2007-04-12
P r o t o k ó ł
ze wspólnego posiedzenia
Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
oraz Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie
odbytego dnia 19 lutego 2007r. godz. 14,00.
Wspólne posiedzenie Komisji stałych Rady Miejskiej prowadził Przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Hinz. W posiedzeniu uczestniczyło 13 radnych. Nieobecny radny Jarosław Witt. W pierwszej części posiedzenia nie było również radnego Zbigniewa Nowaka, który pełnił dyżur.
Ponadto w posiedzeniu wzięli udział: Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus, Dyrektor Rogozińskiego Centrum Kultury Pani Dorota Mąderek. Lista gości- załącznik nr 1.
Posiedzenie miało charakter wyjazdowy, a głównym celem było zapoznanie się z działalnością instytucji kultury w naszej Gminie.
Dyrektor Rogozińskiego Centrum Kultury dostarczyła radnym materiały na piśmie dotyczące podległych jej jednostek- co stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Na początku wspólnego posiedzenia Komisji radni udali się do Biblioteki położonej na Os. Przemysława. Pani Dorota Mąderek poinformowała, że w skład biblioteki wchodzą jeszcze 2 filie , jedna w Parkowie i jedna w Gościejewie. Dyrektor Rogozińskiego Centrum Kultury przedstawiła personel biblioteki panie: Teresę Szostak, Barbarę Kaniewską oraz Magdalenę Krzyśkę. Pani Dorota Mąderek poinformowała radnych, że bibliotekę odwiedza dużo dzieci traktując ją jako świetlicę. W dalszej kolejności radni dowiedzieli się jakie zajęcia prowadzone są przez bibliotekę: zajęcia dla dzieci, wakacyjna biblioteka na kółkach, programy artystyczne dla dzieci, głośne czytanie z balkonu biblioteki, konkursy plastyczne, konkurs pięknego czytania, konkurs wiedzy o Wielkopolsce. Radny Andrzej Olenderski zapytał się ile jest książek w bibliotece. Dyrektor RCK poinformowała, że 47.000 woluminów. Pani Mąderek powiedziała również, że poważnym problemem biblioteki jest jej zalewanie i przeciekający dach. Radni zainteresowali się następującymi sprawami: pytano o godziny urzędowania, ile książek rocznie jest zakupywanych dla biblioteki?, ile osób korzysta z biblioteki?, jakie jest zainteresowanie wśród dzieci książkami?, w jaki sposób egzekwuje się zwrot przetrzymywanych książek?, jakie rodzaje książek posiada biblioteka?, oraz na jakim poziomie jest biblioteka miejska w Rogoźnie w porównaniu do innych?. Na wszystkie pytania radnych szczegółowych odpowiedzi udzieliły panie pracujące w bibliotece: biblioteka jest czynna w poniedziałki, środy, czwartki, piątki od 11-19, we wtorki od 8- 16, a w soboty od 10 do 14. Rocznie kupowanych jest 1300-1600 książek, zarejestrowanych czytelników jest 2200. Zmniejsza się zainteresowanie książką, za przetrzymywanie książek wysyła się upomnienia. Biblioteka posiada mało książek technicznych, mimo niskich zakupów nie ma się czego wstydzić i efekty pracy są wysokie. Radni dowiedzieli się, że ładny wygląd biblioteki, min. odmalowane ściany to zasługa personelu.
Personel biblioteki pochwalił się również organizowaniem spotkań autorskich.
Radni zainteresowali się problemami z którymi boryka się biblioteka. Mankamentem okazał się brak ksera. Ponadto dużym problemem jest brak żaluzji lub rolet po zachodniej stronie budynku, złe oświetlenie biblioteki i konieczność przeprowadzenia remontu zwłaszcza podłogi i toalet.
Następnie radni udali się do Ośrodka Kultury. Zastępca dyrektora RCK Piotr Szturmiński oprowadził Wysoką Radę po wszystkich piętrach udzielając szczegółowych informacji: nazwa sali gwoździowej pochodzi od hufnali wbitych w ściany. W tej sali odbywają się spotkania sprawozdawcze, zajęcia dla dzieci i szkoła nauki jazdy. W holu swoje szafy i gabloty posiadają: orkiestra, chóry, PA-MAR- SZE. Wysoka Rada dowiedziała się, że w ośrodku spotykają się sekcje szachistów i brydżowe.
-2-
Sala widowiskowa jest przygotowana na 300 osób, a maksymalnie było 700 osób, oraz że ośrodek posiada sprawne projektory do wyświetlania filmów. Radni mieli okazję zobaczyć wszystkie pomieszczenia RCK, oraz zapoznać się z działalnością prowadzoną przez Ośrodek Kultury.
W dalszej kolejności autokar przewiózł radnych Rady Miejskiej do Muzeum im. Wojciechy Dutkiewicz. Dyrektor Dorota Mąderek przedstawiła obsługę Muzeum. Radni zapoznali się z pracowniami oraz magazynami muzeum, a następnie udali się na zwiedzanie wystaw muzealnych: historycznej, przyrodniczej, geologicznej i paleontologicznej. Około godziny 16,00 posiedzenie Komisji kontynuowane było w Sali Ślubów.
Głos zabrała Pani Dyrektor pytając radnych czy mają jakieś pytania i uwagi do przedstawionego przez nią materiału. Uwag nie było. Jednocześnie Pani Dorota Mąderek poinformowała radnych, że po sesji budżetowej było jej przykro z powodu sposobu w jaki radni wprowadzali zmiany do budżetu. Stwierdziła także, że powinny odbyć się rozmowy aby wspólnie ustalić, które potrzeby są ważne, a z których można umniejszyć pewne kwoty. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że jest jej również przykro, ze względu na reakcję dyrektorów placówek. Radna poinformowała, że zmiany do budżetu były przemyślane i dokładnie przeanalizowane. Po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją podległych Pani Mąderek jednostek wiedzą jakie są potrzeby. Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Hinz spytał radnych czy mają jeszcze jakieś pytania w sprawie głównego tematu Komisji. Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że do zrobienia jest jeszcze wiele rzeczy, ale to jest wizerunek miasta i trzeba wspomagać działania Pani Dyrektor. Radna Renata Tomaszewska zauważyła, że muzeum jest w bardzo dobrym stanie, natomiast Ośrodek Kultury jest niedofinansowany. Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus poinformował, że pieniądze wydatkowane są równomiernie, jednak Ośrodek Kultury wymaga remontu. Radny Roman Szuberski odnosząc się do wypowiedzi Pani Mąderek stwierdził, że 10.000 mniej z budżetu RCK to nie jest dużo. Do tej wypowiedzi ustosunkował się Burmistrz twierdząc, że należało w sprawie zmian porozmawiać z Panią Dyrektor .
Następnie Przewodniczący zaproponował zapoznanie się z materiałami na najbliższą sesję. Przedstawił 4 uchwały do podjęcia na VIII Sesji Rady Miejskiej. Radna Renata Tomaszewska wypowiedziała się na temat Lokalnego Programu Rewitalizacji. Zapytała Burmistrza czy są fachowi urzędnicy, którzy tą sprawą się zajmują? Burmistrz odpowiedział, że teraz nie może nikogo zatrudnić, bo nie ma pieniędzy. Radny Roman Szuberski powiedział, że taka osoba powinna być już wcześniej zatrudniona. Następnie głos zabrał radny Andrzej Olenderski wypowiadając się na temat szkolenia, w którym brał udział. Radny Marian Połczyński poinformował, że Gmina Murowana Goślina ma zatrudnioną osobę ds. pozyskiwania pieniędzy unijnych. Radny Zbigniew Nowak zapytał czy możliwe jest odłożenie tego projektu uchwały na przyszły miesiąc? Na pytanie radnego odpowiedział Burmistrz Rogoźna Bogusław Janus, mówiąc, że skoro projekt jest przygotowany to można go przyjąć. Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że na każdym etapie można do programu wprowadzić poprawki i nie trzeba przenosić tego na inną sesję. Radny Roman Szuberski poparł przedmówcę. Radny Andrzej Olenderski zapytał czy do programu można dopisać jeszcze inne budynki np. Zespół Szkół? Odpowiedzi udzielił Burmistrz, że część budynków, które nie mają projektów znajduje się w obszarze rewitalizacji.
Radna Longina Kolanowska zapytała czy wszyscy dyrektorzy szkół wiedzieli o tym programie? Wiceprzewodniczący Rady Marian Kuszak poinformował, że programy dotyczące szkół przygotowywał Dyrektor ZEAPO Pan Wiktor Jaworski.
Następnie przystąpiono do zapoznania się z uchwałą dot. powołania Sekretarza. Radni poprosili o podanie kandydata na to stanowisko. W tej sprawie Burmistrz poinformował, że nadal trwają rozmowy i w dniu 22.02 poda konkretną kandydaturę.
-3-
W dalszej kolejności przystąpiono do zapoznania się z uchwałą w sprawie nazewnictwa ulic. Radni poprosili aby to urząd podał konkretne propozycje, natomiast Burmistrz stwierdził, że propozycjami powinni zająć się radni. Radna Renata Tomaszewska podjęła się przygotowania nazw ulic. Przewodniczący Komisji Kultury, Spraw Społecznych i Oświaty zwrócił się z zapytaniem do Przewodniczącego Komisji Gospodarki , Finansów i Rolnictwa czy mogą wspólnie zająć się dyskusją w dniu 22.02.07 na tematy związane z projektami uchwał na najbliższą sesję. Przewodniczący Komisji G,F i R wyraził zgodę.
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Hinz poinformował radnych, że nie wpłynęły żadne wnioski dot. zmian w statucie i w regulaminie, i w związku z powyższym zamierza ten punkt wykreślić. Głos zabrali radni Pan Henryk Janus, Zbigniew Nowak oraz Ryszard Dworzański twierdząc, że mają poprawki na piśmie i powinny one zostać omówione. Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że powinni szczegółowo zająć się zmianami do Statutu i Regulaminu, aby rozwiązać wszystkie niejasności.
Radny Roman Szuberski poinformował, że wprowadzanie zbyt dużej ilości zmian mogą być niekorzystne. Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że są punkty, którymi należy się zająć i coś w nich zmienić.
Po krótkiej dyskusji Przewodniczący Rady poinformował, że tym tematem radni zajmować się będą w marcu.
Innych uwag nie było.
Oficjalną część posiedzenia zakończono o godz. 17,00. Następnie radni udali się na strzelnicę, gdzie było przygotowane ognisko.
Protokół sporządziła:
Beata Ryga.
|