Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2007-07-09
Protokół
z posiedzenia Komisji Wspólnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 17 maja 2007 roku.
 

I . Część posiedzenia rozpoczęła się od zwiedzania gospodarstw agroturystycznych.


Posiedzenie rozpoczęto o godzinie 12,00 wyjazdem do gospodarstw agroturystycznych znajdujących się na terenie gminy.


Jako pierwsze odwiedzono Gospodarstwo Agroturystyczne „Grajek”p. Kożuszkiewiczów w Budziszewku .

Następnie radni odwiedzili Gospodarstwo Agroturystyczne p. Janków w Parkowie.

Jako trzecie i ostatnie radni zwiedzili Gospodarstwo Agroturystyczne „Bachmat”

p. Kłodzińskich w Jaraczu.


II. Część posiedzenia odbyła się w sali nr 20 Urzędu Miejskiego, a tematem były zmiany w Regulaminie Rady Miejskiej i Statucie Gminy.


III. Wolne głosy i wnioski.


Zebranych powitał i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zdzisław Hinz.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował aby radni zgłaszali uwagi do poszczególnych paragrafów, a Pani Sekretarz je wynotuje i przedstawi na posiedzeniach Komisji oraz przedstawi jakie zmiany nie mogą być przyjęte.

Przewodniczący Rady stwierdził, że o sprawach oczywistych można zdecydować na dzisiejszym posiedzeniu. Natomiast te, które będą budziły wątpliwości zostaną rozstrzygnięte do następnego posiedzenia Komisji, a ostateczna wersja zmian zostanie przedstawiona przed sesją. Przewodniczący Rady poinformował, że będzie omawiany paragraf po paragrafie.

Pani Sekretarz Iwona Sip- Michalska poinformowała, że jedynym radnym, który przedstawił uwagi w formie ustnej był Wiceprzewodniczący Rady Henryk Janus. Pani Sekretarz zaproponowała, że odniesie się do zgłoszonych uwag. Przewodniczący Rady zapytał czy Wiceprzewodniczący wyraża zgodę? Wiceprzewodniczący powiedział, że ma jeszcze uwagi, których nie omawiał z Panią Sekretarz. Radny Zbigniew Nowak zaproponował by wiceprzewodniczący przedstawił swoje propozycje, oraz by omawiano kolejno wszystkie paragrafy.

Rozdział 1 § 2. Pani Sekretarz wyjaśniła, że nazewnictwo organu określone jest w Instrukcji Kancelaryjnej i Rozporządzeniu Rady Ministrów. Ponadto Burmistrz w 2003 roku zwrócił się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o wyjaśnienie w sprawie nazewnictwa. Pismo z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wyjaśniło, że stosowane nazewnictwo jest prawidłowe. Pani Sekretarz dodała, że stosowny zapis jest także w Ustawie o samorządzie gminnym- art.15, ust.2. Pani Sekretarz wyjaśniła, że zmiana nazwy organu wiąże się z określoną procedurą i należy rozważyć każdy zapis tak, by treść statutu nie odbiegała od ustawy.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus poinformował, że w 2003 roku był zmieniany Statut poprzez głosowanie na sesji i podjęcie stosownej uchwały, i nie było innej procedury. Wiceprzewodniczący Rady dodał, że w innych Gminach np. Kłecko i Ślesin statuty były zmieniane w czerwcu 2006 roku i są zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną ( nazwa- Rada Miejska Gminy Kłecko). Wiceprzewodniczący stwierdził więc, że można by stosować nazwę Rada Miejska Gminy Rogoźno. Dodał także, że w piśmie skierowanym do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie było zapytania, czy inne możliwości nazewnictwa są prawidłowe.

Radny Ryszard DworzaÅ„ski stwierdziÅ‚, że zgodnie z tym co powiedziaÅ‚a Pani Sekretarz jednoznacznie jest okreÅ›lone, że Rada Miejska jest RadÄ… Gminy Rogoźno. WiceprzewodniczÄ…cy stwierdziÅ‚, że jeÅ›li sÄ… gminy wiejskie jak np. BudzyÅ„ czy Ryczywół to jest oczywiste, że siedziba jest na wsi, gdyż te miejscowoÅ›ci nie sÄ… miastami. DodaÅ‚ także , że w przypadku WÄ…growca Rada Gminy WÄ…growiec i Rada Miejska majÄ… siedzibÄ™ w mieÅ›cie. Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski wyjaÅ›niÅ‚, że wszystkie rozbieżnoÅ›ci mogÅ‚y być przed 1999, gdyż w grudniu 1999 roku wprowadzono InstrukcjÄ™ KancelaryjnÄ…, która jednoznacznie okreÅ›liÅ‚a jak wyglÄ…da nazewnictwo. Referent prawny dodaÅ‚, że w statucie obecnie obowiÄ…zujÄ…cym dla Gminy Rogoźno wszystko jest zgodne wÅ‚aÅ›nie z tÄ… instrukcjÄ…. Sekretarz dodaÅ‚a, że zgodnie z art.15 rada nosi nazwÄ™ miejskiej, gdy znajduje siÄ™ w mieÅ›cie, oraz dodaÅ‚a, że Instrukcja Kancelaryjna zawiera min. wzory pieczÄ™ci i to jest z góry narzucone, a zmiana może być nie zgodna z prawem. WiceprzewodniczÄ…cy Janus stwierdziÅ‚, że sÄ… Gminy, które swoje siedziby majÄ… w mieÅ›cie, a noszÄ… nazwÄ™ Rada Miejska Gminy np. KÅ‚ecko. Burmistrz zapytaÅ‚ czemu ma to sÅ‚użyć i zapytaÅ‚ czy nie lepiej wzorować siÄ™ na gminach bliższych np. Obornikach, które również dopasowywaÅ‚y nazwy w poprzedniej kadencji? Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że w przypadku WÄ…growca sÄ… 2 odrÄ™bne jednostki administracyjne, stÄ…d nie powinniÅ›my siÄ™ na to powoÅ‚ywać. Pani Sekretarz dodaÅ‚a, że zwróci siÄ™ do tych gmin z pytaniem na jakiej podstawie zostaÅ‚o to ustalone. WiceprzewodniczÄ…cy Rady powiedziaÅ‚, że gdyby nazwy byÅ‚y nie prawidÅ‚owe to Nadzór Wojewody uchyliÅ‚by te Statuty. Radny Zbigniew Nowak stwierdziÅ‚, że jeÅ›li radni przyjmÄ… propozycje zmian nazwy to należy w pozostaÅ‚ych miejscach wykreÅ›lić sÅ‚owo „Miejska”, oraz zapytaÅ‚ jakie koszty poniósÅ‚by UrzÄ…d z tytuÅ‚u zmiany nazwy organu? Skarbnik Gminy odpowiedziaÅ‚a, że w 2003 roku wykonanie pieczÄ™ci metalowych i tablic metalowych byÅ‚ to koszt powyżej 3.000 zÅ‚. Burmistrz dodaÅ‚, że jest za nazwÄ… „Rada Gminy Rogoźno”, ale nie za „Rada Miejska Gminy Rogoźno”. PrzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ czy pozostali radni chcÄ… w tej sprawie zabrać gÅ‚os? Radny Marian Kuszak stwierdziÅ‚, że jest to sztuczna dyskusja majÄ…ca na celu dowartoÅ›ciowanie radnych z terenów wiejskich . Radny Roman Szuberski poparÅ‚ radnego Janusa, dodajÄ…c, że uchwalono statuty w 2003 roku w wielu miejscowoÅ›ciach i Nadzór Wojewody tego nie uchyliÅ‚. Radny uważa, że w tej kwestii należy zasiÄ™gnąć opinii prawnej. Radna Wanda WiÅ›niewska stwierdziÅ‚a, że mogÅ‚aby być nazwa Rada Miejsko- Gminna Rogoźna, ale dodaÅ‚a, że poprzez obowiÄ…zujÄ…cÄ… nazwÄ™ organu radni z Parkowa nie czujÄ… siÄ™ poniżeni. WiceprzewodniczÄ…cy Rady poprosiÅ‚ by do nastÄ™pnej Komisji Pani Sekretarz sprawdziÅ‚a czy propozycje nazw np. Rada Miejska Gminy i UrzÄ…d Miasta i Gminy Rogoźno sÄ… prawidÅ‚owe. Radny Kazimierz Lis zaproponowaÅ‚ by przejść do kolejnych §§, a Pani Sekretarz w razie wÄ…tpliwoÅ›ci sprawdzi i udzieli wyjaÅ›nieÅ„. PrzewodniczÄ…cy Rady zwróciÅ‚ siÄ™ do radnych czy sÄ… za tÄ… propozycjÄ… nazwy i czy Pani Sekretarz ma sprawdzić jej prawidÅ‚owość? GÅ‚os zabraÅ‚ Burmistrz stwierdzajÄ…c, że nie uzyskaÅ‚ odpowiedzi na pytanie czemu te zmiany majÄ… sÅ‚użyć. WiceprzewodniczÄ…cy wyjaÅ›niÅ‚ by odróżnić GminÄ™ wspólnÄ… od gmin , które majÄ… 2 Rady.

Propozycje zmian:

  • Rozdz. I, §2, pkt., 2 : RadÄ™ MiejskÄ… w Rogoźnie zastÄ…pić zapisem Rada Miejska Gminy Rogoźno, w wyniku gÅ‚osowania 10 radnych byÅ‚o „za”, 3 „przeciw”, a 1 „wstrzymujÄ…cy siÄ™”

  • Rozdz. I, § 2, pkt. 3 : zapis Burmistrz Rogoźna zastÄ…pić zapisem Burmistrz Miasta i Gminy Rogoźno, w wyniku gÅ‚osowania 11 radnych byÅ‚o „ za”, 2 „przeciw”, a 1 „wstrzymaÅ‚ siÄ™” od gÅ‚osu,

  • Rozdz. I, § 2, pkt. 4 : zapis UrzÄ…d Miejski w Rogoźnie zastÄ…pić zapisem UrzÄ…d Miasta i Gminy Rogoźno, w wyniku gÅ‚osowania 11 radnych byÅ‚o” za”, 2 „przeciw” i 1 „wstrzymujÄ…cy”.

Radny Zbigniew Nowak zauważył, że w §11 należy uwzględnić wcześniejsze zmiany. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że każdy paragraf będzie omawiany.

Radny Kazimierz Lis zapytał czy w toku jest procedura z uaktualnianiem nazw miejscowości, gdyż należy zmienić załącznik nr 1 w § 3(mapa) .Radny Lis zaproponował :

  • rozdz. I, §4, pkt.3 dopisać sÅ‚owo „napis”. Za propozycjÄ… byÅ‚o 13 radnych i 1 „wstrzymujÄ…cy”.

  • Rozdz. I, §4, pkt. 5 wykreÅ›lić sÅ‚owo” Miejska”, radny zapytaÅ‚ także czy jest uchwaÅ‚a okreÅ›lajÄ…ca zasady używania herbu i barw Gminy? Referent Prawny j. Dolatowski wyjaÅ›niÅ‚, że jest taka uchwaÅ‚a.

Bez zmian radni pozostawili w rozdz. I następujące §§:1, 3.

Radny KazimierzLis poprosiÅ‚ o wyjaÅ›nienie w rozdz. II § 7 pkt 1a- co to sÄ… zadania wÅ‚asne Gminy o charakterze obowiÄ…zkowym? Pani Sekretarz wyjasniÅ‚a, że sÄ… to obowiÄ…zki obligatoryjne, które wynikajÄ… z ustaw, np. ustawa o gospodarce wodnej, prawo ochrony Å›rodowiska, prawo wodne itp. Radny Lis poprosiÅ‚ o listÄ™ obowiÄ…zków, które Gmina musi realizować. Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski wyjaÅ›niÅ‚, że w statucie jest to zapisane hasÅ‚owo, nie sÄ… to konkretne obowiÄ…zki. Ponadto dodaÅ‚, że obowiÄ…zki nakÅ‚adane na gminÄ™ przez ustawy nie powtarza siÄ™ w statucie, ze wzglÄ™du na zmienianie siÄ™ tych obowiÄ…zków w czasie. PrzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ czy taki zapis w statucie jest potrzebny? Referent odpowiedziaÅ‚, że § 7 jest powtórzeniem przepisów z ustawy i ten zapis mógÅ‚by być pominiÄ™ty. Referent dodaÅ‚, że jeÅ›li pkt.1a pozostanie w statucie to nie bÄ™dzie naruszaÅ‚ prawa. Radny Kazimierz Lis zaproponowaÅ‚ by wykreÅ›lić sÅ‚owo ” szczególne”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie opowiedzieli siÄ™ za propozycjÄ… radnego Lisa.

Bez zmian radni w rozdz. II pozostawili następujące §§: 5,6, 8.

Radny Kazimierz Lis zaproponował:

  • rozdz. III 3, § 9 by miaÅ‚ takie brzmienie jak art.11 ustawy o samorzÄ…dzie gminnym.

Referent prawny powiedział, że lepiej nie wprowadzać przepisów dokładnych z ustaw, bo wtedy prawo jest naruszane i lepiej taki zapis wykreślić. Wiceprzewodniczący Janus zauważył, że w § 9 brak jest zapisu dotyczącego konsultacji z mieszkańcami. Referent prawny wyjaśnił, że prawo do konsultacji jest w ustawie o samorządzie gminnym oraz w regulaminie konsultacji i funkcjonuje obok statutu. Przewodniczący Rady stwierdził, że konsultacja nie jest decyzją tylko opinią mieszkańców. Wiceprzewodniczący Rady uważa, że z tego § nie wynika by chodziło tylko o decyzje. Radny Lis zauważył, że rozbieżności między statutem, a zapisem z ustawy o samorządzie gminnym w § 9 wynikają z nowelizacji ustawy i należałoby wykreślić §§ 9 i 10. Referent prawny dodał, że można wykreślić wszystkie te przepisy, które są powtórzeniem przepisów ustawowych.

Za wykreÅ›leniem § 9 i 10 -13 radnych byÅ‚o „za” i 2 „wstrzymujÄ…cych”.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • rozdz. III § 12, wykreÅ›lić pkt.2- 14 radnych byÅ‚o „za” tÄ… propozycjÄ… i 1 „wstrzymujÄ…cy”.

Radni Lis i Nowak zauważyli, że jeśli nastąpi zmiana w § 2 to należy zmienić nazwy organu również w innych §§.

Radni bez zmian pozostawili w rozdz. III następujące §§: 11, 14, 15.

Wiceprzewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie w rozdz. IV §17 pkt.9 dotyczącego wydzierżawiania nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3lata, gdyż w ubiegłej kadencji podjęto uchwałę, na mocy której Burmistrz może wydzierżawiać na okres lat 9. Referent prawny wyjaśnił, że uchwała została podjęta na podstawie tego przepisu i Rada przedłużyła okres wydzierżawiania do lat 9.

Radny Andrzej Olenderski zaproponował:

  • rozdz. IV4, § 17, pkt.16 uzupeÅ‚nić zapisem „ pomoc w skrajnych przypadkach”. PrzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ czy taka pomoc jest w kompetencjach Rady? Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że należy odwoÅ‚ać siÄ™ do ustawy o pomocy spoÅ‚ecznej, gdzie sÄ… okreÅ›lone zasady.

Przewodniczący Hinz stwierdził, że takie kompetencje ma Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Radny Olenderski zapytał na jakiej podstawie podjęta została uchwała o pomocy dla pogorzelców z Laskowa? Radny Roman Szuberski zapytał czy ta uchwała została uchylona? Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała nie została uchylona ale w związku, że pojawiły się wątpliwości co do propozycji radnego Olenderskiego należy to wyjaśnić. Radny Olenderski zaproponował, by wprowadzić osobny punkt w brzmieniu :

„ Podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawie zasad udzielania pomocy finansowej dla mieszkaÅ„ców Gminy znajdujÄ…cych siÄ™ w skrajnych sytuacjach życiowych.” Radny Ryszard DworzaÅ„ski zapytaÅ‚ czy podejmowanie takich uchwaÅ‚ leży w wyÅ‚Ä…cznej kompetencji Rady? PrzewodniczÄ…cy Rady poprosiÅ‚ by tÄ… kwestie wyjaÅ›niÅ‚a Pani Sekretarz. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ czy Rada podjęła uchwaÅ‚Ä™ w sprawie granicy wartoÅ›ci inwestycji i remontów? Referent prawny wyjaÅ›niÅ‚, że wynika to z ustawy o finansach publicznych i może być w treÅ›ci uchwaÅ‚y budżetowej. PrzewodniczÄ…cy Rady poprosiÅ‚ o sprawdzenie tej kwestii przez PaniÄ… Skarbnik.

Radny Olenderski ponowił propozycję wprowadzenia następującego zapisu:

  • „Podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawie zasad udzielania pomocy finansowej dla mieszkaÅ„ców Gminy znajdujÄ…cych siÄ™ w skrajnych sytuacjach życiowych.”

W wyniku gÅ‚osowania 10 radnych byÅ‚o „za” w/w propozycjÄ…, a 4 „wstrzymaÅ‚o siÄ™”.

Radny Zbigniew Nowak zaproponowaÅ‚”

  • rozdz. IV , § 18, pkt.5 – wykreÅ›lić sÅ‚owa „ na poczÄ…tku kadencji”. PrzewodniczÄ…cy Hinz wyjaÅ›niÅ‚, że taki sposób praktykowany jest przez wiÄ™kszość samorzÄ…dów.

Za wykreÅ›leniem byÅ‚o 11 radnych, 1 „przeciwny”, a 2 „wstrzymaÅ‚o siÄ™”.

Wiceprzewodniczący Janus zaproponował:

  • rozdz. IV, § 19- dopisać sÅ‚owa „ na dzieÅ„ przypadajÄ…cy w ciÄ…gu 7 dni”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie przegÅ‚osowali w/w propozycjÄ™.


Następnie ogłoszono 15 minut przerwy.


Po przerwie nastąpiła zmiana w porządku obrad i przystąpiono do omawiania punktu wolne głosy i wnioski.

Burmistrz poprosił o decyzję radnych, którą drogę należy wykonać w związku z przyznaniem środków z FOGR. Radny Roman Szuberski zapytał czy z inicjatywą uchwałodawczą ma wyjść Rada? Burmistrz wyjaśnił, że do zrobienia są 4 drogi i trzeba zdecydować którą należy wykonać. Dodał, że umowa na wykonanie jest do końca listopada br. Radny Marian Kuszak powiedział, że objeżdżał te drogi i według niego należy wykonać drogę w Gościejewie od stadionu w kierunku p. Banasiaka. Radny Marian Połczyński powiedział, że podziela zdanie radnego Kuszaka. Radny Zbigniew Nowak zauważył, że lepiej nie używać nazw firm i nazwisk osób. Radny Jarosław Witt opowiedział się za zrobieniem drogi w Józefinowie, gdyż kwota która została przeznaczona na inwestycje jest zbliżona do kosztu wykonania tej właśnie drogi. Radny Kazimierz Lis zaproponował by Burmistrz przedstawił długości wszystkich dróg i koszty ich wykonania. Radny uważa, że ze najbardziej typową drogą jest droga Owieczki-Owieczki. Radny Andrzej Olenderski zauważył, że droga k. Pana Banasiaka jest potrzebna, ale należy zwróci uwagę na charakter funduszy, z których drogi mają być wykonywane. Dlatego radny opowiada się za drogą Owieczki Karolewskie, która połączy 2 inne drogi. Radny Witt uważa, że wykonanie drogi w Józefinowie ułatwi mieszkańcom dojazd. Burmistrz wyjaśnił, że omawiał każda drogę, ale należy spojrzeć realnie na możliwości finansowe. Ponadto dodał, że w budżecie musi być zapewniona całość środków i dopiero po zatwierdzeniu przez Marszałka pieniądze zostaną przelane. Radny Olenderski uważa, że głosowanie nie powinno odbywać się na tym posiedzeniu.


Przewodniczący Rady powiedział, że Burmistrz chce poznać zdanie radnych, gdyż należy podjąć decyzję którą drogę realizować. Radny Zbigniew Nowak uważa, że zgłoszenie przez Burmistrza 4 dróg było trikiem wyborczym, a teraz decyzja spada na Radę. Radny Olenderski dodał, że nie można głosować ze względu na nieobecność radnego Janusa. Radny Kazimierz Lis zauważył, że Burmistrz 17 maja informuje radnych, że realizacja ma być wykonana do końca listopada br., a nie ma dokumentacji i jak to się ma w odniesieniu do budowy chodnika na Rudzie? Burmistrz wyjaśnił, że w dniu sesji- 26 kwietnia przysłano umowę w sprawie zrobienia dróg. Teraz należy podjąć decyzję, która droga ma być robiona, zlecić opracowanie dokumentacji i kosztorysów. Radna Renata Tomaszewska zapytała dlaczego Burmistrz złożył wnioski o 4 drogi, a nie o dofinansowanie 1? Burmistrz wyjaśnił, że nie było wiadomo ile pieniędzy zostanie przyznanych od Marszałka, a teraz należy zdecydować, która ma być wykonywana. Radna Tomaszewska powiedziała, że wiadomym jest że nie starczy pieniędzy na każdą z dróg i zawsze ktoś będzie niezadowolony i należało wytypować tylko jedną. Przewodniczący Rady poinformował, że tak praktykowano w przypadku, gdy nie było wiadomym ile będzie przyznanych środków. Radny Roman Szuberski uważa, że skoro Burmistrz zawnioskował o wykonanie 4 dróg, to powinien zdecydować, która z nich ma zostać wykonana. Radny Jarosław Witt stwierdził, że Burmistrz poinformował radnych, że ta kwota starczy na wykonanie 700 metrów drogi, a odcinek o podobnej odległości jest do zrobienia w Józefinowie. Burmistrz wyjaśnił, że w Józefinowie zgłoszono całą drogę, a nie 700 metrów. Radny Andrzej Olenderski zapytał co się stanie z środkami z ochrony gruntów rolnych, jeżeli nie zostaną wykorzystane w tym roku? Skarbnik wyjaśniła, że zgodnie z zawartą umową jeśli nie zostanie dotrzymany termin to pieniędzy gmina nie otrzyma. Radny Zbigniew Nowak powiedział, że nie było takiej sytuacji, że któraś z gmin nie wykorzystała przyznanych środków. Ponadto była zasada, że przyznawano środki gminom na 1 drogę w ciągu roku. Burmistrz wyjaśnił, że nie przyznawano na konkretną drogę, ale przyznawano środki, które gmina może wykorzystać. Przewodniczący Rady stwierdził, że w przypadku nie wykorzystania przyznanych pieniędzy, to w przyszłości gmina może nie otrzymać dofinansowania. Radna Wanda Wiśniewska powiedział, że w Józefinowie przez zły stan drogi jest problem z dojazdem dzieci do szkoły. Przewodniczący Rady zauważył, że radny Roman Szuberski wnioskował, by to Burmistrz zaproponował, która droga ma być robiona. Burmistrz odpowiedział, że po to były wspólne spotkania, by decyzję w tej sprawie podjąć razem. Przewodniczący Rady zwrócił się do Burmistrza, by jednak podał propozycję, gdyż takie są jego kompetencje. Burmistrz stwierdził, że Rada ma także kompetencje by zaproponować. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że Burmistrz chce się wyręczyć Radą w sytuacji dla niego niezręcznej. Radny Andrzej Olenderski powiedział, że należy tę sprawę przemyśleć na Komisjach, dlatego też głosowanie w dniu dzisiejszym nie powinno się odbywać. Przewodniczący Hinz zapytał czy radni mają konkretne wnioski? Radna Renata Tomaszewska zapytała czy Burmistrz zrezygnuje ze swoich kompetencji i umorzenia też przekaże na Radę? Burmistrz stwierdził, ze gdyby w myśl ustawy decyzje w sprawach umorzeń miałaby podejmować Rada, to kompetencje zostałyby przekazane. Ponadto dodał, że radna Tomaszewska zarzuca jakie kompetencje ma Burmistrz. Radny Jarosław Witt stwierdził, że jeśli nie zostanie podjęta decyzja dzisiaj, to inwestycja nie zostanie wykonana w odpowiednim czasie. Radny Andrzej Olenderski uważa, że wybranie drogi powinno odbyć się na Komisjach. Radny Kazimierz Lis powiedział, że radni nie wiedzą jakie są przewidywane koszty wykonania dróg i należy zlecić kosztorys i wykonać tę drogę, na wykonanie której starczy pieniędzy. Przewodniczący Rady stwierdził, że jeśli decyzja nie zostanie podjęta na komisjach to należy podjąć ją na sesji. Burmistrz poinformował radnych, że są przygotowywane zmiany w budżecie m.in. uchwała w sprawie ulicy Kościelnej, na kwotę 100.000 zł, i można zawrzeć zmiany odnośnie wykonania którejś z dróg.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że środki z FOGR jest to refundacja poniesionych kosztów po rozliczeniu całego zadania, natomiast w budżecie trzeba zabezpieczyć całą kwotę. Radny Zbigniew Nowak zapytał czy kanalizacja została zakończona i czy pieniądze zostały już przelane na konto Urzędu? Pani Skarbnik wyjaśniła, że dyspozycje płatnicze zostały wydane, a pieniądze zostaną przelane na konto. Dodała także, że jest spłacona pożyczka na kwotę 206 tys. zł. Radny Roman Szuberski zapytał czy są to informacje na piśmie? Skarbnik odpowiedziała, że o ostatnich 2 ratach poinformowano ją telefonicznie. Radny Andrzej Olenderski powiedział, że otrzymał informacje z FOGR iż kwota 71.500 zł wystarczy na wykonanie 600 metrów asfaltu i po wykonaniu takiego odcinka zostaną przekazane pieniądze . Skarbnik odpowiedziała, że nie jest to inwestycja robiona etapowo. Radny Kazimierz Lis zapytał na czyje zlecenie wydrukowana została uchwała dot. Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno. Burmistrz odpowiedział, że sfinansował to Urząd . Radny Lis uważa, że część zapisów została uchylona i mieszkańcy powinni otrzymać uchwałę po zmianach. Radny dodał, że jeśli jest stwierdzona nieważność uchwały to radni też powinni być o tym informowani. Referent prawny Jarosław Dolatowski, że takie zapisy są prawidłowe i jest to wersja oficjalna taka jak ogłoszona w Dz.U. Radny Zbigniew Nowak zapytał czy Rada ma prawo odwoływać się, w przypadku gdy nie zgadza się z rozstrzygnięciem Wojewody? Referent odpowiedział, że tak. Radny Roman Szuberski zapytał ile uchwał zostało uchylonych w obecnej kadencji? Przewodniczący Rady odpowiedział, że żadna uchwała w całości nie została uchylona, natomiast Wojewoda stwierdził nieważność jednego pkt uchwały w sprawie dodatków dla nauczycieli. Radny Kazimierz Lis stwierdził, że takie informacje powinny mieć radni również przekazywane. Radna Longina Kolanowska zapytała czy płyty z ul. Kościuszki mają swoje przeznaczenie? Burmistrz wyjaśnił, że część płyt jest p. Dąbrowskiego, a płyty należące do Gminy mają swoje przeznaczenie na ul. Orzeszkowej i Prusa. Radny Marian Połczyński poruszył równiarki, naprawy przystanku w Siernikach i pojemników na makulaturę, a które do tej pory nie zostały wykonane. Burmistrz opowiedział, że miało być to zrobione, gdyż materiały zostały przeznaczone. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że otrzymała wyjaśnienie w sprawie pytania, które zadała na sesji Burmistrzowi, a dotyczyło ono wglądu do dokumentów postępowania dowodowego w sprawie umorzeń dla Ośrodka Za Jeziorem. Radna powiedziała, że ta odpowiedź nie jest wystarczająca i poprosiła o wyjaśnienie czy ma prawo wglądu do dokumentów postępowania dowodowego? Radny Roman Szuberski uważa, że ktoś przekroczył swoje kompetencje, gdyż finanse publiczne są sprawami jawnymi i poprosił o wyjaśnienie prawne. Burmistrz wyjaśnił, że obowiązkiem ustawowym jest wywieszenie na tablicy ogłoszeń listy osób, którym udzielono umorzeń. Radna Tomaszewska stwierdziła, że chce przejrzeć dokumenty postępowania dowodowego i zapytała czy ma do tego prawo . Referent prawny powiedział, że pismo jest prawidłowe, nie udzieli informacji do jakich dokumentów radni mają prawo wglądu, gdyż należy zasięgnąć opinii radcy prawnego. Referent dodał, że pełnienie funkcji radnego nie oznacza, że taka osoba ma większe prawa niż zwykły obywatel. Radny Roman Szuberski poinformował, że ma stosowny druk by drogą formalną uzyskać dostęp do informacji urzędowych. Ponadto dodał, że nie ma uzasadnienia prawnego by uniemożliwić wgląd w dokumenty, gdyż w przypadku Ośrodka Za Jeziorem chodzi o działalność gospodarczą a nie o osobę fizyczną. Radny uważa, że pismo wyjaśniające jest sporządzone niewłaściwie. Radny Zbigniew Nowak zapytał czy w dokumentach rzeczywiście znajdują się ksera rachunków i zdjęcia? Burmistrz odpowiedział, że jeśli radni nie wierzą to mogą przejrzeć dokumenty jeśli od strony prawnej taka możliwość istnieje. Radny Kazimierz Lis uważa, że zgodnie z załącznikiem nr 3 do statutu można robić kserokopię, odpisy i notatki z dokumentów urzędowych. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody w sprawie uchwały, której inicjatorem był dyrektor ZEAPO p. Jaworski.

Referent prawny Jarosław Dolatowski wyjaśnił, że uchylenie jednego punktu wiązało się z oceną nauczycieli i dyrektor Jaworski uznał, że uchylony punkt nie wpłynie na prawidłowość wykonania uchwały.

Przewodniczący Rady poinformował, że skoro radni chcą otrzymywać takie informacje to będzie to czynione. Radny Lis uważa, że są to sprawy ważne. Natomiast radny Zbigniew Nowak twierdzi, że jeśli Wojewoda uchyla uchwałę lub któryś punkt to uchwała jest inna niż uchwalona przez Rade. Ponadto dodał, że ktoś w wypadku uchwały o dodatkach dla nauczycieli podjął decyzję za Radę, gdyż można by się było odwołać od rozstrzygnięcia Wojewody. Radny Jarosław Witt uważa, że radni powinni być informowani o tych uchwałach, w których stwierdzono nieprawidłowości. Przewodniczący Rady zwrócił się do referenta prawnego by wyjaśnić czy sposób postąpienie dyrektora ZEAPO i nie odwołanie się od rozstrzygnięcia było prawidłowe? Referent prawny wyjaśnił, że dyrektor Jaworski jako wnioskodawca zgodził się z rozstrzygnięciem, a Rada mogła zdecydować inaczej. Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że każda zmiana w treści uchwały zmienia jej sens i takie postępowanie jest przestępstwem. Radny Roman Szuberski poprosił o pisemne wyjaśnienie. Burmistrz poprosił by radny swoją prośbę przedstawił na piśmie. Referent prawny Jarosław Dolatowski odniósł się do sprawy umorzeń. Wyjaśnił, że zgodnie z Biuletynem RIO wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należy do wyłącznej kompetencji Burmistrza i Radzie nie przysługuje prawo kontroli tych decyzji. Referent wyjaśnił, że umorzenia są taką właśnie decyzją, stąd jeśli nie jest się stroną nie można mieć wglądu w te dokumenty. Radny Roman Szuberski stwierdził, że w sprawie rozstrzygnięcia nadzorczego Rada miała prawo do odwołania. Przewodniczący wyjaśnił, że czekał na odpowiedź w tej sprawie od pana Jaworskiego, której jednak nie otrzymał. Radny Zbigniew Nowak dodał, że został złamany statut, gdyż radni nie wiedzą co się dzieje w uchwałach.

NastÄ™pnie WiceprzewodniczÄ…cy Rady poruszyÅ‚ temat pisma z Generalnej Dyrekcji Lasów PaÅ„stwowych w sprawie przejazdu przez OlszynÄ™, by na posiedzenie Komisji zaprosić NadleÅ›niczego z Durowa. Ponadto WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ czy jest możliwość pokazania zdjęć z pÅ‚yt CD lub DVD? Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że wystarczy poinformować pracowników, którzy przygotujÄ… potrzebne urzÄ…dzenia. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ jak wyglÄ…da sprawa numeracji dróg gminnych, gdyż radni też powinny wypowiedzieć siÄ™ na ten temat ? Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że Komisja na swoje posiedzenie może zaprosić osoby zajmujÄ…ce siÄ™ tym tematem. DodaÅ‚, że pismo w sprawie numeracji dróg skierowane byÅ‚o do Burmistrza, a nie do radnych. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że dostaÅ‚ informacje od p. Wiese, że radni nie bÄ™dÄ… mieć wpÅ‚ywu na tÄ™ sprawÄ™. Kolejna sprawa poruszona przez WiceprzewodniczÄ…cego dotyczyÅ‚a sygnalizacji Å›wietlnej pomiÄ™dzy barem „CYRK”, a „ BiedronkÄ…”, lub ruchu jednokierunkowego w stronÄ™ baru. Burmistrz poinformowaÅ‚, że mógÅ‚by to być wniosek z Komisji , która zajmuje siÄ™ bezpieczeÅ„stwem. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ także jak wyglÄ…da sprawa gazyfikacji soÅ‚ectw? Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że UrzÄ…d czeka za odpowiedziÄ… z UrzÄ™du Skarbowego odnoÅ›nie opÅ‚aty za Vat. Pani Skarbnik dodaÅ‚a, że od wpÅ‚at mieszkaÅ„ców musi być odprowadzony podatek Vat. WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ czy wpÅ‚aty mieszkaÅ„ców nie mogÄ… być darowiznÄ…? Pani Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że wedÅ‚ug interpretacji UrzÄ™du Skarbowego jest to wpÅ‚ata za Å›wiadczonÄ… usÅ‚ugÄ™ i dlatego musi być odprowadzony podatek. PrzewodniczÄ…cy Rady poprosiÅ‚, by takie kwestie wyjaÅ›nić sobie przed posiedzeniami komisji. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zwróciÅ‚ uwagÄ™ na niebezpieczeÅ„stwo na moÅ›cie w GoÅ›ciejewie. PoinformowaÅ‚, że sprawa jest już od dÅ‚uższego czasu zgÅ‚aszana i nic siÄ™ w tym temacie nie dzieje. Radny stwierdziÅ‚, że należy coÅ› z tym zrobić. Burmistrz odpowiedziaÅ‚, że radny sam także nie wie czy ten most nadaje siÄ™ do rozbiórki, czy do remontu. Burmistrz zapytaÅ‚ czy należy robić ekspertyzÄ™?

Radna Renata Tomaszewska zwróciła uwagę, że powołanie fachowca, który wystawi ekspertyzę nie jest problem i nie jest to kosztowne. Dodała także, że jako Dyrektor szkoły poniosła wydatek na zapewnienie bezpieczeństwa i nie powinno na ten temat być żadnej dyskusji.

Wiceprzewodniczący poinformował, że Trybunał Konstytucyjny uchylił ustawę zabraniającą Straży Miejskiej zatrzymywanie pojazdów za przekroczenie prędkości. Powiedział, także że należy się zwrócić do Prezesa Dulko by po zakończeniu inwestycji wymienić rury azbestowe na terenie Sołectwa Tarnowo i Laskowo. Wiceprzewodniczący zapytał czy można cos zrobić w sprawie budynku p. Rahmada i placu po byłych GS- gdyż wygląda to nieestetycznie? Burmistrz wyjaśnił, że do właścicieli zostały wystosowane pisma. Wiceprzewodniczący rady poinformował, że na jego wniosek założony został hydrant przy torach kolejowych, na drodze między Gościejewem a Laskowem.

Następnie ogłoszono 10 minut przerwy.


Po przerwie komisje powróciły do tematu zmian w statucie.


Radny Marian Kuszak zaproponował:

  • Rozdz. IV, §19, pkt.3 – wykreÅ›lić podpkt.3, gdyż jest to niezgodne z ordynacjÄ…. Radny Kazimierz Lis dodaÅ‚, że mówi o tym art.20, pkt2.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • Rozdz. IV, § 19, pkt.3- wykreÅ›lić podpkt.4,

Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w zmianami.

WiceprzewodniczÄ…cy zapytaÅ‚ co oznacza pojÄ™cie „policja sesyjna”? PrzewodniczÄ…cy Rady wyjaÅ›niÅ‚, że jest dyscyplinowanie radnych.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • Rozdz. IV, § 22 wykreÅ›lić pkt.3 i 4

  • Rozdz. IV, § 22 pkt.1 nastÄ™pujÄ…cy zapis „ Rada może powoÅ‚ywać staÅ‚e i doraźne komisje do okreÅ›lonych zadaÅ„ ustalajÄ…c przedmiot dziaÅ‚ania i skÅ‚ad osobowy”.

Radny Kazimierz Lis zapytaÅ‚ czy w pkt.2 radny może czy musi być czÅ‚onkiem 1 komisji? Referent prawny JarosÅ‚aw Dolatowski wyjaÅ›niÅ‚, że radny nie musi być czÅ‚onkiem komisji, ale ma obowiÄ…zek brać czynny udziaÅ‚ w pracach Rady. Radny Zbigniew Nowak dodaÅ‚, że wedÅ‚ug tego zapisu radny nie może być w 2 komisjach. Radny JarosÅ‚aw Witt zaproponowaÅ‚ by wykreÅ›lić sÅ‚owo „ może”.

  • za uzupeÅ‚nieniem zapisu w pkt1 radni gÅ‚osowali jednogÅ‚oÅ›nie

  • za pozostawieniem pkt2 13 radnych byÅ‚o”za”, 2 „wstrzymaÅ‚o siÄ™”

  • za wykreÅ›leniem pkt3 i 4 radni gÅ‚osowali jednogÅ‚oÅ›nie.


Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • Rozdz. IV, § 23 wykreÅ›lić pkt3- 14 radnych byÅ‚o „za” przy 1 „wstrzymujÄ…cym”

Radny Kazimierz Lis zaproponował:

  • Rozdz. IV, § 24 by uzupeÅ‚nić kto ma kompetencje by współpracować z biurem Rady i na czym polega obsÅ‚uga. PrzewodniczÄ…cy Rady wyjaÅ›niÅ‚, że pracodawca jest Burmistrz. Pani Sekretarz dodaÅ‚a, że obsÅ‚uga biurowa jest zawężona, należy uwzglÄ™dnić prawo pracy i ten zapis jest prawidÅ‚owy. Do tego § uwag nie byÅ‚o.

Radni bez zmian pozostawili w Rozdz. IV następujące §§: 16, 20,21, 24,25.


Radny Kazimierz Lis zauważył, że w rozdz. V, § 27, pkt1 na pierwszej sesji było odstąpienie od tego zapisu .



Radny Ryszard Dworzański zaproponował:

  • Rozdz. V, § 27, pkt1 – wykreÅ›lić zapis” przez przewodniczÄ…cego”. Wszyscy radni byli „za” zgÅ‚oszonÄ… propozycjÄ….

Radny Andrzej Olenderski zaproponowaÅ‚ by w rozdz. V, § 29 pkt1 uzupeÅ‚nić zapis o sÅ‚owa: ”prawo udziaÅ‚u w dyskusji i prawo wyrażania opinii”. PrzewodniczÄ…cy Rady wyjaÅ›niÅ‚, że z tego zapisu wynika to jednoznacznie.

Radny Olenderski zaproponował, by w §30 wykreślić pkt2. dotyczący rozwiązywania z radnym stosunku pracy. Referent prawny wyjaśnił, że jest to zapis ustawowy. Wiceprzewodniczący Rady zapytał na jakiej podstawie rozliczani są radni z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych? Przewodniczący Rady powiedział, że była podjęta stosowna uchwała i poprosił by została ona odszukana.

Radni bez zmian pozostawili w rozdz. V następujące §§: 26,28,29,30,31 i 31a.


Radny Zbigniew Nowak powiedział, że w Rozdz. VI, § 32, pkt2 jest niezgodny z obowiązującym prawem. Referent prawny Jarosław Dolatowski wyjaśnił, że jest to zapis z poprzedniej kadencji, ale sytuacja, gdy Rada będzie wybierała Burmistrza również może mieć miejsce.

Przewodniczący Rady zaproponował:

Rozdz. VI, § 32, pkt2 –wykreÅ›lenie tego zapisu- radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” propozycjÄ… .

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • rozdz. VI, §34, pkt13- dopisanie : „ ogÅ‚asza pogotowie i alarm przeciwpowodziowy”- radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w propozycjÄ….

  • Radni bez zmian pozostawili w rozdz. VI, nastÄ™pujÄ…ce §§: 33,35,36.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ o prawidÅ‚owość §38 dotyczÄ…cego mianowania pracowników. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że mianowanie jest zgodnie z ustawÄ… o pracownikach samorzÄ…dowych i kodeksem pracy. Radny Zbigniew Nowak jak w myÅ›l § 38 wyglÄ…da powoÅ‚anie ZastÄ™pcy Burmistrza? Referent prawny wyjaÅ›niÅ‚, że jest to zgodne z art. 26a. Radny Ryszard DworzaÅ„ski stwierdziÅ‚, że należy rozbić te zapisy na inne punkty. Referent prawny wyjaÅ›niÅ‚, że jest to przepis dla pracowników samorzÄ…dowych i nie okreÅ›la kompetencji Rady w tym zakresie. Jest to przepis wymieniajÄ…cy stanowiska. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że należy w pkt2 dopisać, „że zastÄ™pcÄ™ Burmistrza powoÅ‚uje i odwoÅ‚uje Burmistrz”. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że jest to zapisane w art. 26 a. WiceprzewodniczÄ…cy Rady zapytaÅ‚ czy jest ZastÄ™pca Kierownika USC i czy Rada podejmowaÅ‚a stosownÄ… uchwaÅ‚Ä™? Pani Sekretarz odpowiedziaÅ‚a, że ZastÄ™pca Kierownika USC jest pani Alina Jarocka i zostanie sprawdzone czy jej powoÅ‚anie byÅ‚o w drodze uchwaÅ‚y.

Radni bez zmian pozostawili rozdz. VII.


Wiceprzewodniczący Rady zaproponował :

  • Rozdz. VIII, § 41, pkt3- dopisanie ilu mieszkaÅ„ców może zÅ‚ożyć wniosek o utworzenie jednostki pomocniczej. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że zostanie sprawdzone czy byÅ‚a podjÄ™ta stosowna uchwaÅ‚a.

  • Rozdz. VIII, § 45, pkt2 – „ jednostki pomocnicze do 15 października przedkÅ‚adajÄ… Burmistrzowi propozycje podziaÅ‚y Å›rodków finansowych swoich jednostek”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” wprowadzeniem takiego zapisu. Dotychczasowy punkt 2 staje siÄ™ 3.

  • Rozdz. VIII, § 46- wykreÅ›lić pkt1

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • Rozdz. VIII, § 46 wykreÅ›lić pkt2 , a pkt 3 przenieść do §45. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że reguluje to art.37a i taki zapis powinien w statucie pozostać. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że jest to tylko przepisywanie artykułów z ustawy.

Pani Sekretarz powiedziaÅ‚a, że należy siÄ™ zastanowić w jakiej formie ten zapis ma być. Referent prawny uzupeÅ‚niÅ‚, że statut okreÅ›liÅ‚, że uczestnictwo PrzewodniczÄ…cego jednostki pomocniczej okreÅ›la statut, czego nie ma w ustawie. PrzewodniczÄ…cy Rady zaproponowaÅ‚ by nie zmieniać tego zapisu. W wyniku gÅ‚osowania 5 radnych byÅ‚o „za’ pozostawieniem , pozostali wstrzymali siÄ™ od gÅ‚osu.


Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

  • rozdz. VIII, § 47 „ KontrolÄ™ gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Rada oraz Burmistrz”. Pani Sekretarz poinformowaÅ‚a, że w statutach soÅ‚ectw jest taki zapis, rozbieżnoÅ›ci wynikajÄ… ze zmian w ustawie i w przypadku tego zapisu należy podjąć zmianÄ™. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za w/w propozycjÄ….

Radni bez zmian pozostawili w rozdz. VIII następujące §§: 41, 42, 43, 44, 46, 48.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady zauważyÅ‚, że w § 50 zamiast „zatrudnianie” zamiast „zatrudnienie”.

Radny Andrzej Olenderski zaproponował:

  • Rozdz. IX, § 50, pkt3 dopisać „ po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii Rady”. Pani Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, ze kierownicy sÄ… zatrudniani w drodze konkursu. Referent prawny uzupeÅ‚niÅ‚, że jest to wynikiem zmiany ustawy. Radny Roman Szuberski stwierdzil, że wszyscy inni pracownicy jednostek samorzÄ…du sÄ… zatrudniani w wyniku przeprowadzenia konkursu, natomiast nie jest pewny sposobu rekrutacji kierowników.


Radni bez zmian pozostawili cały rozdz. IX .

Radna Renata Tomaszewska zauważyła, że w § 52 powinna być zmiana numeracji zamiast punkt 3 winno być pkt2.

Radna Agata Pasternak zaproponowała:

  • Rozdz. X, § 54 wykreÅ›lić sÅ‚owo „komunalnych” i wprowadzić zapis „gminnych” i jest to zgodne z ustawÄ…. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w propozycjÄ….

Radny Ryszard DworzaÅ„ski zaproponowaÅ‚ by sÅ‚owem ”gminnych” zastÄ…pić zapis „komunalnych” w tytule rozdziaÅ‚u i pozostaÅ‚e zapisy. Radni przyjÄ™li propozycjÄ™.

Radna Renta Tomaszewska zaproponowała:

  • rozdz. X, § 58, pkt2- wykreÅ›lić zapis: „ w Biuletynie Burmistrza” i dopisać „ na oficjalnej stronie internetowej”. Radny JarosÅ‚aw Witt zaproponowaÅ‚ by dopisać „ na stronie internetowej”. Referent prawny wyjaÅ›niÅ‚, że najwÅ‚aÅ›ciwszy byÅ‚by zapis w Biuletynie Informacji Publicznej. 13 radnych byÅ‚o „za” takim zapisem i 1 radny byÅ‚ „przeciw”.

Radny Henryk Janus poprosił o wyjaśnienie zapisu § 59. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie rozumie co ten § oznacza. Przewodniczący Rady poprosił by ta kwestia została wyjaśniona na następnej komisji. Referent prawny wyjaśnił, że zapis mówi iż podstawą wypłaty z kasy jest decyzja organu.

Radni bez zmian pozostawili w rozdz. X następujące §§: 53, 55, 56, 57, 59.


Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

  • Rozdz. XI, § 60 –dostosować do nowej uchwaÅ‚y. Radny Ryszard DworzaÅ„ski zaproponowaÅ‚ by zapis tego § miaÅ‚ brzmienie: „ wyróżnienie reguluje odrÄ™bna uchwaÅ‚a”.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy będzie statuetka w zamian za medal jako wyróżnienie? Przewodnicząca Kapituły powiedziała, że w przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie w tej sprawie .



Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

  • Rozdz. XI, § 61, pkt2 i § 62 dopisanie „ w Biuletynie Informacji Publicznej”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie przyjÄ™li w/w propozycjÄ™.


Wiceprzewodniczący Rady zaproponował

  • ZaÅ‚Ä…cznik Nr 3: §3 zmiana liter: „a” na „e” oraz § 6 dopisanie na stronie internetowej. Radni jednogÅ‚oÅ›nie przyjÄ™li w/w propozycjÄ™ .

Radna Renata Tomaszewska poprosiÅ‚a by okreÅ›lić co to sÄ… lokalne media. PrzewodniczÄ…cy Rady wyjaÅ›niÅ‚, że o posiedzeniach Rady informowane sÄ… redakcje: „Gazeta Powiatowa”, „Goniec RogoziÅ„ski”, „GÅ‚os Wielkopolski”.

Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

-załącznik 3, §6 dokonać zapisu informacje zamieszczane na stronie internetowej. Radni jednogłośnie byli za w/w propozycją.



W dalszej kolejnoÅ›ci radni przystÄ…pili do omawiania zmian w Regulaminie Rady Miejskiej – zaÅ‚Ä…cznik nr4.


Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • §7 dopisać: „na dzieÅ„ przypadajÄ…cy w ciÄ…gu 7 dni” i wykreÅ›lić pkt3- radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” zgÅ‚oszonÄ… propozycjÄ….

Radna Renata Tomaszewska zaproponowaÅ‚a by w §8 zastÄ…pić sÅ‚owo „lub” literÄ… „i”. Radny Roman Szuberski byÅ‚ za pozostawieniem dotychczasowego zapisu. Radni jednogÅ‚oÅ›nie zdecydowali o pozostawieniu tego zapisu.

Radny Andrzej Olenderski zaproponował :

  • § 8, pkt3. dopisać: „ również inne osoby”- 13 radnych byÅ‚o „za” przy 1 „wstrzymujÄ…cym”.

Radny Roman Szuberski zaproponował:

  • § 9, pkt 2,3 i 4 dopisać „ w formie pisemnej”. Radni 13 gÅ‚osami „za” przy 1 „wstrzymujÄ…cym” przyjÄ™li propozycjÄ™

Radny Andrzej Olenderski zaproponował:

  • § 9, pkt4 dopisać „materiaÅ‚y i zawiadomienia”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie przyjÄ™li propozycjÄ™.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy w § 9 pkt 1 takie kompetencje ma Przewodniczący? Przewodniczący Rady odpowiedział, że to są kompetencje Burmistrza. Referent prawny poinformował, że ten zapis może zostać usunięty. Radni jednogłośnie opowiedzieli się za wykreśleniem tego punktu.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • § 10 wykreÅ›lić sÅ‚owo” nie rozpatrywanie” i zastÄ…pić sÅ‚owem „ wykreÅ›lenie”. Wszyscy radni byli „za”.

Radny Ryszard Dworzański zaproponował:

  • § 11 wykreÅ›lić zdanie” Zawiadomienia o posiedzeniu podaje siÄ™ do publicznej wiadomoÅ›ci”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” wykreÅ›leniem tego zdania.

Wiceprzewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie jakiego ważnego interesu społecznego dotyczy § 11 pkt3. Przewodniczący Rady stwierdził, że trudno przewidzieć jakiego mogą zajść okoliczności podczas obrad.

Wiceprzewodniczący zaproponował:

  • wykreÅ›lenie caÅ‚ego § 12. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za w/w propozycjÄ….



Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • §13 zastosowanie zapisu „ Laska PrzewodniczÄ…cego”- radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za tÄ… propozycjÄ….

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • § 15 dopisanie słów: „wraz z uzasadnieniem”- radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za”.

Radny Ryszard Dworzański zadał pytanie dotyczące § 15 pkt2 kto może wystąpić z wnioskiem uzupełnienie lub zmianę w porządku? Pani Sekretarz wyjaśniła, że zgodnie z art.20 radny ma taką możliwość. Radny zapytał czy ten zapis dotyczy również Burmistrza? Przewodniczący Rady dodał, że Burmistrz także może dodatkowo wnieść sprawę.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • §15, pkt2 dopisać „na wniosek radnego lub Burmistrza”. 13 radnych byÅ‚o „za” ta propozycjÄ…, 1 „wstrzymaÅ‚ siÄ™”

  • § 16- dopisać „wykonanie uchwaÅ‚ Rady”. PrzewodniczÄ…cy Rady zaproponowaÅ‚ „ sprawozdanie Burmistrza o dziaÅ‚aniu miÄ™dzy sesjami i wykonanie uchwaÅ‚ od ostatniej sesji”. Wszyscy radni byli za w/w propozycjÄ….

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • § 16 pkt2 wykreÅ›lić. Propozycje przyjÄ™to.

Wiceprzewodniczący Janus zapytał w związku z § 17 pkt3 , kiedy mogą zabierać głos inni dyskutanci czyli mieszkańcy? Referent prawny wyjaśnił, że inni dyskutanci to są pozostali radni lub ewentualnie sołtys, a mieszkańcom przysługuje prawo głosu w wolnych głosach i wnioskach . Przewodniczący Rady zapytał skąd to wynika i powiedział, że głos mieszkańca może przyczynić się do naświetlenia pewnych spraw. Radny Zbigniew Nowak stwierdził, że głos mieszkańca może mieć znaczenie w rozwiązywaniu istotnych kwestii. Przewodniczący Rady zaproponował by pozostawić ten zapis. Uwag nie wniesiono do tego zapisu.

Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

  • § 17, pkt6 „udziela gÅ‚osu innym osobom obecnym na sesji”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za w/w zmianami.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • §17, pkt5 dopisać „PrzewodniczÄ…cy obrad” . PrzewodniczÄ…cy Rady zaproponowaÅ‚ by wykreÅ›lić caÅ‚y pkt5, a radny Zbigniew Nowak powiedziaÅ‚, że ten pkt można zostawić. Radni jednogÅ‚oÅ›nie pozostawili pkt5.

Radny Ryszard Dworzański zaproponował:

  • § 18 dopisać „ i innym osobom w celu zÅ‚ożenia informacji”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za w/w propozycjÄ….

Wiceprzewodniczący Rady zapytał w związku z §19 jaka jest różnica pomiędzy wnioskiem formalnym a nie nieformalnym? Referent prawny wyjaśnił, że wniosek formalny nie zmierza bezpośrednio do merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, są wnioski formalne i merytoryczne.

Radna Agata Pasternak zaproponowała:

  • § 19, pkt2 dodać „przewodniczÄ…cy obrad”. Radni przyjÄ™li propozycjÄ™.

Radny Zbigniew Nowak poprosił o wyjaśnienie § 19 pkt2 w przypadku dyskusji nad wnioskami formalnymi. Referent prawny powiedział, że przy wnioskach formalnych dyskusja jest ograniczona.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • §20, pkt1- wykreÅ›lić sÅ‚owa „wÅ‚aÅ›ciwej komisji”. 10 radnych byÅ‚o „za”, 3 „przeciwnych” i 1 „wstrzymujÄ…cy”.


Następnie ogłoszono 10 minut przerwy.



Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • §21, pkt1 , ust.1 wykreÅ›lić sÅ‚owo „dziennego”. W/w propozycja przyjÄ™ta zostaÅ‚a 13 gÅ‚osami „za” przy 1 „wstrzymujÄ…cym”.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • § 21 ust.4 wykreÅ›lić i w pkt5 wpisać „zakłócanie porzÄ…dku obrad”. 13 radnych byÅ‚o „za” i 1 „wstrzymujÄ…cy” .

Wiceprzewodniczący Janus zaproponował:

  • § 22 pkt2 wykreÅ›lić sÅ‚owo „radni”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za w/w propozycjÄ….

Radny Zbigniew Nowak zaproponował :

  • §23 ust.1 skreÅ›lić „po dwukrotnym”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za w/w propozycjÄ….

Radny Marian Kuszak zaproponowaÅ‚ by umieÅ›cić zapis „ wyÅ‚Ä…czanie telefonów komórkowych’. PrzewodniczÄ…cy Rady powiedziaÅ‚, że nie trzeba tego umieszczać w statucie tylko poinformować przed rozpoczÄ™ciem obrad .

Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

  • § 25, pkt3 dopisać „ i osób zaproszonych” . Radni jednogÅ‚oÅ›nie przyjÄ™li w/w propozycjÄ™.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • § 26 pkt1 dopisać” i przesyÅ‚a pocztÄ… elektronicznÄ… zainteresowanym radnym”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” propozycjÄ….

Radna Renata Tomaszewska zaproponowaÅ‚a by w § 26, pkt2 wprowadzić zapis „ decyduje Rada”. PrzewodniczÄ…cy wyjaÅ›niÅ‚, że tego zapisu należy nie zmieniać, gdyż o ewentualnych poprawkach naniesionych przez radnych informacja zostanie przekazana na sesji.

Radny Ryszard Dworzański zaproponował:

  • §26, pkt3 wykreÅ›lić sÅ‚owo „radnych”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w propozycjÄ….

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • §28 – zmienić kolejność na 1) Burmistrz, 2) komisje Rady, 3) radni. PropozycjÄ™ przyjÄ™to jednogÅ‚oÅ›nie.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy zgodnie z §29, pkt3 komisje opiniują projekty uchwał. Przewodniczący wyjaśnił, że komisje powinny przekazać swoje stanowisko. Radny Jarosław Witt stwierdził, ze opinia komisja o projekcie uchwały powinna być.

Radna Agata Pasternak zapytała w związku z §29, pkt2 jakie to są przepisy szczególne? Referent prawny wyjaśnił, że są to inne ustawy. Radny Ryszard Dworzański uzupełnił, że może to być np. Karta Nauczyciela. Wiceprzewodniczący Rady zapytał o §32 pkt8 jaki jest czas obowiązywania uchwał? Przewodniczący Rady odpowiedział, ze jest nieokreślony. Referent prawny wyjaśnił, że ten przepis wyraża ogólną zasadę i jest prawidłowy.

Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że w §35 jest zapis co to jest zwykła większość, i bezwzględna

  • należy wprowadzić § wyjaÅ›niajÄ…cy co oznacza bezwzglÄ™dna wiÄ™kszość ustawowego skÅ‚adu Rady. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli za ta propozycjÄ….

Radny Roman Szuberski zaproponował :

  • §41 zmienić zapis na : „jednokrotne powtórzenie gÅ‚osowania”. Referent prawny wyjaÅ›niÅ‚, że ten zapis może zostać wykreÅ›lony. 4 radnych byÅ‚o „za’ wykreÅ›leniem, 2”przeciw” a 8 „wstrzymaÅ‚o siÄ™”.

Wiceprzewodniczący zaproponował:

  • § 44, pkt1,2,3 wprowadzić zapis „przewodniczÄ…cy obrad’.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady w §45 pkt2 stwierdziÅ‚, że zapis powinien brzmieć „ gÅ‚osowanie nad 1 poprawkÄ…. PrzewodniczÄ…cy Hinz powiedziaÅ‚, że zapis jest prawidÅ‚owy.

Radna Renata Tomaszewska zaproponowała:

  • §45 pkt5 sÅ‚owo „zarzÄ…dzić” zastÄ…pić sÅ‚owem „zaproponować za zgodÄ… Rady”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w propozycjÄ….

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • § 47 by zapis brzmiaÅ‚” przewodniczÄ…cych i wiceprzewodniczÄ…cych komisji wybiera caÅ‚a rada” Radny JarosÅ‚aw Witt stwierdziÅ‚, że takiego wyboru powinna dokonać komisja, która ma ze sobÄ… pracować. PrzewodniczÄ…cy Rady powiedziaÅ‚, że na ogół czyniÄ… to komisje.

  • § 47 „PrzewodniczÄ…cych i wiceprzewodniczÄ…cych komisji wybiera ( akceptuje) Rada na wniosek Komisji.” PropozycjÄ™ przyjÄ™to 8 gÅ‚osami „za’, przy2 „przeciwnych” i 3 „wstrzymujÄ…cych”.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • § 48, pkt1 dopisać” w razie jego nieobecnoÅ›ci obowiÄ…zki przejmuje zastÄ™pca”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w propozycjÄ….

Radny Ryszard Dworzański zapytał dlaczego w § 48 wprowadzono pkt2 dotyczący utajnienia obrad? Sekretarz wyjaśniła, że jest to sposób obradowania. Referent prawny dodał, ze można by wprowadzić oddzielny §.

Radny Ryszard Dworzański zaproponował:

  • § 48, pkt2 skreÅ›lić i wprowadzić § 49 dotyczÄ…cy tajnoÅ›ci obrad. 11 radnych byÅ‚o „za” w/w propozycjÄ…, a 1 „wstrzymaÅ‚ siÄ™”.

Radny Roman Szuberski zaproponował:

  • § 49 pkt1 dopisać w formie pisemnej

Przewodniczący Rady zaproponował:

  • § 49 pkt1- ustalić termin 5 dni. Radni jednogÅ‚oÅ›nie przyjÄ™li obie propozycje.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • §51 wykreÅ›lić w caÅ‚oÅ›ci. 12 radnych byÅ‚o „za” i 2 „wstrzymaÅ‚o siÄ™”.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował:

  • §52 dopisać „ treść protokoÅ‚u przyjmowana jest przez czÅ‚onków komisji na najbliższym posiedzeniu”. 13 radnych byÅ‚o „za” propozycjÄ… przy 1 „wstrzymujÄ…cym”.

  • §55 wykreÅ›lić. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za”.

  • §58 sÅ‚owa „na poczÄ…tku” zastÄ…pić „podczas obrad”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za”.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy § 59 jest zgodny z terminami? Przewodniczący wyjaśnił, że tak i taki zapis można pozostawić. Wniosków nie było.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy zgodnie z § 62 sesje mogą być zwoływane także z innymi radami, nie tylko gmin? Przewodniczący rady zaproponował:

  • rozdz. VII zastÄ…pić sÅ‚owa „radami innych gmin” sÅ‚owami „ radami samorzÄ…du terytorialnych”. Radni jednogÅ‚oÅ›nie byli „za” w/w propozycjÄ….

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował:

  • §62 pkt3 wykreÅ›lić sÅ‚owo „rad”. Radni przyjÄ™li propozycjÄ™.

Radna Longina Kolanowska zaproponowała:

  • §63 wykreÅ›lić sÅ‚owo „ gmin”. Radni przyjÄ™li propozycjÄ™.

Do załącznika nr 5 i nr 6 uwag nie było.


Posiedzenie zakończono o godz. 21,40.


Protokół sporządzili : Marian Nowak

Beata Ryga

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 668501_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP