować jakie sÄ… procedury i jakie jest zapotrzebowanie spoÅ‚eczne. Pani Sekretarz poinformowaÅ‚a, że temat ten byÅ‚ kiedyÅ› poruszany, ale nie byÅ‚o chÄ™tnych. Sekretarz dodaÅ‚a, że w żłobku muszÄ… być pielÄ™gniarki, lekarz i należy zapewnić odpowiednie warunki finansowe żeby Å›ciÄ…gnąć taki personel. Ponadto powiedziaÅ‚a, że odnoÅ›nie utworzenia żłobka przepisy sÄ… bardzo obostrzone.  Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że jest jeszcze możliwość podania artykuÅ‚u do gazety czy jest chÄ™tna osoba z zamiarem otwarcia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w zakresie usÅ‚ug opiekuÅ„czych dzieci od 4 miesiÄ™cy do 3 lat. PrzewodniczÄ…cy Komisji uznaÅ‚, że jest to dobra droga. Pani Sekretarz powiedziaÅ‚a, że trzeba sprawdzić jakie jest zainteresowanie tym tematem mieszkaÅ„ców.

 

W dalszej kolejności przystąpiono do omówienia projektów uchwał na X sesję Rady Miejskiej.

 

Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński omówił projekty następujących uchwał:

- w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej,

- w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowych,

- w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej.

Do przedstawionych projektów uwag nie było.

 

Kolejny projekt uchwaÅ‚y dotyczyÅ‚: Wyrażenia zgody na przekazanie Å›rodków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na wykonanie zatoczki przystankowej przy szkole w miejscowoÅ›ci Parkowo w ciÄ…gu drogi powiatowej nr 2038 P – omówiÅ‚a Skarbnik Gminy Maria Kachlicka. Skarbnik poinformowaÅ‚a, że Å›rodki pochodzÄ…: z budżetu – 15 tys. oraz SoÅ‚ectw: Jaracz-500 zÅ‚, Kaziopole- 700zÅ‚, Parkowo-1.300 zÅ‚ i SÅ‚omowo- 500 zÅ‚.  PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski zapytaÅ‚ czy jest potwierdzenie, że te soÅ‚ectwa wyrażajÄ… zgodÄ™. Pani Skarbnik odpowiedziaÅ‚, że sÄ… wnioski  zÅ‚ożone do budżetu i na podstawie  wniosków Rad SoÅ‚eckich wprowadzono te kwoty. Radny Henryk Janus zapytaÅ‚  jaka kwotÄ™ daÅ‚ powiat, gdyż miaÅ‚o to być współfinansowanie ?  Skarbnik Maria Kachlicka odpowiedziaÅ‚a, że miaÅ‚o być po 50 %. Radna WiÅ›niewska dodaÅ‚a, że te Å›rodki, które sÄ… wystarczÄ… na wykonanie dokumentacji technicznej. Pani Skarbnik powiedziaÅ‚a, że nie ma jeszcze potwierdzenia z powiatu na piÅ›mie.

 

 

 

NastÄ™pnie Skarbnik omówiÅ‚a treść projektu uchwaÅ‚y w sprawie: Wyrażenia zgody na przekazanie Å›rodków dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na wykonanie remontu nawierzchni drogi i chodników na ulicy KoÅ›cielnej w Rogoźnie w ciÄ…gu drogi wojewódzkiej nr 241. Radny Henryk Janus stwierdziÅ‚, iż byÅ‚a umowa, że po 60 tys. dajÄ… Gmina i  Województwo, a obecnie jest 100 tys. i spytaÅ‚ skÄ…d ta kwota? Radny Marian Kuszak powiedziaÅ‚, że w trakcie oglÄ™dzin p. Socha stwierdziÅ‚, że musi być remont chodników i bezwzglÄ™dnie poÅ‚ożony krawężnik od wysepki do byÅ‚ej kostnicy, stÄ…d taki koszt. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski powiedziaÅ‚, że temat ten zostaÅ‚ wywoÅ‚any przez dyrektora UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego, który poinformowaÅ‚,  że jeżeli bÄ™dzie uchwaÅ‚a Rady to w czerwcu na posiedzeniu Sejmiku, ta uchwaÅ‚Ä™  zostanie wywoÅ‚ana. Radny Roman Szuberski zapytaÅ‚ p. Skarbnik w sprawie uchwaÅ‚y dotyczÄ…cej drogi OwczegÅ‚owy- Wojciechowo, dlaczego jeżeli byÅ‚o przegÅ‚osowane 28 tys., teraz jest proponowana uchwaÅ‚a  na kwotÄ™ 20tys., a zgodnie z uchwaÅ‚Ä… RIO należy wprowadzić brakujÄ…ce 8 tys. zÅ‚. Pani Skarbnik odpowiedziaÅ‚a, że chodziÅ‚o o wskazanie przez RadÄ™ źródÅ‚a  finansowania, z czego można zdjąć 8 tys. Radny Roman Szuberski stwierdziÅ‚, że w piÅ›mie wysÅ‚anym do RIO powinno być wskazanie  źródeÅ‚ finansowania, uczynione przez organ wykonawczy. Skarbnik powiedziaÅ‚a, że wysyÅ‚ajÄ…c uchwaÅ‚Ä™ do RIO należy wskazać źródÅ‚o dochodu, i które kwoty nie zawierajÄ… siÄ™ w uchwale budżetowej. Radny Szuberski uważa, że skoro znalazÅ‚o siÄ™ 150 tys.  na chodniki to 8 tys. zÅ‚ też powinno siÄ™ znaleźć. Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że byÅ‚o zaproponowane  20 tys., a radni wprowadzili dodatkowe 8 tys. i nie wskazali źródÅ‚a dochodu. Burmistrz powiedziaÅ‚ by radna Tomaszewska nie kiwaÅ‚a gÅ‚owÄ… podczas jego wypowiedzi. DodaÅ‚, że na tÄ… drogÄ™ nie ma wykonanego kosztorysu i ZarzÄ…d Dróg zrobi tyle,  na ile starczy pieniÄ™dzy. Ponadto wyjaÅ›niÅ‚. że 50 tys. na chodniki doÅ‚ożono z wykonania dojazdu do ul. Paderewskiego, natomiast na ul. KoÅ›cielnÄ… p. Socha doÅ‚oży 300 tys. a 100 tys. Gmina  i wystarczy to na wykonanie drogi od cmentarza do poczty, wyprofilowanie studni i uÅ‚ożenie chodnika, na który kostkÄ™ zakupi Gmina. Radna Renata Tomaszewska zwróciÅ‚a siÄ™ do PrzewodniczÄ…cego Komisji by zdyscyplinowaÅ‚ Burmistrza, gdyż odnosi siÄ™ arogancko do radnej i może dojść do tego, że bÄ™dzie baÅ‚a siÄ™ przychodzić na posiedzenia Komisji i Sesji. Burmistrz zwróciÅ‚ siÄ™ do PrzewodniczÄ…cego Komisji, aby ten zdyscyplinowaÅ‚ radnÄ… TomaszewskÄ…, która atakuje Burmistrza. Radny Roman Szuberski wystÄ…piÅ‚ z wnioskiem o wycofanie z porzÄ…dku obrad uchwaÅ‚y o przekazanie  Å›rodków, gdyż jest to poprawianie uchwaÅ‚y, która byÅ‚a już wczeÅ›niej podejmowana i nie do przyjÄ™cia jest zdejmowanie tych 8 tys. zÅ‚. Radny uważa, że chodziÅ‚o tu o to, by radni tego nie zauważyli, a to co jest ujÄ™te w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej jest wiążące. Burmistrz zwróciÅ‚ siÄ™ do PrzewodniczÄ…cego Komisji by ten zdyscyplinowaÅ‚ radnego Szuberskiego, który twierdzi, że  cel tej uchwaÅ‚y byÅ‚ taki,   aby radni tego nie zauważyli . Burmistrz zadaÅ‚ pytanie radnemu Szuberskiemu dlaczego ma być to 28 tys. a nie 20tys.,gdyż nikt nie wie Å‚Ä…cznie z dyrektorem Juszkiewiczem i StarostÄ…, jaki bÄ™dzie kosztorys. Radny zauważyÅ‚, że uchwaÅ‚a zostaÅ‚a podjÄ™ta, a Regionalna Izba Obrachunkowa  podjęła  uchwaÅ‚Ä™ z odpowiednim wskazaniem co należy zrobić. Burmistrz uważa, że sÄ… dwie możliwoÅ›ci, albo wprowadzić w budżecie 8 tys., albo zmienić uchwaÅ‚Ä™, którÄ… Rada poprzednio przyjęła. Radny Szuberski uważa, że należy wprowadzić 8 tys. zÅ‚ i zamiast 20 powinno być 28 tys. zÅ‚. PrzewodniczÄ…cy Komisji zaproponowaÅ‚, aby pozostawić ten temat do rozstrzygniÄ™cia przez KomisjÄ™ Gospodarki, Finansów i Rolnictwa. Radny Janus powiedziaÅ‚, że Rada podjęła uchwaÅ‚Ä™ na kwotÄ™ 28 tys. zÅ‚. Radny Szuberski stwierdziÅ‚, że uchwaÅ‚a na kwotÄ™ 28 tys. ma zostać uchylona , a proponowana jest uchwaÅ‚a na kwotÄ™ 20tys. zÅ‚. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski powiedziaÅ‚, że trzeba mieć konkretnÄ… informacjÄ™ ile potrzeba na tÄ… drogÄ™ Å›rodków. Burmistrz powiedziaÅ‚, że nie ma projektu i nie ma kosztorysu, rozmawiaÅ‚ też p. Juszkiewiczem, który stwierdziÅ‚, że zrobi takÄ… część, za kwotÄ™ którÄ… otrzyma. PrzewodniczÄ…cy Komisji zapytaÅ‚ jaki to jest odcinek ?

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że od Owczychgłów do Wojciechowa jest ok. 3 km. Radny Henryk Janus stwierdził, że na jutrzejszej Komisji będzie obecny p. Juszkiewicz

i będzie można z nim ten temat omówić.

NastÄ™pnie Skarbnik Maria Kachlicka omówiÅ‚a projekt uchwaÅ‚y w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007 rok. Radny Roman Szuberski zapytaÅ‚ w sprawie zdjÄ™cia 250 tys. zÅ‚ dot. sprawy p. SÅ‚odowego, czy Gmina odstÄ™puje od tego zadania caÅ‚kowicie i czy p. Burmistrz doszedÅ‚ do porozumienia siÄ™ z p.SÅ‚odowym. Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że p. SÅ‚odowy wyraziÅ‚ zgodÄ™ na budowÄ™ studni, chciaÅ‚ także dziaÅ‚kÄ™ o pow. 4,5 ha, a nastÄ™pnie 2,5 ha, jednak nie ma możliwoÅ›ci prawnej przekazania dziaÅ‚ki przez GminÄ™. Radna Tomaszewska powiedziaÅ‚a, że na jednej z Komisji ZastÄ™pca Burmistrza poinformowaÅ‚, iż bÄ™dzie tragedia, jeÅ›li radni nie zatwierdzÄ… kwoty na  kanalizacjÄ™ w tamtym rejonie. Radny Szuberski stwierdziÅ‚, że wedÅ‚ug ZastÄ™pcy Burmistrza radni doprowadzÄ… GminÄ™ do strat. WyraziÅ‚ jednak zadowolenie, że istnieje porozumienie miÄ™dzy Burmistrzem a radnymi. Burmistrz powiedziaÅ‚, że trudno byÅ‚o przewidzieć jaki bÄ™dzie wyrok sÄ…du, stÄ…d podjÄ™to rozmowy z p. SÅ‚odowym. ZastÄ™pca Burmistrza uzupeÅ‚niÅ‚, że takie informacjÄ™ przekazaÅ‚ przed spotkaniem z p. SÅ‚odowym, a wyrok sÄ…du brzmiaÅ‚, że Gmina wygraÅ‚a sprawÄ™ pod warunkiem, że wybuduje obejÅ›cie. Radna Longina Kolanowska powiedziaÅ‚a, że nie cieszÄ… jÄ… opinie prasy piszÄ…cej  braku pieniÄ™dzy na ul. RóżanÄ…. Radna zapytaÅ‚a  dlaczego Burmistrz nie doÅ‚oży pieniÄ™dzy na tÄ… ulicÄ™, skoro kwota 20 tys. zÅ‚ jest za maÅ‚a? Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że nie widzi w tej chwili możliwoÅ›ci zrobienia ul. Różanej, gdyż należy najpierw wykonać kanalizacjÄ™. Radna Kolanowska powiedziaÅ‚a, że sposób informowania mieszkaÅ„ców przez Burmistrza jest niewÅ‚aÅ›ciwy. PrzewodniczÄ…cy Komisji zaproponowaÅ‚, aby w prasie ukazaÅ‚a siÄ™ informacja o przewidywalnym terminie budowy kanalizacji na ul. Różanej.  Burmistrz poinformowaÅ‚, że jeÅ›li bÄ™dzie można starać siÄ™ o Å›rodki unijne i zostanÄ… one przyznane to wtedy podane zostanÄ… terminy realizacji inwestycji.

 

Radny Marian Kuszak zapytaÅ‚ o kwotÄ™ dotacji do Powiatu Obornickiego na Gimnazjum nr 2 i kwoty zdjÄ™te ze szkół podstawowych? Pani Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że 26 kwietnia wprowadzono subwencje oÅ›wiatowÄ… do budżetu bez rozliczenia, natomiast dzieÅ„ po sesji kwietniowej przysÅ‚ano pismo informujÄ…ce jak rozliczyć subwencjÄ™, tak  by byÅ‚a zgodność z dyspozycjÄ… Ministerstwa Finansów. Radny Kuszak zapytaÅ‚ czy dyrektorzy szkół zostali o tym poinformowani? Pani Skarbnik odpowiedziaÅ‚a, że dyrektorzy wiedzieli, że nie mogÄ… tych pieniÄ™dzy zagospodarować, gdyż nie sÄ… jeszcze rozliczone. Pani Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że w uchwale kwietniowej na Gimnazjum Nr 2 zostaÅ‚o wprowadzona część kwoty z subwencji, a w uchwale na maj kwota zostaje uzupeÅ‚niona do peÅ‚nej subwencji.

Radny Roman Szuberski zapytał jak wygląda sprawa porozumienia ze Starostą w kwestii Gimnazjum Nr 2? Burmistrz odpowiedział, że dokonano obliczeń na podstawie kosztów z 2006 roku, z których wynikało, że do Gimnazjum Nr 2 należy dołożyć 92.000 zł, oprócz subwencji i na taką kwotę miało być przygotowane porozumienie. Burmistrz dodał, że po rozmowach telefonicznych między Starostą a panią Dyrektor Tomaszewską, Starostą wycofał się ze wcześniejszych ustaleń i kwota porozumienia ma wynosić 150.000 zł. Radny Roman Szuberski zapytał kto przygotowywał projekt porozumienia. Burmistrz odpowiedział, że projekt został przygotowany przez Starostwo, natomiast poprawki poczyniła Pani Skarbnik.

Radna Wanda Wiśniewska zapytała czy dyrektor Gimnazjum Nr 2 złożyła projekt tak jak pozostałe szkoły do dnia 30 kwietnia? Radna Renata Tomaszewska odpowiedziała, że zostały złożone wszystkie informacje natomiast projekt zostanie złożony po zaopiniowaniu go przez Starostwo. Radna Wiśniewska stwierdziła, że nie rozumienie dlaczego Gimnazjum Nr 2 nie złożyło tak jak pozostałe szkoły projektu arkusza organizacyjnego.

 

 

Radna Tomaszewska wyjaśniła, że do 30 kwietnia złożyła arkusz organizacyjny do Starostwa, natomiast pani Pełnomocnik Burmistrza otrzymała informacje niezbędne do przeliczenia subwencji, po zaopiniowaniu przez organ prowadzący arkusz zostanie także przekazany.

Radna WiÅ›niewska powiedziaÅ‚a, że gdy poprzednio zadaÅ‚a to pytanie Pani dyrektor odpowiedziaÅ‚a, że nie jest w stanie przeliczyć kosztów utrzymania 1 ucznia w Gimnazjum, co miaÅ‚o mieć wpÅ‚yw na przekazanie odpowiedniej dotacji z budżetu gminy. Radna Tomaszewska zaprosiÅ‚a radna WiÅ›niewskÄ… do zapoznania siÄ™ z funkcjonowaniem ZespoÅ‚u Szkół. Burmistrz dodaÅ‚, że w zwiÄ…zku z tematem sesji kwietniowej nauczyciele mieli przygotować odpowiedniÄ… informacjÄ™ i  informacja o Gimnazjum Nr 2 też powinna zostać przedstawiona.

Radna Agata Pasternak zapytaÅ‚a jakie bÄ™dzie przeznaczenie pÅ‚yt z ul. KoÅ›ciuszki? Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że posÅ‚użą do poÅ‚Ä…czenia robionych dróg. Radna Pasternak stwierdziÅ‚a, że jeÅ›li bÄ™dÄ… zdejmowane pÅ‚yty to należaÅ‚oby wspomóc nimi ul. RóżanÄ…. Radna zapytaÅ‚a także czy Gmina zÅ‚ożyÅ‚a wnioski o Å›rodki z Unii Europejskiej? Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że obecnie nie ma naboru. ZastÄ™pca Burmistrza dodaÅ‚, że stosowany jest najpierw system tzw. fiszek. Radna Pasternak zapytaÅ‚a czy sÄ… plany zÅ‚ożenia wniosków, gdyż w szkoÅ‚ach już siÄ™ to odbywa, oraz kto zajmie siÄ™ pozyskiwaniem Å›rodków  unijnych? ZastÄ™pca Burmistrza wyjaÅ›niÅ‚, że pierwszy termin to może być wiosna 2008 r., natomiast do szkół stosowane sÄ… inne programy, pozyskiwaniem Å›rodków zajmować siÄ™ bÄ™dzie WydziaÅ‚ Rozwoju Gospodarczego i Promocji. Burmistrz dodaÅ‚, że wstÄ™pne wnioski zostaÅ‚y zÅ‚ożone na halÄ™ widowiskowo- sportowÄ… i drogÄ™ i zapytaÅ‚ czy Komisja zdecydowaÅ‚a, na którÄ… drogÄ™ należy przeznaczyć Å›rodki z FOGR? PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że nie ma takiego tematu w porzÄ…dku obrad. Radny Roman Szuberski stwierdziÅ‚, że PrzewodniczÄ…cy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa mógÅ‚by coÅ› zaproponować oraz dodaÅ‚, że Burmistrz powinien przedstawić orientacyjne koszty i natężenie ruchu. Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że nie ma kosztorysów i projektów, ale wedÅ‚ug porównywalnych danych orientacyjne koszty wynoszÄ…:

-         Boguniewo-Józefinowo-2250 metrów- 450.000 zÅ‚,

-         Owieczki-Owieczki-3700 metrów- 740.000 zÅ‚,

-         GoÅ›ciejewo- 2800 metrów-560.000 zÅ‚,

-         GoÅ›ciejewo-450 metrów-90.000 zÅ‚.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ jakie sÄ… dokumenty konieczne do zÅ‚ożenia wstÄ™pnych wniosków? ZastÄ™pca Burmistrza wyjaÅ›niÅ‚, że stosowany jest system ewidencji poprzez zgÅ‚aszanie przez internet i nie zostaÅ‚y okreÅ›lone jeszcze wzory dokumentów. WiceprzewodniczÄ…cy stwierdziÅ‚, że radni też powinni w tej kwestii mieć udziaÅ‚. ZastÄ™pca Burmistrza powiedziaÅ‚, że dokonanie zgÅ‚oszenie o niczym nie decyduje, a nabór wniosków bÄ™dzie przebiegaÅ‚ w inny sposób. PrzewodniczÄ…cy Komisji  stwierdziÅ‚, ze radni też mogliby zÅ‚ożyć swoje propozycje do zgÅ‚aszanych wniosków.

 

W związku z innymi zaplanowanymi sprawami Przewodniczący Komisji opuścił posiedzenie, a dalszą część poprowadziła Radna Longina Kolanowska- Zastępca Przewodniczącego.

 

Komisja zajęła siÄ™ punktem: Wolne gÅ‚osy i wnioski. Radna Wanda WiÅ›niewska zapytaÅ‚a kto jest zarzÄ…dcÄ… budynku pogotowia ratunkowego? Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że budynek dzierżawi ZOZ Oborniki. Radna poinformowaÅ‚a, że należy coÅ› zrobić z bardzo zÅ‚ym stanem budynku.  Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że poprzedni Dyrektor szpitala zadecydowaÅ‚ by tam przenieść pogotowie ratunkowe.  Radny Roman Szuberski stwierdziÅ‚, że ZOZ Oborniki pÅ‚aci czynsz- jest dzierżawcÄ… i nie odpowiada za stan budynku, zarzÄ…dcÄ… jest ZAMK, a nadzoruje wszystko Burmistrz. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zwróciÅ‚ uwagÄ™, że pacjentom z urazami koÅ„czyn trudno przemieszczać siÄ™ miÄ™dzy pogotowiem a chirurgiem, gdyż nie ma sprawnego wózka inwalidzkiego.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że na pewno były kontrole stwierdzające przydatność tego budynku i należy ten temat omówić na sesji. Radna Agata Pasternak stwierdziła, że ułatwieniem dla pacjentów byłoby zastosowanie drewnianego podjazdu. Radny Roman Szuberski zwrócił się do Zastępcy Burmistrza by ten negatywnie nie odbierał jego słów dot. kwoty 250.000 zł związanej z budową kanalizacji. Zastępca Burmistrza stwierdził, że informacje przekazywał radnym, gdy nie był znany wyrok sądu II instancji i nie odbyło się spotkanie z p. Słodowym.

 

W dalszej kolejnoÅ›ci Komisja podjęła temat zmian w Statucie Gminy i Regulaminie Rady Miejskiej. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zauważyÅ‚, że w dostarczonym radnym projekcie uchwaÅ‚y sÄ… bÅ‚Ä™dy, które należy poprawić. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ dlaczego jako podstawÄ™ prawnÄ… powoÅ‚uje siÄ™ statut z 23.08.2001 roku, skoro statut byÅ‚ zmieniany w 2003 roku? Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski, odpowiedziaÅ‚, że należy odwoÅ‚ać siÄ™ do tekstu jednolitego z 2001 roku. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że w projekcie nowego Statutu jest zapis „ Rada Miasta i Gminy Rogoźno”, a zgÅ‚oszone byÅ‚o „Rada Miejska Gminy Rogoźno”, gdyż zgodnie z ustawÄ… nazwa nie może być dwu czÅ‚onowa. Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski wyjaÅ›niÅ‚, że nazwy organów muszÄ… być zgodne. WiceprzewodniczÄ…cy stwierdziÅ‚, ze ustawa precyzuje tylko jakÄ… nazwÄ™ ma nosić Rada, a pozostaÅ‚ych nazw nie okreÅ›la. Radny dodaÅ‚ także, że jest kilka możliwoÅ›ci nazewnictwa organów. Pani Sekretarz poprosiÅ‚a by WiceprzewodniczÄ…cy podaÅ‚ te propozycje, które zostaÅ‚y przegÅ‚osowane, tak by poprawić projekt uchwaÅ‚y. WiceprzewodniczÄ…cy Janus podaÅ‚ nazwy:

-         Rada Miejska Gminy Rogoźno,

-         UrzÄ…d Miasta i Gminy Rogoźno,

-         Burmistrz Miasta i Gminy Rogoźno.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ czy zostaÅ‚a podjÄ™ta uchwaÅ‚a mówiÄ…ca o wydzierżawianiu nieruchomoÅ›ci na okres dÅ‚uższy niż 3 lata. Pani Sekretarz odpowiedziaÅ‚a, że taka uchwaÅ‚a zostaÅ‚a podjÄ™ta. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że naniesiono poprawkÄ™ dotyczÄ…cÄ… powoÅ‚ywania komisji doraźnych, a nie zostaÅ‚a ona ujÄ™ta w projekcie. Referent Prawny wyjaÅ›niÅ‚, że komisje doraźne mogÄ… być powoÅ‚ywane, ale nie muszÄ…. DodaÅ‚ także, że poprawka nie zostaÅ‚a naniesiona, gdyż nie byÅ‚a przegÅ‚osowana przez radnych. Referent wyjaÅ›niÅ‚, że w projekcie uwzglÄ™dniono przegÅ‚osowane poprawki radnych niezależnie czy sÄ… zgodne z prawem czy nie. Pani  Sekretarz dodaÅ‚a, że jest to projekt, przygotowywany bardzo szybko stÄ…d pewne nieÅ›cisÅ‚oÅ›ci.

WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ czy jest uchwaÅ‚a mówiÄ…ca o zwrocie kosztów podróży sÅ‚użbowych dla radnych oraz czy jest uchwaÅ‚a mówiÄ…ca ilu mieszkaÅ„ców może zgÅ‚osić wniosek o utworzenie jednostki pomocniczej? Pani Sekretarz powiedziaÅ‚a, że wyjaÅ›nienia sÄ… w przekazanej radnym informacji, ponadto dodaÅ‚a, że takie uchwaÅ‚y zostaÅ‚y podjÄ™te. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ dlaczego w projekcie nowego statutu nie ma zapisu, że jednostki pomocnicze do 15 października skÅ‚adajÄ… do Burmistrza projekt podziaÅ‚u swoich funduszy? Pani Sekretarz odpowiedziaÅ‚a, że nie naniosÅ‚a tej zmiany, ale zostanie to poprawione. WiceprzewodniczÄ…cy Rady poinformowaÅ‚, że w §53 powinna być zmieniona litera oraz w rozdziale X „mienie komunalne” powinno być zastÄ…pione „mienie gminne” jak również powinna być informacja na temat sposobu honorowania „zasÅ‚użony dla Ziemi RogoziÅ„skiej”. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że na Komisji ustalono zapis „zasady przyznawania wyróżnienia okreÅ›la odrÄ™bna uchwaÅ‚a”.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał dlaczego statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym? Pani Sekretarz wyjaśniła, że wynika to z ustawy i jest to termin potrzebny, by mieszkańcy mogliby zapoznać się z tekstem Statutu.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ jaka jest zmiana w zaÅ‚Ä…czniku 3?,poinformowaÅ‚, że w § 9 winien być zapis „najpóźniej na 7 dni”, natomiast w § 12 należaÅ‚oby dopisać sÅ‚owo ”PrzewodniczÄ…cy obrad”.

Pani Sekretarz odpowiedziaÅ‚a, że zostanie to sprawdzone z protokoÅ‚em. Referent Prawny dodaÅ‚, że zapis w §12 dotyczy PrzewodniczÄ…cego Rady. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ czy przegÅ‚osowany zostaÅ‚ zapis „PrzewodniczÄ…cy może, czy musi udzielić gÅ‚osu osobom obecnym na sesji”? Radna Wanda WiÅ›niewska powiedziaÅ‚a, że byÅ‚a dyskusja i ustalono, że PrzewodniczÄ…cy może udzielić gÅ‚osu. Radna Renata Tomaszewska poinformowaÅ‚a, że na Komisji zostaÅ‚ przegÅ‚osowany zapis: „PrzewodniczÄ…cy udziela gÅ‚osu...” Pani Sekretarz stwierdziÅ‚a, że nie naniesiono zmian , których radni nie gÅ‚osowali.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady poprosiÅ‚ o wyjaÅ›nienie zapisów zwiÄ…zanych z bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… skÅ‚adu Rady, § 55 oraz zapisów z rozdziaÅ‚u „Wspólne sesje z Radami Gmin”. Pani Sekretarz poinformowaÅ‚a, że zostanÄ… sprawdzone zapisy i naniesione poprawki zgodnie z tym jak gÅ‚osowali radni. W sprawie wspólnych sesji z Radami innych Gmin Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że sÄ… powoÅ‚ane jeszcze zwiÄ…zki miÄ™dzy gminne i należaÅ‚oby zastanowić siÄ™ nad caÅ‚ym rozdz. VII.

Radny Roman Szuberski stwierdził, że powinny być pewne regulacje dotyczące wspólnych sesji, choć w poprzedniej kadencji były tylko 2 wspólne posiedzenia.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że w przypadku Gminy Skoki nazwa organu została zatwierdzona, gdyż błąd popełnił urzędnik. Dodała ponadto, że Sekretarz Gminy Skoki obawia się, iż nazwa może zostać uchylona przy następnej zmianie statutu.

 

Posiedzenie zakończono o godz. 17,30

 

 

Protokół sporządzili: Marian Nowak

                                  Beata Ryga

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 668485 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP