Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Protokoły z sesji

2008-01-29
PROTOKÓŁ Nr 19/2007 - V kadencja
z XIX Sesji V kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 19 grudnia 2007r. o godz.14,30.
 

Temat Sesji:

  1. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu na 2008 rok oraz uchwał okołobudżetowych.



XIX Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady na dzień 19 grudnia 2007, na godz. 14,30 w sali Ośrodka Kultury ul. II Armii Wojska Polskiego 4.


I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.


Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Zdzisław Hinz, który trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.

Przed przystąpieniem do realizacji programu sesji Przewodniczący wraz z Burmistrzem wręczyli p. Krystynie Kościółek list gratulacyjny i wiązankę kwiatów z okazji uzyskania tytułu Człowieka Roku wśród niepełnosprawnych- 2006.

Przewodniczący pogratulował sołtys Elżbiecie Świtniewskiej wyboru na funkcję Prezesa Stowarzyszenia Sołtysów Województwa Wielkopolskiego Koło Gminne w Rogoźnie. Gratulacje złożone zostały również p. Dorocie Mąderek za wybór na Prezydenta Wielkopolskiej Rady Kultury na kadencję 2007-2009.


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w sesji bierze udział 15 radnych- Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.


Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.


Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Henryka Janusa.

Wiceprzewodniczący Rady wyraził zgodę.


II. Przyjęcie porządku obrad.


Proponowany porządek obrad:



  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z XVIII Sesji Rady Miejskiej.

  4. Interpelacje i zapytania radnych.

  5. Odpowiedzi na interpelacje.

  6. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej, Przewodniczących Komisji o działaniach między sesjami oraz informacja przedstawiciela Rady Młodzieżowej.

  7. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady .

  8. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu .

  9. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu na 2008rok oraz uchwał okołobudżetowych:

a/ prezentacja projektu budżetu Gminy Rogoźno na 2008 rok ,

b/ prezentacja opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu Gminy

Rogoźno na 2008 rok,

c/ opinia Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej

d/ prezentacja uchwał okołobudżetowych,

e/ dyskusja,

f/ głosowanie projektów uchwał w sprawie:

  • uchwalenia budżetu Gminy Rogoźno na rok 2008.

  • Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku,

  • Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2008 roku,

  • wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Gminie Oborniki,

  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego,

  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno,

  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Rogoźno przy ul. W. Poznańskiej.


  1. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

a/ zmiany uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej,

b/ planu pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa na 2008 rok,

c/ planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2008 rok,

d/ planu pracy Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury na 2008 rok.

e/ zmian w budżecie gminy na 2007 rok.


  1. Wolne wnioski i informacje.

  2. Zakończenie.

Radny Zbigniew Nowak zgłosił poprawki do porządku obrad, mające na celu w pierwszej kolejności przegłosowanie uchwał okołobudżetowych, a następnie uchwały budżetowej na 2008 rok.

W punkcie 8 wprowadza się punkt 8a- głosowanie projektów uchwał:

  • wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Gminie Oborniki- dotyczy dofinansowania schroniska dla zwierząt „Azorek”.

  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego,

  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno,

  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Rogoźno przy ul. W. Poznańskiej.

Wniosek radnego Nowaka został przyjęty 11 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

Następnie radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek by kolejne podpunkty pkt 8a miały brzmienie:

  • wyrażenie zgody na przekazanie środków finansowych dla Województwa

Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze

Wojewódzkiej nr 241 od ul. Seminarialnej do skrzyżowania z ul. W.

Poznańską.

  • wyrażenie zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z

przeznaczeniem na poszerzenie drogi powiatowej 2038 P w miejscowości

Parkowo od drogi krajowej nr 11 w kierunku centrum wsi.

Wniosek radnego Nowaka został przyjęty 11 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek, by w pkt9 f , nastąpiła zmiana kolejności głosowania według następującego porządku, w sprawach:

  • Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku,

  • Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2008 roku,

  • Autopoprawki Burmistrza, następnie zgłoszone zostaną propozycje radnych do

budżetu oraz wskazane zostaną pieniądze na zadania dotyczące budowy

chodnika przy ul. Seminarialnej oraz poszerzenia drogi w Parkowie.

  • Uchwalenie budżetu Gminy Rogoźno na 2008 rok.

Wniosek radnego Nowaka przyjęty została 10 głosami „za” przy 5 głosach wstrzymujących w obecności 15 radnych.

Radny Andrzej Olenderski uzupełnił, że zgodnie z pierwszym wnioskiem, 4 uchwały wykreśla się z pkt 9f, gdyż będą podejmowane w pkt 8a.

Przewodniczący Rady poinformował, że jest to oczywiste i stwierdził, że porządek obrad został przyjęty wraz z naniesionymi zmianami.


III. Przyjęcie protokołu z XVIII Sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady poinformował, że w protokole dokonano następujących uzupełnień:

  1. Radna Renata Tomaszewska poprosiła o dokładne przytoczenie słów wypowiedzianych podczas składania interpelacji odnoszącej się do rozbieżności wynikających z protokołu pokontrolnego RIO- a dotyczących umorzeń w podatku od nieruchomości Ośrodka Rekreacyjno Sportowego p. Czarneckiego.

  2. Wiceprzewodniczący Rady zgłosił uzupełnienia dotyczące słów wypowiedzianych podczas omawiania inwestycji- dyskusja odnośnie naprawy szkód powstałych przy budowie gazociągu w Gościejewie; słów radnego powiatowego Adama Nadolnego odnośnie zabezpieczenia środków na budowę zatoczki w Parkowie; wypowiedzi mieszkańca Nienawiszcza mówiące o wyroku Trybunału w Strasburgu- rekompensata za udostępnienie dróg do celów publicznych oraz uszczegółowienia wypowiedzi podczas uchwalania stawki podatku rolnego.

Protokół z naniesionymi uzupełnieniami został przyjęty jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


IV. Interpelacje i zapytania radnych.

Wiceprzewodniczący Rady złożył ustne zapytanie odnośnie budowy wodociągu w kierunku m. Cieśle- czy wykonuje to inwestor prywatny?



V. Odpowiedzi na interpelacje.

Przewodniczący Rady przedstawił odpowiedź na interpelację złożoną na XVIII Sesji w dniu 21.11.2007 roku, stanowi ona załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.


Radny Roman Szuberski stwierdził, że Przewodniczący w swojej odpowiedzi użył sformułowania „jeśli taka sytuacja miała miejsce”. Radny wyjaśnił, że osoby obserwujące to zdarzenie mogą to potwierdzić. Radny Szuberski dodał, że dla niego była to sprawa istotna.

Przewodniczący Rady poinformował, że obserwując radnych również dostrzega ciekawe szczegóły, które zauważyć można przy głosowaniach. Jednak nie wyciąga z tego wniosków, ponieważ w demokracji taka zasada jest do przyjęcia.


VI. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji

o działaniach między sesjami.

Pisemna informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

  • Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa- radny Zbigniew

Nowak- informacja dotyczyła posiedzenia Komisji w dniu 29. 11. br. Komisja zajmowała się tematem bezrobocia, został przedstawiony inny obraz niż ukazywany w niektórych gazetach i uchwałach przygotowywanych przez Burmistrza. Kolejnym tematem było omówienie budżetu na 2008 rok. Przewodniczący Nowak poinformował, że Burmistrz nie przyjął wniosków Komisji ponieważ uznał, iż były spóźnione. Przewodniczący Nowak wyjaśnił, że jest to spowodowane tym, że Burmistrz nie przyjmuje sugestii radnych i nie chce współpracy. Przewodniczący Nowak poinformował, że na ostatniej Komisji Burmistrz powiedział, że jeśli radni będą zgłaszać poprawki, to będą one zaskarżane, gdyż projekt przygotowany przez Burmistrza jest najlepszy. Ponadto Przewodniczący Nowak poinformował, że w posiedzeniu Komisji dnia 18 grudnia udział wzięli – z inicjatywy Przewodniczącego- potencjalni przyszli inwestorzy w sołectwie Jaracz.

  • Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury- radny Ryszard

Dworzański- informacja dotyczyła posiedzenia Komisji w dniu 29.11. Omówione zostały regulaminy oświatowe oraz dokonano analizy budżetu 2008- Komisja podjęte wnioski przekazała do Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, by ta wskazała źródło pokrycia wydatków. Natomiast na kolejnym spotkaniu omawiano plan pracy Komisji na rok 2008.

  • Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej- radna Wanda Wiśniewska poinformowała, że na posiedzeniu Komisji omawiano plan pracy na rok 2008 oraz radna uczestniczyła w święcie patrona szkoły w Parkowie.

Wiceprzewodniczący Rady sprostował informację Przewodniczącego wyjaśniając, że głównymi organizatorami uroczystości otwarcia drogi w Gościejewie były osoby tam mieszkające przy współudziale Rady Sołeckiej i aktywu wiejskiego.

W dalszej kolejności przedstawiono informację z działalności Rady Młodzieżowej:

  • Beata Piguła poinformowała, że członkowie uczestniczyli w szkoleniu w Rokosowie, a głównym tematem była przedsiębiorczość młodzieży. Przedstawicielka podziękowała Burmistrzowi i Radzie Miejskiej za umożliwienie udziału w/w szkoleniu.

  • Natalia Walicka poinformowała, że Rada Młodzieżowa wybrała nowego Przewodniczącego- Klaudię Chlebdę. Ponadto członkowie będą brać udział w balu dzieci niepełnosprawnych w Parkowie, oraz planuje się zorganizowanie II Forum Samorządów Uczniowskich, jak również młodzież nawiązała współpracę z Regionalnym Centrum z siedzibą w Poznaniu.



VII. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady.

22.11- spotkanie z pracownikami GOPS.

23.11- spotkanie powiatowe krwiodawstwa,

27.11- udział w delegacji w pogrzebie teściowej Zastępcy Burmistrza, oraz spotkanie prezydium,

28-29.11 spotkanie z uczniami szkoły w Parkowie,

28.11. Spotkanie z Dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego oraz Pełnomocnik ds. Oświaty, udział w posiedzeniu Komisji Rady,

29.11- udział w posiedzeniu Komisji Rady,

4.12- spotkanie ze Związkami Zawodowymi,

5.12- udział w przedstawieniu zorganizowanym przez Warsztaty Terapii Zajęciowej oraz w spotkaniu z mieszkańcami,

6.12- udział w otwarciu wystawy w muzeum oraz w Zebraniu Sprawozdawczo- Wyborczym Koła sołtysów.

10-16.12 pobyt w delegacji na terenie Włoch i Austrii,

18.12.- spotkanie z przedstawicielem firmy zainteresowanym terenem o powierzchni 160 ha, udział w Komisji GF i R,

19.12. spotkanie z projektantem ul Wójtostwo. Ponadto Burmistrz poinformował, że w najbliższy piątek odbędzie się spotkanie z osobą zajmującą się koncepcją rozwiązania ruchu na Rudzie. Dodał, że w roku bieżącym projekt nie zostanie zrealizowany, natomiast Generalna Dyrekcja wyraziła zgodę na budowę ronda na Rudzie.

Informacja z wykonania uchwał Rady stanowi załącznik nr 6 do protokołu.


VIII. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy subwencja oświatowa wystarcza na utrzymanie szkół powiatowych, lub jaka jest dopłata do subwencji?

Starosta Obornicki Gustaw Wańkowicz poinformował, że trudno określić tegoroczną dopłatę do subwencji, gdyż rok nie został zamknięty . Natomiast według danych na koniec listopada jest to kwota 472.000 zł. Ponadto Starosta przekazał pisemną odpowiedź na wniosek Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa w sprawie likwidacji filii Urzędu Pracy w Rogoźnie, jak również złożył świąteczne życzenia.


VIII a. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

  • wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Gminie Oborniki- dotyczy- dotyczy dofinansowania schroniska dla zwierząt „Azorek” przedstawiła Pani Skarbnik. Uwag nie było.

Uchwała Nr XIX/133/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Gminie Oborniki przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego- przedstawiła Pani Skarbnik. Uwag nie było.

Uchwała Nr XIX/134/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007

roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu

Obornickiego z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu

pożarniczego przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15

radnych.


  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno- przedstawiła Pani Skarbnik.

Radny Andrzej Olenderski zgłosił wniosek , który stanowi załącznik nr 7 do protokołu dotyczący zmiany nazwy zadania. Zadanie otrzymuje brzmienie o treści „ z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno przy drodze wojewódzkiej nr 241 od skrzyżowania z drogą krajową nr 11 do przejazdu kolejowego w Rogoźnie i od przejazdu kolejowego po obu stronach drogi nr 241 do miejsc, gdzie położone są dywaniki asfaltowe na wysokości Przedsiębiorstwa HUT-BUD w Rogoźnie”. Ponadto dokonuje się zwiększenia kwoty o 150.000 zł i po zmianie kwota będzie wynosić 250.000 zł. Wskazanie źródła zwiększenia zostanie dokonane we wniosku zgłoszonym przed uchwaleniem budżetu na 2008 rok.

Burmistrz nie wyraził zgody na tą poprawkę. Uzasadnił, że zadanie zostało odrzucone. Burmistrz wyjaśnił, że w procedurze uchwalania budżetu w załączniku nr 2 jest zapis, iż Komisje mają 14 dni na złożenie wniosków, propozycji zmian do budżetu. Wnioski Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa złożone zostały 15 dnia, na tej podstawie wnioski nie zostały przyjęte. Burmistrz dodał, że niektóre wydatki zgłoszone przez radnych są niezasadne i jest to marnotrawienie pieniędzy. Natomiast Komisja Spraw Społecznych Oświaty i Kultury złożyła wnioski bez wskazania źródeł , w związku z tym nie wiadomo, czy mają być zwiększone dochody, czy wydatki.

Z w/w przyczyn Burmistrz nie wyraził zgody na wnioski zaproponowane przez radnych.

Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury poinformował, że Komisja złożyła swoje wnioski do Komisji Gospodarki, ponieważ czuła się niekompetentna by wskazać źródło pokrycia zmian.

Przewodniczący Rady stwierdził, że podejmując uchwałę należy mieć informację, skąd środki mają pochodzić. W związku z tym radny powinien wskazać źródło zwiększenia.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że takie postępowanie jest zgodne z procedurą jaką należy zachować przy zmianach uchwał. Kwota jest podana, bo inaczej uchwała byłaby nieważna, a źródło podane będzie przy przedstawianiu wniosków do budżetu. Radny dodał, że takie postępowanie jest sprawdzone przez literę prawa.

Przewodniczący Rady Hinz poinformował, że informacja w zakresie 150.000 zł powinna być znana, ponieważ już w tym momencie będzie decyzja o podjęciu uchwały z kwotą zwiększoną o 150.000 zł.

Pani Skarbnik dodała, że zasadnym jest by radni wiedzieli skąd środki mają pochodzić, chyba , że wiedzy w tym zakresie nie ma tylko Skarbnik i Burmistrz.

Radny Olenderski stwierdził, że podanie źródła jest zasadne, ale nie obowiązkowe.

Skarbnik odpowiedziała, że przyzwoitość nakazuje podanie źródła pokrycia wydatków.

Radny poinformował, że tą informację poda przy składaniu wniosków do budżetu.

Przewodniczący Rady poinformował, że jest to sytuacja dziwna i informacja powinna zostać podana.

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że jeśli mają być przyjmowane poprawki, to zaczyna się procedura przyjmowania budżetu, a nie jest to odpowiedni punkt.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że procedura uchwalania budżetu zaczęła się w momencie przeczytania pierwszej uchwały. W punkcie obecnym nastąpi przegłosowanie uchwał, a przy uchwalaniu budżetu podana zostanie klasyfikacja budżetowa.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że środki z zaprezentowanych uchwał znajdowały się w projekcie budżetu i nastąpią jedynie przesunięcia między paragrafami.

Przewodniczący Rady poinformował, że wniosek radnego poddaje pod głosowanie, jednak czyni to z oporami.

Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 5 „przeciwnych” i 1 „wstrzymującym”, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu - 15 radnych obecnych.


Uchwała Nr XIX/135/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno przyjęta została 8 głosami „za” przy 6 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.


  • wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Rogoźno przy ul. W. Poznańskiej- przedstawiła Pani Skarbnik. Uwag nie było.

Uchwała Nr XIX/136/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Rogoźno przy ul. W. Poznańskiej przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za”.

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek o przerwę w obradach celem przygotowania 15 egzemplarzy uchwał zgłoszonych przez radnych.

Przewodniczący Rady ogłosił 30 minut przerwy.


Po przerwie wznowiono obrady.

  • Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze Wojewódzkiej nr 241 od ul. Seminarialnej do skrzyżowania z ulicą Wielką Poznańską- przedstawił radny Kazimierz Lis.

Przewodniczący Rady Zdzisław Hinz zadał pytanie z czego kwota 200.000 zł ma być zdjęta, aby realizować to zadanie? Radny Kazimierz Lis poinformował, że przy omawianiu projektu uchwały budżetowej wskazane zostaną źródła finansowania. Dodał, że przygotowana uchwała jest odpowiedzią na wniosek Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury.

Uchwała Nr XIX/137/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze Wojewódzkiej nr 241 od ul. Seminarialnej do skrzyżowania z ulicą Wielką Poznańską- przyjęta została 8 głosami „za” przy 7 „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

  • Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na poszerzenie drogi powiatowej nr 2038 P w miejscowości Parkowo od drogi krajowej nr 11 w kierunku do centrum wsi Parkowo przedstawił radny Zbigniew Nowak. Poinformował, że wskazanie źródeł finansowania wydatków nastąpi, tak jak przy wcześniejszej uchwale , przed uchwaleniem budżetu na 2008 rok. Dodał, że kwota zostanie zdjęta z kilku paragrafów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że nie uzyskał odpowiedzi na zadane pytania, co do źródeł finansowania zadań. Ponadto Przewodniczący Hinz wyraził wątpliwość czy tak sprawa winna być procedowana.

Radny Rady Powiatu Adam Nadolny poinformował, że Rada Sołecka w Parkowie przekazała z funduszu sołeckiego 7.000 zł na to zadanie, a część środków ma pochodzić z Rejonu Dróg. Radny poprosił o pozytywne przychylenie się do tego wniosku.

Przewodniczący Rady poinformował, że jest za treścią składanych wniosków, jednak wyraził wątpliwość co do formy. Dodał, że można przypuszczać, że część radnych „wstrzymujących’ się od głosowania ma zdanie podobne, mimo, że z nikim w tym temacie nie rozmawiał.

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że wnioski były omawiane i głosowane na posiedzeniu Komisji w dniu 29 listopada. Komisja chciała debatować w tym temacie z Burmistrzem, co się nie udało. Radny dodał, że wypowiedź Przewodniczącego jest nie stosowna, iż ktoś coś ukrył.

Przewodniczący Hinz wyjaśnił, że nie mówił o ukrywaniu, ale o formie procedowania. Natomiast co do stosowności postępowania, to Przewodniczący mógłby polemizować z Przewodniczącym Komisji Zbigniewem Nowakiem.

Uchwała Nr XIX/ 138/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na poszerzenie drogi powiatowej nr 2038 P w miejscowości Parkowo od drogi krajowej nr 11 w kierunku do centrum wsi Parkowo przyjęta została 9 głosami ‘za” przy 6 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


IX.a. Prezentacja projektu budżetu Gminy Rogoźno na 2008 rok.

Burmistrz poinformował, że rezygnuje z prezentacji budżetu, ponieważ nie ma to sensu. Podejmowane są uchwały nie tak , jak w projekcie budżetu. Burmistrz poinformował, że ma przygotowaną prezentację według tego, co wprowadził do projektu. Wyjaśnił, że rezygnuje z prezentacji budżetu, gdyż radni podjęli uchwały nie wskazując źródeł pokrycia oraz czy wzrosną dochody lub wydatki. Ponadto radni śmieją się i uważają, że wszystko im wolno. Burmistrz dodał, że prezentacja nie ma sensu, bo kwoty się zmieniają.

Przewodniczący Rady poinformował, że prezentacja powinna odnosić się nie tylko do podjętych wcześniej uchwał, ale do całego budżetu. Ponadto w obradach biorą udział inni zainteresowani.

Burmistrz zaprezentował następujące dane:

  • dochody budżetu gminy ustalono na kwotę 33.896.062 zł w tym

  • dochody bieżące- 33.476.062zł

  • dochody majątkowe 420.000 zł

  • ustalono wydatki w kwocie 34.553.040 zł w tym:

  • wydatki bieżące 31.180.810

  • wydatki majątkowe 3.372.230 zł.

Ponadto Burmistrz zaprezentował szczegółowo na co przeznaczono wydatki.

Następnie Pani Skarbnik przedstawiła:

  • opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o projekcie budżetu- opinia pozytywna z zastrzeżeniami- załącznik nr 8 do protokołu.

  • opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o możliwości sfinansowania deficytu - opinia pozytywna- załącznik nr 9 do protokołu.

  • opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o prognozie długu- opinia pozytywna- załącznik nr 10 do protokołu.

W dalszej kolejności przedstawiona została opinia Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa przedstawiona przez Przewodniczącego Komisji Zbigniewa Nowaka. Opinia została sformułowana pozytywnie, jednak w wyniku głosowania projekt budżetu został zaopiniowany negatywnie.

Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekty uchwał w sprawie:

  • Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku,

  • Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2008 roku,

W dalszej kolejności Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.


Radny Andrzej Olenderski, z uwagi na pismo Burmistrz informujące o nieterminowym złożeniu przez Komisję wniosków, złożył oświadczenie następującej treści:


„Panie Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie zwracam się z prośbą o zaprotokółowanie mojego oświadczenia dotyczącego złożenia wniosków do projektu budżetu na 2008 rok, w dniu 29 listopada 2007 roku na posiedzeniu Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa.

Ustosunkowując się do pisma Pana Burmistrza Rogoźna znak FN 3010-39/2007 z dnia 08.12.2007 roku w sprawie złożenia wniosków do projektu budżetu na 2008 rok,

Oświadczam, że w dniu 29 listopada 2007 roku na posiedzeniu Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie, podczas omawiania projektu budżetu Gminy Rogoźno na 2008 rok, gdzie udział w posiedzeniu brali członkowie komisji, Pan Burmistrz i jego zastępca, Pani Skarbnik i Pani Sekretarz oraz Pan Dyrektor ZEAPO z Panią Księgową- za przyzwoleniem Przewodniczącego komisji wykonałem czynność przekazania Panu Burmistrzowi wniosków Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa na piśmie, na co Pan Burmistrz zareagował odmownie.

Technicznie to wyglądało tak, że podszedłem do stołu Przewodniczącego komisji i za jego przyzwoleniem wziąłem pismo z w/w wnioskami, a następnie podszedłem do stołu Pana Burmistrza wręczając owe pismo z wnioskami, na co Pan Burmistrz odrzekł, że nie przyjmuje.

Na wskutek odmawiającej odpowiedzi Pana Burmistrza z powrotem odniosłem w/w pismo z wnioskami Panu Przewodniczącemu Komisji. Odnosząc się do wymienionego w niniejszym oświadczeniu pisma Pana Burmistrza , stwierdzam, że termin przekazania przez Komisję Gospodarki, Finansów i Rolnictwa wniosków do projektu budżetu na 2008 rok został zachowany, gdyż przekazanie w/w wniosków na piśmie miało miejsce na posiedzeniu komisji budżetowej w dniu 29 listopada 2007 roku.” Oświadczenie stanowi załącznik nr 11 do protokołu.


Burmistrz poinformował, że w posiedzeniu Komisji uczestniczyło 5 radnych. Dodał, że Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa sporządziła dwie opinie. Treść drugiej jest następująca: „ Komisja przyjęła stanowisko o wydaniu pozytywnej opinii o projekcie budżetu na 2008 rok pod warunkiem , że zostaną uwzględnione wszystkie wnioski Komisji Rady, a tym samym wprowadzone wszystkie zadania bieżące i majątkowe przez organ wykonawczy po stronie wydatków w projekcie budżetu.”

Natomiast wnioski składają i głosują Komisje, a nie radny, który rzucił w/w pismo na stół. Burmistrz dodał, że nie przyjął wniosków od radnego, gdyż nie były one wówczas przegłosowane.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że Burmistrz mówi półprawdę, gdyż wnioski nie zostały rzucone na stół, ale trzymane w dłoni i Burmistrz ich nie przyjął.

Burmistrz wyjaśnił, że wnioski, które chciał złożyć radny Olenderski nie były przegłosowane przez Komisję, w związku z czym były to wnioski radnego , a nie Komisji.

Wiceprzewodniczący Rady zauważył, że wnioski Komisja przegłosowała ok. godz. 21.00, ale zostały dostarczone dnia następnego z datą 30.11. br., gdyż pod koniec Komisji nie było ani Burmistrza, ani jego Zastępcy.

Burmistrz poinformował, że z posiedzenia Komisji zwalniał się u Przewodniczącego Komisji.

Radny Andrzej Olenderski wyjaśnił, że wnioski podawał w imieniu Przewodniczącego Komisji, mimo braku ich przegłosowania. Otrzymała je również Pani Skarbnik, gdyż nie było Burmistrzów. Radny dodał, że posiedzenie Komisji było niepotrzebne, zdarzenie przekazania wniosków miało miejsce 29 listopada, choć pismo przekazano dnia następnego.

Przewodniczący Komisji poinformował, że przedstawił opinię do projektu budżetu. Natomiast druga opinia odnosiła się do projektu budżetu po zapoznaniu się z wnioskami Komisji.

Innych uwag nie było. Dyskusja została zamknięta.


Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku przedstawiła Pani Skarbnik. Uwag nie było.

Uchwała Nr XIX/139/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych. Przeprowadzono ponowne głosowanie, gdyż podano błędny wynik. W ponownym głosowaniu uchwała została przyjęta 14 głosami ”za” przy 1 „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.


Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2008 roku przedstawiła Pani Skarbnik. Uwag nie było.

Uchwała Nr XIX/140/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2008 roku przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


Następnie radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek o przerwę, który został przyjęty 11 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących”.


W dalszej kolejności Pani Skarbnik przedstawiła autopoprawkę nr 1 do projektu budżetu Gminy Rogoźno na 2008 rok. Załącznik nr 12 do protokołu.

Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek dotyczący zmian w tej autopoprawce- załącznik nr 13 do protokołu. Wniosek dotyczył zmniejszenia wydatków o kwotę 80.000 zł z zadnia o treści „ wykonanie dokumentacji oraz budowa ulicy Wójtostwo do ulicy Słonecznej”. Radny uzasadnił swój wniosek brakiem informacji co do kosztów tego zadania. Radny dodał, że po opracowaniu kosztorysu, można dołożyć pieniądze np. z wolnych środków.

W odpowiedzi Burmistrz poinformował, że przy takim planowaniu nic nie zostanie zrobione. Wyjaśnił, że uzyskał informację od projektanta, iż kwota ok. 200.000 zł powinna wystarczyć na wykonanie zadania. Natomiast co do ilości wolnych środków, to kwota nie jest znana. W przypadku kosztorysu na 250.000 zł i zapewnionej kwocie 200.000 zł w budżecie, to brakujących środków będzie tylko 50.000 zł, a nie 130.000 zł- według propozycji radnych.

Radny Roman Kinach zapytał na co radny Nowak proponuje przeznaczyć te środki?

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że po przegłosowaniu autopoprawek, radni będą zgłaszać wnioski, umniejszając niektóre paragrafy i przekazując pieniądze na inny cel, np. poszerzenie drogi w Parkowie.

Przewodniczący Rady stwierdził, że radny Kinach w rzeczywistości nie uzyskał odpowiedzi na swoje pytanie.

Wniosek radnego Zbigniewa Nowaka został przyjęty 8 głosami „za” przy 7 głosach „przeciwnych” w obecności 15 radnych.


Autopoprawka nr 1 została przyjęta 10 głosami „za” przy 5 „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


Następnie Pani Skarbnik przedstawiła autopoprawkę nr 2 do projektu budżetu Gminy na 2008 rok. Załącznik nr 14 do protokołu. Uwag nie było.

Autopoprawka nr 2 przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.


Autopoprawka Nr 3 przedstawiona została przez Panią Skarbnik, stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.

Radny Andrzej Olenderski zgłosił wniosek dotyczący wykreślenia pkt2 o treści „Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w m. Ruda.” Jak również wykreśla się podpunkt 2, gdyż dokonano zmiany nazwy zadania i wysokości kwoty, źródła zwiększenia zostaną wskazane we wniosku przed uchwaleniem budżetu Gminy na 2008 rok. Wniosek stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Wniosek radnego został przyjęty 9 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” i 5 głosach ”wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

Autopoprawka nr 3 przyjęta została 9 głosami „za” przy 6 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


Do projektu budżetu na 2008 rok radni zgłosili następujące wnioski:

Radna Renata Tomaszewska zgłosiła w §13 pkt2 treści uchwały dodaje się „ do kwoty 1.000.000 zł”. Wniosek stanowi załącznik nr 17 protokołu.

Radna Renata Tomaszewska zgłosiła w § 14 pkt2 treści uchwały wykreśla się część zdania „ i rozdziałami w ramach działu”, oraz §16 otrzymuje brzmienie „ Ustala się na kwotę 1.500.000 zł, do której Burmistrz Rogoźna może samodzielnie zaciągać zobowiązania.”. Wniosek stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Wnioski radnej Tomaszewskiej przyjęte zostały 8 głosami „za” przy 1 „przeciwnym” i 6 „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


Radny Andrzej Olenderski zgłosił wniosek:

  • Zmniejsza się wydatki w dz.600, rozdz.60016, §4300 o kwotę 50.000 zł,

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 600, rozdz. 60016, §4270 o kwotę 100.000 zł

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz.80101, § 4260 o kwotę 50.000 zł,

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz. 80104, §4260 o kwotę 50.000 zł

  • zwiększa się wydatki w dz. 600, rozdz.60013, §6300 o kwotę 250.000 zł na zadanie „Budowa chodnika w . Ruda –Rogoźno przy drodze wojewódzkiej nr 241 od skrzyżowania z drogą krajową nr 11 do przejazdu kolejowego w Rogoźnie i od przejazdu kolejowego po obu stronach drogi nr 241 do miejsc gdzie położone są dywaniki asfaltowe na wysokości Przedsiębiorstwa HUT-BUD w Rogoźnie. Wniosek stanowi załącznik nr 19 do projektu budżetu. Radny wyjaśnił, że zostały dobrze przeanalizowane wydatki na energię w oświacie, na tych paragrafach znajdują się duże nadwyżki. Ponadto radny chciał odnieść się do odbytego szkolenia.

Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie jest czas na składanie wniosków.

Radny uzasadnił, że podczas prac komisji i sesji budżetowej Rada ma prawo wprowadzać zmiany z uwzględnieniem ograniczeń ustawowych, czyli nie może zwiększać i zmieniać dochodów i zmieniać wydatków. Radny dodał, że sposób procedowania jest zgodny z prawem. Natomiast w przypadku jakichkolwiek podważań, zostaną one rozstrzygnięte na korzyść radnych.

Burmistrz dodał, że nie otrzymał od radnego wniosku jakie proponuje zmiany. W związku z tym odniósł się tylko do dz.600, rozdz.60016, §4270 i poinformował, że zaplanowano wydatki na kwotę 341.000 zł w tym :

  • chodnik na ul. Wyszyńskiego i Czarnkowskiej- 150.000 zł,

  • chodnik przy ul. W. Poznańskiej-41.000 zł- środki zostały przesunięte poprzez podjęcie uchwały,

  • chodnik na Rudzie- środki przesunięte poprzez podjętą wcześniej uchwałę,

  • remont mostu na Strudze Sokołowskiej-50.000 ( potrzebna jest kwota 120.000 zł).

W związku z propozycją radnego Burmistrz zauważył, że nie będzie wykonywany remont ul. Wyszyńskiego i Czarnkowskiej oraz remont mostu.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że wypowiedź Burmistrza wprowadza zebranych w błąd, 100.000 zł, nie są to środki dodatkowe. Poprzez ten wniosek następuje przesunięcie i dostosowanie § do wcześniej podjętej uchwały. Środki nie zostaną zabrane z zaplanowanych działań.

Burmistrz poinformował, że po autopoprawkach wnosi o przerwę. Radni mają przygotowane wnioski, natomiast nie zostały one dostarczone Burmistrzowi, stąd trudno się odnosić do podawanych propozycji. Burmistrz dodał, że 100.000 zł zostało już przegłosowane z § proponowanego przez radnego. Natomiast w dz. 600, rozdz.60016, §4300 zaplanowano kwotę 250.000 zł w tym m.in.:

  • akcja zima 70.000 zł,

  • oznakowanie uliczne 25.000 zł

  • naprawa cząstkowa nawierzchni- 50.000 zł

  • profilowanie dróg 40.000 zł,

  • naprawa doraźna i opracowanie dokumentacji mostu na Rudce-20.000 zł.

Burmistrz zapytał z czego radny proponuje zdjąć 50.000 zł? Jak również stwierdził, że radny bez żadnej odpowiedzialności podnosi rękę w głosowaniu, robiąc na złość Burmistrzowi.

Radny Andrzej Olenderski wyjaśnił, że zdejmując 50.000 zł z §43000 w rozdz.60016 „miasto się nie zawali”. Kwota 100.000 zł nie jest podwajana, a tylko następuje dopasowanie wniosku do uchwały i autopoprawki. Z kolei w kwotach zaplanowanych na energię w oświacie są nadwyżki, w związku z czym nie zostanie zaburzone funkcjonowanie szkół.

Burmistrz zauważył, że po zdjęciu kwot zaproponowanych przez radnego w rozdz. 80101 i 80104 środki będą mniejsze jak te zaplanowane w roku ubiegłym.

Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.

Burmistrz zgłosił wniosek, by nastąpiła przerwa, po zgłoszeniu przez radnych wszystkich poprawek.

Dyskusja została zamknięta przez głosowanie:

  • wynik pierwszego 11 „za” 2 „przeciw” 1 „wstrzymujący”. W związku z nie zgodnością arytmetyczną ponowiono głosowanie: 12 „za’, 2 „przeciw” i 1 „wstrzymujący” w obecności 15 radnych.

Wniosek radnego Olenderskiego przyjęty został 8 głosami „za” przy 6 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.


Radny Roman Szuberski zgłosił wniosek:

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 750, rozdz.75075, §4210 o kwotę 10.000

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 750, rozdz.75075, § 4300 o kwotę 10.000 zł,

  • Zwiększa się wydatki o kwotę 20.000 zł w dz.600, rozdz.60016, §4300 z przeznaczeniem na opracowanie dokumentacji drogi gminnej leżącej wzdłuż drogi powiatowej nr 2029P. Wniosek stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

Pani Skarbnik poinformowała, że radny zastosował nie właściwą klasyfikację, gdyż powinien być to § 6050. Radny zgodził się z sugestią Pani Skarbnik.

Wniosek radnego został przyjęty 8 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” i 6 „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek:

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 750, rozdz. 750023, §4300 o kwotę 15.000 zł

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 758, rozdz.75818, §4810 o kwotę 45.000 zł,

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 921, rozdz. 92109, §2480 o kwotę 70.000 zł

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 900, rozdz.90095, § 6050 o kwotę 80.000 zł z zadania Wykonanie dokumentacji oraz budowa ul. Wójtostwo,

  • Zmniejsza się wydatki w dz. 900, rozdz. 90003, § 4300 o kwotę 20.000 zł,

  • Zwiększa się wydatki w dz. 801, rozdz. 80110, §2320 o kwotę 150.000 zł z przeznaczeniem na zwiększenie dotacji dla Gimnazjum Nr 2 na wykonanie remontu bloku żywieniowego oraz izb lekcyjnych.

  • Zwiększa się wydatki w dz. 600, rozdz.60014, §6300 o kwotę 40.000 zł z przeznaczeniem na poszerzenie drogi powiatowej nr 2038 P w m. Parkowo,

  • Zwiększa się wydatki w dz. 754, rozdz.75412, § 6230 o kwotę 40.000 zł z przeznaczeniem na zakup nowego lekkiego samochodu dla OSP Gościejewo. Wniosek stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

Wniosek radnego Zbigniewa Nowaka przyjęty został 8 głosami „za” przy 6 głosach „przeciwnych” i 1 „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.


Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek:

  • zmniejsza się wydatki w dz. 921, rozdz. 92118, §2480 o kwotę 30.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz.80101, § 4210 o kwotę 200.000 zł,

  • zwiększa się wydatki w dz. 600, rozdz. 60016, § 4300 o kwotę 30.000 zł z przeznaczeniem na utwardzenie dróg gminnych w sołectwach Budziszewko, Boguniewo i Studzieniec.

  • Zwiększa się wydatki w dz. 600, rozdz.60013, §6300 o kwotę 200.000 zł z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze wojewódzkiej nr 241. Wniosek stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

Wniosek radnego Kazimierz Lisa został przyjęty 8 głosami „za” przy 4 głosach „przeciwnych i 3 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

Wiceprzewodniczący Rady zgłosił wniosek w sprawie dokonania zmiany wydatków na kwotę 80.000 zł w dz. 900, rozdz.90015, §4300 i wprowadza się następujące zadania:

  • zamontowanie lamp w m. Budziszewko- 20.000 zł,

  • zamontowanie lamp w m. Tarnowo-5.000 zł,

  • zamontowanie lamp w m. Gościejewo- 30.000 zł,

  • zamontowanie lamp w m. Nowy Młyn- 20.000 zł,

  • zamontowanie lamp przy ul. Kościuszki, a blokiem spółdzielczym przy ul. Sądowej – 5.000 zł.

Wniosek stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

Burmistrz poinformował, że w budżecie na konserwację jest 96.000 zł, na którą to kwotę Gmina podpisała umowę, a kwota 34.000 zł przeznaczona jest na konserwację na cały rok, na zadania nie objęte umową.

Wiceprzewodniczący Rady zauważył, że na konserwację przewidziano kwotę 130.000 zł, z czego proponuje się zdjąć 80.000 zł.

Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 5 „przeciwnych” i 2 „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.


Wiceprzewodniczący zgłosił wniosek:

  • zmniejsza się wydatki w dz. 750, rozdz. 75023, § 4210 o kwotę 50.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz.80103, §4210 o kwotę 10.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz. 80104, §4210 o kwotę 40.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz. 80104, §4300 o kwotę 10.000 zł,

  • zwiększa się wydatki w dz. 600, rozdz.60016, §4270 o kwotę 50.000 zł z przeznaczeniem na remont chodnika w m. Owieczki.

  • Zwiększa się wydatki w dz.754, rozdz. 75412, § 4270 o kwotę 60.000 zł z przeznaczeniem na remont budynku OSP w Pruścach. Wniosek stanowi załącznik nr 24 do protokołu

Wniosek Wiceprzewodniczącego przyjęty został 8 głosami „za” przy 7 głosach „przeciwnych” w obecności 15 radnych.


Radny Marian Połczyński zgłosił wniosek:

  • zmniejsza się wydatki w dz.801, rozdz. 80101, §4300 o kwotę 10.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz.80101, §4410 o kwotę 3.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz.80110, §4210 o kwotę 10.000 zł,

  • zmniejsza się wydatki w dz. 801, rozdz. 80110, §4260 o kwotę 30.000 zł,

  • zwiększa się wydatki w dz. 750, rozdz. 75022, §4210 o kwotę 3.000 zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu audio do rejestracji przebiegu posiedzeń Rady Miejskiej,

  • zwiększa się wydatki w dz. 900, rozdz. 90095, §6050 o kwotę 50.000 zł z przeznaczeniem na budowę zadaszonej sceny plenerowej w m. Pruśce. Wniosek stanowi załącznik nr 25 do protokołu.

Wniosek radnego Połczyńskiego przyjęty został 8 głosami „za” przy 7 głosach „przeciwnych” w obecności 15 radnych.


Wiceprzewodniczący Rady zgłosił wniosek dokonania zmiany zadań w dz. 600, rozdz. 60016, § 4300- na kwotę 10.000 zł z planowanych środków, wprowadza się zadania „ wykaszanie poboczy dróg gminnych i desykacja wyciętych krzewów”. Wniosek stanowi załącznik nr 26 do protokołu.

Uzasadnienie wniosku: „ Powyższe zadanie wprowadza się ze względu na poprawę estetyki Gminy Rogoźno, jak również z powodu możliwości zmniejszenia wydatków na odśnieżanie wykoszonych poboczy dróg gminnych i na wycinkę krzewów (np. droga nr 272513 P Owieczki- Owieczki II Karolewskie lub droga 272512P w Gościejewie w kier. Markotu”

Wniosek Wiceprzewodniczącego Rady przyjęty został 8 głosami „za’ przy 6 głosach „przeciwnych’ w obecności 15 radnych.


Burmistrz wycofał się z wniosku o ogłoszenie przerwy, ponieważ Pani Skarbnik i tak nie będzie w stanie przedstawić projektu uchwały po wprowadzonych zmianach.


Następnie ogłoszono przerwę w obradach.

Następnie Przewodniczący zaproponował, by Rada przegłosowała projekt budżetu wraz z przegłosowanymi poprawkami. Natomiast trudno jest, by Pani Skarbnik na bieżąco naniosła wszystkie poprawki. Dodał, że dokument z naniesionymi poprawkami zostanie dostarczony w najbliższym czasie.

Radny Andrzej Olenderski zaproponował, by Przewodniczący przed głosowaniem projektu uchwały budżetowej użył następującego sformułowania:

„ Głosowanie projektu uchwały wraz z autopoprawkami i przegłosowanymi wnioskami radnych.

Dyrektor ZEAPO poinformował, że w zaproponowanych poprawkach zdjęcie kwoty 200.000 zł z dz.801, rozdz. 80101, § 4210 i zostawienie kwoty 142.000 zł, nie gwarantuje utrzymania reżimu budżetowego w tym paragrafie. Dodał, że cena opału wzrosła od 60-100 zł za tonę. W związku z czym przy zakupie 200 ton węgla zabraknie środków.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że 140.000 zł jest to kwota, która pozwoli na działalność, a zmiany wprowadzone przez radnych są robione odpowiedzialnie. W przyszłym roku będą wolne środki, stąd nie ma obawy, że szkoły pozostaną bez opału.

Wniosek radnego Olenderskiego przyjęty został 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” w obecności 15 radnych.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt wraz z autopoprawkami i przegłosowanymi wnioskami radnych.

Uchwała Nr XIX/141/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Rogoźno na rok 2008 przyjęta została 8 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” i 5 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.



X. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

a/ zmiany uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej – przedstawił wiceprzewodniczący Rady.

Radny Kazimierz Lis zapytał czy Przewodniczący złożył w tej sprawie wniosek?

Przewodniczący Rady poinformował, że nie został przygotowany formalny wniosek. Natomiast z inicjatywą wystąpił Przewodniczący. Uzasadnieniem zmiany jest obecność Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego w jednej Komisji.

Uchwała Nr XIX/142/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej podjęta została 11 głosami „za” przy 4 głosach wstrzymujących w obecności 15 radnych.


b/ planu pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa na 2008 rok- przedstawił Przewodniczący komisji Zbigniew Nowak. Wyjaśnił, że plan pracy nie uszczegóławia tematów i ilości posiedzeń.

Uchwała Nr XIX/143/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie planu pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa na 2008 rok przyjęta została 14 głosami „za’ przy 1 głosie wstrzymującym’ w obecności 15 radnych.


c/ planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2008 rok- przedstawiła Przewodnicząca Wanda Wiśniewska.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że temat styczniowy może nie zostać zrealizowany ze względu na brak materiałów. W związku z czym można by temat przełożyć na miesiąc luty. Przewodnicząca Wiśniewska poinformowała, że rozmawiała z Dyrektor RCK i jest możliwość przeprowadzenia Komisji w miesiącu styczniu.

Uchwała Nr XIX/144/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2008 rok przyjęta została 15 głosami „za’ w obecności 15 radnych.


d/ planu pracy Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury na 2008 rok- przedstawił Przewodniczący Ryszard Dworzański. Poinformował, że tematy z miesiąca maja i czerwca zostaną połączone.

Uchwała Nr XIX/145/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie planu pracy Komisji spraw Społecznych, Oświaty i Kultury na 2008 rok przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za’ w obecności 15 radnych.


e/ zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

Autopoprawkę nr 1 przedstawiła Pani Skarbnik, dotyczyła przesunięć w oświacie.

Radny Zbigniew Nowak zapytał czym jest spowodowane przesunięcie w Gimnazjach w § 4260 na kwotę 12.000 zł.

Dyrektor ZEAPO wyjaśnił, że ma to związek z dodatnimi temperaturami i środki pozostały.

Autopoprawka został przyjęta 15 głosami „za’ w obecności 15 radnych.

Autopoprawka Nr 2 przedstawiona przez P. Skarbnik przyjęta została 13 głosami „za’ przy 2 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych. Autopoprawka dotyczyła m.in. remontu mostu w Gościejewie.

Autopoprawka nr 3 dotyczyła przesunięć w § kary i odszkodowania, korekty wydatków Rady Miejskiej, oraz korekta planu wydatków sołeckich.

Autopoprawka przyjęta została jednogłośnie 15 głosami ‘za’ w obecności 15 radnych.

Do projektu zmian w budżecie Gminy na 2007 Radny Kazimierz Lis złożył zapytanie odnośnie §4260 w oświacie i zmniejszenia o 15.300 zł. W poprawkach zgłaszanych przez radnego Olenderskiego dotyczącego tego § Burmistrz odpowiedział, że te środki na 2008 zaplanowano w kwocie niższej niż w 2007 roku. Radny dodał, że nie wynika to z tego projektu uchwały. Pani Skarbnik odpowiedziała, że dyrektor Jaworski tłumaczył przyczynę przeniesień . Natomiast Burmistrz poinformował, że kwoty w tych §§ w roku 2008 będą niższe od tych z 2007, po uwzględnieniu wniosków radnych.

Przewodniczący Rady zapytał czy jest potrzeba czytania całego projektu. Radni nie wnieśli sprzeciwu.

Uchwała Nr XIX/146/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2007 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok przyjęta została 14 głosami „za” przy 1 głosie ‘wstrzymującym” w obecności 15 radnych.



XI. Wolne wnioski i informacje.

Radny Andrzej Olenderski sprostował, zarzut Burmistrza co do powielania kwoty 100.000 zł. Radny wyjaśnił, że najpierw został podjęta uchwała, a następnie poprawka do autopoprawki.

Burmistrz poinformował, że nie powie czy te propozycje są właściwe, gdyż radny nie potrafił przekazać wniosków Burmistrzowi, by się z nimi zapoznał.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że radni zrobili dobry na krok na posiedzeniu Komisji, podczas składania wniosków. Nie zostały one uwzględnione i trudno ponownie zaufać Burmistrzowi.

Radny Roman Szuberski zapytał czy Statut został już opublikowany? Zwrócił się z zapytaniem do Komisji Rewizyjnej ile dopisano do wzrostu wartości majątku dzierżawcy Ośrodka za Jeziorem w wyniku przeprowadzonych remontów?

Pani Sekretarz odpowiedziała, że zmiany do Statutu zostały opublikowane na początku grudnia.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy musi być uchwalony tekst jednolity?

Przewodniczący Rady zwrócił się by tą kwestię rozstrzygnęli prawnicy.

Wiceprzewodniczący Rady poprosił o odpowiedź, kto jest inwestorem wodociągu w kierunku Ciesiel. Następnie odniósł się do pisma Powiatowego Urzędu Pracy i zapytał dlaczego nie doszło do spotkania między dyrektorem a Burmistrzem?

Przewodnicząca Komisja Rewizyjnej poinformowała, że na posiedzeniu dokonano zbadania dokumentów znajdujących się w Urzędzie Miejskim. Temat Komisji umorzenia należności podatkowych. Ponadto Komisja zwróciła się do Burmistrza o przygotowanie opinii prawnej w jakim zakresie kontrola może mieć miejsce. Według otrzymanego pisma od radcy prawnego Komisja nie jest uprawniona do przeprowadzania kontroli rachunków, odnoszących się do inwestycji zrobionych przez p. Czarneckiego.

Radny Szuberski zapytał do czego jest uprawniona Komisja, skoro nie może kontrolować rachunków?

Radny Zbigniew Nowak zapytał czy Komisja Rewizyjna może podać informację, co do umorzeń za rok 2007 udzielonych Ośrodkowi Za Jeziorem?

Radny Szuberski ponowił pytanie ile dopisano do wartości Ośrodka w wyniku przeprowadzonych remontów.

Pani Skarbnik poinformowała, że w 2007 roku p. Czarnecki nie obciążył Urząd fakturami. Natomiast nie wszystkie remonty powodują wzrostu wartości majątku. Z kolei do 31.01.2008 dzierżawca musi złożyć rozliczenie za 2007 rok zgodnie z podpisaną umową.

Radny Roman Szuberski zapytał jaki był przedmiot kontroli Komisji Rewizyjnej?

Przewodnicząca poinformowała, że komisja zajęła się tematem umorzeń i odroczeń podatku Ośrodka Za Jeziorem.

Radny Szuberski stwierdził, że nie rozumie na czym polegała kontrola , skoro Komisja nie miała wglądu do żadnych dokumentów.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, że Komisja nie miała wglądu do dokumentów p. Czarneckiego. Komisja może skontrolować dokumenty znajdujące się w Urzędzie. Pan Czarnecki zwolniony jest z podatku za teren ogólnie dostępny dla mieszkańców.

Radny Roman Szuberski poprosił o wymienienie dokumentów przebadanych przez Komisję.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, że Komisja zapoznała się z dokumentami w sprawie umorzeń i odroczeń podatków.

Radny Szuberski stwierdził, że takie działanie komisji jest monologiem i wymianą informacji.

Przewodniczący Rady poinformował, że odnośnie składu Komisji decyzja należy do Rady.

Burmistrz poinformował, że informacja o podatnikach, którzy zostali zwolnienia z podatku są jawne i wywieszone w Urzędzie.

Radny Szuberski zapytał czy w takim przypadku jest sens działania Komisji, skoro informacje są jawne. Natomiast Komisja powinna zbadać i sprawdzić dokumenty i z takiego działania Komisji nic nie wynika.

Burmistrz wyjaśnił, że posiedzenie Komisji nie było monologiem, gdyż Komisja zapoznała się z wszystkimi dokumentami .

Radny Szuberski stwierdził, że nie rozumie działania na czym polegała kontrola skoro są rozbieżności między słowami Burmistrza a Przewodniczącą.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, że nie były analizowane rachunki p. Czarneckiego, a następnie odczytała protokół z posiedzenia Komisji.

Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że otrzymała odpowiedź na swoją interpelację. Radna odniosła się do wystąpienia pokontrolnego RIO, która stwierdziła, iż postępowanie dowodowe nie było prowadzone. Natomiast Burmistrz w swojej odpowiedzi pisze , że decyzje w sprawie ulg poprzedzone będą prowadzeniem wnikliwego postępowanie dowodowego. Radna stwierdziła, że te informacje są sprzeczne ze sobą.

Radny Zbigniew Nowak zauważył, że dzierżawcy ośrodka umorzono 18.904 zł oraz zrekompensowano 29.000 zł za użyczenie sceny.

Burmistrz wyjaśnił, że użyczenie sceny nie było w formie rekompensaty, tylko kompensaty.

Przewodniczący Rady dodał, że w skład komisji Rewizyjnej powinien wchodzić członek Klubu Radnych.

Radny Roman Szuberski poinformował, że Komisja jest potrzebna. Radny dodał, że analizowany jest stan konta, dlatego by nie powtórzyły się sytuacje z poprzedniej kadencji- gdy mówiono o długach poprzedników.

Przewodniczący Rady przypomniał, że kilka lat wstecz Zarząd podjął decyzję o oddaniu ośrodka osobie z Warszawy. W wyniku jej działania nie można było się „pozbierać” z tym ośrodkiem. Przewodniczący dodał, że należy czytelnie rozwiązywać problemy, by działania nie były odczytane jako atak, zwłaszcza, że ktoś wkłada serce w swoją pracę.

Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że należy wiedzieć jaka korzyść finansowa dla miasta jest z tej działalności.

Przewodniczący Rady stwierdził, że takie samo pytanie można zadać jaką korzyść przynosi nam osoba na funkcji dyrektora którejkolwiek palcówki oświatowej.

Radna Tomaszewska stwierdziła, że ośrodka przynoszącego konkretne dochody nie należy przyrównywać do szkoły, która nie jest instytucją zarobkową.

Przewodniczący Rady zapytał czy na prowadzenie tego ośrodka radna znalazłaby osobę, która działałaby charytatywnie?

Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że Przewodniczący kieruje się osobistymi sentymentami, a od tego należy się odgrodzić. Rada Miejska nie powinna kierować się osobistymi sentymentami i koleżeńskimi układami. Rada winna patrzeć skąd brać pieniądze. Radna stwierdziła, ze nie można robić komuś prezentu zwłaszcza, jeśli jest to nieuzasadnione.

Przewodniczący Rady zauważył, że radna za daleko posunęła się w osobistych komentarzach.

Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego Szuberskiego. Wyjaśnił, że na początku poprzedniej kadencji nie zapłacone faktury były na kwotę3.600.000 zł i wówczas podejmowano wspólnie decyzje. Natomiast od roku 2003 konto nie było ujemne.

Radny Roman Szuberski poinformował, że odniósł się do działania Rady z wcześniejszych kadencji, by sytuacja zadłużenia konta już się nie powtórzyła.

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że umorzenia podatku, rekompensata za wynajem sceny i nie pobierany czynsz jest prezentem od Gminy dla dzierżawcy.

Radny Ryszard Dworzański poinformował, że Komisja Rewizyjna miała za zadanie sprawdzić umorzenia i odroczenia podatkowe. Analizowała dokumenty i sprawdzała czy Burmistrz postąpił w tej kwestii właściwie. Umorzenia dotycząc tylko terenów za teren ogólnie dostępny oraz hangar WOPR. Natomiast Komisja nie wnikała w rozliczenia między Urzędem a p. Czarneckim.

Burmistrz poinformował, że wodociąg w kierunku Cieśle jest inwestycją prywatną. Odnośnie Spotkania z Dyrektorem Urzędu Pracy Burmistrz wyjaśnił, że spotkanie się nie odbyło, gdyż w tym samym terminie było spotkanie w Objezierzu. Burmistrz dodał, że nie wyobraża sobie zamknięcia tego punktu.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Nowak poinformował, że każdy radny otrzyma odpowiedź dyrektora PUP.

Mieszkaniec Edmund Kiełpiński zapytał czy w związku ze zmianami w budżecie będzie w roku 2008 realizowana budowa chodnika na ul. Lipowej? Otrzymał pismo, że inwestycja będzie realizowana, a obecnie wszystko jest w budżecie „przewalone, pieniądze zabrane i nie wiadomo kiedy będzie ten chodnik”.

Ponadto dodał, że to, co dzieje na sesji to są kpiny, by przekazywać pieniądze na odmalowanie figury za 20.000 zł i np. budowę sceny w Pruścach, gdzie na dożynki przychodzi 30 osób. Mieszkaniec dodał, że jest 14 radnych, a główną kartą przetargową jest p. Połczyński. Ponadto dodał, że mieszkańcy za takie bzdury płacić nie będą.

Pan Osiejewski zapytał radnych kiedy będzie zmiana planu zagospodarowania przestrzennego?

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że w lutym lub marcu będzie poruszany temat studium. Odpowiedział również p. Kiełpińskiemu, że mimo obecności na sesji nie słucha jak przebiega dyskusja. Natomiast chodnik na ul. Lipowej nie był wniesiony przez Burmistrza, więc radni zadania nie zdjęli. Ponadto w budżecie nie zawarto odmalowania figury, mimo zgłoszonego na Komisji wniosku.

Przewodniczący Rady dodał, że w styczniu odbędzie się konsultacja społeczna.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że debata powinna odbyć się w sali RCK.

Na zakończenie Przewodniczący złożył wszystkim zebranym świąteczno- noworoczne życzenia.





XII. Zakończenie.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Hinz trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” zakończył obrady XIX Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.



Posiedzenie zakończono o godz.20.00.

Protokół sporządziła Beata Ryga

» powrt
Ilo odwiedzin : 668303_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP