Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Protokoły z sesji

2008-05-06
PROTOKÓŁ Nr 23/2008 - V kadencja
z XXIII Sesji V kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 26 marca 2008r. o godz.16.00.
 

Tematy Sesji:

  1. Ocena działalności finansowej podległych jednostek.

  2. Informacja dotycząca działalności spółek gminnych.


XXIII Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady na dzień 26 marca 2008, na godz. 16.00 w sali Ośrodka Kultury ul. II Armii Wojska Polskiego 4.


I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.


Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Roman Szuberski, który otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w sesji bierze udział 15 radnych- Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.


Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.


Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył wiceprzewodniczącego Rady Henryka Janusa.

Wiceprzewodniczący Rady wyraził zgodę.



II. Przyjęcie porządku obrad.


  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z XXII Sesji Rady Miejskiej.

  4. Interpelacje i zapytania radnych.

  5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  6. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji

o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  1. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady .

  2. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu .

  3. Ocena działalności finansowej podległych jednostek:

a/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

b/ Zarząd Administracyjny Mienia Komunalnego,

c/ Zespół Ekonomiczno- Administracyjny Placówek Oświatowych,

d/ Rogozińskie Centrum Kultury

e/ dyskusja nad sprawozdaniami

  1. Informacja dotycząca działalności:

a/ „Megawat” Sp. z o.o.

b/ „Aquabellis” Sp. z o. o.

  1. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

a/ wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym,

b/ zmiany uchwały Nr XIX/133/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku,

c/ zmiany uchwały Nr XIX/138/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku,

d/ wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok.

  1. Wolne wnioski i informacje.

  2. Zakończenie.

Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynął projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XIX/ 134/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku. Zaproponował, by wprowadzić ten punkt jako 11d.

Skarbnik Gminy Maria Kachlicka wyjaśniła, że projekt został przygotowany dlatego, aby zachować zgodność uchwał pomiędzy Zarządem Powiatu, Urzędem Miejskim.

Za wprowadzeniem tego punktu do porządku obrad opowiedziało się jednogłośnie 15 radnych .

Innych uwag nie wprowadzono.


III. Przyjęcie protokołu z XXII Sesji Rady Miejskiej.

Protokół został przyjęty bez uwag jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


IV. Interpelacje i zapytania radnych.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus przedstawił interpelację, dotyczącą wydatków ponoszonych przez Urząd oraz jednostki organizacyjne, związanymi z ogłoszeniami w prasie lokalnej i regionalnej za rok 2007 i pierwszy kwartał 2008 roku. Interpelacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.


V. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Nie było.


VI. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji

o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Pisemna informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.


Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Ryszard Dworzański poinformował, że marca odbyło się tzw. prezydium, na którym ustalono harmonogram działań na najbliższy miesiąc. Odbyło się jedno wspólne posiedzenie Komisji, a pierwszą część prowadził Przewodniczący KSSOiK.

Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Zbigniew Nowak poinformował, że prowadził drugą część wspólnego posiedzenia Komisji, omówiono materiały na najbliższą sesję oraz wyrażono opinię w sprawie studium zagospodarowania przestrzennego. Ponadto członkowie Komisji uczestniczyli w wizji lokalnej, związanej ze sporem sąsiedzkim. Komisja poparła stanowisko Burmistrza w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska poinformowała, że odbyło się jedno posiedzenie Komisji w sprawie pism Spółdzielni Mieszkaniowej. W związku z pewnymi brakami Komisja zwróciła się do Burmistrza o uzupełnienie informacji i posiedzenie Komisji będzie kontynuowane w najbliższych dniach.


VII. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady .

Pisemna informacja stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Radny Zbigniew Nowak zapytał o spotkanie z projektantem oraz Z-cą Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie koncepcji rozwiązania ruchu na Rudzie - czy poruszono temat budowy chodników?

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski zapytał o spotkanie z dyrektorem ZOZ- u i podpisaniem umowy na budynek pogotowia ratunkowego, o zebranie wspólników „Megawat” oraz o spotkanie z przedstawicielem „Markotu”.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zapytał o spotkanie OSP Rogoźno i powody jego unieważnienia.

Burmistrz wyjaśnił, że w wyniku porozumienia ze szpitalem ZOZ w Obornikach oraz firmą OBST- TECHNIKA doszło do porozumienia podpisano stosowane umowy.

Odnośnie spotkania w sprawie koncepcji rozwiązania ruchu w m. Ruda, Burmistrz poinformował, że projektant opracowuje rozwiązanie krzyżówki do Dendro i chodnika do Rogoźna. Natomiast właścicielem działki jest GDDKiA oraz WZDW i obecnie opracowywana jest część projektu obejmująca na działkę GDDKiA. Dyrektor Napierała zadeklarował zrobienie swojej części w przyszłym roku, a dyrektor Jóźwiak zaproponował spotkanie, na którym ustalone zostanie, co i kto będzie wykonywać. Ponadto zdeklarował, że projekt na budowę ronda na Rudzie zostanie zlecony w 2009 , a budowa będzie w 2010. Burmistrz poinformował, że następnego dnia odbywa się spotkanie z projektantem i zainteresowani radni mogą również uczestniczyć.

Odnośnie zebrania OSP- zostało ono zakwestionowane przez p. Kaczmarka ze względów proceduralnych. Miało to związek z wydaleniem jednego członka z szeregów OSP oraz nie przegłosowaniem wniosku o odwołanie Zarządu.

Spotkanie z OSP Gościejewo dotyczyło m.in. zakupu samochodu. W budżecie, na wniosek radnych jest kwota 40.000 zł, na zakup samochodu lekkiego osobowego, „wycieczkowego jak ja to nazywam”. Po rozmowach wysunięto wniosek, że bardziej przydatny będzie samochód typu średniego. OSP powinno wycofać bieżący wniosek i złożyć do 15 grudnia wniosek nowy, tak by otrzymać dofinansowanie, w roku przyszłym. Na zakup samochodu lekkiego OSP może otrzymać dofinansowanie 50.000 zł, przy 100.000 zł środków z budżetu Gminy. Burmistrz wyraził obawę co do zakupu samochodu dla OSP, by pojazd nie stał się wycieczkowy, jak Ford Transit w OSP Rogoźno.

Zebranie wspólników „Megawat” jest organizowane corocznie, następuje przyjęcie sprawozdań oraz udzielenie absolutorium.

Spotkanie z dyrektorem „Markotu” dotyczyło punktu wsparcia na Placu Powstańców Wielkopolskich. Na prowadzenie punku skończyła się umowa dla „EQUELL”, wyposażenie biura zostanie przejęte nieodpłatnie przez Gminę i utworzony zostanie punkt wsparcia na ul. Fabrycznej, prowadzenie punktu będzie z środków GKRPA.

Burmistrz wypowiedziała się także na temat rowu przy ul. Garbackiej, który częściowo został udrożniony, a w dniach następnych rów będzie całkowicie oczyszczony.

Odnośnie budowy chodników przy drogach wojewódzkich Burmistrz poinformował, że inwestycje będą realizowane.

Radny Zdzisław Hinz zapytał jak wygląda sprawa inwestycji firmy „Dendro”?

Burmistrz wyjaśnił, że firma otrzymała warunki zabudowy, warunki środowiskowe, obecnie dokumentacja znajduje się w Starostwie. Burmistrz dodał, że WZDW ogłosiło przetarg na budowę ronda w Rogoźnie.

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Janus uzupełnił wypowiedź Burmistrza odnośnie zebrania OSP Gościejewo. Zaplanowano 40.000, gdyż myślano, że więcej pieniędzy nie będzie. Ponadto jeśli Zarząd Wojewódzki dofinansuje zakup samochodu w wysokości 50.000zł, to należy złożony już wniosek dot. samochodu lekkiego, wycofać i złożyć wniosek na dofinansowanie średniego. Radny nie zgodził się z sugestią Burmistrza, że Ford Transit - najnowocześniejszy lekki wóz pożarniczy produkowany w Polsce -jest wycieczkowy, gdyż na uroczystości Gminne i państwowe wyjeżdżają samochody wszystkich jednostek.

Burmistrz stwierdził, że to OSP Gościejewo powinno wniosek wycofać, gdyż składało wniosek , a nie gmina. Natomiast Zarząd Wojewódzki zwrócił się do Burmistrza i przesłano do Poznania uchwałę, z dofinansowaniem 40.000 zł. z klei wycofanie wniosku zostało uzgodnione, że OSP Gościejewo to zrobi, by nie było sytuacji, że jakaś dotacja „wisi”. Dodał, że mówiąc o wycieczkach, nie mówi o uroczystościach państwowych. Zaznaczył , że Ford OSP Rogoźno przejechał prawie 12.000 km, a Gmina dla tego samochód od miesiąca czerwca roku ubiegłego, nie finansuje zakupu paliwa.

Wiceprzewodniczący Janus stwierdził, że sprawy nie należy uogólniać, to że Ford Transit w OSP Rogoźno jest wycieczkowy, nie znaczy, że będzie to samochód wycieczkowy w OSP Owieczki czy w OSP Gościejewo.


VIII. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu.

Radny Zbigniew Nowak zapytał czy środki przeznaczone przez Radę Miejską w Rogoźnie na poszerzenie drogi w Parkowie, są potrzebne Starostwu, gdyż chodzą słuchy, że bez tej pomocy droga zostałaby poszerzona. Radny zapytał czy jest to „gra samorządowa’?

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zapytał czy na dofinansowanie zakupu samochodu dla Państwowej Straży Pożarnej środki przeznaczyły pozostałe Gminy?, a jeśli tak, to w jakiej kwocie?

Starosta stwierdził, że dziwnym byłoby, gdyby Powiat odrzucił dodatkowe środki. Starosta wyjaśnił, że nie wie o pogłoskach, iż Powiat nie chce skorzystać z środków przeznaczonych przez Rogoźno. Podjęto prace, by drogę poszerzyć, obecnie pojawił się problem z przejściem przez tory, gdyż jest to działka należąca do Kolei Państwowych. Na razie oczekuje się na odpowiedź w tej sprawie. Starosta wyjaśnił, że zaplanowano prace z wykorzystaniem pieniędzy gminnych.

Odnośnie środków dla PSP Starosta wyjaśnił, że na najbliższych posiedzeniach Rad Gmin zapadną decyzję o przeznaczeniu środków. Jeśli uchwały zostaną podjęte, to zostanie podpisana stosowana umowa, gmina Rogoźno przeznaczyła 60.000 zł, Gmina Oborniki planuje 75.000 zł, Gmina Ryczywół 30.000 lub 40.000 zł, a Powiat 75.000 zł.


IX. Ocena działalności finansowej podległych jednostek:

a/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej- informację przedstawiła Kierownik jednostki Marzena Brączewska, materiał stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Na zakończenie wystąpienia Kierownik zaapelowała, by Rada wspierała działalność GOPS. Poinformowała, że w roku bieżącym Ośrodek będzie realizował zadanie w ramach środków unijnych w kwocie 74.000 zł, pod nazwą „Kapitał Ludzki”.

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski zauważył, że wydatki GOPS-u to kwota ok. 7 mln.430,63 zł, z czego na wynagrodzenia przeznaczono kwotę 865.705,00 zł, czyli 11,76 % całego budżetu. Radny stwierdził, że jest to kwota stosunkowo nie duża, zwłaszcza, że są to pieniądze darowane, a nie wytworzone w procesie produkcji. Radny zapytał czy średnia praca pracowników GOPS brutto wynosi 2.186,12, a netto 1.200-1.300 zł?

Kierownik Marzena Brączewska potwierdziła, że płace nie są wysokie. Nie zgodziła się z twierdzeniem , że pieniądze są darowane, gdyż pracownicy ciężko pracują z benificjentem wymagającym i trudnym.

b/ Zespół Ekonomiczno- Administracyjny Placówek Oświatowych- informację przedstawił Dyrektor Wiktor Jaworski, materiał stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Na zakończenie dyrektor podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do uzyskania takich osiągnięć placówek.

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski podsumował, że udział wynagrodzeń w szkołach podstawowych wynosi 68,49%, w oddziałach przedszkolnych jest to 74,25%, w przedszkolach 62,18%, w Gimnazjach 55,72%, w ZEAPO 84,62%, a w edukacyjnej opiece wychowawczej jest to 70,41%. Wiceprzewodniczący zauważył, że ten czynnik zajmuje duży udział w wydatkach całego budżetu. Wiceprzewodniczący stwierdził, że bardzo dużo zostało przeznaczonych środków na remonty w roku 2007. Wyliczył, że była to kwota 650.397.16 zł, czyli średnio na placówkę 60.000 zł, dopłata z Urzędu wyniosła ok. 6.551.000 zł. Ogółem budżet oświatowy w roku 2007 to kwota 15. 034.285,42 zł. Wiceprzewodniczący stwierdził, że dyrektorzy powinni być zadowoleni, gdyż w 2007 oświata otrzymało dużo środków, a radni w drugiej połowie roku przychylili się do wniosków dyrektorów szkół o dokonanie przesunięć. Wiceprzewodniczący Olenderski zwrócił także uwagę na zwrot do budżetu niewykorzystanych środków w kwocie 305.456,31, z tytułu racji żywnościowych.

Radny Zbigniew Nowak powrócił do uchwalania budżetu na 2007 rok. Według radnego niektóre osoby nieelegancko się wówczas zachowywały. Radny zapytał czy któryś z pracowników na czas nie otrzymał pensji, czy wystarczyło środków na oświetlenie, opał i gaz. Radny stwierdził, że dyrektor Jaworski nie musi udzielić odpowiedzi, gdyż „samo przez siebie się rozumie”, że niektóre osoby biorą udział w „przepychankach samorządowych”, nie mając żadnych przesłanek. Budżet uchwalony przez radnych i wprowadzone zmiany były prawidłowe, a środki wystarczyły na prowadzenie placówek na pewnym poziomie.

c/ Zarząd Administracyjny Mienia Komunalnego- informacje przedstawił dyrektor Marek Mysłek, materiał stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski poinformował, że udział wynagrodzeń w ogólnych kosztach jednostki wynosi 20,54%, co jest wskaźnikiem w miarę przyzwoitym. Średnie roczne wynagrodzenie na jednego pracownika stanowi kwotę ok. 36.000 zł, czyli miesięcznie brutto ok.3000 zł. Radny stwierdził, że po odliczeniu narzutów nie ma wielkiej rewelacji. Dodał, że temat wynagrodzeń jest drażliwy, ale chciał przedstawić społeczeństwu, że dużych pieniędzy się nie zarabia. Następnie poruszył sprawę odszkodowań za nie dostarczenie lokali socjalnych. Wiceprzewodniczący Rady wyjaśnił, że z tego tytułu, Spółdzielnia Mieszkaniowa w 2007 roku otrzymała kwotę ok. 80.000 zł. Problem z lokatorami, którzy nie płacą czynszu i powinni otrzymać mieszkanie socjalne ma także dyrektor ZAMK. Z tytułu tych zaległości obliczona kwota wynosi ok. 100.786 zł. Wiceprzewodniczący Olenderski zauważył, że te środki mógłby Urząd przekazać na odrestaurowanie domów komunalnych, szczególnie zabytków , które niszczeją.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zapytał czy będzie coś robione z budynkiem po byłej bibliotece w Gościejewie? Wiceprzewodniczący wyjaśnił, że w 2000 roku odbyła się komisja wspólnie z dyrektorem szkoły, dyrektorami ZEAPO oraz RCK, a także z Radą Sołecką. Wówczas postanowiono o przeniesieniu biblioteki do jednej z klasy szkoły. Głównym powodem było stwierdzenie, po badaniach technicznych, iż budynek grozi zawaleniem. Jednak po dwóch latach została tam zakwaterowana rodzina z Laskowa i do tej pory budynek się nie zawalił. Natomiast dyrektor ZAMK- u, w roku ubiegłym twierdził, że coś z tym trzeba zrobić.

Dyrektor ZAMK Marek Mysłek poinformował, że ten temat powraca co roku. W sprawie tego budynku zrobiono została opinia techniczna, z wyszczególnieniem nakładów jakie należy ponieść. Dyrektor wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy rodzinie udzielona jest pomoc, poprzez remontowanie budynku. Dyrektor zauważył, że ze sprawozdania wyraźnie wynika jakimi środkami dysponuje jego jednostka, i co z tego można zrobić. Środki pozwalają na zrobienie 2-3 porządnych remontów, albo na bieżące awarie. Dyrektor stwierdził, że dobrze byłoby otrzymywać środki z tytułu odszkodowań, tak jak Spółdzielnia Mieszkaniowa, co umożliwiłoby wykonywanie większych napraw. Dyrektor zaznaczył , że z środków, które posiada ZAMK wykonywane są wszystkie sprawy należące do administratora. Dotyczy to przeglądów budynków, bieżących napraw i remontów. Dyrektor Mysłek poinformował, że miasto nie buduje nowych budynków, nie posiada też mieszkań socjalnych. Natomiast są osoby, które powinny zostać wykwaterowane i jest to problem, który należy rozstrzygnąć.

Następnie ogłoszono 25 minutową przerwę.


d/ Rogozińskie Centrum Kultury- prezentację w formie multimedialnej przedstawiła dyrektor Dorota Mąderek. Pisemny materiał stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Dyrektor przedstawiła dochody i wydatki Rogozińskiego Centrum Kultury. Poinformowała, że podczas omawiania tematu na posiedzeniu wspólnym Komisji Rady pojawiły się problemy odnośnie porównywania wysokości środków przeznaczonych na utrzymanie kultury w innych gminach. Dyrektor zauważyła, że jest to nieadekwatne, ze względu na różną liczbę mieszkańców i różne dochody gmin. W przypadku dokonania takiego porównania Rogoźno wypada blado. Pani Dyrektor poinformowała, że ośrodek kultury w Budzyniu otrzymał dotację 437.850 zł, a Ośrodek Kultury w Rogoźnie 449.494 zł. Budżet zbliżony do Rogoźna ma Murowana Goślina, która na kulturę w roku 2008 zaplanowała 2.810.000 zł, a Rogoźno 1.045.957 zł. Dyrektor dodała, że w środkach Murowanej Gośliny mieszczą się również dotacje unijne, jednak , aby się o nie ubiegać należy posiadać środki własne. W Czarnkowie na kulturę przeznaczono kwotę 1.249.291 zł, w tym na ośrodek kultury 742.994 zł, natomiast dotacje do biblioteki są na porównywalnym poziomie.

Następnie Dyrektor Mąderek zaprezentowała wydatki na kulturę Gmin porównywalnych ilością mieszkańców i dochodem do Rogoźna. Dotacja podmiotowa dla Rogoźna plasuje się na wysokości dotacji Gminy Śmigiel, która nie posiada muzeum. Rogoźno ma niższą dotację niż Złotów, który nie ma domu kultury, a imprezy organizowane są przez stowarzyszenia przystępujące do konkursów na przeprowadzenie konkretnego wydarzenia. Dyrektor zauważyła, że w wielu Gminach orkiestra finansowana jest z innych środków niż budżet ośrodka kultury.

Dyrektor RCK poinformowała, że na kulturę w Rogoźnie pieniędzy jest stanowczo za mało. Większość wydarzeń jest nie biletowana, gdyż wielokrotnie powtarza się, ze społeczeństwo jest ubogie. Dyrektor wyjaśniła, że w ogólnej kwocie dochodów nie zawarła kwot pozyskiwanych przez orkiestrę, która ze swoich pieniędzy finansuje przejazdy na koncerty. Nie przedstawiono także kwot, które rodzice przeznaczają na zakup strojów dla dziewcząt z PA-MAR-SZE, oraz środków pozyskiwanych przez chóry.

Dyrektor podziękowała chórom, zespołom, instruktorom oraz pracownikom za zaangażowanie w swoją pracę.

Na zakończenie poinformowała, że organizowane są lekcje muzealne, w których w roku ubiegłym dwie szkoły w ogóle nie uczestniczyły, były to Zespół Szkół Agrobiznesu oraz Zespół Szkół im. H. Cegielskiego. Muzeum odwiedzili uczniowie z Gmin sąsiednich, osoby przebywające na koloniach oraz obcokrajowcy, a młodzież szkół rogozińskich korzysta z Muzeum w sposób ograniczony.

Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że po wystąpieniu spodziewała, się, ze Dyrektor RCK „jak rejtan rozerwie szatę”, bo prezentacja ku temu zmierzała.

Odnośnie problemu nie odwiedzania muzeum przez szkoły, radna zwróciła się z prośbą, by Dyrektor RCK więcej nakładu pracy i wysiłku poniosła na promocję. Sama informacja, że odbywa się wystawa nie jest jednoznaczne, że szkoły się zjawia. Radna Tomaszewska stwierdziła, że aby przekonać nauczyciela i młodzież do odwiedzenia wystawy trzeba tym bezpośrednio zainteresować, a samo wysłanie kartki do szkoły, że odbywa się wystawa to za mało. Radna powiedziała, że należałoby zorganizować spotkanie z nauczycielami i przekonać ich , że warto wystawę odwiedzić i w ten sposób frekwencja by się zwiększyła. Natomiast trudno oczekiwać, by nauczyciele mający ogrom obowiązków będą biegać do Muzeum i dopytywać się, która wystawa się aktualnie odbywa.

Następnie radna Tomaszewska odniosła się do sprawozdania przedstawionego przez dyrektor RCK. Radna zwróciła uwagę na ładnie zakamuflowane dochody własne. Zostały one ukryte w słupkach koloru białego i ktoś, kto by się nie zagłębił , to by się nie zorientował. Radna zauważyła, że w porównaniu z innymi gminami Rogoźno wypada blado. Radna Renata Tomaszewska poprosiła o uzupełnienie ile zostało złożonych wniosków na dofinansowanie i gdzie były skierowane? W sprawozdaniu Dyrektor wykazała kilka grantów, ale były one mało znaczące. Radna poinformowała, że możliwości pozyskania środków są ogromne, a podczas omawiania tego tematu na posiedzeniu komisji dyrektor „nie błysnęła”.

Radna Tomaszewska stwierdziła, że budżet w porównaniu do roku poprzedniego jest dla RCK wyższy. Radna poinformowała, że nie żałuje, że środki nie są jeszcze większe, gdyż Pani Dyrektor gospodaruje budżetem nie tak, jak by oczekiwał tego podatnik. Jako przykład podałam koszt druku „Kuriera Rogozińskiego”. Według radnej Tomaszewskiej kwota, którą podała dyrektor przyprawia o śmiech. Radna poinformowała, że sprawdziła cenę druku we wszystkich możliwych drukarniach i nigdzie nie usłyszała ceny wyższej niż 1.700 zł, co w skali roku daje 3.400, a nie jak wydatkowano 5.960 zł. Radna wyjaśniła, że podczas posiedzenia komisji zapytała w ilu drukarniach dyrektor RCK pytała o cenę druku, to odpowiedź brzmiała, że podpisana jest umowa z jednym zakładem i nie ma potrzeby szukania innego wydawcy. Radna stwierdziła, że za zaoszczędzony 1.000 zł można by kupić np. ekran, którego RCK nie posiada. Radna Tomaszewska zauważyła, że Ośrodek nie posiada swojego laptopoa ani rzutnika i trudno oczekiwać, że będą przeprowadzane konferencje lub spotkania. Radna stwierdziła, że nie do końca jest to profesjonalne zachowanie. Radna Tomaszewska wyjaśniła, że nie chodzi o pokazanie nieudolności, tylko o nie rozdzieranie szat, kiedy nie wszystko jest w porządku. Zwłaszcza, że takich niedoróbek i niedopatrzeń można pokazać więcej.

Na zakończenie radna Tomaszewska poinformowała, że weszła w skład Rady Muzeum. Na pierwszym posiedzeniu o dreszcze przyprawił ją płacz p. Dyrektor RCK, że nie może wykupić zabytkowych drzwi. Radna wyjaśniła, że w przeciągu pół godziny znalazła bez problemu 3 sponsorów. Nie jest to żebractwo, jak twierdzi dyrektor RCK, tylko kreatywność, a dyrektor powinien być menagerem, który potrafi pozyskiwać środki i nimi gospodarować.

Dyrektor RCK stwierdziła, że wykpić można wszystko. Odnosząc się do promocji wystaw Dyrektor Mąderek poinformowała, że najlepszą promocją jest bezpośredni telefon do dyrektora szkoły. Dodała, że na spotkaniu z p. Barbarą Wachowicz byli uczniowie rogozińskich szkół, oprócz uczniów Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego. Dyrektor Mąderek poprosiła, by radna Tomaszewska nie deprymowała i nie próbowała zdegradować tego, co jest przez dyrektor RCK robione. Dyrektor poinformowała, że na przedstawionych wykresach nie było dochodów własnych, były natomiast zamieszczone wydatki ponoszone z budżetu Gmin. Z kolei żaden ośrodek nie przekaże informacji jaka kwotę zarobił, gdyż traktowane to jest jako tajemnica handlowa. Dyrektor Mąderek wyjaśniła, że wszystkie przedstawione informacje posiada ze tron internetowych Gmin, i nie przyszło by jej do głowy pytać innych dyrektorów o dochody własne ich jednostek, bo byłby to nietakt.

Dyrektor poinformowała, że w roku ubiegłym przygotowano 9 wniosków, z czego na trzy otrzymano dofinansowanie. Ponadto Dyrektor poinformowała, że przygotowuje wnioski w imieniu PZERiI, Polskiego Związku Niewidomych jak również Gminnego Związku Drużyn. Z tego tytułu organizacje również otrzymały dofinansowanie, jednak nie pyta jakie to były kwoty. Nie będzie też wykrzykiwała, że to dzięki niej, i nadal będzie wspierała działania organizacji.

Odnosząc się do druku „Kuriera Rogozińskiego” dyrektor RCK wyjaśniła, że były to 2 podwójne numery, czyli cztery numery i kosztowały 5.900 zł, czyli na dwa numery byłby to koszt ok. 3.000 zł. Dyrektor zauważyła, że może byłby 1.000 zł oszczędności, ale należy brać pod uwagę także jakość druku.

Odnośnie płaczu na brak środków na drzwi, Dyrektor wyjaśniła, że nie płakała o 2-3.000 zł na drzwi, wyraziła tylko zdanie, że nie napisała wniosków do Ministerstwa Kultury, ze względu na brak środków własnych. Dyrektor poinformowała, że mając środki w muzeum na działalność bieżącą w niskiej kwocie, nie jest się w stanie pozyskać ok. 30.000 zł. Dyrektor wyjaśniła, że nie uzyskała od radnej Tomaszewskiej odpowiedzi jak uzyskać środki własne oprócz podpisania się pod nie prawdą.

Odnośnie drzwi Dyrektor Mąderek wyraziła wątpliwość w życzliwość radnej Tomaszewskiej. Wyjaśniła, że zjawił się stolarz od p. Twaroga, który nie do końca wiedziała o czym jest mowa. Dyrektor RCK wyraziła obawę w jaki sposób drzwi z prywatnej posesji mają zostać wyjęte. Zapytała czy trudno było wykonać telefon i zwróciła się do radnych z zapytaniem do czego zmierzają? Kontynuując zauważyła, że na wielu komisjach słyszała, że „damy pieniądze, zabierzemy pieniądze”. W związku z tym Dyrektor Mąderek zapytała czy budżet jest zabawką? Czy jeśli zostanie złożony wniosek o dofinansowanie zakupu instrumentów, to inna jednostka będzie miała środki obcięte? Dyrektor stwierdziła, że żaden kierownik nie może spać spokojnie, bo ich budżety w każdej chwili mogą zostać zmienione. Dyrektor wyjaśniła, że w roku bieżącym nie zostaną zorganizowane Dni Rogoźna, Turniej Wsi i inne imprezy plenerowe, ze względu na to by utrzymać orkiestrę i zespoły na poziomie roku 2007. Dodała, że przy uprzejmości dyrektorów może udać zorganizować się jarmark na Św. Wita. Dyrektor zaapelowała o poważne traktowanie. Zauważyła, że wystąpienie nie jest rozdzieraniem szat tylko stwierdzeniem faktów. Natomiast jeśli radni chcą się pozbyć dyrektora to niech złożą wniosek. Dodała, że chce, by kultura którą stworzyli poprzednicy , się utrzymała i rozwijała. Dyrektor Mąderek wyjaśniła, że nie ma sobie nic do zarzucenia w kwestii promowania Rogoźna, zwłaszcza, że została Prezydentem Wielkopolskiej Rady Kultury. Dyrektor zauważyła, że mówi się o rozmawianiu, jednak nikt tego nie robi. Nieprawdą jest też to, że RCK ma większe środki, dotacja jest niższa od ubiegłorocznej, nie należy natomiast patrzeć na środki na remonty.

Przewodniczący Rady zauważył, że o realizacji budżetu 2008 będzie dyskusja w roku 2009. Przewodniczący poprosił o nie odbieganie od tematu. Wyjaśnił, że budżet został już uchwalony i Rada nie ma możliwości zdjęcia jakiś środków, taką inicjatywę ma tylko Burmistrz, lub wniosek złożyć może p. Dyrektor.

Dyrektor Mąderek wyjaśniła, że poruszyła budżet 2008, gdyż zwróciła się do Przewodniczącej Klubu Radnych o spotkanie z pracownikami RCK, jednak do tej pory nie uzyskała odpowiedzi. Odnośnie pozyskiwania środków unijnych dyrektor wyjaśniła, że od 2006 roku w kuluarach mówi o rozbiciu RCK na 3 jednostki i może wtedy pozyskanie środków byłoby łatwiejsze.

Radna Renata Tomaszewska z zadowoleniem przyjęła słowa pani Dyrektor w kwestii wysokiej oceny podległej jej jednostki. Radna dodała, że z takim budżetem Pani Dyrektor świetnie sobie poradzi i budżet pozwoli na osiągnięcie wyników na wysokim poziomie. Radna stwierdziła, że budżet rozdziela dyrektor jednostki i tak to zostało podzielone, a Rada nie miała na to wpływu. Radna zapytała czy w bibliotece jest kserokopiarka oraz wieszak na płaszcze, który był nieosiągalnym marzeniem?

Dyrektor Mąderek wyjaśniła, że podział dokonywany jest przez Radę , dyrektor może proponować, ale nie ma wpływu na decyzję Rady. Natomiast ksero nie zostało zakupione, gdyż biblioteka musiałby prowadzić działalność gospodarczą. Z kolei o braku wieszaka nie było informacji, ale nie jest to problem i w najbliższym czasie wieszak będzie.

Przewodniczący Rady zapytał czy dyrektor była zadowolona z budżetu w 2007 roku?

Dyrektor RCK wyjaśniła, że nie ma dyrektora zadowolonego, gdyż każdy chciałby dysponować większymi środkami. Natomiast w 2007 roku zrealizowano zadania i pozyskano niektóre środki.

Przewodniczący Rady stwierdził, że budżet 2007 został przedstawiony przez p. dyrektor, a radni nie zdejmowali żadnych kwot.

Dyrektor Mąderek wyjaśniła, że projekt budżetu przygotowuje się na zasadzie dyrektywy burmistrza, który wskazuje m.in. % inflacji oraz maksymalny wzrost płac. A ponadto każdy dyrektor ma życzenia co jeszcze można by zrobić.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zauważył, że Rada nie ma nic wspólnego z podziałem środków na 3 jednostki w fazie projektowania, Rada uchwala i nanosi poprawki.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy w 2008 roku zostanie wydany „Kurier Rogoziński” za I kwartał, a jeśli tak to z czego p. Dyrektor zrezygnowała?

Dyrektor wyjaśniła, że w 2008 wnioskowała o dotację na muzeum w wysokości 255.544 zł, przyznano 230.544 zł, na bibliotekę wnioskowano i przyznano 198.019, w ośrodku kultury wnioskowano o 519.494 zł, a przyznano 449.494 zł. ”Kurier Rogoziński” za I kwartał nie będzie wydany, gdyż nie ma z czego zrezygnować.

Burmistrz Rogoźna stwierdził, że dyskusja zmierza do końca, a przy udziale radnej Tomaszewskiej przechodzi to w polemikę „na złość”.

Radna Renata Tomaszewska zwróciła uwagę , że nie życzy sobie insynuacji o złości i nienawiści, gdyż Burmistrz myli pojęcia i poprosiła o przeproszenie.

Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że Burmistrz już raz zachował się nie cenzuralnie w stosunku do radnego Nowaka i poprosił o ważenie wypowiadanych słów.

Burmistrz stwierdził, że radnej Tomaszewskiej nic się nie podoba, co było robione w latach poprzednich i obecnie i wszystko neguje. Natomiast twierdzenie, że dyrektor mogła zmienić sobie budżet jest nie prawdziwe, bo zrobić tego nie mogła. Gdyby budżet przyjęto tak, jak zaplanowano, to dyskusji by nie było. Natomiast radny Nowak złożył wniosek o zmniejszenie 70.000 zł, radny Lis o zmniejszenie 30.000 zł i radni głosowali „za”.

Burmistrz złożył podziękowania dyrektorom jednostek organizacyjnych oraz dyrektorom szkół, za pracę. Poinformował, że nie ma uwag, dyrektorzy pracowali nienagannie, zrobili to, co mogli. Burmistrz stwierdził, że dyrektorzy 2008 rok też przeżyją, mimo, że mniej zostanie zrobione.

Radny Zdzisław Hinz poinformował, że tematem tego punktu jest ocena działalności finansowej podległych jednostek. Radny wyraził wątpliwość czy to zadanie zostało właściwie wypełnione. Na razie toczy się dyskusja, ale w jakiś sposób oceny należy dokonać i określić czy jest ona pozytywna czy negatywna. Radny zauważył, że niektóre wystąpienia to sugerują, jednak w sposób jednoznaczny tego nie określają. Dlatego też należy zastanowić się nad sformułowaniem tego punktu w przyszłości.

Radny Zdzisław Hinz poinformował, że wydawać by się mogło , że uchwalony budżet to tylko cyfry. Jednak uchwalony budżet to także atmosfera, którą się buduje wokół działań Rady i jednostek organizacyjnych. Radny zauważył, że atmosfera społeczników i działaczy jest fatalna. Radny stwierdził, że należy zastanowić się czy nie jest to udział Rady? Radny wyraził wątpliwość czy uchwalając budżet 2007 roku dyrektorzy byli traktowani jak partnerzy? Radny Hinz poinformował, że Rada została powołana by ludziom pomagać. Zaapelował do radnych o zmianę stylu postępowania, zauważył, że dyrektorzy to „nasi ludzie”, których trzeba szanować. Następnie zwrócił się do Przewodniczącego Rady , że należy przemyśleć sprawę zmiany uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu.

W dalszej kolejności radny Hinz zwrócił się do radnego Nowaka wyrażając wątpliwość czy tak jak mówił radny Nowak wniesione zmiany były prawidłowe. Poprosił także, by radny Nowak miał odwagę wskazać te osoby, które według niego, zachowywały się nieelegancko podczas uchwalania budżetu 2007.

Na zakończenie radny Zdzisław Hinz przeprosił kierowników jednostek za pewne rzeczy, które miały miejsce, gdyż były nie właściwe.

Przewodniczący Rady poinformował, że ocenę działalności podsumuje Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski. Odnośnie pozytywnie uchwalonego budżetu Przewodniczący stwierdził, że przez 6 lat słyszy od Burmistrza jak kiedyś było źle, jakie było zadłużenie, dyrektorzy również informują jak kiedyś było źle ,a jak teraz jest dobrze. Przewodniczący poinformował, że uważa iż postępowanie radnych nie jest złe, zwłaszcza, że jej pracę oceniła Regionalna Izba Obrachunkowa i nie wniosła zastrzeżeń. Dodał, że zaproponowano dyrektorom spotkanie i ono się odbędzie. Przewodniczący stwierdził, że nie chce w wypowiedzi wracać do lat poprzednich, bo mógłby przytoczyć wiele informacji, które nie byłby przyjemne.

Radny Zdzisław Hinz zapytał czy w swej wypowiedzi poruszył temat nie związany z rokiem 2007? Poinformował, że Przewodniczący nawiązując do przeszłości jest niekonsekwentny, natomiast taką dyskusję można podjąć.

Radny Kazimierz Lis przedstawił następujące wartości

Rok 2007 Rok 2008

RCK 1.007.433 zł 1.045.957 zł

Ośrodek Kultury 566.900zł 585.194 zł

Biblioteka 189.259 zł 198.019

Muzeum 243.643 zł 245.544 zł

Pozostała działalność 15.552 zł 17.200 zł

Radny poinformował, że żadna z przedstawionych liczb nie jest mniejsza niż w roku 2007.

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Janus obliczył, że budżet RCK ogółem wzrósł o 3,8%, a w ośrodku kultury o 9,4%. Radny stwierdził, że Dyrektor szantażuje odrzuceniem Turnieju Wsi- jedynej imprezy która odbywa się na wsi, za to , że radni obcięli środki. Radny stwierdził, że takie słowa to wstyd, gdyż koszt tej imprezy to 1.500 zł.

Dyrektor Mąderek wyjaśniła, że należy mówić o dotacji podmiotowej na działalność instytucji kultury, a nie o remontach, gdyż są to dwa różne pojęcia. Dyrektor poinformowała, że dotacja w roku 2007 dla muzeum wyniosła 243.643 zł, a w roku 2008 -225.544 zł, dotacja dla biblioteki w roku 2008 jest nieco wyższa wynosi 198.019 zł, a w 2007 było to 189.259 zł, natomiast dotacja dla ośrodka kultury w roku 2007 wyniosła 499.311 zł, a w 2008= 449.494 zł. Kwoty na dotację podmiotową nie wlicza się remontów i inwestycji, tylko środki przeznaczone na działalność instytucji i w rzeczywistości dotacja podmiotowa jest niższa niż w roku 2007.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w temacie RCK powinna być zwołana oddzielna komisja, gdyż na sesji temat nie zostanie rozstrzygnięty.

Burmistrz wyjaśnił, że nie można patrzeć na cały dział dotyczący kultury, gdyż Pani dyrektor rozliczana jest z dotacji podmiotowej. W dziale przeznaczonym na kulturę znajdują się środki sołeckie, zakupy materiałów sołectw, środki na zakup energii przez sołectwa, świetlice. Natomiast kwota 80.000 zł przeznaczona na remonty dotyczy wymiany CO oraz łazienek i nie są to środki wchodzące w skład dotacji. Jest to kwota znajdująca się w budżecie Gminy, a nie w budżecie RCK. Dyrektor RCK rozliczana jest z dotacji podmiotowej, która w roku 2008 jest o 100.000 mniejsza niż planowana w projekcie.

Radny Kazimierz Lis stwierdził, że dobrze, iż Burmistrz wskazał kwoty na remonty, bo w rzeczywistości są to wydatki na kulturę.

Radna Renata Tomaszewska wyraziła wątpliwość czy punkt dyskusja powinnien być umieszczany w porządku obrad, zwłaszcza po wystąpieniach Burmistrza, który radną obraził i po wypowiedzianych słowach radnego Hinza. Radna stwierdziła, że jeśli ma być robiona propaganda sukcesu, jeśli radni mają biernie wysłuchiwać informacji i nie wolno się krytycznie ustosunkować do wypowiedzi, to nie ma sensu umieszczać takiego punktu. Zwłaszcza, że radni są obrażani i traktowani jak zło, które robi zadymę. Radna poinformowała, że nikogo nie obraziła, nie użyła wulgarnego słowa, powiedziała tylko co widziałby inaczej i jakie niedociągnięcia spostrzega. Radna poinformowała, że to co zaprezentował Burmistrz, dowodzi bardzo lichego poziomu ojca miasta, nad czym radna ubolewa.

Burmistrz poinformował, że nie obraził radnej, wyraził natomiast swoje odczucia. Natomiast wystąpienie radnej Tomaszewskiej odnośnie Rogozińskiego Centrum Kultury jest poniżej krytyki. To co radna powiedziała, nie przystoi osobie publicznej, radnej i dyrektor szkoły.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że wynagrodzenie w muzeum jest to koszt 64,1%, co średnio na osobę w miesiącu daje kwotę 1.747 zł, średnie miesięczne wynagrodzenie w bibliotece wynosi 2.015 zł, a w ośrodku kultury jest to kwota 3.592 zł.

Podsumowując Wiceprzewodniczący Olenderski stwierdził, że Pani dyrektor RCK wyraziła opinię, że jest zadowolona , gdyż udało zorganizować się wiele imprez

Wiceprzewodniczący stwierdził, że środki przeznaczone na kulturę były wystarczające. Dochodzą natomiast do radnych opinię, że kultura jest ważna, ale należy także przeznaczać środki na inne zadania inwestycyjne, które będą bardzo długo służyły.

Odnośnie GOPS- u Wiceprzewodniczący Olenderski stwierdził, że Kierownik źle odebrała stwierdzenie o „darowanych pieniądze”. Wiceprzewodniczący poinformował, że pracownicy są dobrze oceniani , mimo drobnych potknięć, pieniądze są prawidłowo gospodarowane.

Odnośnie sprawozdania ZAMK Wiceprzewodniczący stwierdził, że radni chcieliby , by była większa ściągalność z tytułu zadłużenia. Ponadto radny przychyla się do pozyskiwania środków unijnych, by potrzymać piękno domów komunalnych. Ponadto Wiceprzewodniczący stwierdził, że mimo trudności dyrektor sobie radzi, a wszystkich zadowolić nie można. Wiceprzewodniczący stwierdził, że należy podjąć rozmowy odnośnie udzielenia dla ZAMK-u pomocy, z tytułu zaległości opłat za czynsz i środki przeznaczyć na odrestaurowanie zabytków.

Odnosząc się do sprawozdania ZEAPO Wiceprzewodniczący poinformował, że dokonano pewnych zmian wydatków w oświacie na zadania inwestycyjne. Dodał, że widać zadowolenie nauczycieli, i postępuje to z roku na rok. Wiceprzewodniczący Olenderski wyjaśnił, że były głosy, iż to kiedyś brakowało środków na węgiel, natomiast obecnie szkoły pod względem finansowym są traktowane pieszczotliwie. Z kolei sprawa wynagrodzeń zostały na takim poziomie jakie były propozycje. Radny poinformował, że radni są po to by pomagać oraz zmieniać wizerunek miasta poprzez inwestycje. Na zakończenie Wiceprzewodniczący stwierdził, że podczas uchwalania budżetu na rok 2007 była obawa, że środków zabraknie. Jednak nie potrzebnie, gdyż okazało się, że środki nie zostały wykorzystane.

Przewodniczący Rady poinformował, iż jest przekonany , że realizacja budżetu była w miarę właściwa. Każdej jednostce starczyło środków na bieżącą działalność, a ponadto wykonano szereg remontów. Przewodniczący Rady stwierdził, że rok 2007 po mimo wielu cięć nie był rokiem złym.


X. Informacja dotycząca działalności:

a/ „Megawat” Sp. z o.o.- informację przedstawił Prezes Piotr Gruszczyński, materiał pisemny stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Przewodniczący Rady zauważył, że po szczegółowym przeanalizowaniu sprawozdania widać dobrą inżynierską rękę.

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski zapytał czy z przedstawionego sprawozdania wynikają czyste wynagrodzenia pracowników ?

Prezes Piotr Gruszczyński wyjaśnił, że w sprawozdaniu ujęto kwoty wynagrodzeń i świadczeń w tym świadczeń typu BHP. Natomiast wynagrodzenie średnie dla pracowników fizycznych wynosi 2.656 zł, dla wszystkich pracowników 2.847, doliczając wynagrodzenie prezesa to średnia płaca wynosi 3.207 zł.


b/ „Aquabellis” Sp. z o. o.- informację przedstawił Prezes Wojciech Dulko, materiał stanowi pisemny załącznik nr 12 do protokołu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że wiadomym jest, iż awaryjność sieci podciśnieniowej jest bardzo dużo, a co za tym idzie pochłaniać będzie większe koszty. W związku z tym Przewodniczący zadał pytanie, jak to wpłynie na cenę wody i ścieków?, jak problem zostanie rozwiązany w przyszłości, gdyż zadłużenie spółki będzie rosło i z uwagi na to pojawia się szereg obaw?

Prezes Wojciech Dulko wyjaśnił, że w pierwszym etapie używania kanalizacji, mieszkańcy nie będą obciążani za usunięcie awarii. Każdy otrzymał materiał czego zabrania się wyrzucać do kanalizacji. Natomiast przyczyny awaryjności są różne, w wielu przypadkach to nieprawidłowe pozbywanie się odpadów stałych. Prezes poinformował, że stosowana jest dokumentacja fotograficzna, jeśli awaria spowodowana będzie ciałem stałym, to kosztem naprawy obciążony będzie użytkownik. Prezes poinformował, że są jeszcze do wyjaśnienia pewne sprawy z firmą „Flowak” , po ich załatwieniu awaryjność powinna się zmniejszyć.

Przewodniczący Rady zapytał jaka jest kondycja innych urządzeń do dostarczania wody?, oraz czy podwyżka wody i ścieków będzie w sierpniu?

Prezes odpowiedział, że konieczna jest modernizacja stacji uzdatniania wody w Rogoźnie, natomiast pompy głębinowe są na bieżąco wymieniane. Odnośnie podwyżki wody prezes wyjaśnił, że będzie natomiast nie poda jaki będzie jej wzrost.

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy system działający na zasadzie wyssania się sprawdzi?, czy zastosowanie innego systemu byłoby lepsze, bo tłumaczenie, że awaryjność wynika z niewłaściwego użytkowania ludzi było do przewidzenia?, oraz dlaczego zastosowano ten system?

Prezes Dulko wyjaśnił, że gdyby podejmował decyzję, w sprawie kanalizacji, mając obecne doświadczenie , po rozmowach z innymi prezesami, tego systemu by nie wybrał. Prezes wyjaśnił, że system podciśnieniowy wymaga płytszych wykopów i koszt wykonania robót ziemnych jest niższy, niż dla systemu grawitacyjnego, jednak utrzymanie pierwszego systemu jest droższe. Dlatego w długim okresie czasu system podciśnieniowy jest droższy.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus zapytał na jaki okres jest gwarancja na wykonaną inwestycję?

Prezes Dulko wyjaśnił, że gwarancja jest na 3 lata, czyli pozostało okresu gwarancyjnego ok. 2 lat.

Wiceprzewodniczący Janus zapytał czy badania zamieszczone na stronie internetowej spółki są aktualne, gdyż na Komisji w ubiegłym roku Prezes informował, że woda w Gościejewie jest bardzo zła. Stację w tej miejscowości trzeba będzie wyłączyć i podłączyć pod Rogoźno. Natomiast według badań z 2005 roku, zamieszczonych na stronie internetowej, wynika , że najlepsza woda jest w Słomowie, a w Gościejewie woda jest lepsza niż w Rogoźnie. Wiceprzewodniczący stwierdził, że co innego prezes umieszcza na stronie internetowej, a co innego mówi. Zapytał czy wykonano najnowsze badania, jeśli tak, to dlaczego nie są umieszczone w internecie? Ponadto zapytał czy skład Rady Nadzorczej jest aktualny? Na stronie internetowej nie ma informacji na temat nowej kanalizacji, oraz jakie sankcje będą wyciągnięte od osób nie podłączonych do kanalizacji?

Prezes Dulko wyjaśnił, że badania na stronie internetowej nie są najnowsze, aktualne znajdują się w siedzibie spółki. Z kolei w Gościejewie było przekroczenie manganu i żelaza. Połączenie Gościejewa z Rogoźnem spowoduje mniejszy przepływ przez Gościejewo, a przez to filtrowana jakość będzie wyższa. Prezes wyjaśnił, że pytanie o sankcje nie powinno być skierowane do niego, spółka jest monopolistą i może tylko biernie czekać , aż mieszkańcy zdecydują się podłączyć. Kadencja Rady Nadzorczej upłynęła z dniem 9.12 2007, jednak pozostają na tych funkcjach do czasu Walnego Zgromadzenia Wspólników.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że porównywał mangan- stan porównywalny, mętność gorsza w Rogoźnie, azotanów więcej w Rogoźnie, a przewodność lepsza w Rogoźnie.

Burmistrz stwierdził, że radna na swojej gazetce pisze, że „burmistrz pewnie wziął łapówkę”. Wyjaśnił, że system podciśnieniowy wybrał poprzedni Zarząd, gdzie Burmistrzem był p. Gruszka, pozwolenie na budowę uzyskano w październiku 2002. Burmistrz zapytał czy stając przed możliwością skorzystania z środków unijnych, Gmina miała odrzucić ten projekt i przygotować inny? Zwłaszcza, że w 1997 odwierty geologiczne spowodowały, że wybrano ten system. Burmistrz zapytał jak radna Tomaszewska wyobraża sobie kopanie kanalizacji grawitacyjnej na głębokości 5-6 metrów, na Starym Mieście, gdzie ulice są wąskie. Dodał, ze poprzedni Zarząd zdecydował, że część miasta będzie miała kanalizację podciśnieniową, a w kierunku do Rudy będzie grawitacyjna( inne odwierty geologiczne, inny poziom wody oraz szersze ulice).

Burmistrz poprosił, by nie powtarzać, że to Burmistrz Janus tak wybrał.

Odnośnie Rady Nadzorczej wybór będzie w kwietniu na Walnym Zgromadzeniu.

Burmistrz poinformował, że Straż Miejska sprawdza kto się podłączył, w lutym była druga kontrola. Są natomiast przypadki, że ze względów technicznych, bądź wysokiego poziomu wody nie można się na razie podłączyć.

Przewodniczący Rady zapytał czy jest dużo osób, którym wystawiono nakazy podłączenia do nieistniejącej studni, gdyż jeden przypadek zna?

Burmistrz odpowiedział, że nie zna takiego przypadku.

Radna Renata Tomaszewska wyjaśniła, że nigdy nie wypowiedziała słów , że Burmistrz wziął łapówkę. Natomiast gdyby Burmistrz podteksty brał dosłownie, to wyciągałby konstruktywne wnioski i współpraca byłaby inna. Radna stwierdziła, że nie wie z czego wynika podniecenie Burmistrza, zresztą nie pierwszy raz w obecności radnej. Radna nie wie też czym są spowodowane dreszcze i emocje, których Burmistrz doznaje , bo na pewno nie wyglądem radnej.

Przewodniczący poprosił o nie polemizowanie i nie obrażanie się.

Burmistrz poinformował, że dreszczy nie doznaje. Natomiast radna na „swojej gazetce” pisze , że Burmistrz zaniechał budowy kanalizacji deszczowej. Burmistrz zaproponował, by radna zapoznała się z dokumentacją, dlaczego ten odcinek był wyjęty z projektu. Burmistrz wyjaśnił, że wielokrotnie już informował, że był to kolektor zbiorczy nad jeziorem. zaapelował o wzajemne szanowanie.

Przewodniczący Rady poinformował, że faktem jest, że organ wykonawczy zrezygnował z kanalizacji deszczowej i w tej sprawie składane było zapytanie.

Radna Renata Tomaszwska poinformowała, że nie ma gazetki, natomiast jeśli napisze artykuł , to się pod nim podpisze. Z kolei jeśli Burmistrz się z tym nie zgadza, to może wytoczyć sprawę. Radna wyjaśniła, że nagonka, która jest na nią, wymaga odporności psychicznej. Zwróciła się do Burmistrza , by nie mówił, że nie ma z tym nic wspólnego.

Burmistrz poinformował, że radna pisze nieprawdę i teraz to jest prostowane. Burmistrz poinformował, ze nie chce chodzić po sądach. Poinformował, że zrezygnował świadomie z kanału, który szedł od ośrodka zdrowia do piaskownika. Natomiast kanalizacji sanitarnej nie było w projekcie. Burmistrz dodał, że we wniosku o środki unijne uda się umieść separatory na wlotach do jeziora. Zaproponował radnej , by zapoznała się z dokumentami i z czego dokonano rezygnacji.

Przewodniczący Rady stwierdził, że nie do końca jest to prawidłowy osąd. W Komisji Doraźnej były osoby przygotowujące dokumentację. Jednak jest to zbyt szeroki temat na dzisiejsze posiedzenie.

Burmistrz poinformował, że prokuratura dwukrotnie umorzyła sprawę. Przewodniczący podpisywał pisma do Ministra Ziobry. W roku ubiegłym była kontrola z Urzędu Wojewódzkiego- wynik pozytywny, była kontrola NIK-u i RIO, które kontrolowały wydatki na kanalizację.

Przewodniczący Rady poinformował, że w najbliższym czasie przedstawi Komisji Rewizyjnej dokumentację dotyczącą kanalizacji podciśnieniowej.

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Olenderski poruszył sprawę amortyzacji spółki „Megawat”. Zapytał Prezesa czy cena jednostkowa w odczuciu odbiorców jest zadowalają? Ponadto stwierdził, że materiały zostały dobrze przygotowane i można przychylić się, że w spółce jest dobrze.

Odnośnie spółki „Aquabellis” Wiceprzewodniczący Olenderski stwierdził, że Prezes „nie popisał się z przygotowaniem materiałów”. Wiceprzewodniczący zauważył, że jest to kropla informacji i radny nie wie, dlaczego nie została przedstawiona struktura kosztów i przychodów spółki w ujęciu liczbowym, tak jak zrobiły to inne jednostki . Radny stwierdził, że należało skserować bilans lub rachunek zysków i strat, bo jest to jawne. Dzięki temu informacja byłaby pełniejsza. Wiceprzewodniczący wyjaśnił, że poruszył temat ze względu na podwyżki wody, które mają nastąpić, a taki materiał byłby wytłumaczeniem tej sytuacji. Wiceprzewodniczący stwierdził, że nie zostały przedstawione informacje na temat pozyskiwania środków unijnych. Radny stwierdził, że nie może zbyt przychylnie wypowiedzieć się o sprawozdaniu.

Prezes Wojciech Dulko wyjaśnił, że w materiale, który otrzymał od Przewodniczącego była prośba o przedstawienie działalności Spółki. Natomiast gdyby było zaznaczenie że przedstawione mają być także finanse spółki, to taka informacja zostałaby dostarczona. Prezes dodał, że sprawozdanie trochę celowo i przewrotnie jest prozą.

Prezes „Megawat” Piotr Gruszczyński wyjaśnił, że roczna amortyzacja wynosi 382.000 zł. Koszty ciepła kształtują się od 1,87 zł do 3,34 zł za m², czyli za mieszkanie 50 m² cena waha się od 1122 zł za m² do 2.000 zł za m².


XI. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

a/ wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym. Do projektu nie wniesiono uwag.


Uchwała Nr XXIII/159/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


b/ zmiany uchwały Nr XIX/133/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku.

Radny Andrzej Olenderski zapytał dlaczego zwiększono kwotę? oraz dlaczego ma być dopisana w § 13 kwota na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek?

Burmistrz wyjaśnił, że zaproponowano kwotę 25.000 zł, jednak do schroniska w roku ubiegłym przywieziono więcej psów, ponadto wzrosły koszty utrzymania i w związku z tym Burmistrz Obornik nie wyraziła zgody na dofinansowanie w kwocie 25.000 zł, stąd zwiększenie.


Uchwała Nr XXIII/160/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 marca 2008 w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/133/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku przyjęta została 14 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” w obecności 15 radnych.


c/ zmiany uchwały Nr XIX/138/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku. Do projektu uwag nie było.


Uchwała Nr XXIII/161/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/138/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


d/ w sprawie uchylenia uchwały nr XIX/ 134/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku. Do projektu uwag nie było.


Uchwała Nr XXIII/162/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 marca 2008 w sprawie w sprawie uchylenia uchwały nr XIX/ 134/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku przyjęta została 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym’ w obecności 15 radnych.


e/ wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok

  • Autopoprawkę nr 1 dotyczącą zmiany treści §13 Uchwały XIX/141/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie przedstawiła Pani Skarbnik . Poinformowała, że upoważnienie w § 13 powinno mieć 3 podpunkty. W projekcie budżetu §13 miał 3 podpunkty, jednak Kolegium RIO stwierdziło , że mają być tylko dwa podpunkty, a w ostatnim czasie zmieniło stanowisko, dlatego wprowadza się 3 podpunkt.

Autopoprawka Nr 1 została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za’ w obecności 14 radnych.

  • Autopoprawka Nr 2 dotycząca dotacji celowej dla polskiego Związku Hodowców Gołębi Pocztowych Zarząd Oddziału Wągrowiecko- Rogozińskiego przyjęta została jednogłośnie 14 głosami „za’ w obecności 14 radnych.

  • Autopoprawka Nr 3 dotycząca przesunięć w wydatkach Rady Miejskiej została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za’ w obecności 14 radnych.

  • Autopoprawka Nr 4 dotycząca przesunięć wydatków sołectwa Budziszewko została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych

  • Autopoprawka Nr 5 dotycząca dofinansowania zakupu samochodu pożarniczego dla PSP w Obornikach została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych

e/ wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok. Do projektu nie było uwag.


Uchwała Nr XXIII/163/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


XII. Wolne wnioski i informacje.

Radny Rady Powiatu Edmund Kuźniak poinformował, że organizacje pozarządowe otrzymały zgodnie z deklaracją p. Burmistrza pomieszczenia przy ul. Fabrycznej nieodpłatnie. Stowarzyszenie rozszerzyło swoją działalność o kawiarenkę intetnetową, opłacane są naprawy komputerów, dostęp do internetu oraz toner. Natomiast na początku roku Stowarzyszenie zostało niemile zaskoczone żądaniem zmiany umowy i opłaty za media. Radny stwierdził, że jest to nieporozumienie i zwrócił się z prośbą do radnych o pomoc w rozwiązaniu tej sytuacji.

Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Ryszard Dworzański poprosił Wysoką Radę o zgodę na wykreślenie w planie pracy Komisji pkt. 1 z miesiąca kwietnia.

Wynik pierwszego głosowania 14 „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących”. W wyniku nieprawidłowej liczby osób głosujących, głosowanie powtórzono.

Wynik drugiego głosowania 13 głosów „za’ przy 2 ‘wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus poinformował, że w związku z pismem Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski klub Radnych przygotował odpowiednie stanowisko.

Radny Zdzisław Hinz poinformował, że pismo było kierowane do radnych, a Klub jak najbardziej może podjąć swoje stanowisko. Po otrzymaniu odpowiedzi wszystkich Gmin SGiPW podejmie stanowisko.

Stanowisko Klubu Radnych stanowi załącznik nr 12 do protokołu, stanowisko zostało przyjęte 8 głosami „za’, przy 6 głosach „wstrzymujących” w obecności 14 radnych.

Radny Rady Powiatu Adam Nadolny poinformował, że na Komisji Gospodarki w Starostwie Powiatowym omawiany był problem utylizacji azbestu. Radny zapytał kiedy taki program zostanie zgłoszony przez Gminę Rogoźno. Dodał, że są na to środki, które należy wykorzystać.

Przewodniczący Rady poinformował, że po zakończeniu obrad odbędzie się spotkanie Prezydium.

Burmistrz wyjaśnił, że na temat azbestu zostały rozesłane ogłoszenia, iż każdy mieszkaniec ma obowiązek zgłosić ten problem. W najbliższym czasie program powstanie.


XIII. Zakończenie.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Szuberski trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” zakończył obrady XXIII Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.


Posiedzenie zakończono o godz. 21.00.


Protokół sporządziła Beata Ryga.

» powrt
Ilo odwiedzin : 666173 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP