Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Protokoły z sesji

2000-01-01
PROTOKÓŁ Nr 25/2008 - V kadencja
z XXV Sesji V kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 28 maja 2008r. o godz.16.00.

Tematy Sesji:

1.      Stan bezpieczeństwa mieszkańców naszej gminy.

2.      Informacja o przewidywanej organizacji placówek oświatowych w roku szkolnym 2008/2009.

XXV Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady na dzień 28 maja 2008 roku , na godz. 16.00 w sali Ośrodka Kultury ul. II Armii Wojska Polskiego 4.

 

I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Roman Szuberski, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.

Przed przystąpieniem do realizacji zaproponowanego porządku obrad, minutą ciszy uczczono pamięć druha Stanisława Koniecznego.

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w sesji bierze udział 14 radnych- Radna Renata Tomaszewska brała udział w obradach od godz. 17.00- Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady Andrzeja Olenderskiego.

Wiceprzewodniczący Rady wyraził zgodę.

II. Przyjęcie porządku obrad.

1.      Otwarcie sesji i stwierdzenie qourum.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Miejskiej.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Odpowiedzi na interpelacje.

6.      Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach między sesjami.

7.      Informacja Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.

8.      Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu.

9.      Stan bezpieczeństwa mieszkańców naszej gminy.

10.   Informacja o przewidywanej organizacji placówek oświatowych w roku szkolnym 2008/2009.

11.  Podjecie uchwał w następujących sprawach:

A/ ustanowienia pomników przyrody,

B/ zwolnień od podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną,

C/  zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

D/ wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

12.  Wolne wnioski i informacje.

13.  Zakończenie.

 

II. Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący  Rady zaproponował przesunięcie pkt. 8, w miejsce pkt. 10. Przewodniczący wyjaśnił, że w dniu dzisiejszym obraduje Rada Powiatu, stąd nieobecność radnych powiatowych. Ponadto dodał, że w tym punkcie głos zabierze radny Zdzisław Hinz i przedstawi informacje z odbytego konkursu Wiedzy o Wielkopolsce.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował wprowadzenie w pkt 11 d projektu uchwały w sprawie przekazania montowanych w roku 2008 dodatkowych punktów oświetlenia drogowego na terenie Gminy Rogoźno. Radny wyjaśnił, że uchwałę przygotował Burmistrz, jednak nie zdążył jej wnieść do porządku obrad, stąd Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa upoważniła osobę Przewodniczącego tej Komisji do wprowadzenia uchwały.

Wniosek Przewodniczącego Rady został przyjęty jednogłośnie 14 głosami „za”.

Wniosek radnego Zbigniewa Nowaka został przyjęty jednogłośnie 14 głosami „za”.

 

III. Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Miejskiej.

Do treści protokołu uwagę wniósł Wiceprzewodniczący Henryk Janus. Protokół został przyjęty jednogłośnie 14 głosami „za”, w obecności 14 radnych.

 

IV. Interpelacje i zapytania radnych.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zwrócił się z zapytaniem do prezesa „Aquabellis”, czy są informacje na temat pozyskania środków unijnych na modernizację stacji uzdatniania wody w Rogoźnie, czy został złożony stosowny wniosek? Dodał, że sprawa ta miała być rozstrzygnięta na początku maja.

Wiceprzewodniczący Janus zapytał czy zgodnie z wnioskiem Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, Gmina złożyła wniosek o naprawę gwarancyjną asfaltu przy ul. II Armii Wojska Polskiego oraz na ul. Kościuszki, do firmy wykonującej roboty odtworzeniowe , po położeniu kanalizacji. Wiceprzewodniczący zauważył, że do tej pory Komisja nie uzyskała na ten temat odpowiedzi.

 

V. Odpowiedzi na interpelacje.

Przewodniczący Rady udzielił odpowiedzi, na zapytanie zadane podczas obrad ostatniej sesji przez radnego Zdzisława Hinza, dotyczące procedury nad zmianą planu pracy  Komisji Rady Miejskiej. Odpowiedź stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Radny Zdzisław Hinz poinformował, że odpowiedzi nie otrzymał na piśmie, nie mógł się z nią zapoznać, stąd ewentualne uwagi zostaną przekazane na najbliższej sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że przygotował odpowiedź  w dniu sesji i radny otrzyma ją na piśmie.

 

VI. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach między sesjami.

 

Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Zbigniew Nowak poinformował, że Komisja odbyła jedno posiedzenie w dniu 21.05.2008, na którym podjęto następujące wnioski skierowane do:

1.      Burmistrza Rogoźna:

- Zmiany organizacji ruchu w m. Stare, poprzez zainstalowanie oznakowanie poziomego i pionowego „przejście dla pieszych”, przy przystanku autobusowym.

W/w wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie 7 głosami „za”.

-         Zmiany organizacji ruchu poprzez wyznaczenie przejścia dla pieszych oraz 

      umieszczenia stosownych znaków pionowych i poziomych, na ul. Lipowej, k. P.  

      Misiora.

2.      Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

- Umieszczenia napisów z nazwą miejscowości Rogoźno ( pod nazwą z m. Wągrowiec), na drogowskazach tablicowych, od strony Poznania oraz od strony Piły, znajdujących się na drodze krajowej nr 11, przed skrzyżowaniem w m. Ruda.

      W/w wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie 7 głosami „za”.

- Naprawy pobocza przy wyjeździe z drogi powiatowej z Czarnkowa na drogę krajową nr 11( w m. Ruda).

      W/w wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie 7 głosami „za”.

- Powtórzenie znaku A-7 – ustąp pierwszeństwa przejazdu, na wyjeździe na drogę nr 11, w m. Ruda, w stronę Poznania oraz w stronę Piły.

      W/w wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie 7 głosami „za”. 

Przewodniczący Komisji poinformował, że członkowie Komisji przyjęli poprawki do projektów uchwał w sprawach:

-         zwolnień od podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną,

-         zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

-         wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

Odnośnie ostatniej zmiany radny Nowak wyjaśnił, że ma to związek z zakupem samochodu pożarniczego dla OSP Gościejewo. Radny Nowak poinformował, że przygotowany projekt wydał się dziwny. Doszło do wymiany zdań miedzy Burmistrzem a radnym Janusem, który miał rację. W końcu, według Przewodniczącego Nowaka, Burmistrz przyznał się, że nie wiedział co podpisywał. Przewodniczący Komisji stwierdził, że jest to dziwne, ale udało się na Komisję sprowadzić wniosek. Zwrócił się do Burmistrza, że  jeśli będziemy tak dalej działać, że nie wie co podpisuje, to są różne błędy. W tej uchwale zostało to uratowane przez czujność radnego Janusa. Są jednak sprawy, gdzie Burmistrz powinien dołożyć więcej staranności, tym bardziej , że jest otoczony rzeszą urzędników, a takiej możliwości nie maja radni.

Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Ryszard Dworzański poinformował, że Komisja odbyła jedno posiedzenie, na którym omówiono stan bezpieczeństwa. Ponadto Przewodniczący brał udział w spotkaniu zorganizowanym przez Burmistrza Rogoźna, dotyczącym utworzenia dodatkowych miejsc przedszkolnych. Przewodniczący Komisji reprezentował Radę   na posiedzeniu PZERiI Koło Rofama.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska poinformowała, że odbyło się jedno posiedzenie Komisji.

Pisemna informacja Przewodniczącego Rady stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Janus poinformował o udziale w następujących uroczystościach:

- 3.05.-   obchody uchwalania Konstytucji 3 Maja w Ryczywole,

- 10.05- uroczyste obchody Dnia Strażaka w Rogoźnie,

- 16.05.- X Memoriał Krystyny Baszczyńskiej w Parkowie,

- 26.05- udział Wiceprzewodniczącego Andrzeja Olenderskiego w zebraniu wspólników Spółki „Aquabellis”.

 

VII.   Informacja Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.

 Pisemna informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Wiceprzewodniczący Andrzej Olenderski zapytał o:

-         spotkanie z projektantem ronda w Rogoźnie,

-         spotkanie z mecenasem firmy „Wodbud”,

-         walne zebranie Stowarzyszenia Droga S11.

Burmistrz wyjaśnił, że WZDW ogłosiło przetarg na budowę rondo w Rogoźnie. Urząd zwrócił się z prośbą o spotkanie, z tego względu, że planowana jest budowa drogi na osiedlu, przy ul. Kościuszki. Projektant otrzymał projekt ronda zrobiony przez Gminę oraz projekt budowanej drogi na ul. Kościuszki, tak aby te dwa zadania zostały ze sobą właściwie połączone.

Odnośnie spotkania z mecenasem firmy „Wodbud” Burmistrz poinformował, że nie zapadły żadne ustalenia.

Na spotkaniu Stowarzyszenia Droga S11 przekazano informacje na temat przebiegu prac na drodze krajowej nr 11. Ponadto posłowie zapewniali, że będą starać się o dodatkowe środki.

 Radny Zdzisław Hinz zapytał jaki jest termin wykonania ronda w Rogoźnie?

Burmistrz odpowiedział, że w roku 2008 wykonany zostanie projekt, a realizacja będzie w przyszłym roku, zgodnie z WPI Województwa.

 

VIII. Stan bezpieczeństwa mieszkańców naszej gminy.

Komendant Komisariatu Policji Janusz Strzępka w Rogoźnie przedstawił informację z zakresu działania swojej jednostki, stanowi ona pisemny załącznik nr 7 do protokołu.

Komendant wyjaśnił, że powodem nieobecności Komendanta Powiatowego jest równoległe posiedzenie Sesji Rady Powiatu.

Na zakończenie wystąpienia Komendant podziękował radnym, Burmistrzowi, urzędnikom, sołtysom oraz dyrektorom szkół za współpracę. Komendant Strzępka poinformował, że w czerwcu będą płatne patrole z środków Gminnej  Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi.

Komendant powiedział, że do Rogoźna przywrócony zostanie jeden etat zabrany w roku 2006. Dodał, że budżet policji jest bardzo niski i są przesłanki, że Komenda będzie się zwracać z prośbą o dofinansowanie do samorządu.

Następnie głos zabrał asp. szt. Sławomir Lewandowski Kierownik Referatu Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Obornikach.

Informacja dotyczyła listy zdarzeń , wypadków oraz kolizji odnotowanych na terenie miasta i gminy Rogoźno w roku 2007.

Wiceprzewodniczący Andrzej Olenderski poinformował, że przeanalizował przygotowane materiały i można stwierdzić, że wzrosły przypadki przestępczości kryminalne, co jest najbardziej niepokojące. Wiceprzewodniczący zapytał jakie wnioski pozytywne i negatywne wysuwa komendant z tego sprawozdania, jakie są przedsięwzięcia na przyszłość, oraz czy policja oczekuje jakiegoś wsparcia w temacie przestępczości kryminalnej?

Radny Ryszard Dworzański poinformował, że Komisja Spraw Społecznych Oświaty i Kultury wnikliwie zapoznała się z materiałami i wyraża wolę społeczeństwa w tym temacie.  Stwierdził, że docierają informacje, iż spada poczucie bezpieczeństwa wśród mieszkańców. Radny zauważył, że największym zagrożeniem, są poruszające się z nadmierną prędkością pojazdy oraz  głośno i wyzywająco zachowujące się grupy młodzieży w okresie weekendowo- świątecznym. Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury zwrócił się do kierownika referatu ruchu drogowego, aby policjanci z drogówki pojawiali się częściej na ulicach Rogoźna. Największym niebezpieczeństwem są motocykle oraz samochody rozwijające nadmierną prędkość na ul. II Armii Wojska Polskiego. Ponadto docierają sygnały o toczących się w różnych częściach miasta wyścigach pojazdów. Przewodniczący Komisji Ryszard Dworzański stwierdził, że dysponując sześcioma policjantami w drogówce, i mając do zabezpieczenia cały powiat, w tym drogę krajową nr 11, praca tego referatu jest bardzo trudna. Zwrócił się jednak z prośbą do kierownika referatu, by policjanci w Rogoźnie pojawiali się częściej.  Przewodniczący Dworzański zaproponował zorganizowanie spotkania z udziałem Burmistrza , Przewodniczącego Rady oraz kierownika referatu służby ruchu drogowego, aby pewne sprawy uszczegółowić i przeznaczyć 1/3 pracy drogówki na Rogoźno.

Kolejną sprawą poruszoną przez radnego Dworzańskiego był spadek wykrywalności przestępstw. Wynika to m.in. z obciążenia policji zadaniami prewencyjno-patrolowo-interwencyjnymi, w tym przeprowadzanie wywiadów. Radny zauważył, że są to sprawy ważne , jednak ma to wpływ na zmniejszenie bezpieczeństwa wśród mieszkańców, gdyż policjanci zajęci takimi sprawami są niewidoczni na ulicach.

Wiceprzewodniczący Andrzej Olenderski poinformował, że mieszkańcy zgłaszają wnioski o zamontowanie garbów ograniczających prędkość , na drogach osiedlowych.

 

W dalszej kolejności głos zabrał p. Artur Obst właściciel firmy „Obst –Technika”, zajmujący się zabezpieczeniem medycznej opieki nocnej i świątecznej na terenie Gminy Rogoźno. Informacja pisemna stanowi załącznik nr 8 do protokołu.  Pan A. Obst poinformował, ze w dniu dzisiejszym udaje się po odbiór karetki typu „S”, która będzie stacjonowała na terenie gminy.

Radny Andrzej Olenderski zapytał czy właściciel „Obst-Technika” udzieli wsparcia w ubieganiu się o dokontraktowanie dodatkowego lekarza? Radny zapytał czy obecnie zabezpieczenie w zakresie ratownictwa medycznego jest wystarczające dla gminy?

Pan Obst odpowiedział, że jeśli karetka typu „S”, stacjonująca w Obornikach nie będzie obsługiwała szpitala, gdyż musi być osobna karetka szpitalna, to poziom zabezpieczenia dla gminy będzie wystarczający. Natomiast Urząd Wojewódzki udzielił odpowiedzi, że w roku bieżącym nie ma możliwości przypisania lekarza, można z kolei ubiegać się o zmianę planu ratownictwa na rok następny.

Przewodniczący Rady stwierdził, że tendencją jest zmniejszanie ilości karetek typu „S”, na rzecz karetek typu „P”.

Następnie odpowiedzi na zadane wcześniej pytania udzielił Komendant Janusz Strzępka. Poinformował, że wykrywalność przestępstw z roku na rok  jest coraz większa, tylko w ubiegłym roku odnotowano spadek. Niemniej dział przestępczości kryminalnej pod względem wykrywalności działa dobrze. Komendant zauważył, że jednym z największych problemów są sprawy związane z nieletnimi oraz obsadą służb.

Aspirant sztabowy Sławomir Lewandowki wyjaśnił, że drogówkę kieruje się zawsze tam, gdzie odnotowywana jest największa ilość zdarzeń. Dodał, że brane są także pod uwagę wnioski społeczeństwa. W związku z tym, jeśli jest taka potrzeba, to patrole będą częstsze. Kierownik referatu dodał, że służba stała jest wystawiana na drogę nr 11 oraz pojawiają się patrole służby cywilnej. Dodatkowo Policja Wojewódzka z Poznania udostępnia dwa razy w miesiącu fotoradar wraz z obsługą.

 

Informację z działalności Straży Miejskiej przedstawił Komendant Jan Stępień, stanowi ona załącznik nr 9 do protokołu.

Komendant poinformował, że zwiększył się skład osobowy Straży, w tej chwili pracuje 4 strażników.

Wiceprzewodniczący Andrzej Olenderski zapytał jaka jest współpraca między Strażą Miejską a Policją? 

Komendant Jan Stępień wyjaśnił, że współpraca układa się bardzo dobrze, część działań jest wspólnie z policją ustalana i realizowana.

 

Kolejna informacja obejmowała zabezpieczenie przeciwpożarowe i przedstawiona została przez Prezesa Miejsko-Gminnego Zarządu OSP p. Feliksa Kaczmarka, a dotyczyła:

-         ilości jednostek OSP- 6 jednostek typu „S” oraz 2 jednostki typu „M”,

-         stopnia zmechanizowani i ilości samochodów pożarniczych,

-         ilości członków- stan ilościowy to 455 członków,

-         ograniczenia do udziałów w akcjach dla członków powyżej 60 roku życia,

-         zmniejszonej gotowości niesienia pomocy przez OSP w godz. dopołudniowych, ze względu na aktywność zawodową,

-         obiektów zajmowanych przez OSP,

-         systemu alarmowania i łączności,

-         dotacji na zakupy inwestycyjne, sprzętu i wyposażenia,

-         przeprowadzonych szkoleń BHP oraz z zakresu ratownictwa medycznego,

-         udziału w zawodach sportowych oraz kursach i szkoleniach,

-         ilości wyjazdów poszczególnych jednostek do zdarzeń,

-         udziału w różnego rodzaju uroczystościach.

Prezes Zarządu OSP podziękował Radzie za przyznanie środków na zakup samochodów pożarniczych do jednostek OSP Rogoźno i Owieczki.

Przewodniczący Rady zapytał o stan techniczny sprzętu OSP oraz jaki jest poziom wyszkolenia druhów, do zdarzeń typu skażeń chemicznych i czy jest do tego odpowiedni sprzęt?

Prezes Kaczmarek  odpowiedział, że sprzęt samochodowy jest stosunkowo młody, oprócz pojazdów w Gościejewie , Parkowie oraz Budziszewku. Prezes zauważył, że jednostki w Rogoźnie są typu miejskiego, nie posiadają napędu i nie mogą brać udziału w akcji gaszenia pól i lasów.  Odnośnie ratownictwa chemicznego prezes stwierdził, że należy do tematu podejść ostrożnie. Strażacy nie mogą zastępować specjalistycznych służb, zwłaszcza, że wyposażenie w odpowiedni sprzęt wiąże się z określonymi kosztami. Dodał, że OSP dysponuje odpowiednimi maskami, ale nie dysponuje odzieżą ochronną.

Przewodniczący Rady poinformował, że swego czasu wszystkie służby były wyposażone w indywidualną odzież ochronną.

Prezes poinformował, że w przeszłości przekazano sprzęt wojskowy używany, jednak na chwilę obecną nikt nie będzie narażał swojego bezpieczeństwa posługując się odzieżą nie posiadającą atestu.

Wiceprzewodniczący Olenderski zapytał  czy jest konieczność zakupu nowych samochodów do innych jednostek, z uwagi na zatracenie sensu ekonomicznego tych pojazdów?

Prezes Feliks Kaczmarek wyjaśnił, że przekonywał druhów, aby nie składano wniosku na zakup samochodu typu lekkiego dla OSP Gościejewo, gdyż powinien zostać zakupiony samochód typu terenowego z napędem na cztery koła.  

Wiceprzewodniczący Henryk Janus wyjaśnił, że OSP Gościejewo zgłosiło do budżetu 2008 zakup samochodu typu średniego. Wniosek nie został przyjęty, więc radni wnieśli do budżetu zakup samochodu lekkiego. Jednak po dyskusjach z Zarządem OSP oraz Burmistrzem podjęto decyzję, że wniosek zostanie wycofany, ale złożony będzie na rok 2009 i ujęty w budżecie zakup samochodu średniego „4x4”. Radny stwierdził, że należy odnawiać stan pojazdów, i nie jest to tak, jak pisze jedna z gazet, krytykując zakupy samochodów , do niektórych jednostek, z powodu małej ilości wyjazdów. Wiceprzewodniczący Janus wyjaśnił, że OSP Owieczki miało starego Żuka , nie dysponowało systemem powiadamiania selektywnego, nadal nie mają,  stąd dyspozytor powiatowy nie przekazywał informacji o zdarzeniu. W wyniku czego Owieczki mają raz siedem wyjazdów, a raz jeden wyjazd. Wiceprzewodniczący Janus stwierdził, że nie liczy się ilość wyjazdów, gdyż najlepiej byłoby aby żadna jednostka nie wyjeżdżała ani razu, żeby nie było wypadków, ani pożarów, chodzi o dobrze wyszkolonych strażaków gotowych do niesienia pomocy.

Wiceprzewodniczący Janus poruszył temat ubezpieczeń strażaków. Wyjaśnił, że od 3 lat trwa spór z Zastępcą Burmistrza na ten temat.  Powiedział, że przyjęto zasadę ubezpieczenia dwukrotnej obsady samochodu w danej jednostce. Według radnego ubezpieczeni powinni być wszyscy czynni strażacy, ponieważ jest wiele zdarzeń, gdy do pożaru nie ma pełnej obsady ubezpieczonych strażaków.

Prezes Feliks Kaczmarek stwierdził, że sprawa   ubezpieczeń jest uzgadniania z Burmistrzem. Jednak jest chęć ze strony OSP, aby wszyscy strażacy, którzy mogą jeździć do akcji zostali ubezpieczeni.

 

Następnie ogłoszono 30 minut przerwy.

 

Informację z zakresu zarządzania kryzysowego przedstawiła Pani Sekretarz. Materiał stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ponadto radni zapoznali się z materiałami pisemnymi z zakresu bezpieczeństwa przygotowanych przez:

-         Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska- załącznik nr 11 do protokołu,

-         Samodzielny Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Obornikach- załącznik nr 12 do protokołu.

 

IX. Informacja o przewidywanej organizacji placówek oświatowych w roku szkolnym 2008/2009.

Informację przedstawiła Pełnomocnik ds. Oświaty Longina Pijanowska. Materiał stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Pełnomocnik poinformowała o problemie związanym z brakiem odpowiedniej ilości miejsc w przedszkolach. Wyjaśniła, że proponuje się przeniesienie oddziałów „0” z Przedszkola nr 2 w Rogoźnie do Szkoły Podstawowej Nr 2. Takie rozwiązanie rozwiąże zaistniały problem z brakiem miejsc, a jednocześnie najmniej obciąży gminę. Trzeba jednak dołożyć odpowiednią ilość środków na doposażenie placówek oraz zapewnienie odpowiedniej kadry, co w efekcie daje dodatkową kwotę 34.000 zł. Listy dzieci przyjętych do Przedszkoli zostaną ogłoszone dopiero po akceptacji propozycji przez Radę Miejską.

Pani Pełnomocnik podziękowała dyrektorowi Szkoły Podstawowej nr 2 oraz Pani Dyrektor Przedszkola Nr 2 za pomoc w rozwiązaniu zaistniałego problemu. 

Wiceprzewodniczący Andrzej Olenderski zauważył, że w przygotowanych materiałach brakuje punktu odnośnie planowanych remontów. Radny zapytał czy w związku z tym remonty nie będą przeprowadzane? Dodał, że w roku ubiegłym temat oświatowy omawiany był w sierpniu i remonty były ujęte.

Pełnomocnik ds. Oświaty poinformowała, że temat organizacji palcówek oświatowych omawiany był w kwietniu, na podstawie projektów arkuszy organizacyjnych. Natomiast realne przygotowanie do roku szkolnego było przedstawiane w miesiącu sierpniu. Pełnomocnik zapewniła, że każda placówka będzie przeprowadzała remonty w ramach swojego budżetu.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zapytał czy ZEAPO podjęło jakieś działania w związku z programem rządowym „boisko ze sztuczną trawą w każdej gminie”?

Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Ryszard Dworzański poinformował, że Komisja, na swoim posiedzeniu, jednogłośnie przyjęła koncepcję zapewnienia dodatkowych miejsc w przedszkolach i pozytywnie zaopiniowała przedstawioną propozycję.

Dyrektor Wiktor Jaworski poinformował, że programy rządowe są wieloletnie. W roku bieżącym    złożono dwa wnioski o dofinansowanie monitoringu do szkół. Jednakże na wykonanie tego typu zadań należy mieć zapewnione środki własne w wysokości 30%.  

Pełnomocnik ds. Oświaty zapytała, czy Rada akceptuje zaproponowany pomysł, czy można poczynić starania zwiększenia kadry oraz zakupu wyposażenia, oraz czy Rada daje gwarancję na zapewnienie odpowiedniej kwoty pieniędzy?

Radny Zbigniew Nowak stwierdził, że tak, ale pod warunkiem, że Burmistrz w sierpniu czy wrześniu nie zdejmie środków z zadań infrastrukturalnych. Uruchomi natomiast wolne środki, do których posiadania przyznał się półoficjalnie.  

Burmistrz poinformował, że na rok 2009 złożono wniosek na budowę boiska przy Szkole Podstawowej Nr 3.

Odnośnie wystąpienia radnego Nowaka , stwierdził, że gdyby radny ze swoją grupą, nie zdjął 400.000 zł z oświaty, to środków by starczyło, chyba, że radny na dzisiejszej sesji zdejmie z zadań infrastrukturalnych, to będzie można doposażyć placówki.

Pełnomocnik Pijanowska poprosiła o zrozumienie   problemu społecznego, do którego przychyla się kuratorium. Dodała, że oczekuje zapewnienia i deklaracji ze strony Rady, że można podjąć działania w kierunku reorganizacji placówek. Poinformowała, że za takim działaniami muszą iść odpowiednie kwoty i może dojść do sytuacji, że pod koniec roku dyrektor przedszkola i szkoły podstawowej będą mieli deficyt budżetowy z powodu zrealizowania w/w rozwiązania i nie zapewnienia przez Radę środków.

Radny Kazimierz Lis zauważył, że indywidualne deklaracje nie wystarczą, gdyż Rada podejmuje decyzje w formie uchwały. Radny stwierdził, że należałoby  rozszerzyć porządek obrad i wprowadzić projekt uchwały mówiący o takiej właśnie deklaracji.

 

X. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu.

Radny Zdzisław Hinz poinformował, że jego wystąpienie podczas obrad ostatniej sesji, odnośnie, nieobecności Starosty zostało przekazane w taki sposób, że Starosta miał o to żal. Następnie radny poinformował, że w Rogoźnie, dnia 7 maja,  rozegrał się finał Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Wielkopolsce. Radny Hinz podziękował za obsługę techniczną p. Piotrowi Szturmińskiemu , a za obecność i reprezentowanie samorządu podziękowania zostały złożone Staroście. Ponadto radny Hinz w imieniu Zarządu Sekcji Emerytów Nauczycielstwa Polskiego podziękował Staroście za gościnę w Starostwie Powiatowym. 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Janus zapytał czy został ogłoszony przetarg na wykaszanie poboczy dróg powiatowych? Zauważył, że bardzo niebezpieczne są nie wykoszone skrzyżowania dróg powiatowych z gminnymi, na których nie widać nadjeżdżających pojazdów.

Starosta odpowiedział, że drogi wykaszane są systematycznie. Ponadto poinformował, że w przyszłym tygodniu Zarząd Powiatu zatwierdzi regulamin usuwania azbestu, dofinansowywanego z funduszu wojewódzkiego, powiatowego oraz gminnych. Obecnie powiat oczekuje na przekazanie środków z Rogoźna oraz z Ryczywołu. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu i wyłonienie firmy, która będzie te zadania wykonywała. Dofinansowanie  wyniesie ok. 800-900 zł za tonę azbestu.

 

XI.  Podjecie uchwał w następujących sprawach:

A/ ustanowienia pomników przyrody- projekt przedstawił Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.  Wyjaśnił, że możliwość ustanawiania pomników przyrody ma Wojewoda oraz Rada Miejska, jednak  są wskazania, by czyniła to Rada. Na terenie Gminy Rogoźno zarejestrowanych jest 60 pomników przyrody, ich oznakowanie należy do Nadleśnictwa.

Radny Kazimierz Lis zapytał czy z przepisów prawa wynika co to jest strefa ochronna i w jakim obszarze zabrania się czynności z § 3, np. zanieczyszczania terenu?

Kierownik Rogiński poinformował, że przygotowano projekt uchwały na podstawie wzorów z programu LEX, a w przepisach prawa nie podano konkretnej lokalizacji strefy ochronnej.

 

            Uchwała Nr XXV/ 168/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 maja 2008 roku w sprawie  ustanowienia pomników przyrody przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

B/ zwolnień od podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną- projekt uchwały przedstawiła Pani Skarbnik.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Zbigniew Nowak zgłosił wnioski do projektu uchwały przyjęte przez członków Komisji:

-         w § 2.1., pkt 2, dokonać zmiany na kwoty 100.000 euro ma  150.000 euro oraz zwiększyć ilość miejsc pracy  z liczby 5 do  liczby 15,

-         w § 2.1., pkt 3 dokonać zmiany kwoty 150.000 euro na kwotę 300.000 euro oraz zwiększyć ilość miejsc pracy z liczby 20 do 30,

-         w § 2.1. pkt 4 dokonać zmiany kwoty 200.000 euro na kwotę 500.000 euro oraz zwiększyć ilość miejsc pracy z 30 do 50.

Radny Ryszard Dworzański zapytał czym jest to spowodowane?

Radny Zbigniew Nowak poinofmrował, że był to wniosek radnego Jarosława Witta.

Radny Jarosław Witt stwierdził, że uchwała ma na celu pozyskanie dużych przedsiębiorców, stąd zwiększenie nakładów do zaproponowanych kwot. Natomiast , aby nie tracić małych przedsiębiorców pozostawia się bez zmian pkt 1. o wartości 50.000 euro lub utworzeniu 3 miejsc pracy.

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek dalej idący, zgodny z Rozporządzeniem, a mianowicie wykreślić zwroty mówiące o utworzeniu nowych miejsc pracy i pozostawieniu kwot zaproponowanych przez Burmistrza.

Wniosek radnego Lisa został poddany pod głosowanie. W pierwszym głosowaniu oddano 8 głosów „za” wnioskiem. W związku ze złym policzeniem radnych oddających głosy „za” głosowanie powtórzono.

W powtórnym głosowaniu wniosek został przyjęty 10 głosami „za” przy 5 głosach „przeciwnych”, w obecności 15 radnych.

Następnie Przewodniczący Rady chciał przegłosować propozycje radnego Lisa. 

Radny Zdzisław Hinz zauważył, że wniosek został już przegłosowany.

Przewodniczący Rady stwierdził, że głosowany był wniosek dalej idący , a teraz powinny zostać przegłosowane propozycje radnego Lisa.

Radny Ryszard Dworzański zauważył, że głosowanie było nad wnioskiem radnego Lisa, o treści: wykreślić zwroty mówiące o utworzeniu nowych miejsc pracy i pozostawieniu kwot zaproponowanych przez Burmistrza.

Przewodniczący Rady poinformował, że jego intencją było dwukrotne przeprowadzenie głosowania.

Radni uznali , że przeprowadzenie kolejnego głosowania jest zbyteczne.

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że w takim przypadku należy wykreślić §2.1. pkt2, który także jest zbyteczny, a dotyczy korzystania z ulgi za utworzenie miejsc pracy.

Przewodniczący Rady stwierdził, że powinno odbyć się jeszcze jedno głosowanie nad propozycją radnego Lisa.

Radny Zdzisław Hinz  poinformował, że ta poprawka została już przyjęta, nie głosowano natomiast przyjęcia projektu uchwały.

Następnie Rada przyjęła poprawkę zaproponowaną przez radnego Nowaka, 13 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” w obecności 15 radnych.

Radny Kazimierz Lis przypomniał, że na posiedzeniu komisji poruszono problem terminu obowiązywania uchwały, zapytał czy temat został wyjaśniony?

Skarbnik odpowiedziała, że jeśli przedsiębiorca nabędzie prawo do skorzystania z ulgi przed 31 grudnia 2012 roku, to ma prawo z niej skorzystać do momentu jej wyczerpania, tak jak ma to miejsce z podatkiem dochodowym.

Radny Ryszard Dworzański zwrócił uwagę, na gramatyczne poprawienie konstrukcji zapisu w § 4.

 

            Uchwała Nr XXV/ 169/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie  z dnia 28 maja 2008 roku w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną przyjęta została 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.

C/  zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków- projekt uchwały przedstawiła Pani Skarbnik.

Radny Zbigniew Nowak zgłosił w imieniu Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa następujące poprawki:

-         w paragrafach , w których jest mowa o podmiotach dodaje się zwrot „osoby fizyczne”

-         w § 3 dodaje się zwrot „lub robót budowlanych”.

Radny Kazimierz Lis poinformował, że w projekcie są jeszcze inne zapisy, które są nie precyzyjne. Radni pracując na Komisjach nie dysponowali ustawą o ochronie zabytków stąd propozycje zostaną zgłoszone na sesji:

-         §2.1 Dotacje z budżetu gminy mogą być udzielane osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym posiadającym tytuł prawny do zabytku,

-         § 3 dotacja może być udzielona w wysokości do 30% nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku,

-         § 5.1 powinien być uzupełniony o zapis dane identyfikacyjne wnioskodawcy obiektu,

-         w miejscach, o których jest mowa o podmiocie, powinno dokonać się zmiany na wnioskodawcę.

Radny Ryszard Dworzański zapytał jak należy rozpatrywać wnioski złożone przez Przewodniczącego Komisji  oraz przez członka Komisji? 

Zastępca Burmistrza zaproponował , aby w § 4.3 dokonać zmiany z miesiąca czerwca na miesiąc sierpień.

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że w związku z zaproponowanymi zmianami, radni nie będą mieli informacji na temat skutków finansowych dla Gminy. W związku z powyższym zaproponował odesłanie projektu uchwały do właściwej Komisji.

Skarbnik wyjaśniła, że przełożenie podjęcia uchwały na kolejny miesiąc może spowodować, że wnioskodawca nie wykorzysta całej przyznanej kwoty.

 

Celem podjęcia wspólnego stanowiska ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.

 

Radny Ryszard Dworzański wyjaśnił, że propozycja odesłania projektu uchwały do komisji pojawiła się z tego względu, iż zgłoszono uwagi. Najpierw poprawki w imieniu komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa złożył jej Przewodniczący, a później poprawki odmienne zostały złożone przez członka tej komisji. Radny poinformował, że na posiedzeniu Komisji spraw Społecznych Oświaty i Kultury również była dyskusja nad tym projektem, poruszano te same uwagi. Jednak po wyjaśnieniach Burmistrza zdecydowano, że uchwała jest do przyjęcia, ale w kształcie zaproponowanym przez Burmistrza. Natomiast po wprowadzeniu zmian radni nie są w stanie przewidzieć konsekwencji finansowych, stąd propozycja skierowania projektu do prac Komisji.

Radny Zbigniew Nowak stwierdził, że „mamy następny dowód- projekt uchwały, dowód na mizerną działalność Burmistrza, bo przez parę chwil znaleźliśmy tyle różnych błędów.” Radny pogratulował radnemu Dworzańskiemu odwagi, by projekt uchwały skierować do prac komisji. Dodał, że inni radni, którzy chcą coś wnieść są opisywani w jednym słusznej gazecie jako hamulcowi.

Burmistrz odnośnie wypowiedzi radnego Nowaka, stwierdził, że świadczy to o radnym Nowaku, jak prowadził komisję i jak tematem zajął się na posiedzeniu, a nie o niechlujnym przygotowaniu uchwały.  Burmistrz stwierdził, ze projekt jest dobrze przygotowany , tylko radni mają „głupie pomysły”. Zapytał dlaczego te wątpliwości nie wypłynęły na posiedzeniach Komisji, gdyż uchwały można zmieniać ? Burmistrz dodał, że propozycje radnych są niepotrzebne.

Przewodniczący Rady zauważył, że padło kilka niepotrzebnych słów z obu stron.

Radny Kazimierz Lis poprosił, aby stwierdzenie „o głupocie niektórych radnych” przekazał na piśmie. Radny wyjaśnił, że tak wyglądała praca na komisji jakie przedstawiono materiały, a na Komisję nie przygotowano ustawy o ochronie zabytków. 

Radny Ryszard Dworzański poinformował, że przygotowując się do Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury przejrzał kilkanaście uchwał . Rady w różny sposób , ale zgodny z Rozporządzeniem przyjmują uchwały, co było na posiedzeniu Komisji podkreślane. Na posiedzeniu dyskutowano na temat skutków finansowych i uzgodniono według odczucia Przewodniczącego Komisji , że projekt przygotowany przez Burmistrza, spełnia oczekiwania w temacie renowacji zabytków i ich dofinansowania. Radny zauważył, że wniosek o przekazanie projektu do ponownego rozpatrzenia przez Komisję wynikł ze zgłoszonych przez radnych wniosków.

Następnie  przystąpiono do głosowania wniosku:

6 radnych było „za” przekazaniem projektu do komisji , 3 było „przeciw”, a 4 „wstrzymało się od głosowania”, w obecności 15 radnych. W związku z nie zgadzająca się liczbą głosów głosowanie zostało powtórzone.

Wynik drugiego głosowania:

8 radnych  było „za” odesłaniem projektu do Komisji , 3 było „przeciwnych”, a 4 „wstrzymało się od głosowania”, przy 15 radnych obecnych. Projekt uchwały został odesłany do Komisji.

 

D/ przekazania montowanych w roku 2008 dodatkowych punktów oświetlenia drogowego na terenie Gminy Rogoźno- projekt przedstawił z upoważnienia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa jej Przewodniczący Zbigniew Nowak

Uwag nie zgłoszono.

 

            Uchwała Nr XXV/170/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 maja 2008 roku w sprawie  przekazania montowanych w roku 2008 dodatkowych punktów oświetlenia drogowego na terenie Gminy Rogoźno przyjęta została jednogłośnie  15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

E/ wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008 rok. W pierwszej kolejności Pani Skarbnik przedstawiła  autopoprawki:

-         Autopoprawka nr 1- dotycząca wykonania bieżącej konserwacji oświetlenia drogowego, na kwotę 41.000 zł. Uwag nie było. Autopoprawka została przyjęta 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.

-         Autopoprawka nr 2- dotycząca dotacji Wojewody- zwrot podatku akcyzowego, na kwotę 226.416 zł przyjęta została bez uwag , jednogłośnie 15 głosami „za”, w obecności 15 radnych.

-         Autoporawka nr 3- dotycząca zmiany paragrafu w Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska, została przyjęta bez uwag, jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych,

-         Autopoprawka nr 4- dotycząca dofinansowania wyjazdu uczniów Gimnazjum nr 1 do Niemiec, na kwotę 3.660zł, przyjęta została bez uwag jednogłośnie 15 głosami „za”,

-         Autopoprawka nr 5- dotycząca dotacji od Wojewody Wielkopolskiego- dodatki dla pracowników socjalnych, na kwotę 10.600 zł, przyjęta bez uwag, jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych,

-         Autopoprawka nr 6 dotycząca dofinansowania programu z funduszu PFRON, na kwotę 29.213 zł, przyjęta bez uwag, jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski zgłosił wniosek, który stanowi załącznik nr 14 do protokołu, o następującej treści:

-         Zmniejsza się wydatki w dz. 700, rozdz. 70005, w § 4590, o kwotę 22.000 zł.

-         Zmniejsza się wydatki w dz. 700, rozdz. 70005, w § 4600, o kwotę 20.000 zł.

-         Zmniejsza się wydatki w dz. 900, rozdz. 90015, w § 6050 o kwotę 8.000 zł.

-         Zwiększa się wydatki o kwotę 50.000 zł w dz. 600, rozdz. 60016, w § 6050 z przeznaczeniem na budowę chodnika przy ul. Rolnej.

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że na Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury dyskutowano nad zmianami w budżecie, ale wniosków nie zgłoszono. Z informacji przekazanych z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, wiadomo, że także żadnych zmian nie proponowano.  Radny Dworzański stwierdził, że jest wiele miejsc o większym znaczeniu i zagrożeniu  oraz o pilniejszej potrzebie. Dodał, że nie ma nic przeciwko budowie chodnika, na ul. Rolnej, ale dopiero po wybudowaniu chodnika, od Rudy.

Radny zauważył, że obecnie jest wykonywany chodnik na ul. Wyszyńskiego, można by środki tam przeznaczyć, lub na ul. Chabrową, albo Plac K. Marcinkowskiego. Radny Dworzański zaapelował, by pewne zmiany były dyskutowane na Komisjach, o co wielokrotnie proszono i poprosił o argumentację propozycji radnego Olenderskiego.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus poinformował, że nikt nie ma nic przeciwko wymianie starych chodników na nowe- ul ul Wyszyńskiego, Kościuszki, Czarnkowska i Kotlarska.. Stwierdził, że nie wie dlaczego pojawiają się pretensje, jeśli radny zgłasza wniosek na drogę gminną, na której nie ma chodnika. Zapytał czy ktoś kazał radnemu Dworzańskiemu zgłosić wniosek o budowę chodnika na ul. Chabrowej, czy Placu K. Marcinkowskiego? Wiceprzewodniczący Janus zauważył, że zgłoszony został wniosek, na budowę chodnika na ul. Rolnej, gdyż zaplanowane środki z roku 2007, nie wystarczą na to zadanie, a nikt nie broni wnosić wniosków na inne drogi. 

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że odpowiedzi oczekiwał od wnioskodawcy, ale nie wiedział, że radny Olenderski ma adwokata.

Wiceprzewodniczący Andrzej Olenderski zauważył, że o ile dobrze pamięta radny Dworzański, funkcję radnego pełni III kadencję. Zapytał dlaczego wymienione dziś miejsca nie były robione we wcześniejszych latach? Wiceprzewodniczący stwierdził, że jeśli radny był tak aktywny jak teraz, że żadnego wniosku nie składa, to ma odpowiedź dlaczego tych miejsc nie zrobiono i są takie zaniedbania w mieście. Wiceprzewodniczący stwierdził, że proponowane zmiany są na niewielkie kwoty, w porównaniu do wielkości wolnych środków. Radny Olenderski zauważył, że mając większość w Radzie można by było wprowadzić dużo większe zmiany, jednak nie uczyniono tego. Wiceprzewodniczący zauważył, że nie obcięto środków z ul. Kościuszki, na którą jest to suma 950.000 zł, po dołożeniu 360.000 zł w bieżących zmianach, tak samo z budową chodnika na ul. Czarnkowskiej , jak również nikt z Klubu nie był przeciwko budowie chodnika na ul. Kościelnej. Radny Olenderski poinformował, że w czasie wyborów mieszkańcy wskazywali, że chodnik miał być zrobiony, ale poprzednie władze  z różnych powodów tego nie zrobiły. Wiceprzewodniczący zauważył, że rury, które mają przebiegać w chodniku nie sprawią problemu, gdyż kostkę brukową można zdjąć , a po zamontowaniu rur, ponownie położyć chodnik. Radny wyjaśnił, że działa na głosy ludzi, którzy uważają, że jest taka potrzeba. Wiceprzewodniczący Olenderski poinformował, że jest z tamtego rejonu i każdy powinien zadbać o swój okręg. Natomiast punkt widzenia Burmistrza jest zgodny z okręgiem radnego Dworzańskiego i inwestycje w tamtym rejonie są bardzo wysokie.

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że mówił o czymś innym. Radny Olenderski opowiedział wszystko, ale nie udzielił odpowiedzi na pytanie.  Radny Dworzański zauważył, że prosił o uzasadnienie wniosku. Dodał, że jest radnym całej gminy i stara się zrozumieć  gradację potrzeb. Ponadto radny zapytał dlaczego wnioski zgłaszane są w takiej formie,  a nie na posiedzeniu Komisji?

Burmistrz zapytał dlaczego zdejmowane są środki z odszkodowań za drogi, czy radny wie jaka kwota będzie potrzebna? Zapytał dlaczego zdejmowane są środki za niedostarczenie lokali socjalnych, dlaczego zdejmowane są środki z oświetlenia ul. Leśnej, gdzie wykonano projekt, kosztorysy, opracowano dokumentację? Zapytał czy wykonanie projektu, to pieniądze wyrzucone, tylko dlatego , że radny w swoim okręgu obiecywał inwestycje? Burmistrz stwierdził, że po to wykonano projekt, by zadanie zrealizować.

Wiceprzewodniczący Janus stwierdził, że  nie jest adwokatem radnego Olenderskiego. Zauważył, że projekt i pozwolenie na budowę na ul. Leśną jest ważny dwa lata i nic nie przepadnie jeśli zrobi się zadanie w przyszłym roku. Zauważył, że nikt radnemu Dworzańskiemu nie zdejmuje blisko 2.000.000 zł, z inwestycji na ul. Kościuszki, ul. Kotlarskiej, czy na Wojtostwie. Stwierdził, że radny nie powinien zazdrościć 30.000 zł przeznaczanych na zadania w innych okręgach, bo tam też mieszkają ludzie i potrzebują inwestycji.

Wiceprzewodniczący Olenderski stwierdził, że wniosek jest wynikiem potrzeby społecznej oraz z uwagi na bezpieczeństwo.  Jeżdżą tam samochody do stacji benzynowej, oraz do zakładu pracy. Być może jest to problem mniejszej wagi, niż przy drodze wojewódzkiej 241, ale jest. Radny zauważył, że na początku roku Burmistrz wraz z Panią Skarbnik planowali środki na wykup gruntów i odszkodowania za niedostarczenie lokali socjalnych i jest to kwota ok. 200.000 zł. Radny stwierdził, że  w miesiącu kwietniu proponowano dołożyć 82.000 zł, a obecnie jest to dodatkowa kwota 42.000 zł, z tego wynika, że pieniądze są niepotrzebne i okazało się, że radny ma rację.  Radny stwierdził, że ze znalezieniem pieniędzy nie będzie problemu, gdyż jest jeszcze 35.600 zł wolnych środków, które, jeśli zajdzie taka potrzeba można dołożyć do wykupu gruntów. Wiceprzewodniczący Olenderski stwierdził, że w sumie na odszkodowania dołożono ponad 200.000 zł, a w razie potrzeby jest pokrycie. Radny wyraził ubolewanie nad nieznajomością tematu i nad nie zapłaconymi odsetkami  i karami dla firmy Wodbud. Stwierdził, że Burmistrz i Skarbnik powinni wiedzieć, że jeśli był wyrok sądu, to odsetki należało zapłacić od razu, a nie czekać do sesji kwietniowej, w związku z tym jest to obecnie kwota wyższa o 18.000 zł. Radny przytoczył art. 139 ustawy o finansach publicznych, z którego wynika, że : wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych lub wyroków sądowych, mogą być wykonane bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Radny stweirdził, że jest to sprawa pierwszorzędna i zapytał dlaczego narażono gminę na 14.000 zł starty. Dodał, że skoro wyrok uprawomocnił się w grudniu lub styczniu należało odsetki zapłacić. Stwierdził, że te pieniądze mogą przeciekać przez palce i wszystko jest w porządku, natomiast jak radni chcą przeznaczyć środki na cel inwestycyjny dla ludzi, to szuka się powodów, że jest to mniej ważne. Radny stwierdził, że nie tędy droga.

Radny Zdzisław Hinz oświadczył, że nie weźmie udziału w głosowaniu, gdyż jest to jego protest przeciwko takiemu postępowaniu, przy uchwalaniu zmian w budżecie. Temat był wielokrotnie poruszany, na ostatniej sesji cytowano określone paragrafy.  Radny stwierdził, że nie będzie głosował, gdyż Burmistrz o zmianach nie został poinformowany, zwłaszcza, że Pani Skarbnik prosiła o przedstawienie propozycji zmian. Radny zauważył, że propozycje Wiceprzewodniczącego nie narodziły się w dniu dzisiejszym, a takie postępowanie jest to lekceważeniem Burmistrza, Pani Skarbnik oraz pozostałych radnych. Jest to stała i nie dobra praktyka i w ten sposób pewne rzeczy nie powinny być procedowane.

Burmistrz zauważył, że radny Olenderski nie odpowiedział na pytanie, dlaczego zaproponował obcięcie środków z ul. Leśnej. Burmistrz zwrócił się do radnego Olenderskiego, że mówi „ przygotowaliście, wyście, żeście, a każdy ma nazwisko”. Odnośnie odszkodowań za grunty Burmistrz zwrócił się do radnego, że nie wie, czy radny rozumie, być może pełni tą funkcję za krótko. Burmistrz wyjaśnił, że wpłynęły wnioski mieszkańców, którzy sprzedali grunty, a podana kwota odszkodowań jest wykonana przez rzeczoznawcę. Grunty przechodzą z mocy prawa na rzecz gminy, ale za odszkodowaniem. Burmistrz dodał, że nadal trwają rozmowy z właścicielami, którzy chcą cenę 20 zł/ m², a wycena opiewa na 15,70 /m². Stwierdził, że gdyby radny spytał się  czy odsetki do „Wodbudu” zostały zapłacone, to otrzymał by odpowiedź, a nie stał by teraz przy mikrofonie i „się trząsł”. Burmistrz poinformował, że odsetki zapłacono niezwłocznie po sesji zgodnie z § cytowanym przez radnego.

Wiceprzewodniczący Olenderski zauważył, że zmiany w budżecie z tytułu obniżenia kwot na odszkodowania opiewają na wartość 42.000 zł, z wolnych środków pozostaje 35.600 zł.  Razem na zadanie brakuje 7.000 zł. Poza tym z zadania na ul. Wojtostwo na pewno zostaną jakieś pieniądze, tak jak to miało miejsce w przypadku innych zadań.  Natomaist w materiałach jest zapisane, że zaplanowano kwotę na kary i odszkodowania dla firmy Wodbud, a mając takie materiały radni nie mogli wiedzieć, że zostało to zapłacone.

Skarbnik wyjaśniła, że została zapłacona kwota z wyroku sądu apelacyjnego z miesiąca kwietnia. Zwyżka, zgodnie z uzasadnieniem wynika z wprowadzenia po stronie dochodów, własnych kary należnych od Wodbudu. Pozostała kwota może być zapłacono dopiero po odbyciu się drugiej rozprawy i wyroku sądu.

Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek formalny o przerwanie dyskusji, która nic nie wnosi.

Radny dodał, że zgłaszano na komisji wnioski do budżetu na 2008 rok i nic to nie dało. Radni chcieli udowodnić, że inwestycje są konieczne, a Burmistrz bronił swojego budżetu i prawie darł odzienie. Dzisiaj trzeba podjąć trudną decyzję z ul. Wójtostwo. Nie dawno Ci radni, którzy byli przeciw, dziś drą szaty, by środki wprowadzić. Radny Nowak stwierdził, że „tylko krowa nie zmienia poglądów”.

Wniosek radnego Nowaka został przyjęty 10 głosami „za” przy 5 glosach „przeciwnych” w obecności 15 radnych.

Radna Longina Kolanowska stwierdziła, że za każdym razem jest ten sam problem. Zapytała dlaczego wnioski nie są zgłaszane na komisjach, tak by wszyscy zostali uspokojeni.

Wiceprzewodniczący Olenderski stwierdził, że wnioski można zgłaszać na komisji , ale raz taką praktykę uczyniono, co nie dało efektów. Natomiast ustawodawca daje możliwość zgłaszania wniosków na sesji.

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że radny Olenderski nie słucha pytań. Zauważył, że radni nie powinni być zaskakiwani na sesji. Radny może wniosek przedstawić na komisji, tak by pozostali mieli informację, że ze strony radnego będzie taka propozycja na sesji. Dzięki temu pozostali radni będą mogli się z wnioskami zaznajomić.

Radna Renata Tomaszewska zgłosiła wniosek formalny o przerwę w obradach.

Wniosek radnej Tomaszewskiej został przyjęty 8 glosami „za” przy 7 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Wniosek Wiceprzewodniczącego Olenderskiego został przyjęty 8 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciwnych ” i głosach „wstrzymujących”, 2 radnych nie brało udziału w głosowaniu. Obecnych na sali 15 radnych.

 

Po przerwie wniosek przedstawił Wiceprzewodniczący Henryk Janus, wniosek stanowi załącznik nr 15 do protokołu:

-zmniejsza się wydatki w dz. 900, rozdz. 90015, w § 6050 na kwotę 40.000 zł z oświetlenia ul. Leśnej z przeznaczeniem na :

- zwiększa się wydatki w dz. 600, rozdz. 60016, § 4270:

  a/ remont drogi gminnej w Gościejewie( nr domów 26-29 oraz 34-36 ), na kwotę 5.000 zł,

  b/ remont drogi gminnej w m. Grudna na kwotę 5.000 zł,

  c/ remont drogi gminnej w m. Gościejewo od drogo nr 11 do sali gimnastycznej, na kwotę 30.000 zł.

Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” i 2 głosach „wstrzymujących”, 2 radnych nie brało udziału w głosowaniu- obecnych 15 radnych.

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Janus przedstawił wniosek stanowiący załącznik nr 16 do protokołu:

- zmniejsza się wydatki o kwotę 10.000 zł w dz. 756, rozdz.75647, § 4300,

- zwiększa się wydatki o kwotę 10.000 zł w dz. 900, rozdz.90015, §6050 na kwotę 10.000 zł z przeznaczeniem na przygotowanie dokumentacji dot. oświetlenia przy drodze nr 2037 P w m. Jaracz.

Wniosek został przyjęty 10 głosami „za” przy 3 głosach „przeciwnych” i głosie „wstrzymującym”, 1 radny nie głosował, w obecności 15 radnych .

 

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek, który ma związek z wadliwie wykonaną kanalizację na ul. Polnej, radny w tym temacie rozmawiał z mieszkańcami oraz prezesem „Aquabellis”.  Wniosek stanowi załącznik nr 17 do protokołu o następującej treści :

- zmniejsza się wydatki o kwotę 20.000 zł w dz. 921, rozdz. 92118, § 2480- dotacja podmiotowa dla samorządowej instytucji kultury,

- zmniejsza się wydatki o kwotę 3.000 zł w dz. 900, rozdz. 90015, §6050,

- zwiększa się wydatki o kwotę 15.000 zł w dz. 900, rozdz. 90095, § 4270 na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych w gospodarstwach domowych na ul. Polnej,

- zwiększa się wydatki o kwotę 8.000 zł w dz. 600, rozdz. 60016. § 4270 na wykonanie remontu chodnika przy ul. Polnej.

Radny Jarosław Witt stwierdził, że nie zna tematu przyłączy na ul. Polnej.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że radni otrzymali pismo, temat jest znany od 25 lat oraz był omawiany na Komisji.

Radny Witt wyjasnił, że radny Lis rozmawiał z mieszkańcami i tego stanowiska nie zna, jak również temat na posiedzeniu drugiej Komisji nie był szczegółowo omawiany.

Radny Kazimierz Lis wyjaśnił, że sprawa dotyczy mieszkańców prawej strony ul. Polnej i należy uregulować poziom przyłączy, które są powyżej wyjść z posesji.

Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 3 głosach „przeciwnych” i 3 głosach „wstrzymujących”, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu, obecność 15 radnych.

 

Radna Renata Tomaszewska zgłosiła wniosek formalny, stanowiący załącznik nr 18 do protokołu o nastepującej treści:

-zmniejsza się wydatki o kwotę 40.000 zł w dz. 921, rozdz. 92109, w § 2480 z dotacji dla samorządowej instytucji kultury,

- zwiększa się wydatki w dz. 700, rozdz. 70001, w  §6210 z przeznaczeniem na modernizcję budynku komunalnego przy ul. II Armii Wojska Polskiego 4, zajmowanego przez służbę zdrowia.

Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 3 głosach „przeciwnych” i 2 głosach „wstrzymujących”, 2 radnych nie głosowało, w obecności 15 radnych.

 

Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek w sprawie :

Dokonanie zmiany w WPI, w zadaniu dotyczącym dofinansowania do zakupu samochodu pożarniczego dla OSP Gościejewo, poprzez dodanie zwrotu „4x4”

Wniosek został przyjęty 9 głosami „za” przy 3 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

            Uchwała nr XXV/171/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 maja 2008 roku w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008 rok przyjęta został w wyniku drugiego głosowania 14 głosami „za” , 1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Obecnych 15 radnych.

 

XII. Wolne wnioski i informacje.

Radny Zdzisław Hinz zapytał do kogo należy uporządkowanie zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów, czy jest to zadanie administratora? Radny stwierdził, że pojemniki są przepełnione i jest to któryś kolejny raz, gdy sytuacja taka ma miejsce.

Mieszkaniec Rogoźna Alojzy Jabłoński poruszył sprawę źle wykonanej kanalizacji sanitarnej, W swoim wystąpieniu stwierdził, że wiceburmistrz Głów ma alergię, jest chory ma alergię  na przewodniczącego Rady Miejskie, pana Kazimierza Lisa i pana Rysia oraz że panu wiceburmistrzowi nie podoba się to, że się z nimi kontaktuje. Na jego pismo odpowiedział wiceburmistrz, który oparł się na kłamstwach, a nie na faktach. Ponadto okazało się, że nie przeczytał tego pisma, a podczas wizyty w arogancki i bezczelny sposób chciał zainteresowanego zagadać. Ponadto p. Jabłoński poruszył sprawę niewłaściwego rozliczania kosztów za pojemnik na śmieci.

Burmistrz stwierdził, że w sprawie selektywnej zbiórki zwróci uwagę p. Siwińskiemu. Odnośnie wystąpienia p. Jabłońskiego, poinformował, że takie samo pismo by podpisał co Zastępca. W tej sprawie zwrócono się do „Aquabellisu”, który stwierdził, że kanalizacja jest sprawna, stwierdzono natomiast złe odpowietrzenie budynku.

Przewodniczący Rady zauważył, że p. Jabłoński zwracał się z tym problemem do kilku radnych.

Pan Jabłoński zauważył, że odpowietrzenie zostało wykonane, ale w nieodpowiednim miejscu. Zapytał czy działa Komisja Porządku Publicznego?

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że tym tematem zajmuje się Komisja Spraw Społecznych Oświaty i Kultury.

Zastępca Burmistrza zauważył, że w rozmowie z p. Jabłońskim nie zachował się tak jak sugeruje zainteresowany. Pan Jabłoński uważał natomiast , że w terminie nie otrzymał odpowiedzi, a termin upływał za 5 dni.

Na stwierdzenie mieszkańca Rogoźna dotyczące alergii odparł, że to, kto jest chory można było sprawdzić naocznie, bo wchodząc do gabinetu psikał pan sobie coś do ust stwierdził z-ca burmistrza. Dodatkowo p. K. Głów pogratulował p. Jabłońskiemu kolejnych kwalifikacji i kolejnych stopni zawodowych, że potrafi wydać diagnozę na odległość.

 

Pan Alojzy Jabłoński zażądał by w wizji lokalnej, która się odbędzie brał udział któryś z radnych oraz dodał, że nie będzie płacił jeżeli sprawa nie zostanie załatwiona, bo nie będzie spał w biogazach.

 

 XIII. Zakończenie.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Szuberski trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” zakończył obrady XXV Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.

 

Posiedzenie zakończono o godz. 22.05.

 

Protokół sporządziła Beata Ryga.

 

Rogoźno, dnia 11 czerwca 2008 roku.

» powrt
Ilo odwiedzin : 666202 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP