Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury

2007-02-23
Protokół nr 1/2007
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 23 stycznia 2007 r. o godz. 11,00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego. Zebranych powitał i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie Pan Ryszard Dworzański.

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji zgodnie z listą obecności oraz zaproszeni goście według listy obecności stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

Na wstępie Przewodniczący Komisji wprowadził poprawkę do porządku posiedzenia przez dodanie pkt. 1a, tj. przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury oraz Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa odbytego w dniu 18 grudnia 2006r.

Po wprowadzeniu poprawki protokół został przyjęty 6 głosami „za” w obecności 6 członków Komisji. W tym momencie w posiedzeniu nie uczestniczył radny Roman Szuberski.

W kolejnym punkcie posiedzenia zajęto się tematem budżetu gminy na 2007 rok. Pani Skarbnik Maria Kachlicka przedstawiła szczegółowo projekt budżetu gminy na 2007 rok wraz z autopoprawkami.

Na obrady przybył spóźniony radny Roman Szuberski. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański poprosił Panią Skarbnik aby omówiła skrótowo poszczególne działy dotyczące dochodów co zostało uczynione. Następnie Przewodniczący Komisji zapytał czy są pytania dotyczące wystąpienia Pani Skarbnik i zadał pytanie o zmiany w podatku rolnym. Odpowiedzi, że zmian nie wprowadzono udzieliła pani Skarbnik. Radny Roman Szuberski zadał pytanie dot. § 13 o to jakie kwoty i umowy składają się na kwotę 3 mln. zł. Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik. Radny Roman Szuberski zapytał także czy kwota ta nie jest zawyżona i uznał, że realna kwota to 2 mln. zł. Do wypowiedzi radnego Szuberskiego ustosunkowała się Pani Skarbnik. Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę radnym aby skupić się na omawianiu dochodów i zapytał czy kwota ze sprzedaży składników majątkowych jest realna? Odpowiedzi udzielił Burmistrz Bogusław Janus stwierdzając, że jest to kwota realna. Następnie Pani Skarbnik omówiła załącznik nr 2 plan wydatków. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zapytał jakie to są inne opłaty i co to są zadania zlecone? Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik mówiąc, że dotyczy to prowadzenia rejestru wyborców. Przewodniczący Komisji zapytał zebranych czy są pytania w tym temacie? Pani Małgorzata Żak zapytała o różnice w środkach finansowych przyznanych na Straż Miejską i OSP . Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik.

W dyskusji radny Roman Szuberski poprosił o uszczegółowienie  danych dotyczących kar i odszkodowań na rzecz osób fizycznych. Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik stwierdzając, że jest to kwota 86 tys. zł i głównie dotyczy p. Bielinisa. Pan Burmistrz dodał, że sprawa p. Bielinisa nie jest jeszcze do końca rozstrzygnięta. Radna Renata Tomaszewska  zapytała o co w tej sprawie chodziło? Burmistrz szczegółowo wyjaśnił sprawę toczącego się sporu z p. Bielinisem o przejęcie drogi w Owczychgłowach. Radny Roman Szuberski zapytał o sprawę ulicy Boguniewskiej. W odpowiedzi Burmistrz stwierdził, że zainteresowany odwołał się, a chodzi o kwotę 200 tys. zł. radna Longina Kolanowska zapytała co w poszczególnych działach oznacza zakup usług pozostałych ? Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik, że jest to np. wywóz nieczystości lub przesyłki pocztowe. W dalszej kolejności Pani Skarbnik omówiła załączniki do projektu budżetu od nr 3 do nr 11. Przewodniczący Komisji spytał czy są pytania? Pytań nie było. Burmistrz Bogusław Janus wypowiedział się odnośnie pożaru jaki miał miejsce w Laskowie i poinformował o rozlokowaniu rodzin oraz przyznaniu zasiłków finansowych  i że w budżecie ujęto kwotę 20 tys. zł  na odbudowe spalonych mieszkań.

 

-2-

Przedstawił także zdjęcia z pożaru. Radny Marian Kuszak zapytał Burmistrza czy wiadomo co było powodem pożaru. Burmistrz odpowiedział, że na razie nie wiadomo. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zwrócił się do członków Komisji o zaakceptowanie przyznania tej kwoty w budżecie na w/w cel oraz o przekazanie tego wniosku Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa. Członkowie Komisji jednogłośnie poparli propozycje Przewodniczącego Dworzańskiego. Komisja nie wniosła żadnych uwag do materiałów przedstawionych przez Panią Skarbnik. Następnie ogłoszono 5 min. przerwy.

Po przerwie Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pani Maria Stachowiak bardzo szczegółowo omówiła Gminny Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, który radni otrzymali z przekazanymi materiałami. Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę aby pani Stachowiak mówiła o finansach, co tez uczyniła. Radna Renata Tomaszewska zapytała o skład GKRPA. W odpowiedzi  Pani Stachowiak stwierdziła, że w Komisji działa 5 osób, ale w tej chwili 2 wakaty są wolne. Następnie Przewodniczący Komisji zaproponował Przewodniczącej GKRPA omówienie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. Po omówieniu Programu przez Panią Stachowiak Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Pani Żak zapytała ile osób korzysta tygodniowo z pomieszczeń przy ul. Fabrycznej ? Przewodnicząca pani Stachowiak odpowiedziała, że trudno to policzyć. Radny Roman Szuberski zapytał ile godzin w tygodniu dyżuruje psycholog a ile prawnik ? Pani Stachowiak odpowiedziała, ile godzin  dyżurują prawnik i psycholog oraz  poinformowała także ,że Grupę Wsparcia prowadzi p. Miężalski. Radny Szuberski zapytał kto prowadzi zajęcia z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych, ile osób przyjęto w Punkcie Konsultacyjnym, ile osób skierowano do Ośrodka w Charcicach, ile przeprowadzono kontroli i czy w kosztach utrzymania zawarto koszty ogrzewania budynku i opłaty telefonicznej.? Odpowiedzi na zadane pytania udzieliła Przewodnicząca GKRPA Pani Maria Stachowiak. Radna Renata Tomaszewska zapytała jak są realizowane patrole ze Strażą Miejską, gdyż nie widać tego na ulicach ? Pani Stachowiak odpowiedziała, że patrole dotyczą kontroli w sklepach. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zapytał czy zachowana jest odpowiednia proporcja w wydawaniu środków finansowych na zakup podręczników i drukowanie ulotek, które według radnego nie są dobrą formą przekazu. Radny Marian Kuszak zapytał dlaczego w Programie nie ma Liceum Ogólnokształcącego? Pani Stachowiak odpowiedziała, że LO  nie złożyło wniosku. Radny Szuberski zauważył, że zbyt małe kwoty są przeznaczane na szkolenie żeglarskie i że dla harcerzy kwoty są zaniżone. Pani Stachowiak odpowiedziała, że środki przyznaje się organizacjom pozarządowym, które mają w swoim statucie przeciwdziałanie alkoholizmowi. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zapytał czy  jest możliwość zmian kwot pomiędzy zakupem materiałów a akcją letnia dla dzieci. Pani Skarbnik odpowiedziała, że zakup materiałów to nie tylko ulotki, ale także wyżywienie w postaci gotowych artykułów spożywczych. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Komisja powinna przegłosować wypracowaną przez siebie opinię. Przewodniczący Komisji spytał czy są jeszcze inne uwagi a radna Tomaszewska stwierdziła, że uwagi zostały już sprecyzowane. Następnie radna Longina Kolanowska zaproponowała aby zdjąć środki przeznaczone na Straż Miejską i wykorzystać na akcję letnią. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła natomiast, że Straż Miejska powinna wywiązywać się ze swych obowiązków. Radny Marian Kuszak zapytał czy 4 tys. zł idą na dodatkowe patrole z policją oraz czy nie powinny być kontrole Straży Miejskiej podczas dyskotek szkolnych. Radna Wanda Wiśniewska zapytała czy są to dodatkowe pieniądze za pracę poza godzinami? Przewodniczący Ryszard Ryszard Dworzański poparł radną Tomaszewską w tym jaki jest % egzekwowania zadań przez Straż Miejską. Burmistrz powiedział, że ostatnio zadaniem Straży Miejskiej było kontrolowanie barów.

 

- 3 -

Przewodniczący Ryszard Dworzański zapytał jaka jest godzinowa stawka Strażnika Miejskiego? Odpowiedziała Pani Stachowiak, że jest to  20 zł za godzinę patrolu. Radna Renata Tomaszewska chciałaby poznać zakres obowiązków Straży Miejskiej. Radna Longina Kolanowska poruszyła temat zakupu środków żywności,  w którym rozdziale są zakwalifikowane. Do wypowiedzi poszczególnych  radnych   ustosunkowała się Pani Maria Stachowiak. Przewodniczący Rady Zdzisław Hinz, stwierdził że Komisja powinna wyrazić negatywną lub pozytywną opinię o Programach.

Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański stwierdził, że należy uszczegółowić pewne wydatki, a następnie zapytał czy są uwagi  do wynagradzania członków GKRPA ? Uwag nie było. Przewodniczący Komisji zapytał więc kto jest „za” przyjęciem wynagrodzeń członków GKRPA? Wszyscy członkowie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury byli „za”. Następnie Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zapytał kto jest za rekomendacją dla Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa 2 Programów przedstawionych przez Przewodnicząca GKRPA Panią Marię Stachowiak.

W głosowaniu – „za” było 2 ,  „przeciw” 0, a „wstrzymało” się 5 radnych.

W dalszej części posiedzenia plan rzeczowo-finansowy Rogozińskiego Centrum Kultury stanowiący załącznik do niniejszego protokołu przedstawił Zastępca dyrektora Piotr Szturmiński. Uwag do przedstawionego planu nie było. Radna Wanda Wiśniewska zadała pytanie w sprawie opłacania składek za chór. Odpowiedzi udzielił Zastępca dyrektora RCK Piotr Szturmiński. W głosowaniu nad rekomendacją planu RCK 7 radnych było „za”.

Kolejny plan rzeczowo-finansowy omówiła główna księgowa GOPS-u Pani Anna Mazurczak. Dodatkowych wyjaśnień udzielała także, Pani Kierownik GOPS Marzena Brączewska. Przewodniczący Komisji spytał czy gmina ma obowiązek dopłacania do pobytu osób przebywających w Domu Pomocy Społecznej. Pani Kierownik GOPS odpowiedziała, że jest to wymóg ustawowy. Wypowiedziała się także w sprawie Wieloletniego Programu Rządowego dotyczącego dożywiania. Radna Renata Tomaszewska wystąpiła z prośba do Kierownika GOPS-u by przygotowywane materiały były bardziej przejrzyste. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zwrócił uwagę na czytelne rozpisywanie paragrafów. Pani Kierownik przyjęła uwagi do wiadomości. Radny Marian Kuszak zadał pytanie o dopłaty do zasiłków celowych. Pani Kierownik GOPS-u odpowiedziała, że są to zadania własne, poinformowała także, że 80 % budżetu GOPS stanowią świadczenia rodzinne, a pozostałe 20% wynagrodzenia. Przewodniczący Komisji zadał pytanie ilu jest pracowników w GOPS-ie? Pani Kierownik Marzena Brączewska odpowiedziała ,że w GOPS-ie jest zatrudnionych 27 osób oraz poinformowała, że średnie wynagrodzenie miesięczne wynosi 1.800 zł brutto.

Komisja 6 głosami „za” przy 1 radnym nieobecnym zarekomendowała plan GOPS-u.

Następnie Przewodniczący Komisji ogłosił 5 min. przerwy.

Po przerwie przystąpiono do omawiania planu finansowego ZEAPO. Dyrektor ZEAPO wspomniał o zaplanowanych odprawach emerytalnych, nagrodach jubileuszowych i przekwalifikowaniach nauczycieli. Następnie plan finansowy ZEAPO zaczęła przedstawiać  główna księgowa ZEAPO Pani Maria Lijewska  jednak w związku z brakiem materiałów omawianie zostało wstrzymane do czasu ich przygotowania.  

W związku z powyższym przystąpiono do omawiania sesyjnego tematu bezpieczeństwa w naszej gminie. Jako pierwszy zabrał głos Komendant Komisariatu Policji w Rogoźnie Janusz Strzępka, który omówił wnioski i przedsięwzięcia na 2007rok. Radni otrzymali materiały na powyższy temat opracowane na piśmie przez Komendanta Policji.

W dyskusji radny Roman Szuberski poruszył temat nie prawidłowego parkowania pojazdów na ulicy Gościnnej i stwierdził, że są złe działania Policji i Straży Miejskiej w tym temacie.

 

- 4-

Stwierdził także, że wielu mieszkańców tej ulicy jest niezadowolonych gdyż  wspomniane nieprawidłowości można zauważyć niemal codziennie. Wystąpił z prośbą o zajęcie stanowiska w tym temacie i wysyłanie tam patroli policyjnych. Komendant Straży Miejskiej stwierdził, że garaże w tym miejscu są źle otwierane. Radny Roman Szuberski uważa, że jeżeli przekracza to kompetencje Straży Miejskiej, to jest to sprawą nadzoru budowlanego. Komendant Policji poinformował także, że tę sprawę przesłał do Sekcji Ruchu Drogowego w Obornikach oraz, że nastąpi poprawa gdy zostanie wprowadzony nowy podział rejonów. Radny Roman Szuberski nawiązując do poruszonego wcześniej tematu stwierdził, ze jest to proces długotrwały , a przepisy łamią wciąż te same osoby. Radna Longina Kolanowska spytała gdzie powinny parkować  autobusy dowożące dzieci do Szkoły Podstawowej nr3 przy ul. Seminarialnej? Komendant Policji stwierdził, że istnieje tam rzeczywiście zagrożenie. Burmistrz Bogusław Janus poinformował, że są to autobusy p. M.Baczyńskiego z którym rozmawiał, by do końca stycznia br. sprawa została rozwiązana. Poinformował, że w tej sprawie próbowano przejąć ładownię PKP, ale sprawa ta jest nadal w toku. Komendant Straży Miejskiej dopowiedział, że aby sprawę rozwiązać Urząd powinien znaleźć i zabezpieczyć odpowiednie miejsce na parking. Radny Roman Szuberski zapytał Komendanta Policji czy reorganizacja Komisariatu wpłynęła na poprawę działalności. Komendant Policji odpowiedział radnemu Szuberskiemu, że przeprowadzono prawidłowa reorganizację, co przekłada się na lepsze efekty pracy policji, a mankamentem jest tylko zbyt mała ilość dzielnicowych. Komendant Policji jako przykład lepszej pracy wspomniał o zakończonym  sukcesem problemie ubiegłorocznych podpaleń. W tym temacie, który nie  jest jednak całkiem zakończony, a który powrócił w tym roku  poprosił dyrektorów szkół o poważne potraktowanie tego problemu. Komendant Policji wspomniał także, że są czynione starania aby do Rogoźna powrócił zabrany wcześniej 1 etat i prosi o pomoc w tej sprawie Przewodniczącego Rady Miejskiej.

Przewodniczący Komisji poprosił Zastępcę Przewodniczącego Panią Longinę Kolanowską o chwilowe zastępstwo i  prowadzenie obrad.

Następnie w sprawie bezpieczeństwa w naszej gminie informacje przedstawił Komendant Straży Miejskiej Jan Stępień.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy zmniejszyła się liczba pracowników Straży Miejskiej w porównaniu do ubiegłych lat.

Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że wcześniej było 5 strażników, a obecnie jest trzech. Radna Renata Tomaszewska zauważyła, że na mieście nie widać patroli. Komendant Straży Miejskiej stwierdził, że od lutego rozważana jest możliwość wspólnych patroli z Policją, dodał także, że do zadań  Straży Miejskiej dochodzą także obowiązki związane z wyłapywaniem bezpańskich psów i nadzorowanie pracowników wykonujących roboty publiczne, a także osób skazanych przez Sąd Rejonowy w Obornikach do wykonywania nieodpłatnej dozorowanej pracy na cele społeczne. Burmistrz dopowiedział, że myśli nad zwiększeniem liczby pracowników w Straży Miejskiej. Radny Roman Szuberski zadał pytanie dotyczące kontroli sprzedaży alkoholu, ile było w związku z tym mandatów , a ile pouczeń ? Odpowiedzi radnemu udzielił Komendant Straży Miejskiej . Radny Roman Szuberski krytycznie się odniósł do nadzorowania pracowników publicznych przez Straż Miejską. Zadał także pytanie czy była prowadzona kontrola targowiska  z inspektorem sanitarnym i czy były nakładane mandaty oraz czy były zasadne? Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że były kontrole sprzedaży mięsa i nie stwierdzono istotnych naruszeń. Burmistrz stwierdził, że według niego dobrze się dzieje, że pracowników publicznych oraz osoby skazane pilnuje Straż Miejska, ponieważ dzięki temu udało się dużo rzeczy zrobić. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że w jej szkole karę odpracowywał skazany i bez nadzoru wykonał ją bardzo dobrze.

-         5 –

Następnie Burmistrz Bogusław Janus wypowiedział się w sprawie zakupu drugiego samochodu dla Policji w Rogoźnie i stwierdził także, że Komisja może wystąpić z wnioskiem o przyznanie samochodu do Komendanta Wojewódzkiego. Przewodniczący Komisji powiedział, że na sesję dot., tematu bezpieczeństwa trzeba przygotować odpowiednie wnioski, np.

-         wyznaczenie przez Urząd miejsc parkingowych,

-         odzyskanie etatu dla Policji w Rogoźnie,

-         zwiększenie etatów w Straży Miejskiej z 3 do 5,

-         przegląd oznakowania,

-         zwiększyć ilość częstotliwości patroli pieszych.

Burmistrz Bogusław Janus wspomniał o monitoringu, który jest ujęty w Programie Rewitalizacji.

Radny Roman Szuberski zauważył, że rolą Komisji jest wydawanie opinii w której powinny znaleźć się wnioski zgłoszone przez członków Komisji. Radna Tomaszewska poparła wniosek radnego Szuberskiego. Burmistrz zaproponował KSSOiK by wystąpiła z wnioskiem o zwiększenie etatów w Straży Miejskiej. Radny Roman Szuberski zapytał Burmistrza czy budżet odnośnie Straży Miejskiej był planowany na 3 etaty, czy 5. Burmistrz odpowiedział, że planowane były 3 etaty, a od środków finansowych zależy zwiększenie o 2 etaty. Radna Longina Kolanowska wypowiedziała się w sprawie wniosku zgłoszonego jej przez wyborcę z ul. Łąkowej, a dotyczącego braku oświetlenia i patroli w tym rejonie, co stwarza duże niebezpieczeństwo. W powyższym temacie wypowiedział się Komendant Straży Miejskiej.

Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował Komendantowi Straży Miejskiej, aby patrole interwencje odnotowywać i prowadzić do każdej sprawy stosowną dokumentację. Przewodniczący Komisji stwierdził, że sprecyzowane przez Komisję wnioski zostaną przedstawione na sesji. Poprosił również radnych o podanie do biura Rady adresów skrzynek e-mailowych. Po czym ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie Komisja wysłuchała planu finansowego ZEAPO przedstawionego szczegółowo przez dyrektora ZEAPO Wiktora Jaworskiego oraz główną księgową Panią Marie Lijewską. Po wysłuchaniu informacji radna Renata Tomaszewska zwróciła uwagę dlaczego w Przedszkolu w Parkowie zakupiono bardzo późno okna, tj . w samej końcówce roku. Wyjaśnień w tym temacie udzieliła pani pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty Longina Pijanowska, stwierdzając, że winę za to opóźnienie ponosi wykonawca. Pani Skarbnik poinformowała, że zostało to ujęte w autopoprawce nr 3 do projektu budżetu.

 W dalszej dyskusji radna Wanda Wiśniewska zapytała jaka jest kwota za 1 km przewozu autobusem? Stawkę radnej podał dyrektor Wiktor Jaworski. Kontynuując ten temat radna Wiśniewska zapytała jak to wygląda w innych gminach? Kolejnej odpowiedzi udzielił radnej dyrektor Wiktor Jaworski. Radna Wanda Wiśniewska  stwierdziła jednak, że stan techniczny autobusów jest bardzo zły, a stawka kilometrowa jest za wysoka. Dyrektor Wiktor Jaworski poinformował jakie są to autobusy i że na dowozy jest organizowany przetarg. Przewodniczący Komisji zapytał czy są prowadzone kontrole autobusów? Odpowiedzi udzielił dyrektor Wiktor Jaworski. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański zapytał dyrektora na jaki czas jest zawarta umowa? Dyrektor Jaworski odpowiedział, że na rok szkolny. Radna Wanda Wiśniewska uważa, że samo badanie techniczne jest ważne, ale autobusy trzeba obejrzeć i ceny negocjować. Dyrektor Jaworski odpowiedział, że nie można pertraktować. Przewodniczący Komisji stwierdził, że trzeba zrobić rozeznanie co do autobusów. Radny Roman Szuberski zapytał ile płacimy za dowóz do Wągrowca, a ile do Miłowód. Dyrektor Jaworski odpowiedział, że były prowadzone rozmowy z rodzicami i chcą oni to dokończyć, jednak kierunek na Wagrowiec będzie stopniowo wygaszany na rzecz Miłowód. W ciągu 2 – 3 lat zniknie Wągrowiec a zostaną tylko Miłowody.

- 6 -

Przewodniczący Ryszard Dworzański zapytał jaka to jest trasa? Trasę przedstawił Przewodniczącemu Dyrektor Wiktor Jaworski. Radna Longina Kolanowska zapytała ilu jest dowożonych dzieci? Dyrektor Jaworski odpowiedział, że 12 do Miłowód, ale są robione   2 trasy. Radna Kolanowska zadała kolejne pytanie dlaczego ZEAPO nie ma podlicznika i za prąd i gaz płaci Przedszkole. Dyrektor ZEAPO odpowiedział, że jest umowa pomiędzy ZEAPO a Przedszkolem i płaci się od wartości procentowej używanej powierzchni. Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego coraz więcej gmina dokłada do naszej oświaty? Jakie działania należy podjąć aby do oświaty tyle nie dokładać? Czy można dopłaty do subwencji nie powiększać zwłaszcza, ze liczba dzieci maleje? Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty Pani Longina Pijanowska stwierdziła, że objechała wszystkie szkoły i zauważyła, że w ostatnich 4 latach placówki oświatowe zrobiły duży postęp. Szkoły nasz są coraz ładniejsze i nowocześniejsze, bo technologia i nowoczesność musi wkraczać do szkół i  dzieci na pewno chętniej do nich uczęszczają. Najprościej żeby zaoszczędzić to zrobić jedną szkołę gminną, która pracuje na 2 lub 3 zmiany, bo te gminy się utrzymują, które mają jedna potężną szkołę. U nas tego nie ma, więc mamy koszty bo bazę trzeba utrzymać, a dochodzą także płace. Najprościej to zatrzymać, gdyby nauczycielom zabronić awansów. Nauczyciel ma jednak prawo robić awanse, co przekłada się na jakość w nauce. Na oświacie nie można oszczędzać, bo da to efekty za kilka lat, trzeba inwestować w młodego człowieka. Jeżeli chcemy pójść do przodu musimy inwestować także w bazę i w sprzęt. Trzeba także oszczędzać, zmienić system kształcenia, dostosować kierunki i jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia. Przewodniczący Komisji stwierdził, że jest daleki od likwidacji szkół wiejskich. Następnie Pani Pełnomocnik odniosła się do połączenia szkół w Gościejewie i Tarnowie i uważa, że była to decyzja trafiona. Uważa, że trzeba inwestować w środowisko w Tarnowie, gdyż szkoła jest ostoją w środowisku wiejskim. Wiadomo jaka jest baza w niektórych szkołach poza tymi nowszymi, dlatego koszty wzrastają podobnie jak w gospodarstwach domowych. Pani Pełnomocnik broni dyrektorów, bo robią bardzo dużo w placówkach oświatowych i trzeba to docenić. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański powiedział, że w naszej gminie i tej Radzie nie zależy na tym by likwidować szkoły wiejskie. Pani Pełnomocnik dodała, że po inwentaryzacji okaże się jak wzrosła wartość majątku w dziale pomocy  dydaktycznej szkół.

Pani Longina Pijanowska stwierdziła także ,że po inwentaryzacji okaże się jak wygląda baza dydaktyczna. Radny Roman Szuberski zadał pytanie czy kiedyś był poruszany temat likwidacji szkół wiejskich. Pani Longina Pijanowska odpowiedziała, że dochodziły słuchy dotyczące Szkoły Podstawowej  w Budziszewku, gdyż jest ona nie wykorzystana i budynek jest nie eksploatowany. Radny Szuberski zadał kolejne pytanie jaka jest przyszłość szkoły w Budziszewku. Pani Longina Pijanowska stwierdziła, że nie odpowie, bo nikt jej do tego nie zobligował. Dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski powiedział, że stan techniczny szkoły jest znany, ale ograniczenia związane są z finansami. Po uchwaleniu Programu Rewitalizacji  szkoły powinny na tym zyskać. Pani Longina Pijanowska  dodała, że w tym roku planowane jest 30 awansów nauczycieli. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że subwencja dla Gimnazjum Nr 2 jest zbyt mała  i należy ją zwiększyć. Radny Roman Szuberski zapytał dyrektora ZEAPO czy w związku z łagodną zimą przewiduje jakieś oszczędności? Dyrektor Jaworski odpowiedział, że jeżeli coś zostanie, to o tym zadecyduje Rada. Dyrektor Jaworski i Pani Pijanowska zgodnie stwierdzili, że nie można jeszcze mówić o oszczędnościach, gdyz nie skończyła się jeszcze zima. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański powiedział, że  chciałby aby szkoły były w pełni doposażone i miały nadmiar pieniędzy.

W głosowaniu nad rekomendacją budżetu ZEAPO  4 członków KSSOiK było „za”, a 3 „wstrzymało” się od głosu w obecności  7 członków Komisji.

 

- 7

W dalszej kolejności regulamin dodatków dla nauczycieli przedstawił dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski.

Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego projekt uchwały  został przedstawiony tak późno, poprosił aby omówić regulamin po kolei oraz wyjaśnić wątpliwości do rozdziału V.

Wyjaśnień na powyższe tematy  oraz w sprawie dodatków motywacyjnych udzieliła p. Wilhelm.

Następnie Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty Pani Longina Pijanowska stwierdziła, że dodatki za wychowawstwo nie są satysfakcjonujące dla nauczycieli i apeluje o wyższe kwoty aby docenić pracę nauczycieli przez Radę. Pani Karolak z NZSS Solidarność powiedziała, że każda podwyżka będzie dla nauczycieli satysfakcjonująca, a Związki Zawodowe planowały podwyżki zgodnie z finansami gminy. Pani Karoń z ZNP dodała, że dodatki rekompensują ich własny wkład w pracę. Na zakończenie dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski stwierdził, że regulamin obowiązuje przez rok i co roku musi być przedstawiany Radzie. Projekt uchwały został przyjęty bez uwag. Następnie Przewodniczący Komisji ogłosił 5 minut przerwy. Po przerwie przystąpiono do omawiania projektów uchwał do podjęcia na V sesji Rady Miejskiej.

Burmistrz Bogusław Janus omówił projekt uchwały w sprawie sprzedaży gazociągu. Radna Wanda Wiśniewska zapytała Burmistrza czy planuje gazociąg do Parkowa? Burmistrz odpowiedział, że w późniejszym czasie. Radny Marian Kuszak zapytał jakie będą konsekwencje gdy gazociąg wykupi wirtualna firma? Burmistrz odpowiedział, że nie ma żadnych zagrożeń. Następnie Burmistrz przedstawił kolejne projekty uchwał dotyczące sprawy wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty, wyznaczenia reprezentanta do organizacji Biały Kruk, wyboru przedstawiciela do Rady Społecznej ZOZ w Obornikach i delegowania przedstawiciela do Powiatowej  Komisji Bezpieczeństwa w Obornikach.  Uwag nie było. Następnie prezes Spółki Aquabellis Wojciech Dulko omówił projekt uchwały w sprawie Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych w latach 2007-2009. Radna Wanda  Wiśniewska zadała pytania czy prezes zakłada zakup agregatu w Słomowie oraz  dlaczego w Parkowie 6 rodzin nie jest podłączone do kanalizacji. Prezes Dulko odpowiedział, że planuje zakup agregatu do Słomowa oraz wyjaśnił sprawę  nie podłączenia 6 rodzin do kanalizacji. Przewodniczący Ryszard Dworzański zapytał czy będą białe plamy, tj. czy wszystkie domostwa zostaną podłączone do kanalizacji? Prezes Dulko odpowiedział, że w przyszłym roku sytuacja powinna się wyjaśnić i przystąpił do omówienia kolejnego projektu uchwały dotyczącego taryf za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków. Radna Wanda Wiśniewska zapytała jak będzie wyglądało regulowanie płatności za liczniki w domu wielorodzinnym. Wyjaśnień udzielił prezes Wojciech Dulko. Nastepnie omówiono pozostałe projekty uchwał oraz do projektu uchwał w sprawie powołania komisji dyscyplinarnej II instancji zgłoszono radne panie – Renatę Tomaszewską, Agatę Pasternak i Longinę Kolanowską.

Radny Marian Kuszak zauważył, że w planie pracy Komisji Gospodarki i Finansów temat rolnictwa powinien być w tym samym miesiącu co w Planie pracy Rady Miejskiej a nie  we wrześniu.

W wolnych głosach i wnioskach radna Renata Tomaszewska powiedziała, że posiedzenia Komisji powinny odbywać się w godzinach popołudniowych.

Posiedzenie zakończono o godzinie 18,30.

 

Protokół sporządzili:

            Marian Nowak

            Beata Ryga

 

 

» powrt
Ilo odwiedzin : 668450 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP