2004-12-16
PROTOKÓŁ Nr 23/2004
XXIII Sesji IV kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie
w dniu 29 września 2004 r. o godz. 14.30.
Tematy Sesji :
Sytuacja i stan rolnictwa w Gminie Rogoźno.
Stan dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych na terenie Gminy Rogoźno.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Rogoźno za I półrocze 2004 roku.
XXIII sesja Rady Miejskiej w Rogoźnie została zwołana na dzień 29 września 2004 r. na godz. 14.30 przez Przewodniczącego Rady p.Romana Szuberskiego i miała miejsce w sali Ośrodka Kultury w Rogoźnie.
Pkt.I. Otwarcie obrad.
Zebranych powitał i obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Roman Szuberski.
Prowadzący obrady stwierdził, na podstawie listy obecności , że na 15 radnych w sesji bierze udział 14 radnych, a więc Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu .
Lista obecności sołtysów, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Lista obecności gości , stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań jawnych wyznaczono radnego p. Kazimierza Lisa , radny wyraził zgodę.
Pkt.II. Przyjęcie porządku obrad.
Proponowany porządek obrad.
I. Otwarcie obrad.
II. Przyjęcie porządku obrad.
III. Przyjęcie protokołów z XXII sesji IV kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie.
IV. Interpelacje i pisemne zapytania radnych.
V. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Przewodniczących Komisji o działaniach w okresie między sesjami.
VI. Informacja Burmistrza Rogoźna o działaniach w okresie między sesjami.
VII. Pytania do przedstawicieli powiatu oraz zapytania przedstawicieli powiatu do radnych Rady Miejskiej i Burmistrza Rogoźna.
VIII. Sytuacja i stan rolnictwa w Gminie Rogoźno.
IX. Stan dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych na terenie Gminy Rogoźno.
X. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Rogoźno za I półrocze 2004 roku.
XI. Przesunięcie terminu uchwalenia Strategii Rozwoju Gminy Rogoźno.
XII. Podjęcie uchwał w sprawie:
a. zasad przekazywania sołectwom składników mienia komunalnego do korzystania,
b. rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Rogoźna,
c. dokonania Wpisu do Księgi Pamiątkowej „Zasłużony dla Rogoźna”,
d. przeznaczenia części umorzonej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
e. zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2004 rok.
XIII. Odpowiedzi na interpelacje.
XIV. Wolne głosy i wnioski.
XV. Komunikaty Przewodniczącego Rady Miejskiej.
XVI. Zakończenie sesji.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski wniósł do porządku obrad , jako PPkt. 6 Pkt.XII – projekt uchwały w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę w sprawie Sygn.akt IV SO/Po 274/04.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad XXIII sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie , przyjęli porządek obrad wraz z proponowaną zmianą jednogłośnie - 12 „za”.
III. Przyjęcie protokołu z XXII sesji IV kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie.
Radni nie wnieśli uwag do treści protokołu.
Stanowisko Rady Miejskiej : protokół z XXII sesji Rady Miejskiej przyjęto , wynikiem głosowania 12 za” 1 „wstrzymujący” w obecności 13 radnych,
Pkt. IV. Interpelacje i pisemne zapytania radnych .
Radny p.Feliks Kaczmarek złożył dwa Zapytania radnego – załącznik nr 4 i 5 do protokołu.
Pkt.V. Informacja Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji Rady o działaniach w okresie między sesjami.
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił informację z działalności między sesjami - załącznik nr 6 do protokołu.
Stanowisko Rady Miejskiej : Radni przyjęli informację do wiadomości bez uwag.
Informacje z działań w okresie między sesjami złożyli kolejno :
· Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie p.Henryk Janus z posiedzenia Komisji w dniu 15 września 2004 r.
· Z-ca Przewodniczącego Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie p.Jacek Glapiak z posiedzenia Komisji w dniu 22 września 2004 r.
· Z-ca Przewodniczącego Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie p.Jerzy Stachowiak – z posiedzenia Komisji w dniu 21 września 2004 r.,
· Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej p.Feliks Kaczmarek z posiedzenia Komisji w dniu 23 września 2004 r.
· Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski z posiedzenia Komisji łączonych Rady Miejskiej w dniu 09 września 2004 r.
Stanowisko Rady Miejskiej : przyjęto informacje do wiadomości bez uwag.
Pkt. VI. Informacja Burmistrza o działaniach w okresie między sesjami.
Burmistrza Rogoźna przedstawił :
1. informację o działaniach w okresie między sesjami.- załącznik nr 7 do protokołu,
2. informację z zakresu gospodarowania mieniem gminnym za m-c wrzesień 2004 r. – załącznik nr 8 do protokołu.
Na pytanie Przewodniczącego Rady Miejskiej , czy są pytania do p.Burmistrza , związane z treścią przedstawionej informacji , głos zabrali :
Radny p. Jerzy Stachowiak zapytał o :
· spotkanie z firmą Farad – fotoradary,
· spotkanie z p.Kapsiak - gabinet rehabilitacji.
Pan Burmistrz odpowiedział , że :
Ad.1.firma Farad oferuje badanie prędkości , daje radary i obsługę, firma działa w Człuchowie, gdzie Burmistrz chce się udać i to sprawdzić.
Ad.2. Pani Kapsiak chce uruchomić gabinet rehabilitacji w Rogoźnie, można rozważyć ewentualność uruchomienia gabinetu w 2005 roku.
Radny p.Ryszard Dworzański zapytał o temat spotkania z Wójtem Wągrowca i dyrektorami szkół w Wiatrowie i Pruścach.
Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że tematem spotkania było funkcjonowanie szkół w Wiatrowie i Pruścach oraz ewentualnego utworzenia Zespołu Szkół w Wiatrowie.
Stanowisko Rady Miejskiej : przyjęto informacje do wiadomości.
Pkt. VII. Pytania do przedstawicieli powiatu.
Radny p.Jerzy Stachowiak zapytał o budowę DPS-u ?
Radny p. Henryk Janus zapytał o :
1/ dlaczego Sąd nie powiadamia o zmianie numerów ksiąg wieczystych ?
2/ czy zalesienie będzie możliwe bez planu zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz czy ONW ma wpływ nas zalesienie ?
3/ dlaczego dochód socjalny rolnika liczony jest w wysokości 250 zł z 1 ha?
4/ jakie działania podjęto w celu likwidacji kolejek w Wydz. Komunikacji w Starostwie ?
Wicestarosta Obornicki p. Kazimierz Zieliński odpowiedział kolejno :
Ad.1 Radnemu p.J.Stachowiakowi : w sprawie DPS - u , poinformował, że Rada Powiatu Obornickiego zdecydowała, że obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie Marszałkowi Woj.Wlkp., budowa będzie kontynuowana i ukończona w przyszłym roku, powstanie tu DPS - Ośrodek Rehabilitacji dla Młodzieży.
Ad.2. Radnemu p.H.Janusowi :
Ad.1/ kwestia zmiany numeracji ksiąg wieczystych jest wymogiem obligatoryjnym, wszystkie nowe sądy winny zmienić numery ksiąg wieczystych i nie ma wymogu informowania o tym fakcie.
Ad.2/ odbyło się spotkanie z posłami p.Kalembą i p.Grzybem , którzy poinformowali zebranych, że złożyli interpelację do Marszałka Sejmu, dot. wymogu posiadania planu zagospodarowania przestrzennego przy zgodzie na zalesienie terenów, skoro większość gmin takiego planu nie posiada , czeka na odpowiedź Marszałka i posłów, o wyniku powiadomi.
Ad.3/ dochód socjalny został ustalony przez UE w wysokości 252 zł z 1 ha, w związku z tym Rada Powiatu Obornickiego podjęła uchwałę w , w której negatywnie oceniła metodę szacowania dochodu socjalnego rolników do celów stypendialnych ZPORR, Wicestarosta zwrócił się z apelem do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie wyrażenia poparcia dla uchwały Rady Powiatu w tej sprawie.
Ad.4/ wyjaśnił, iż zajmuje się tym tematem od niedawna, zorientował się , że w innych powiatach uruchomiono 7 stanowisk obsługi klienta w Wydz. Komunikacji, natomiast w Starostwie Obornickim jest tych stanowisk tylko 3 , wyjaśni, kto zawinił w tej sprawie i odpowie na następnej sesji , czynione są starania o zwiększenie ilości stanowisk, w celu usprawnienia obsługi klientów rozważana jest możliwość wydłużenia czasu pracy Wydziału Komunikacji.
Radny Sejmiku Samorządowego p.Zbigniew Nowak stwierdził, iż sceptycznie podchodzi do budowy DPS-u w Rogoźnie przez Marszałka Woj.Wlkp. , ponieważ wie , że w tym roku budowy się nie rozpocznie , uważa, że błędem było przekazanie obiektu Marszałkowi - jest to przyczynek do likwidacji Powiatu Obornickiego .
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski podziękował Wicestaroście Powiatu Obornickiego za wystąpienie.
Pkt. VII. Sytuacja i stan rolnictwa w Gminie Rogoźno.
Informacje na temat Sytuacji i stanu rolnictwa na terenie Gminy Rogoźno złożyli kolejno przedstawiciele niżej wym. firm:
1/ Burmistrza Rogoźna – ref. p.E.Rogiński-Kierownik Wydz.Gospod.Nieruch.Roln. i
Ochr. Środ. Urzędu Miejskiego w Rogoźnie - zał. Nr 9 do protokołu.,
2/ Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - ref. p.Piotr Matuszak – Kierownik Biura
Powiatowego IACS w Obornikach z siedzibą Rogoźnie - zał. nr 10 do protokołu,
3/ Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu Oddział Zamiejscowy w
Sielinku – ref.p.Zbigniew Zając – Kierownik Powiatowego Zespołu Doradczego w
Obornikach - zał. Nr 11 do protokołu,
4/ Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Poznaniu Filia w Pile – ref. p.
Krzysztof Wojtecki - zał. Nr 12 do protokołu,.
5/ Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa Wojewódzki Inspektorat w Poznaniu
Oddział w Obornikach – ref. p. Elżbieta Błażejewska – Kierownik Oddziału w Obornikach –
zał. Nr 13 do protokołu,
6/ Inspekcji Weterynaryjnej Powiatowego Lekarza Weterynarii w Obornikach – ref. p. Ryszard
Wołoszyn – zał. Nr 14 do protokołu,
7/ Starostwa Powiatowego w Obornikach – ref. p.Ewa Durasiewicz Naczelnik Wydz.
Roln.Leśn. i Ochr.Środ. - zał. Nr 15 do protokołu.
Zapoznano się także z informacjami o stanie rolnictwa , przekazanymi przez :
1/ Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Obornikach – zał. Nr 16
do protokołu,
2/ Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Wągrowcu - zał. Nr17 do protokołu,
3/ Biura Powiatowego Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Obornikach - zał. Nr 18 do protokołu,
4/ Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjno-Handlowe Rol-Mech w Rogoźnie -
zał. Nr 19 do protokołu.
5/ Spółdzielczej Grupy Bankowej Banku Spółdzielczego w Czarnkowie Oddziału w Rogoźnie -
zał. Nr 20 do protokołu.
W dyskusji :
Radny p.Janusz Piechowiak zwrócił się z prośbą o określenie i podanie rolnikom warunków dobrej praktyki rolniczej.
Pan Piotr Matuszak odpowiedział, że warunki dobrej praktyki rolniczej określone są w rozporządzeniu , zostaną przesłane zainteresowanym rolnikom.
Radny p.Henryk Janus zapytał o wielkość renty strukturalnej dla rolników ?
Pan Piotr Matuszak odpowiedział, że wysokość renty na małżonków wynosi około 2.500 zł brutto.
Radny p.Zbigniew Nowak zapytał, jakie kary przewidziane są dla gospodarstwa nie spełniającego warunków ONW ?
Pan Piotr Matuszak przedstawił procedury kontrolne warunków ONW.
Wicestarosta Obornicki p.Kazimierz Zieliński przestawił sprawę nieuczciwych właścicieli firm skupujących żywiec od rolników po terenie, którzy nie zapłacili rolnikom za zabrany żywiec, sprawę zgłoszono do policji i prokuratury . Pan K.Zieliński zaapelował do rolników , by ci zjednoczyli się i podjęli wspólne działania, w celu zmiany przepisów tak, by każdy odbiorca , skupujący żywiec musiałby być oznakowany i rejestrowany , dzięki czemu uniknęlibyśmy oszustw.
Radny Rady Powiatu Obornickiego p.Gronostaj stwierdził, że w celu wyeliminowanie tego typu oszustów , rolnicy powinni jednoczyć się w grupy producenckie, wówczas przywódca grupy zajmowałby się lepszym zbytem i pertraktacją skupu , zaapelował, by radni Rady Miejskiej zajęli się tym tematem .
Radny Rady Powiatu p.Edmund Mielke poinformował, że kwestia oszustw przy skupie żywca została zgłoszona do policji i prokuratury, lecz instytucje te nie chcą zajmować się tym tematem , uzasadniając, że rolnicy sami wydali swój żywiec skupującym, zwrócił się z apelem do Radnych Rady Miejskiej , by zwrócić się do policji z prośbą o interwencję.
Komendant Policji p. Janusz Strzępka odpowiedział, że można złożyć wnioski w tej sprawie, dodatkowo poinformował, że aktualnie trwa reorganizacja w Komisariacie Policji w Rogoźnie, w celu dostosowania jednostki do celów prewencyjnych.
Radny p.Zbigniew Nowak omówił kwestie :
1/ dopłat do rolników,
2/ skup interwencyjny zbóż,
3/ rynek trzody,
4/ zalesienie terenu,
5/ biopaliwa - trudności w zastosowaniu,
6/ rynek cukru.
Radny p.Henryk Janus zwrócił się z apelem do radnych , by poparli uchwałę Rady Powiatu Obornickiego w sprawie protestu dot. sposobu naliczania dochodu socjalnego rolników w wys. 252 zł miesięcznie z hektara przeliczeniowego na potrzeby programu stypendialnego z ZPORR.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.R.Szuberski odpowiedział, że Rada zajmie się tym tematem w Pkt. Wolne glosy i wnioski.
Pkt. IX. Stan dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych na terenie Gminy Rogoźno.
Informację o stanie dróg gminnych przedstawił Kierownik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Promocji p.Tadeusz Zygmunt. - Zał. Nr 21 do protokołu.
Informację o stanie dróg wojewódzkich przedstawił Przedstawiciel Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich p.Jan Socha - Zał. Nr 22 do protokołu.
W dyskusji :
Radny p.H.Janus zapytał, dlaczego nie odnawia się znaków poziomych np. na skrzyżowaniu ul.II Armii Wojska Polskiego w kierunku Garbatki znaki te są nieczytelne.
Pan Jan Socha odpowiedział, że z uwagi na przedłużające się procedury prawne , dokonano odnowienia znaków tylko koniecznych.
Radny p. Ryszard Dworzański zapytał, kiedy planuje się przebudowe ronda przy ul.Kościuszki ?
Pan Jan Socha odpowiedzial, że jest to b. ważne zadanie, lecz w pierwszej kolejności wykonany zostanie remont drogi Rogoźno- Wągrowiec, czynione są starania, by przebudowa ronda
|