2007-08-30
Protokół nr 4/2007
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 23 maja 2007 roku, o godz. 13,30
w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański. Na wstępie Przewodniczący przywitał zaproszonych gości: Panią Skarbnik Gminy Marię Kachlicką, Panią Sekretarz Gminy Iwonę Sip-Michalską, Właściciela ZUKiT Pana Henryka Siwińskiego, Burmistrza Rogoźna Bogusława Janusa, Komendanta Straży Miejskiej Jana Stępnia oraz referenta prawnego Pana Jarosława Dolatowskiego.
W związku z tym, że w początkowej części posiedzenia nie uczestniczyli radni: Kolanowska Longina, Pasternak Agata, Szuberski Roman, Tomaszewska Renata oraz Wanda Wiśniewska co wynikało ze zmiany godziny posiedzenia Komisji z 14,30 na 13,30 Przewodniczący Komisji zdecydował o 15 minutowym opóźnieniu rozpoczęcia obrad. W dalszej części posiedzenia wszyscy radni byli obecni.
Przewodniczący Komisji poinformował, że temat czystości nie był poruszany w miesiącu kwietniu ze względu na sesję absolutoryjną. Na początku poprosił Burmistrza i Komendanta Straży Miejskiej o przedstawienie w jaki sposób spisywane są umowy na oczyszczanie miasta, oraz omówiono miejsca, gdzie trudno o utrzymanie porządku i estetyki, czyli:
-plac przy Rondzie
-teren po bużnicy żydowskiej
-Plac Powstańców Wielkopolskich nr 6 i 8
-ul. Kościelna.
Burmistrz poinformowaÅ‚, że nie przygotowaÅ‚ radnym informacji na piÅ›mie. Komendant powiedziaÅ‚, że osobiÅ›cie potwierdza wykonanie umowy przez p. SiwiÅ„skiego i pielÄ™gnacji terenów zielonych. PoinformowaÅ‚, że sÄ… miejsca, gdzie kosi siÄ™ jeden raz, dwa, trzy lub wiÄ™cej, wystÄ™pujÄ… również miejsca nie objÄ™te koszeniem. Komendant StÄ™pieÅ„ dodaÅ‚, że z wykonanej pracy spisywany jest raport. Burmistrz uzupeÅ‚niÅ‚, że na oczyszczanie miasta i pielÄ™gnacjÄ™ zieleni przygotowywany jest przetarg, a zakres okreÅ›lony jest w specyfikacji. OgÅ‚oszono 4 przetargi, które wygraÅ‚ p. SiwiÅ„ski, a obejmujÄ… one : oczyszczanie mechaniczne, oczyszczanie rÄ™czne, wywóz koszy i utrzymanie zieleni. PrzewodniczÄ…cy Komisji zapytaÅ‚ ile razy w tygodniu, zgodnie z umowÄ… wywożone sÄ… kosze? Pan SiwiÅ„ski odpowiedziaÅ‚, że we wtorki i piÄ…tki. PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że w Regulaminie utrzymania czystoÅ›ci i porzÄ…dku na terenie Gminy Rogoźno jest zapis : „ Odpady gromadzone w koszach ulicznych winny być odbierane nie rzadziej niż dwa razy na tydzieÅ„”. PrzewodniczÄ…cy uważa, że jest to sformuÅ‚owanie nieprecyzyjne, gdyż mimo takiej czÄ™stotliwoÅ›ci wywozu że kosze sÄ… peÅ‚ne. Komendant wyjaÅ›niÅ‚, że podobnie jest w przypadku sprzÄ…tania mechanicznego, gdyż umowa okreÅ›la , że sprzÄ…tnie winno siÄ™ odbywać cztery razy w miesiÄ…cu, a czasem wypada 5 tygodni w miesiÄ…cu, i to też jest nieprecyzyjne. PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że zgodnie z regulaminem odpady komunalne winny być odbierane z czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… zapewniajÄ…cÄ… utrzymanie pojemników i otoczenia w należytej czystoÅ›ci. WÅ‚aÅ›ciciel ZUKiT uważa, że w Rogoźnie przybyÅ‚o samochodów i wÅ‚aÅ›ciciele mogliby w dni, w których odbywa siÄ™ sprzÄ…tanie, parkować pojazdy tak, by uÅ‚atwić oczyszczanie. Komendant dopowiedziaÅ‚, że kiedyÅ› byÅ‚ stosowany zakaz zatrzymywania we wtorki i piÄ…tki, czyli w dniach, gdy odbywaÅ‚o siÄ™ sprzÄ…tanie. Pan SiwiÅ„ski wyjaÅ›niÅ‚, że sprzÄ…tanie odbywa siÄ™ od godziny 20,00 do rana. PrzewodniczÄ…cy Komisji zasugerowaÅ‚, że mógÅ‚by być znak przenoÅ›ny zakazujÄ…cy parkowania na czas sprzÄ…tanie ulic.
Właściciel ZUKiT wyjaśnił, że są odcinki, których nie można sprzątać ze względu np. na to, że umowa obejmuje sprzątanie 4 razy, a w miesiącu może się zdarzyć np. 5 piątków i wówczas zamiatarka nie jedzie. W przypadku selektywnej zbiórki odpadów są sytuacje, że po 2 godzinach od opróżnienia koszy na nowo zostają zapełnione. Komendant Straży Miejskiej dodał, że była propozycja zamontowania kamery, ze względu na to iż ludzie nie czytają co można wrzucać do pojemników i zdarzają się opakowania i puszki po płynach czy olejach. Pan Siwiński powiedział, że ludzie do pojemników na szkło wyrzucają porcelanę, szyby samochodowe i stłuczka musi trafiać na sortownię. Przewodniczący Komisji zapytał jak jest egzekwowany zapis uchwały, że przy posesji sprząta właściciel? Komendant wyjaśnił, że nie ma wykładni określającej co jest brudne , a co czyste. Natomiast tereny od mostu do dworca oczyszczają pracownicy publiczni. Właściciel ZUKiT wyjaśnił, że tereny na ul. Piłsudskiego nie są objęte umową. Przewodniczący Komisji zapytał jakie działania podjął Komendant w celu zapewnienia czystości terenu przy Gimnazjum nr 1? Komendant Stępień wyjaśnił, że zwracał się do p. Niedźwiedzia o posprzątanie, jednak właściciel tego nie uczynił i część prac wykonał p. Komendant. Przewodniczący Komisji powiedział, że są miejscowości, gdzie ludzie sami dbają o tereny, w których mieszkają. Radna Renata Tomaszewska zwróciła uwagę, że regularnie zanieczyszczony jest plac targowy przy Zespole Szkół i śmieci przez wiatr przenoszone są na teren szkoły. Komendant Straży potwierdził, że taka sytuacja ma miejsce. Radna Wanda Wiśniewska poinformowała, że teren Parkowa jest czysty, mankamentem jest natomiast brak koszy na śmieci. Radna uważa, że brak czystości wiąże się z brakiem kultury ludzi, którzy nie sprzątają wokół swoich posesji i wywożenia śmieci do lasu. Komendant Straży wyjaśnił, że bardzo często udaje się ustalić do kogo należą pozostawione śmieci i wtedy takie osoby są karane z jednoczesnym pozbieraniem pozostawionych śmieci. Radna Renata Tomaszewska uważa, że zbyt mało jest patroli Straży Miejskiej na ulicach miasta. Komendant Stępień powiedział, że w ostatnim okresie były patrole od stadionu w kierunku Placu Karola Marcinkowskiego. Ponadto wyjaśnił, że Straż Miejska nadzoruje pracę pracowników publicznych i w związku z tym ograniczone są możliwości pieszych patroli. Przewodniczący Komisji zauważył, że brak patroli straży poruszany był już na wcześniejszych posiedzeniach komisji. Radny Roman Szuberski stwierdził, że Straż Miejska nie jest od pilnowania ludzi, patrole piesze zostałyby dostrzeżone, a strażnicy mogliby zajrzeć w wiele miejsc, których nie widać z samochodu. Radny Marian Kuszak stwierdził, że radny mógłby podpowiedzieć rozwiązanie sprawy pilnowania pracowników publicznych. Radny wyjaśnił, że w poprzedniej kadencji wyznaczało się z pracowników publicznych jedną osobę, która kierowała pracą tych ludzi i funkcjonowało to dobrze. Radny Kuszak uważa, że wśród osób skierowanych do prac publicznych trudno byłoby znaleźć osobę, która sprawowałaby nadzór nad pracami pozostałych. Radny Szuberski stwierdził, że Burmistrz jest w Powiatowej Radzie Zatrudnienia i mógłby znaleźć osobę do sprawowania tej funkcji. Przewodniczący Komisji stwierdził, że kierowanie pracami przez Komendanta daje efekty. Przewodniczący Komisji uważa, że należy wzmóc patrole piesze Straży Miejskiej szczególnie przy posesjach. Radny Roman Szuberski zwrócił się do p. Henryka Siwińskiego z zapytaniem czy środki są wystarczające, czy być może kwota powinna być wyższa i czy p. Siwiński uważa, że są być może miejsca, które wymagają większego dofinansowania? Pan Siwiński odpowiedział, że ogranicza się do zawartych umów, i należy zapytać się ile gmina chce wydać i jakie posiada środki oraz co chce osiągnąć. Radna Kolanowska zgłosiła brak koszy od Polnej. Pan Siwiński odpowiedział, że kosze są w tej chwili montowane, jest ich 20 szt., a powinno być przynajmniej ok. 50 szt. Radna Wanda Wiśniewska zgłosiła zapotrzebowanie na kosze w Parkowie. Pan Siwiński powiedział, że kosze zakupuje gmina i są one montowane, gdy jest polecenie.
Przewodniczący Dworzański powiedział, że zgodnie z uchwałą także Zarządy Dróg mają obowiązek dostarczania koszy i czy ta uchwała jest egzekwowana?
Pan Henryk Siwiński odpowiedział, że jest to podobnie jak z oświetleniem. Przewodniczący Dworzański stwierdził, że koszy ulicznych powinno być więcej. Komendant Straży Miejskiej powiedział, że należy odejść od montowania koszy, gdyż są one nieodpowiednio wykorzystywane przez mieszkańców poprzez wyrzucanie do nich nieodpowiednich śmieci, jak chociażby popiołu. Radna Wiśniewska poinformowała, że w Parkowie jest tylko 5 koszy. Radny Henryk Janus stwierdził, że może Zarządy Dróg nie wiedza o takiej uchwale i dlatego nie montują koszy. Wiceprzewodniczący Henryk Janus powiedział, ze powinno być wykaszanie poboczy dróg gminnych, gdyż kiedyś wykonywała to firma p. Siwińskiego. Przewodniczący Dworzański powiedział, że powinna być większa częstotliwość patroli pieszych Straży Miejskiej miedzy innymi na ul. Kościuszki, Pl. Powst.. Wlkp. 6 i 8 oraz ul. Wyszyńskiego. Burmistrz poinformował, że przy Kościele Św. Wita budynek kupiło małżeństwo z Poznania, a o stanie budynku poinformowano Nadzór Budowlany z Poznania. Natomiast p. Kaźmierczak z Pl. Powst. 6 ma akt notarialny wstępny. Były właściciel zmarł, ale Pan Kaźmierczak obiecał, że budynek rozbierze. Burmistrz poradził p. Kaźmierczakowi, aby w sprawie ustalenia własności udał się do sądu. Przewodniczący Komisji powiedział, że właścicielem po byłych GS-ach jest p. Fechner i należy ten teren wykosić. Stwierdził także, że nie respektowanie przez właściciela § 18 może doprowadzić do pobrania przez Gminę dwukrotnego kosztu tej usługi , gdy Gmina ją wykona za właściciela. Przewodniczący Dworzański powiedział, że na Pl. Powst. Wlkp. gdzie upamiętnia się różne rocznice, a gdzie brak jest estetyki i porządku należałoby nakładać więcej mandatów. Radne Agata Pasternak i Longina Kolanowska zwróciły uwagę na zaniedbaną posesję p. Samira Rahmy z Ryczywołu przy pl. Powst. Wlkp. i zapytały czy jest jakiś § który zmusi tego właściciela do uporządkowania tego terenu. Komendant Straży Miejskiej zaproponował by wysłać do tego Pana zaproszenie na następną Komisje. Podobnego zdania był Burmistrz. Radna Renata Tomaszewska zapytała jak radzą sobie z tym inne gminy ? Przewodniczący Dworzański stwierdził, że Samira Rahmana trudno będzie zaprosić na Komisję, gdyż nie odbiera on pism do niego adresowanych. Radna Renata Tomaszewska uważa, że należy zasięgnąć opinii jak sobie z podobnymi problemami radzą inne gminy. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że pan Samir Rahma nie odbiera pism nawet wówczas, gdy jedzie się do niego osobiście. Radna Agata Pasternak zapytała jak długo jest on właścicielem i od kogo kupił nieruchomość? Przewodniczący Dworzański odpowiedział, że od III kadencji. Burmistrz dodał, że Gmina przez pewien czas była zarządcą, ale odnalazł się właściciel, który sprzedał nieruchomość. Przewodniczący Dworzański powiedział, że trzeba się zorientować jak inne gminy poradziły sobie z podobnymi problemami. Komendant Straży Miejskiej podał przykład ul. Kotlarskiej i p. Twaroga, który z chwilą uzyskania aktu notarialnego teren przeznaczył na składowisko drzewa.
PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że należy nakÅ‚adać wiÄ™cej mandatów. Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski powiedziaÅ‚ ,że jest to wÅ‚asność prywatna i sÄ… bardzo ograniczone możliwoÅ›ci, a wyegzekwować można tylko to, co wynika z naszych przepisów miejscowych i porzÄ…dkowych, np. utrzymanie wÅ‚asnoÅ›ci w należytym stanie przez tego wÅ‚aÅ›ciciela. Referent dodaÅ‚, że nie ma jednak prawnych możliwoÅ›ci by wÅ‚asność odebrać. Radny Kuszak zapytaÅ‚ kto zima odÅ›nieża w/w nieruchomoÅ›ci? Radny uważa, że jest za maÅ‚o uwag na piÅ›mie i powinny być jakieÅ› formy nacisku. Radna Agata Pasternak zapytaÅ‚a o zasady estetyki – czy coÅ› takiego jest? Radna uważa, że należaÅ‚oby cos takiego stworzyć, gdyż na tych posesjach jest zielsko. Sekretarz Iwona-Sip Michalska stwierdziÅ‚a, że gdyby sÄ…siedzi stwierdzili jakieÅ› szkody spowodowane, np. wodami opadowymi z tamtych nieruchomoÅ›ci, to mogÄ… dochodzić swoich praw sÄ…downie. Jednak sÄ… to trudne sprawy. Gmina może nakazywać, jednak wÅ‚aÅ›ciciel na swojej posesji może zrobić wszystko.
Radna Wanda Wiśniewska poinformowała o bardzo zdewastowanym budynku kolei w Parkowie. Radna interweniowała w tej sprawie w Poznaniu, gdzie stwierdzono, że lepiej aby się to rozwaliło. Powiedziała, że byli chętni na kupno , ale nie można tego przerabiać, np. na lokale użytkowe jak restauracje ze względu na bliskość torów. Radna poinformowała, że kolej sprzedawała budynki za przysłowiową złotówkę, jednak właściciele po wyremontowaniu i zamieszkaniu zaczęli żądać odszkodowań w związku z tym że mieszkania ulegają zniszczeniu. Dlatego kolej teraz nie sprzedaje budynków. Przewodniczący Komisji poprosił Burmistrza o wypowiedzenie się w sprawie Pani Fechner. Radny Henryk Janus odniósł się do wypowiedzi p. Sekretarz i spytał czy jeśli mieszkańcy napiszą pismo to czy Gmina powoła biegłego? Sekretarz powiedziała, że można to załatwiać na drodze cywilnej. Radny Janus zapytał czy wnioskodawcami może być Komisja, Rada bądź Urząd? Przewodniczący Komisji powiedział, że są to sprawy prywatne. Burmistrz wypowiedział się w sprawie budynku w Parkowie i w Mokrzu. Poinformował, że 3 lata temu poproszono zarządców z PKP, po przeglądzie tych budynków, by oddali to gminie, ale zarządcy stwierdzili, że nie mogą oddać gminie a jedynie wydzierżawić. Po spotkaniu zostały zamurowane drzwi oraz okna. Radny Kuszak stwierdził, że można by to wydzierżawić i przeznaczyć na mieszkania socjalne dla eksmitowanych. Radny Kuszak dodał, że za nie sprzątanie trzeba karać mandatami. Przewodniczący Komisji poprosił Komendanta Straży Miejskiej aby złożył sprawozdanie dotyczące działalności w temacie czystości, z podaniem ile osób ukarano mandatami. Radny Szuberski uważa, że działania Straży powinny być udokumentowane. Przewodniczący Dworzański wspomniał o tym, aby akty prawa miejscowego były zamieszczane w internecie , dotyczy to również tzw. uchwały śmieciowej. Radny Marian Kuszak wspomniał o sprawie nowych podłączeń do kanalizacji. Poinformował, że na jego dyżur zgłosił się p. Jabłoński mówiąc o problemie wyciągania wody z syfonów i nie przyjemnym zapachu. Radny uważa, że przy montowaniu należy zwrócić na to szczególną uwagę. Burmistrz powiedział , że w tej sprawie też miał informacje od p. Jabłońskiego. Dodał, że sprawą odpowietrzników zajmuje się p. Marek Wilhelm. Burmistrz wyjaśnił, że miał podobny przypadek u siebie i zostało to wyregulowane. Przewodniczący Dworzański uważa, że powinna być informacja pod jaki numer zgłaszać wszelkie uwagi i usterki. Burmistrz odpowiedział, że taka informacja jest. Radny Szuberski dodał, że p. Jabłoński dzwonił także do niego z ta sprawą. Radny Janus zapytał na jak długo serwis udziela gwarancji. Burmistrz odpowiedział, że na trzy lata. Burmistrz poinformował, że w sprawie czystości zostały wysłane pisma do p. Rahmy i p. Fechner , jeżeli chodzi o p. Kaźmierczaka to on nie jest właścicielem, ale budynek rozbierze. W sprawie ul.Kościelnej Przewodniczący zaproponował aby Burmistrz oraz Komisja wystąpili pisemnie do nadzoru. Radny Szuberski uważa, że nie jest to kompetencja nadzoru, gdyż są ograniczone możliwości. Przewodniczący Komisji uważa, że na podstawie tego posiedzenia Burmistrz skieruje pisma i to powinno wystarczyć. Komendant Straży Miejskiej porosił aby zgłaszać do niego wszelkie zauważone nieprawidłowości. Przewodniczący Komisji poprosił p. Siwińskiego aby znalazła się informacja o godzinach zamiatania miasta. Radny Szuberski zapytał Komendanta Straży Miejskiej czy przeznaczone środki są wystarczające. Komendant odpowiedział, że nie uwzględniają spraw doraźnych. Pan Henryk Siwiński zwrócił uwagę na złe wychowanie młodzieży co jest pozostałością po byłym systemie. Nie zgodziła się z tym radna Wanda Wiśniewska, która uważa, że w poprzednim systemie uczono młodzież porządku. Wiceprzewodniczący Janus zgłosił wniosek, że zarosła wysepka na skrzyżowaniu na Rudzie i należy wystąpić do Zarządcy drogi.
NastÄ™pnie przystÄ…piono do kolejnego punktu posiedzenia – przyjÄ™cia protokoÅ‚u z posiedzenia Komisji w dniu 19.04.07r. PrzewodniczÄ…cy wspomniaÅ‚, że z tego posiedzenia wystosowano wniosek do sÅ‚użb porzÄ…dkowych o podjÄ™tych dziaÅ‚aniach w sprawie p. Orlewicz.
W gÅ‚osowaniu jawnym wszyscy czÅ‚onkowie Komisji przyjÄ™li protokół „jednogÅ‚oÅ›nie”.
Po głosowaniu Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy.
NastÄ™pnie przystÄ…piono do sesyjnego punktu „Funkcjonowanie sÅ‚użby zdrowia na terenie gminy”. CzÅ‚onkowie Komisji otrzymali pisemne informacje od Burmistrza Rogoźna, ze Starostwa Powiatowego w Obornikach oraz z Przychodni „Zdrowie Rodziny „ w Rogoźnie.
Przewodniczący Dworzański poinformował, że nie zapraszał doktora J. E. Teski ze względu na pełniony przez niego dyżur w przychodni. Przewodniczący zapytał radnych czy są uwagi do otrzymanych materiałów. Uwag nie było.
Przewodniczący Komisji poinformował, że w przerwie poruszono temat możliwości utworzenia żłobka. O sprecyzowanie tematu poprosił radną Agatę Pasternak. Radna Pasternak poinformowała, że zgłaszają się młode matki z pytaniem czy jest możliwość utworzenia żłobka, prywatnego bądź państwowego i jak to wygląda pod względem obsługi? Sekretarz Iwona Sip-Michalska stwierdziła, że na pewno taka możliwość istnieje, tylko trzeba się zorientować jakie są procedury i jakie jest zapotrzebowanie społeczne. Pani Sekretarz poinformowała, że temat ten był kiedyś poruszany, ale nie było chętnych. Sekretarz dodała, że w żłobku muszą być pielęgniarki, lekarz i należy zapewnić odpowiednie warunki finansowe żeby ściągnąć taki personel. Ponadto powiedziała, że odnośnie utworzenia żłobka przepisy są bardzo obostrzone. Pani Sekretarz wyjaśniła, że jest jeszcze możliwość podania artykułu do gazety czy jest chętna osoba z zamiarem otwarcia działalności gospodarczej w zakresie usług opiekuńczych dzieci od 4 miesięcy do 3 lat. Przewodniczący Komisji uznał, że jest to dobra droga. Pani Sekretarz powiedziała, że trzeba sprawdzić jakie jest zainteresowanie tym tematem mieszkańców.
W dalszej kolejności przystąpiono do omówienia projektów uchwał na X sesję Rady Miejskiej.
Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński omówił projekty następujących uchwał:
- w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej,
- w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowych,
- w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej.
Do przedstawionych projektów uwag nie było.
Kolejny projekt uchwaÅ‚y dotyczyÅ‚: Wyrażenia zgody na przekazanie Å›rodków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na wykonanie zatoczki przystankowej przy szkole w miejscowoÅ›ci Parkowo w ciÄ…gu drogi powiatowej nr 2038 P – omówiÅ‚a Skarbnik Gminy Maria Kachlicka. Skarbnik poinformowaÅ‚a, że Å›rodki pochodzÄ…: z budżetu – 15 tys. oraz SoÅ‚ectw: Jaracz-500 zÅ‚, Kaziopole- 700zÅ‚, Parkowo-1.300 zÅ‚ i SÅ‚omowo- 500 zÅ‚. PrzewodniczÄ…cy DworzaÅ„ski zapytaÅ‚ czy jest potwierdzenie, że te soÅ‚ectwa wyrażajÄ… zgodÄ™. Pani Skarbnik odpowiedziaÅ‚, że sÄ… wnioski zÅ‚ożone do budżetu i na podstawie wniosków Rad SoÅ‚eckich wprowadzono te kwoty. Radny Henryk Janus zapytaÅ‚ jaka kwotÄ™ daÅ‚ powiat, gdyż miaÅ‚o to być współfinansowanie ? Skarbnik Maria Kachlicka odpowiedziaÅ‚a, że miaÅ‚o być po 50 %. Radna WiÅ›niewska dodaÅ‚a, że te Å›rodki, które sÄ… wystarczÄ… na wykonanie dokumentacji technicznej. Pani Skarbnik powiedziaÅ‚a, że nie ma jeszcze potwierdzenia z powiatu na piÅ›mie.
Następnie Skarbnik omówiła treść projektu uchwały w sprawie: Wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na wykonanie remontu nawierzchni drogi i chodników na ulicy Kościelnej w Rogoźnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241. Radny Henryk Janus stwierdził, iż była umowa, że po 60 tys. dają Gmina i Województwo, a obecnie jest 100 tys. i spytał skąd ta kwota? Radny Marian Kuszak powiedział, że w trakcie oględzin p. Socha stwierdził, że musi być remont chodników i bezwzględnie położony krawężnik od wysepki do byłej kostnicy, stąd taki koszt. Przewodniczący Dworzański powiedział, że temat ten został wywołany przez dyrektora Urzędu Marszałkowskiego, który poinformował, że jeżeli będzie uchwała Rady to w czerwcu na posiedzeniu Sejmiku, ta uchwałę zostanie wywołana. Radny Roman Szuberski zapytał p. Skarbnik w sprawie uchwały dotyczącej drogi Owczegłowy- Wojciechowo, dlaczego jeżeli było przegłosowane 28 tys., teraz jest proponowana uchwała na kwotę 20tys., a zgodnie z uchwałą RIO należy wprowadzić brakujące 8 tys. zł. Pani Skarbnik odpowiedziała, że chodziło o wskazanie przez Radę źródła finansowania, z czego można zdjąć 8 tys. Radny Roman Szuberski stwierdził, że w piśmie wysłanym do RIO powinno być wskazanie źródeł finansowania, uczynione przez organ wykonawczy. Skarbnik powiedziała, że wysyłając uchwałę do RIO należy wskazać źródło dochodu, i które kwoty nie zawierają się w uchwale budżetowej. Radny Szuberski uważa, że skoro znalazło się 150 tys. na chodniki to 8 tys. zł też powinno się znaleźć. Burmistrz wyjaśnił, że było zaproponowane 20 tys., a radni wprowadzili dodatkowe 8 tys. i nie wskazali źródła dochodu. Burmistrz powiedział by radna Tomaszewska nie kiwała głową podczas jego wypowiedzi. Dodał, że na tą drogę nie ma wykonanego kosztorysu i Zarząd Dróg zrobi tyle, na ile starczy pieniędzy. Ponadto wyjaśnił. że 50 tys. na chodniki dołożono z wykonania dojazdu do ul. Paderewskiego, natomiast na ul. Kościelną p. Socha dołoży 300 tys. a 100 tys. Gmina i wystarczy to na wykonanie drogi od cmentarza do poczty, wyprofilowanie studni i ułożenie chodnika, na który kostkę zakupi Gmina. Radna Renata Tomaszewska zwróciła się do Przewodniczącego Komisji by zdyscyplinował Burmistrza, gdyż odnosi się arogancko do radnej i może dojść do tego, że będzie bała się przychodzić na posiedzenia Komisji i Sesji. Burmistrz zwrócił się do Przewodniczącego Komisji, aby ten zdyscyplinował radną Tomaszewską, która atakuje Burmistrza. Radny Roman Szuberski wystąpił z wnioskiem o wycofanie z porządku obrad uchwały o przekazanie środków, gdyż jest to poprawianie uchwały, która była już wcześniej podejmowana i nie do przyjęcia jest zdejmowanie tych 8 tys. zł. Radny uważa, że chodziło tu o to, by radni tego nie zauważyli, a to co jest ujęte w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej jest wiążące. Burmistrz zwrócił się do Przewodniczącego Komisji by ten zdyscyplinował radnego Szuberskiego, który twierdzi, że cel tej uchwały był taki, aby radni tego nie zauważyli . Burmistrz zadał pytanie radnemu Szuberskiemu dlaczego ma być to 28 tys. a nie 20tys.,gdyż nikt nie wie łącznie z dyrektorem Juszkiewiczem i Starostą, jaki będzie kosztorys. Radny zauważył, że uchwała została podjęta, a Regionalna Izba Obrachunkowa podjęła uchwałę z odpowiednim wskazaniem co należy zrobić. Burmistrz uważa, że są dwie możliwości, albo wprowadzić w budżecie 8 tys., albo zmienić uchwałę, którą Rada poprzednio przyjęła. Radny Szuberski uważa, że należy wprowadzić 8 tys. zł i zamiast 20 powinno być 28 tys. zł. Przewodniczący Komisji zaproponował, aby pozostawić ten temat do rozstrzygnięcia przez Komisję Gospodarki, Finansów i Rolnictwa. Radny Janus powiedział, że Rada podjęła uchwałę na kwotę 28 tys. zł. Radny Szuberski stwierdził, że uchwała na kwotę 28 tys. ma zostać uchylona , a proponowana jest uchwała na kwotę 20tys. zł. Przewodniczący Dworzański powiedział, że trzeba mieć konkretną informację ile potrzeba na tą drogę środków. Burmistrz powiedział, że nie ma projektu i nie ma kosztorysu, rozmawiał też p. Juszkiewiczem, który stwierdził, że zrobi taką część, za kwotę którą otrzyma. Przewodniczący Komisji zapytał jaki to jest odcinek ?
Zastępca Burmistrza odpowiedział, że od Owczychgłów do Wojciechowa jest ok. 3 km. Radny Henryk Janus stwierdził, że na jutrzejszej Komisji będzie obecny p. Juszkiewicz
i będzie można z nim ten temat omówić.
Następnie Skarbnik Maria Kachlicka omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007 rok. Radny Roman Szuberski zapytał w sprawie zdjęcia 250 tys. zł dot. sprawy p. Słodowego, czy Gmina odstępuje od tego zadania całkowicie i czy p. Burmistrz doszedł do porozumienia się z p.Słodowym. Burmistrz odpowiedział, że p. Słodowy wyraził zgodę na budowę studni, chciał także działkę o pow. 4,5 ha, a następnie 2,5 ha, jednak nie ma możliwości prawnej przekazania działki przez Gminę. Radna Tomaszewska powiedziała, że na jednej z Komisji Zastępca Burmistrza poinformował, iż będzie tragedia, jeśli radni nie zatwierdzą kwoty na kanalizację w tamtym rejonie. Radny Szuberski stwierdził, że według Zastępcy Burmistrza radni doprowadzą Gminę do strat. Wyraził jednak zadowolenie, że istnieje porozumienie między Burmistrzem a radnymi. Burmistrz powiedział, że trudno było przewidzieć jaki będzie wyrok sądu, stąd podjęto rozmowy z p. Słodowym. Zastępca Burmistrza uzupełnił, że takie informację przekazał przed spotkaniem z p. Słodowym, a wyrok sądu brzmiał, że Gmina wygrała sprawę pod warunkiem, że wybuduje obejście. Radna Longina Kolanowska powiedziała, że nie cieszą ją opinie prasy piszącej braku pieniędzy na ul. Różaną. Radna zapytała dlaczego Burmistrz nie dołoży pieniędzy na tą ulicę, skoro kwota 20 tys. zł jest za mała? Burmistrz odpowiedział, że nie widzi w tej chwili możliwości zrobienia ul. Różanej, gdyż należy najpierw wykonać kanalizację. Radna Kolanowska powiedziała, że sposób informowania mieszkańców przez Burmistrza jest niewłaściwy. Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w prasie ukazała się informacja o przewidywalnym terminie budowy kanalizacji na ul. Różanej. Burmistrz poinformował, że jeśli będzie można starać się o środki unijne i zostaną one przyznane to wtedy podane zostaną terminy realizacji inwestycji.
Radny Marian Kuszak zapytał o kwotę dotacji do Powiatu Obornickiego na Gimnazjum nr 2 i kwoty zdjęte ze szkół podstawowych? Pani Skarbnik wyjaśniła, że 26 kwietnia wprowadzono subwencje oświatową do budżetu bez rozliczenia, natomiast dzień po sesji kwietniowej przysłano pismo informujące jak rozliczyć subwencję, tak by była zgodność z dyspozycją Ministerstwa Finansów. Radny Kuszak zapytał czy dyrektorzy szkół zostali o tym poinformowani? Pani Skarbnik odpowiedziała, że dyrektorzy wiedzieli, że nie mogą tych pieniędzy zagospodarować, gdyż nie są jeszcze rozliczone. Pani Skarbnik wyjaśniła, że w uchwale kwietniowej na Gimnazjum Nr 2 zostało wprowadzona część kwoty z subwencji, a w uchwale na maj kwota zostaje uzupełniona do pełnej subwencji.
Radny Roman Szuberski zapytał jak wygląda sprawa porozumienia ze Starostą w kwestii Gimnazjum Nr 2? Burmistrz odpowiedział, że dokonano obliczeń na podstawie kosztów z 2006 roku, z których wynikało, że do Gimnazjum Nr 2 należy dołożyć 92.000 zł, oprócz subwencji i na taką kwotę miało być przygotowane porozumienie. Burmistrz dodał, że po rozmowach telefonicznych między Starostą a panią Dyrektor Tomaszewską, Starostą wycofał się ze wcześniejszych ustaleń i kwota porozumienia ma wynosić 150.000 zł. Radny Roman Szuberski zapytał kto przygotowywał projekt porozumienia. Burmistrz odpowiedział, że projekt został przygotowany przez Starostwo, natomiast poprawki poczyniła Pani Skarbnik.
Radna Wanda Wiśniewska zapytała czy dyrektor Gimnazjum Nr 2 złożyła projekt tak jak pozostałe szkoły do dnia 30 kwietnia? Radna Renata Tomaszewska odpowiedziała, że zostały złożone wszystkie informacje natomiast projekt zostanie złożony po zaopiniowaniu go przez Starostwo. Radna Wiśniewska stwierdziła, że nie rozumienie dlaczego Gimnazjum Nr 2 nie złożyło tak jak pozostałe szkoły projektu arkusza organizacyjnego.
Radna Tomaszewska wyjaśniła, że do 30 kwietnia złożyła arkusz organizacyjny do Starostwa, natomiast pani Pełnomocnik Burmistrza otrzymała informacje niezbędne do przeliczenia subwencji, po zaopiniowaniu przez organ prowadzący arkusz zostanie także przekazany.
Radna Wiśniewska powiedziała, że gdy poprzednio zadała to pytanie Pani dyrektor odpowiedziała, że nie jest w stanie przeliczyć kosztów utrzymania 1 ucznia w Gimnazjum, co miało mieć wpływ na przekazanie odpowiedniej dotacji z budżetu gminy. Radna Tomaszewska zaprosiła radna Wiśniewską do zapoznania się z funkcjonowaniem Zespołu Szkół. Burmistrz dodał, że w związku z tematem sesji kwietniowej nauczyciele mieli przygotować odpowiednią informację i informacja o Gimnazjum Nr 2 też powinna zostać przedstawiona.
Radna Agata Pasternak zapytała jakie będzie przeznaczenie płyt z ul. Kościuszki? Burmistrz odpowiedział, że posłużą do połączenia robionych dróg. Radna Pasternak stwierdziła, że jeśli będą zdejmowane płyty to należałoby wspomóc nimi ul. Różaną. Radna zapytała także czy Gmina złożyła wnioski o środki z Unii Europejskiej? Burmistrz odpowiedział, że obecnie nie ma naboru. Zastępca Burmistrza dodał, że stosowany jest najpierw system tzw. fiszek. Radna Pasternak zapytała czy są plany złożenia wniosków, gdyż w szkołach już się to odbywa, oraz kto zajmie się pozyskiwaniem środków unijnych? Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że pierwszy termin to może być wiosna 2008 r., natomiast do szkół stosowane są inne programy, pozyskiwaniem środków zajmować się będzie Wydział Rozwoju Gospodarczego i Promocji. Burmistrz dodał, że wstępne wnioski zostały złożone na halę widowiskowo- sportową i drogę i zapytał czy Komisja zdecydowała, na którą drogę należy przeznaczyć środki z FOGR? Przewodniczący Komisji stwierdził, że nie ma takiego tematu w porządku obrad. Radny Roman Szuberski stwierdził, że Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa mógłby coś zaproponować oraz dodał, że Burmistrz powinien przedstawić orientacyjne koszty i natężenie ruchu. Burmistrz odpowiedział, że nie ma kosztorysów i projektów, ale według porównywalnych danych orientacyjne koszty wynoszą:
- Boguniewo-Józefinowo-2250 metrów- 450.000 zł,
- Owieczki-Owieczki-3700 metrów- 740.000 zł,
- Gościejewo- 2800 metrów-560.000 zł,
- Gościejewo-450 metrów-90.000 zł.
Wiceprzewodniczący Rady zapytał jakie są dokumenty konieczne do złożenia wstępnych wniosków? Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że stosowany jest system ewidencji poprzez zgłaszanie przez internet i nie zostały określone jeszcze wzory dokumentów. Wiceprzewodniczący stwierdził, że radni też powinni w tej kwestii mieć udział. Zastępca Burmistrza powiedział, że dokonanie zgłoszenie o niczym nie decyduje, a nabór wniosków będzie przebiegał w inny sposób. Przewodniczący Komisji stwierdził, ze radni też mogliby złożyć swoje propozycje do zgłaszanych wniosków.
W związku z innymi zaplanowanymi sprawami Przewodniczący Komisji opuścił posiedzenie, a dalszą część poprowadziła Radna Longina Kolanowska- Zastępca Przewodniczącego.
Komisja zajęła się punktem: Wolne głosy i wnioski. Radna Wanda Wiśniewska zapytała kto jest zarządcą budynku pogotowia ratunkowego? Burmistrz odpowiedział, że budynek dzierżawi ZOZ Oborniki. Radna poinformowała, że należy coś zrobić z bardzo złym stanem budynku. Burmistrz wyjaśnił, że poprzedni Dyrektor szpitala zadecydował by tam przenieść pogotowie ratunkowe. Radny Roman Szuberski stwierdził, że ZOZ Oborniki płaci czynsz- jest dzierżawcą i nie odpowiada za stan budynku, zarządcą jest ZAMK, a nadzoruje wszystko Burmistrz. Wiceprzewodniczący Rady zwrócił uwagę, że pacjentom z urazami kończyn trudno przemieszczać się między pogotowiem a chirurgiem, gdyż nie ma sprawnego wózka inwalidzkiego.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że na pewno były kontrole stwierdzające przydatność tego budynku i należy ten temat omówić na sesji. Radna Agata Pasternak stwierdziła, że ułatwieniem dla pacjentów byłoby zastosowanie drewnianego podjazdu. Radny Roman Szuberski zwrócił się do Zastępcy Burmistrza by ten negatywnie nie odbierał jego słów dot. kwoty 250.000 zł związanej z budową kanalizacji. Zastępca Burmistrza stwierdził, że informacje przekazywał radnym, gdy nie był znany wyrok sądu II instancji i nie odbyło się spotkanie z p. Słodowym.
W dalszej kolejnoÅ›ci Komisja podjęła temat zmian w Statucie Gminy i Regulaminie Rady Miejskiej. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zauważyÅ‚, że w dostarczonym radnym projekcie uchwaÅ‚y sÄ… bÅ‚Ä™dy, które należy poprawić. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ dlaczego jako podstawÄ™ prawnÄ… powoÅ‚uje siÄ™ statut z 23.08.2001 roku, skoro statut byÅ‚ zmieniany w 2003 roku? Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski, odpowiedziaÅ‚, że należy odwoÅ‚ać siÄ™ do tekstu jednolitego z 2001 roku. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że w projekcie nowego Statutu jest zapis „ Rada Miasta i Gminy Rogoźno”, a zgÅ‚oszone byÅ‚o „Rada Miejska Gminy Rogoźno”, gdyż zgodnie z ustawÄ… nazwa nie może być dwu czÅ‚onowa. Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski wyjaÅ›niÅ‚, że nazwy organów muszÄ… być zgodne. WiceprzewodniczÄ…cy stwierdziÅ‚, ze ustawa precyzuje tylko jakÄ… nazwÄ™ ma nosić Rada, a pozostaÅ‚ych nazw nie okreÅ›la. Radny dodaÅ‚ także, że jest kilka możliwoÅ›ci nazewnictwa organów. Pani Sekretarz poprosiÅ‚a by WiceprzewodniczÄ…cy podaÅ‚ te propozycje, które zostaÅ‚y przegÅ‚osowane, tak by poprawić projekt uchwaÅ‚y. WiceprzewodniczÄ…cy Janus podaÅ‚ nazwy:
- Rada Miejska Gminy Rogoźno,
- Urząd Miasta i Gminy Rogoźno,
- Burmistrz Miasta i Gminy Rogoźno.
Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy została podjęta uchwała mówiąca o wydzierżawianiu nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata. Pani Sekretarz odpowiedziała, że taka uchwała została podjęta. Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że naniesiono poprawkę dotyczącą powoływania komisji doraźnych, a nie została ona ujęta w projekcie. Referent Prawny wyjaśnił, że komisje doraźne mogą być powoływane, ale nie muszą. Dodał także, że poprawka nie została naniesiona, gdyż nie była przegłosowana przez radnych. Referent wyjaśnił, że w projekcie uwzględniono przegłosowane poprawki radnych niezależnie czy są zgodne z prawem czy nie. Pani Sekretarz dodała, że jest to projekt, przygotowywany bardzo szybko stąd pewne nieścisłości.
WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ czy jest uchwaÅ‚a mówiÄ…ca o zwrocie kosztów podróży sÅ‚użbowych dla radnych oraz czy jest uchwaÅ‚a mówiÄ…ca ilu mieszkaÅ„ców może zgÅ‚osić wniosek o utworzenie jednostki pomocniczej? Pani Sekretarz powiedziaÅ‚a, że wyjaÅ›nienia sÄ… w przekazanej radnym informacji, ponadto dodaÅ‚a, że takie uchwaÅ‚y zostaÅ‚y podjÄ™te. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ dlaczego w projekcie nowego statutu nie ma zapisu, że jednostki pomocnicze do 15 października skÅ‚adajÄ… do Burmistrza projekt podziaÅ‚u swoich funduszy? Pani Sekretarz odpowiedziaÅ‚a, że nie naniosÅ‚a tej zmiany, ale zostanie to poprawione. WiceprzewodniczÄ…cy Rady poinformowaÅ‚, że w §53 powinna być zmieniona litera oraz w rozdziale X „mienie komunalne” powinno być zastÄ…pione „mienie gminne” jak również powinna być informacja na temat sposobu honorowania „zasÅ‚użony dla Ziemi RogoziÅ„skiej”. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że na Komisji ustalono zapis „zasady przyznawania wyróżnienia okreÅ›la odrÄ™bna uchwaÅ‚a”.
Wiceprzewodniczący Rady zapytał dlaczego statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym? Pani Sekretarz wyjaśniła, że wynika to z ustawy i jest to termin potrzebny, by mieszkańcy mogliby zapoznać się z tekstem Statutu.
WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ jaka jest zmiana w zaÅ‚Ä…czniku 3?,poinformowaÅ‚, że w § 9 winien być zapis „najpóźniej na 7 dni”, natomiast w § 12 należaÅ‚oby dopisać sÅ‚owo ”PrzewodniczÄ…cy obrad”.
Pani Sekretarz odpowiedziaÅ‚a, że zostanie to sprawdzone z protokoÅ‚em. Referent Prawny dodaÅ‚, że zapis w §12 dotyczy PrzewodniczÄ…cego Rady. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ czy przegÅ‚osowany zostaÅ‚ zapis „PrzewodniczÄ…cy może, czy musi udzielić gÅ‚osu osobom obecnym na sesji”? Radna Wanda WiÅ›niewska powiedziaÅ‚a, że byÅ‚a dyskusja i ustalono, że PrzewodniczÄ…cy może udzielić gÅ‚osu. Radna Renata Tomaszewska poinformowaÅ‚a, że na Komisji zostaÅ‚ przegÅ‚osowany zapis: „PrzewodniczÄ…cy udziela gÅ‚osu...” Pani Sekretarz stwierdziÅ‚a, że nie naniesiono zmian , których radni nie gÅ‚osowali.
WiceprzewodniczÄ…cy Rady poprosiÅ‚ o wyjaÅ›nienie zapisów zwiÄ…zanych z bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… skÅ‚adu Rady, § 55 oraz zapisów z rozdziaÅ‚u „Wspólne sesje z Radami Gmin”. Pani Sekretarz poinformowaÅ‚a, że zostanÄ… sprawdzone zapisy i naniesione poprawki zgodnie z tym jak gÅ‚osowali radni. W sprawie wspólnych sesji z Radami innych Gmin Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że sÄ… powoÅ‚ane jeszcze zwiÄ…zki miÄ™dzy gminne i należaÅ‚oby zastanowić siÄ™ nad caÅ‚ym rozdz. VII.
Radny Roman Szuberski stwierdził, że powinny być pewne regulacje dotyczące wspólnych sesji, choć w poprzedniej kadencji były tylko 2 wspólne posiedzenia.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że w przypadku Gminy Skoki nazwa organu została zatwierdzona, gdyż błąd popełnił urzędnik. Dodała ponadto, że Sekretarz Gminy Skoki obawia się, iż nazwa może zostać uchylona przy następnej zmianie statutu.
Posiedzenie zakończono o godz. 17,30
Protokół sporządzili: Marian Nowak
Beata Ryga
|