2004-12-16
PROTOKÓŁ Nr 16/2004
XVI Sesji IV kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie
w dniu 26 lutego 2004 r. o godz. 14.30.
Temat Sesji :
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie
oraz organizacji pozarządowych i innych podmiotów
świadczących pomoc potrzebującym.
XVI sesja Rady Miejskiej w Rogoźnie została zwołana na dzień 26 lutego 2004 r. na godz. 14.30 przez Przewodniczącego Rady p.Romana Szuberskiego i miała miejsce w sali Ośrodka Kultury w Rogoźnie.
Pkt.I. Otwarcie obrad.
Zebranych powitał i obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Roman Szuberski.
Prowadzący obrady stwierdził, na podstawie listy obecności , że na 15 radnych w sesji bierze udział 14 radnych, a więc Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu .
Lista obecności sołtysów, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Lista obecności gości , stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań jawnych wyznaczono radnego p. Mariusza Charchutę , radny wyraził zgodę.
Pkt.II. Przyjęcie porządku obrad.
Proponowany porządek obrad.
I. Otwarcie obrad.
II. Przyjęcie porządku obrad.
III. Przyjęcie protokołu z XV sesji IV kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie.
IV. Interpelacje i pisemne zapytania radnych.
V. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Przewodniczących Komisji o działaniach w okresie między sesjami.
VI. Informacja Burmistrza Rogoźna o działaniach w okresie między sesjami.
VII. Pytania do przedstawicieli powiatu.
VIII. Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie oraz organizacji pozarządowych i innych podmiotów świadczących pomoc potrzebującym.
IX. Podjęcie uchwał w sprawie:
1. obniżenia wskaźników procentowych służących ustalaniu wysokości dodatków mieszkaniowych,
2. o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w miejscowości Tarnowo,
3. zmiany Uchwały Nr IV/46/2003 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie uchwalenia Planu rozwoju modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2003-2006,
4. nadania statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie.
X. Oświadczenie Rady Miejskiej w Rogoźnie , dotyczące wydarzeń w dniu 07 lutego br. – w trakcie uroczystości wprowadzania nowo mianowanego Proboszcza do kościoła p.w. Św.Wita.
XI. Odpowiedzi na interpelacje.
XII. Wolne głosy i wnioski.
XIII. Komunikaty Przewodniczącego Rady Miejskiej.
XIV. Zakończenie.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski wniósł następujące zmiany do porządku obrad :
Dopisać Pkt. VIIA - wystąpienie właściciela firmy AVES , wyróżnionej za wyniki gospodarcze - statuetką „Gazela Biznesu”.
Głosowanie w/wym. poprawki : radni jednogłośnie przyjęli poprawkę, w obecności 12 radnych.
Stanowisko Rady Miejskiej : porządek obrad przyjęto jednogłośnie 12 „za”.
III. Przyjęcie protokołu z XV sesji IV kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie.
Radni nie wnieśli uwag do treści protokołu.
Stanowisko Rady Miejskiej : protokół przyjęto , wynikiem glosowania 11 „za” 1 „wstrzymujący”, w obecności 12 radnych.
Pkt.IV. Interpelacje i pisemne zapytania radnych.
Radny p.Czesław Gruszka zgłosił i zapoznał zebranych z treścią interpelacji - kserokopia interpelacji zał. nr 4 do protokołu.
Pkt.V. Informacja Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji Rady o działaniach w okresie między sesjami.
Przewodniczący Rady Miejskiej oświadczył, iż informację z działalności Przewodniczącego RM przesłał radnym i sołtysom przed sesją - załącznik nr 5 do protokołu.
Stanowisko Rady Miejskiej : Radni przyjęli informację do wiadomości bez uwag.
Informacje z działań w okresie między sesjami złożyli kolejno :
· Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej p.Henryk Janus - z posiedzenia Komisji w dniu 20 lutego br.
· Z-ca Przewodniczącego Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie p.Jerzy Stachowiak – z posiedzenia Komisji w dniu 18 lutego br.,
· Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej p.Feliks Kaczmarek z posiedzenia Komisji w dniu 23 lutego br.
Radny p.Czesław Gruszka zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej p.F.Kaczmarka i Burmistrza Rogoźna i wyjaśnił, iż nie mógł ustosunkować się w terminie do pisma , skierowanego do RS „Trzeźwe Życie” , dot. uzupełnienia informacji z wykorzystania środków finansowych z budżetu gminy , z uwagi na fakt otrzymania pisma w dniu 25 lutego br.
Pan Burmistrz stwierdził , iż w/wym. pismo osobiście odebrał Prezes RS „Trzeźwe Życie” przedwczoraj , czyli dnia 24 lutego br.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski poinformował, że Prezes RS „Trzeźwe Życie” p.Alfred Stejbach przekazał, iż nie udzieli odpowiedzi w wymaganym terminie , z uwagi na późny termin doręczenia pisma.
Stanowisko Rady Miejskiej : przyjęto informacje do wiadomości bez uwag.
Pkt. VI. Informacja Burmistrza o działaniach w okresie między sesjami.
Burmistrza Rogoźna przedstawił :
1. informację o działaniach w okresie między sesjami.- załącznik nr 6 do protokołu,
2. informację z zakresu gospodarowania mieniem gminnym za m-c luty 2004 r. – załącznik nr 7 do protokołu.
Na pytanie Przewodniczącego Rady Miejskiej , czy są pytania do p.Burmistrza , związane z treścią przedstawionej informacji , głos zabrali :
· Radny p.Janusz Piechowiak zapytał o temat spotkania Burmistrza Rogoźna z byłym dzierżawcą PGR Słomowo ?
Pan Burmistrz odpowiedział , że tematem spotkania była kwestia zaległości byłego dzierżawcy PGR , w stosunku do Gminy w kwocie 36 tys. zł. , sprawa została skierowana do komornika, zainteresowany wnosi o wycofanie sprawy z egzekucji.
· Radny p.Jerzy Stachowiak zapytał o szczegóły spotkania z przedstawicielem firmy
TFS Consulting z Warszawy .
Pan Burmistrz odpowiedział, że firma ta zgłosiła ofertę dot. komputeryzacji Urzędu Miejskiego i całej gminy.
· Radny p.Zygmunt Wierzbicki zapytał o efekty spotkania panów Puwała i
Zborowskiego oraz o wyniki w zawodach radnych.
Pan Burmistrz odpowiedział kolejno :
- spotkanie zorganizował, w celu doprowadzenia do zakończenia konfliktu pomiędzy właścicielem i lokatorem budynku, do porozumienia nie doszło,
- przedstawił wyniki zawodów radnych i pracowników samorządowych w Witkowie.
* Radny p. Henryk Janka zapytał o szczegóły spotkania z naczelnikami OSP ?
Pan Burmistrz odpowiedział , że tematem spotkania były ubezpieczenia strażaków , zgodnie z nowymi przepisami.
Stanowisko Rady Miejskiej : przyjęto informacje do wiadomości.
Pkt. VII. Pytania do przedstawicieli powiatu.
Radny p.Jerzy Stachowiak zapytał :
1/ o sytuację DPS-u, czy coś się zmieniło ?
2/ czy dojdzie do likwidacji lub łączenia powiatów ?
Starosta Obornicki p.Antoni Żuromski odpowiedział kolejno :
Ad.1 w sprawie DPS - u , poinformował, że otrzymał niepotwierdzony sygnał, iż możliwe, że 50 % kosztów inwestycji znajdzie się w budżecie marszałka województwa wielkopolskiego, wyjaśnił, iż nieustannie czyni starania o zdobycie 100 % środków finansowych na budowę .
Ad.2. w sprawie likwidacji lub łączenia powiatów , poinformował, że są przymiarki łączenia powiatu z Czarnkowem i Trzcianką , niewykluczone jest integrowanie powiatów w kwestii finansowania zadań inwestycyjnych, dodał, że w przypadku połączenia powiatów - koszty pozostaną .
Radny p.Jacek Glapiak zwrócił uwagę, iż w przypadku decyzji o likwidacji powiatu , winna być wydana opinia Rady Miejskiej, a ta powinna być poprzedzona konsultacjami społecznymi, zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji na temat kosztów przeprowadzenia konsultacji.
Sekretarz Gminy p.M.Górecki przytoczył odpowiedni przepis i poinformował, że zgodnie z przepisami Rada Ministrów ustala powiaty , po zasięgnięciu opinii Rady Miejskiej , a opinia Rady winna być poprzedzona konsultacjami społecznymi.
Pan Starosta poruszył także kwestię finansowania oświaty w powiecie, poinformował, że z całą pewnością ulegnie zmniejszeniu subwencja oświatowa o kwotę rzędu 300 tys. zł. i środki na oświatę będą niewystarczające, poinformował, że w Obornikach odbyła się debata w tej sprawie, ponieważ gmina Oborniki posiada za dużo obiektów szkolnych w stosunku do liczby uczniów, dodał, że w powiecie wystąpi podobny problem.
Sołtys p. Józef Szmania zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie kwestii niewykorzystanych środków finansowych w kwocie 160 tys. zł przez Powiatowy Urząd Pracy .
Pan Starosta przedstawił wyjaśnienia Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy p. Juraszyka, z których wynika, że wym. środki finansowe przekazano na konkretny cel tj. na program aktywizacji zawodowej, a zbyt późno, bo w dniu 17 listopada 2003 r. otrzymano informację – odpowiedź z ministerstwa, zawierającą zgodę na zmianę przeznaczenia tych środków , natychmiast podjęto działania w celu wydatkowania tych środków do końca roku 2003 , niestety nie wykorzystano pieniędzy z uwagi na brak zainteresowania pracodawców , brak chętnych na kredyty.
Pan Burmistrz poinformował, że z tych środków w m-cu grudniu br. uruchomiono roboty publiczne, przyjęto 30 pracowników , dodał, że w m-cu styczniu i lutym br. przyjęto po 10 pracowników, pracujących w szkołach i spółkach.
Sołtys p.Józef Szmania zapytał, czy Burmistrz zwrócił się z wnioskiem o zmianę strefy podatkowej dla gminy na bardziej korzystną ?
Pan Burmistrz odpowiedział, że nie zwrócił się z właściwym wnioskiem , ale ma to na uwadze.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski podziękował Staroście Powiatu Obornickiego za wystąpienie.
Pkt. VII A. Wystąpienie właściciela firmy AVES.
Pan Ptaszyński - właściciel firmy AVES przedstawił działalność firmy, wyniki gospodarcze i osiągnięcia , za które firma otrzymała wyróżnienie - nagrodę „Gazela Biznesu”.
Pan Burmistrz poinformował, iż był obecny na ceremonii wręczania nagrody , złożył gratulacje i podziękowania.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski podziękował p.Ptaszyńskiemu za wystąpienie.
Pkt. VIII. Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie - wystąpienie p. S.Kośmickiego Kierownika GOPS.
Informację na temat działalności merytorycznej GOPS w Rogoźnie przedstawił p.Stanisław Kośmicki – Kierownik GOPS - zał. nr 8 do protokołu.
Pan S.Kośmicki złożył podziękowania darczyńcom i sponsorom, Radnym Rady Miejskiej, Burmistrzowi, Sekretarzowi, Skarbnikowi , wszystkim za współpracę i pomoc w realizacji zadań GOPS.
Radny p.Czesław Gruszka podziękował Kierownikowi GOPS za tak dokładną i szeroką informację , zapytał :
1/ czy GOPS przewiduje środki finansowe na wypłatę dodatków mieszkaniowych ?
2/ jakie działania podjął w celu uzyskania większej ilości pieniędzy na dożywianie dzieci ?
Pan Stanisław Kośmicki odpowiedział kolejno :
Ad.1. brak środków finansowych w budżecie GOPS na dodatki mieszkaniowe , sprawa nie dotyczy GOPS ,
Ad.2. zwróci się z wnioskiem do Agencji Nieruchomości Rolnych w sprawie dofinansowania dożywiania i wypoczynku dzieci , zamieszkałych we wsiach popegeerowskich.
Sołtys p.Józef Szmania zapytał, ile wynosi najniższy zasiłek ?
Pan S.Kośmicki odpowiedział, że zasiłek najniższy wynosi 20 zł, aktualnie GOPS w Rogoźnie przydziela najniższe zasiłki w kwocie 30 zł.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski zapytał o wyniki kontroli GOPS w 2003 r. , kto brał udział w omawianiu protokołu pokontrolnego ?
Pan Stanisław Kośmicki odpowiedział, że w dniach 18 do 21 listopada 2003 r. przeprowadzona została kontrola GOPS w Rogoźnie przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, przedstawił wyniki kontroli, wyjaśnił, iż przy odczytywaniu protokołu obecni byli pracownicy GOPS.
Stanowisko Rady Miejskiej : przyjęto informację do wiadomości.
Informacje z działalności organizacji pozarządowych świadczących pomoc potrzebującym złożyli kolejno :
1. Pan Ryszard Rybak - Kierownik Domu Dla Osób Bezdomnych i Ludzi Najuboższych
MONAR - MARKOT w Gościejewie - zał. nr 9 do protokołu,
2. Pan Edmund Kuźniak – Prezes Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pomocy Osobom
Walczącym o Lepszy Los „Światło Nadziei” w Rogoźnie,
3. Pani Longina Pijanowska – Prezes Koła Terenowego PCK w Rogoźnie - zał. nr 10 do
protokołu.
Stanowisko Rady Miejskiej: przyjęto informacje do wiadomości.
Przewodniczący Rady Miejskiej p.Roman Szuberski podziękował Referującym za wystąpienia.
Pkt. IX. Podjęcie uchwał w sprawie :
1. obniżenia wskaźników procentowych służących ustalaniu wysokości dodatków mieszkaniowych – ref. E.Rogiński , I.Jabłońska
Radny p.Czesław Gruszka zwrócił uwagę, iż w podstawie prawnej projektu uchwały winna być uwidoczniona zmiana ustawy, stwierdził także, że społeczeństwo jest zubożałe, mieszkańcy lokali z zasobów spółdzielni mieszkaniowej nie opłacają czynszu , ponieważ nie mają pieniędzy, jest szereg wyroków eksmisyjnych, zaapelował do radnych o pomoc ludziom w trudnej sytuacji finansowej i o rozwagę przy uchwalaniu obniżki wskaźników.
Pani J.Rynarzewska - Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej w Rogoźnie zwróciła się z apelem do radnych o utrzymanie dodatków mieszkaniowych na dotychczasowym poziomie, w przeciwnym razie, przy tak zubożałym społeczeństwie , zwiększy się liczba nakazów zapłaty i eksmisji.
Pan Burmistrz zwrócił się do radnego p.Czesława Gruszki, stwierdzając, iż radny chce być „Janosikiem” i pomagać ludziom, ale należy także pamiętać o tym, że ze środków budżetu gminy trzeba również np. przeprowadzać remonty chodników, dróg, parkingów , dlatego w celu ograniczenia wydatków na dodatki mieszkaniowe , przedstawia projekt uchwały w sprawie obniżenia wskaźników służących
|