Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Protokoły z sesji

2007-10-01
PROTOKÓŁ Nr 15/2007 - V kadencja
z XV Sesji V kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 31 sierpnia 2007r. o godz.14,30.

Tematy Sesji:

 

1.      Działalność placówek oświatowo-wychowawczych w nowym roku szkolnym.

2.      Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku.

 

 

XV Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady na dzień 31 sierpnia 2007, na godz. 14,30 w sali Ośrodka Kultury ul. II Armii Wojska Polskiego 4.

 

I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

 

Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Zdzisław Hinz, który trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w sesji bierze udział 15 radnych- Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

            Lista obecności sołtysów  stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

            Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

            Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył radną Wandę Wisniewską.

            Radna Wanda Wiśniewska  wyraziła zgodę.

 

 

II. Przyjęcie porządku obrad.

 

Proponowany porządek obrad:

 

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XIV Sesji Rady Miejskiej.
  4. Interpelacje i zapytania radnych.
  5. Odpowiedzi na interpelacje.
  6. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji

o działaniach między sesjami.

  1. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna  o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady .
  2. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych   Rady Powiatu .

 

  1. Działalność placówek oświatowo-wychowawczych w nowym roku szkolnym.

a/ dyskusja.

  1. Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku.

a/ dyskusja.

 

  1. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

 

a/ wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym,

 

b/ wyrażenie zgody na sprzedaż w drodze przetargowej lokalu użytkowego nr 4- III piętra budynku wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu,

 

c/ nazewnictwa ulic,

 

d/ planu pracy Komisji Rewizyjnej na drugie półrocze 2007 roku,

 

e/ powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników sądów powszechnych,

 

f/ uchylenia Uchwały Nr IX/59/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków oraz pomocy rzeczowej dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno przy drodze wojewódzkiej nr 241 od przejazdu kolejowego w Rogoźnie do skrzyżowania z drogą krajową nr 11,

 

g/ wyrażenia zgody na udzielenie pomocy rzeczowej dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na wykonanie remontu chodnika przy ulicy Kościelnej w Rogoźnie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 241.

 

h/ wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Miasta Poznania z przeznaczeniem na Budowę Pomnika Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej.

 

i/ wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

 

  1. Wolne wnioski i informacje.
  2. Zakończenie.

 

Przewodniczący Rady Zdzisław Hinz na wniosek Burmistrza Bogusława Janusa wprowadził do porządku obrad w pkt 11 a- projekt uchwały w sprawie zgody na utworzenie na terenie gminy Rogoźno Obszaru Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Wniosek Burmistrza stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

 

Radny Zbigniew Nowak zaproponował, by nad tym punktem nie procedować. Zgłosił natomiast wniosek, by podjąć uchwałę w sprawie zmiany planu pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa na miesiąc wrzesień i zwołać posiedzenie z przedsiębiorcami.

Burmistrz wyjaśnił, że na temat Strefy Ekonomicznej mówił na posiedzeniach Komisji, a przedstawiciele „Dendro” zostali zaproszeni na sesję, by wyjaśnić wszystkie kwestie związane ze strefą ekonomiczną. Przewodniczący Rady poinformował, że na Komisji została przekazana informacja, że osoby kompetentne w tym temacie będą obecne na sesji. Radny Nowak poinformował, że wnosił na posiedzeniu Komisji by, zorganizować spotkanie z przedsiębiorcami. Radna Renata Tomaszewska stwierdziła, że należy wysłuchać głosu wszystkich przedsiębiorców, stąd propozycja takiego spotkania. 

Radna dodała, że można wprowadzić dodatkowy punkt, w którym przedstawiciele „Dendro” wyjaśnią wszystkie wątpliwości. Burmistrz powiedział, że przekazał na Komisjach informacje, które miał, a pozostałe wątpliwości wyjaśnią zaproszeni goście.

Radny Roman Szuberski poinformował, że wyszukał potrzebne informacje na temat strefy. Sprawa jest poważna,  radni otrzymali projekt uchwały w dniu Komisji, a dodatkowo należy zapoznać się z opinią innych przedsiębiorców.

Burmistrz wyjaśnił, że sprawa toczy się bardzo szybko, a inwestor który chce wstąpić do strefy, sam załatwia wszelkie sprawy formalne.

Przewodniczący Rady poprosił, by w sprawie wprowadzenia projektu uchwały wypowiedział się prawnik. Referent Prawny Jarosław Dolatowski wyjaśnił, że jeśli Burmistrz zgłosił wniosek, o wprowadzenie uchwały to zgodnie z ustawą o samorządzie nie podlega to głosowaniu. 

Radny Andrzej Olenderski zgłosił wniosek formalny o wycofanie z porządku obrad następujących uchwał:

f/ uchylenia Uchwały Nr IX/59/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków oraz pomocy rzeczowej dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno przy drodze wojewódzkiej nr 241 od przejazdu kolejowego w Rogoźnie do skrzyżowania z drogą krajową nr 11,

 

g/ wyrażenia zgody na udzielenie pomocy rzeczowej dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na wykonanie remontu chodnika przy ulicy Kościelnej w Rogoźnie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 241.

 

h/ wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Miasta Poznania z przeznaczeniem na Budowę Pomnika Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej.

 

i/ wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

Wniosek wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Burmistrz odpowiedział, że radny zgłosił wniosek formalny do kilku uchwał, a uzasadnienie złożył tylko do jednej uchwały. Dodał, że Regionalna Izba Obrachunkowa wszczęła postępowanie o uchylenie  jednej uchwały- w sprawie gazociągu w Gościejewie. Burmistrz wyjaśnił, że 5 września odbędzie się Kolegium RIO, w którym będzie uczestniczył, ponadto wysłano do RIO kserokopie umów zawartych z firmą gazowniczą, wyjaśnieniami i pozwolenia na budowę. Burmistrz dodał, że wydaje mu się, iż jest to sprawa do obronienia.

Burmistrz powiedział, że zniesienie uchwały w sprawie pomocy rzeczowej –podpunkt f- będzie skutkowało tym, że nie zostanie opracowana koncepcja ruchu i projekt w roku bieżącym. Burmistrz dodał, że wyjaśniał, co można w tym roku zrobić w sprawie inwestycji na Rudzie. Ponadto powiedział, że tak jak radny Olenderski poinformuje wyborców, przez kogo nie jest budowany chodnik na Rudzie i kto zdjął uchwałę z porządku obrad.

Burmistrz wyjaśnił, że uchwała dotycząca pomocy rzeczowej na ul. Kościelnej miała na celu przekazanie 300 metrów kostki, o czym również informował radnych. Dodał, że jeśli radni zdejmą uchwałę o przekazaniu środków na budowę Pomnika Państwa Podziemnego, to wystosuje pismo, że radni nie chcą dać tych pieniędzy.

Radna Renata Tomaszewska zaproponowała, by w pkt.11 wysłuchać przedstawicieli „Dendro”.

Przewodniczący Rady powiedział, że jest to punkt –podjęcie uchwał- i zaproponował oddzielny punkt w tej sprawie.

 

 

Burmistrz zaproponował, by był to punkt 10a, oraz odniósł się do zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie i poinformował, że zmiany dotyczącą głównie przesunięć w oświacie. Poprosił, by radni zastanowili się nad tym, gdyż wiele szkół ma nie dokończone remonty.

Radny Roman Szuberski stwierdził, że można by zwołać sesję nadzwyczajną, po posiedzeniu Kolegium RIO, a jeśli w dniu dzisiejszym zostanie uchwalona w/w uchwała, to może to być kolejna uchylona uchwała.

Burmistrz wyjaśnił, że RIO wszczęła postępowanie odnośnie jednej uchwały- budowa gazociągu 2009-2011, natomiast w uchwale budżetowej z 14 lutego jest inwestycja gazociągu i nie zostało to zakwestionowane przez RIO. Natomiast jeśli uchwała zostanie podważona przez RIO na Kolegium 5 września, to wypadnie ona tylko z środków unijnych.

Radny Andrzej Olenderski powiedział, że to, co mówi Burmistrz nie do końca jest prawdą. Radny wyjaśnił, że jeśli jest wszczęte postępowanie w stosunku do uchwały intencyjnej- budowa gazociągu- to konsekwencją będzie uchylenie takiej samej inwestycji w uchwale budżetowej, gdyż zakładanie gazu nie jest zadaniem własnym gminy. Dodał, że radni dzięki takim przesunięciom ratowali uchwały przed uchyleniem i zwoływaniem posiedzeń. Natomiast środki przeznaczone na inwestycję na Rudzie zapewnione były od lutego. Radny poinformował, że według słów Burmistrza, koncepcja miała być w miesiącu wrześniu, a obecnie jest jej brak. Radny stwierdził, że nie ma współpracy między Burmistrzem a radnymi, gdyż te pieniądze mogły zostać przeznaczone na inne zadanie na Rudzie. Radny Olenderski dodał, że przesunięć w oświacie można było dokonać wcześniej i wszystkie remonty w szkołach zostałyby zakończone, tym bardziej, że wydatki nie zostały wykonane w 100%.

Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że punkt ten dotyczy porządku obrad i należy zachowywać konsekwencje w swoich wypowiedziach.

Burmistrz powiedział, że radny Olendrski też nie mówi prawdy, gdyż dyrektorzy złożyli wnioski o przesunięcia w dniu 6 sierpnia. Burmistrz wyjaśnił, że pieniądze przeznaczone na budowę chodnika dotyczyły pomocy finansowej, a nie było środków na koncepcję, stąd teraz propozycja o uchylenie tej uchwały.

 

Głosowanie wniosków:

  1. Wycofanie projektu uchwały w sprawie zgody na utworzenie na terenie gminy Rogoźno Obszaru Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Projekt wycofano 8 głosami „za” przy 7 głosami „przeciw”.
  2. Wycofanie projektu uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr IX/59/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków oraz pomocy rzeczowej dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Ruda- Rogoźno przy drodze wojewódzkiej nr 241 od przejazdu kolejowego w Rogoźnie do skrzyżowania z drogą krajową nr 11. Projekt wycofano 10 głosami przy 4 „przeciwnych” i 1 ‘wstrzymującym”.
  3. Wycofanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy rzeczowej dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na wykonanie remontu chodnika przy ulicy Kościelnej w Rogoźnie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 241. Wycofano 9 głosami „za” przy 5 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym”.
  4. Wycofanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków dla Miasta Poznania z przeznaczeniem na Budowę Pomnika Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej. Wycofano 9 głosami „za” przy 4 głosach „przeciwnych” i 2 głosach „wstrzymujących”.
  5. Wycofanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2007 rok. Wycofano 9 głosami „za” przy 5 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym”.
  6. Wprowadzenie  zmiany w palnie pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa. Wprowadzono 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym”.
  7. Wprowadzenie punktu wysłuchanie przedstawicieli firmy „Dendro”. Wprowadzono 14 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym”.

 

 

III. Przyjęcie protokołu z XIV Sesji Rady Miejskiej.

Protokół z XIV Sesji przyjęty został bez uwag, jednogłośnie 15 głosami „za”.

 

 

IV. Interpelacje i zapytania radnych.

Nie było.

 

 

V. Odpowiedzi na interpelacje.

Wiceprzewodniczący Rady chciał złożyć zapytanie w formie ustnej. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że od początku kadencji przyjęto zasady, że zapytania winny być składane w formie pisemnej. Dodał, że inne pytania należy zadawać w punkcie wolne głosy i wnioski. Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że zgodnie z § 61 pkt.1 zapytania mogą być formie pisemnej- czyli mogą być też w formie ustnej i na zapytanie Burmistrz powinien odpowiadać od razu , a nie w terminie do 30 dni.

Wiceprzewodniczący Rady poprosił o informację na temat spotkania Zastępcy Burmistrza w Urzędzie Wojewódzkim w sprawie internetu.

Wiceprzewodniczący zapytał o spotkanie z Dyrekcją ENEA oraz czy gmina przystąpiła do ewidencji dróg gminnych?

Burmistrz powiedział, że odpowie w wolnych głosach i wnioskach.

 

 

VI. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach między sesjami.

Radni otrzymali na piśmie informację Przewodniczącego Rady co stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Następnie informacje przedstawili:

-         Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa- radny Zbigniew 

                Nowak- informacja dotyczyła posiedzenia Komisji w dniu 24 sierpnia 

                2007 roku. Przewodniczący Komisji przedstawił wnioski z posiedzenia Komisji,

                poinformował, że OSP Owieczki zwróciło się z prośbą o dofinansowanie

                samochodu, a na odpowiedź czekali 3 miesiące. Przewodniczący Nowak

                poinformował, że uczestniczył w spotkaniu na ul. Lipowej, a Przewodniczący Hinz

                powinien wystąpić do Stowarzyszenia Jezioro Rogozińskie o opinię w sprawie      

               wycięcia rosnących tam drzew.

-         Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury- radny Ryszard

                Dworzański- informacja dotyczyła posiedzenia Komisji w dniu 23 sierpnia 2007r.

-         Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej- radna Wanda Wiśniewska poinformowała, że

      w miesiącu sierpniu Komisja miała zająć się tematem kontroli wykonania

      remontów, ale temat zostanie przesunięty na wrzesień, natomiast członkowie

      Komisji uczestniczyli w przetargach organizowanych przez ZEAPO.

Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego Nowaka i wyjaśnił, że było spotkanie z prezesem i komendantem OSP, na którym proponował zakup samochodu z komisu samochodowego, którego nie chciała straż pożarna. Radny Andrzej Olenderski powiedział, że na Komisji sołtys Owieczek powiedział, iż nie prawdą było, że takie spotkanie miało miejsce. Natomiast na Komisji było rozstrzygane czy dołożyć 100.000 zł na zakup nowego samochodu czy 40.000 zł. Burmistrz dodał, że tymi słowami radny Olenderski obraża jego osobę i poprosił, by w tej sprawie wypowiedział się komendant Stanisław Baranowski.

Komendant Gminnej OSP Stanisław Baranowski poinformował, że rozmawiał z Burmistrzem, ale nowy samochód należy uzbroić za tą samą kwotę, co jego zakup. Komendant przychylił się do propozycji by zakupić samochód używany. Komendant poinformował, że spotkanie odbyło się na początku roku.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że OSP Owieczki zwróciło się z prośbą o spotkanie, gdyż od miesiąca maja nie otrzymali odpowiedzi na swój wniosek. Natomiast argumentem by nie kupować nowego samochodu była mała ilość wyjazdów OSP Owieczki, a radny uważa, że samochód będzie służył całej gminie.

 

 

VII. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna  o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady- informacja pisemna stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Radny Zbigniew Nowak zapytał o wykup gruntów przy ul. Boguniewskiej, o spotkanie w sprawie wysypiska śmieci w Kopaszynie oraz o spotkanie z Dyrekcją ENEA. Radny poinformował, że według sprawozdania z wykonania budżetu, wykonano 0% na oświetlenie z funduszy sołeckich, poprawki radnych wykonanie 0%.

Burmistrz wyjaśnił, że należy wykupić grunty pod drogę na ul. Boguniewskiej. W powiecie wągrowieckim powstaje spalarnia, koszt przystąpienia to 20.000 zł  i partycypacja w kosztach budowy. Zaproponowane będzie spotkanie z Burmistrzem Wągrowca, by wspólnie zdecydować o przystąpieniu do inwestycji. W sprawie spotkania z ENEA Burmistrz powiedział, że należy zlecić opracowanie kosztorysu na piątą linię i podwieszenie lamp. 

Radna Renata Tomaszewska zapytała o spotkanie z firmą „Konstal”.

Burmistrz poinformował, że firma szuka nowych terenów pod inwestycję.

 

 

VIII. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych   Rady Powiatu .

Przewodniczący Rady poinformował, że nie ma przedstawicieli powiatu, gdyż obradują na sesji Rady Powiatu.

 

Następnie ogłoszono 30 minut przerwy.

 

 

IX.  Działalność placówek oświatowo-wychowawczych w nowym roku szkolnym.

Informację na powyższy temat w formie prezentacji multimedialnej przedstawiła Pełnomocnik Burmistrza ds. Oświaty Longina Pijanowska. Materiał w formie pisemnej stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Pełnomocnik podziękowała Radzie Miejskiej, Burmistrzowi, pracownikom Urzędu, Darczyńcom, Rodzicom, Dyrektorom Placówek, Pracownikom Pedagogicznym i Obsługowym za pomoc w przygotowaniu placówek do nowego roku szkolnego.

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że mimo obaw, budżet przyjęty 14 lutego jest budżetem dobrym i radny zapewnił, że przesunięcia, o które wnioskowali dyrektorzy zostaną ujęte w zmianach budżetowych.

Radna Renata Tomaszewska pogratulowała dyrektorom i zapytała czy któraś ze szkół składała wnioski o przyznanie środków z rezerwy budżetowej Ministerstwa?

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że prace wykonane w szkołach zrobiły ogromne wrażenie na radnych. Radny złożył podziękowania dyrektorom placówek i Pani Pełnomocnik oraz poinformował, że będzie głosował za przesunięciami w oświacie.

Radny Kazimierz Lis podziękował i pogratulował dyrektorom, jak również podziękował za wykonaną pracę p. Piotrowi Gruszczyńskiemu.

Radny Jarosław Witt zapytał czy szkoła w Parkowie może przyjąć uczniów bez ukończonych łazienek, gdyż środki nie zostały przesunięte.

Pełnomocnik Burmistrza poinformowała, że armatura jest już zakupiona, natomiast prace remontowe bardzo często są wykonywane kosztem innych prac, dyrektorzy zamkną budżet, ale będzie to utrudnione.

Dyrektor Maria Cisowska poinformowała, że zakupiła biały montaż, natomiast nie zakupiono pieca do centralnego ogrzewania.

Pełnomocnik poinformowała, że §§ remontowe są wysoko wykorzystane, gdyż wszystkie remonty wykonuje się w przerwie wakacyjnej.

Dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski wyjaśnił, że w dniach 24-27 sierpnia przyszła odmowna decyzja z Ministerstwa w sprawie przyznania środków, gdyż nie było decyzji wiążącej ostatecznej.

 

Następnie Przewodniczący Rady zaproponował aby wysłuchać przedstawicieli firmy „Dendro” i tym samym zmienić kolejność obradowania. Radni jednogłośnie 15 głosami „za” przychylili się do propozycji Przewodniczącego.

Burmistrz wyjaśnił, że została przygotowana stosowana uchwała, a na Komisjach pewne sprawy zostały wyjaśnione. Burmistrz poinformował, że radni zdjęli tą uchwałę z porządku obrad, a radna Tomaszewska proponuje spotkanie z innymi przedsiębiorcami. Burmistrz dodał, że pytania radnych dotyczącą korzyści i strat jakie gmina będzie miała i dlaczego popiera się działania firmy ‘Dendro”.

Przewodniczący Rady stwierdził, że mimo iż projekt uchwały wycofano, to ma nadzieję, że w najbliższym czasie stosowna uchwała zostanie podjęta.

Robert Szumicz kontroler finansowy firmy „Dendro” wyjaśnił, że Specjalne Strefy Ekonomiczne jest to forma pomocy państwa dla firm, które inwestują w Polsce. Szumicz poinformował, że przystapić do strefy może każda firma, ale należy spełnić kilka warunków, m.in. wielkość poniesionych nakładów to 100.000 Euro, a firma musi być właścicielem gruntów.

Radna Renata Tomaszewska poinformowała, że Burmistrz nie do końca słusznie przedstawił decyzję Rady, która chce przeanalizować temat i zapoznać się z opinią lokalnych przedsiębiorców. Radna zapytała jakie korzyści w najbliższym czasie uzyska Gmina?

Robert Szumicz wyjasnil, że w głównej mierze są to korzyści dla inwestora, natomiast dla Gminy to przede wszystkim zatrudnienie ludzi i wydawanie dochodów na miejscu oraz stworzenie wizerunku gminy przyjaznej  inwestorom.

Radna Tomaszewska zapytała czy istnieje obawa, że „Dendro” korzystając ze strefy i oferując lepsze warunki zatrudnienia, zabierze pracowników lokalnym firmom?

Szumicz wyjaśnił, że jest wolny rynek pracy i należy zatrudnić ludzi, niż pozwolić im wyjechać.

Przewodniczący Rady stwierdził, że Gminy  stwarzają firmom warunki do rozwoju.

Radna Tomaszewska zapytała czy firma „Dendro” podejmie współpracę z rodzimymi przedsiębiorcami?

Robert Szumicz wyjaśnił, że obecnie firma czyni zakupy od przedsiębiorstw lokalnych i nadal tak będzie.

Radny Zbigniew Nowak zapytał czy jeśli Rada nie podejmie uchwały, to firma będzie kontynuować swoją inwestycję?, czy poczyniono symulacje finansowe jak wysoka będzie pomoc państwa? Radny poinformował, że 31 maja 2005 Rada podjęła uchwałę, że firma zostanie zwolniona z podatku od nieruchomości na 10 lat.

Robert Szumicz wyjaśnił, że firma rozważa wejście do strefy oraz skorzystanie z funduszy unijnych, natomiast właściciele planują kontynuację budowy.

Radny Roman Szuberski powiedział, że w swoim programie wyborczym zawarł podobne hasło odnośnie inwestowania w przedsiębiorczość. Radny dodał, że trzeba mieć więcej wiedzy na temat stref, by podjąć uchwałę, zwłaszcza, że radni otrzymali uchwałę na kilka godzin przed posiedzeniem.

Robert Szumicz powiedział, że symulacje są prowadzone, firma po wejściu w strefę  otrzyma 40 % ulgi w podatku dochodowym, jeśli koszty zostaną uznane jako kwalifikowane.

Radny Ryszard Dworzański stwierdził, że korzyścią będzie promocja gminy, oraz swego rodzaju pomoc państwa dla Gminy.

Kierownik Tadeusz Zygmunt wyjaśnił, że zgodnie z uchwałą z 31.05.2005r. zwalnia się inwestora z podatku od nieruchomości, tylko od części nowo wybudowanej.

Radny Andrzej Olenderski zapytał dlaczego tej informacji radni nie uzyskali na Komisji?, oraz czy firma „Dendro” partycypowałaby w kosztach rozwiązania koncepcji skrzyżowania?

Sołtysiński wyjaśnił, że przebudowa skrzyżowania nie jest brana pod uwagę, natomiast na etapie rozważań jest temat kanalizacji i partycypowania w kosztach jej budowy.

Burmistrz powiedział, że uchwała Rady funkcjonuje od poprzedniej kadencji. Dodał, że firma chce zatrudnić 200 osób i nie powinno być dyskusji, by podjąć uchwałę o utworzeniu strefy ekonomicznej.

Pani Sekretarz zapytała jaką kwotę musi posiadać firma na tą inwestycję?

Robert Szumicz odpowiedział, że 100.000 Euro.

Zastępca Burmistrza poinformował, że jako przedstawiciel Urzędu uczestniczył w spotkaniu w Słupsku. Zastępca powiedział, że jednym z podstawowych warunków wejścia do strefy jest posiadanie przez gminę uchwały w sprawie zwolnień. Natomiast wniosek o wstąpienie do strefy musi złożyć sam inwestor.

Radna Renata Tomaszewska zapytała od kiedy są prowadzone rozmowy z Burmistrzem w tej sprawie?

Robert Szumicz poinformował, że „Dendro” od 2 dwóch lat ma plany rozbudowy firmy, od listopada ubiegłego roku jest rozważona możliwość wejścia do strefy.

Pan Sołtysiński dodał, że decyzja o wejściu do strefy zapadła miesiąc wcześniej.

Radna Tomaszewska zapytała dlaczego radni mają podjąć decyzję w tak krótkim czasie, skoro Burmistrz temat analizuje od roku?

Burmistrz wyjaśnił, że w miesiącu lipcu p. Grabiński zwrócił się telefonicznie z prośbą o pomoc w sprawie wejścia do strefy. Natomiast wzór uchwały firma „Dendro” przysłała 2 dni przed Komisjami w miesiącu sierpniu, a radni projekt otrzymali 7 dni przed sesją.

Radny Zbigniew Nowak zapytał czy Burmistrz w tej sprawie kontaktował się z innymi firmami, tak  by w jednej uchwale zawrzeć kilka firm?

Burmistrz odpowiedział, że nie rozmawiał z innymi firmami, natomiast „Dendro” samo zwróciło się z prośbą o podjęcie takiej uchwały, gdyż wszystko załatwia sam inwestor.

Radny Kazimierz Lis poprosił o wyjaśnienie dlaczego radni otrzymali 2 projekty uchwał z różnymi powierzchniami?, oraz czy wszystkie działki należą do firmy?

Pan Sołtysiński wyjaśnił, że po przejrzeniu planu zdecydowano o włączeniu dodatkowych działek ze względów logistycznych, a działki są własnością firmy.

Radny Andrzej Olenderski zapytał jakie konsekwencje będą dla środowiska?

Sołtysiński wyjaśnił, że stosowne technologie są najnowsze, kontrolowane, tak by ograniczyć emisję substancji, brak jest ścieków technologicznych.

Burmistrz dodał, że firma 29 sierpnia dostarczyła mapkę, by włączyć nowe działki, stąd zmiana projektu.

 

Następnie ogłoszono 5 minut przerwy.

 

 

XI. Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku.

Przewodniczący Rady zaproponował by Pani Skarbnik przedstawiła istotne zagadnienia z wykonania budżetu. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu. Przewodniczący poinformował, że radna Renata Tomaszewska nie będzie uczestniczyła w dalszej części obrad ze względu na złe samopoczucie.

Radny Andrezj Olenderski zapytał dlaczego Regionalna Izba Obrachunkowa nie dostarczyła opinii o sprawozdaniu?

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych sprawozdanie należy przedstawić radnym do 31 sierpnia, zostało one opracowane i dostarczone wcześniej, a RIO ma czas do 7 września, by podjąć opinię. Natomiast sprawozdanie nie podlega zatwierdzeniu, należy tyko przedstawić informację z jego wykonania.

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że podatek rolny wykonano w 54 %, zapytał jak będzie egzekwowany podatek od psów skoro wykonanie wynosi 67% i jest płatny do 15 maja?, poprosił o wyjaśnienie opłat za alkohol- czy będzie to wykonane?, czy trzeba będzie dokonać zmian na wypłatę ekwiwalentu dla Straży Miejskiej za pranie odzieży- wykonanie 79,80%. Radny poinformował, że należy negatywnie ocenić staranie Burmistrza z wykonania oświetlenia-0%.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że opłata za psa jest dobrowolna, 2 lata wcześniej była przeprowadzona ewidencja, natomiast ekwiwalent dla Straży Miejskiej wypłacany jest raz w roku.

Radny Kazimierz Lis zapytał o wydatki z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska- w jaki sposób odbywa się sadzenie i pielęgnacja krzewów przy ul. II Armii Wojska Polskiego?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że zakup jest z środków Funduszu, natomiast pielęgnacja w ramach prac wykonywanych pracownikami publicznymi. Pani Skarbnik wyjaśniła radnemu Nowakowi, że pozostałe opłaty za alkohol pochodzić będą z koncesji jednorazowych.

 

 

XII. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

 

a/ wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym- projekt przedstawił Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński. Uwag nie było.

 

            Uchwała Nr XV/101/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 sierpnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie przetargowym podjęta została jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych.

 

b/ wyrażenie zgody na sprzedaż w drodze przetargowej lokalu użytkowego nr 4- III piętra budynku wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu- projket przedstawił Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński. Uwag nie było.

 

            Uchwała Nr XV/102/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 sierpnia 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargowej lokalu użytkowego nr 4- III piętra budynku wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu podjęta został jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych.

 

c/ nazewnictwa ulic- przedstawił Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński. Uwag nie było.

 

            Uchwała Nr XV/103/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 sierpnia 2007 roku w sprawie nazewnictwa ulic podjęta została jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych.

 

d/ planu pracy Komisji Rewizyjnej na drugie półrocze 2007 roku- przedstawiła Przewodnicząca Komisji Wanda Wiśniewska. Radna poinformował, że należy zmienić datę i w uchwale, a temat sierpniowy będzie brzmieć uczestnictwo w przetargach, natomiast dotychczasowy temat sierpniowy realizowany będzie we wrześniu.

Radny Kazimierz Lis zaproponował, by plan uchwalić od września.

 

            Uchwała Nr XV/104/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 sierpnia 2007 w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na drugie półrocze 2007 roku podjęta została jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych.

 

e/ zmiany planu pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa przedstawił Przewodniczący Komisji Zbigniew Nowak.

Radny Ryszard Dworzański zaproponował, by w posiedzeniu z przedsiębiorcami uczestniczyli jako goście członkowie Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury.

 

            Uchwała Nr XV/105/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 sierpnia 2007 w sprawie zmiany planu pracy Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa podjęta został 11 głosami „za’  przy 3 głosach „wstrzymujących”.

 

e/ powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników sądów powszechnych- przedstawiła Pani Sekretarz.

Radny Zbigniew Nowak przedstawił 3 kandydatów do Zespołu: Renatę Kościjańską, Jarosława Dolatowskiego i Andrzeja Olenderskiego.

Burmistrz zaproponował, by w skład komisji wchodził członek Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury.

Przewodniczący Rady zaproponował, by skład Zespołu był 3 osobowy- radni jednogłośnie 13 głosami „za” przyjęli w/w propozycję.

Burmistrz zaproponował na Przewodniczącego Zespołu Jarosława Dolatowskiego.

Przewodniczący Komisji Nowak przedstawił projekt uchwały z 3 kandydatami. 

 

            Uchwała Nr XV/105/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 sierpnia 2007 w sprawie powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników sądów powszechnych podjęta została jednogłośnie 14 głosami „za”.

 

 

XIII. Wolne wnioski i informacje.

Zastępca Burmistrza poinformował, że Gmina Rogoźno będzie gminą pilotażową w programie „Internet w Wielkopolskiej Wsi”, natomiast wszystkie szczegółowe informacje można uzyskać od komisji działającej przy Wojewodzie.

Radny Zbigniew Nowak zaproponował, by Burmistrz zobaczył jak wygląda droga w Międzylesiu, oraz poprosił o udostępnienie adresów wszystkich firm z terenu gminy.

Radny Roman Szuberski odniósł się do pisma p. Brust twierdząc, że pismo z 23 lipca zawiera elementy skargi na organ wykonawczy i zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego Rada powinna podjąć odpowiednią uchwałę, czego nie uczyniono. 

Przewodniczący Rady poinformował, że pismo mieszkanki Rogoźna nie było sformułowane jako skarga i poprosił, by z tym tematem zapoznało się biuro prawne Urzędu.

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że na dzisiejszej sesji Burmistrz obraził radnego informując, że mówi nie prawdę.

Przewodniczący Rady poprosił, by wszyscy zabierający głos nie doszukiwali się złośliwości, gdyż prowokacje i dosadne odpowiedzi są nie na miejscu.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że bardzo długo czekał na odpowiedź na zapytania i zgłosił wniosek by Urząd przygotował projekt uchwały z propozycjami dotyczącymi numeracji dróg gminnych, zapytał czy jest prowadzona ewidencja? Zgłosił wniosek, by wystąpić do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o naniesienie lewoskrętu na Rudzie.

Wiceprzewodniczący zapytał czy są już zaplanowane wybory sołeckie w Studzieńcu, które zgodnie ze Statutem powinny odbyć się w ciągu trzech miesięcy od tragicznej śmierci sołtysa?, oraz czy będzie spotkanie z ENEA.

Ponadto Wiceprzewodniczący stwierdził, że nie zgadza się z opinią WOKiSS w sprawie nazwy  organów Gminy.

Radna Longina Kolanowska zapytała jak nazywa się przedłużenie ulicy Mickiewicza?

Burmistrz  wyjaśnił odnośnie numeracji dróg, że są to dodatkowe koszty, a sama ewidencja nie jest zrobiona. Poinformował, że można zaprosić przedstawicieli ENEA na Komisję.

Burmistrz dodał, że może sprawdzić stan drogi w Międzylesiu, a radny Nowak może zgłosić się do urzędnika, który zajmuje się ewidencją działalności gospodarczych i otrzyma adresy.

Burmistrz wyjaśnił, że z p. Brust odbyło się spotkanie, natomiast wszystkie usterki kanalizacji zostały zgłoszone do wykonawcy, który w związku z problemami osobistymi nie mógł tego wykonać w terminie, zostanie więc wyznaczony nowy termin naprawy wad.

Burmistrz powiedział, że radny Olenderski obraził jego osobę twierdząc, że mówi nie prawdę, czyli kłamie odnośnie spotkania z Komendantem i Naczelnikiem OSP Owieczki.

W sprawie lewoskrętu na Rudzie wyjaśnił, że najpierw ma być opracowana koncepcja, która to ureguluje, natomiast zdjęcie tej uchwały skutkuje tym, że na Rudzie nie zostanie nic w bieżącym roku wykonane.

Burmistrz poinformował, że wybory sołtysa w Studzieńcu odbędą się 5 września. Opinia prawna WOKiSS informuje, że nazwy stosowane przez Gminę są prawidłowe.

Wiceprzewodniczący poinformował, że zadał pytanie o numeracji dróg gminnych, które Wydział zrobił niezgodnie z ustawą o drogach publicznych, natomiast w sprawie lewoskrętu na Rudzie trzeba naciskać, by sprawa została podjęta.

Radny Roman Szuberski zapytał czy były rozmowy o przedłużenie terminu usunięcia usterek, który wyznaczyła p. Brust? Burmistrz odpowiedział, że nie.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że popiera Wiceprzewodniczącego w sprawie starań o lewoskręty na Rudzie. Radny dodał, że budowa chodnika na Rudzie nie jest zadaniem własnym, a Burmistrz tak to zadanie traktuje, choć jest to dotacja. W związku z czym istnieje obawa, że RIO taką uchwałę uchyli.

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że Burmistrz miał poinformować radnych o terminie wyborów sołeckich.

Zastępca Burmistrza powiedział,  że koncepcja miała obejmować obszar od mostu do znaku miejscowości Ruda.

Burmistrz poinformował, że zlecono wykonanie map, najpierw musi być opracowana koncepcja. Natomiast w uchwale, którą radni zdjęli, były środki na opracowanie koncepcji i projektu, a Województwo nie chce przyjąć pieniędzy, jeśli nie będzie koncepcji.

Radny Roman Szuberski   poinformował, że uchwały przesunięto w czasie do momentu rozstrzygnięcia RIO, a po decyzji RIO radni złożą wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej.

Burmistrz poinformował, że RIO wszczęło postępowanie odnośnie jednej uchwały intencyjnej, co nie ma wpływu na inne uchwały.

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że koncepcja nie jest zadaniem własnym i musi być wywołana uchwała dotycząca dotacji, gdyż inaczej RIO uchyli.

Następnie przegłosowano wniosek Wiceprzewodniczącego dotyczący numeracji dróg.

„Za” wnioskiem było 8 radnych przy 6 głosach „wstrzymujących”- wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Rady zaproponował, by temat lewoskrętu przedyskutować na posiedzeniu Komisji, natomiast w sprawie skargi należy wydać opinię prawną.

Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali zaproszenia do uczestnictwa w uroczystościach rozpoczęcia roku szkolnego  .

Poinformował, że dla Rady wpłynęło podziękowanie od UKS „Dwójka”, jak również poinformował, że spotkanie Przewodniczących odbędzie się 3 września o godz.14,00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego.

 

XIV. Zakończenie.

 

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Hinz trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” zakończył obrady XV Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.

 

 

Obrady zakończono o godz.19,40

 

Protokół sporządziła: Beata Ryga

 

 

» powrt
Ilo odwiedzin : 668312_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP