Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2007-05-28
Protokół nr 3/2007
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 19 kwietnia 2007 roku, o godz. 14,30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji radny Ryszard Dworzański. Na wstępie Przewodniczący przywitał zaproszonych gości: Panią Skarbnik Gminy Marię Kachlicką, Panią Sekretarz Gminy Iwonę Sip-Michalską, Kierownika GOPS Panią Marzenę Brączewską, członków Komisji oraz poinformował, że na godzinę 16,00 zaproszono Pełnomocnika Burmistrza d/s Oświaty Panią Longinę Pijanowska, Dyrektora ZEAPO Wiktora Jaworskiego, przedstawicielki Związków Zawodowych Oświaty Panie Danutę Karolak i Grazynę Karoń oraz Dyrektora Przedszkola nr 1 Panią Annę Matoga. Przewodniczący stwierdził, że na podstawie listy obecności w posiedzeniu Komisji bierze udział 7 radnych .

Następnie Przewodniczący przedstawił zebranym proponowany porządek posiedzenia. Radny Roman Szuberski zaproponował, aby po punkcie pierwszym porządku posiedzenia wprowadzić punkt dotyczący wysłuchania mieszkanki z ulicy Mało Poznańskiej Pani Eugenii Orlewicz. Komisja jednogłośnie 7 głosami „za’ przegłosowała porządek posiedzenia wraz z wniesioną poprawką. Pani Orlewicz poskarżyła się na trudne stosunki sąsiedzkie  z rodziną p. Słomińskiego. Poinformowała, że jest szykanowana poprzez wyzwiska, opluwanie oraz wylewanie nieczystości, fekalii na jej drzwi i ścieżkę, głośne zachowywanie się sąsiadów, częste wędzenie a przez to zanieczyszczanie powietrza. Pani Orlewicz poinformowała, że w tej sprawie zgłaszała się do Komendanta Policji oraz Straży Miejskiej, ale interwencje nie odnoszą skutku. Poinformowała, że także młodzież z Placu K. Marcinkowskiego zachowuje się niewłaściwie, gdyż wyzywa ją słowami niecenzuralnymi, opluwa, szuka zaczepki, a nawet jest napadana, szarpana i są próby okradania. W tym przypadku interwencje Policji i Straży także nie odnoszą skutku. Poinformowała, że swoje sprawy zgłaszała kilkakrotnie na dyżurach radnych oraz u radnego Szuberskiego. Radny Dworzański zapytał czy Policja zna nazwiska osób szykanujących Panią Orlewicz. Pani Orlewicz odpowiedziała, że Policja zna nazwiska, ale są to osoby nieletnie z rodzin patologicznych  i muszą mieć kuratora.

Radny Szuberski zaproponował aby Komisja podjęła wniosek w tej sprawie, by organy porządkowe, Policja , Straż Miejska złożyły szczegółowe informacje z zakresu działań za ostatni rok w sprawie Pani Orlewicz. Poinformował, że już od bardzo dawna Pani Orlewicz zgłasza swoje uwagi, a skuteczność służb jest żadna. Przewodniczący Dworzański zaproponował do wniosku radnego Szuberskiego, by  służby porządkowe złożyły również informację co zamierzają z tą sprawą dalej robić. Radny Szuberski dodał, że odnosi wrażenie, że ktoś boi się podjąć interwencję, a samo spisanie i odnotowanie sprawy to nie jest wszystko.

W głosowaniu jawnym nad  wnioskiem radnego Szuberskiego wszyscy członkowie komisji byli „za”.

Następnie przystąpiono do kolejnego punktu posiedzenia, przyjęcia protokołu z posiedzenia Komisji  w dniu 15 marca br. Uwag nie było. Protokół został przyjęty „jednogłośnie”.

W dalszej części posiedzenia  przystąpiono do omówienia Analizy budżetu za 2006 rok. Radny Szuberski zaproponował aby w pierwszej kolejności Skarbnik Gminy przedstawiła autopoprawki. Przewodniczący Komisji powiedział, że autopoprawki będą omawiane przy projektach uchwał. Następnie Pani Skarbnik przedstawiła analizę budżetu za 2006 rok, a jako pierwsze omówił wykonanie dochodów.

Po przedstawieniu wykonania dochodów Przewodniczący Dworzański zaproponował dyskusję.

Zwrócił uwagę, że najniższe wykonanie dochodów jest w 7 punktach, poniżej 75 %, a w 4 punktach wykonanie jest poniżej 50 %. Zapytał czy jest jakiś wpływ na punkt 3 i czy mandaty wystawiane są przez Straż, czy przez Policję, gdyż wystawianie mandatów przez Straż jest nielegalne? Burmistrz odpowiedział, że do czasu wyroku Trybunału było to stosowane, a po wyroku Trybunału zostało to zaniechane. Przewodniczący Komisji zapytał w jaki sposób egzekwuje się zaległości z tytułu tych mandatów ? Pani Skarbnik wyjaśniła, że wszystkie tytuły egzekucyjne wystawiane sa przed rozliczeniem podatku.  Wpływ  jest w pierwszej połowie roku następnego, jeśli ktoś ma nadpłatę w podatkach to dochody wpływają, jeśli nie to sprawa kierowana jest do komornika, albo jeśli ktoś pracuje to kwoty zostają zdjęte z pensji. Przewodniczący Komisji poprosił o bliższe omówienie zaległości podatkowych , gdyż od osób fizycznych wynoszą prawie 0,5 mln  zł, a od osób prawnych 200 tys. zł. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w 2006 wystawiono 1762 upomnienia, 261 tytułów egzekucyjnych z podatku od nieruchomości, w podatku rolnym 680 upomnień i 36 tytułów egzekucyjnych, w podatku leśnym 8 upomnień, za użytkowanie wieczyste 106 upomnień i 42 tytuły egzekucyjne, od środków transportowych 117 upomnień i 85 tytułów egzekucyjnych , z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego 18 upomnień, mandaty karne 30 upomnień i 26 tytułów egzekucyjnych. Radna Kolanowska zapytała ile w roku 2006 było wniosków o umorzenia oraz o odroczenia i rozłożenia na raty? Pani Skarbnik odpowiedziała, że w tej chwili nie jest w stanie odpowiedzieć, ale odpowie na następnej komisji. Radna Tomaszewska zapytała na ile lat jest wydzierżawiony Ośrodek za Jeziorem ? Burmistrz odpowiedział, że na czas nieograniczony.Następnie radna Tomaszewska zapytała czy Ośrodek przynosi dochody ? Pani Skarbnik odpowiedziała, że wystawiane są faktury na ponad 3.200 zł, a pozostałe koszty rozliczane są pracami remontowymi. Radna Tomaszewska zapytała jakie korzyści ma gmina z tytułu wydzierżawienia ? Burmistrz odpowiedział, że umowa dzierżawy jest na kwotę 30 tys. zł zgodnie z umową ta kwota rozliczana jest w kosztach remontu. Natomiast nadwyżka remontu nad czynszem nie wchodzi w rozliczenia i nie podlega zwrotowi. Radna Kolanowska zapytała jaka jest kwota dzierżawy? Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to kwota 36 tys. zł na rok. Radna Tomaszewska stwierdziła, że skoro gmina nie ma z tego tytułu dochodu to jest to prezent dla dzierżawcy. Burmistrz odpowiedział, że w ramach 36 tys. zł dzierżawca remontuje Ośrodek. Radna Tomaszewska zapytała jaka korzyść z tego wynika ? Burmistrz odpowiedział, że ośrodek jest majątkiem gminy i remonty ośrodka podnoszą wartość tego majątku. Radna Tomaszewska stwierdziła, że gmina nie ma z tego tytułu dochodu, korzyści ma Pan Czarnecki.Burmistrz zapytał jak ma to przynosić dochód i jakie wyjście widzi radna ?

Burmistrz zaproponował , by Komisja udała się do Ośrodka i zapoznała się jak Ośrodek zmienił się od czasu przejęcia przez pana Czarneckiego. Radna Tomaszewska zapytała, czy wszystkie podmioty, które podnoszą wartość majątku gminy sa zwolnione z podatku ? Pani Skarbnik wyjaśniła, że 30 tys. zł to jest umowa dzierżawy, Pan Czarnecki płaci podatek od nieruchomości, który częściowo jest umarzany. Burmistrz uzupełnił, że dzierżawca jest zwolniony z podatku za teren, drogi i budynek WOPR, gdyż maja być dostępne dla wszystkich mieszkańców gminy i nie tylko, natomiast za resztę płaci. Dodał także, że gdyby nie wydzierżawienie Ośrodka p. Czarneckiemu to wyglądał by on tak jak Ośrodek Cegielskiego i zdaje sobie sprawę, że Ośrodek za jeziorem jest powodem ataku na Burmistrza. Radna Tomaszewska powiedziała, aby Burmistrz nie odbierał każdej ciekawości i każdego pytania jako ataku na swoją osobę, gdyż są rzeczy powszechnie bulwersujące i radna próbuje dociec jakie są powody takich decyzji i jakie są korzyści. Radna Kolanowska zapytała czy pani Skarbnik może podać jaki jest rząd wielkości składanych wniosków o umorzenia ? Przewodniczący Dworzański dodał, że chodzi tu o wszystkich się ubiegających. Radny Szuberski poruszył temat środków za wynajem sceny, ile organ gminy płaci , a ile RCK ? Pani Skarbnik wyjaśniła, że za pilnowanie, rozstawienie i transport sceny płaci RCK .

Gmina ponosi koszt 21.350 zł, z czego 4.270 zł to faktura za Jarmark św. Wita i Dożynki , a kwota 17.080 zł , była to zapłata za wypożyczenie za 5 dni z okazji Dni Rogoźna – na dzień 3,416 zł. Kwota 17.080 zł były to potrącenia zaliczone na podatek od nieruchomości zgodnie z art. 65 ordynacji podatkowej. Radna Tomaszewska stwierdziła, że jest to rozrzutność i niegospodarność, gdyż scenę można kupić za 50 tys. zł. Radna Longina Kolanowska zapytała czy zamiast wypożyczania sceny nie można by wyremontować amfiteatru i tam przeprowadzać imprezy? Burmistrz odpowiedział, że na takie imprezy jak Dni Rogoźno Pl. K. Marcinkowskiego jest bardziej atrakcyjny. Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że była na zebraniu w Spółdzielni Mieszkaniowej i zapytała jakie są kary za brak mieszkań socjalnych, oraz czy stać Gminę na wybieranie miejsca atrakcyjnego i płacenie ogromnych pieniędzy tytułem kar za brak mieszkań socjalnych? Radna zaproponowała by Ośrodek za Jeziorem przekształcić właśnie na mieszkania socjalne, co byłoby zyskiem dla Gminy. Radna Kolanowska stwierdziła, że mieszkańcy ulic Różanej i Kochanowskiego byliby zbulwersowani, gdyby się dowiedzieli, że wybieramy sobie  atrakcyjniejsze miejsca na imprezy. Burmistrz uważa, ze Plac K. Marcinkowskiego jest lepszym miejscem na organizację imprez.

Następnie Pani Skarbnik Maria Kachlicka omówiła wykonanie wydatków.

Radna Agata Pasternak zapytała co wchodzi w sumę obozu z Niemcami i jaka kwota wydatkowana jest z Gminy ? Pan Skarbnik odpowiedziała, że Pani Karolak uzyskała dotację z Fundacji Polsko – Niemieckiej na pobyt dzieci z Niemiec w Polsce, a Gmina dołożyła 2 tys. zł. Radna Longina Kolanowska zadała  pytanie w sprawie odszkodowań za brak lokali socjalnych, jaka to jest kwota ? Pani Skarbnik odpowiedziała, że na razie odszkodowania nie były jeszcze wypłacane, a w tegorocznym budżecie zaplanowano kwotę 40 tys. zł i jest przeznaczona dla 5 rodzin. Radny Roman Szuberski zapytał na co jest przeznaczona kwota 20 tys. zł , czy jest to dodatkowe zlecenie na sprzątanie nie objęte przetargiem. Skarbnik odpowiedział, że jest to dodatkowe miejsce do sprzątanie poza umową. Radny Roman Szuberski  zapytał w sprawie środków nie wygasających, czy przetarg na kostkę brukowa na Pl. K. Marcinkowskiego został rozstrzygnięty? Burmistrz odpowiedział, ze przetarg został rozstrzygnięty, a prace rozpoczną się po 5 maja. Następnie radny Szuberski poruszył temat  odnośnie uchwały składu orzekającego RIO oraz poinformował, że w poniedziałek Komisja Rewizyjna na posiedzeniu zajęła się wyjaśnieniem pomyłki w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powiedział, że podobne pomyłki były w latach poprzednich. W związku z tym , że uchwała RIO mówi, iż Program jest wewnętrznie sprzeczny w zakresie wykonanych dotacji dla stowarzyszeń poprosił o wyjaśnienie. Burmistrz odpowiedział, że po rozmowie z p. Stróżyk zastrzeżenie dotyczą tych gmin gdzie jest nowy Skarbnik tak jak w przypadku naszej Gminy. Nieścisłości związane są ze zmiana ustawy o finansach publicznych. Poprzednia Pani Skarbnik w sprawozdaniu opisowym omawiała dochody i wydatki wykonane poniżej  70 %, natomiast nowa Pani Skarbnik przyjęła granice 80 %. Ustawa o finansach publicznych mówi, że część opisowa powinna być przedstawiona w tej samej szczegółowości co uchwalony budżet. Burmistrz dodał, że przyznano dotacje 20 tys. zł, a wykonano 16 tys. zł co jest wykazane w sprawozdaniu opisowym, natomiast p. Stróżyk z RIO uważa, że jeżeli  wykazano 16 tys. zł, to tyle samo należało przyznać. Pani Skarbnik wyjaśniła, że plan wynosił 20 tys. a wykonanie 16 tys.zł, w załączniku nr 11 jest napisane jakie organizacje otrzymały dotacje, należało dopisać jak kwota została zwrócona. Radny Szuberski powiedział, że Komisja rewizyjna znalazła przyczynę pomyłki w GPRPA. Zapytał także o wielkość funduszu obrotowego, który jest niezgodny z danymi w sprawozdaniu RB-30 , czy dotyczy środków w oświacie? Skarbnik wyjaśniła, z dotyczy to zakładu budżetowego – ZAMK, że w załączniku nr 7 wybiórczo zaprezentowano należności, które powinny być przedstawione szczegółowo, jak należności z tytułu czynszu i lokali mieszkalnych.

Radny Szuberski stwierdził, że w uchwała RIO mówi, że Burmistrz powinien wyjaśnić radnym wszystkie przyczyny odchyleń. Burmistrz odpowiedział, że będzie omawiana każda pozycja po kolei. Radny Szuberski poprosił o wyjaśnienie z przekroczenia zobowiązań. Skarbnik poinformowała, że kwota 2.020 zł dotyczy Szkoły w Pruścach, która zmieniła ogrzewanie węglowe na gazowe, w związku z czym rachunek wystawiono w grudniu z data płatności w styczniu. Natomiast drugie zobowiązanie to prenumerata dziennika ustaw. Radna Kolanowska poprosiła by kwoty na utrzymanie rozbić na podkwoty. Pani Skarbnik odpowiedziała, że 5 tys. zł jest na utrzymanie zieleni na rondzie, reszta kwoty to przetarg na przykład  koszenie. Przewodniczący Dworzański poinformował, że jest opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium i zapytał czy są jakieś uwagi? Uwago Nie było. Następnie Przewodniczący ogłosił 10 minut przerwy.

Po przerwie Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty przedstawiła  Prognozowaną organizację pracy placówek oświatowych w roku szkolnym  2007/2008 - stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu. Pełnomocnik poinformowała, ze te informacje dyrektorzy maja obowiązek złożenie do 30 kwietnia, w związku z tym, że nadal trwa nabór  informacje mogą się nieznacznie zmienić. Pani Pijanowska powiedziała, że w Przedszkolach nr 1 i 2 w Rogoźnie oraz w Przedszkolu w Parkowie nie będzie większych zmian, w zerówkach i pięciolatkach istnieje potrzeba dodatkowych godzin logopedy.W Szkole Podstawowej w Pruścach ilość oddziałów się nie zmienia, w związku ze zmiana ogrzewania zmniejszy się etat o ½ palacza. W Szkole w Budziszewku będą najprawdopodobniej zajęcia łączone i wakat w świetlicy. W SP nr 2 spada 1 oddział, w SP nr 3 dyrektor chce dołożyć 1 etat obsługi, w Zespole Szkół w Parkowie zmniejsza się ilość oddziałów, jest wakat na zajęcia świetlicowe i propozycja dołożenie ½ etatu na obsługę, w Zespole Szkół w Gościejewie, ilość oddziałów bez zmian, występuje problem z obsadą WF , jest  propozycja zwiększenia etatu obsługi, w Gimnazjum nr 1 zmniejszą się oddziały, jest problem z obsadzeniem lekcji religii i języków obcych oraz propozycja dołożenie ½ etatu sprzątaczki. Pani Pijanowska dodała, że pracownicy obsługi wykonują bardzo ciężką pracę za marne wynagrodzenie. Radna Renat Tomaszewska stwierdziła, że należy zobowiązać dyrektorów szkół do rozliczania godzin pracy pracowników obsługi. Pełnomocnik Pani Pijanowska powiedziała, że przyjmuje te uwagi i przekaże je dyrektorom. Przewodniczący Komisji zapytał jak wygląda sprawa zwiększenia obwodu SP w Budziszewku , o która zabiega Pani Dyrektor. Pani Pijanowska wyjaśniła, że Pani dyrektor z Budziszewka chciała zwiększyć obwód, by zwiększyć ilość dzieci do minimum 18 dzieci w oddziale. Burmistrz dodał, że rodzice dzieci z Boguniewa i Międzylesie nie wyrazili zgody na zmianę szkoły. Pani Pełnomocnik Oświaty stwierdziła, że pani Dyrektor musi szukać nowych rozwiązań oraz , że należy zaktualizować obwody, gdyż są nowe ulice nigdzie nie przypisane. W nawiązaniu do wypowiedzi radnej Tomaszewskiej radna Wanda Wiśniewska uważa, że jeżeli dyrektor ma spotkanie z obsługą i ustali co mają robić, jest lista obecności to nie ma żadnych problemów z pracą. Pełnomocnik Pani Pijanowska stwierdziła, że u niej ten problem nie występuje oraz nie wie jak to jest w innych placówkach , gdyż jej o tym dyrektorzy nie informowali. Radna Wanda Wiśniewska stwierdziła, że jeżeli radna Tomaszewska poruszyła ten problem to wie to z własnego doświadczenia. Radna Tomaszewska, że problem jest je znany nie z własnego doświadczenia tylko wie to od innych dyrektorów, u których ten problem występuje. Następnie radna Wiśniewska powiedziała, że Pani Dyrektor Tomaszewska nie przedstawiła przewidywanej liczby oddziałów, liczby pracownik ów i pozostałych informacji, które przedstawiły inne szkoły. Pani Pijanowska wyjaśniła, że trwa nabór jest przymiarka do 3 oddziałów, ze będzie na podobnym poziomie jak w bieżącym roku szkolnym , a ogółem w gimnazjum nastąpi zmniejszenie o 5 oddziałów. Radny Marian Kuszak stwierdził, że należy jedna miarą mierzyć wszystkie szkoły i w związku z tym Pani Dyrektor także powinna dołączyć dane ze swej szkoły.

Radna Tomaszewska stwierdziła, że nikt się do nie nie zwrócił, by wcześniej złożyć informacje, a przekazała je telefonicznie. Radny Kuszak kontynuując temat stwierdził, że patrząc na wszystkie dane  to tylko Gimnazjum nr 2 nie dostarczyło informacji. Pani Pełnomocnik powiedziała, że na spotkaniu 8 marca była Pani Korybalska na którym została poproszona o te informacje, otrzymała informacje, że gdy Pani Dyrektor zbierze wszystkie to w późniejszym terminie dostarczy. Radna Tomaszewska powiedziała, że podała ilość oddziałów i zapytała co jeszcze ma podać, co ma wpływ na organizacje placówki. Burmistrz dodał, że były narady z dyrektorami we wcześniejszym terminie by zdążyć z materiałami na komisje oraz sesje. Radna Tomaszewska stwierdziła, że podała ilość oddziałów, co jest informacją najważniejszą, a podanie ilości osób zatrudnionych nie ma wpływu na organizację. Radny Kuszak powiedział, iż są pretensje, że Gimnazjum nr 2 jest traktowane po macoszemu, a teraz gdy wszystkie szkoły miały podać informacje dotyczące wspomnianych spraw oraz na co została przeznaczona kwota poza subwencją to nie zostało to uczynione. Radna Tomaszewska zapytała radnego Kuszaka czy był rok w którym nie dostarczyła arkusza organizacyjnego ? Radny Kuszak odpowiedział, że otrzymywał w terminie , jednak ta sytuacja była inna i gdyby wszyscy dyrektorzy się uparli to nie dostarczyli by tych informacji we wcześniejszym terminie. Radna Tomaszewska zapytała w czym w takim razie się nie wywiazała ? Radny Kuszak stwierdził, że wszystkie szkoły dostarczyły materiały poza Gimnazjum nr 2. Radna Tomaszewska stwierdziła,, że w Zespole Szkół opracowanie takiej informacji jest bardziej skomplikowane, dodała, że ma czas do kończ kwietnia i taka informacje opracuje. Radny Kuszak dodał, że ten termin jest zbyt wczesny i nie byłoby problemu gdyby tych informacji nie żądano tak wcześnie. Następnie radny Kuszak powrócił do propozycji  uczęszczania dzieci z Boguniewa i Międzylesia do SP w Budziszewku na co nie zgadzają się rodzice. Rozwiązaniem dla SP w Budziszewku może być wydzierżawienie budynku. Dyrektor ZEAPO powiedział, że trudno sobie wyobrazić by autobus z dziećmi jechał z dziećmi z Boguniewa przez Nienawiszcz do Budziszewka. Radna Kolanowska stwierdziła, że w Przedszkolu nr 2 jest pomyłka w ilości oddziałów. Dyrektor ZEAPO dodał, że jest przygotowywany projekt nowych obwodów szkolnych. Przewodniczący Komisji zaproponował żeby przy projekcie nowych obwodów nie wpisywać nazw ulic, tylko terytorialnie określić zakres obwodu. Dyrektor ZEAPo wyjaśnił, że tak robi się w przypadku istnienia dzielnic, inaczej wpisuje się nazwy ulic. Radny Roman Szuberski stwierdził, że nastąpił przełom i nie będzie sytuacji, że z 2 klas robi się 3. Pełnomocnik Burmistrza stwierdziła, że aby był przepływ informacji, należy w każdej placówce ujednolicić jak te informacje przedstawiać.

Następnie przystąpiono do omawiania projektów uchwał na IX sesję Rady Miejskiej.

Przewodniczący Komisji poprosił jako pierwszą Panią Annę Matoga Dyrektora Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Rogoźnie o uzasadnienie projektu uchwały, który ma być wniesiony na IX Sesji w sprawie nadania imienia Przedszkolu Samorządowemu nr 1 w Rogoźnie imienia Kubusia Puchatka. Pani Dyrektor poinformowała, że do Przewodniczącego Rady Miejskiej został złożony wniosek o podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Przedszkolu Samorządowemu nr 1 w Rogoźnie. Wspomniała także, że w powyższej sprawie Rada Pedagogiczna Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Rogoźnie podjęła w dniu 18 stycznia 2007 r. Uchwałę nr 4/2007. Po wysłuchaniu  Pani Dyrektor Przewodniczący Komisji zaproponował radnym aby przegłosować wniesienie wniosku o nadanie imienia na sesji przez Przewodniczącego Rady Miejskiej. Wszyscy członkowie Komisji „jednogłośnie” przyjęli propozycję wprowadzenia w/w projektu uchwały do programu  obrad IX sesji. Przewodniczący Komisji ogłosił 5 minut przerwy.

 

 

 

Po przerwie przystąpiono do omówienia projektów uchwał – w sprawie zmian w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz w sprawie zmian w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii. Kierownik GOPS Marzena Brączewska powiedziała, że chodzi o projekty uchwał z 10 kwietnia br., uważa, że wprowadzenie  środków wymienionych w projektach jest zasadne, gdyż trafią one do dzieci i młodzieży. Dodała, że w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dokonano zmian o kwotę 19.215 zł, a w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii o 3.300 zł. Radny Roman Szuberski zadał pytanie w sprawie zmian w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii i powiedział, że podczas ubiegłej Komisji na której omawiano projekty uchwał radny Kazimierz Lis zadał pytanie dlaczego jest to w Gminnym Programie Profilaktyki, a nie w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii i usłyszał odpowiedź od Pani Stachowiak , że może to być w Gminnym Programie Profilaktyki, a  w tej chwili jest to w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii skąd ta zmiana? Radny Szuberski zadał drugie pytanie dlaczego w projekcie z 12.03 w podróżach służbowych zaproponowano zwiększenie  kwoty w tym § o 1.300 zł – czyli oprawie tyle co ¾ w kadencji poprzedniej Rady na rok. Przewodnicząca Komisji twierdziła, że jest to konieczne, skąd więc zmiana i rezygnacja z tych delegacji ? Pani Brączewska odpowiedziała, że jest w zastępstwie Pani Stachowiak, w związku z czym nie była w stanie udzielić odpowiedzi radnemu. Radny Szuberski powiedział, że zada więc te pytania pani Stachowiak na sesji. Kierownik GOPS poinformowała, ze zakup testerów odbędzie się ze środków  Przeciwdziałania Narkomanii.  Radna Tomaszewska stwierdziła, że Pani Stachowiak na ostatniej Komisji powiedziała, że testery nie mogą być zakupione  z pieniędzy na Przeciwdziałanie Narkomanii, a teraz są stąd jest pytanie radnych. Pani Skarbnik wyjaśniła, że nikt nie powiedział, że nie mogą być z tych środków, tylko, że są to te same pieniądze i środki z rozliczenia roku poprzedniego mogą być wprowadzone w tym Programie, ale po sugestii radnego Lisa środki zostały rozdzielone, 300 zł przeznaczone na dojazdy na szkolenie i 3.000 zł na zakup testerów. Natomiast w Programie Przeciwdziałania Alkoholizmowi przeznaczono kwote 400 zł na szkolenie zamiast delegacji dla p. Łuczkowiaka, który zrezygnował z kosztów delegacji gdyż nie był w stanie udokumentować wszystkich przejazdów.   Skarbnik Maria Kachlicka dodała, że radni zmniejszyli wynagrodzenie Straży Miejskiej, ale nie zostały zmniejszone składki na ubezpieczenie społeczne i tą korektę wprowadzono teraz. Skarbnik powiedziała również, że Pan Miężalski wystąpił z wnioskiem na opłatę internetu – minimalnego pakietu za 50 zł z którego będą korzystać dzieci na ul. Fabrycznej.

Kolejnym projektem uchwały, którym zajęła się Komisja była sprawa wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Budziszewko przy drodze powiatowej nr 2034 P. Zastępca Burmistrza zwrócił się do Przewodniczącego Komisji z propozycją aby Komisja zajęła się w pierwszej kolejności projektem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze miasta Rogoźno w rejonie ulic: Boguniewskiej, Południowej, Długiej i Nowej ze względu na obecność projektanta  p. Stefana Wojciechowskiego. Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński poinformował dlaczego plan wcześniej  został uchylony przez nadzór Wojewody – nieprawidłowości dotyczyły głównie, kolorystyki, rowów melioracyjnych, braku zgodności ze studium, brak obsługi komunikacyjnej działek oraz nie uwzględnieniu w studium ogrodów działkowych „Czerwony Mak”, jak również braku uzgodnień z organami bezpieczeństwa państwa.  Przewodniczący  Komisji zauważył, że prościej byłoby wnieść poprawkę w studium, gdyż plan musi być zgodny ze studium. Przewodniczący Dworzański zapytał Kierownika Rogińskiego, czy wszystkie uwagi Wojewody zostały uwzględnione? Kierownik Rogiński odpowiedział, że wszystkie  za wyjątkiem ogrodów działkowych, które zostaną uwzględnione w nowym studium.

Projektant dodał, że są bardzo złe doświadczenia w tej materii , wiele planów w województwie jest przewracanych, niektóre procedury trwają kilka lat – nawet 4 lata. Jest to kwestia interpretacji Wojewody. Przewodniczący Komisji poprosił Kierownika Rogińskiego o pokazanie na mapie  radnym gdzie i co będzie się znajdować, co zostało przez kierownika Rogińskiego dokładnie omówione i pokazane. Na pytanie ile hektarów obejmuje plan, Kierownik Rogiński odpowiedział, ze jest to 90 ha.

Przewodniczący Dworzański zwrócił się do pani Sekretarz z pytaniem czy uchwała podjęta w tej sprawie w sierpniu ub. roku traci moc? Zastępca Burmistrza odpowiedział, że uchwała ta nie została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego wiec nie weszła w życie.

Następnie przystąpiono do wspomnianego wcześniej omówienia projektu uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Budziszewko przy drodze powiatowej nr 2034 P. Uwag nie było.

Kolejnym tematem , którym się zajęto był sprawa wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na  utwardzenie drogi Owczegłowy – Wojciechowo  droga  powiatowa nr 2031 P. Uwag nie było.

Następnie przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2007 rok. Pani skarbnik przed przedstawieniem zmian  w budżecie omówiła 3 autopoprawki. Pierwsza autopoprawka dotyczyła zwrotu kosztu dotacji udzielonej przedszkolu niepublicznemu za ucznia nie będącego mieszkańcem Gminy dotującej to przedszkole. Przewodniczący Komisji zapytał czy koszt na 1 przedszkolaka nie jest kwota Gminy na terenie której mieści się przedszkole niepubliczne? Pani Skarbnik wyjaśniła, że zgodnie z § 90 ust.2b dotacje na niepubliczne przedszkole przysługuje w wysokości nie mniejszej niż 75%  ustalonej w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych na przedszkole publiczne w sąsiedniej gminie. W przypadku gdy dziecko uczęszcza do przedszkola prywatnego to nasza Gmina musi zwrócić koszt tej dotacji. Zastępca Burmistrza stwierdził, że dziwnym jest fakt iż rodziców stać na dowóz dziecka do przedszkola prywatnego, a nie stać na utrzymanie dziecka w takim przedszkolu. Pani skarbnik odpowiedziała, że taki jest wymóg ustawy. W dalszej kolejności Pani Skarbnik przedstawiła autoporpawkę Nr 2 związana z otrzymaną od Wojewody dotacją dla rodzin rolniczych, oraz autoporawkę Nr 3 zawiązaną z dotacją otrzymaną od Wojewody na stypendia socjalne dla uczniów. Uwag nie było.

W dalszej kolejności Pani Skarbnik omówiła, projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie.

Radni zwrócili uwagę, że w projekcie uchwały mają inne kwoty niż przedstawione przez Panią Skarbnik. Skarbnik wyjaśniła, że czyta kwoty po wprowadzonych autopoprawkach. Radny Marian Kuszak zapytał co oznacza zapis upoważnia się Burmistrza Rogoźna do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań? Pani skarbnik wyjaśniła, że są to usługi ciągłe, np. rachunki z datą sprzedaży za grudzień płacone w styczniu. Jest to związane ze zmianą ustawy. Każdy dyrektor otrzymuje takie upoważnienie na podstawie zarządzenia Burmistrza i są to kwoty do 2.200 zł. Radny Kuszak zapytał czy dotyczy to tylko zobowiązań niewymagalnych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak.  Przewodniczący Komisji zapytał jak wygląda inwestycja kanalizacji i sprawa Pana Słodowego? Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że odbyło się spotkanie z Panem Słodowym, który jako rekompensatę chciał otrzymać drugą działkę o powierzchni 2,5 tys. metrów oraz zamontowanie studni. Po uzyskaniu opinii radcy prawnego nie można przekazać jako zadośćuczynienia gruntu. Pan Słodowy wyraził zgodę na postawienie przez Urząd studni podciśnieniowej. K. Głów poinformował, że odbędzie się następne spotkanie i podjęte zostaną dalsze ustalenia. Zastępca przedstawił na mapie jak będzie przebiegała kanalizacja sanitarna na ulicach : Krętej, Długiej i Południowej.

Dodał, że to obejście nie jest wyrzucaniem pieniędzy tylko podłączy się następne gospodarstwa domowe. Radna Longina Kolanowska zapytała czy p. Słodowy chciał oprócz tej działki którą ma, jeszcze drugą? Zastępca Burmistrza, że chciał zachować swoją zagospodarowaną działkę i otrzymać kolejna o powierzchni 4,5 tys. metrów. Później zmienił zdanie i zaproponował budowę studni podciśnieniowej i działkę 2,5 tys. metrów. Radna Kolanowska poinformowała, że radni również rozmawiali z p. Słodowym i twierdzi, że były inne ustalenia, a mianowicie p. Słodowy chciał zamienić działkę na inną. Dodała, że może ktoś kupiłby działkę po p. Słodowym i byłyby mniejsze straty. Zastępca Burmistrza powtórzył, że w pierwszej wersji p. Słodowy chciał otrzymać drugą działkę o powierzchni 4,5 tys. metrów, po pertraktacjach zaproponował budowę studni podciśnieniowej i działkę 2,5 tys. metrów. Radna Kolanowska poinformowała, że 3 razy radni spotkali się z p. Słodowym, w wielki Piątek przyszli do Urzędu by uczestniczyć w rozmowie w wiadomej sprawie. Pan słodowy chciał, by radni wiedzieli jakie są ustalenia i tym by nikt nie wprowadzał radnych w błąd. Stwierdziła, że Burmistrz nie chciał widzieć radnych na tej rozmowie. Zastępca wyjaśnił, że tak nie było. Burmistrz zaprosił na rozmowę p. Słodowego, który przybył wraz z prawnikiem i ustalono, że rozmowa odbędzie się w cztery oczy. Radna Renata Tomaszewska zapytała czy w pierwotnych planach nie zostały ujęte  tereny, które są w teraźniejszym projekcie, dotyczy to 2 domów? Zastępca odpowiedział, że pierwotny projekt na wykonanie dokumentacji był zlecony przez poprzedni Zarząd, który nie uwzględnił istniejącego planu i projektowanych tras. Radna Tomaszewska  zapytała czy na dzień dzisiejszy podłączone są tylko 2 domy? Zastępca wyjaśnił, że oprócz tych domów podłączonych przy okazji, będą ściągane wszystkie ścieki z ulicy Boguniewskiej i Południowej. Radna Tomaszewska stwierdziła, że zmieniła się technologia i zapytała jaki był koszt przeprojektowania? Zastępca Burmistrza odpowiedział, że nie było przeprojektowania, a doprojektowano system PREUSSAG, gdyż w technologii ROEDIGERA nie można ogłaszać przetargu, ze względu iż tylko 1 firma w Polsce zajmuje się tym systemem. Koszt doprojektowania i uaktualnienia kosztorysów i specyfikacji technicznej wyniósł około 60.000 zł. Radna Tomaszewska zapytał czy wszystkie studzienki zostały podłączone i ile ich było. Zastępca odpowiedział, że w projekcie było 713 i wszystkie podłączono. Przewodniczący komisji zapytał czy są jeszcze jakieś uwagi do zmian w budżecie? I spytał czy projekt uchwał przedstawiony przez Panią skarbnik jest już po autoporpawkach. Pani Skarbnik powiedziała, że są uwzględnione 3 autopoprawki, ale jeszcze mogą jakieś wpłynąć. Zastępca wypowiedział się także w sprawie aktualnej sytuacji pogorzelców z Laskowa i Międzylesia. Poinformował, że było spotkanie w ustalonym terminie i przygotowano nowy kosztorys zmniejszony o 9.000zł. Przewodniczący Komisji zapytał czy zostanie zmniejszona powierzchnia mieszkalna? Zastępca odpowiedział, że takie ustalenia zostały podjęte wspólnie z mieszkańcami. Radny Marian Kuszak zapytał czy oprócz kwoty 71.000 będą jeszcze dodatkowe koszty? Zastępca wyjaśnił, że jest to całkowity koszt przywrócenia budynku do stanu użytkowego. Radny Kuszak zapytał czy będzie jeszcze jakaś dodatkowa kwota dofinansowania? Zastępca odpowiedział, że kwota 20.000 zł. wystarczy na zakup drewna i montaż. Radny Kuszak zapytał czy dach miała pokryć Gmina? Zastępca wyjaśnił, że Gmina miał pomóc poprzez zakup drewna i jego montaż.

Następnie przystąpiono do kolejnego punktu, a mianowicie wolne głosy i wnioski.

Zastępca Burmistrza wypowiedział się w sprawie odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Urzędu Marszałkowskiego odnośnie kwoty 100.000 zł z przeznaczeniem na chodnik w Rudzie. Poinformował, że treść pism, które mają wszyscy radni jest zgodna z tym co powiedział na ostatniej Komisji Wspólnej, a co zakwestionował radny Olenderski. Stanowisko GDDKiA mówi, że przed zakończeniem inwestycji w Pruścach nie zostaną podjęte żadne nowe inwestycje. Przewodniczący komisji poruszył temat pisma z Komendy Powiatowej Straży Pożarnej w Obornikach w sprawie dofinansowania zakupu samochodu specjalistycznego.

Radna Tomaszewska poinformowała, że była na sesji powiatowej i dofinansowanie powinno nastapić do końca roku. Pani Skarbnik wyjaśniła, że do końca roku należy złożyć deklarację. Przewodniczący Komisji stwierdził, że należy rozwiązać problem OSP Rogoźno. Zastępca Burmistrza powiedział, że jest to trudny problem ale na razie targi w OSP się uspokoiły. Radna Renata Tomaszewska zapytał kto ma wpływ na OSP? Zastępca powiedział, że OSP Rogoźno podlega pod Starostwo i komendę Powiatową i sprawy legalności Zarządu OSP Rogoźno nie może rozstrzygnąć nawet sąd.  Następnie Komisja zajęła się pismem Spółdzielni Mieszkaniowej w sprawie dofinansowania festynu. Pani Skarbnik wyjaśniła , że nie można udzielić dotacji, można jedynie zakupić nagrody rzeczowe. Opinia Komisji była pozytywna w sprawie zakupu nagród na festyn, gdyż Burmistrz jest współorganizatorem.

Następnie Przewodniczący Komisji poruszył problem uciążliwości ruchu kołowego na ul Kościelnej. Przewodniczący Dworzański zaproponował spotkanie z przedstawicielami Urzędu, Policji, Straży Miejskiej, przedstawicieli  dróg, mieszkańców i KSSOiK. Radna Renata Tomaszewska zapytała czy są działania celem budowy obwodnicy? Przewodniczący Komisji poinformował, że poprzez takie spotkanie można by  przyspieszyć sprawę obwodnicy. Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że Stowarzyszenie „Komunikacja” sfinansowało opracowanie koncepcji obwodnicy Rogoźna, której egzemplarz przekazano do Urzędu Marszałkowskiego. Natomiast radny Nowak zapewnił, że budowa obwodnicy będzie ujęta w RPO na lata 2007-2013, co się jednak nie stało. Dalej Zastępca poinformował, że koncepcja obejmował początek na skrzyżowaniu w Marlewie, poprzez Cieśle, przez las i wylot na drodze nr 11- łącznie około 6 km.  Zastępca poinformował, że zostało wystosowane pismo do WZDW odnośnie złego stanu drogi, a Burmistrz rozważa możliwość by poszukać środków na budowę dywanika asfaltowego. Inspekcja Transportu Drogowego dwukrotnie była powiadamiana by przeprowadzić kontrolę ale w ogóle się nie pojawili. Dodał, że działania policji są również mało skuteczne. Zastępca Burmistrza powiedział, że w1999 roku nie uwzględniono w dokumentacji odcinka od rogatek miasta do Rudy oraz chodnika w Pruścach, a była możliwość sfinansowania tych inwestycji ze środków unijnych. Radna Longina Kolanowska zapytała czy jest możliwość nawiezienia piasku, posiania trawy i powieszenia siatek na ul. Różanej. Zastępca Burmistrza powiedział, że prace rozpoczną się w maju, ale dodał, że w przypadku posiania trawy boisko w tym roku nie może być użytkowane, gdyż trawa potrzebuje pół na ukorzenienie. Radna zapytał także czy są jakieś budynki gminne na sprzedaż, czy jest ich wykaz, gdyż są osoby które chcą kupić np. księgarnię? Zastępca wyjaśnił, że zgodnie z uchwałą Rady sprzedaży podlegają mieszkania zajęte przez lokatorów i oni mają prawo je wykupić. Mieszkania z lokatorami nie są sprzedawane, natomiast budynek w której mieści się księgarnia jest przeznaczony na działalność handlową, a takie budynki nie są sprzedawane. Przewodniczący Komisji poruszył temat prośby chorego chłopca, który chce się znaleźć w Księdze Rekordów Guinessa i pragnie nawiązać kontakt z największą liczbą instytucji. Przewodniczący Dworzański zaproponował by członkowie Komisji wskazali do jakich instytucji pismo chłopca wysłać.

 

Posiedzenie zakończono o godz. 19,40.

Protokół  sporządzili: Marian Nowak

                                   Beata Ryga.

» powrt
Ilo odwiedzin : 668495_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP